Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vacker Hi-Fi till tung disco

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 september 2021 - 23:09

Dunkadunk
  • Dunkadunk
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Lägessituationen ser ut som följande:

Bower and Wilkins 603 golvare ihop med en Hegel H95 förstärkare.

Guld och gröna skogar? Ja. Typ.

Problemet?
När suget faller på (ofta i kombination med lagrad etanol av sorten bryggd på malt i 12 till 18 år) så räcker det inte till.

Missförstå mig rätt, finlir och Hi-Fi leverans med dunder och brak så det räcker och blir över.

Vad jag eftersöker är ett sätt att omvandla min stereoanläggning till något som skulle få en tonåring att drägla.
Ni förstår, jag behöver alltså mängder med bas.

Jag tänker mig att två ordentliga, aktiva, subwoofers borde ge mig skjutsen som behövs för att man ska hamna i diskohimlen. Något i 15” storleken borde räcka bra.

Vad är problemet då?
Jag undrar om det finns något risk att basen käkar upp resten av mellanregistret och diskanten, och kan man trycka på med hur mycket som helst, eller kommer det tillslut inte finnas något kvar av högtalarna?

#2

Postad 19 september 2021 - 12:28

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Du får kanske börja  med att fundera på om du tror att dina frontar kan ge dig vad du vill få ut i allt från lite högre bas till mellanregister och diskant.
Här kommer inte en massa basmuskler i låga frekvenser att göra enorm skillnad. Men med en hög delning kan du naturligt påverka större del av låga frekvenser. 

 

Vill du istället ha en anläggning som skickar på mycket mer i hela frekvensregistret kanske du skall satsa på något större, lättdrivet med stora element och varför inte horn.

 

Visst är det häftigt med lågbas när man kör modern techno men i äldre disko kommer du förmodligen inte ha  så mycket mer att hämta då det sällan finns någon lågbas på inspelningen. Då är det betydligt mer intressant att ha frontar som klarar av att leverera dessa frekvenser fullt ut ner till typ 40-50Hz. 


Redigerat av Blåtand, 19 september 2021 - 12:29.


#3

Postad 19 september 2021 - 13:19

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Missförstå mig rätt, finlir och Hi-Fi leverans med dunder och brak så det räcker och blir över.


Arendal 1723 Tower är nog lösningen :)
Lite kul att forumdelen just nu toppar med två trådar om klen bas i B&W.

#4

Postad 19 september 2021 - 14:20

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Tror inte Hegel h95 får ut vad b&w 603 förtjänar, b&w är väldigt effekt hungriga, men ja sub krävs ändå om man vill ha bas som känns i magen

#5

Postad 19 september 2021 - 16:26

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
2st REL 212/SX med det du har idag
Eller
JTR Noesis 215RM de bygger efter beställning från USA dubbla 15 tum med horn

Redigerat av Buddaz12, 19 september 2021 - 16:29.


#6

Postad 19 september 2021 - 19:14

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Om du inte har tummen mitt i handen så bygg 2 tappade horn avstämda till 30 - 40hz.
Kommer skrämma bort varenda sub och granne.

Vad du än väljer så måste du ha möjlighet att filtrera frontarna vilket fungerar fint med en flerkanalig receiver.
Och hornen behöver högpass filter lite under avstämningen.


Redigerat av johan b-lund, 19 september 2021 - 19:18.


#7

Postad 20 september 2021 - 11:25

Dunkadunk
  • Dunkadunk
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Du får kanske börja  med att fundera på om du tror att dina frontar kan ge dig vad du vill få ut i allt från lite högre bas till mellanregister och diskant.
Här kommer inte en massa basmuskler i låga frekvenser att göra enorm skillnad. Men med en hög delning kan du naturligt påverka större del av låga frekvenser. 

 

Vill du istället ha en anläggning som skickar på mycket mer i hela frekvensregistret kanske du skall satsa på något större, lättdrivet med stora element och varför inte horn.

 

Visst är det häftigt med lågbas när man kör modern techno men i äldre disko kommer du förmodligen inte ha  så mycket mer att hämta då det sällan finns någon lågbas på inspelningen. Då är det betydligt mer intressant att ha frontar som klarar av att leverera dessa frekvenser fullt ut ner till typ 40-50Hz. 

Det kan vara så.

Jag fruktar dock att en kombinationen av "roliga" högtalare och fin-lirs Hi-Fi sällan går hand i hand och att det skulle behövas någon form av kompromiss.

Fan. Kanske får bita i det sura äpplet och köpa mig en uppsättning till.


Arendal 1723 Tower är nog lösningen :)
Lite kul att forumdelen just nu toppar med två trådar om klen bas i B&W.

Jag förstår inte, menar du att jag ska köpa andra högtalare?

Har du något att tillföra min fråga i trådstarten, eller du vill bara pusha för nya grejer?


