Hur säker kan jag vara på ljudisolering?
#1
Postad 07 januari 2024 - 15:22
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hej alla,
Jag är en ny forumanvändare med behov av lite kloka råd kring min hemmabio.
Vi bor i ett 70-tals hus på 1,5 plan med källare och i gillestugan har vi familjens hemmabio.
Jag är intresserad men har inte gått all-in utan har försökt navigera i gränslandet där alla möts.
Jag är på mitt enkla vis ganska nöjd med ljudet i hemmabion. Det stora problemet är att kunna spela högt när det är folk i huset som INTE ser på film eller lyssnar på musik.
Jag har en öppen gästbok/galleri under användaren Jeppe K som visar lite bilder.
Den givna lösningen är såklart att sätta upp en vägg mellan trapphuset och bion och jag tror mig ha koll på hur den bör byggas för bra ljudisolering.
Men jag har en skarp känsla av att det inte alls kommer lösa problemet.
Det verkar (är) mycket ljud som går rakt genom taket/golvet. Så då bör ju något göras åt taket.
Å till råga på allt finns ju öppnaspisen som obekant variabel.
Så även om jag löser ett nedpendlat innertak med tre lager gips kommer det bli bra?
Vad tror ni proffs därute?
Hör av er om det behöver bifogas bilder här med...
Mvh Jesper
#2
Postad 08 januari 2024 - 12:34
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3 111 inlägg
Hej och välkommen
Jag misstänker att det är ett tegelhus ?
Ingen lösning är direkt enkel i ditt fall
Tjockare dörr på våningen ovanför, bygga ett rum i rummet kommer ändra om akustiken totalt
Det kan förvisso vara en bra sak men du bör ta in någon kunnig så måtten blir rätt
#3
Postad 08 januari 2024 - 18:25
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hej Johan,
Tack för ditt svar!
Det är ett tegelhus med murad lättbetong i källarplanet.
Idag finns ingen dörr alls ovan trappen, det är ett öppet trapphus hela vägen till övervåningen.
Men som sagt en vägg har jag plats att sätta upp i biorummet mellan öppna spisen och trappen.
Så där går det nog att få bort en massa ljud som ohindrat går upp på de övre våningarna.
Låt oss för argumentens sak anta att jag inne i biorummet med den nya väggen och ljudisolerad dörr sätter tre lager gips i taket.
Tror vi det blir väl ljudisolerat eller kan man misstänka att det kommer läcka i skarvarna tak/vägg och kan man misstänka att öppna spisen agerar kommunikation med övervåningarna.
Mvh Jesper
#4
Postad 09 januari 2024 - 10:37
hmarkstrom
-
hmarkstrom
-
Guru
-
-
5 128 inlägg
Strunta i att sätta upp så mycket i taket utan använd det som finns så kan du enkelt sätt upp atmos högtalare i taket. Ljudisolera runt om i rummet om det behövs. Jag har inte ljudisolerat mitt rum då det är en hel del möbler i mitt biorum. T.ex en större bokhylla längst bak och ljudet jag har kan jag inte klaga på.
#5
Postad 09 januari 2024 - 12:19
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3 111 inlägg
Hej Johan,
Tack för ditt svar!
Det är ett tegelhus med murad lättbetong i källarplanet.
Idag finns ingen dörr alls ovan trappen, det är ett öppet trapphus hela vägen till övervåningen.
Men som sagt en vägg har jag plats att sätta upp i biorummet mellan öppna spisen och trappen.
Så där går det nog att få bort en massa ljud som ohindrat går upp på de övre våningarna.
Låt oss för argumentens sak anta att jag inne i biorummet med den nya väggen och ljudisolerad dörr sätter tre lager gips i taket.
Tror vi det blir väl ljudisolerat eller kan man misstänka att det kommer läcka i skarvarna tak/vägg och kan man misstänka att öppna spisen agerar kommunikation med övervåningarna.
Mvh Jesper
Om du har höjd för det hade jag absolut lagt in ett lager av isolering med.
Men först hade jag tagit måtten det nya rummet hade fått och slagit in det i en rums mode kalkylator.
