Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Arendal sub 1723 1s

45 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 januari 2022 - 12:29

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlĂ€gg
  • 0
Vad anser ni om denna subwoofer, jag hade nÀstan först tÀnkt bygga pÄ och köpa en till b&w asw610 dÄ jag redan har en, men den Àr inte lÀmpad att spela pÄ högre nivÄer enligt mig, upplever nÀstan att det Àr bÀttre att investera i en bÀttre sub istÀllet denna Arendal kommer högst upp pÄ min lista för sitt pris, och kraften bör sÀkert rÀcka rÀtt lÄngt,

#2

Postad 14 januari 2022 - 14:57

Patrik899
  • Patrik899
  • Rookie

  • 7 inlĂ€gg
  • 0

HÀr hittar du en hel del intressant lÀsning och jÀmförelser om vad olika subwoofers Àr kapabla till.

How much subwoofer output capability do you need in your system? | AVForums

Om du lĂ€ser listan sĂ„ ser du att vid 20 Hz sĂ„ spelar Arendal 1723 1s ungefĂ€r 10 dB höge Ă€n din nuvarande sub. Viktigt att komma ihĂ„g att just 1723 1s rullar av vid ungefĂ€r 25 Hz sĂ„ den Ă€r som mest kapabel frĂ„n 25 Hz och uppĂ„t. Jag har modellen  under, Arendal 1961 1s i min sommarstuga tillsammans med 1961 Monitor och center samt surround och den lilla subben ger en ren och fin bas som gĂ„r djupt vid bĂ„de film och musik men jag har Ă€nnu inte mĂ€tt in det sĂ„ jag vet inte vad jag har för frekvensgĂ„ng just dĂ€r. 

 

Med det sagt sĂ„ Ă€r det nĂ€stan alltid bĂ€ttre med tvĂ„ subbar framför en för att hantera rumsnoder mm sĂ„ om valet stĂ„r mellan tvĂ„ B&W ASW610 eller en 1723 1s blir det svĂ„rare att sĂ€ga vilken som Ă€r bĂ€st utan att prova och mĂ€ta i ditt rum. kan du tĂ€nka dig tvĂ„ Arendal 1961 1s, eller att börja med en 1723 1s och komplettera med ytterligare en nĂ€r ekonomin tillĂ„ter. sĂ„ Ă€r det annars ett mycket bra alternativ. SĂ„ det sista alternativet Ă€r min rekommendation, dvs. att titta pĂ„ möjligheten att fĂ„ tag pĂ„ tvĂ„ stycken  

 

Test och mÀtning pÄ bla 1961 1s

HM2009_fyra-slutna-subbasar.pdf (arendalsound.com)    

HB1910_Arendal-1s-o-1v.pdf (arendalsound.com)

 

test pÄ 1721 1s

Arendal-1723-Subwoofer-1S.pdf (arendalsound.com)


Redigerat av Patrik899, 15 januari 2022 - 10:13.


#3

Postad 14 januari 2022 - 16:08

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlĂ€gg
  • 0
Planen Àr att utöka med en till senare ocksÄ, och min b&w sub fanns inte med pÄ listan, det var nog b&w asw610xp du tÀnkte pÄ, vilket Àr kraftfullare Àn den vanliga asw610, sÄ skillnaden lÀr var Ànnu större Àn 10 db vid 20hz, jag upplevde att min b&w sub endast kunde spela bra upp till runt 75-80 db berodde pÄ vilken musik man lyssna pÄ, har inte anvÀnt sub pÄ flera Är nu, men har lÀrt mig lite av vad bra subbar kan Ästadkomma sen dess, men just den b&w subben jag har Àr vÀldigt kompakt sÄ jag tror storleken begrÀnsar att den fÄr nÄgon bra output, Àr ganska övertygad att Arendal sub 1723 1s har kraft sÄ det rÀcker i mitt vardagsrum

Redigerat av Andreas3200, 14 januari 2022 - 16:13.


#4

Postad 14 januari 2022 - 17:00

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 953 inlĂ€gg
  • 0

Glöm Inte att listan Àr frÄn utomhusmÀtning sen stÀmmer den inte riktigt överens med andra mÀtningar jag har sett !!

B&W - 610Xp 
https://data-bass.co...39d66?_k=ohcow8
1170.png
Inte spec imponerande alls, Àr inte ens en sub!

 

 

OberoendemÀtning pÄ Arendals V2 visade att deras egna siffror var korrekta.
SÄ om vi ponerar pÄ att vi kan lita pÄ S1:an - dÄ Äker den Ättor rund 610xp
CEA2010_1723_Subwoofer_1S-2.png


Redigerat av johan b-lund, 14 januari 2022 - 17:01.


#5

Postad 14 januari 2022 - 17:45

k-i
  • k-i
  • Amatör

  • 58 inlĂ€gg
  • 0

Var bor du?



#6

Postad 14 januari 2022 - 17:51

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlĂ€gg
  • 0

Var bor du?

Hörby SkÄne

#7

Postad 14 januari 2022 - 17:57

k-i
  • k-i
  • Amatör

  • 58 inlĂ€gg
  • 0

Hörby SkÄne

Ok! Lite lÄngt bort. Jag har tvÄ i kÀllaren du hade kunnat fÄ lyssna pÄ annars!



