Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Brainwave DVD-V880 *

548 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Brain wave DVD-V880 (DVD-spelare) 0 4,5 (3) Inga priser

#1

Postad 10 oktober 2003 - 13:07

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Finns Brainwave DVD-V880 att köpa från någon svensk återförsäljare eller tvingas man köpa från tyskland? ;)

/* EDIT BEGIN */ Har ändrat ämnesbeskrivning så att den bättre beskriver trådens innehåll /* EDIT END */

Redigerat av Martin.M, 05 juli 2004 - 16:12.


#2

Postad 14 oktober 2003 - 09:48

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Jag har kollat och får ta den direkt från tillverkare, men priset var inte så attraktivt.
Priset hamnar i trakterna kring 2500 till 2900 beroende på kvantitet.
Jag har dock inte fått svar på kärnfrågan, klarar den custom settings på dvi utgången.

Vad kostar den i tyskland?

MVH
Bosse

#3

Postad 14 oktober 2003 - 12:14

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Jag har dock inte fått svar på kärnfrågan, klarar den custom settings på dvi utgången.

Vad kostar den i tyskland?

Vad menar du med "custom settings på dvi utgången"?

Den kostar dryga €200 i Tyskland! :D

#4

Postad 15 oktober 2003 - 14:21

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlägg
  • 0
Jag säger bara en sak, POWER BUY :D

EmuMannen: Tar du på dig förhandlings kostymen igen ?

#5

Postad 15 oktober 2003 - 16:34

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Jag säger bara en sak, POWER BUY :D

EmuMannen: Tar du på dig förhandlings kostymen igen ?

Tja varför inte... Om jag får tid så skall jag kolla upp det... Jag kan ju passa på och fråga forumet om det finns någon Svensk leverantör som vill sälja till oss? Hallå, finns det någon sådan här eller skall jag tvingas att vända mig till Tyskland?

#6

Postad 15 oktober 2003 - 20:31

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
EmuMannen: Customsettings på dvi utgången = att liksom bravo v1 kunna ställa in exakt 1366*768 upplösning för hs10 eller en annan upplösning som på din projektor, jag vill få 1:1 pixel mapping typ htpc.
Jag kände på mig att priset var fel, 200euro +moms och frakt men det var och andra sidan bara ett inköp på 4st spelare. Man måste förmodligen köpa ett större antal för att få ned pris och frakt..

MVH
Bosse

#7

Postad 15 oktober 2003 - 23:33

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
boik, kan man verkligen ställa in godtycklig upplösning på Bravon eller är det bara så att de adderat några valiga projektor- och plasma-upplösningar? I så fall tror jag att detsamma gäller för Brainwave. Jag vet att de ständigt adderar stöd för "nya" upplösningar i nya firmware, exempelvis 768p! :D

Redigerat av EmuMannen, 15 oktober 2003 - 23:38.


#8

Postad 16 oktober 2003 - 13:49

Unregisteredf2fba0a7
  • Unregisteredf2fba0a7
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Jag skulle vara intresserad om man kan köpa den i sverige, jag kollar själv runt vart jag kan hitta den i tyskland just nu.

#9

Postad 16 oktober 2003 - 18:54

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
EmuMannen:
Detta är en babelfish översatt del av en tysk manual på yamakawa dv880 som är en likadan spelare. (använder bild kretsarna från samma tillverkare Sigma)

If they aktivert the DVI exit, you can call 9713 a DVI auxiliary menu, which offers further individual DVI adjustment possibilities by input of the combination of keys. With the Enter key you can attitudes store and with the Return key turn you to the normal Setup back. Come up yourselves during the attitude of the values carefully again and to write you the output values, before you change these.

Jag skickade en fråga om spelaren klarade custom settings på dvi och fick svaret att det klarade den inte.
Då jag laddade hem manualen så kunde jag läsa att den gjorde det, mejlade supporten igen och påpekade att enligt manualen så kunde man tydligen göra det. Vips så ändrade dom i manualen och tog bort den sidan.
Jag har frågat lite på andra forum om dessa spelare men endast fått fram att tillverkarna har stängt denna option pga att supporten blivit överbelastad av klåfingriga som ställt in fel och behövt hjälp för att få bild

Om någon hittar en spelare som är reg fri, macrovision fri och där upplösningen på dvi utgången går att ändra så köper jag direkt.