Idag har du fritt blå upp vilken är positivt för basens resonanser, det kommer bli värre när du bygger in det.
https://www.hunecke....eigenmodes.html
Vita fält är utsläckning, mörka fält är resonans.
Har du dirac live licens till din receiver, den kommer göra susen i så fall.
#6
Postad 09 januari 2024 - 18:18
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Strunta i att sätta upp så mycket i taket utan använd det som finns så kan du enkelt sätt upp atmos högtalare i taket. Ljudisolera runt om i rummet om det behövs. Jag har inte ljudisolerat mitt rum då det är en hel del möbler i mitt biorum. T.ex en större bokhylla längst bak och ljudet jag har kan jag inte klaga på.
Hej,
Jag har atmos i taket idag och en stor dämpplatta med stenull i. Därtill kuddar och mjuka mattor för lite enkel dämpning. Så med Dirac live är det nog rätt ok i själva rummet, tycker jag i alla fall.
Mitt problem är ju övriga familjen i andra delar av huset som är begränsat roade av (o)ljudet. Så det handlar om att isolera rummet som sådant så att omgivningen inte störs så mycket.
Mvh Jesper
#7
Postad 09 januari 2024 - 18:36
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Om du har höjd för det hade jag absolut lagt in ett lager av isolering med.
Men först hade jag tagit måtten det nya rummet hade fått och slagit in det i en rums mode kalkylator.
Idag har du fritt blå upp vilken är positivt för basens resonanser, det kommer bli värre när du bygger in det. https://www.hunecke....eigenmodes.html
Vita fält är utsläckning, mörka fält är resonans.
Har du dirac live licens till din receiver, den kommer göra susen i så fall.
Hej Johan,
Jag har fullregister dirac som är körd enligt konstens alla regler och det är en massiv skillnad, på NAD'en går det att switcha med en enkel knapptryckning så det är enkelt att höra vad mycket det gör.
Jag skall kolla rums noderna, tack för tipset!
Jag har ca 220cm i takhöjd idag och skulle kunna offra max 10cm i taket. Så lite stenull får jag ju plats med också.
En komplikation är de två källarfönstren som i så fall hamnar fel i höjd.
Min oro är skarven mellan det nya gipsade taket och befintlig lättbetong vägg. Kan man säkerställa att det blir bra, eller behöver man sätta gips på väggarna med? Så att det inte blir en ljudspalt så att säga. Idag när man är i vardagsrummet som är diagonalt över biorummet och (så att säga) delar väggen med duken på (fast ovanför) är det ett jädra liv om man spelar lite högre. å där sitter frugan med sina tv-serier...
Bifogar en bild som visar ungefär var väggen skulle hamna... lite oldschool på mm papper
Redigerat av Jeppe K, 09 januari 2024 - 19:20.
#8
Postad 09 januari 2024 - 20:49
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Det var inte lätt för en nybörjare att få in en bild... vad trött jag blir på mig själv...
Redigerat av Jeppe K, 09 januari 2024 - 20:52.
#9
Postad 10 januari 2024 - 07:22
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3 111 inlägg
Hepp,
Super, har använt Dirac själv sedan starten för en massa år sedan
Med fönsterna, menar du att nya väggen kommer precis där fönstret är ?
Måtten ser helt ok ut
Redigerat av johan b-lund, 10 januari 2024 - 07:23.
#10
Postad 10 januari 2024 - 10:30
DPC
-
DPC
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Fråga Jeppe, är det mest bas som väsnas på ovanvåningen? Eller är det mer högfrekvent ljud också?
#11
Postad 10 januari 2024 - 17:37
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hepp,
Super, har använt Dirac själv sedan starten för en massa år sedan
Med fönsterna, menar du att nya väggen kommer precis där fönstret är ?
Måtten ser helt ok ut
Hej,
Fönstren ligger i botten och lite till vänster på bilden. Väggen syns lite svagt inritad ganska långt till höger på väg mot trappen.
Det är mest att urtagen i lättbetongväggen är då "ovanför" det nya taket. Går liksom inte att gipsa ända in mot glasrutan...
