Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Terapikammaren 2 av DPC

136 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 januari 2025 - 00:00

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Grymt snyggt och "cleant", förstår valet av Sony projektorn.

Postad 08 januari 2025 - 09:54

Globe
  • Globe
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Snyggt tak.

Har själv lite liknande ideer, men vad för list har du använt för att klämma fast tyget med ?

Postad 08 januari 2025 - 10:46

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0

Grymt snyggt och "cleant", förstår valet av Sony projektorn.

Tack, det blev verkligen cleant. Projektorn levererar och tonemappningen funkar riktigt bra.

Postad 08 januari 2025 - 10:51

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0

Snyggt tak.

Har själv lite liknande ideer, men vad för list har du använt för att klämma fast tyget med ?

Det är riktigt hög finish samt att det äter upp allt ljus. Ska upplevas IRL.

Det är plastlister som är avseeda för tyget. De kommer i längder om 245 cm, så man får såga till dem och gera i hörnen. De har en del för att fästa mot det du tänkt fästa dem i och sen en del där du pressar in tyget i ett hålrum som har en läpp som fungerar som en backventil.

Jag har haft två versioner av listerna. Leverantören hade bytt denna gång så de ser olika ut. De nya är lite bättre för att fästa men har nackdelen att hålrummet är kanske hälften så stort så man måste klippa tyget närmare än tidigare. Det blir särskilt noga när man vill dela list för två delar tyg.

Jag kan posta en tvärssnittsbild av listerna om du vill.

Postad 09 januari 2025 - 09:51

Globe
  • Globe
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Gissade att det var någon typ av klämlist.

kan det vara denna t.ex. ?

https://www.swaldeco...ral-fabric-108b

eller denna

https://www.swaldeco...ing-system-200b

Redigerat av Globe, 09 januari 2025 - 09:54.

Postad 09 januari 2025 - 10:46

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0
Man kan kalla det klämlister. Men det är ingen av de du länkar till.

Postad 09 januari 2025 - 17:04

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0

Försöker lägga in en bild på listerna..

Bifogad fil(er)

Redigerat av DPC, 09 januari 2025 - 17:07.

Postad 16 januari 2025 - 08:21

Globe
  • Globe
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Varifrån köpte du dessa ?

Postad 16 januari 2025 - 08:31

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0

De är köpta direkt av en person som distar produkterna, både tyg och lister. Var han köper ifrån vet jag inte.

Ta ett PM till mig om du vill veta mer.

Postad 19 januari 2025 - 16:47

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Måste titta på Carima tyget.

Ser så fruktansvärt bra ut.
Du har ingen skräpbit kvar?

Kan du berätta mera om att du dämpat för mycket?

Postad 19 januari 2025 - 21:31

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0
Jag har kvar lite bitar som du kan få!

Lång historia men lite kort, när jag byggde stegade väggarna så var tanken att utöka ytan med absorbering och även addera diffusorer på del av ytan för att behålla liv. Jag testade med ökad mängd men tyckte det dödade för mkt så jag tog bort absorbenter i stegen i omgångar. Och till sist var jag tillbaka där jag började. Plus diffusorerna som också fick ta en del av ytan.

Vidare tyckte den akustiker jag anlitade att jag borde ha dubbla lager absorbent på baffeln. Men den planen la jag ned efter alla tester jag gjorde med sidoväggarna i stegen.

Nu fick jag support att göra en ny mätning med rew i julas och då mätte vi upp rt60 till ca 160-170 ms. Tanken var att landa på 200 så rummet är lite mer dämpat än tänkt. Men det viktigaste är att det låter bra med kontroll i fronten och forfarande låter levande.

Postad 08 februari 2025 - 18:49

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Gratulerar till ännu en fin uppgradering.

Ser fram mot att ta en titt snart igen och uppleva skillnaden

Postad 09 februari 2025 - 07:36

jln
  • jln
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Du tittade aldrig på Marantz AV10?

Anthem AVM90 är också en väldigt fin maskin som jag tror du behåller ett tag.

Redigerat av jln, 09 februari 2025 - 07:40.

Postad 09 februari 2025 - 10:40

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 536 inlägg
  • 0
Rolig uppgradering, grattis!

Postad 09 februari 2025 - 11:25

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0

Gratulerar till ännu en fin uppgradering.