#8

Postad 14 januari 2022 - 19:53

philippg
  • philippg
  • AnvĂ€ndare

  • 222 inlĂ€gg
  • 0
Kör pĂ„ 1723 1s och lĂ€gg till en till senare. 😀

#9

Postad 14 januari 2022 - 22:38

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlĂ€gg
  • 0

Glöm Inte att listan Àr frÄn utomhusmÀtning sen stÀmmer den inte riktigt överens med andra mÀtningar jag har sett !!

B&W - 610Xp
https://data-bass.co...39d66?_k=ohcow8
1170.png
Inte spec imponerande alls, Àr inte ens en sub!



OberoendemÀtning pÄ Arendals V2 visade att deras egna siffror var korrekta.
SÄ om vi ponerar pÄ att vi kan lita pÄ S1:an - dÄ Äker den Ättor rund 610xp
CEA2010_1723_Subwoofer_1S-2.png

Nu vet jag inte hur stor skillnad det Àr mellan b&w asw610 xp och vanliga b&w asw610
Som jag har nu finns inga mÀttningar pÄ den, men vad jag vet sÄ Àr det 200 watt förstÀrkare pÄ asw610 och 500 watt pÄ asw610xp,, men det Àr tydligen inte mÀtt i rms, skulle gissa att bÄda anvÀnder samma 10 tummare, hur som helst sÄ upplever jag att den inte klarar av högre nivÄer vid djupbas, Àven för musik sÄ Àr ljudnivÄn begrÀnsad, har typ 80-85 db som referens i lyssningsnivÄ vid 2 meter och det klarar den suben inte att leverera, vilken musik som spelas gör ju klart skillnad, musik med mer djupbas sÄ kommer jag knappt över 75 db, innan basen börjar bottna


Snackas mycket om rel ocksÄ men jag anser inte att specen pÄ deras subwoofers verkar imponerande för priset, har förstÄtt att dom kan vara enklare att integrera, men 300 watt förstÀrkare i t9x för 15k sen Àr det bara en 10 tummare, verkar inte prisvÀrt alls i mina ögon, gÄr bara ner i 27 hz enligt spec,

Redigerat av Andreas3200, 14 januari 2022 - 23:05.


#10

Postad 15 januari 2022 - 07:21

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 953 inlĂ€gg
  • 0

Nu vet jag inte hur stor skillnad det Àr mellan b&w asw610 xp och vanliga b&w asw610
Som jag har nu finns inga mÀttningar pÄ den, men vad jag vet sÄ Àr det 200 watt förstÀrkare pÄ asw610 och 500 watt pÄ asw610xp,, men det Àr tydligen inte mÀtt i rms, skulle gissa att bÄda anvÀnder samma 10 tummare, hur som helst sÄ upplever jag att den inte klarar av högre nivÄer vid djupbas, Àven för musik sÄ Àr ljudnivÄn begrÀnsad, har typ 80-85 db som referens i lyssningsnivÄ vid 2 meter och det klarar den suben inte att leverera, vilken musik som spelas gör ju klart skillnad, musik med mer djupbas sÄ kommer jag knappt över 75 db, innan basen börjar bottna


Snackas mycket om rel ocksÄ men jag anser inte att specen pÄ deras subwoofers verkar imponerande för priset, har förstÄtt att dom kan vara enklare att integrera, men 300 watt förstÀrkare i t9x för 15k sen Àr det bara en 10 tummare, verkar inte prisvÀrt alls i mina ögon, gÄr bara ner i 27 hz enligt spec,

 

Du Àr inne pÄ rÀtt spÄr, 610 presterar sÀmre Àn en rejÀl golvare i den lÀgre basen.
REL till musik Àr oftast en vÀldigt lyckad kombo, om man inte vill under 30hz.


Nu kan jag vara ute o cykla, men Arendals design fÄr mig att tro att dessa passar bÀst i par, inte sagt att 1 Àr pÄ nÄgot sÀtt dÄlig.
Det Àr integrationen med rummet jag tÀnker pÄ.



#11

Postad 15 januari 2022 - 12:28

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlĂ€gg
  • 0

Du Àr inne pÄ rÀtt spÄr, 610 presterar sÀmre Àn en rejÀl golvare i den lÀgre basen.
REL till musik Àr oftast en vÀldigt lyckad kombo, om man inte vill under 30hz.


Nu kan jag vara ute o cykla, men Arendals design fÄr mig att tro att dessa passar bÀst i par, inte sagt att 1 Àr pÄ nÄgot sÀtt dÄlig.
Det Àr integrationen med rummet jag tÀnker pÄ.


