Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Primare SPA20, vilka konkurrenter ?

44 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 May 2003 - 13:14

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Hej alla gobitar!

Jag har som en del vet funderat ett tag nu på att investera i en Primare SPA20. Investeringen närmar sig nu. Den 20:e Maj kommer lönen för allt jobbande under påsken! [;)]

Men jag har inte kunnat bestämma mig ännu. Jag har inte kunnat få mig nån demo av SPA20. Primare verkar inte vilja skicka några prodkuter till nån handlare bara för test och utvärdering utan det verkar vara köptvång... snålt!
Att köpa nånting osett känns inte så himla kul.

Att SPA20 är klockren på tvåkanal är det nog inte så mycket att säga om men jag är inte lika säker på användarvänligheten och bio ljudet.

Det är av hög prioritet för mig att få bra tvåkanals ljud men den används ändå mest till film så bio ljudet ska även det vara riktigt bra.

Hur tror ni billigare japaner står sig mot den i bio ljud som t.e.x Yamaha AZ2 ?

Finns det några riktigt heta konkurrenter till SPA20 i 20K klassen. Det verkar lite tunt. Antingen är det billigare japaner eller så måste man gå på separat för och slutsteg för dubbla summan pengar.

Kanske ska nämna att högtalarna som ska drivas är inte helt okänsliga Sonus Faber Grand Piano i fronten med matchande center och surround så det bör nog ställas rätt höga krav på elektroniken.

Är det nån som har erfarenhet av dom här högtalarna. Gör man dom inte rättvisa utan separat för och slutsteg ?

Mattias.

Postad 09 May 2003 - 16:00

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
I vilken stad bor du Mattias?

Postad 09 May 2003 - 16:09

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Luleå...

Mattias.

Postad 09 May 2003 - 16:10

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Okej då har jag tyvärr inga tips på ställen som har det uppriggat. Sök igenom forumet och se vilka som äger en och fråga nån snällt om du kan få en provlyssning.

Postad 09 May 2003 - 17:12

Unregistered69f7926c
  • Unregistered69f7926c
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Va i Jönköping i Onsdags och fick en kort demo av SPA20. Låter mycket bra.
Den enda missen tycker jag är att man inte koppla om mellan slutstegen som på en del andra tex. HK. Vill man köra 7.1 så måste man köra surr.bak med egna slutsteg. Man kan altsä inte använda det separata slutsteget till frontarna och använda de inbyggde stegen till surr.bak.

Postad 09 May 2003 - 17:19

lunke
  • lunke
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Kolla med Ljudshopen i Skellefteå de säljer primare.
Har själv med stor belåtenhet handlat mina Primare prylar där.
Lycka till...
[www.ljudshopen.se]

// Lunke

Postad 09 May 2003 - 19:02

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Det finns ju en solklar konkurrent till SPA20 hos Rotel RSX-1055. Jag har en själv och är mycket nöjd med den. PRis och prestanda är ungefär likvärdiga. Kolla den och tala gärna om vad du tycker. SPA20 fanns inte när jag handlade, men det verkar vara en fin pjäs. Det enda jag hittils haft emot Primare är faktiskt deras fjärrkontroller som är lika väl basic.

Ljudmässigt hoppas man den låter som deras slutsteg, då är det ju kanon och så är det ju inte fel att köpa svensk/dansk!

Postad 09 May 2003 - 19:27

lunke
  • lunke
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
första gången som jag hör negativ kritik om fjärrkontrollen...
vad är det som är fel?
den är juh underbar...

Postad 09 May 2003 - 19:41

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Håller med lite att fjärrarna är lite tråkiga och har därför kompletterat med deras väldigt fina extra fjärr som man kan köpa en enkel summa. Bild på den finns bland mina bilder.