Vad tror du om skarvarna mellan vägg/öppenspis och nya taket. Något speciellt tricks för att det inte skall fortsätta läcka ut ljud där?
Det blir ju rätt många meter och det känns som ett stort problem idag.
//Jesper
Fråga Jeppe, är det mest bas som väsnas på ovanvåningen? Eller är det mer högfrekvent ljud också?
Hej,
Det är tyvärr mycket ljud och det är enkelt att urskilja röster etc, Sång går galant att sjunga med i inne i vardagsrummet... å då är det inte hjärtflimmer högt på i bion heller...
Men klart är att basen är överrepresenterad av frekvenserna.
Mvh Jesper
Redigerat av Jeppe K, 10 januari 2024 - 17:39.
#12
Postad 10 januari 2024 - 18:01
DPC
-
DPC
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Ok, då låter det som att du har läckage mellan våningsplanen. Det kan du göra ngt åt! Bas är svårare. Tror dina idéer med gips och även se till att täta ända ut mot väggarna behövs. Sen skulle jag rekommendera tyngdmatta. Finns få saker som stoppar bas som det. Ex i en sandwich med gips-tyngdmatta-gips. Du får mkt massa och ändå knappt 30 mm tjockt. Men åter, det låter som du behöver täta mellan vägg och tak också.
Din idé med en vägg kommer också göra stor skillnad.
#13
Postad 10 januari 2024 - 18:25
Bubben141
-
Bubben141
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Vad är bjälklaget i för material?
Är källaren av hålsten brukade man på 70-talet bygga betongbjälklag.
Med öppen yta upp så låter det som att det är den vägen ljudet tar. Inte säkert just något över 5kHz kommer genom bjälklaget.
#14
Postad 10 januari 2024 - 21:02
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Ok, då låter det som att du har läckage mellan våningsplanen. Det kan du göra ngt åt! Bas är svårare. Tror dina idéer med gips och även se till att täta ända ut mot väggarna behövs. Sen skulle jag rekommendera tyngdmatta. Finns få saker som stoppar bas som det. Ex i en sandwich med gips-tyngdmatta-gips. Du får mkt massa och ändå knappt 30 mm tjockt. Men åter, det låter som du behöver täta mellan vägg och tak också.
Din idé med en vägg kommer också göra stor skillnad.
Är det lämpligt (och tillräckligt) med någon fog mellan gipstaket och väggen. Eller behöver man skapa någon typ av labyrint för skarven.
Se problemområde i bilden.
#15
Postad 10 januari 2024 - 21:06
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Vad är bjälklaget i för material?
Är källaren av hålsten brukade man på 70-talet bygga betongbjälklag.
Med öppen yta upp så låter det som att det är den vägen ljudet tar. Inte säkert just något över 5kHz kommer genom bjälklaget.
Hej,
Det är trä i bjälklaget. På bottenvåningen endast spånskiva och golvet. Sparsamt med isolering i bjälklaget eftersom det är inomhus på båda sidor så att säga.
Absolut kommer mycket ljud via det helt öppna trapphuset, men jag har prövat att stänga dörren till vardagsrummet och skillnaden är inte så stor.
Men det kan säkert stämma att lite över 5kHz går den vägen.
Sedan funderar jag en hel del på öppna spisen... Den är ju helt fel placerad på väggen för mig. Så jag måste ha den kvar i biorummet, den nya väggen kan inte placeras så vi slipper den i ekvationen.
Murstocken går ju genom hela huset... Har ni några tankar kring den?
Vill ju inte dona med allt det andra och sedan konstatera att det är där den stora boven är...
//Jesper
Redigerat av Jeppe K, 10 januari 2024 - 21:10.
#16
Postad 10 januari 2024 - 21:17
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Arrrrggghhhh kan man ta bort ett inlägg om det blev fel?
Redigerat av Jeppe K, 10 januari 2024 - 21:20.
#17
Postad 10 januari 2024 - 21:46
Bubben141
-
Bubben141
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Nu vet jag inte hur mycket du vill ställa till det för dig, men kan du ta ner undre spånskivan?