MVH
Bosse

#10

Postad 17 oktober 2003 - 07:59

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
boik, det låter onekligen som om det skulle gå att få upp någon specialmeny för fininställning av DVI. Kan det vara "9713" på fjärren? Även om de "stängt" av funktionen så bode det fungera med en äldre firmware och kanske fungerar det fortfarande på en Brainwave? Kanske soren kan kontrollera om det fungerar på hans Brainwave? Postad bild

Ps. Jag hittade en del information på AVS... Det verkar inte vara en Branwave-clone och den verkar ha ett annat firmware. Här är en bild på "DVi-menyn" Ds.

Postad bild

Pps. Jag hittade mer på AVS som indikerar att Momitsu skall ha en liknande meny om man går till "Video set-up menu" och sedan trycker "9-7-1-3" på fjärren. Kan inte soren testa det på sin Brainwave (som har ett nästan identiskt firmware)? Ds. :)

Ppps. Nu har jag hittat en referens till åtminstone en som fått "custom resolution" att fungera för DVI på en Brainwave. zAndy12 på AVS skriver följande om sin Brainwave i denna tråd:

You know what, I tried the DVI custom timings menu last night (press 9 7 1 3 when on the video settings menu) and contrary to what other people have said I found I could change values on that menu (I changed the width to 1025 from 1024, wouldn't recommend it cos the picture just went haywire, must have been some of the other values in that menu it didn't like cos I can't believe just changing the width had the effect it did). Anyway, does anyone know how I can work out what the values should be for DVI 768 on the Pioneer 433MXE so I can try them?

Coolt! :ph34r:

Fler intressanta kommentarer ifrån samma tråd (av PedroV):

Just updated the firmware on my Brainwave with the latest Momitsu firmware (09-12-03). I can confirm there are more options on the DVI resolutions menu:

480p, 720p, 1080i, DVI 768@60Hz, DVI 1024@60Hz, L300U Wide 480, L300U Wide 600 and L300U Wide 768.

The secret region menu still works. I also get the DVI custom settings menu via 9713. I didn't have the time to try them out though to see what changed.


---8<---

I've been using the player mainly with a digital PJ but I've tried it also on a CRT. The best results are on a digital PJ connected through DVI (D). Since the DVI output is DVI-I (analogue and digital) you can also get analogue RGBHV (480p, 720p, 1080i) through the DVI connector on a CRT PJ using a DVI/VGA adapter like those that come with the Radeon cards.

Performance wise I would say (IMHO) that it is almost as good as my HTPC with Holo3d card but much easier to use. This is only true for digital PJ's connected through DVI (D). Using the analogue output, the HTPC is much better.

Redigerat av EmuMannen, 17 oktober 2003 - 09:08.


#11

Postad 17 oktober 2003 - 09:40

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Vad händer om man "trixar" till värdena så att skärmen/projektorn inte klara av att synka (ingen bild)? Går det fortfarande att koppla in en sådan spelare via t ex kompositvideo på en tv som backup så att man kan återställa inställningarna. Annars förstår jag att de inte vill implementera sådana menyer för det är nog många som inte riktigt vet vad de gör och då får det kontakta supporten eftersom de har en "död" spelare. Vet ju själv hur mycket man kan strula till med Powerstrip på en PC :).