Ser fram mot att ta en titt snart igen och uppleva skillnaden

Tack så mkt! Du är varmt vällkommen! Vi ses ju snart med lite tur.

Postad 09 februari 2025 - 11:35

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0

Du tittade aldrig på Marantz AV10?

Anthem AVM90 är också en väldigt fin maskin som jag tror du behåller ett tag.

Jo då. Jag var på demo med en AV10 också. I klassen är det de två som man rent krasst väljer mellan. Båda är mkt bra och jag hade antagligen blivit nöjd med AV10 också.

Nu är det vanskligt när man inte jämfört maskinerna i samma rum och med samma utrustning. Med det sagt så upplever jag mer detaljer, atmosfär/bubbla och lager av ljud med AVM90. Men ta det för vad det är, ett högst subjektivt uttalande. AV10 lät bra i det dedikerade rummet den var uppställd i (om än att man tydligt kunde peka ut högtalarna, de "försvinner mer med avm90" och lite plattare ljud, vilket också kan bero på andra delar av utrustningen), så med rätt rattande av kalibrering så hade den kanske varit på par med AVM90 hemma hos mig.

Fördelen med AV10 är Dirac. Ja, givet att man har kunskapen. Går att göra mer än med ARC. Samtidigt som ARC gör det jag vill nu när jag har lärt mig verktyget och kunnat bolla med kunniga.

Rolig uppgradering, grattis!

Tack Erik! Det var oväntat både att köpet skulle ske nu och att den faktiskt levde upp till all rave den får runtom i världen. Det är som det sägs, en otroligt välljudande maskin. Inte bara till multikanal, utan även tvåkanal.

Har du hunnit kika och lyssna mer i din anläggningen efter du uppgraderade processor? Tyckte jag såg ngt för ett tag sen.

Redigerat av DPC, 09 februari 2025 - 11:33.

Postad 09 februari 2025 - 19:58

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Såg nu jag missat ditt svar.
Jag skickar ett PM om tyget sedan.

Gratulerar till en riktigt bra uppgradering, helt fantastiskt. 

Kul att du ändå upplevde så stor skillnad det trodde jag inte.

Imponerande fart på bygget nu! 

Postad 09 februari 2025 - 20:24

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0
Kör på det!

Det är kul när man fortfarande kan få en skillnad som märks. Sen kan jag inte kvantifiera hur stor skillnaden är. Visst har Amir mätt upp att den är bättre rent signalmässigt men hur mkt bättre den låter är upp till betraktaren. Jag är nöjd iaf.

Ja, detta var egentligen inte planen nu, men ett tillfälle visade sig och det var nog det bästa fönstret som kommer visa sig på ett bra tag.

Postad 10 februari 2025 - 14:44

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 536 inlägg
  • 0

Har du hunnit kika och lyssna mer i din anläggningen efter du uppgraderade processor? Tyckte jag såg ngt för ett tag sen.

Nja, jag har egentligen inte gjort något sen Marcus på The Rock hjälpte mig med kalibreringen med Dirac. Tror du redan läst om det, men om någon undrar så var det väl här och några inlägg till: https://www.minhembi...=2#entry4669287

Under mätningen så var det något som vibrerade fram till vänster. Egentligen så borde jag åtgärda det och mäta om, eftersom det kan ha stört rumskalibreringen, men det har inte blivit av än.

Jag är nöjd med Marantz AV 10 och tycker den fungerar bra. Har varit några uppdateringar där t.ex. Tidal Connect tillkommit, vilket jag använder ibland. Många verkar vänta på "Roon Ready", men eftersom jag kör Lyrion Music Server (Squeezebox) är det inget jag saknar.

Den stora frågan är väl om det ska bli något Dirac Live ART. Jag vet inte om det skulle innebär någon revolutionerande skillnad i min anläggning. Jag tycker det låter bra som det gör.

Det blir inte så många filmer sedda här, men jag tycker det låter bra till allt jag sett. Jag är nöjd med mitt val av försteg än, även om det kostade en rätt stor slant.

Postad 10 februari 2025 - 14:56

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0

Ja, det var det jag såg! Mkt bra att få hjälp av ngn som är vass på dirac. Jag hade behövt det om jag skaffat systemet. Men det är roligt också att det finns så stor potential och att man kan lär sig som användare vartefter.