Tror inte Hegel h95 får ut vad b&w 603 förtjänar, b&w är väldigt effekt hungriga, men ja sub krävs ändå om man vill ha bas som känns i magen

Jag förstår inte, menar du att jag kommer få det jag efterfrågar med en annan förstärkare, och därmed slippa subwoofer?

Du nämner dock också att "sub krävs ändå om man vill ha bas som känns i magen".

Utveckla gärna ditt svar.


Om du inte har tummen mitt i handen så bygg 2 tappade horn avstämda till 30 - 40hz.
Kommer skrämma bort varenda sub och granne.

Vad du än väljer så måste du ha möjlighet att filtrera frontarna vilket fungerar fint med en flerkanalig receiver.
Och hornen behöver högpass filter lite under avstämningen.

Intressant, jag googlade lite på ditt förslag, men fann ingenting som riktigt visar mig hur jag kan bygga det.

Har du någon länk till mer information?



#8

Postad 20 september 2021 - 12:27

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Design på tappade horn är ganska svårt att designa själv men där finns en uppsjö av ritningar ute.

99% visar frekvensomfång utan rumsstöd och man hamnar oftast norr om 100dB i känslighet.
Vill man nå under 30hz då blir det stort, under 20hz Rejält stort men oftast fortfarande med skyhög känslighet.

 

http://www.martinsson.cc har designat en hel del o har ritningar med.
Sidan fungerade i går men når den inte idag, hans Tham 15 borde täcka dit behov mer än väl.
jOwH50V.jpeg

 

Hittade ritning :)
http://hornplans.free.fr/tham15.html

 

Överst hittar du sågplan o lite tips
https://forum.speake...3906_page4.html

Film visar hur den ser ut i 3D
https://www.youtube....h?v=uKdEtT9JM60
 

 

Om du reggar dig på så lär du hitta alla möjliga sorters designer.  https://www.diyaudio.com/  (medlemskrav)

Och här är en bra genomgång till hur det fungerar.
http://www.cowanaudio.com/index.html
 



#9

Postad 20 september 2021 - 13:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

1. Jag fruktar dock att en kombinationen av "roliga" högtalare och fin-lirs Hi-Fi sällan går hand i hand


2. Jag förstår inte, menar du att jag ska köpa andra högtalare?


3. Jag förstår inte, menar du att jag kommer få det jag efterfrågar med en annan förstärkare, och därmed slippa subwoofer?

1. Det finns kombinationer som väl är :)

 

2. Jag tänker att du vill kunna spela högt och rent. Därav mitt tips. Se också Blåtands inlägg.

 

3. En ny förstärkare hjälper inte din klena bas.



#10

Postad 28 september 2021 - 19:01

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Du skulle ha köpt min gamla setup bestående av
Front
4 st Cerwin vega Al1002 med eq höjt ifrån 100hz till 20hz där de landa nu sist på runt +12db

Det är absolut inga finlir burkar, men de är väääldigt mycket bättre än vad folk tror, som tänker på cerwin med röda basar.

Men de faller igen för vackert är det inte!

Men de får vilken annan setup som helst att framstå som tam, så enkelt är det bara.

#11

Postad 29 september 2021 - 08:11

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Hifi finns klart med tryck men det kostar mycket pengar,
B&w är förmodligen inte första valet om vill spela öronbedövande högt och ha bastryck som känns i magen,

Men upplever klart att b&w kan spela på bra vid höga volymer men det kräver mycket kraft från förstärkaren,
Provade lite för första gången på mina 702 s2, har varit lite rädd från tidigare erfarenheter på mina gamla 683 s2,

Spelade dire straits money for nothing uppskruvad till 47 på Min Hegel h190, mina gamla 683 behövde ytterligare 6-7 steg på volym ratten för att nå samma nivå, och ja tyckte dom spelade rätt högt på denna nivån, mer än högt nog för rummet dom är i, tror utan tvekan dom hade klarat fylla ett betydligt större rum med men då krävs kanske en större förstärkare, mitt rum är på 25m2, där är dock ingen extrem djupbas då för man skaffa ett par subbar, jag var inne ett tag att kolla även på jbl hdi 3800, som verkar helt i sin egen klass för bastryck och ljudvolym i prisklassen, men efter jag hörde att de var för snälla i toppen så var det inte aktuellt för mig, jag föredrar en högtalare med lite extra energi i toppen,
Just därför kände jag att det var dags att uppgradera mina 683 s2, som jag upplevde för tama i toppen och inte tillräckligt med detaljer, jbl hadenog blivit för stora för mitt rum,

Redigerat av Andreas3200, 29 september 2021 - 08:31.


#12

Postad 29 september 2021 - 20:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Ett par fina basar ger ju en hel del fördelar. Men det kräver även att "topparna" hänger med och inte distar för tidigt. Men börja med ett par basar och se om du blir nöjd.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.