#12

Postad 17 oktober 2003 - 09:58

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
LordX, det finns tydligen en knapp på fjärren där man kan växlaq mellan komposit->s-video->komponent->DVi osv. Något i den stilen. Det skall tydligen fungera men det är väl inte alla som kommer att tänka på det kanske. soren kan säker beskriva det bättre... :)

#13

Postad 17 oktober 2003 - 12:47

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
EmuMannen:
Det fungerar inte, tillverkaren har stängt möjligheten att ändra. Menyn finns där men det är tydligen inte möjligt att ändra värdena utan att "låsa upp" menyn.
Detta har diskuterats på bla Hivizone

MVH
Bosse

#14

Postad 18 oktober 2003 - 10:20

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
HÄr har ni ännu en intressent för Brainwave V880! Hade varit mycket trevligt med en DVD-spelare som gav snarlik prestanda som en HTPC och utan dess problem med användarvänlighet.
Tyvärr kan man väl säga har jag en AE100 som inte är utrustad med DVI. VGA skulle enligt EmuMannens citat vara klart sämre än DVI.. men jag förmodar att det ändå är en av de bästa stationära spelare man kan få till en AE100 också, i bildkvalité då alltså!

Om det skulle bli tal om ett PowerBuy är inte det heller omöjligt! Är det någon som har email till tillverkaren förresten? Har försökt maila dem men den email jag använda funkade inte.. :)

#15

Postad 18 oktober 2003 - 16:38

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Mail adress och länk till tillverkare.

abramova_irina [[email protected]
tillverkare

MVH
Bosse

#16

Postad 18 oktober 2003 - 17:01

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Tack så mycket för infon Bosse!

#17

Postad 18 oktober 2003 - 21:22

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jaha då har jag fått mig en snabb titt på vad Brainwave V880 klarar av. Ett jättetack till soren som tog sig tid och svängde förbi mig för en test.

Det är alltid stressigt innan barnen kommit i säng så jag testade bara det som jag vet att min TW100 har problem med. För det mesta fungerar DCDi perfekt men visst videomaterial i PAL har den svårt för. Det bästa exemplet jag har är Coupling på DVD. Den klarade Brainwave betydligt bättre än DCDi! Jag passade även på att testa chromabuggen som är en stor brist hos min Sony. Inte ett spår av chromabug från Brainwave och en sak är säker, jag köper aldrig en DVD-spelare med chromabug igen!

Först testade vi 720p via RGBHV. Bilden var nästan i klass med min HTPC via RGBHV. Bilden var dock något mjukare och så saknas gammainställning på spelaren så bilden måste kallibreras ordentligt i projektorn i stället (något vi inte hade tid till). Bildbehandlingen imponerade verkligen men såhär långt var det "bara" bra bild och det är något jag sett förut. Sedan bytte vi till DVI och gosh vilken bild! Egenligen är inte skillnaden så stor mellan RGBHV och DVI men PQ via DVI var klart bättre. Det var helt klart den bästa bild jag sett med PAL-material på min projektor!

Vad hann jag inte testa? Det är lätt att vara efterklok men det hade varit kul att testa interlaced bild samt nedskalning från 1080i. Jag hade även kunnat lyssna lite på ljudkvaliteten. Någonting negativt? Byggkvaliteten och fjärren känns lite i billigaste laget. Problem med lipsync? Vi hade lite problem med lipsync på Couplings och detta är ett problem som jag även läst om på olika forum. Problemet skall tydligen vara större eller mindre beroende på olika firmware. För den som är känslig för lipsync så kanske det kan vara ett problem. Är den värd att köpa? Man får helt klart mycket för pengarna. Inte minst stöd för i princip alla format av intresse, interlaced, progressivt, uppskalat, linjedubblad, komposit, s-video, komponent, RGBHV, DVI och för ljudet analogt, coax och TOS-link. Den klarar dessutom DivX, MP3 och JPEG samt är enkel att göra fri från regionsskydd, Macrovision och HDCP. Vad kan man mer önska för knappa 2000kr? Den är helt klart ett bra alternativ till HTPC för de som inte orkar pilla med en dator? Personligen så skulle jag faktiskt föredra en Brainwave framför HTPC om den bara skall användas som en DVD-spelare...

Ps. Jag glömde givetvis att ta upp och testa menyn för "custom resolutions"! Jag tänkte på det en kort stund men sedan glömde jag bort det... Sorry... Ds.

Redigerat av EmuMannen, 19 oktober 2003 - 07:34.


#18

Postad 18 oktober 2003 - 23:38

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Ojojoj.. det låter ju hur bra som helst måste jag säga!
Alltså även med VGA var det bra bildkvalité om jag förstod det rätt?