Man fÄr prova sig fram, kommer köpa en till att börja med, och lÀgga till en till nÀr budgeten tillÄter, blir nog ingen bestÀllning frÄn februari dÄ jag mÄste sÀkerstÀlla min service pÄ bilen först, men enligt vad jag har lÀst sÄ ska den inte vara överdrivet svÄr att integrera, i med jag kör en stereo setup sÄ har jag inte möjlighet att dela, sÄ 80 hz blir för högt i delning skulle gissa pÄ 50-60 passar bÀttre

#12

Postad 15 januari 2022 - 14:05

Patrik899
  • Patrik899
  • Rookie

  • 7 inlĂ€gg
  • 0

Man fÄr prova sig fram, kommer köpa en till att börja med, och lÀgga till en till nÀr budgeten tillÄter, blir nog ingen bestÀllning frÄn februari dÄ jag mÄste sÀkerstÀlla min service pÄ bilen först, men enligt vad jag har lÀst sÄ ska den inte vara överdrivet svÄr att integrera, i med jag kör en stereo setup sÄ har jag inte möjlighet att dela, sÄ 80 hz blir för högt i delning skulle gissa pÄ 50-60 passar bÀttre

LÄter som en bra plan och jag tror att du kommer att bli nöjd. Du har vÀldigt mÄnga möjligheter att anpassa subben till ditt rum dÄ du bla har en 8 bandig parametrisk eqalizer som du kan anvÀnda med tex REW för att dra ner vissa rumsnoder mm. Du kan dela högre Àven för stereo dÄ du inte kan riktningsbestÀmma ljud under 100-80 Hz.

Lycka till.



#13

Postad 15 januari 2022 - 15:15

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlĂ€gg
  • 0

Nu kan jag vara ute o cykla, men Arendals design fÄr mig att tro att dessa passar bÀst i par, inte sagt att 1 Àr pÄ nÄgot sÀtt dÄlig.
Det Àr integrationen med rummet jag tÀnker pÄ.

Varför tror du det? Bara för att den har elementet pÄ sidan? Det Àr klart att min OCD mÄr mycket bÀttre av att min SUB2 har ett element pÄ vardera sida, men min erfarenhet sÀger att just var elemnetet sitter inte spelar nÄgon roll. Man tÀnker att man vill ha det spelandes mot sig, men i de rummen och de subbar jag haft sÄ har detta inte gett den största fördelen. Det Àr klart i ett perfekt rum sÄ kan man kanske fÄ ett mera spridet ljudtryck om man stÀller dem symmetriskt, men detta Àr ju sÀllan fallet, och Arendal sjÀlva rekommenderar ju oavsett stacking, eller att man testar stacka iaf, sÄ jag vet inte hur mycket som spelar roll hÀr.....vad tÀnker du?


Redigerat av Demon Slayer, 15 januari 2022 - 15:16.


#14

Postad 15 januari 2022 - 17:22

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 953 inlĂ€gg
  • 0

Varför tror du det? Bara för att den har elementet pÄ sidan? Det Àr klart att min OCD mÄr mycket bÀttre av att min SUB2 har ett element pÄ vardera sida, men min erfarenhet sÀger att just var elemnetet sitter inte spelar nÄgon roll. Man tÀnker att man vill ha det spelandes mot sig, men i de rummen och de subbar jag haft sÄ har detta inte gett den största fördelen. Det Àr klart i ett perfekt rum sÄ kan man kanske fÄ ett mera spridet ljudtryck om man stÀller dem symmetriskt, men detta Àr ju sÀllan fallet, och Arendal sjÀlva rekommenderar ju oavsett stacking, eller att man testar stacka iaf, sÄ jag vet inte hur mycket som spelar roll hÀr.....vad tÀnker du?

Det Àr hur rummet agerar med en rundstrÄlande sub jag finurlar pÄ.
Jag förutsÀtter att det Àr en monopol :)

Arendal sub Àr minst sagt kompententa (!) vid mÀtning - introducera sedan room gain och framförallt boundery effect pÄ det.
Speciellt boundery effect kan stÀlla till det nÄgot sÄ otroligt (BaffelvÀgg till alla)
 



#15

Postad 16 januari 2022 - 11:47

philippg
  • philippg
  • AnvĂ€ndare

  • 222 inlĂ€gg
  • 0
GĂ„ pĂ„ siffror eller mĂ€tningar kommer inte att hjĂ€lpa dig. Men en sak Ă€r sĂ€ker du kommer inte att bli missnöjd 😀

#16

Postad 16 januari 2022 - 13:33

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr hur rummet agerar med en rundstrÄlande sub jag finurlar pÄ.
Jag förutsÀtter att det Àr en monopol :)

Arendal sub Àr minst sagt kompententa (!) vid mÀtning - introducera sedan room gain och framförallt boundery effect pÄ det.
Speciellt boundery effect kan stÀlla till det nÄgot sÄ otroligt (BaffelvÀgg till alla)
 

Jag menar pÄ att alla som bryr sig och lÀgger lite pengar pÄ sub idag bara mÄste ha REW och en mic, allt annat Àr idioti. Du fÄr ut sÄ mycket mer bara genom av att kunna mÀta olika placeringar och sÄ kutta toppen sÄ man kan njuta mer av det som finns istÀllet för att bara tuna bort hela kraften (bara sÀnka volymen som man gjorde förr).

 

Rummet Àr ju som det Àr, men jag tycker nÀstan det Àr Ànnu viktigare med en kompetent sub som gÄr djup i ett "dÄligt rum" för dÄ finns det mer potential. Har man en dipp dÀr man sitter vid 25hz sÄ blir ju en subb som gÄr til 25 igentligen inte anvÀnd, dÄ kan man nÀstan lika gÀrna ha en som gÄr til 30. Men om man dÄ tar in en subb som gÄr til 20hz, ja dÄ fÄr man ju utnyttja bÄde innan och efter sÄ att sÀga.