Hm, tror du det har sån inverkan, ja kanske gör ngt.

Det är en mkt fin maskin. Den och AVM90 regerar i premium light (snäppet under Storm och Trinnov). Tänkte just på ART. Det hade varit en potentiell gamechanger som gör AV10 än mer intressant. Men jag har liknande upplevelse som dig, basen är väldigt bra utan också. Sen handlar det mkt om vilken kapacitet ens högtalare har och om man har flera rader. Mina högtalare har inte så stor kapacitet i lägre frekvenser, så de hade inte kunnat bidra nämnvärt ändå för basen. Men har man som vissa här på forumet 15" i alla högtalare runtom så är den en annan femma.

Du ska vara mkt nöjd. Hoppas du får se mer film vad det lider. Och ja, det är inte gratis, men jämfört med Storm och Trinnov så är det väldigt prisvärt. De sistnämnda låter inte bättre som sådana, utan ger mer möjligheter (om man behöver ex aktiva filter mm) och ja förstås potentiellt bättre bas med art och wf.

Postad 26 februari 2025 - 10:03

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 536 inlägg
  • 0
Roligt att läsa om kalibreringen av projektorn!

Postad 08 mars 2025 - 01:30

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Angående tankarna på subbarna.

Perlisten är lite för dyra tyvärr.
Velodyne är väll 20år gamla och tills dom släpper nyttt är detta inget alternativ.
haft DD10+ plus

Älskar JL Audio och började med dom när dom lanserades i Sverige på Bilstereofronten och deras W7 serie är så otroligt grymma! 
Men deras värsta W7 13.5" kostade 9995kr 2005 och nu uppe i 22.000kr per element.
Väldigt likt dom som sitter i Gotham för 329.000kr som kostade 149.000kr när den kom ut.

Jag hade F-113 V1 men gillade den inte märkligt nog, kändes lite monoton
Och då tycker jag att bilstereoelement var det bästa jag hört om man räknar in SPL. med.

Ascendo, JTR eller SVS har jag ingen erfarenhet av.

Inte kolla på 6x BMS som mig annars om du vill bygga DIY?

Något jag reflekterat över är om du inte vill ha en bas som inte sticker ut så mycket från väggen? 
Allt annat är så inbyggt och otroligt snyggt så vore estetisk trevligt med mera gömda subbar.

Redigerat av Anton, 08 mars 2025 - 01:32.

Postad 08 mars 2025 - 09:01

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0

Precis sån här feedback jag önskar. Och slutsatsen pekar mot ngn av de basar du inte har erfarenhet av.

Det kan tänkas att jag kontaktats av fler som föreslagit samma sak :)

BMS och några lämpliga steg är ett alt också. De har sina fördelar med mkt konyta för pengarna och jag skulle kunna bygga en 30 cm djup låda och därmed linjera med duken. Jag är helt med på det estetiska. Sen är jag inte helt övertygad att bygga och få ihop dsp/steg och allt själv. Men klart det skulle gå ngn gång. Ska försöka låta detta ta sin tid innan jag bestämmer mig.

Postad 08 mars 2025 - 12:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 637 inlägg
  • 0
Har inte superkoll på subwoofermarknaden men kan Arendal vara ett alternativ?

Postad 09 mars 2025 - 07:58

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0

Arendel har ett gott renomé och är fina basar. Jag har dock själv inte hört dem. Kikade snabbt på deras formfaktor och den blir lite knepig då de är högre än mina nuvarande basar. Dukens position är optimal nu och jag vill inte höja den. Min baffel med duk är ca 30 cm djup så det blir utstick om inte basarna är grundare än så. Sen vet jag inte om Arendal gör det bättre än Svs, särskilt inte nya 17". Oavsett, tack för idéen!

Satt och såg rocket man igår och det är helt galet trevligt. Piano, andra instrument står i rummet  :wub:  Och basen är riktigt fin som den är, och särskilt om jag spelar på rimligt hög nivå. Ska ge det lite tid!

