Postad 15 augusti 2024 - 20:15
Intressant pr kupp med intrånget i kursk och kärnvapenknappen rörs inte. Blir väst nispirerat och öppnar fler fronter tro?
Jag är väldigt tveksam till att syftet är pr. Däremot har det ju blivit en pr-katastrof för Putin. Han har hävdat länge att allt går enligt plan i Ukraina. Nu har dom misslyckats med att försvara Ryssland och dom som nu kommit i eldlinjen är värnpliktiga ryssar. Dessutom finns ju strategiska argument för Ukraina att störa Ryssland på hemmaplan.
Det Ukraina nu gör är att skicka hem ryska värnpliktiga till sina mödrar i kistor. Det kommer inte att hjälpa Putin med propagandan. Än så länge hävdar han tydligen att försvaret går "enligt plan", frågan är hur länge den taktiken fungerar.
Jag såg ett uttalande från Putin där han klagade över Ukraina just nu. Han menade att Ukrainas syfte var att få lite rysk mark att förhandla om längre fram. Men, frågade Putte, vem vill förhandla med en granne som beter sig så här, och så räknade han upp allt dåligt som Ukraina nu gör. Problemet var att det han räknade upp stämde bra med hur Ryssland agerat i Ukraina de senaste åren. Om Putin hade en spegel skulle han kanske se problemet enklare.
Men oavsett syftet, detta verkar fungera bra för Ukraina just nu. Och det är ju positivt.
Redigerat av Mr_Tom, 15 augusti 2024 - 20:16.
Postad 16 augusti 2024 - 19:55
Det är ju rätt bra propaganda. Lite svårt för rysk propaganda förklara varför kriget nu är på rysk mark liksom. En del ryssar som tvingas evakuera är kanske inte helt nöjda eller de som har värnpliktiga som tagits tillfånga eller dödats som inte ens ska va i strid.
Rent militärt så lär de ju inte göra så stor skada men lyckas de dra resurser från fronten så går de ju ev ändå plus. Apropå kärnvapen naturligtvis så lär ju putin bomba ukraina varför i hela friden skulle han atombomba eget territorium. Nu så sänker man ju värdet på erövringen rejält om man atombombar men ändå det är ju ännu en pr vinst att syna bluffen hårdare. Kan ju få väst att bli mindre restriktiv med sitt stöd till Ukraina i längden ju tommare det hotet framstår.
Postad 17 augusti 2024 - 18:41
Det är ju rätt bra propaganda. Lite svårt för rysk propaganda förklara varför kriget nu är på rysk mark liksom. En del ryssar som tvingas evakuera är kanske inte helt nöjda eller de som har värnpliktiga som tagits tillfånga eller dödats som inte ens ska va i strid.
Mitt intryck har varit att du läser en del rysk "propaganda". Jag gör det normalt inte men jag såg ett klipp på Aftonbladet med Putins version av det inträffade. Det är Ukraina som försöker skaffa sig en bättre position inför framtida förhandling. I Putins version är Ryssland ett oskyldigt offer i detta. Det fungerar kanske mot en vilseledd rysk publik men i ett större perspektiv fungerar det ju inte. Detta är ett händelseförlopp som Putin startat, att han skyller på andra ändrar inte det.
Ukrainas syfte kan man ju bara spekulera kring just nu. Men påståendet att de inte gör stor skada tror jag är väldigt förenklat. När de ryska mödrarna får hem sina värnpliktiga söner i kistor kan det bli ett problem för Putin. Det vore inte första gången de "ryska mödrarna" påverkade politiken.
Redigerat av Mr_Tom, 17 augusti 2024 - 18:42.
Postad 24 augusti 2024 - 12:54
Idag är det Ukrainas nationaldag. Passa på att donera lite till något lämpligt projekt!
Jag brukar välja ur denna lista: https://cornucopia.s...stodja-ukraina/
Jag vet att många på detta forum har råd att skänka en del, allt kan inte vara spenderat på projektorer och subwoofers
Postad 24 augusti 2024 - 18:28
Idag är det Ukrainas nationaldag. Passa på att donera lite till något lämpligt projekt!
Jag brukar välja ur denna lista: https://cornucopia.s...stodja-ukraina/
Jag vet att många på detta forum har råd att skänka en del, allt kan inte vara spenderat på projektorer och subwoofers
Fin idé, Att ta personligt ansvar är den enda vägen för en sund utveckling i Ukraina. Gäller alla som uppskattar demokrati, broderskap och frihet. Jag har en annan god förening som får månatligt bidrag.
