Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4677 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 juni 2018 - 18:29

Danke
  • Danke
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

Jag tyckte 18 var ok, den var god, 15 tyckte jag inte så mycket om.. Inte PX eller Triple wood heller, vel dom var goda men hadde høgare førventningar...

Jag tycker faktisk Quartercask, Four Oak och Select er best av dom rimeligare.. 10 tycker jag er god och rimlig men lite ordinær jamført med Ardbeg 10 som jag tycker er bettre, Quartercask tycker jag like mycket godt om som Ardbeg 10.

Lore var något helt spesielt, jag tycker Lore er bettre enn till eksempel Arbeg Uigedail..

Postad 20 juni 2018 - 18:38

Danke
  • Danke
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

Mackmyra Gruvguld var tokig ekig, måste vara dom små faten, och lång lågringstid........

En teskje vatten eller två lugnar ner eksmaken lite, men hærlig annorlunda, og svensk ek tror jag bidrar med en mycket grasig ton....

Litt bourbon feeling øver den... Typ en eldre bourbon, ,men den friska grasigheten från dom svenske faterna er betydlig annorlunda..

Redigerat av Danke, 20 juni 2018 - 18:43.

Postad 01 augusti 2018 - 11:37

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 701 inlägg
  • 0
Fick hem en Teerenpeli 10-årig idag, någon som provat? Av det jag läst så verkar det vara mestadels positiva omdömen. Även sugen på att lägga en order på Millstone 12-årig Sherry och 10-årig American Oak, någon som testat?

Bifogad fil  F8296221-88D0-4A52-8F06-F6058A98A011.jpeg   107,35K   4 Antal nerladdningar

Postad 01 augusti 2018 - 11:51

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1 166 inlägg
  • 0

Fick hem en Teerenpeli 10-årig idag, någon som provat? Av det jag läst så verkar det vara mestadels positiva omdömen. Även sugen på att lägga en order på Millstone 12-årig Sherry och 10-årig American Oak, någon som testat?
attachicon.gifF8296221-88D0-4A52-8F06-F6058A98A011.jpeg

Ta ett glas å bilda dig en egen uppfattning vetja

Postad 28 augusti 2018 - 19:39

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 701 inlägg
  • 0
whiskysite.nl slutar skicka till SE (inom EU) :(

Postad 28 augusti 2018 - 22:40

alka
  • alka
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Usch vad trist, jag hade tänkt lägga en beställning snart. Finns det några andra bra webbshoppar att handla från?

Postad 29 augusti 2018 - 21:14

z0k4
  • z0k4
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Verkar inte vara permanent, eller har jag missat något?

Enda jag hittar är detta...

"EUROPE:

Because of high diffence in taxes we don't ship through Europe for now!

In the meantime we try to solve this matter so that we can ship out again soon! Sorry for the inconvience."

Postad 29 augusti 2018 - 21:20

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 701 inlägg
  • 0
Stämmer bra, hoppas att de öppnar upp för beställningar snart. Har fungerar klockrent sedan 2010 när jag la min första beställning.

Postad 26 september 2018 - 16:31

klash57
  • klash57
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tyst i tråden så får väl visa senaste köpet!
Alltid frestar det väl någon!😎

Bifogad fil(er)

Postad 29 september 2018 - 00:22

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 755 inlägg
  • 0

Någon som skall på Sthlm Beer and Whisky?

Själv skall jag dit nästa helg, någon som har något tips på något särskilt man bör prova. Har inte någon koll på om några utställare har något speciellt i bagagen i år. 

Bästa någonsin jag testat där är nog en Glenlivet 1959 (50y) helt sjuk whisky-upplevelse även fast jag gillar rökig i vanliga fall. Svingott och svinigt dyrt och sett till literpris så måste jag säga att bäst "bang for the buck" som jag testat där var en 14årig Caol ila lagrad på cognacsfat den hade sålts för ~7-800kr flarran. Köpte sista slatten som fanns kvar där ett år där på mässan och ångrar som fan att man inte var med när den hade funnits på bolaget.

Postad 01 oktober 2018 - 08:05

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0

Tyst i tråden så får väl visa senaste köpet!
Alltid frestar det väl någon!

Var också tvungen att plocka en Tamdhu när jag såg att det kommit en ny batch.

Någon som skall på Sthlm Beer and Whisky?

Själv skall jag dit nästa helg, någon som har något tips på något särskilt man bör prova. Har inte någon koll på om några utställare har något speciellt i bagagen i år. 

Bästa någonsin jag testat där är nog en Glenlivet 1959 (50y) helt sjuk whisky-upplevelse även fast jag gillar rökig i vanliga fall. Svingott och svinigt dyrt och sett till literpris så måste jag säga att bäst "bang for the buck" som jag testat där var en 14årig Caol ila lagrad på cognacsfat den hade sålts för ~7-800kr flarran. Köpte sista slatten som fanns kvar där ett år där på mässan och ångrar som fan att man inte var med när den hade funnits på bolaget.