Postad 09 mars 2025 - 08:19

JONTRE
  • JONTRE
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Nu är jag kanske lite av en hycklare eftersom jag ännu inte har byggt någon subwoofer själv – men jag håller ändå med Anton om att du inte bör utesluta DIY. Oavsett om du väljer färdiga kommersiella produkter eller DIY kommer du att behöva kompromissa på något sätt, åtminstone med de rimliga element jag har tittat på. Lite generaliserat nu så, antingen fet och tung bas med kraftig subbas men lite sämre kick och taktil känsla i det övre registret, eller så blir det tvärtom. Det finns säkert bra mellanting idag med rimliga kompromisser åt båda håll – Perlisten kan mycket väl vara ett exempel på detta.

Harbottle påstår sig kombinera det bästa av båda världar (att låta som en portad sub i de lägre oktaverna men som en sluten i det övre registret), låter nästan för bra för att vara sant men dom lovordas överallt och de är säkert väldigt bra, men de är också dyra och importen är lika krånglig som för JTR. JTR känns mer rimliga sett till pris/prestanda och ger nog mer "bang for the buck" än Harbottle. RTJ, JTR:s systerbolag som fokuserar på custom installation, hade varit ett riktigt intressant alternativ om de inte var så mycket dyrare än JTR. Problemet är att det tillkommer en mellanhand som tar sin marginal, vilket gör att priset sticker iväg. Att returnera ett slutsteg till USA är jobbigt nog, men betydligt enklare än att skicka tillbaka en hel subwoofer. JTR har i alla fall bekräftat att man kan returnera enskilda komponenter (element eller förstärkare), men det är fortfarande en process – och det är kanske alltid inte solklart vilken komponent som är problemet om något strular. Hade RTJ sålts direkt från fabrik på samma sätt som JTR, med en liknande prisstruktur, hade det varit en mycket hetare kandidat för mig – särskilt i kombination med ett svenskköpt slutsteg. Deras nya element har dessutom sanslösa 36 mm Xmax, vilket är imponerande.

Varför DIY?

DIY ger maximal prestanda per krona och möjligheten att skräddarsy ljudkaraktären efter dina önskemål. Eftersom du vill ha mer tryck i 50–120 Hz utan att förlora precision skulle en sluten DIY-lösning med PA-element kunna vara ett riktigt bra alternativ. PA-element har snabb respons och hög känslighet, vilket ger en väldigt bra punch och dynamik.

En annan stor fördel med DIY är att du kan kompensera genom att använda flera subwoofers. Eftersom DIY blir så mycket billigare blir det inte orimligt att gå på 6–8 stycken 18-tummare, vilket ger gott om headroom och minskar distorsion och kompression. Det krävs förstås bra slutsteg för att driva dem, men där har du också friheten att välja en lösning som passar dina framtida planer. Om du exempelvis vill gå över till passiva Ascendo-subwoofers i framtiden, kan du redan nu investera i ett av deras kraftfulla slutsteg och använda det till dina DIY-subbar tills vidare.

Med DIY får du dessutom full frihet i formfaktor och placering. Om subbarna ändå ska döljas bakom tyg slipper du betala extra för en snygg finish och kan istället lägga allt fokus på ren prestanda.

Detta skrevs innan du svarade Anton, men jag vill bara tillägga att det finns mycket kompetens här även när det gäller DSP för hemmabyggen. Jag tror inte du behöver oroa dig där – du kan dessutom simulera effekten av ekvalisering i WinISD för att se hur olika lösningar påverkar responsen.

Summa summarum, hade jag nog gått på JTR om jag skulle köpt nya köpesubbar - men jag kommer prova DIY :)

Redigerat av JONTRE, 09 mars 2025 - 08:22.

Postad 09 mars 2025 - 10:47

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0

DIY är inte uteslutna. Borde skrivit med dem som ett alternativ direkt i texten. Bakgrund till att jag är lite motsträvig är dels att det är ett område som blir nytt för mig, jag har stor respekt för den kunskap som krävs för att helheten, dvs system element-låda-steg-dsp ska bli riktigt bra samt att jag är byggtrött i dagsläget. Jag har byggt på bion konstant i 3 års tid och kan tänka mig att köpa färdigt av nämnda anledningar. Men det är ingen brådska heller (försöker jag intala mig) och förr eller senare kommer suget att bygga ngt komma tillbaka. Det brukar av erfarenhet kunna ske rätt snabbt för mig.

