Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga om Dali 909

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 augusti 2003 - 11:42

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Jag har ett par Dali 909 som frontar och som jag tycker är kanonbra förutom en sak, ingen Bi-wiring möjlighet! Tänkte köpa en ny stärkare senare och där kommer förmodligen den möjligheten att finnas.

Nu undrar jag om det är möjligt att bygga om delningsfilter m.m för att få
Bi-wiring möjligheten? Är det någon som har tips och idéer?

Detta kanske låter som en galen idé men jag skulle gärna vilja prova det.

#2

Postad 12 augusti 2003 - 16:39

Unregistered1b5b9519
  • Unregistered1b5b9519
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0
Jag har också ett par 909or och har kommit på samma tanke jag med. Tyvärr har jag inte några kunskaper om hur man ska göra men testa att maila till Dali och fråga om de kanske kan hjälpa till...

Även jag är intresserad av om du får något svar så lägg gärna in det här.

#3

Postad 13 augusti 2003 - 14:10

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Mailade Dali, men de vill inte ge ut något krets-schema (Hade inte väntat mig det heller), och de ville inte ge mig några tips. De ansåg att de hade gjort det bästa de kunde göra för 909'na. Tack för det sur-åsnor!

Gick in på Hifi-klubben här i Malmö o snackade med Gert, Han är duktig och mycket trevlig, han tyckte det lät som en bra och rolig idé. Det skulle bli ett lyft ansåg han.

Snackade med brorsan, som byggde om sina Dali 300-serie, om han hade någon idé. Oh ja! Sagt och gjort så öppnade jag mina 909'or och plåtade av delningsfilteret med digi-kamera. Sen zoomade jag o hade mig med bilden i datorn, kollade lite till i lådan och efter en stund hade jag ritat av hela delningsfilteret med alla komponenterna. Så nu ska brorsan hjälpa mig att hitta var man ska "kapa" filteret och ansluta den nya terminalen. Samtidgit när vi ändå är inne i lådan så ska vi byta ut samtliga kablar till Supra Ply 2. De kablarna som sitter i är faktiskt rätt tunna.

Så projektet drar väl igångf om någon vecka. Jag återkommer med info hur det gick och om det gick bra. Även om jag har något av värde jag kan dela med mig i form av bilder, ritningar etc. så postar jag det här.

#4

Postad 15 augusti 2003 - 19:21

Unregistered1b5b9519
  • Unregistered1b5b9519
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0
Jag väntar med spänning och vill gärna ha utförlig info om hur det går.

Hoppas verkligen att det går bra så kanske jag kan försöka mig på att modda mina också!

#5

Postad 16 augusti 2003 - 09:08

Unregistered32647
  • Unregistered32647
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
lägg ner!
att bara bygga om till bi-wire är nog inte bara fördyrande utan oxå ganska meningslöst!
ska det göras ska det göras ordentligt, gör isåfall en ritning på filtret och köp nya och bättre komponenter och löd ihop.
men utgångs läget (dali909) är väl inte det bästa att lägga så mycket energi på..
förresten, kan dyn audio(för att nämna någon) köra singel wire så kan väl ni.

#6

Postad 16 augusti 2003 - 10:41

hobbes
  • hobbes
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
gorkamorka:
Självklart ska dom testa ! Det är ju kul med tweaks ! :blink:

//Hobbes

#7

Postad 16 augusti 2003 - 17:05

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
Passa på att försöka dämpa lådan när ni ändå är inne och tweakar...
Bitumenmatta från mekonomen...
Staga med rundstav etc.

909 lider en hel del av lådljud som gör att musiken inte "släpper", -det låter högtalare...


Mvh

/Stefan

#8

Postad 18 augusti 2003 - 07:16

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Sådär ja! Efter 6 timmars pillande var det klart.

Har bytat ut samtliga skräpkablar invändigt till Supra Ply 2. Det gick åt 4 meter till var. Tänkte först göra två filter men efter lite diskussion fram o tillbaka så kom vi fram till att det skulle bli väldigt knöligt. Ska knåpa ihop en ny ritning på vad vi ändrade så kan jag posta dem här sen.

Efter att ha tittat invändigt på dessa högtalare och brorsan har kollat på sina gamla Dali och sina nya B&W så är vi inte speciellt imponerade av vad man egentligen betalar för när man handlar i dessa prisklasser. Men, men, de får väl spara in på något för att tjäna mer.

Jag ska köpa ny högtalarkabel och prova bi-wiring till att börja med och senare lär det bli bi-amping. Funderar på att fortsätta med Supra Ply 3.2 som högtalarkabel.

Svar till komentarer: Byta komponenter, dämpmaterial, basportat etc. etc. Det är mycket man kan göra för att eventuellt förbättra, men jag ansåg att det viktigaste var ändå kablarna och att kunna kör bi-wiring och bi-amping. Bi-wiring kanske inte ger så mycket extra men däremot tror jag bi-amping ger mig ett lyft.

Om inte Bi-wiring och till och med Tri-wiring är någon idé så tror jag knappast att någon tillverkare hade ödslat tid på att konstruera delningsfilter och annat för att sen inte märka någon skillnad. Däremot är det ju rikitgt att grund konstruktionen måste vara bra för att det ska kunna bli något av det. Det är i alla fall min uppfattning.

#9

Postad 22 augusti 2003 - 06:54

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Då har jag knepat ihop en liten beskrivning hur jag/vi gjorde för att "modda" 909'orna. Det framkommer säkerligen ett antal frågetecken så då får ni fråga på, antingen här, på ICQ eller på min mailadress. Säkrast är på mailen o ICQ'n efttersom den är igång varje vardag.

Kan man inte lägga upp egna bilder här?? Isåfall får ni höra av er så mailar jag bild + beskrivning.

#10

Postad 05 december 2019 - 11:02

Unregistered52d5153a
  • Unregistered52d5153a
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Skulle du kunna lägga upp guiden här? 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.