Limma gips mot övre spånskivan med sådan där ljudisoleringsgecka. Sedan fylla på med isolering, kanske tom kottla och sätta ytterliggare ett lager spånskiva och gips mitt i bjälklaget (är väl minst 195-regel iaf), sedan på med undre lager isolering, spånskiva och gips.
Det som kan läcka från spisen är runt skorstensröret om det inte är helt tätt. Lägg isolering varje lager när du har öppet. Själva murstocken bör inte läcka ljud om den inte läcker rök.
#18
Postad 11 januari 2024 - 08:51
DPC
-
DPC
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Är det lämpligt (och tillräckligt) med någon fog mellan gipstaket och väggen. Eller behöver man skapa någon typ av labyrint för skarven.
Se problemområde i bilden.
Ja det behövs fog. Sen är jag rädd att det inte räcker för att ta dig dit du vill. Ljud är knepigt att isolera bort. Jag hade velat ha en skiva på väggen också samt kanske en labyrint som du är inne på. Om det verkligen ska bli skillnad. Sen tror jag som bubben att det kan vara klokt att åtminstone se över isolering i bjälklaget, gärna i kombination med ngn till skiva och se till att det blir tätt.
#19
Postad 11 januari 2024 - 12:20
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Nu vet jag inte hur mycket du vill ställa till det för dig, men kan du ta ner undre spånskivan?
Limma gips mot övre spånskivan med sådan där ljudisoleringsgecka. Sedan fylla på med isolering, kanske tom kottla och sätta ytterliggare ett lager spånskiva och gips mitt i bjälklaget (är väl minst 195-regel iaf), sedan på med undre lager isolering, spånskiva och gips.
Det som kan läcka från spisen är runt skorstensröret om det inte är helt tätt. Lägg isolering varje lager när du har öppet. Själva murstocken bör inte läcka ljud om den inte läcker rök.
Jag vågar inte ge mig in mellan golven... där är dessutom vatten och avlopp från köket som ligger rakt ovan biorummet.
Skulle kanske i värsta fall kunna tänka mig att riva paneltaket och komma åt att isolera lite extra.
Men framförallt kanske kunna göra något fiffigt åt skarven vägg/tak. Speciellt vid öppna spisen då jag eventuellt kommer åt ovanför den murade delen.
Murstocken är tät och fin.
Tusen tack för engagemanget!
//Jesper
Ja det behövs fog. Sen är jag rädd att det inte räcker för att ta dig dit du vill. Ljud är knepigt att isolera bort. Jag hade velat ha en skiva på väggen också samt kanske en labyrint som du är inne på. Om det verkligen ska bli skillnad. Sen tror jag som bubben att det kan vara klokt att åtminstone se över isolering i bjälklaget, gärna i kombination med ngn till skiva och se till att det blir tätt.
Man skulle kanske kunna göra någon egentillverkad "taksockel" med gips o grejer.... t.o.m. ledljus kanske?
Då får man ju en tung/stabil taklist att labyrinta med.
Super tack för engagemanget!
//Jesper
Redigerat av Jeppe K, 11 januari 2024 - 12:20.
#20
Postad 11 januari 2024 - 14:13
DPC
-
DPC
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Om det nu är sparsamt med isolering i bjälklaget så kan det finnas potential där om du lyckas fylla det. Borde ju gå om du bara ger dig på panelen och inget mer. Och sen också gör de andra åtgärderna. Tillsammans kommer de göra skillnad.
#21
Postad 12 januari 2024 - 08:38
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Om det nu är sparsamt med isolering i bjälklaget så kan det finnas potential där om du lyckas fylla det. Borde ju gå om du bara ger dig på panelen och inget mer. Och sen också gör de andra åtgärderna. Tillsammans kommer de göra skillnad.
Hej igen,
Tyngdmattan, är det något sådant här du tänker då:
Dämpmatta till ljudisolering - SilentDirect Polaric 4mm
Eller har du någon annan favorit?
#22
Postad 12 januari 2024 - 12:11
DPC
-
DPC
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Jag har använt tecsound. De har flera varianter, jag gick på den som är självhäftande och 3,5 mm tjock. De kommer på rullar om 10 meter vill jag minnas. Kika i mitt album så ser du när jag dämpade en vägg.