4-6 st 18" i lådor som dels går att gömma i baffeln är mkt attraktivt. Jag är helt med på fördelarna. Och vet att det finns mkt bra support att tillgå, det är jag tacksam för.

Steg finns ju i flera nivåer och jag är lite motståndare till att köpa ex ett ascendosteg för 120 tkr. Både för att det är väldigt mkt pengar men också av lite rädsla att den packar ihop. Då blir det kännbart. Men helt klart är det extremt bra steg, men med en rejäl premie. Crown mfl kan säkert göra jobbet, men både den och ev diy lösningar kan leda till att jag likt förbannat sneglar vidare mot endgame. Dock är det inte realistiskt i närtid, så ska ett byte ske, säg inom ett år så måste det ändå blir ngt med mer rimlig budget. Där ligger DIY och nya SVS bra till. Mkt bas för pengarna.

Bra summering! Fortsättning följer..

Postad 09 mars 2025 - 11:55

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Diy kan såklart vara Endgame.

De som säger något annat har oftast ett företag som vill göra vinster eller inte har kunskap om att bygga "rätt". Det är inget fel med det.

Bas är ingen super vetenskap. Element har sett likadana ut i herrans massa år nu och visst Ascendo har några häftiga nya lösningar. Men till vilket pris.. De mäter säkert mycket bra, men det går garanterat att få det exakt lika bra på ett annat sätt. Visst lite mer yta kommer gå förlorad och rätt många timmar byggande blir det.

Så frågan brukar oftast hamna i vad man har för förutsättningar och prioriteringar.

Oavsett vad du väljer köpa nytt, bygga nytt eller behålla det du har och komplettera med en till bas. Så kommer det bli fantastiskt då rummet är så bra! Värre och försöka börja med basen med ett dåligt rum. Då är det lätt att köpa bort sig

I

Postad 09 mars 2025 - 15:09

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0
Jag säger inte emot dig J! Kan ju varna dig att du vet vem jag kommer terrorisera om jag bygger 😂

Jag har en och en annan färdighet men att bygga subbar plus allt annat på högsta nivå behärskar jag inte. Men med rätt support så kan det säkert bli riktigt bra.

Blir kul att blicka bakåt hit i framtiden när jag väl gjort ngt.

Redigerat av DPC, 09 mars 2025 - 15:09.

Postad 09 mars 2025 - 20:45

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Eftersom du ändå gillar det du har och SVS 17" ska vara ett stort steg uppåt så är det ju ingen dålig uppgradering.
Men skulle du sälja dina så har du minst 110.000kr och det får du 6-8st  BMS 18" inkl slutsteg.

Köpa Ascendosteg finns ingen anledning då Crown eller Lab Gruppen PLM finns och det hur mycket effekt som helst för bra peng.

Men förstår att det är inte för alla och be snickeri bygga dom är kostsamt.
Det du kan göra är att be snickeri med CNC fräs fixa alla skivor så är det bara skruva ihop sedan. 
Så slipper du allt tungt jobb.

Postad 10 mars 2025 - 07:46

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0

SVS 17" är antagligen en tydlig uppgradering. Samtidigt är de typiskt mkt pang för pengarna men kan inte anses vara endgame om jag jämför med resten av salongen. Men det kan vara ok också. Resan är förhoppningsvis lång.

Förstod inte först hur du kommer fram till den summan. Gissar att jag missförstår dig och du kanske menar säljer de jag har nu och lägger till motsvarande summa som två st SB17 kostar? Då blir det typ de 110'. Sen tycker flera och antagligen jag också att är en idé att sälja mina sb16 oavsett, för att köra samma typ av bas, ex 3 st sb17 eller ett helt gäng BMS 18". Finns många alternativ.

Det känns vansinnigt att lägga så mkt pengar på ett slutsteg för att driva bas. Så jag håller med där. Alternativ ska utvärderas noga om det blir DYI eller färdiga Ascendo 18".

Om det blir bygge så kommer jag försöka göra det mesta själv. Gillar att bygga i trä. Är en god idé med att bara lämna bort fräsning. Har inte verktyg för det själv. 

Nu när sommaren är i antågande så lär det bli en paus från detta. Är inte fel heller då jag har hållit på med uppgraderingar och bygge konstant sen i höstas. Ska njuta av anläggningen som den är nu. Frun ville se bladerunner 2049 igår. Det är första gången jag lyssnar och ser på den efter AVM90 och kalibrering av projen. Strunning! Alltså ljudet är ofattbart rent och bilden mm..

