Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ingift släkt?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 januari 2025 - 11:38

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 221 inlägg
  • 0

Har svårt att förstå vad ingift släkt är, exempel svärdotter och svärson, samt svåger och svågerska?

Har jag fattat de hela rätt:

* en svärdotter är min sambos dotter,  (obs! jag och min sambo är inte gifta)

* en svärmor är min sambos mor,  (obs! jag och min sambo är inte gifta)

ovanstående är rätt känns de som, frågan är bara om man måste vara gifta eller inte för att de ska räknas som ingift släkt eller inte?

Redigerat av hundrakg, 05 januari 2025 - 11:40.

Postad 05 januari 2025 - 11:49

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 221 inlägg
  • 0

svåger, svågerska?

ingift kusin?

ingift moster, morbror, faster eller farbror?

Vad är detta?

Postad 05 januari 2025 - 12:55

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 221 inlägg
  • 0

gäller något av ovan om man bara är sambos?

som ni fattar kanske gäller de saker man ska tänka på vid testamente.

Försöker bara förstå de formella krav vid skrivande av ett testamente

Redigerat av hundrakg, 05 januari 2025 - 13:54.

Postad 05 januari 2025 - 13:43

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 895 inlägg
  • 0

gäller något av ovan om man bara är sambos?

som ni fattar kanske gäller de saker man ska tänka på vid testamente, läste också att om man skriver ett testamente så ska arvingar få ta del av detta och ha 6 månader på sig att motsätta sig om de vill, betyder det att man ska visa sitt testamente för ALLA arvingar, sambos mor och far och deras föräldrar och deras barn o så vidare?

Försöker bara förstå de formella krav vid skrivande av ett testamente 

nja om man skriver ett testamente behöver du inte visa det för någon när du lever , det kan du lägga i din låda, dock så någon hittar det när du är död. de 6 månaderna börja gälla när någon tar del av detta 

Redigerat av nyborjare, 05 januari 2025 - 13:44.

Postad 05 januari 2025 - 14:05

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 221 inlägg
  • 0

hehe, jo jag fattade det sen, 6 månader när de visat testamentet så klart, mitt fel.

Dock en viktig fråga: räknas ingift släkt som ovan om man bara är sambo? eller måste man vara gift.

En viktig fråga då de 2 vittnena som skriver under ej får vara "ingift släkt"

Postad 05 januari 2025 - 15:57

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 895 inlägg
  • 0

Ok , men förstår inte riktigt varför du väljer minhembio för denna fråga ? det finns så många forum o grupper som behandlar dina frågor , samt att din fråga är bara en googling bort 

Bifogad fil(er)

Postad 06 januari 2025 - 06:35

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 221 inlägg
  • 0

jo jag har sett de diagrammet och ett annat liknande, i detta står de maka/make i de andra står de nåt annat, därav min fråga, jo jag kommer så klart ta reda på det sen när de gäller, ville mest veta hur man ska förbereda sig lite. 

Frågan kvarstår  :D : är ingift släkt endast om man är gift eller gäller det även sambos? 

För kravet på de 2 vittnena som ska skriva under testamentet är att de inte är "ingifta släkt"

de borde ju vara om man är gifta endast, för man kan väl inte kalla sin sambos mamma för svärmor, jo kalla kan man men de är ju fel och gäller endast om man är gift med sin partner.

Redigerat av hundrakg, 06 januari 2025 - 06:37.

Postad 06 januari 2025 - 10:33

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 895 inlägg
  • 0

Man kan kalla släkten vad man vill Moster , svärmor etc , då ingår dom i släkten men kan så klart vara ingifta , är man inte ingift delar man ett blodsband , och det påverkas inte av om man är gift eller sambo , du hänger upp dig på ordet gift .

Tänk DNA, som kan spåra ett släkt och blodsbands förhållande , din svärmor är så klart ingift liksom din fru , de som skall skriva på är dina biologiska släktingar 

En släkt avser en eller flera familjer med gemensam förfader eller -moder. I sin snävaste definition betyder släkt en grupp vars genealogi och genetiska band (blodsband) är kända.

Redigerat av nyborjare, 06 januari 2025 - 10:36.

Postad 09 januari 2025 - 06:54

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 221 inlägg
  • 0

Frågan kvarstår, (frågar för jag inte kan utläsa det själv), om jag ska testementera bort allt jag äger till min sambo, kan nedanstående vara vittnen?:

* Min sambos systers sambo

* Min sambos systers barn

Redigerat av hundrakg, 09 januari 2025 - 06:56.

Postad 09 januari 2025 - 08:46

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 016 inlägg
  • 0

Jag hade valt andra personer som inte har personkoppling för att helt eliminera ev frågor om jäv.

Postad 09 januari 2025 - 10:40

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 895 inlägg
  • 0
Min sambos systers sambo

* Min sambos systers barn

Dessa är såklart ingift släkt

Postad 15 januari 2025 - 19:45

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0

Jag hade valt andra personer som inte har personkoppling för att helt eliminera ev frågor om jäv.

Håller helt mest. Om frågan gäller om vem sam kan bevittna underskrifter, varför ens öppna för en jävsdiskussion?

Jag har bevittnat underskrifter på olika saker både för grannar och kollegor. Det enda jag intygar är ju att personen i fråga skriver på ett visst dokument.

Postad 15 januari 2025 - 20:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 634 inlägg
  • 0
https://lawline.se/a...mitt-testamente

https://lagen.nu/1958:637#K10P4S1

Bestämmelsen talar om vem som kan vara ett godkänt vittne. Rätt upp- och nedstigande led är exempelvis föräldrar och barn. Till de som är diskvalificerade som testamentsvittne på grund av svågerlag hör exempelvis svär- och styvföräldrar och styvbarn men däremot inte svåger och svägerska eftersom även svågerskapet ska vara rakt upp- eller nedstigande led.

Redigerat av genstruktur, 15 januari 2025 - 20:26.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• AVM90
    DPC
    2025-02-08 08:22:25
  • Anthem AVM70 och AVM90
    DPC
    2025-02-08 08:17:57
  • 70 blir 90
    DPC
    2025-02-08 08:13:27
  • Tyg på subwoofer
    DPC
    2025-01-26 16:07:11
  • Vy bakåt i salongen, nu med Camiratyg i taket
    DPC
    2025-01-26 16:04:53
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.