Postad 09 May 2003 - 21:30

Unregisterede4e02382
  • Unregisterede4e02382
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Själv har jag samma planer som du mattiask.
Håller för fullt på att spara ihop pengar till en spa20 och ska ta och lyssna på den så fort jag känner att det börjar närma sig ekonomiskt ;)
För din del kanske det vore en idé att ringa till sljudshopen och boka in ett besök. Dom har en spa20 uppställd för demo.
För min del finns det nog inga alternativ i prisklassen, alla andra blir ju faktiskt direkt fula i jämförelse! Extrem WAF på spa 20 mao.

Postad 09 May 2003 - 21:41

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
En liten paus i hockeyn. Grymt bra första period mot Slovakien, kul att dom fick utdelning oxå.

Jo jag vet att Ljudshoppen har SPA20 hemma men jag vill och ska handla från Bossanova här i stan. Han kör ju än så länge med enbart tvåkanal men tar hem en SPA20 till bra pris åt mig om jag vill. Oftast så är det inga problem för han att få ta hem ett ex för och testa av nåt nytt märke men Primare verkar inte ställa upp på det.
Jag vill ju inte heller fara och utnyttja ljudshoppen och deras service och sen handla från Bossa. Men naturlgitvis är det ju en lösning om än inte speciellt reko.

Tifosi: Dte är precis sånna små detaljer som jag stör mig lite på hos SPA20. T.e.x det här med OSD:n. Jag vill inte köra dvd:s bild via SPA:n, tror knappast den klarar PS bandbredd heller på bildsignalerna så för att komma åt alla inställningar måste jag växla till en annan bildingång på projjen för att få fram OSD:n när jag ska göra en inställning. I.o.f.s kanske dom inställnignar som endast är tillgängliga via OSD:n inte behöver ändras speciellt ofta men ändå, är lite rädd att det blir ett stör moment.

Mattias.

Postad 09 May 2003 - 21:48

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Tyvärr så har Primare lite just sånna små saker man stör sig på men har själv överseelse med det än så långe har det varit lyxproblem mot vad man får.

Mattiask > du har pm från mig

Postad 10 May 2003 - 00:11

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
tober: Har svarat.

Jag var tidigare ganska säker på att jag skulle satsa på SPA20 just för att den verkar vara suverän i tvåkanal jämfört med japanerna men nu när jag haft mina nya högtalare ett tag har jag märkt att det ändå är bio användandet som klart dominerar.
Jag känner mig inte lika säker på att SPA20 är ett givet köp när bio prioriteras... eller är den det ?

Mattias.

Postad 10 May 2003 - 00:21

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Det är bara ett noggrant test som nog kan svara dig på om SPA20 är värd pengarna eller inte.

Sen om du kanske hittar nåt annat bättre för dom pengarna som matchar dina Sonus Faber vet jag inte på rak arm tyvärr. Jag var själv inne ett tag på SF Grand piano men eftersom det bara är Reference Audio här som har dom för provlyssning så avtog intresset rätt snabbt och har inte heller haft nån möjlighet att få nåt utlåtande om hurvida deras ljudkaraktär är passande Primare:s produkter eller inte.

Postad 10 May 2003 - 00:28

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Du har så rätt. En nogrann test verkar dock vara svårt att få till.

Jag vet ju inte heller hur Grand Piano kommer passa med Primare men det är en högtalare som kan växa enormt med bra elektronik. Har hört den med allt från min nuvarande H/K receiver till Krell slutsteg och även om det låter bra hos mig nu så kan dom låta sanslöst mycket bättre.

Du borde ta dig upp till Luleå så skulle du få en ordentlig demo av både Grand Piano och Cremona hos Bossanova! [;)]

Mattias.

Postad 10 May 2003 - 00:32

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt en riktigt bra handlar i närheten (www.esoterisk-hifi.se) som har allt man kan drömma om nästan. Och då även Cremona etc [^]

Jag ska bara få tid att göra sånna saker också. Imorgon ska det iaf bli provlyssning av Audiovector M3 signature och avantgarde ifall det kanske blir nån av dom som faller som nästan inköp.