Postad 10 mars 2025 - 09:42

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0
Imponerande. Skulle vara kul att höra ascendo någon gång.
När det kommer upp i den här nivån så blir DIY ett klokt steg, om man har mer tid än pengar.
Att pyssla ihop ett DIY-system istället för en ensam bas kanske inte är värt att spara 50% och få lägga ett par veckor tid. Men skall man ha ett antal, och dessutom kan passa in dem efter vissa mått så blir det bara fördelar. Då kan besparingen bli flera 10000-lappar.
Utmaningen brukar vara att hitta en snickare som kan fixa till kapning/kexning.

Postad 10 mars 2025 - 15:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3 118 inlägg
  • 0

Vad har du för budget och vilka mått kan du använda ?
Att dra ihop ett par alternativ är inte så svårt :)

Postad 11 mars 2025 - 07:16

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0

Imponerande. Skulle vara kul att höra ascendo någon gång.
När det kommer upp i den här nivån så blir DIY ett klokt steg, om man har mer tid än pengar.
Att pyssla ihop ett DIY-system istället för en ensam bas kanske inte är värt att spara 50% och få lägga ett par veckor tid. Men skall man ha ett antal, och dessutom kan passa in dem efter vissa mått så blir det bara fördelar. Då kan besparingen bli flera 10000-lappar.
Utmaningen brukar vara att hitta en snickare som kan fixa till kapning/kexning.

Har du vägarna förbi strax söder om Stockholm så är det bara hojta till.

Inser mer och mer att DIY är ett starkt alternativ. Sen är väl tid en bristvara och pengarna är också en ändlig resurs. Men med planering så ska flera alternativ vara möjliga. I mitt fall är det aktuellt med minst 3 st basar, 2 fram och en bak. Sen kan de vara dubbla också och eller ev 4 st singlar. Just hur mkt det skulle bli bak beror på hur det mäter, så skulle behöva ta det jobbet. Det ser rätt bra ut med bara basar i fronten, förutom ett dike som jag hoppas kunna gräva igen med en eller flera basar rätt placerade bak i salongen. Att kunna gömma de i fronten i baffeln vore en dröm, både ljud och estetiskt.

Postad 11 mars 2025 - 09:01

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0

Vad har du för budget och vilka mått kan du använda ?
Att dra ihop ett par alternativ är inte så svårt :)

Jag har inte satt ngn specifik budget och den kan variera beroende på tidplanen. Efter jobb med rummet, proj, processor och spelare de senaste månaderna så väntar jag gärna ett tag med basarna :) Ska jag dra ngt ur hatten rörande budget för framtiden redan nu så säg 70-120 tkr när det väl är dags. Med tiden kan den ombeprövas om det finns goda skäl. Tanken jag har är att systemet ska matchas och gärna vara nära endgame även om jag inte ser ngn vits att vräka pengar över detta. 

Måtten bak är ganska flexibla. Tänker en pelare i högra hörnet (50 cm bred, sen kan man göra lite som man vill), kanske ngt uppe på gradängen och då finns det också plats på lite olika sätt, beroende på om jag vill ha ngt bakom en soffa (grund isf men kan vara bred) eller vid sidan av (50-50-80). För fronten så finns utrymmet under duken i baffeln. Ska jag slippa såga i baffeln och inte sticka ut under duken alls så är måttet att jobba med totalt 330 cm brett, ca 30 cm djupt (exakt 32 cm mellan vägg och kant duk, men med sockel och lite annat är 30 cm ngt att sikta mot) och 54 cm högt. 

Postad 11 mars 2025 - 17:58

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 1
Är det bara jag som ser ett nytt DIY projekt här på minhembio 😁😁😁

Postad 13 mars 2025 - 09:23

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0

Vi får se :) 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Tyg till biosoffan
    Globe
    2025-03-18 21:14:27
  • Akustik i taket
    Globe
    2025-03-18 21:11:35
  • Fin justering av höjd
    Globe
    2025-03-18 21:05:58
  • Ramverk för nedsänkt tak
    Globe
    2025-03-18 21:04:18
  • Cruentuz
    2025-03-17 17:21:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.