Nu måste man ju bara få tag i en enhet också.. :angry:

#19

Postad 19 oktober 2003 - 07:37

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Ojojoj.. det låter ju hur bra som helst måste jag säga!
Alltså även med VGA var det bra bildkvalité om jag förstod det rätt?

Nu måste man ju bara få tag i en enhet också.. :angry:

Ja VGA var bra även om jag hade vissa skuggor som förmodligen beror på mitt kablage. Det var dock DVI som genererade haksläpp. Om man har denna spelare så skall man definitivt köra DVI om man har möjlighet. Inte vet jag om det beror på att jag har en projektor som är gjord för 720p (vi körde "Trough" mode på min TW100 så all skalning skedde i spelaren) men på min projektor så såg det helt gudomligt ut (för att vara en spelare i 2000kr klassen)... :blink:

#20

Postad 19 oktober 2003 - 09:01

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
VGA är väldigt känsligt vid längre kabellängder/dåliga kablar. DVI borde inte vara lika känsligt...

En fråga från en icke DVI-utrustad projektorägare (kan inget om DVI);
På grafikkort som har DVI så brukar man kunna haka på en DVI->VGA adapter, kan man det på dessa spelare? Eller har de möjlighet att output:a högupplöst video även på VGA eller kanske på komponent?
Sorry om det egentligen framgår av inläggen, blev lite för upphetsad för att läsa igenom noga. :angry:

#21

Postad 19 oktober 2003 - 09:29

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
DVI är generellt mer känsligt än VGA tyvärr.

mvh

/Pär

#22

Postad 19 oktober 2003 - 11:59

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

På grafikkort som har DVI så brukar man kunna haka på en DVI->VGA adapter, kan man det på dessa spelare? Eller har de möjlighet att output:a högupplöst video även på VGA eller kanske på komponent?

Jepp DVI-porten är DVI-I och skickar med andra ord ut bilden både digitalt (DVI) och analogt (RGBHV) så du kan använda en DVI->VGA-adapter. Men den skickar även ut 720p och 1080i via komponent om du föredrar det. :angry:

Redigerat av EmuMannen, 19 oktober 2003 - 12:03.


#23

Postad 19 oktober 2003 - 13:03

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag tycker alltid att det är komiskt när folk frågar efter en DVD-spelare med riktigt bra bild och som svarar att de inte vill ha en billig "Hong Kong"-spelare när jag föreslår Brainwave V880. Vad är de ute efter, bra bild eller att bränna pengar?

Därför är det extra kul att läsa omdömmen från de som verkligen har något att jämföra med. Citatet nedan är taget från denna tråd på AVForums:

I'm parting with mine (see reasons above) and Paul is also letting his go (he has a Meridian DVD player costing around 20 times the price against which it performed almost as well!) so if anyone fancies giving one of these a go it may be worth them checking out the classifieds. I think for someone wanting a new quality DVD source, who fancies HTPC but can't be bothered with the hassles (PC Friendly anyone?), who has a DVI input on their projector and a passing interest in divx then one of these could be just the ticket.


Observera hur Ian jämför PQ med Paul's DVD från Meridian! :angry:

Om man får tro nedanstående citat så kanske ljudkvaliteten inte är så pjåkig den heller:

I am no great audiophile but have found the audio output to be good. Paul Caveller (who is selling his too) is far more of an audio fan and has had his running digitally into a Meridian processor with Martin Logan speakers and was suitably impressed.


I denna tråd finns ett mera detaljerat uttalande från Paul:

Hi - the 880 is very good indeed for the price - I know this as I'm one of the people selling one.

I bought it as an experiment to see how much better it would be to use DVi to my Toshiba MT8 projector. I thought that it would be streets ahead of the analogue component feed from my current player, a Meridian 598.

The answer is that the two, even connected completely differently, ie one digital, one analogue, are roughly equal in performance.

When you consider the price difference between the two, this is a massive achivement for the 880. I would not have bought my Meridian (probably) had the 880 been available at the time because they are so close in performance on video, although the Meridian pisses all over the 880 on music, and I have a Meridian system anyway.

