Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nivå-matcha aktiva högtalare med REW och UMIK

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 augusti 2021 - 09:27

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Hej,

 

Jag har ett par aktiva studiohögtalare + subwoofer som jag skulle vilja nivå-matcha med REW. I alla guider man läser så ansluter man laptop med HDMI till sin receiver, men i detta fall blir det ju svårt, då det är aktiva högtalare :D Min tanke är därför att ansluta UMIK-1 och högtalare till min laptop med REW och sedan köra någon ljudfil med brus på laptopen och därefter kalibrera högtalare+sub. Är det möjligt eller tänker jag fel?

 

Jag har även en liknande fundering för att kalibrera mina hembio högtalare. Jag har lite svårt att komma åt att ansluta HDMI kabeln, då förstärkaren sitter dåligt till. Kan jag även där bara använda Laptop+UMIK-1 och använda bruset från min förstärkare för nivåmatchning eller behöver laptopen anslutas till förstärkaren först? 


Redigerat av Samplehead, 18 augusti 2021 - 09:31.


#2

Postad 18 augusti 2021 - 09:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Om du ska göra det ordentligt, då sveper du var högtalare på vanligt vis..
Då ser du direkt vad o hur något sticker ut.
Att nivåmatcha med rosa brus fungerar men är långt optimalt.

 

Samma gäller hembion, du har ett skitbra redskap i REW och Umik så tråkla nu fram förstärkaren istället för att göra det halvdant ;)


Redigerat av johan b-lund, 18 augusti 2021 - 09:49.


#3

Postad 18 augusti 2021 - 09:50

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

På fråga 2 så kan du som du säger spela brus och bara använda SPL-mätaren i REW för att matcha DB-output. Men detta brukar inte fungera så bra för sub och du använder bara en väldigt liten del av REW. Det går att ansluta förstärkare med phono-kontakter (front inngång?) och köra subb för sig och högtalare för sig (stäng av/sätt på sub) samt båda ihop och få en kurva - denna ger en bättre pekpinne på nivåmatchning mellan sub/front. Du ser på högtalarna var för sig och du ser på dem ihop, du kan också se hur olika delningsfrekvenser påverkar och på så sätt tuna dem att spela bättre ihop.

 

På fråga 1 är jag lite osäker men dom har väl en stereo-plugg som man borde kunna koppla inn i pcn, det blir bara lite mer inn och ut-kopplande?



#4

Postad 18 augusti 2021 - 11:42

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Tack för svaren. Ja, det lutar åt att gräva fram förstärkaren och göra rätt från början.

Har använt en mobilapp tidigare p.g.a. slapphet, men känner att det är hög tid  att sätta sig in REW. 

Finns det någon guide ni rekomenderar för en REW rookie? Jag har hittad denna, men den är på 135 sidor och känns lite väl overkill om man endast ska nivå-matcha ett vanligt 5.2 system. https://www.audiosci...sion-pdf.66155/



#5

Postad 18 augusti 2021 - 12:22

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Nej den är perfekt. Du går först igenom hur du sätter upp REW och fixar windows osv, (viktigt att lära sig grundläggande saker som var är din brusnivå hemma hos dig osv) och detta går ganska fort då dom omhandlar flera OS och du bara scrollar till dina stycken. Du lär dig också att göra allting korrekt. Sen är det mest första delen "taking measurements" där du lär att ta ut svep och läsa av dom, när du kommit hit så kan du ganska mycket, resten är bara olika typer av data du kan få ut där du sen kan gå till det stycket du behöver om du f.eks ser en YT video eller nått där dom använder andra funktioner och då har du denna som manual til dom sakerna som är mera överkurs.


Redigerat av Demon Slayer, 18 augusti 2021 - 12:23.


#6

Postad 18 augusti 2021 - 12:43

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Grymt! Tack.



#7

Postad 18 augusti 2021 - 14:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Obs på att om du ska köra med Asio så kan det trilskas innan man får igång det.
Om du ändå ska ge dig på att göra det ordentligt så kan det vara idé att kolla så sub/front spelar rätt i tidsdomänen.
Det kommer göra massor för bra integration :)

Och hojta om du behöver tips i trix, det finns flera st här inne som kan REW riktigt bra.



