Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Väggfäste till högtalare med nyckelhålsfäste

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 januari 2025 - 14:27

bart112
  • bart112
  • Forumräv

• 590 inlägg
  • 0

Har ett par högtalare som ska upp som surroundhögtalare, specifikt Dali Zensor 1. Men inbyggda nyckelhålsfästet känns inget bra för min del, framförallt för att jag vill få upp dom en bit på väggen och vinkla dom nedåt.

Vill samtidigt ha mindre, lite smidigare väggfästen men helst av allt slippa skruva i högtalaren.

Är det en omöjlig kombination eller är det någon som har hittat någon snillrik lösning för liknande problem?

Postad 26 januari 2025 - 23:53

Roland
  • Roland
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Har ett par högtalare som ska upp som surroundhögtalare, specifikt Dali Zensor 1. Men inbyggda nyckelhålsfästet känns inget bra för min del, framförallt för att jag vill få upp dom en bit på väggen och vinkla dom nedåt.

Vill samtidigt ha mindre, lite smidigare väggfästen men helst av allt slippa skruva i högtalaren.

Är det en omöjlig kombination eller är det någon som har hittat någon snillrik lösning för liknande problem?

Om du tar en lagom stor plankbit tex 15*8cm (så du får in nyckelhålshålbilden) men istället för träskruv så låter du en maskinskruv gå igenom träbiten med bricka och mutter. Du kan nu dra fast högtalaren genom att dra åt muttern.

Sedan får du vara lite kreativ och bygga från denna plankbit ett vinklat fäste du skruvar i väggen.

Högtalarna kommer sitta bra, och vara original.

Postad 03 februari 2025 - 11:42

bart112
  • bart112
  • Forumräv

• 590 inlägg
  • 0

Tack, det skulle nog kunna vara en gångbar lösning. Får skissa lite på hur mothållet hamnar i korrelation till basporten.

Postad 06 februari 2025 - 22:48

Roland
  • Roland
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Tack, det skulle nog kunna vara en gångbar lösning. Får skissa lite på hur mothållet hamnar i korrelation till basporten.

Du kan ju göra bakplattan mot högtalaren som ett H, om du tex har port i mitten bakåt. Bara fantasin som stoppar dig

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Tyg till biosoffan
    Globe
    2025-03-18 21:14:27
  • Akustik i taket
    Globe
    2025-03-18 21:11:35
  • Fin justering av höjd
    Globe
    2025-03-18 21:05:58
  • Ramverk för nedsänkt tak
    Globe
    2025-03-18 21:04:18
  • Cruentuz
    2025-03-17 17:21:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.