Postad 10 May 2003 - 02:40

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Okej men ett tips bara. Det som esoterisk har som "Vårt pris" på Grand Piano är ordinarie pris.

Om du kan tänka dig en Audiovector högtalare så ska du nog inte bry dig om Sonus Faber. Av dom Audiovector högtalare jag hört så är dom raka motsatsen till Sonus.

Mattias.

Postad 10 May 2003 - 10:53

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Det kan ju bli knepigt att få till en jämförelse eftersom det är få butiker som säljer Primare som även säljer andra märken i klassen. Så man får väl traska runt mellan butiker. Enda undantaget jag stött på är Görans i Växjö som hade både Primare och Rotel när jag var där förra sommaren. Då tyckte jag att Primare i separat lät bättre än Rotel 955(gamla integrerade modellen) i allt, men bara lite och då var prisskillnaden 18 mot 51 tusen och inget snack för min del ;) Så jag tror att toppmodell mot toppmodell blir det tajt.

Postad 10 May 2003 - 12:48

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Ja om det vore så enkelt att bara knalla in nånstans och få demat precis det man vill... då skulle inte detta forum existera.

Ja Roteln är ju faktiskt en kandidat, den har jag inte tänkt på så mycket även om det finns en butik som säljer Rotel här i stan.
Tänk om Primare hade kunnat tänak sig att skicka en SPA20 åt bossa för test, då hade jag kunnat jämföra dessa två. Vilken dröm det hade varit.

Mattias.

Postad 10 May 2003 - 14:56

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Tror nog forumet skulle finnas ändå =) Det är ju inte fel att få veta vilka prylar som är värda att gå och lyssna på. Testa allt som finns tar ju lite lång tid.

Jag hade ju viss tvekan inför att köpa min Rotel eftersom den inte heller fanns i butik, men det överträffade mina förhoppningar lite faktiskt. Av det jag lyssnat på av Primare så tror jag det vore riktigt lustigt om SPA20 skulle vara en flopp för de pengarna. Dessutom är ju Primares prylar riktigt vackra, inte heller fel.

Postad 11 May 2003 - 13:40

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Okej okej... forumet kanske kanske kanske skulle finnas ändå! [;)]

Tänk om man kunde testa allt som finns istället för en tiondels promille av allt som finns. Men så är verkligheten inte för alla eftersom det är så självklart för många att tycka "Men det är ju BARA och gå ut och provlyssna".... jovisst!

Jag tror inte heller SPA20 är en flopp. Bara det att när man nu har anläggningen uppe på den här nivån så vill man ju optimera alla investeringar så bra som möjligt. Inte bara köpa nånting för att det vann en test i HemmaBio. ( som jag gjorde med min första surround förstärkare [:)] )

Det lär bli en chansning på SPA20 ändå. Kan jag inte göra en direkt jämförelse mellan den och Rotel 1055 så tar jag Primaren.

Tanken med den här tråden var bara och se om nån kanske hade gjort nån jämförelse och t.e.x kommit fram till att "Yamaha AZ2 klår SPA20 till bio men har inte en chans i tvåkanals" o.s.v.

Jag får väl återkomma om det blev en SPA20 den 20:e Maj ! [:D]

Mattias.

Postad 11 May 2003 - 13:45

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Kan du inte be affären försöka fixa en demo kväll eller liknande med lite Primare grejer och då släpper säkert dom iväg SPA20 kanske V25 etc till butiken. skulle inte förvåna mig om många fler skulle vara intresserade av en sån demokväll. Det är ju också bra för att affären och för Primare.

En lagom vild tanken men kanske värt ett försök.

Postad 11 May 2003 - 20:27

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Jo men det var ju just detta problem jag nämnde högre upp. Primare vekar inte särskilt sammarbets vänliga på den punkten.

