Postad 07 november 2024 - 10:04
Postad 07 november 2024 - 15:53
Vi håller på att fräscha upp vårt kontor. Nya möbler, skrivbord, belysning, växter, etc etc. Kommer bli väldigt fint.En del i detta projekt är att ersätta nuvarande gamla svarta pojkrumshögtalare med dubbla 10-tumsbasar från mitten av 90-talet med något mer diskret. De flyttades in på kontoret för ca 15 år sedan "för att ha något att lyssna på medans vi möblerar", sedan blev de förstås kvarKontoret är öppet och på ca 200kvm. Det är ca 7-8 meter upp till tak och det finns ett öppet våningsplan över ca halva ytan som huserar matplatser. Där jag gärna också att man kan få till ett bra ljud i kombination med resten av kontoret.Problemet är väl att det kommer krävas en del högtalare utspritt och att få till någon slags ljudbild värd namnet är väl uteslutet.Något trådlöst system är inte det jag först tänker på, för kabeldragning för 230V blir krångligare än att dra högtalarkabel. Så planen är sladdbundet med central förstärkare.Som mediaserver kommer jag antagligen använda en raspberry med något mediaoperativ på.Frågorna jag skulle vilja ha hjälp med är:* Förslag på satellithögtalare med ok ljud. Designen får antingen vara diskret eller något som sticker ut på ett "bra" sätt.* Hur ska man tänka på angående antal högtalare och placering av dem.* Mono eller stereo, och hur löser man sammanslagningen av kanalerna om man väljer att spela mono.Budget är lite löst runt 10k så inga större summor tyvärr.
En början är väl hur ni ska använda ljudsystemet.
Lite tyst radioskval och några låtar ibland, kanske lite drag fredag eftermiddag?
Eller snudd på disco hela dagarna?
Användningsområde avgör ju lämpliga högtalare etc.
Postad 07 november 2024 - 16:33
En början är väl hur ni ska använda ljudsystemet.
Lite tyst radioskval och några låtar ibland, kanske lite drag fredag eftermiddag?
Eller snudd på disco hela dagarna?
Användningsområde avgör ju lämpliga högtalare etc.
Ja, så klart. Hur kunde jag glömma det.
Det är nästan uteslutande skvalmusik i bakgrunden. Någon enstaka gång brukar vi sitta kvar efter jobbet och ta en öl, och då höjer vi väl lite jämfört med arbetstid, men fortfarande låga volymer.
Postad 22 november 2024 - 02:59
Ja, så klart. Hur kunde jag glömma det.
Det är nästan uteslutande skvalmusik i bakgrunden. Någon enstaka gång brukar vi sitta kvar efter jobbet och ta en öl, och då höjer vi väl lite jämfört med arbetstid, men fortfarande låga volymer.
Inför min 50årsskiva hade jag i vetskap inte lyssnat till RCF. Däremot liknande alternativ hos Yamaha, E.V. osv... Det slog mig rejält hur rasande korrekt och ren Hi-Fi dessa aktiva RCF-högtalare(RCF Art 735A) lät. Från alldeles låg volym till bekymmerslös tokröj, bara vackert och korrekt ljud. Så det får bli mitt stalltips.
Berätta gärna hur tankegångar och resultat blev.
Redigerat av PML73, 22 november 2024 - 03:00.
Postad 22 november 2024 - 12:54
Inför min 50årsskiva hade jag i vetskap inte lyssnat till RCF. Däremot liknande alternativ hos Yamaha, E.V. osv... Det slog mig rejält hur rasande korrekt och ren Hi-Fi dessa aktiva RCF-högtalare(RCF Art 735A) lät. Från alldeles låg volym till bekymmerslös tokröj, bara vackert och korrekt ljud. Så det får bli mitt stalltips.
Berätta gärna hur tankegångar och resultat blev.
Tack för förslaget, men det känns som om du inte läste mitt första inlägg alls med tanke på hur de ser ut, kostar, och är ämnade för
Jag är ute efter något betydligt mindre/diskretare ... och billigare.
Kan du sätta upp dom på väggen ?
Ja, typ. Eller rättare sagt helst på en genomgående balk mitt i rummet. Ett par rundstrålande högtalare där tror jag skulle vara den bästa lösningen. Det löser inte ljudet på övervåningen, men det kan faktiskt vara en fördel om det är tystare där.
Jag bifogar planlösningen och en bild tagen från nedre plan mot balken och övre entresolplan så kanske det blir tydligare.
Bifogad fil(er)
Postad 22 november 2024 - 13:16
Jag har funderat ett tag, och den här lösningen är kanske estetiskt vad du letar efter?
Det går ju alltid att komplettera med ett par subbar nästa år eller så? Audio Pro har billiga som faktiskt är bra.
https://www.hembioco...8BoCaHYQAvD_BwE
Postad 22 november 2024 - 14:20
Ja, utseendemässigt blir det tummen upp. Frågan är om de räcker till volymmässigt. Det är många kubik som ska fyllas.
Subwoofer kanske jag kan skaka fram något ur gömmorna hemma. Det spelar ju inte så stor roll hur den ser ut eftersom den går att gömma undan.
Postad 22 november 2024 - 16:51
Det skadar ju inte att skicka ett mail till dem med den informationen vi fått här och hoppas på ett ärligt svar.
Verkar det vettigt kanske du kan lyckas få ett fint paketpris och löfte om retur om de inte håller måttet.
När du väl bestämt dig, oavsett vad det blir vore det kul med lite bilder på slutresultatet. Fint kontor. 👍🏻
Redigerat av Iwarsson, 22 november 2024 - 16:52.
Postad 22 november 2024 - 20:46
Jo, i dessa sammanhang är det emellertid svårt att utröna balansen mellan billig eller dyr ambition. Hehe
Postad 23 november 2024 - 07:25
Som jag ser det så är valet mellan ett gäng mindre högtalare + basförstärkning
Eller 1 par större, typ som du kör idag.
Ser ut att vara en trevlig arbetsplats
Postad 23 november 2024 - 13:32
Jag har installerat några system för mååånga år sedan.
Ett par restauranger bl.a konsert & kongress i Linköping.
Häststall och någon arbetsplats.
10.000kr kommer man inte långt med idag.
För göra det simpelt.
4kanal slutsteg.
2st lite större högtalare där man vill spela lite högre. Matsalen.
Sedan går ner men i samma serie så det ser bra ut.
Placerar 4st där det passar och man tycker det blir bra.
Då kan du styra 3st zoner separat med slutsteget.
Billigare och smidigare går nog inte göra.
Det man märker snabbt att ska det vara en behaglig volym runt om så behövs en hel del högtalare.
JBL har en som heter Control CRV som är rätt trevlig för detta men går endast ner till 80hz.
Så behövs kompletteras med sub i matsalen.
Dock lite för dyra för detta projekt.
Postad 23 november 2024 - 13:37
Som ett exempel:
Jag har ej lyssnat på just dessa modeller.
T.ex dessa runt om:
https://www.thomann....at_242_w_g2.htm
Sedan dessa i matsalen:
https://www.thomann....at_262_g2_w.htm
Postad 25 november 2024 - 12:53
Tack för alla tips.
Jag inser att det är en väl snäv budget, men jag kommer antagligen inte att få gehör för att lägga mer pengar på något som inte direkt hör till kärnverksamheten
Eftersom vi inte har någon egentlig brådska (annat än att det vore skönt att få det gjort i samband med allt det andra vi tagit tag i) så tror jag att jag även ska undersöka möjligheten att köpa något begagnat.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar