Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Målad Mdf skiva som duk?

498 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 december 2003 - 01:30

Unregistered18d54124
  • Unregistered18d54124
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
funderar lite på att köpa en mdf board och måla som duk.
tänkte bygga en c:a 180 * 100, kanske måla med gråaktig
färg verkar vara det bästa. Hur ska man gå tillväga med
målning slipning och så. Tänkte bygga med nån ram runt,
kanske ek, eller är svart bäst. Ungefär vad kostar det och
finns mdf i så stora eller hur gör man.

Ps. såg att det var en som byggt nåt man kunde dra upp
med snöre eller nåt. skulle vilja se bliden.

#2

Postad 10 december 2003 - 02:10

Unregistered01276b81
  • Unregistered01276b81
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
1. MDF finns att köpa på de flesta byggvaruhandlar, alla skivor jag har sett har varit bra mycket större än 180x100.
2. Se till att få skivan tillsågad där, de har oftast stora väggsågar.
3. Jag har målat min duk tre lager vit lackfärg (S1000 matthet 10), sedan tejpmaskerade jag kanterna och målade de med någon vanlig svart färg två gånger.
Jag var också inne på ekkanter men nu efteråt kan jag konstatera att svart blev perfekt.
Jag målade skivan med en skummgummiroller, sedan slipade jag bara av små noppor i färgen mellan varje lager med en sandpapperskloss.

Mycket nöjd med resultatet! titta i mitt galleri.

#3

Postad 10 december 2003 - 06:40

Unregistered6d817125
  • Unregistered6d817125
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Hej.

Byggde en själv som jag är mycket nöjd med, jag sprutlackade det vita med en kompressor och en vanlig sprutpistol alá biltema, perfekt. En helt slät yta utan ojämnheter.

Har noterat att andra haft problem med skevheter i skivan. Mdf är så gott som ett dött mtr, men stora skiftningar i fuktighet kan resultera i missformning.

Ett tips är att, förvara skivan i samma miljö som bion. Uppvärmt med låg fuktighet alltså. Ta en tjockare skiva min är på 19 mm. Skall du ha en tunnare är det nog idé att måla den på båda sidorna, färgen orsakar nämligen att fibrerna sväller, vilket resulterar i böjning. En tjockare slipper du dessa problem. Måla din maskning svart, sätt sedan en list utanför denna mot djupet för att dölja "ändträet" och baksidan. Denna ser även till att hålla skivans kanter raka. Dessa kan du ha i ek eller vilket trä slag du vill. Snyggt som fan!

Har bilder på min men de har inte kommit upp än.

Försöker fixa de denna vecka så du förstår.

mvh Anders

#4

Postad 10 december 2003 - 10:41

Unregistered18d54124
  • Unregistered18d54124
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
det blev ju jävligt bra tycker jag, är den väldigt tung. Och hur har du hängt upp duken.

Och till det viktigaste, hur blir bilden. Går det att jämföra med en vanlig sån rullgardinsduk för c:a 3000-4000. För man kan ju välja själv vilken färg man
ska måla duken. Vit/Grå. Vad kostade allting när det var färdigt.

Det verkar ju inte vara helt omöjligt att göra en sån duk för oss vanliga döda
funderara eftersom dukar är så överdrivet dyra. Om man kan få en ramspänd riktigt snygg duk med samma kvalitet så vore det great.

#5

Postad 10 december 2003 - 11:45

Lomen
  • Lomen
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Jag har också tänkt att göra mig en MDF duk. 2.40m*1.35m är det rätt mått för widescreen? Har beställt en Panna 500, tänkte måla duken med s1500 vad tror ni om det? Vad ska man ha för matthet på färgen?