Den stora anlednignen till att jag börjat tveka lite kring SPA20 som jag tidigare var väldigt säker på är just själva bio upplevelsen den presterar. Jag var inne på att prioritera tvåkanals ljudet men nu med en månad med mina nya högtalare så är det ändå bio användandet som klart dominerar. Så prioritering på förstärkaren bör alltså även den ligga på bio ljudet och där känner jag mig inte lika säker på SPA20 vs valfri japanare i samma prisklass.

Mattias.

Postad 12 May 2003 - 03:19

Unregistered6c999bc4
  • Unregistered6c999bc4
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag håller med Aurelius ..kolla in Rotel ..jag använder själv 1055:an och tycker den är klockren ..har iofs bara jämfört den med HK's 8500 och då tyckte jag att Rotel var överlägsen. Fördelen med Rotel är att du kan uppgradera med tex Rotel RB-1080 för att få ett ännu bättre 2-kanals ljud plus att det helt plötsligt blev 7.1 mm ..najs :)

Postad 12 May 2003 - 16:36

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Roteln är säkert bra. En jämförelse mellan SPA20 och 1055 vore hyperintressant!! [:)]

Lite 1055 frågor nu när vi har nån ägare här.
Kommer man åt ALLA inställningar via den vanliga displayen ?
Man kan alltså koppla till ett slutsteg och använda det till frontarna och omdirigera dom inbyggda stegen till ett par extra surrounder istället ( 7.1 ) ?
Kommer inte på fler frågor nu men det dyker säkert upp senare.

Mattias.

Postad 12 May 2003 - 18:47

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Har sökt lite efter Rotel i utlandet och dom verkar vara ganska billiga i england. Har nån nåt tips på hur jag hittar fler engelska hifi butiker på nätet ?

Mattias.

Postad 12 May 2003 - 18:58

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
MattiasK > Du har ett vackert PM som väntar på dig.

Postad 12 May 2003 - 19:43

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
tober: Har svarat.

Rotel verkar inte få säljas till andra länder i europa från ett land ( t.e.x från tyskland till sverige ).

Nåja det spelar ingen roll. Jag ska inte börja jaga kronor men det sitter som i ryggmärgen så det är inte så lätt att komma över det! [:)]

Mattias.

Postad 12 May 2003 - 20:45

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Det där med att omdirigera slutsteg har jag inte kikat på faktiskt, skall undersöka det och återkomma till tråden. Annars tycker jag att man komemr åt det jag vill från fjärren och den kan ju glatt programmeras till att göra allt annat möjligt. klart bästa fjärr jag haft i a f.

Postad 13 May 2003 - 19:58

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Nu har jag läst manualen och det finns en OSD(onscreeddisplay) inställning som gör att du kan välja om nu vill driva drina frontar eller centerback men de interna slutstegen eller någon separat. Tyvärr gäller det än så länge bara CB(asså de bakhögtalare som används för kanal 6 eller 7. Så helt flexibelt är det inte. Men man kan ju i a f få rejält med kraft till frontarna med externa steg och ändå använda de interna till nåt :D och det var ju i alla fall vad du ville väl mattiasask?

Postad 14 May 2003 - 15:37

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Nu har jag skippat tanken på SPA20. Den känns inte som en färdig produkt riktigt. Den låter säkert kanon men jag tycker det är för mycket frågetecken kring funktioner och handhavande för det den kostar. Till hemmabio användning tycker jag det är väldigt viktigt även att handhavandet är bra och vad för funktioner som finns, speciellt när det handlar om sånna pengar som SPA20.

Nu känns det som att jag väljer mellan två vägar att gå i den här uppgraderingen.
Jag vet att så småningom kommer separat för och slutsteg att stå högt på önskelistan. Så därför känns det inte riktigt lönt att börja köpa allt för dyr receiver för även om jag skulle gå på Rotel 1055 så kommer jag sukta efter separata enheter om nåt år.
Så frågan är nu, ska jag satsa på separata enheter nu direkt ?
Dock känns det som ett lite väl stort projekt med den nuvarande receiver jag har, måste nästa köpa både för och slutsteg direkt... DYRT DYRT!
Visst kan jag använda min gamla H/K som slutsteg men det kommer inte att kännas kul länge och ett bra försteg är inte billigt det heller.