Tyvärr hinner jag inte dit i år heller... Man hittar alltid någonting att prova, så tror inte du behöver vara orolig. ;)

Postad 08 oktober 2018 - 16:41

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 755 inlägg
  • 0

Var också tvungen att plocka en Tamdhu när jag såg att det kommit en ny batch.

Tyvärr hinner jag inte dit i år heller... Man hittar alltid någonting att prova, så tror inte du behöver vara orolig. ;)

Hehe, det är klart det fanns men hittade inte något sådär som var det bästa någonsin man provat.

Ägare till ett whiskyfat blev man iaf. Rökigt sherryfatslagrat hos (Box) High Coast som dom heter nu. =)

Redigerat av HenkeEdge, 08 oktober 2018 - 16:41.

Postad 09 oktober 2018 - 07:47

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0

Hehe, det är klart det fanns men hittade inte något sådär som var det bästa någonsin man provat.

Ägare till ett whiskyfat blev man iaf. Rökigt sherryfatslagrat hos (Box) High Coast som dom heter nu. =)

Trevligt! Själv är jag delägare på ett orökt Mizunara! Har provat några rökiga sherry och dom har en tendens att bli ganska bra! :)

Postad 13 oktober 2018 - 19:19

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 755 inlägg
  • 0

Trevligt! Själv är jag delägare på ett orökt Mizunara! Har provat några rökiga sherry och dom har en tendens att bli ganska bra! :)

Jo rökigt + sherry är en personlig favorit. Räknar med att låta det ligga och gosa till sig runt 5år.

Testade en som hade legat 4år och 2månader där på mässan. =) 

Sen eftersom man redan provat den så blev "fatägar supen" en rökig på bourbonfat. Den var faktiskt helt ok med, minns inte lagringstiden.

Postad 13 september 2019 - 00:19

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 755 inlägg
  • 0

Har nu varit och kikat till mitt fat och smakat några cl ifrån innehållet.

Hade fått väldigt fin färg och hade tagit rätt mycket smak efter bara 8-9 månader. (Jämförde mot "råwhiskyn").

Tror jag kommer bli nöjd med slutprodukten.

Postad 13 september 2019 - 08:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 11 963 inlägg
  • 0

Har nu varit och kikat till mitt fat och smakat några cl ifrån innehållet.

Hade fått väldigt fin färg och hade tagit rätt mycket smak efter bara 8-9 månader. (Jämförde mot "råwhiskyn").

Tror jag kommer bli nöjd med slutprodukten.

sherry + rök är helt klart bästa kombon.  kul med eget fat.  Hur stor andel köpte du?

Postad 13 september 2019 - 23:23

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 755 inlägg
  • 0

sherry + rök är helt klart bästa kombon.  kul med eget fat.  Hur stor andel köpte du?

Andel? Köper man ett fat så äger man ju hela. ;)

Postad 13 september 2019 - 23:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 11 963 inlägg
  • 0

Andel? Köper man ett fat så äger man ju hela. ;)

nice. ca 400 flaskor, det blir drt men kanske värt det. du måste berätta vad du tycker.

Postad 16 september 2019 - 10:27

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0

nice. ca 400 flaskor, det blir drt men kanske värt det. du måste berätta vad du tycker.

Mja, 75 flaskor kanske om det vill sig väl. Inte hört vad det brukar hamna på i slutändan, men det räcker ju ett tag iaf. :D

Provade vårt fat på festivalen i somras och den hade fått otroligt mycket smak. Är ju färsk ek, så det gör ju en del. Jag tror att nästa festival borde vi kunna avgöra om den skall buteljeras eller inte.

Nackdelen med deras rökiga recept är att den tar lite tid på sig att mogna. Men när den väl är mogen så är den grymt bra!

Är riktigt sugen att fylla ett nytt fat om ett tag igen. Vi får se vart det landar. Men kanske lite förlagrad rökigt recept på ett sherryfat vore något!?

attachicon.gifF8296221-88D0-4A52-8F06-F6058A98A011.jpeg

Hur var dina reaktioner på Teerenpeli?

Jag hade med en Teerenpeli Karhi, slutlagrad på madeirafat, på senaste provningen. Det var en positiv överraskning!

Måste helt klart prova fler sorter från dom vid tillfälle!

Postad 17 september 2019 - 06:57

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 755 inlägg
  • 0

Det är 40-liters fat som Box/High Coast har. Så nja riktigt så många blir det inte, den kostnaden är inte ett problem för mig iaf.

Tror Mackmyra har 30-liters fat, är inte 250-300 liters fat precis som destillerierna här i Sverige kör som standard när det kommer till de vanliga "fatägarerbjudanderna" för privatpersoner även om dom säkert kan ordna det om någon önskar.