Hoppas nu att den militära hjälpen ökar så att Ukraina kan säkra sina gränser.
Postad 01 september 2024 - 13:16
Mitt intryck har varit att du läser en del rysk "propaganda". Jag gör det normalt inte men jag såg ett klipp på Aftonbladet med Putins version av det inträffade. Det är Ukraina som försöker skaffa sig en bättre position inför framtida förhandling. I Putins version är Ryssland ett oskyldigt offer i detta. Det fungerar kanske mot en vilseledd rysk publik men i ett större perspektiv fungerar det ju inte. Detta är ett händelseförlopp som Putin startat, att han skyller på andra ändrar inte det.
Ukrainas syfte kan man ju bara spekulera kring just nu. Men påståendet att de inte gör stor skada tror jag är väldigt förenklat. När de ryska mödrarna får hem sina värnpliktiga söner i kistor kan det bli ett problem för Putin. Det vore inte första gången de "ryska mödrarna" påverkade politiken.
Helt felaktigt intryck du fått av ett par idioter i den här tråden utan förmåga till kritiskt tänkande. Finner propaganda rätt så ointressant oavsett från vilket håll det kommer.
Postad 01 september 2024 - 18:17
Helt felaktigt intryck du fått av ett par idioter i den här tråden utan förmåga till kritiskt tänkande. Finner propaganda rätt så ointressant oavsett från vilket håll det kommer.
Jag har sett vad du har skrivit och naturligtvis också vad andra har svarat. Men om det nu är så att du är missförstådd så kanske du skall fundera över hur du uttrycker dig.
Postad 07 januari 2025 - 08:24
Har inte Trump lovat att fixa detta på 24h. Hur många tror att det är fred 21a januari?
Postad 07 januari 2025 - 13:01
Har inte Trump lovat att fixa detta på 24h. Hur många tror att det är fred 21a januari?
Njaen på den. Blir nog svårt att hävda sådant. Låter som en stadsminister vi alla känner som sade samma sak inför senaste valet och kriminaliteten. Märkligt hur somliga tror sig kunna visa på hantverk när de aldrig varit i närheten av varken nål&tråd eller hammare och spik.
Postad 09 januari 2025 - 22:06
Det som läckt ut är väl att Trump kommer att tvinga Ukraina till eftergifter. Så Putin får en seger som han kan skryta med på hemmaplan. Återstår väl att se vad som faktiskt händer men att lita på Trump tror jag inte är en bra idé .
Trump verkar ju vara inne i ett stim av tokiga uttalanden just nu. Vi får se om han lyckas hålla tempot uppe även som president.
Redigerat av Mr_Tom, 09 januari 2025 - 22:10.
Postad 10 januari 2025 - 15:56
Han har ändrat sig om det uttalandet
Postad 10 januari 2025 - 16:03
Njaen på den. Blir nog svårt att hävda sådant. Låter som en stadsminister vi alla känner som sade samma sak inför senaste valet och kriminaliteten. Märkligt hur somliga tror sig kunna visa på hantverk när de aldrig varit i närheten av varken nål&tråd eller hammare och spik.
Eller som en hälsominister sa 2002, att Sverige skulle vara narkotikafritt inom 10 år
Postad 10 januari 2025 - 17:47
Minns en statsminister som sade att han och hans parti (S) skulle se till att Sverige hade EU's lägsta arbetslöshet...
Tjeeeeeeeeeena.... Vad bra det gick!
Postad 10 januari 2025 - 18:41
Trump har nu sagt att de ska ta 100 dagar.
Postad 10 januari 2025 - 20:00
Trump har nu sagt att de ska ta 100 dagar.
Har hört han nu tycker 6 månader är realistiskt. Han har ju inte fel om inte västvärlden stepoar upp så måste Ukraina gå med på eftergifter.
Postad 10 januari 2025 - 20:51
@ Buddy & PH2000,
På vilket ska nuvarande styre undskylla sig menar ni?
Ni släpper genom elefanter och silar myggen. Dessutom har ni visat på långvariga effekter av att inte förstå författning eller variant av budget eller regeringsform. Läs på, ni har stor nytta i framtiden med en bredare kunskapsbank. Ni som frivilligt vill lämna den svenska 100åriga demokratiska modellen. Pröva leva i Putins Ryssland. Det torde göre er ödmjukhet gott.