Redigerat av DPC, 12 januari 2024 - 12:12.
#23
Postad 13 januari 2024 - 10:49
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jag har använt tecsound. De har flera varianter, jag gick på den som är självhäftande och 3,5 mm tjock. De kommer på rullar om 10 meter vill jag minnas. Kika i mitt album så ser du när jag dämpade en vägg.
Tack för informationen! Jösses vilken bio du/ni fått till! Fantastiskt fin!
Tror jag kommer göra min ljudisolering stegvis. Börjar med att sätta upp väggen med ljudisolerad dörr.
Tänkte då från biorummet mot trappen räknat: Gips, Gips, OSB, 70regel med stenull, mellanrum 30mm, 70regel med stenull, OSB, Gips.
Återkommer med bilder. Första steget blir att sätta upp bokhyllor osv mitt på golvet där väggen kommer hamna så att familjen (frugan) får tycka till lite om position osv. Det blir ju en lite krystad hall vid trappen.
#24
Postad 13 januari 2024 - 16:07
DPC
-
DPC
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Varsågod! Och tack så mkt!
Du kan absolut ta det i steg. Jag kan bara rekommendera att tänka till ordentligt så du inte åker på ett omtag längre fram. Försök tänk stort och smart så det blir enkelt med nästa steg.
Receptet på vägg låter bra! Varför stenull? Isover har sin piano som är mineral och just till för att dämp vägg. Du vill ha så låg densitet som möjligt.
Kul med bilder. De ska vi kika på!
#25
Postad 14 januari 2024 - 10:42
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Varsågod! Och tack så mkt!
Du kan absolut ta det i steg. Jag kan bara rekommendera att tänka till ordentligt så du inte åker på ett omtag längre fram. Försök tänk stort och smart så det blir enkelt med nästa steg.
Receptet på vägg låter bra! Varför stenull? Isover har sin piano som är mineral och just till för att dämp vägg. Du vill ha så låg densitet som möjligt.
Kul med bilder. De ska vi kika på!
Då prövar vi med Isover piano!
Jag har en sådan där jättejobbig grej som får bättre hälften att bli ruskigt trött på mig... men jag hävdar det kloka i vad jag säger:
Golvet i källaren är ett uppreglat (träreglar) på rätt ojämn platta. På det ligger en spånskiva och vi har därefter, nyligen, lagt parkett istället för den mest vansinnigt fula heltäckningsmattan som existerat någonsin. Dessa reglar har ju varit där sedan 1976, så även radiatorrörslingan.
Det riktigt kloka i sammanhanget borde kanske vara att rensa rummet, 50mm EPS i botten. Vattenburen golvvärme, flytspackel å nytt golv.
Dessutom är det så att en radiator sitter precis där väggen behöver gå. Den andra radiatorn är ju såklart precis bakom soffan, vilket inte heller är bra.
Vi har fjärrvärme centralen i angränsande rum i källaren.
Hepp, så blev allt så mycket större!
Vad tänker du om mitt resonemang?
#26
Postad 14 januari 2024 - 11:08
DPC
-
DPC
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Gör så!
Det poppar upp många tankar direkt Ökad höjd är positivt för atmos och ger dig mer möjligheter till ljuddämpning. Sen gissar jag att plattan är oisolerad under? Då kanske 50 mm eps är i snålaste laget. Flyta, golvvärme mm låter toppen!
Har ni ngn källarlukt? Reglar från den här tiden kan ibland lukta med tiden. Sen är min erfarenhet att det inte alltid är så men det kan vara riktigt rävigt också. Mitt föräldrahem är byggd enligt receptet du nämner, platta direkt på grusbädd sedan uppreglat. Det luktar ingenting. Men så har farsan byggt allt och gjort ett omfattande arbete med dränering inkl sprängning innan. Sen har vi två andra hus hos bekanta, också enligt samma recept. Den ena luktar, men det är ingen katastrof. Dock märks det om familjen varit där och jag är hemma. När de kommer hem luktar de söt-sliskigt. Sen har vi ytterligare ett hus. Det luktar mkt. Så om du skulle ha tendensen så kan du också bli av med ett sånt problem. Men det kan också sitta i syllen och den rör du inte.
