Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gotham Knights, låst till 30fps på konsol

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 oktober 2022 - 14:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 612 inlägg
  • 0

Gotham Knights är det första (?) multiplattformsspelet med raytracing som inte går att välja bort (PS5 och Series X).

 

Frameraten är låst till 30 fps, med dippar ner till 21 fps, samt konstant stutter.

 

Anledningen ser man vid jämförelse med PC och RTX 2070. Något högre framerate ingame, men istället sämre i cutscenes, och samma stutter som på konsol...

 

Vattnet som var imponerande i Arkham Knight, ser mycket sämre ut här, och grafiken överlag är inget speciellt heller jämfört med det nu 7 år gamla spelet.

 

DF:

https://www.youtube....h?v=Z6Vno8r4cN8

 

IGN:

https://www.youtube....h?v=hQcp31UR1W4

 

Bifogad fil  arkhamknights1.png   1,38MB   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  arkhamknights2.png   1,14MB   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 24 oktober 2022 - 14:57.


#2

Postad 24 oktober 2022 - 15:37

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 394 inlägg
  • 0

Idiotiskt men det är väl som alltid det släpps i ultra early access och patchas eftersom. Halvår efter release har de nog åtgärdat detta.

A plague tale requiem är också låst i 30 fps. Hoppas inte den trenden kommer tillbaks!



#3

Postad 24 oktober 2022 - 15:44

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 185 inlägg
  • 1

Ser bedrövligt ut, jämfört med Arkham Knight, som än idag ser bra ut.

Gatorna är ju typ helt öde, där det va fullt ös i Batman spelet.



#4

Postad 24 oktober 2022 - 16:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 612 inlägg
  • 0

A plague tale requiem är också låst i 30 fps. Hoppas inte den trenden kommer tillbaks!

 

Japp, 1440p 30 fps. Det finns ett 40fps läge med (i 120Hz). Men det dippar ner till runt 25 som lägst. 

 

Det spelet ser dock väldigt mycket bättre ut.

 

edit: Omdömen för Gotham Knights på Metacritic:

 

Series X: 3.8

PC: 4.2

PS5: 5.4

 

Känns som ett spel man kan skippa.


Redigerat av Ageve, 24 oktober 2022 - 17:27.


#5

Postad 25 oktober 2022 - 00:44

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 838 inlägg
  • 0

Series X: 3.8

PC: 4.2

PS5: 5.4

 

Känns som ett spel man kan skippa.

Användarbetygen är nog lite överdrivna också iofs. Folk har gått på marknadsföringen med att det är 60 fps-konsoler, de trodde de skulle få 60 fps genom hela generationen på konsol :D. Sen köper de spelet för sina surt förvärvade slantar (när de kunde vetat hur det låg till innan dess) och lipar i efterhand. Men det var alltid givet att 30 fps skulle bli vanligare och vanligare även om detta uppenbarligen inte är bra optimerat. Kritikerbetygen är nog mer fair, runt 65-70, men inte direkt vad ett Batman-spel ska ha. Men så såg det aldrig särskilt bra ut heller och de flesta vill inte spela som B-hjältar.

 

 

När det gäller Plauge Tale så är det optimerat för att vara ett showcase för Nvidia verkar det som. Stackars mitt RX 5700 tänkte jag, men även kraftigare kort har problem så det verkar vara optimeringen. Ser iofs bra ut också.


Redigerat av Zoiler, 25 oktober 2022 - 00:47.


#6

Postad 26 oktober 2022 - 11:06

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 394 inlägg
  • 0
Konverteringen till 60 fps kommer gå med rekordfart. Nyckeln är 4k finns så många pixlar man kan avvara. Sen rt förstås :)

#7

Postad 26 oktober 2022 - 15:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 612 inlägg
  • 1

Konverteringen till 60 fps kommer gå med rekordfart. Nyckeln är 4k finns så många pixlar man kan avvara. Sen rt förstås :)

 
Det roliga är att Gotham Knights-utvecklaren tydligen skyllde på Series S och att den begränsar prestandan för de "större" konsolerna.
 
Ironiskt nog har Series S någorlunda stabil framerate (men fortfarande stutter), och Series X är sämst.
 
1080p60 hade de säkert haft med som val om det gick. Men det är nog bara så att spelet är dåligt programmerat. Det kan knappast vara AI som är krävande iaf, eftersom gatorna är nästan tomma. ;)
 
 

När det gäller Plauge Tale så är det optimerat för att vara ett showcase för Nvidia verkar det som. Stackars mitt RX 5700 tänkte jag, men även kraftigare kort har problem så det verkar vara optimeringen. Ser iofs bra ut också.

 
Det är krävande med Nvidia-kort med.
 
DLSS Quality krävs t ex för att nå 60 fps med RTX 2070 i 1440p (ultra då, dvs bättre skuggor osv än på konsol men annars ganska nära grafikmässigt).
 
Det galna RTX 4090 ligger på 70-80 fps i native 4K ultra, och runt 130 fps med DLSS Quality.
 
https://www.youtube....h?v=tBbuPwUHu1A
 
Men det dippar fortfarande under 60 på några ställen, inte i den videon, men när 300 000 råttor är på skärmen samtidigt (CPU-begränsning).


Redigerat av Ageve, 26 oktober 2022 - 16:16.


#8

Postad 26 oktober 2022 - 16:32

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 838 inlägg
  • 0
Richard Leadbetter (Digital Foundry): Why the return of 30fps console games is inevitable

 

 

När man talar om trollen.

 

Men det dippar fortfarande under 60 på några ställen, inte i den videon, men när 300 000 råttor är på skärmen samtidigt (CPU-begränsning).

 

 

Mmm, har märkt att fler råttor gör det hackigare. Har ändå inte sett så jättemånga på samma ställe än så länge. Men snyggt spel helt klart.


Redigerat av Zoiler, 26 oktober 2022 - 16:33.


#9

Postad 26 oktober 2022 - 16:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 612 inlägg
  • 0

 

Mmm, har märkt att fler råttor gör det hackigare. Har ändå inte sett så jättemånga på samma ställe än så länge. Men snyggt spel helt klart.

 

Japp, här är en rått-scen på PS5. ;)

 

Verkar ligga rätt stabilt på 30 annars.

 

https://www.youtube....h?v=BYZX2EpSB44

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-10-26 kl. 17.50.49.png   1,2MB   0 Antal nerladdningar



#10

Postad 26 oktober 2022 - 18:25

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 394 inlägg
  • 0

Filmälskare måste älska det estetiska valet där att filma i 24p :)

Hittade det på gamepass det är fullt spelbart på PC i alla fall i inledningstempot iaf. Inte dykt på några råttsvärmar ännu. Slå av motion blur är ett måste dock. 
Riktigt snyggt och gillar speciellt ljudkulissen så det kommer nog spelas igenom.

 



#11

Postad 27 oktober 2022 - 19:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 612 inlägg
  • 1

DF testar PC-versionen av Gotham Knights.

https://www.youtube....h?v=04r0zxenBUQ

 

Med CPU motsvarande den i konsolerna (Ryzen 3600), blir det ingen skillnad alls mellan RTX 2060 Super och ett 3080.  :rolleyes:

 

PS5 har draw distance på low eftersom det är CPU-krävande, men det hjälper inte mycket. Frameraten dippar på exakt samma ställen som motsvarande inställningar med Ryzen 5 3600.

 

Raytracing ökar CPU-belastningen, men det räcker inte att stänga av det, dvs 60fps läge på konsol kan man glömma.

 

PC-versionen har dessutom enormt stutter pga shader compilation i början av spelet.

 

Slutsats: CPU-användningen är helt åt skogen, och garanterat förklaringen till varför lastgen-versionen lades ner.


Redigerat av Ageve, 27 oktober 2022 - 19:36.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2022 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.