I'd recommend the 880 for anyone with a plasma or projector with a DVi input - it's well worth the relatively low cost to get such high performance. It's just for me (and Ian Guinan too), having a decent analogue DVD player means that the difference is negligible and therefore we don't need additional DVD players. We also both have DVi HTPCs too so can go this route too.


Redigerat av EmuMannen, 19 oktober 2003 - 13:18.


#24

Postad 19 oktober 2003 - 13:29

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Snacka om att klämma in allt på ett litet kretskort! :angry: Kanske inte så konstigt att de kan sälja dem för runt 2000kr . :unsure:

Postad bild

Det är tydligen inte vara så svårt att själv byta ut DVD-transporten till en av bättre kvalitet... :blink:

Redigerat av EmuMannen, 19 oktober 2003 - 13:44.


#25

Postad 19 oktober 2003 - 14:09

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0

Det är tydligen inte vara så svårt att själv byta ut DVD-transporten till en av bättre kvalitet...  :unsure:

Exakt min tanke! Vi var många som en gång i tiden hoppade på Monyka/Raite/Yamakawa tåget och köpte en för den tiden väldigt billig spelare som även kunde klara MP3(!) :D. Men drivverken i de flesta av dessa var under all kritik :angry:. Min klarade t ex inte av dual-layer på "Green Mile". Firmwaren var också väldigt dålig i början men man kunde uppdatera genom att bränna in firmware på en CD-R som sen spelaren läste in. Mot "slutet" var det i varje fall inget fel på de "hackade" firmware versionerna.

Hur bra är firmware på V880 och kan man själv uppgradera den?

Jag tänkte inte köpa en V880 men det är intressant att följa diskussionen :blink:.

Redigerat av LordX, 19 oktober 2003 - 14:10.


#26

Postad 19 oktober 2003 - 19:22

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Hur bra är firmware på V880 och kan man själv uppgradera den?

LordX, lika som för Monyka/Raite/Yamakawa. Firmware något buggig men blir bättre och bättre. Du uppdaterar själv med hjälp av en hembränd CD. Tillverkaren lägger ut Nero-images på nätet för nedladdning... :angry:

Länk till Brainwave V880 Firmware

Redigerat av EmuMannen, 19 oktober 2003 - 21:20.


#27

Postad 19 oktober 2003 - 21:21

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Hej!

Tryckte på knappen "svara" längst ner, men jag tänker fråga:

Hur pass känslig är DVI för långt kablage? Har läst nåt om 5m som max...kommer behöva ungefär 10m från bokhyllan till projjen, för att kunna dra det lagom snyggt.

Om man måste använda 10m kabel, är DVI otänkbart då?(innebär isåfall att det måste bli komponent?).

#28

Postad 19 oktober 2003 - 21:23

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Har jag fattat det rätt, att man kan köra ut ställbara upplösningar via YCbCr, RGBHV och DVI från denna maskin? Är det ett antal fasta upplösningar eller linje/pixel för pixel man kan ställa in? Kan man även ställa in "konstiga" ration, som inte är varken 4:3 eller 16:9?

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 19 oktober 2003 - 21:23.


#29

Postad 19 oktober 2003 - 22:23

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0

Hur pass känslig är DVI för långt kablage? Har läst nåt om 5m som max...kommer behöva ungefär 10m från bokhyllan till projjen, för att kunna dra det lagom snyggt.

Om man måste använda 10m kabel, är DVI otänkbart då?(innebär isåfall att det måste bli komponent?).

Menar du DVI-A (analog) eller DVI-D (digital)?

När man pratar om 5 meter menar man DVI-D. De flesta kablar har problem med höga upplösningar på längre avstånd. Man får då "sparks", alltså pixlar som blixtrar till pga fel i överföringen.

Är man däremot beredd på att punga ut en himla massa pengar så finns det optiska DVI-D kablar som klarar väldigt långa längder. Det finns också "vanliga" väldigt dyra DVI-D kablar. Jag kör en 15 meters utan några problem alls i 1280x720 @ 60Hz (se följande tråd).