Vi gjorde för övrigt som du är inne på i farsans hus för badrummet. Rev, la eps, gjöt/flöt och sen golvvärme och klinker. En skapligt annan upplevelse än innan.
#27
Postad 14 januari 2024 - 14:39
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Den är oisolerad under. Vi flyttade in 2015 och hade ingen källarlukt. Sedan 2016 dränerade vi om och sänkte dräneringsnivån till under plattan, tydligen la man dräneringen i nivå med plattan 1976... Dessutom 200mm isodrän istället för platonmatta. Killarna som gjorde jobbet sa att det är kanonfin grund och dessutom en sandbädd så fukten under plattan har vi värmt bort nu. 50mm eps är lite lite men bättre än inget tänker jag. Dessutom lite mer höjd som du säger. Så något direkt stöd med problem har jag inte i dialogen här hemma... Men jag skulle ju i så fall helt uppdatera det rummet med El, nytt värmesystem, ljudisolering etc, då är ju det framtidssäkrat!
Syllen du nämner... är inte det reglarna som står på plattan? Är inte fullt hemma i de byggtekniska benämningarna. De hade jag ju sonika tänkt tagit bort... tänker jag fel?
#28
Postad 14 januari 2024 - 15:18
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 280 inlägg
Du vill ha så låg densitet som möjligt.
Stämmer det verkligen om man vill isolera och inte absorbera? Och stämmer det ens om man vill absorbera vid så tunn tjocklek?
#29
Postad 14 januari 2024 - 15:28
DPC
-
DPC
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Det var budskapet min akustiker hade. Vidare så är isover piano deras lösning för ljuddämpning i väggar och den har lägst densitet i deras sortiment. Sen om du vill stoppa bas så måste det kombineras med höga massa också, ex gips, tyngdmatta mm
#30
Postad 14 januari 2024 - 15:46
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 280 inlägg
Har en akustiker sagt det så ska jag inte säga mot, det har jag inte kompetens till
Men det låter märkligt.
#31
Postad 14 januari 2024 - 17:31
DPC
-
DPC
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Ja, jag ska inte ta gift på att det är densiteten i mellanskiktet som är styrande i en dubbelkonstruktion typ gips-isolering-gips. Det är garanterat fler faktorer som strömningsmotstånd i isoleringen som spelar in, kanske med större kraft. Jag gick på isover piano och den råkade ha lägst densitet av de jag hittade, men det är andra faktorer hos den som spelar in. En kombination av både tunga skivor och ett mellanskikt är ett recept som funkade hos mig iaf.
I enkelkonstruktioner är det defintivt hög densitet som gäller.
#32
Postad 16 januari 2024 - 08:17
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3 111 inlägg
Låter vettigt med löst packad isolering, det är så man bygger en baffelvägg vars syfte är att isolera.
#33
Postad 19 februari 2024 - 19:07
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Då är förhandlingarna med överhögheten på gång att landa.
Vi kommer att göra om hela faderullan, så det blev ett större projekt än från början.
Så hela gillestugan kommer rivas ut: ut med uppreglat trägolv och riva ned träpaneltaket.
Flytspackla upp grunden, 70+50 mm EPS, Vattenburen golvvärme och tillbaka med parkettgolvet.
Ny utreglad vägg bakom duken för kabeldragning och isolering, ny el i rummet och så nytt tak.
Själva takkonstruktionen tänkte jag mig osb och sedan dubbla lager gips. Ska försöka tilläggsisolera mellan takbjälkarna om det går.
Hur löser ni de ofrånkomliga genomföringarna? Tanker främst på takdosor, spottar och högtalarkablarna för atmos.
(Tänkte dessutom öka mitt 5.1.2 till 5.1.4)
Har för avsikt att lägga upp lite bilder i samband med ombyggnationen men det kommer i galleriet.
Nu får ni hålla tummarna att slutförhandlingarna går i lås!
#34
Postad 19 februari 2024 - 19:37
DPC
-
DPC
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Inte illa! Snyggt att ni satsar och gör ordentligt direkt!