Andra alternatviet är att gå på en lite billligare japansk receiver som ändå är ett stor lyft jämfört med min H/K och japaner brukar inte sakna nånting i form av funktioner och handhavande. En receiver för 10-15000:- kommer jag ändå kunna leva med ett tag och då har jag en mycket bättre grund att börja bygga upp en anläggning med separata enheter ifrån utan att ha lagt allt för mycket pengar.

Funderar lite på Sonys ES serie. Ska starta en tråd om det.
Jag får tacka för all feedback i den här tråden.

Mattias.

Postad 14 May 2003 - 19:08

Unregisteredaec75004
  • Unregisteredaec75004
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej Mattias,

Det blev många intressanta inlägg här. Även om du nu har betsämt dig för att inte köpa en SPA20 så måste jag ändå säga att jag blev grymt imponnerad av den. Hade den hemma för några veckor sedan och även om stereoljudet var kanon så var det flerkanalsljudet som imponerade mest. Vilket jäkla tryck! Det gick att spela ohälsosamt högt utan att det blev vasst eller påträngande. Detaljer som jag aldrig märkt tidigare mejslades ut med självklar precision och surroundlådorna vaknade till liv på ett sätt som fick mig att huka i soffan. Fantasktiskt bra! Och handhavandet var inte mindre krångligt än med vilken reciever som helst.

Lycka till med ditt inköp - vad det nu blir!

Postad 14 May 2003 - 19:46

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
"Also-I once thought as you did" - Darth Vader parafras =) Mattiask.

Jag trodde jag skulle sukta efter separata delar ganska kvickt, visst ett svagt sug känns ibland när man ser en läcker kombo. Men jag måste säga att jag precis som Stargazer är impad av vad min integrerade Rotel spottar ur sig. Det är mer än gott nog för mig, jag tänker inte byta till separat eller ens köpa extra steg för 7.1 förrän om jag flyttar till villa. Så även om det nu verkar svårt för dig att få det demat så tycker jag faktiskt att du verkligen skall försöka lyssna på en SPA20 RSX10xx eller nåt innan du bestämmer dig.

Vi får väl se om ett par år till, men jag tror faktiskt att den här pjäsen jag har kommer att hänga med mig ett tiotal år minst om den inte råkar ut för någon olycka. Skall jag uppgradera ljudet med nåt blir det nog snarare bättre högtalare :D Fast just nu står proj överst på listan.

Lycka till och se nu till att sparka på säljarna att ta hem något att dema i alla fall så du kan avgöra vad det skall bli.

Postad 14 May 2003 - 20:16

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Stargazer: Jag tvivlar inte en sekund på att SPA20 låter bra.
Nej handhavandet är inga problem om man kopplar bilden igenom den och använder OSD:n men det vill inte jag göra.

Aurelius: Kul att du är så nöjd men det du pratar om beror ju på vad man har för kring utrustning. Jag har köpt högtalare som kan växa enormt mycket med bra elektronik så även med en SPA20 så kommer den att vara den svagare länken av högtalarna och förstärkaren. Sen är jag inte så säker på att det behövs så extrema grejer för att jag ska vara nöjd med ljudet till film, det är värre med tvåkanals sidan men idag lyssnar jag inte så mycket på musik men intresset finns helt klart. Om jag inte vräker på allt för mycket på bio stärkaren kan jag senare om jag inte tycker mig behöva så mycket värre grejer till bio komplettera anläggningen med en bra tvåkanalare eller ett separat tvåkanals slutsteg och försteg för frontarna.

Såg förresten idag att Expert här i stan hade inne Rotel 1055. Man kanske skulle höra om man får låna hem och testa. [:D]

Mattias.