Enklast är att försöka få en DVI-D kabel på öppet köp så man kan testa hemma om det verkligen fungerar. Det finns billiga kablar runt 10 meter men vet inte om något lyckats köra 720p med dem.

EmuMannen: Hehe, låter som om historien upprepar sig. Samma koncept fast med modernare teknik! Då innebär det väl snart att alla spelare har dessa finesser precis som det blev med MP3 stödet i förra vevan... :angry:

#30

Postad 19 oktober 2003 - 22:40

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Hmmm...?

DVI analog eller digital....host...jag vet it´...funderar på att skaffa en ny dvspelare, och då verkade ju en med DVI som en bra lösning om man har en projje med DVI-ingång....men analog eller digital....vet int...trodde DVI var digitalt rakt av.

Är det inte digitalt som e själva vitsen med DVI mellan dvd och projektor?

#31

Postad 19 oktober 2003 - 22:48

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
När de tog fram DVI så valde de att även inkludera analoga signaler. Det verkar egentligen helknäppt att DVI skulle kunna vara analogt (med tanke på vad DVI betyder) men så är fallet. Fast har din projektor DVI ingång så vill du köra DVI-D. Har aldrig hört talas om någon projektor med DVI ingång som inte klarar DVI-D.

Här finns info om DVI. Kolla faquen. Där står det vad DVI-I är för något.

Redigerat av LordX, 19 oktober 2003 - 22:49.


#32

Postad 20 oktober 2003 - 15:31

Unregistered0bc43959
  • Unregistered0bc43959
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Ok,
det verkar jätte intressant :blink: Förstår bara hälften men ändå :angry:

Finns den i Sverige eller vart skall man köpa den?

Finns det några problem med att koppla den till en PT AE300?

#33

Postad 20 oktober 2003 - 22:13

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
LordX, du köpte väl en 15m DVI-D-kabel från Kayye? Jag funderar på att köpa en 10m DVI-kabel och ett alternativ är givetvis Kayye. Det verkar dock som om våra vänner i UK köper sina kablar från LINDY. De säljer bland annat en 10m Premium DVI Cable för runt 500kr. Hur tjock är din kabel från Kayye?

Ps. Länk till LINDY's prislista. Ds.

Pps. I denna tråd skriver greggmck "The 10M Lindy Cable works very well with my D1 and TW100. Could not be happier." :blink:

Ppps. Skumt, LINDY skall tydligen vara Tyskt så jag kollade den Tyska prislistan. Där kostar 10m (Art. Nr.: 41243) €99.90 men i den Engelska prislistan (Part No. 41243) så kostar den "bara" £36.75! :angry:

Redigerat av EmuMannen, 20 oktober 2003 - 22:38.


#34

Postad 21 oktober 2003 - 09:37

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
EmuMannen: Det är sådana här kommentarer som får mig tro att Lindy kabeln "bara kanske" fungerar (hämtat från deras sida):

Important!
Please note that cable lengths over 7.5m are above the recommended length laid down by the DDWG organisation who developed the specification. This factor also depends on the hardware combination of graphics card and monitor as to how far this distance can be exceeded.

Kayye verkade lite mer "självsäkra" och det är ju klart skillnad på 15 meter och 10 meter. Lindys är rätt billiga så du har väl all anledning att provköpa en? Blir det en V880 nu eller? Både Lindys (?) och Kayye erbjuder pengarna tillbaka om man inte är nöjd.

Min kabel är rätt tjock och väger en hel del. Ska kolla upp diametern när jag kommer hem ikväll. Jag skrev lite om vad det var för kabeltyp (enligt beteckningen på kabeln) i tråden om kabeln.

Angående priset i Tyskland respektive England, är det inklusive moms i England?

Jag har inte ångrat mitt köp av kabel... :angry:

#35

Postad 21 oktober 2003 - 10:35

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
LordX, jag funderar skarpt på en V880 som komplement till min övriga anläggning. Den får i så fall ersätta HTPC. Det enda jag är lite orolig för är lipsync men det kommer ju hela tiden nya firmware men rättningar. I framtiden kan den alltid åka in i sovrummet tillsammans med min 16:9-LCD-skärm (med DVI).