När du skriver genomföringar, tänker du då på hur de ska tätas?
Håller alla tummar! Riktiga byggen är kul att följa!
#35
Postad 20 februari 2024 - 07:57
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Inte illa! Snyggt att ni satsar och gör ordentligt direkt!
När du skriver genomföringar, tänker du då på hur de ska tätas?
Håller alla tummar! Riktiga byggen är kul att följa!
Precis!
1. Spottarna. De där uppochnedvända plastpottorna, de ger ju inte mycket isolering och där är ju en tydlig genomföring genom alla lager i taket. Tänkte jag kanske skall bygga egna lådor för spottarna, typ OSB med Gips utanpå, men de blir ju inte möjliga att dra tight mot ovansida OSB.... sedan är det säkert någon takregel precis i vägen där spotten skall vara...
2. Atmos kablarna. Finns det någon snygg insats med isolerad kopp eller hur jag nu skall uttrycka mig o flex slang/rör som leder till önskad plats..
3. När det gäller OSB mot takbjälklaget bör man ha något mellan? Typ gummi list eller liknande. Jag har inte möjlighet att pendla ned taket.
(Det blir ju alltid vissa kompromisser och vi behöver prioritera mängden EPS tjocklek i golvet för att få det så bra som möjligt och då finns inte takhöjden riktigt.)
Det ska bli riktigt kul!
I dagarna tänkte jag göra en referensljudmätning med buller-appen för att se utgångsläget på strategiskt valda platser.
Efter avslutat arbete, när det nu blir, kan man göra en ny mätning och få en kr/dB uträkning eller kanske...
#36
Postad 20 februari 2024 - 09:21
DPC
-
DPC
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Pottorna är lite som de är, frågan är om det går att täta bra runt dem? Eller gå på ngn egen konsktruktion. Nuvarande LED-varianter blir ju knappt varma alls, men man vill ju ha pottorna för att följa byggnorm ändå.
Det kan säkert finnas ngn lösning som du far efter. Jag själv har dock inte sett ngt. Jag drog kabel dit högtalaren skulle sitta så kablarna inte syns. Även här går det att täta, kanske med ngn typ av massa.
Jag hade kört remsor av tyngdmatta. Du fäster dem på reglarna och skruvar sen skivorna mot remsorna. Då får du "isär" byggdelarna och därmed ljudtransport.
Blir kul att följa! Det kommer bli bra och bättre än att bara göra sitt bästa i ett vanligt rum.
#37
Postad 21 februari 2024 - 20:04
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Pottorna är lite som de är, frågan är om det går att täta bra runt dem? Eller gå på ngn egen konsktruktion. Nuvarande LED-varianter blir ju knappt varma alls, men man vill ju ha pottorna för att följa byggnorm ändå.
Det kan säkert finnas ngn lösning som du far efter. Jag själv har dock inte sett ngt. Jag drog kabel dit högtalaren skulle sitta så kablarna inte syns. Även här går det att täta, kanske med ngn typ av massa.
Jag hade kört remsor av tyngdmatta. Du fäster dem på reglarna och skruvar sen skivorna mot remsorna. Då får du "isär" byggdelarna och därmed ljudtransport.
Blir kul att följa! Det kommer bli bra och bättre än att bara göra sitt bästa i ett vanligt rum.
Var köper du tyngdmatta?
Nu är referensmätningen gjord och tänker att det här är starten på själva grejen, hur hade ni gjort för att dela med er?
Något i galleriet eller i forumet? Är ju sorgligt kass på det här...
Redigerat av Jeppe K, 21 februari 2024 - 20:09.
#38
Postad 21 februari 2024 - 20:09
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Se bifogad fil för resultat av dB mätning...
#39
Postad 21 februari 2024 - 20:26
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3 111 inlägg
Om du vill få ett mer ärligt svar på före/efter använd RTA funktionen i REW.
Då får du frekvens vs dB
Sen hade jag inte A vägt utan C vägt, fast det gör det svårare att relatera till standard / mätgränser.
Men det ger dig ett verkligt svar på antal dB inte något som är baserat på våran hörsel.