Redigerat av PML73, 10 januari 2025 - 22:33.
Postad 10 januari 2025 - 21:32
Kul att Ukraina utvecklat skyddet på några pansarfordon Sverige skickat över. Speciellt med avseende på att drönare används så flitigt i kriget.
Postad 11 januari 2025 - 00:05
Har hört han nu tycker 6 månader är realistiskt. Han har ju inte fel om inte västvärlden stepoar upp så måste Ukraina gå med på eftergifter.
Om Trump minskar stödet till Ukraina och EU/väst inte ökar då får nog Ukraina problem.
Men frågan är väl också hur länge Putin Ryssland kan hantera detta. Jag såg före jul i en notis att en chef för en av Rysslands större banker sagt att sanktionerna tar hårt på ekonomin nu. Putin sprattlar väl så gott han kan men tiden är inte på hans sida heller. Putin var nog inställd på att komma till förhandling ganska snart efter Trump blir president. Jag tror inte 6 månader var hans perspektiv.
Det enda man kan vara hyfsat säker på när det gäller Trump är att det han säger idag kan ändras imorgon. Och det gör honom nog direkt olämplig till det kommande jobbet.
Redigerat av Mr_Tom, 11 januari 2025 - 00:06.
Postad 11 januari 2025 - 01:50
@ Buddy & PH2000,
Ni släpper genom elefanter och silar myggen. Dessutom har ni visat på långvariga effekter av att inte förstå författning eller variant av budget eller regeringsform. Läs på, ni har stor nytta i framtiden med en bredare kunskapsbank. Ni som frivilligt vill lämna den svenska 100åriga demokratiska modellen. Pröva leva i Putins Ryssland. Det torde göre er ödmjukhet gott.
...
Redigerat av PH2000, 11 januari 2025 - 02:03.
Postad 11 januari 2025 - 08:04
Om Trump minskar stödet till Ukraina och EU/väst inte ökar då får nog Ukraina problem.
Men frågan är väl också hur länge Putin Ryssland kan hantera detta. Jag såg före jul i en notis att en chef för en av Rysslands större banker sagt att sanktionerna tar hårt på ekonomin nu. Putin sprattlar väl så gott han kan men tiden är inte på hans sida heller. Putin var nog inställd på att komma till förhandling ganska snart efter Trump blir president. Jag tror inte 6 månader var hans perspektiv.
Det enda man kan vara hyfsat säker på när det gäller Trump är att det han säger idag kan ändras imorgon. Och det gör honom nog direkt olämplig till det kommande jobbet.
Det har ju sagts sen dag ett hur hårt sanktionerna tar. De är uppenbarligen imte nog. Men Rysslands folk är vana att lida så att de behöver köa två timmar för bröd stoppar nog inte kriget. Sånt naivt tänk med sanktioner ja det drabbar civilbefolkningen men stoppar sällan krig. Ukraina har fått större problem än Ryssland med det utdragna kriget. Svårare ersätta folk i fronten och även Ukraina drabbas av krigströtthet. Men väst skickar inte in trupp annat än frivilliga och slåss i Ryssland utan tror blint på sanktioner utan att den svagare parten ska behövs göra eftergifter.
Rätt naturligtvis ur ett egoistiskt perspektiv världskrig vore trist även om det vinns men verkar som även Ukraina är medvetna om att de måste förhandla och att väst inte kommer rädda dem.
Postad 11 januari 2025 - 08:32
@ Buddy & PH2000,
Löjligt. Bara för att jag inte tycker som du tycker så är jag ingen anhängare av Putin.
Postad 11 januari 2025 - 09:50
Löjligt. Bara för att jag inte tycker som du tycker så är jag ingen anhängare av Putin.
Nu var det ju inte det han menade heller.
Postad 11 januari 2025 - 13:01
Hade det varit nån annan så hade jag inte trott det
Postad 11 januari 2025 - 15:30
Det går inte att äga tillkortakommanden man inte kan styra. Läsförståelse är en sådan.