Jodå skall försöka komma ihåg att updatera om resultatet men är som sagt inte ens ett år ännu och har nog planerat att det minst skall ligga 5år. =)

Redigerat av HenkeEdge, 08 februari 2020 - 16:52.

Postad 08 februari 2020 - 17:26

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 755 inlägg
  • 0

Har då tagit ett ettårsprov, gick att få på 500ml flaska. Kanske inte vanligaste storleken att ta på ett fatprov men har man en sådan flaska ifrån varje år kommer det ju att vara kul att kunna testa dessa "side by side" när fatet blir äldre och när det närmar sig tappning.

Den var riktigt mörk redan då i slutet av sommaren när man provade någon cl på plats där på destilliriet. Tror inte det hänt så mycket mer med färgen. Svårt att säga någon känd skotte som är lika mörk. =)

Riktigt härlig rökighet har den iaf, vilken jag hoppas och tror även blir bra då den får lite mer mognad. Smaken, den är ju alkoholstark men blommade ut rätt bra med smaker ändå när man droppade i lite vatten. Faktiskt förvånad hur pass bra den är redan efter ett år. Inte orolig om jag säger, detta kommer bli kul i slutändan när man bestämmer sig för att buteljera. 

Bifogad fil  IMG_20200131_180639.jpg   70,84K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av HenkeEdge, 09 februari 2020 - 08:11.

Postad 09 februari 2020 - 16:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 11 963 inlägg
  • 0

Har då tagit ett ettårsprov, gick att få på 500ml flaska. Kanske inte vanligaste storleken att ta på ett fatprov men har man en sådan flaska ifrån varje år kommer det ju att vara kul att kunna testa dessa "side by side" när fatet blir äldre och när det närmar sig tappning.

Den var riktigt mörk redan då i slutet av sommaren när man provade någon cl på plats där på destilliriet. Tror inte det hänt så mycket mer med färgen. Svårt att säga någon känd skotte som är lika mörk. =)

Riktigt härlig rökighet har den iaf, vilken jag hoppas och tror även blir bra då den får lite mer mognad. Smaken, den är ju alkoholstark men blommade ut rätt bra med smaker ändå när man droppade i lite vatten. Faktiskt förvånad hur pass bra den är redan efter ett år. Inte orolig om jag säger, detta kommer bli kul i slutändan när man bestämmer sig för att buteljera. 

attachicon.gifIMG_20200131_180639.jpg

härligt att höra. ett par droppar vatten kan göra underverk verkligen. :)

Postad 29 februari 2020 - 11:14

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 701 inlägg
  • 0
Ingen whiskey denna gång, blev en dubbel Plantation och en Ron Barco Plantation XO är grymt god och var inne på sista dropparna så var dags för en ny, Plantation Guatemala XO blir en ny bekantskap men hört mycket gott om den. Ron Barca, köptes endast för att den var jäkligt billig och för att ha ha nåt att bjuda på (om man ändå har dövat smaklökarna med annat).

Bifogad fil  C48D3C0F-553E-446E-8B4A-F092D89531C8.jpeg   147,22K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av lobo, 29 februari 2020 - 11:14.

Postad 29 februari 2020 - 13:07

Takeo
  • Takeo
  • Mästare

• 3 768 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...c=291965&page=4

;)

Postad 29 februari 2020 - 13:21

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 701 inlägg
  • 0

https://www.minhembi...c=291965&page=4
;)

En dryckestråd vore smidigare för den late som inte scrollar så långt ned .

Postad 29 februari 2020 - 17:07

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Ingen whiskey denna gång, blev en dubbel Plantation och en Ron Barco Plantation XO är grymt god och var inne på sista dropparna så var dags för en ny, Plantation Guatemala XO blir en ny bekantskap men hört mycket gott om den. Ron Barca, köptes endast för att den var jäkligt billig och för att ha ha nåt att bjuda på (om man ändå har dövat smaklökarna med annat).

attachicon.gifC48D3C0F-553E-446E-8B4A-F092D89531C8.jpeg

Ron Barcon är galet prisvärd, köpte 6 st. (1 låda) på Calles i Tyskland för 150:- flarran för ca ett år sedan tror jag!

a just det, fel tråd! Sorry!

Postad 16 mars 2020 - 12:59

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 755 inlägg
  • 0

härligt att höra. ett par droppar vatten kan göra underverk verkligen. :)

Särskilt när det kommer till Cask Strengh som är lite alkoholstarkare med. =) 

Men är ju bäst att ta det försiktigt så man inte råkar vattna ut den förmycket, då blir det odrickbart.

Postad 16 mars 2020 - 15:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 11 963 inlägg
  • 0

Särskilt när det kommer till Cask Strengh som är lite alkoholstarkare med. =) 

Men är ju bäst att ta det försiktigt så man inte råkar vattna ut den förmycket, då blir det odrickbart.

ja precis. en liten skvätt för mycket förstör allt. funkar inte ens att hälla i mer whisky heller tycker jag. Bara att kasta ut och göra om :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.