#17

Postad 16 januari 2022 - 13:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 953 inlĂ€gg
  • 0

Jag menar pÄ att alla som bryr sig och lÀgger lite pengar pÄ sub idag bara mÄste ha REW och en mic, allt annat Àr idioti. Du fÄr ut sÄ mycket mer bara genom av att kunna mÀta olika placeringar och sÄ kutta toppen sÄ man kan njuta mer av det som finns istÀllet för att bara tuna bort hela kraften (bara sÀnka volymen som man gjorde förr).

 

Rummet Àr ju som det Àr, men jag tycker nÀstan det Àr Ànnu viktigare med en kompetent sub som gÄr djup i ett "dÄligt rum" för dÄ finns det mer potential. Har man en dipp dÀr man sitter vid 25hz sÄ blir ju en subb som gÄr til 25 igentligen inte anvÀnd, dÄ kan man nÀstan lika gÀrna ha en som gÄr til 30. Men om man dÄ tar in en subb som gÄr til 20hz, ja dÄ fÄr man ju utnyttja bÄde innan och efter sÄ att sÀga.

Det Àr ett annat problem i sig och jag skulle tro att det vi bara Àr 20-30% som har mÀtmick.
Det Àr inte vanlig rumspÄverkan jag Àr ute efter utan att det Àr en monopol.

Obs pÄ att jag inte klankar ner pÄ dom, jag Àr bara nyfis pÄ konceptet och hur det pÄverkar.



 


GÄ pÄ siffror eller mÀtningar kommer inte att hjÀlpa dig. Men en sak Àr sÀker du kommer inte att bli missnöjd

 

Utveckla det dÀr Àr du snÀll :)


Redigerat av johan b-lund, 16 januari 2022 - 13:42.


#18

Postad 16 januari 2022 - 13:54

k-i
  • k-i
  • Amatör

  • 58 inlĂ€gg
  • 0

Jag menar pÄ att alla som bryr sig och lÀgger lite pengar pÄ sub idag bara mÄste ha REW och en mic

Ja det kan vara stor skillnad beroende pÄ var man stÀller dem.

Delar med mig frÄn mina "resultat". UMIK-1 i MLP och sen subben pÄ 19 olika stÀllen i rummet.

 

Den röd-orangea highlightade Àr den ena av de tvÄ jag valde (har tvÄ 1723 1S):

 

Bifogad fil  rew-19.JPG   128,73K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av k-i, 16 januari 2022 - 13:55.


#19

Postad 16 januari 2022 - 14:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlĂ€gg
  • 0
Varför valde du inte den lila med toppen vid 55? Var placeringen dummare rent WAF mÀssigt, eller delar du över 80?

Redigerat av Demon Slayer, 16 januari 2022 - 14:52.


#20

Postad 16 januari 2022 - 18:09

k-i
  • k-i
  • Amatör

  • 58 inlĂ€gg
  • 0

Varför valde du inte den lila med toppen vid 55? Var placeringen dummare rent WAF mÀssigt, eller delar du över 80?

 

Jag sĂ„g lite instruktionsvideos för Multi-sub optimizer, som sen jag kört efter mĂ€tningarna, och dĂ€r pratade de om att de kollade efter jĂ€mn kurva kring delningspunkten och sen optimerade de upp till 2x delningsfrekvensen. https://youtu.be/WtMq73BzOIA?t=3558 (59m18s)

 

Mitt rum har lite knepiga "modes", vad det nu heter pÄ svenska, med mycket boost kring 50 hz och sen utslÀckning kring 85 hz sÄ min idé var att prova placeringar av subbarna dÀr dessa inte var lika tydliga.

 

Delar lite högre Àn normalt vid 100 hz för att positioneringen av frontarna inte Àr lika flexibel sÄ dÀr fÄr jag lida med ovan nÀmna room modes.



#21

Postad 16 januari 2022 - 18:24

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlĂ€gg
  • 0

Aha.



#22

Postad 16 januari 2022 - 22:09

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlĂ€gg
  • 0

GĂ„ pĂ„ siffror eller mĂ€tningar kommer inte att hjĂ€lpa dig. Men en sak Ă€r sĂ€ker du kommer inte att bli missnöjd 😀


Har faktiskt gÄtt vÀldigt lite pÄ mÀttningar, kollade mest mÀttningar för att se hur Arendal basarna presterade, och siffrorna Àr imponerande enligt mig, och sen att Arendal verkar hög kvalitet bas ocksÄ Àr positivt det Àr Ätminstone vad jag hört frÄn bÄde omdömen frÄn youtube, och folk sjÀlva som Àger dom, kollade review frÄn nemo propaganda, han nÀmnde ocksÄ att subben kunde spela rÀtt högt upp i frekvens utan att bli boomy, Àven Arendal högtalare verkar bra för pengarna, men eftersom jag redan har uppgraderat Àr det inte aktuellt, kör med ett par golvhögtalare b&w 702 s2, och förstÀrkare Hegel h190, kollat Àven pÄ b&w subbasar db4s men verkar extremt överprisad, jag anser inte att man mÄste köra subbasar av samma mÀrke som frontarna, Arendal 1723 1s passar in vÀldigt bra fÀrgmÀssigt dÄ den finns i satin white som jag Àven har pÄ mina golvare, jag kan tyvÀrr inte dela högtalarna alls sÄ det blir att försöka stÀlla in suben dÀr deras bas avtar, 80 hz Àr för högt, kom sjÀlv i hÄg nÀr jag provade med min b&w asw610, det lÀt bÀst ungefÀr dÀr jag stÀllde den vid 50-60 hz jag Àr nöjd hur högtalarna spelar i toppen, men dÀr fattas lite djupbas vilket mÀrks olika beroende av musik, basen blir bÀttre vid högre volym, pÄ lÄg volym existerar den knappt