Putin fortsätter sitt personliga krig. Hans kommandosoldater togs ju på bar gärning vid första attacken, stormningen av Ukrainska parlamentet. Sedan fiaskot med milslång rad av sönderbrända fordon på väg in i Ukraina. Någonstans får jag bilder från USA´s invasion av Panama. Jag har några vänner i USA som var med och de berättar historier om hur befälen ibland inte hade mer än turistkartor vid överläggning om framfarten. Båtar gick på grund osv... Känns som om Putin gjort samma misstag. Att överskatta den egna förmågan till handling och effekt. Nu invarderades Panama officiellt bl a pga droger och misstänkt penningtvätt i statlig regi. Där Putin istället attackerat Ukraina pga Nazistgrupperingar i Ukraina. Det blir ju extramt tragikomiskt när Putins soldader och befäl själva bär på symboler kopplade till nazister och extremhögern. Som jag förstår det, har Ukraina varit ett land dit några militanta dissidenter från Ryssland gömt sig.
Intressant är historien, intressant är dagen, intressant är morgondagen.
Postad 11 januari 2025 - 16:31
@ Buddy & PH2000,
Jäkla lång t utlägg för att man skriver vad en tidigare statsminister sagt. Läser du vad folk skriver innan du sätter ett epitet på dem? Du får gärna dela med dig av vad du röker för något gott, för inte fan är det Marlboro!
Postad 11 januari 2025 - 22:04
Det har ju sagts sen dag ett hur hårt sanktionerna tar. De är uppenbarligen imte nog. Men Rysslands folk är vana att lida så att de behöver köa två timmar för bröd stoppar nog inte kriget. Sånt naivt tänk med sanktioner ja det drabbar civilbefolkningen men stoppar sällan krig. Ukraina har fått större problem än Ryssland med det utdragna kriget. Svårare ersätta folk i fronten och även Ukraina drabbas av krigströtthet. Men väst skickar inte in trupp annat än frivilliga och slåss i Ryssland utan tror blint på sanktioner utan att den svagare parten ska behövs göra eftergifter.
Rätt naturligtvis ur ett egoistiskt perspektiv världskrig vore trist även om det vinns men verkar som även Ukraina är medvetna om att de måste förhandla och att väst inte kommer rädda dem.
Om det sagts sedan dag ett vet jag inte med tanke på att då fanns väl inga sanktioner. Däremot har det sagts att det kommer att ta tid att se effekten. Tyvärr får dom ju inte heller full effekt eftersom dom inte respekteras av alla vare sig inom EU eller NATO. Men när väl Ryssland kollapsar så tror jag det kan gå ganska fort.
Du upprepar ganska ofta att väst inte skickar trupper. Hur tror du Putin skulle reagera om han kom i tydlig direkt konfrontation med NATO-trupper? Jag tror det skulle kunna leda till ganska stora konsekvenser för många. Jag ser inte det som ett önskvärt scenario . Då är det nog betydligt mera sansat att hjälpa Ukraina till seger även om det tar längre tid.
Redigerat av Mr_Tom, 11 januari 2025 - 22:04.
Postad 11 januari 2025 - 22:26
Jodå sanktionerna kom rätt så fort inpå. Det har inte sagts att det ska ta tid framför allt inte här på minhembio där har det snarare berättats om hur effektiva de är på kort sikt. Men skuggflottor, klasiskt kringgående och stöd från Öst har avsevärt minskat effekterna. Var ju samma visa under sovjeteran hur effektiva sanktionerna var. Men det tog bra många årtionden innan unionen föll och det var inte så mycket pga sanktionerna.
Jag påpekar bara vad som krävs för att verkligen stötta Ukraina. Som det nu är det ett låtsasstöd som ges som gynnar väst då Ryssland får blöda mer resurser på just Ukraina. Gör att deras erövringskrig saktas ned avsevärt om de måste behålla fokus på att bomba Ukraina sönder och samman. Det görs inte tillräckligt för att hindra Rysslands expansion. Men som jag sa väst stöd är ju rent egoistiskt och handlar i första hand inte om att osjälviskt hjälpa Ukraina.
Postad 12 januari 2025 - 11:57
Jag försöker alltid under närmaste utgångsvinkel. Få fram principer bakom ageranden, vilka resultat som handlandet får och hur korrupt eller korrekt önskad orsak eller effekt uppnås i resultatet. Ju fler vinklar desto större kompetens i ett ämne.
Men det finns ju personer som faktiskt tror sig veta allt med få eller en vinkel i sitt synsätt. Det har du säkert lagt märke till.
Back on Topics: Ukraina,
Ukraina bombade ett ryskt drönarlager. Bra att Ukraina når en bra bit in i Ryssland i sitt försvarskrig.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar