omöjlig uppgift? ojämn bas
21 svar till detta ämne
Postad 21 januari 2025 - 07:27
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
Har en lite svår uppgift att lösa.
I mitt rum har jag tre toppar i basen, 50hz @+10db, 78.5hz @+6db och 93hz @+8db...
Först tänkte jag köpa en mini dsp eller liknande, men problemet är ju att mitt system låter bäst vid en delningfrekvens på 80 hz, och då kommer jag bara åt 50hz toppen med minidsp, de andra blir ju kvar. hur tänker man här?
Bass traps är inget alternativ då all 4 hörnorna är det saker i och väldigt lite utrymme att sätta några där. Är det bara att gilla läget?
Visst en sänkning av just 50 hz problemet med en mini dsp hade gjort en del, men ändå retsamt att de andra topparna blir kvar då...
Visst jag kan höja delningsfrekvensen till 120hz och topparna är borta med en mini dsp, men då låter allt sämre iomed att subbarna får ta hela området upp till 120hz, inte så kul o fixa ett problem o tillföra ett annat..
Några tips?
Redigerat av hundrakg, 21 januari 2025 - 07:43.
Postad 21 januari 2025 - 08:40
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
jag har förstått att det är omöjligt att lösa utan att höja delningsfrekvensen till minimum 100hz, men vinna en del o förlora nåt annat är inte en lösning... jaja, man får acceptera läget bara, de som stör mig mest är när man streamar musik och lyssnar på något med bas runt 50hz så blir de för mycket bas,,,,,, lite retsamt
Redigerat av hundrakg, 21 januari 2025 - 08:41.
Postad 21 januari 2025 - 08:53
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
ett annat alternativ är en dator med equlizer APO, då har man en digital DSP och kan köra exempelvis Qobuz från den, visst ingen streaming men de funkar med en dator också kanske... eller de går kanske o streama från mobilen till en hyffsat modern dator? ska kolla upp det.. lite mer praktiskt då..
Redigerat av hundrakg, 21 januari 2025 - 08:54.
Postad 21 januari 2025 - 09:11
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
kanske en dsp/eq till android lur? då skulle man kunna streama med topparna i basen borta? tål o kollas upp
Postad 21 januari 2025 - 09:30
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 030 inlägg
En fundering, du tycker 80 hz låter bäst att dela, men lfe som sådan har information högre upp. Man kan ju fortfarande dela sub mot andra kanaler vid 80, men likväl kommer lfe ha info högre upp och det kommer du komma åt med en minidsp. Så den kanske ger dig en del av det du vill ha ändå?
Postad 21 januari 2025 - 09:55
Bubben141
-
Bubben141
-
Lärjunge
-
-
363 inlägg
Vad har du för rumsmått?
Det kan vara så att 50Hz är rumslängden (6,8m), 78 är bredden (4,4m) och 93en multipel av längden eller taket.
Postad 21 januari 2025 - 10:05
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 030 inlägg
Bra fångat Bubben. Jag hade gissat på att det är rumsnoder.
Postad 21 januari 2025 - 12:27
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
jo klart det är rumsnoder, rummet är litet i en lägenhet, nästan fyrkantigt, gissar på drygt 3 meter bredd o längd, tak höjd runt 2.50 tror jag, 3 betongväggar och 1 masonit/gipsvägg, ett fönster 120cm brett o en liten trädörr....
Postad 21 januari 2025 - 12:33
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
En fundering, du tycker 80 hz låter bäst att dela, men lfe som sådan har information högre upp. Man kan ju fortfarande dela sub mot andra kanaler vid 80, men likväl kommer lfe ha info högre upp och det kommer du komma åt med en minidsp. Så den kanske ger dig en del av det du vill ha ändå?
fast de gör jag ju inte, en minidsp får ju in signalen från subwoofer utgången från receivern, och den skickar ju ut allt under 80 hz bara... alltså kan ju inte en mini dps hantera de 2 andra problemen jag har: 78.5hz @+6db och 93hz @+8db... den på 78.5hz är på gränsen.... de var ju de jag menade, jag måste isf dela högre typ 100hz eller 120hz för att en mini dsp ska hantera dessa också, men de vill jag inte..
Förresten, en väg att gå förbi problemet bra skulle ju kunna vara att installera en eq i min androidlur, någon som vet någon som funkar bra och är gratis en längre tid(inte dessa appar som man får prova i 3 dagar sen kostar det), och som funkar i bakgrunden med t ex Qobuz...
För då skulle jag kunna justera EQ på dessa 3 ställen så man slipper den jobbiga basen... gratis och slipper köpa min dsp för 3K som ändå inte kan fixa mina problem...
Redigerat av hundrakg, 21 januari 2025 - 12:34.
Postad 21 januari 2025 - 13:03
id_t83
-
id_t83
-
Forumräv
-
-
657 inlägg
LFE signalen skickar information över 80Hz även om du delar där
Postad 21 januari 2025 - 13:03
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 030 inlägg
Men det som skickas ur subwooferutgången ska innehålla både information för LFE och för den bas som bass management vill ersätta andra kanaler som du valt att lasta av. Jag har ex information upp till 140 hz i LFE men betydligt mer varierande före resterande kanaler (ex 80 hz för LCR, har även haft 60 där tidigare). Jag undrar fortfarande om du inte har en vinning av minidsp? Sen vet jag inte hur bass management fungerar i ditt fall. Om det är som du uppger så är det mindre vits.
Sen var det, det där med noder och hur mkt man kan göra åt det. Nu handlar det om sänkningar som till viss del kan fixas.
Postad 21 januari 2025 - 13:13
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
ska prova poweramp equlizer , en app till android, den funkar när man kör den med Qobuz, och har eq samt PEQ, ska nog bli bra, så sparar man 3000:- vs en minidsp 
Men det som skickas ur subwooferutgången ska innehålla både information för LFE och för den bas som bass management vill ersätta andra kanaler som du valt att lasta av. Jag har ex information upp till 140 hz i LFE men betydligt mer varierande före resterande kanaler (ex 80 hz för LCR, har även haft 60 där tidigare). Jag undrar fortfarande om du inte har en vinning av minidsp? Sen vet jag inte hur bass management fungerar i ditt fall. Om det är som du uppger så är det mindre vits.
Sen var det, det där med noder och hur mkt man kan göra åt det. Nu handlar det om sänkningar som till viss del kan fixas.
i min receiver kan jag bara välja ett värde som måste vara samma till alla högtalare, exempelvis som i mitt fall då 80hz...
Postad 21 januari 2025 - 14:26
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
så synd, provade precis poweramp equlizer appen i min androidlur, verkade vara lovande med PEQ och allt man kan önska sig, funka hur bra som helst när man lyssnar på den i telefonen, men så fort jag ska casta/streama till den inbyggda chrome casten i min Nvidia Shield, så funkar inget i appen.. så tråkigt.... provat alla inställningar som finns... provade en annan equlizer till min anroid lur, samma sak när, när jag castar så funkar inget, de måste väl finnas nån app som funkar med en EQ och kunna casta samtidigt?
Får väl googla då... typiskt när man äntligen hittade något som skulle kunna bli bra..
de enda jag vill kunna göra är att via min Anroid telefon kunna spela upp music via Qobuz appen och Casta det till min Shield TV samtidigt som jag kan använda en EQ app som fungerar, men de verkar inte vara möjligt...
Redigerat av hundrakg, 21 januari 2025 - 14:55.
Postad 21 januari 2025 - 22:13
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 277 inlägg
Tror inte det går att applicera EQ när du castar till Shield TV.
Om du bara vill spela upp 2-kanal med parametrisk EQ så kan du ju köra med en Mac mini och ett system-level EQ-plugin, eller en Windowsburk med APO.
Postad 21 januari 2025 - 22:47
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1 294 inlägg
Fundera på var du placerar subben. Om det är rummets längd som ger 50 hz noden så placera subben på exakt halva avståndet mellan kortsidorna. Då exciteras inte noden och du blir av med förstärkningen. Jag hade precis samma problem men vid 43 Hz och en subb på rätt ställe blev 100 ggr bättre än två vid kortändan och all eq subbarna och försteg kunde uppbringa.
jag hittade problemet och lösningen med room eq, REW, en gratis mjukvara du kan ladda ner. Man kan göra en simulering av frekvenskurvan. Slå in rummets längd, bredd, höjd etc. Och ange var högtalare och lyssningsposition är. REW hittade 43 hz och det stämde också med uppmätningen som jag gjorde senare. REW kan mäta upp också med hjälp av en kalibrerad mic, jag använde umik-1.
Postad 22 januari 2025 - 06:18
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
tackar för tips, har väldigt svårt att ha subbarna någon annanstans oavsett, så de måste blir där dom är.
3st i ena vänstra hörnan fram och 1 i andra vänstra hörnan bak....
ska leka lite mer REW o se vad den säger...
Visst höjer jag delningen till subbarna till 100hz, kan jag bara köra med en mini dsp, sen är de mesta löst, får prova igen o lyssna hur de låter med 100hz, isf om det är ok, så blir de en mini dsp....