Redigerat av johan b-lund, 21 februari 2024 - 20:27.
#40
Postad 22 februari 2024 - 09:52
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Om du vill få ett mer ärligt svar på före/efter använd RTA funktionen i REW.
Då får du frekvens vs dB
Sen hade jag inte A vägt utan C vägt, fast det gör det svårare att relatera till standard / mätgränser.
Men det ger dig ett verkligt svar på antal dB inte något som är baserat på våran hörsel.
Jag har inget annat verktyg än "buller-appen" från AMV. Vad är REW?
Förstår att jag kanske ställer konstiga/amatörmässiga frågor nu...
#41
Postad 22 februari 2024 - 11:06
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 280 inlägg
Jag har inget annat verktyg än "buller-appen" från AMV. Vad är REW?
Förstår att jag kanske ställer konstiga/amatörmässiga frågor nu...
REW = Room Equalizer Wizard. https://www.roomeqwizard.com/
Detta är mer eller mindre defacto standard i dessa sammanhang och ger betydligt mer information än bara "decibel". Exempelvis dB vid specifik frekvens vilket kommer vara superviktigt för dig att ha koll på.
Och du bör skaffa en UMIK (kalibrerad mikrofon) https://www.minidsp....surement/umik-1 för att få tillförlitliga mätningar.
#42
Postad 22 februari 2024 - 11:06
Iceman666
-
Iceman666
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
#43
Postad 22 februari 2024 - 15:28
Jeppe K
-
Jeppe K
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
#44
Postad 22 februari 2024 - 16:26
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3 111 inlägg
Det följde inte med en kalibreringsfil till Dirac micken, det kanske ligger kodat i receivern direkt.
#45
Postad 23 februari 2024 - 07:32
DPC
-
DPC
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Var köper du tyngdmatta?
Nu är referensmätningen gjord och tänker att det här är starten på själva grejen, hur hade ni gjort för att dela med er?
Något i galleriet eller i forumet? Är ju sorgligt kass på det här...
Jag har köpt via den integratör jag jobbat med. Han i sin tur har en dist på Ekerö i Stockholmsområdet som jag hämtat hos. Nu ska ju du inte ha så mkt gissar jag (om du bara ska ha dem på reglarna) och då är det typ fraktbart. Men en rulle väger 40 kg, så det är inte ngt man vill handskas med mer än nödvändigt.
Vill du veta mer kan vi ta det i PM!
#46
Postad 23 februari 2024 - 14:06
twinor
-
twinor
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag köpte min Auralex sheetblok från jam.se men varken dom eller gear4 music verkar ha inne längre, kanske går att kolla med några andra ljudbutiker annars som inriktar sig på studios. https://www.gear4mus...sheet-vinyl/1J9
Redigerat av twinor, 23 februari 2024 - 14:23.
Även taggad med Ljudisolera, Källare, öppenspis, Träpanel, Trapphus
|
Hemma →
Inredning & Möbler →
Akustikreglering →
Startad av
fire1se
, 17 feb 2020
akustikpaneler, troldtekt och 1 fler...
|
|
|
|
|
Hemma →
Inredning & Möbler →
Akustikreglering →
Startad av
Unregisteredec6c0638
, 01 nov 2018
akustik, 5.1, källare, hemmabio
|
|
|
|
|
Hemma →
Gör det själv →
Startad av
Gralq
, 02 jan 2017
Biorum, källare
|
|
|
|
|
Hemma →
Inredning & Möbler →
Startad av
liljeblad84
, 15 dec 2016
Bio, nytt, källare
|
|
|
|
|
Hemma →
Gör det själv →
Startad av
bergy
, 01 nov 2016
biorum, källare, högtalare
|
|
|
|
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
→
Akustikreglering
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Apollon Hypex NCx500 ST NCOREx Stereo Amplifier
genstruktur
2024-12-06 09:32:20
-
Apollon Hypex NCx500 ST NCOREx Stereo Amplifier
genstruktur
2024-12-06 09:29:32
-
-
Sub 1 av 3: JTR RS1
mange87a
2024-11-26 09:15:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|