#8

Postad 18 augusti 2021 - 14:32

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Och hojta om du behöver tips i trix, det finns flera st här inne som kan REW riktigt bra.

 

Tackar. Det lär säkert behövas  :rolleyes:



#9

Postad 19 augusti 2021 - 10:00

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Nu har jag testat REW. Studio monitorerna var väldigt enkla att nivå-matcha. Har ett externt ljudkort och allting var redan anslutet till den PC där jag installerade REW, så det var bara att koppla in MIC:en och köra.

 

När det gällde min 5.2 setup så var det lite svårare. Installerade REW och asio4all på en laptop och sedan HDMI mellan reciver och laptopen. Det var min Sony TV som den upptäckte som output device istället för recivern, men jag gissar att det är p.g.a. att att jag kör ARC. Från början ville inte asio4all kännas vid den, men efter ett par omstarter av REW så gick det till slut och jag kunde köra igång ljud-generatorn och SPL mätaren. Körde högtalarna på runt 70db (vågade inte dra på mer just då). Observerade att det kom ett sprakande ljud från flera av högtalarna (dock inte från alla) när jag drog på ljud-generatorn med "pink noise". Är det någonting som är normalt eller finns det någon inställning jag bör göra innan? (Lämnade alla inställningar på default).

Subwoofrarna fick jag sen dra upp några db då jag tyckte de genererade alldeles för lite bas vid 70db.

 

Jag antar att nästa steg är att börja mäta och försöka få till ett så bra resultat som möjligt. Nu vet jag dock inte om jag kan göra så mycket gällande placering, då jag har en öppen planlösning med en mellanvägg mellan kök och vardagsrum där TV bänken och frontarna precis får plats. Därför har jag varit tvungen att placera bägge subbarna längs bak i vardagsrummet vid varsin sida av soffan. Jag har möjlighet att flytta runt subbarna kanske en halvmeter åt vardera håll, men är det någon ide att ens försöka när man har så lite utrymme att spela med?

 

Funderar också på om jag bör köra YPAO igen efter att ha nivå-matchat eller räcker det med att göra det innan?

 

Tack för hjälpen.



#10

Postad 19 augusti 2021 - 11:15

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Du borde göra svep på frontarna separat, subben separat och sen med iaf en av frontarna ihop med subb. Då ser du bättre om nivåen är riktig i förhållande til resten samt vad subben gör och inte gör.

Mycket lättare att se korrekt nivå på ett svep än bara just en enda frekvens som du får med noise.

Front 20-20000
Sub 20-200

Redigerat av Demon Slayer, 19 augusti 2021 - 11:15.


#11

Postad 19 augusti 2021 - 20:31

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

När du sveper med asio så får var kanal ett nr i REW

 

Om du har bass management igång och sveper ch 1 då får du både front och sub.
Stäng då av suben och du får bara front och vise versa.
Väljer du ch 4 då får du LFE, och den ska vara identisk med sub kurvan men 10dB upp i nivå.

Att det sprakar låter inte rätt, är det bara med pink noise?
Pink noise är i mina ögon helt meningslöst för det tar inte hänsyn till varierande frekvensgång.
Det kan mäta lika många dB men låter skevt.
Ett svep ger dig all info du kan tänkas behöva :)

något som det här bör det se ut, titta inte på frekvensgången utan på nivåskillnaden i basen och att kurvorna är identiska.
dGFdh1U.png


Redigerat av johan b-lund, 19 augusti 2021 - 20:32.


#12

Postad 19 augusti 2021 - 20:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 1

Nivå matchning med svep mellan vänster och höger högtalare
uloMzHF.png



#13

Postad 20 augusti 2021 - 08:54

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Tackar. Jättebra med ett par illustrationer av kurvor. Det gör det lättare att förstå jag vad jag ska ska sträva efter  :rolleyes:



#14

Postad 20 augusti 2021 - 13:49

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 952 inlägg
  • 0

Tackar. Jättebra med ett par illustrationer av kurvor. Det gör det lättare att förstå jag vad jag ska ska sträva efter  :rolleyes:

Uppe i höger hörn så kan du ändra upplösningen på grafen.
Den första jag postade är utan smoothing och den undre är med 1/48, gör det mycket lättare att se då


Redigerat av johan b-lund, 20 augusti 2021 - 13:49.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.