Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Placering av surround högtalare

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 juni 2022 - 07:50

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0

Soffan står med ryggen mot en vägg så jag har inga alternativ mer än att montera dessa i bakre hörnorna och vinkla in mot soffan .

 

Det innebär att den som sitter ytterst i soffan får högtalaren ganska nära öronen .

När jag läser om atmos olika system ser jag att man rek bakre högtalare en bit bakom soffan.

 

Blir detta ett "problem" eller kan man sänka ljudet i surrounderna ? eller tar förstärkarens kalibrering med mikrofon hänsyn till placeringen och auotmatiskt justerar ljudnivån ? 



#2

Postad 01 juli 2022 - 15:21

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ljudnivån justeras utifrån var du har micken när du kalibrerar.

Bäst ljud får du sannolikt om du placerar högtalarna som det föreskrivs men de flesta behöver kompromissa.

Placera inte bakhögtalarna i öronhöjd utan se till att få upp dem en bit på väggen. 



#3

Postad 02 juli 2022 - 10:47

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0

Aha , har alltid hört att man skall ha dem i öronhöjd ? men när  man har dem så nära som jag beskriver bak är det alltså bättre att ha dem högre och kanske rikta neråt ?

 

Är det någon ide att ha 71. ? dvs både vänster o höger sourround på kort sidorna av soffan riktade mot soffans mitt och sen har ytterligare 2 st bakre sourrond fördelade på bakrevägen bakom soffan lite högre upp ? 

 

Antar att den kommer att justera ljudet efter antal högtalare o lägga en del av ljudet fördelat på dessa 4 bak ? och om man då sitter så man inte hör alla 4 lika bra kommer man att missa en del ljudinnehåll ? bättre då att bara har 2 bak o lägga allt innehåll i dessa 2 ? 



#4

Postad 02 juli 2022 - 16:25

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0

Ja, men placera dem så högt så att lyssnaren bredvid dig inte blockerar ljudet.

Dvs 20-30cm över öronhöjd beroende på hur tätt ni sitter och avstånd till sidoväggen.

Här är ett antal mycket goda tips, gäller inte bara objektbaserat ljud:

http://www.acousticf...mos-dts-x-auro/



#5

Postad 02 juli 2022 - 16:35

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0

Bra råd,! men är det någon bra ide att ha 4 bakre , dvs 2 på kortsidan soffan och 2 fördelade på väggen bakom soffan ? 



#6

Postad 02 juli 2022 - 16:46

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Bra råd,! men är det någon bra ide att ha 4 bakre , dvs 2 på kortsidan soffan och 2 fördelade på väggen bakom soffan ? 

Jag skulle skippa dom bakom soffan om den står mot väggen, och satsat på atmos/höjd-högtalare istället.



#7

Postad 02 juli 2022 - 16:56

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0

tack



#8

Postad 02 juli 2022 - 19:58

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Hej,

Jag skulle också rekommendera att behålla surround högtalarna på vänster och höger sida av soffan och sedan fästa atmos högtalarna som "rear height".

 

Jag använder dessa högtalarfästen för "rear hight", de fungerar mycket bra då högtalarna kommer ut en bit från väggen så att det går bra att vinkla ner högtalarna mot MLP.

 

263870_2.jpg

 

https://www.hembiobu...or-vagg-113-kg/


Redigerat av arcspin, 02 juli 2022 - 20:00.


#9

Postad 04 juli 2022 - 09:48

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0

Kan jag köra med 4 st tak-atmos o sätta de bakre som det beskrivs här och de främre ganska långt fram , typ max vad man annars rek, ca 30 grader 

 

https://homeacoustic...tem-on-the-cei/

 

"Your situation is familiar, since many people do not have large rooms for their home theaters.  My advice is to place the rear ceiling speakers very near the rear wall.  This will cause much of the speaker’s sound to reflect off of the rear wall improving the sense that the sound is coming from behind them.  The front speakers should be placed normally in the ceiling according to Dolby specifications which allow an elevation of 30° to 55° above the horizontal plane of the listeners ears.  I recommend using the more distant ceiling position of these speakers (closer to 30°) to minimize localization.”"



#10

Postad 14 juli 2022 - 13:33

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0

De främre behöver ofta sitta ganska långt fram för att inte få hål i takbubblan, men det bästa är att prova.

Alla rum är olika och riktlinjerna är något att utgå från, men behöver inte vara det som fungerar bäst i alla situationer.

Jag har inte hört något system utan SB, och TR, så kan inte uttala mig. Men kan säkert bli jättebra.



#11

Postad 14 juli 2022 - 17:48

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0

det blir väl system 5,1.4 inte så ovanligt ? 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.