Redigerat av Andreas3200, 16 januari 2022 - 22:13.


#23

Postad 16 januari 2022 - 23:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlĂ€gg
  • 0

Har faktiskt gÄtt vÀldigt lite pÄ mÀttningar, kollade mest mÀttningar för att se hur Arendal basarna presterade, och siffrorna Àr imponerande enligt mig, och sen att Arendal verkar hög kvalitet bas ocksÄ

 

MÀtningarna visar hur mycket de distar, hur högt/starkt de kan spela, och grupplöptid osv, dvs mycket anvÀndbar info.

 

Underskatta inte det. Det gÀller dock att tolka mÀtningarna rÀtt.

 

MÀtningen pÄ 610XP visar att den inte spelar varken djupt eller sÀrskilt högt/starkt. Det Àr vÀl en modell som har hÀngt med i rÀtt mÄnga Är nu.

 

Att inte ha aktiv delning mellan sub/front Àr en klar nackdel. Det Àr dÀrför en surroundreceiver ger bÀttre integration Àn en ren 2-kanalare. Den mÀter dessutom fördröjningen vid setupen (vilket resulterar i framrÀknat avstÄnd). Tidsfel/fasfel i övergÄngen mellan front och sub kan ge ett stort hÄl i frekvensgÄngen (utslÀckning). Det kan vara dÀrför du mÄste dela sÄ lÄngt ner i frekvens.


Redigerat av Ageve, 16 januari 2022 - 23:30.


#24

Postad 17 januari 2022 - 08:42

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlĂ€gg
  • 0

MÀtningarna visar hur mycket de distar, hur högt/starkt de kan spela, och grupplöptid osv, dvs mycket anvÀndbar info.

Underskatta inte det. Det gÀller dock att tolka mÀtningarna rÀtt.

MÀtningen pÄ 610XP visar att den inte spelar varken djupt eller sÀrskilt högt/starkt. Det Àr vÀl en modell som har hÀngt med i rÀtt mÄnga Är nu.

Att inte ha aktiv delning mellan sub/front Àr en klar nackdel. Det Àr dÀrför en surroundreceiver ger bÀttre integration Àn en ren 2-kanalare. Den mÀter dessutom fördröjningen vid setupen (vilket resulterar i framrÀknat avstÄnd). Tidsfel/fasfel i övergÄngen mellan front och sub kan ge ett stort hÄl i frekvensgÄngen (utslÀckning). Det kan vara dÀrför du mÄste dela sÄ lÄngt ner i frekvens.


Kan ocksÄ vara dÀrför mÄnga kör rel subar i stereo setup, för dom blir lÀttare att integrera, jag tror Àven att delning pÄ 80 hz blir fel dÄ frontarna redan spelar den frekvensen, ser typ ingen anledning att suben ska spela de frekvenser som frontarna gör imed jag inte kan pÄverka frontararna, tror en delning pÄ 50-60 hz blir bÀttre för integreringen anledningen till jag aldrig brytt om mig en hemmabioreceiver Àr för jag aldrig förmodligen kommer bygga till en hemmabio, sparar utrymme om jag bara behöver en integrerad förstÀrkare, mÄnga som kör receivers behöver nÀmligen slutsteg ÀndÄ till frontarna, och det kommer ta upp mer plats

#25

Postad 17 januari 2022 - 14:49

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlĂ€gg
  • 0

Det borde finnas apparater med delning som inte Àr hemmabiorecievers. Kommer bara att tÀnka pÄ nÄgra försteg nu men har inte letat sÄ hÄrt :)



#26

Postad 17 januari 2022 - 15:32

Patrik899
  • Patrik899
  • Rookie

  • 7 inlĂ€gg
  • 0

Har faktiskt gÄtt vÀldigt lite pÄ mÀttningar, kollade mest mÀttningar för att se hur Arendal basarna presterade, och siffrorna Àr imponerande enligt mig, och sen att Arendal verkar hög kvalitet bas ocksÄ Àr positivt det Àr Ätminstone vad jag hört frÄn bÄde omdömen frÄn youtube, och folk sjÀlva som Àger dom, kollade review frÄn nemo propaganda, han nÀmnde ocksÄ att subben kunde spela rÀtt högt upp i frekvens utan att bli boomy, Àven Arendal högtalare verkar bra för pengarna, men eftersom jag redan har uppgraderat Àr det inte aktuellt, kör med ett par golvhögtalare b&w 702 s2, och förstÀrkare Hegel h190, kollat Àven pÄ b&w subbasar db4s men verkar extremt överprisad, jag anser inte att man mÄste köra subbasar av samma mÀrke som frontarna, Arendal 1723 1s passar in vÀldigt bra fÀrgmÀssigt dÄ den finns i satin white som jag Àven har pÄ mina golvare, jag kan tyvÀrr inte dela högtalarna alls sÄ det blir att försöka stÀlla in suben dÀr deras bas avtar, 80 hz Àr för högt, kom sjÀlv i hÄg nÀr jag provade med min b&w asw610, det lÀt bÀst ungefÀr dÀr jag stÀllde den vid 50-60 hz jag Àr nöjd hur högtalarna spelar i toppen, men dÀr fattas lite djupbas vilket mÀrks olika beroende av musik, basen blir bÀttre vid högre volym, pÄ lÄg volym existerar den knappt

 

Om din förstĂ€rkare har delbart försteg och slutsteg sĂ„ kan du lĂ„ta subben ta hand om delningen annars blir det till att dela som du tĂ€nkt men dĂ„ kan det vara bra att mĂ€ta upp var dina högtalare rullar av i registret i ditt rum sĂ„ det inte blir glapp eller onödig förstĂ€rkning. I vĂ€rsta fall kan du anvĂ€nda en app i mobilen men en riktig mĂ€tmikrofon och ett program som REW, XTZ room analyzer eller liknande Ă€r att rekommendera. 



#27

Postad 17 januari 2022 - 16:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlĂ€gg
  • 0

Det borde finnas apparater med delning som inte Àr hemmabiorecievers. Kommer bara att tÀnka pÄ nÄgra försteg nu men har inte letat sÄ hÄrt :)

Det finns delnings-apparater men du fÄr leta i PA-avdelningen.
Första bÀsta pÄ google: https://peavey.com/p...over/p/03615400



#28

Postad 17 januari 2022 - 17:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 953 inlĂ€gg
  • 0

Kan ocksÄ vara dÀrför mÄnga kör rel subar i stereo setup, för dom blir lÀttare att integrera, jag tror Àven att delning pÄ 80 hz blir fel dÄ frontarna redan spelar den frekvensen, ser typ ingen anledning att suben ska spela de frekvenser som frontarna gör imed jag inte kan pÄverka frontararna, tror en delning pÄ 50-60 hz blir bÀttre för integreringen anledningen till jag aldrig brytt om mig en hemmabioreceiver Àr för jag aldrig förmodligen kommer bygga till en hemmabio, sparar utrymme om jag bara behöver en integrerad förstÀrkare, mÄnga som kör receivers behöver nÀmligen slutsteg ÀndÄ till frontarna, och det kommer ta upp mer plats

Tumregel Àr att dela minst en oktav över -3dB punkten, sÄ Àven rejÀla golvare bör delas vid minst 60hz.
Mina frontar gÄr spikrakt ner till 20hz, pga rummet sÄ passar delning vid ~90hz bÀst.

 



#29

Postad 17 januari 2022 - 18:25

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlĂ€gg
  • 0

Tumregel Àr att dela minst en oktav över -3dB punkten, sÄ Àven rejÀla golvare bör delas vid minst 60hz.
Mina frontar gÄr spikrakt ner till 20hz, pga rummet sÄ passar delning vid ~90hz bÀst.


Gissar att jag fÄr prova lite vad som passar bÀst, 20 hz Àr extremt djupt som dina frontar gÄr ner till, tror dÀr fanns en app med som man kan justera instÀllningarna pÄ rÀtt skönt att slippa behöva gÄ bakom suben att mixtra

#30

Postad 17 januari 2022 - 18:49

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlĂ€gg
  • 0

Det finns delnings-apparater men du fÄr leta i PA-avdelningen.
Första bÀsta pÄ google: https://peavey.com/p...over/p/03615400


TĂ€nkte snarare Minidsp SHD serie

#31

Postad 17 januari 2022 - 18:55

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 953 inlĂ€gg
  • 0

Gissar att jag fÄr prova lite vad som passar bÀst, 20 hz Àr extremt djupt som dina frontar gÄr ner till, tror dÀr fanns en app med som man kan justera instÀllningarna pÄ rÀtt skönt att slippa behöva gÄ bakom suben att mixtra

 

Det tycker jag du gör rÀtt i :)
Handlar ocksÄ mycket om man bÄde spelar musik och film pÄ samma grejer.

 

Mina LCR Àr halvt klonade Jbl M2 i baffelvÀgg.

 



#32

Postad 17 januari 2022 - 18:57

k-i
  • k-i
  • Amatör

  • 58 inlĂ€gg
  • 0

Har du bestÀllt Àn? Jag tror du kommer bli toknöjd. =)



#33

Postad 17 januari 2022 - 20:35

BlÄtand
  • BlĂ„tand
  • MĂ€stare

  • 3 140 inlĂ€gg
  • 0

Det borde finnas apparater med delning som inte Àr hemmabiorecievers. Kommer bara att tÀnka pÄ nÄgra försteg nu men har inte letat sÄ hÄrt :)

För att nÀmna nÄgra exempel, Nad M10 & NAD M33 har bÄda dubbla sub utgÄngar för att nÀmna nÄgra tvÄkanalare. Men det finns mÄnga fler dÄ det blivit relativt vanligt pÄ de mÄngfunktionella tvÄkanalare som kommit nu pÄ senare tid, dock har det oftare en sub utgÄng Àn tvÄ.
Just dessa förstĂ€rkare frĂ„n NAD har dessutom Dirac vilket kan vara trevligt om man vill labba med rumskorrigering.

 

REL som nĂ„gra nĂ€mnt tidigare i trĂ„den Ă€r ju pĂ„ inget vis mest bas för pengarna sĂ„ om max SPL gĂ€ller och man inte tror pĂ„ RELs integrationsförmĂ„ga i stereo och vĂ€rdesĂ€tter detta högt sĂ„ skall man vĂ€lja annat.  

Tycker att de integrerar förnĂ€mligt i stereo via deras högnivĂ„koppling sĂ„ det Ă€r mitt huvudskĂ€l vid sidan av att det kan kombineras med att samtidigt vara inkalibrerade och anslutna till hemmabio eller annan utrustning med sub utgĂ„ng.  Gör att man kan fĂ„ en mycket flexibel lösning som Ă€r optimerad pĂ„ tvĂ„ saker samtidigt. SĂ„ snart du fĂ„r en signal in pĂ„ LFE sĂ„ Ă€r det denna som subben anvĂ€nder och högnivĂ„ kopplas ifrĂ„n vilket innebĂ€r att man i princip kan anvĂ€nda samma bas för tvĂ„ helt olika system/anlĂ€ggningar. Avdelade frontar i hemmabio och fullregister i stereo utan omkoppling och med unika instĂ€llningar. "Du kan till och med anvĂ€nda dem tillsammans med olika högtalarpar samtidigt om det nu skulle vara anvĂ€ndbart för nĂ„gon" 
Skulle ju t.ex. kunna vara intressant om man vill kunna lyssna pĂ„ tvĂ„ ledder i rummet. 

 



#34

Postad 17 januari 2022 - 21:30

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlĂ€gg
  • 0

Ser att detta förknippas med REL, men jag hade det pÄ min gamla Paradigm sub och det var ju vanligt pÄ de flesta subber förr i tiden, Àr det sÄ att högnivÄ förvunnit men att just REL har det kvar?



#35

Postad 18 januari 2022 - 19:38

BlÄtand
  • BlĂ„tand
  • MĂ€stare

  • 3 140 inlĂ€gg
  • 0

SĂ„ Ă€r det, och deras rekommendation Ă€r ju att anvĂ€nda denna inkoppling som förstahands val. 
REL har iofs. gjort undantag och frÄngÄtt detta med högnivÄ pÄ sina enklare basar som frÀmst Àr avsedda för hemmabio.

Tror det sÀger nÄgot om anledningen till att mÄnga andra fabrikat slutat redan tidigare.
För det första sÄ har de andra inte utvecklat konceptet lika lÄngt som REL vilket Àr rimligt eftersom REL förordat detta hela tiden.
Det andra Àr att de allra flesta basar under den senaste typ 10 Ärs perioden sÄlts till nÄgon som har hemmabioreceiver.
Det Àr dÄ inte lÀngre ett försÀljningsargument vÀrt att lÀgga tid och pengar pÄ om frontarna ÀndÄ skall delas mot en sub av typ 90% av köparna.

EfterfrÄgan styr vad marknaden över tid kommer att erbjuda.

Lite synd för funktionellt sett sÄ ger det fler alternativa möjligheter.
NĂ„got gör de rĂ€tt annars hade inte REL funnits kvar idag för gĂ„r man bara pĂ„ specad prestanda finns det billigare alternativ som levererar.     

Som sagt REL stÄr pÄ sig och för den intresserade gÄr det att hitta en del texter om deras basfilosofi och man kan ju börja hÀr...

https://rel.net/blog/.
 


Redigerat av BlÄtand, 18 januari 2022 - 19:40.


#36

Postad 18 januari 2022 - 20:34

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlĂ€gg
  • 0

Min första hemmabio var ett kenwood komplett system med DolbyDigital (AC3), fast med sidoskjutande basar. Dipoler bak och kostade runt 20k.

 

Checka fjÀrren hehe :D

Bifogad fil  Capture.JPG   52,22K   0 Antal nerladdningar

 

Det var ett komplett slutet system utan subwoofer koppling (dÄ de var integrerade), jag köpte en 12" Paradigm bandpass för att komplettera (varför inte) och var tvungen att anvÀnda högnivÄ. Jag kommer ihÄg att jag sÄ gÀrna lÀngtade til ett system dÀr jag kunde koppla basen pÄ den Àkta LFE-kanalen sÄ som man ska göra! Köpte sÄ en HK AVR7000 och nya högtalare och kunde Àntligen koppla in den till LFE Äh nu skal det minnsann bli riktig bas i stugan!!, för att mÀrka att i filmer........blev det knappt nÄn skillnad :mellow:

 

Jag har ocksÄ ett gammalt Canton MX 2.1 system som kopplas ihop med högnivÄ, det spelar fortfarande skiten ur vanliga PC-kit man köper pÄ Elgiganten osv, och just pga högnivÄn sÄ kan dom ju anvÀndas med vilken som helst liten förstÀrkare. :)



#37

Postad 18 januari 2022 - 21:48

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlĂ€gg
  • 0

Har du bestÀllt Àn? Jag tror du kommer bli toknöjd. =)


Blir tvungen att avvakta lite för budgeten skull, men i nÀsta mÄnad blir det garanterat en bestÀllning och kan knappt vÀnta, kommer Äterkomma med lyssningintryck dÄ,

Redigerat av Andreas3200, 18 januari 2022 - 21:49.


#38

Postad 18 januari 2022 - 21:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlĂ€gg
  • 0

Gissar pĂ„ att det blir en rĂ€tt stor uppgradering. ;) 



#39

Postad 18 januari 2022 - 22:10

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlĂ€gg
  • 0

Gissar pÄ att det blir en rÀtt stor uppgradering. ;)


Japp det rĂ€knar jag med, lĂ€r soppa mattan med min gamla b&w asw610,😃 effekten bör rĂ€cka till lite bĂ€ttre, gissar pĂ„ att en liten sluten 10 tummare pĂ„ 10 kilo har sina begrĂ€nsningar, tror man fĂ„r betala över pris för b&w subbar 8k för asw610 som den kostar nu anser jag inte den Ă€r vĂ€rd, nu finns ju inte xpn lĂ€ngre dĂ„ hade den nog kostat ungefĂ€r samma som Arendal, för nĂ€r jag köpte min asw610 kostade den 6000 kr medan xpn gick pĂ„ 11,698 tror jag,

#40

Postad 24 januari 2022 - 06:41

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlĂ€gg
  • 0
Arendal suben bestÀlld bara att vÀnta nu hade varit kul att ha den till helgen, har anvÀnt b&w subben lite bara för att pÄ kÀnn var delningen funkar bÀst i mitt rum, med b&w subben fÄr jag bÀst integration vid runt 52 hz, ska bli spÀnnande och se hur Arendal suben presterar i jÀmförelse

#41

Postad 26 januari 2022 - 09:07

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlĂ€gg
  • 2
För leverans pÄ mÄndag, olyckligtvis har man blivit drabbad av covid, hoppas man blir frisk till dess, gÄr ju att Àndra datumet till typ den 4 februari

#42

Postad 01 mars 2022 - 09:20

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlĂ€gg
  • 2
Har nu kört min Arendal 1723 1s en mĂ„nad och nu kan man nog skiva av sig lite, nu kan man nog lĂ€tt sĂ€ga att den Ă€r inspelad, hĂ€nde nog de 2 första veckorna, Arendal subwoofern Ă€r otroligt bra, appen Ă€r perfekt för man kan lĂ€tt justera gain och crossover med ett handtryck, rĂ€tt drygt med subar du mĂ„ste gĂ„ bakom för att Ă€ndra instĂ€llningar, subwoofern Ă€r dubbelt sĂ„ stor som b&w asw610, större Ă€n vad jag rĂ€knat med frĂ„n bilder, spelar all musik med enastĂ„ende resultat, vĂ€ldigt ren bas, vilket jag inte upplevde b&w asw610 var riktigt, arendalsubben har Ă€ndrat mig helt och hĂ„llet om hur jag ser pĂ„ subwoofers, trodde mest att det vara för film förut, men nu sĂ„ vill man inte leva utan det, den integrerar riktigt bra ihopa med b&w 702 s2, jag lĂ€gger inte mĂ€rke till att basen kommer frĂ„n suben, allt bara lĂ„ter naturligt, har inte heller fĂ„tt denna sub att svettas, bra krĂ€m, b&w asw610 tog det roliga slut vĂ€ldigt fort, det problemet existerar inte pĂ„ Arendal, och dessutom Ă€r Arendal suben mycket renare i basen ocksĂ„, ett stort plus för Arendal prestanda👍

Redigerat av Andreas3200, 01 mars 2022 - 09:22.


#43

Postad 23 augusti 2022 - 12:48

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • LĂ€rjunge

  • 313 inlĂ€gg
  • 0

Har bestÀllt en 1723 1S idag, ska bli riktigt kul att koppla in den till mitt 5.0 system =)



#44

Postad 23 augusti 2022 - 13:26

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlĂ€gg
  • 1

Har bestÀllt en 1723 1S idag, ska bli riktigt kul att koppla in den till mitt 5.0 system =)

Du kommer garanterat inte bli besviken👍

#45

Postad 23 augusti 2022 - 16:01

k-i
  • k-i
  • Amatör

  • 58 inlĂ€gg
  • 1

Har bestÀllt en 1723 1S idag, ska bli riktigt kul att koppla in den till mitt 5.0 system =)

 

Grattis och vÀlkommen till klubben!



#46

Postad 24 oktober 2022 - 14:51

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • LĂ€rjunge

  • 313 inlĂ€gg
  • 1

Hur mÄnga placeringar har ni testat? Jag tycker den lÄter bÀst med elementet mot vÀggen, ca 10cm. Har Àven haft elementet riktat ut mot rummet samt placerad innanför den ena golvhögtalaren, men som sagt.. i hörnet fÄr den nog stÄ. Fick Àven investera i en bÀttre signalkabel sÄ den befintliga plötsligt kunde börja brumma ganska högljutt.





0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.