Jag har en kamrat som åker till NY nästa vecka och han kanske kan ta hem en kabel från Kayye (men jag prioriterar lite bildelar så vi får se hur mycket han pallar med). Jag håller med om att Kayye verkar mera självsäkra men om jag bara skall köra upp till 720p och nöjer mig med 10m så kanske jag klarar mig med en sladd från Lindy. Kablarna från Lindy verkar ha kompakta och genomtänkta kontakter och så är de ju vita. Jag skulle dessutom föredra en så tunn kabel som möjligt, förutsatt att den fungerar det vill säga.

Ps. Det Engelska priset var inklusive VAT. Ds.

Redigerat av EmuMannen, 21 oktober 2003 - 10:36.


#36

Postad 21 oktober 2003 - 14:51

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlägg
  • 0
Dustin har en DVI kabel, vet i.o.f.s. inget om hur bra den är ?

KABEL MONITOR DVI-D HA TILL DVI-D HA 10.0M
Tillverkare: COMPUTER CABLE

Pris 681.25 SEK(inkl moms)

#37

Postad 21 oktober 2003 - 15:51

Unregistered6e82b1f6
  • Unregistered6e82b1f6
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Har följt tråden ett tag och är redigt intresserad.
Om det blir av med ett powerbuy och jag inte har hunnit köpa den eller något liknande så är jag gärna med.

Om inte det projektet har lagts ner vill säga.

#38

Postad 21 oktober 2003 - 18:53

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0

Hur tjock är din kabel från Kayye?

Jag har precis kollat upp det och den är ungefär 12 mm i diameter (saknar ett bra skjutmått).

#39

Postad 21 oktober 2003 - 19:40

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
När det gäller powerbuy så lägger jag nog ned det. Egentligen behöver det inte läggas ned eftersom jag aldrig drog igång något. Anledningen till det är att detta är en produkt i lågprissegmentet där marginalerna brukar vara mycket små. När vi handlade TW100 så fick vi cirka 10% och det var endå i högprissegmentet där återförsäljarna har hyfsade marginaler. 10% av dryga 50.000 blev i alla fall några kronor. Låt säga att vi får 10% på priset för en Brainwave, det är knappt värt besväret eller hur! En möjlighet vore att beställa och dela på frakten men är det några som orkar rätta sig efter andra bara för att tjäna några hundralappar i frakt? Det är givetvis fritt fram för någon annan om det är någon som orkar ta tag i ett powerbuy. Jag är klart intresserad i så fall... :lol:

LordX, tack för hjälpen. 12 mm är ganska biffigt! :D

#40

Postad 22 oktober 2003 - 08:45

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Har idag fått et mail från MANOWA som tillverkar momitsu spelaren.
Jag fick en uppgrade som öppnar dvi menyn :D
Nu fattas bara spelaren.

MVH
Bosse

#41

Postad 22 oktober 2003 - 11:19

Unregistered6e82b1f6
  • Unregistered6e82b1f6
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Jo det är klart, när du lägger upp det på det sättet.
Då får man väl se till att få tummen ur och ta tag i det själv.

#42

Postad 22 oktober 2003 - 22:26

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag har läst flera inlägg där ägare till Brainwave V880 uppdaterat sina maskiner med firmware till Momitsu V880. Att det går är ju tydligt men är det någon som vet om det finns några nackdelar med det?

Eftersom jag idag har mest PAL-material och en "Cadence Reading"-projektor så är jag även lite orolig för hur en "Flag-Reading"-DVD-spelare som Brainwave hanterar felflaggat och blandat film- och video-material? Kan man till exempel "Force Weave" på Brainwave?

#43

Postad 23 oktober 2003 - 07:26

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag har kollat upp lipsync-problemet och det gäller tydligen bara tvåkanalsljud (problemet verkar också variera med firmware-versionerna)...

Ps. Jag kanske skulle förtydliga att det bara gäller DD 2.0 och inte tvåkanalsljud generellt. Ds.