Postad 15 May 2003 - 20:39

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Ja, gå i alla fall in och provlyssna på Expert :) Rotel hos expert... det var nåt nytt, jag trodde de var rent sony och mainstream.

Ja, det är ju klart att du kan ha klart större krav än vad jag har. Jag gick ju från en Thule Spirit tvåkanalare som jag gav 7000 för en gång. Den var jag nöjd med i många år, men den år faktiskt en del pisk på stjärnen av min Rotel i tvåkanal. Lyssnade mucket tvåkanal förr, men nu är det faktiskt bara TV och DVD i princip. Musik gör sig inte i lägenhet, det är aldrig tyst nog i ett hyreshus för att låta bra. Det var en sann njutning däremot när man bodde i villa hemma att kräma på mitt i natten när nätbruset lagt sig och allt var tyst. Så man längtar efter en tyst villa igen så man kan se vad denna pjäs går för.

Jag antar att du läst dig till att jag kör relativ normala KEFQ70 och BW603s3.

Har du funderat på alternativet att köpa typ en Rotel RSP1066 och ett par aktiva högtalare till baksurround? Då kan du ju köra ett extra fett slutsteg för framkanalerna. RSP1066 kan man ju hitta för 12000 nu så där kan du ju bränna en del på ett par bra aktiva till surround. Hade jag nog gjort om jag fått handla om igen(men det fåt man inte för sambon ju;) faktiskt.

Postad 16 May 2003 - 12:42

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Var hittar man 1066 för 12000:- ?

Problemet med att köpa separata enheter är ju att det inte räcker med ett försteg, man måste ha ett slutsteg oxå och det är inte heller billigt. Jag vill inte vara tvungen att köpa både för och slutsteg direkt, då kommer man snåla bort sig och ändå vilja byta grejorna snart.

Hoppet från att gå fråm min nuvarande trasiga H/K till separat för och slusteg eller en riktigt bra ( dyr ) receiver som SPA20 blir lite för stort just nu. Det kommer kosta för mycket pengar. Har lagt mycket på hemmabion nu och känner att jag kanske ska göra nåt annat kul i somma roch en tid framöver oxå. Det finns ju ändå även om hemmabio är intresset nummet ett andra saker som är roliga att lägga pengar på.

Så för att jag inte ska behöva snåla vidare och spara och spara hela sommaren och få magsår på kuppen så har jag bestämmt mig för att den här gången inte köpa en så dyr förstärkare. Just nu vill jag egentligen bara få en som fungerar, vilket blir ett stort lyftjämfört med min nuvarande H/K !
Och med en hyffsad receiver sen när jag kan lägga mer pengar igen så behöver jag inte köpa både för och slutsteg samtidigt utan kan uppgradera i ett långsammare tempo som man har råd med.
Jag ska så småningom ha betydligt finare elektronik är tanken men det får vänta, ibland måste man ju inse att man inte alltid kan köpa precis det man vill ha på en gång, man får ta det lite bit för bit.

Mattias.

Postad 16 May 2003 - 13:01

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Inte sugen då att ta en titta på Arcam AVR200? En prislapp runt 14 000:- och ett riktigt bra alternativ för dom som inte vill slänga ut för mycket pengar men samtidigt vill ha nåt riktigt prisvärt.

http://www.arcam.co....ema/avr200.html

Brukar även poppa upp lite här och där som beg också.

Postad 16 May 2003 - 20:42

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Kommer inte ihåg var jag såg RSP1066 billigt, men det kan varit i norge eller på någon rea. Den skall säljas billigt nu för det är nya modeller på gång ju. Sen kan du ju köpa billiga slutsteg beg till att börja med. Du ville ju uppgradera sen fick jag intrycket.

Postad 17 May 2003 - 00:22

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
tober: Jo har faktiskt haft funderingar på den men jag har inte alls fattat tyckte för det jag hört av Arcam hittills, har dock inte hört just AVR200. Tyvärr går den bort som nyköp av en annan anledning oxå.

Aurelius: Problemet med för och slutsteg är att även om jag köper det billigaste jag hittar så går ändå för och slutsteg tillsammans lätt på 30000:-.

Nu har jag hittat en begad Sony 777ES för 8000:-. För dom pengarna tror jag knappast det går att få nåt bättre.

Mattias.

Postad 18 May 2003 - 17:41

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Låt oss hoppas du har rätt. Sony har jag inten erfarenhet av alls, skall bli spännande att höra om du blir nöjd.

Postad 19 May 2003 - 00:17

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Har gjort muntlig affär på 777:an. Hoppas verkligen att affären blir av och jag får hem den i veckan.

Jag har ju inte slagit till på den här för att jag tror den ska vara i samma klass som SPA20 eller liknande, det förväntar jag mig inte. Men jag tror jag får en mycket kompetent förstärkare ändå som enligt andras åsikter ska ha en ljudkaraktär som borde passa väldigt bra till mina Sonus högtalare och precis som SPA20 ska den vara en höjdare till tvåkanal.
Förhoppningen är oxå att jag får en förstärkare jag nu kan leva med ett bra tag utan att ha hostat upp farligt mycket pengar, det kommer bli mycket enklare för mig att gå vidare från den här till att bygga upp en anläggning med separata slutsteg och försteg än om jag hade satast betydligt mer pengar.

Har nyss suttit och läst igenom manualen på pdf fil. Den har långt mycket mer avancerade inställningsmöjligheter än t.e.x SPA20. Om man kommer få nytta av det vet jag inte och låer vara osagt men möjligheterna är stora. Det enda som saknas är 6.1/7.1 och DPL II. Hoppas och tror jag kan leva utan det et bra tag till. Det som svider lite grann är avsaknaden av DPL II. I dagsläget tillåter inte mitt rum några bra möjligheter för 6.1/7.1 ändå.
Men förhoppningsvis så blir ändå lyftet i vanlig DPL så pass stort jämfört med min nuvarande H/K att jag sitter nöjd rätt länge.

Eftersom det här längre inte har med SPA20 kan ni följa intrycken i den här tråden: https://www.minhembi...?TOPIC_ID=37015

Mattias.

Postad 21 May 2003 - 01:08

Unregistered71e974ba
  • Unregistered71e974ba
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Aurelius vad har rotel för nya grejer på gång mer än rsp 1098?
lite nyfiken.

Mvh Martin!

Postad 21 May 2003 - 19:23

Unregistered3af9d06e
  • Unregistered3af9d06e
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Hur mycket nytt de har på gång vet jag inte exakt. Tyvärr vågar man inte gå in på xlfiedlitys hemsida för de har ett hemskt popupscript som hänger min dator hälften av gångerna jag försökt. Prova du, men jag läste någonstans att det var mer är en modell på gång, fast det var kanske med dvdn inräknat.

Postad 29 June 2003 - 00:15

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Mattiask > Hur har det gått med ditt val förstärkare? Nu är det ett litet tag sen och är mest nyfiken på vad du bestämde dig för och varför.

Postad 29 June 2003 - 19:26

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Det blev en begad Sony TA-VA777ES istället. Primaren passade inte mig rent användarmässigt och blev för dyr just då, hade varit tvungen att vänta ett tag med inköpet och i.o.m att min H/K har tappat en massa funktioner kände jag inte för att vänta med inköpet speciellt länge.
Gav 7500:- för Sonyn och den låter riktigt bra, piskar min H/K ordentligt. Är riktigt bra i tvåkanals läge via sin "Analog Direct" funktion. För dom pengarna tror jag inte jag hade kunnat hitta nånting bättre.
Största fördelen är dock att jag nu inte har lagt ut speciellt mycket pengar utan kan ha en kul sommar utan att behöva vända på varenda krona och kan istälelt göra en massa annat kul.

Till hösten blir det dock uppgraderingar, kanske en separat tvåkanalare till frontarna!

Mattias.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.