Jag ante att man inte kunde använda EQ när man castar, men någon lösning på de hela måste väl ändå finnas? tänk på alla som streamer från mobilen till olika enheter, måtte de väl kunna gå använda en EQ? det är ju 2025 
Annars blir nog lösningen en tyst win burk med APO EQ..... men de kostar ju lite: ca 5K, vore bra o komma undan med en software lösningen i mobilen, men visst en mini dsp kostar ju också +3K med fjärr, och en dator är mer versatil ..
Postad 22 januari 2025 - 06:24
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
problemet med att köra med en win burk med Qobuz och lyssna på musik är 2 saker: 1) låter lite med fläktar o så, lite störande vs en mobil som streamar till en knäpp tyst Shield TV, 2) måste ha en mus samt ha TVn igång så man ser, mycket bättre ha mobilen och streama samt TVn avstängd när man lyssnar på musik tycker jag..... så vill ju så klart få bukt på att ha en EQ /PEQ som funkar i mobilen när man castar... ger inte upp
Postad 22 januari 2025 - 06:32
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
kolla lite i REW, om jag sätter rummet till 3,4m x 3,2m och höjden till 2.5m, så får jag en rejäl topp vid 50hz, så de stämmer ju, men den går endast ner om jag flyttar subben mer mot mitten längs långsidan, ingen skullnad vart subben står längs kortsidan, och de finns ingen möjlighet för mig att ha den på nåt annat ställe än vad dom är nu... Nää de får lösas på annat sätt än att flytta på subbarna tyvärr...
Postad 22 januari 2025 - 10:13
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 030 inlägg
Det var så jag tolkade professorn, att subben måste ned till mitten av långsidan för just den rumsnoden.
Har du en minidsp? Om ja, testa att sänka nivån vid 50 hz osv och se hur det blir (och låter). Kanske går att tämja ned noden så det blir rimligt bra.
Postad 22 januari 2025 - 12:10
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
nää har ingen mini dsp, funderar vilket som är bäst, ja manet 3000kr eller köpa en dator för 5000kr som man kan nyttja på andra sätt också samt få bukt med rumsnoderna genom att installera APO EQ.... ska fundera...
Stör mig bara på att det inte går o ha en EQ i mobilen när man castar som funkar, vi lever ju i 2025 nu, hmmmmmm 
Postad 22 januari 2025 - 13:44
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
finns det så man kan via usb få ut ljudet från mobilen eller sin surfplatta, då kanske en EQ hade funkat..
Uppdatering, efter lite googling så kan man skicka ljud o bild via usb-c OM den stöder MHL, o de gör inte min mobil.....
Däremot ska de finns usb -c till optisk, samt usb -c till rca, skulle detta kunna funka? googlar vidare..... dock är jag lite osäker på usb till rca då den i så fall måste använda DAC från mobilen och detta kan ju inte låta bra, men usb till optisk/spdif är ju digitalt...
Redigerat av hundrakg, 22 januari 2025 - 14:51.
Postad 22 januari 2025 - 15:47
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3 225 inlägg
tror jag har hittat något som verkar bra och pålitligt: en SMSL PO100 2024..... tror denna usb c till spdif/coaxial omvandlaren gör vad den ska, frågan är bara om EQ appen man har i sin mobil fungerar eller inte?? annars är det ingen mening, hmmmmmm
uppdatering: tror det lutar åt en ny pc med win 11, då kan jag använda den till mycket annat också, och lösa min rumsproblem med APO EQ.... en dator är så pass bra till allt och möjligheterna är oöndliga.... Så kan jag ha kvar min delning vid 80hz, och priset för en ny PC är inte mycket mer än en minidsp med fjärr ändå, så kör för det...
Kommer någon på ett "billigt" tips att prova så jag kan få ut ljud från min mobil till min receiver med en fungerande EQ app i mobilen, så provar jag det först så klart... tror jag hoppar över billiga ebay usb-c till spdif omvandlare, har en känsla att dessa ger dåligt ljud och eller inte fungerar med en EQ app i mobilen ändå, ser än likhet mellan att skicka ut digital signal via usb och casta digitalt, verkar som dessa EQ appar i mobiler endast fungerar när man lyssnar via hörlurar eller bluetoth ändå... hur kul detta är så orkar jag inte lägga ner dagar till för att föröka hitta nåt som skulle kunna funka.. så det blir en PC och lite kul o lära sig APO EQ i windows...
Redigerat av hundrakg, 22 januari 2025 - 16:46.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Tyg till biosoffan
Globe
2025-03-18 21:14:27
-
Akustik i taket
Globe
2025-03-18 21:11:35
-
Fin justering av höjd
Globe
2025-03-18 21:05:58
-
Ramverk för nedsänkt tak
Globe
2025-03-18 21:04:18
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|