Redigerat av EmuMannen, 23 oktober 2003 - 14:06.


#44

Postad 23 oktober 2003 - 12:15

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlägg
  • 0
Skicka ett mail till hembiobutiken.se ( det har jag reda gjort ) och be dom
ta hem denna maskin.
Om vi är fler som gör det så kanske Perra viker sig för grupptrycket !

#45

Postad 23 oktober 2003 - 14:11

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
För er information så är det en EPO-306A som används som DVD-transport:

DP-306A Specifications

Postad bild

Ps. Jag läste om en Japan som bytte till Toshiba SD-M1712. Någon som vet andra bra alternativ om man skulle vilja byta transport? Ds.

Redigerat av EmuMannen, 23 oktober 2003 - 15:04.


#46

Postad 24 oktober 2003 - 12:25

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Det talades om ett powerbuy, hur många skulle köpa denna spelare om jag sa att jag fixat 40% rabatt? :P

Nu kan jag inte riktigt ta åt mig äran men jag började sammanställa olika försäljare och deras priser för några dagar sedan och då sålde till exempel qbytes denna spelare för €229. Idag tänkte jag lägga en beställning och då hade de sänkt priset till €135.90 (en prissänkning på 40%)! :angry:

Nu valde jag att köpa från cyberport.de i stället eftersom de hade ett mer respektingivande e-handelssystem. De hade inte sänkt priset lika radikalt men för två dagar sedan tog de €219 och jag betalade idag €149 (en prissänkning på dryga 30%). Totalt betalade jag €188,95 inklusive frakt och moms, det motsvarar endast 1 686.40 kr! Heja Tyskland! :D

Redigerat av EmuMannen, 24 oktober 2003 - 12:26.


#47

Postad 24 oktober 2003 - 12:50

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Herregud säger jag bara.. detta är ju löjligt! :P
Nu kan man ju inte låta bli att köpa en, det är ju faktiskt omöjligt!

Nu ska vi bara se om jag lyckas beställa utan att kunna ett enda ord på tyska...

Edit: Tror jag lyckats med det mesta i första steget men det är inte någon som kan hjälpa mig med betalningsalternativen? Kreditkort förstår jag och kan jag även köra på eller ska man ta något av de andra två? Vad de nu betyder? :D

Redigerat av Woxxman, 24 oktober 2003 - 13:00.


#48

Postad 24 oktober 2003 - 13:06

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Otroligt pris :D! EmuMannen, nu får du "dissekera" den så fort du får den. Räknar med en otroligt detaljerad recension med jämförelser med vanlig DVD spelare, HTPC etc :P

Har du beställt någon DVI kabel ännu?

#49

Postad 24 oktober 2003 - 13:37

Unregisteredff7a6292
  • Unregisteredff7a6292
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Tror jag lyckats med det mesta i första steget men det är inte någon som kan hjälpa mig med betalningsalternativen? Kreditkort förstår jag och kan jag även köra på eller ska man ta något av de andra två? Vad de nu betyder? :D

Jag beställde precis en till mig..
Fick ta morsan som tolk/översättare under beställningen, enligt henne var Bar-Nachname ungefär som "betalning vid leverans" medans Vorkasse skulle betyda ngt i stil med att betala i förskott
Hoppas hon har rätt iaf :P

#50

Postad 24 oktober 2003 - 13:50

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0

Tror jag lyckats med det mesta i första steget men det är inte någon som kan hjälpa mig med betalningsalternativen? Kreditkort förstår jag och kan jag även köra på eller ska man ta något av de andra två? Vad de nu betyder? :D

Jag beställde precis en till mig..
Fick ta morsan som tolk/översättare under beställningen, enligt henne var Bar-Nachname ungefär som "betalning vid leverans" medans Vorkasse skulle betyda ngt i stil med att betala i förskott
Hoppas hon har rätt iaf :P

Haha skulle verkligen också behöva en tolk alltså.. valde du betalning vid leverans eller?
Jag kommer inte förbi sida 2.. antar att zurücksetzen betyder registrera dig eller nått? Lyckas inte öppna den sidan i alla fall.. får panik snart. :angry:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.