Mvh/Fredrik

#6

Postad 10 december 2003 - 13:31

Unregistered01276b81
  • Unregistered01276b81
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Japp, den är väldigt tung, extremt jobbit att hålla den högt när den skulle sättas fast.
Jag har 3 st vertikala reglar på baksidan, och i de har jag fällt in sänghakar (kraftiga metalbeslag). De sitter också sänghackar på väggen så att man lätt kan kroka på och av den.
Sänghakar finns att köpa på bl.a. clas ohlson.
Kostnaden för allt blev runt 700kr.
Har inte jämfört med en riktig duk så jag kan inte säga nått om bilden, mer än att jag är nöjd. 700kr är ju ändå bara småpengar i sammanhanget så blir man inte nöjd är det ju inte mer än att man får köpa en riktig duk, jag är iaf mycket nöjd.

Jag har också tänkt att göra mig en MDF duk. 2.40m*1.35m är det rätt mått för widescreen? Har beställt en Panna 500, tänkte måla duken med s1500 vad tror ni om det? Vad ska man ha för matthet på färgen?

Ja det är rätt mått.
Jag tror att s1500 blir bra, min s1000 kunde ha varit mörkare.
Vad jag har förstått så vill man ha så matt färg som möjligt alltså matthet 10

#7

Postad 10 december 2003 - 15:51

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Detta är intressant, funderar också på att bygga en duk av MDF.

Synd att man måste ha så tjock MDF för att den inte ska slå sig när man målat den bara. Kan man inte använda någon typ av färg som MDF inte "hinner" suga åt sig eller liknande som grundfärg?

Eller en tunn MDF, och sedan en spånskiva som man limmar fast och målar på?

Kanske en träram och limma en tunn spånskiva på den?


Snälla moderator, ta inte bort denna tråden och hänvisa till den officiella duk tråden. Låt oss prata om att BYGGA och i första hand på MDF i denna tråden. :D

#8

Postad 10 december 2003 - 18:14

Unregistered68774e22
  • Unregistered68774e22
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hej alal byggare !

Håller på med samma sak, skall måla en ny på MDF skiva :D

Var nere på färgaffären och kollade lite, tipsade henne om akrylfärgen "Silver" från Winsor&Newton och s2000. Efter vi pratat lite så provade hon med s2000 och s1500 som grundfärg och på den målade hon med en färg som heter "LADY" som gick i grå pärlemor. MEn då blev den väldigt blankt då "LADY" hadde en blankhet på 25, då ville hon prova att lägga på en lack för att få den lite mer matt, jag föreslog runt 5-7.

Undrar bara om pärlemor färgen gör sa att det blir lite xtra "sting" i bilden ? vill ju inte få reflectioner från projen!

Till saken hör att min provisorika duk(masonit) ligger en bra bit under s1000 !??!. det måste nog vara för vitt tycker jag.


Vad tycker stämman om hennes förslag med pärlemor och lack ??

// Smulan

#9

Postad 10 december 2003 - 20:06

Unregistered1a21aece
  • Unregistered1a21aece
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Varför inte använda masonite som är mycket billigare och lättare om man ska hänga upp och ta ned. :D

#10

Postad 11 december 2003 - 00:21

Unregistered18d54124
  • Unregistered18d54124
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
jag undrar bara varför man måste använda mdf, är det bara därför
att den inte viker sig och håller sig bäst eller. Kan man inte ta nån
vanlig spånskiva av nåt slag. För om man väl får upp den på väggen
så borde det väl inte hända så mycket med den. För en ramspänd duk
kommer man ju inte ta ner i första taget.

Jag undrar bara lite vad det är för färger man använder, är det vanlig
grundfärg, eller måste man blanda olika färger eller vad använder man.
inte kul om man målat och hängt upp en duk på ett X antal kg och det
ser skit ut när man kollar på film.

#11

Postad 11 december 2003 - 10:00

Unregisteredcc53b406
  • Unregisteredcc53b406
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Roligt att man inte är ensam...

Fick projjen igår och det är hårdplanering nu för MDF bygget

Jag kommer förmodligen att av en "Byggskiva" (det var vad som på bygghandeln kallade den) som är en MDF av ett lite tunnare slag.

För att stå två flugor i en smäll så kommer jag att maskera den med trälister som förhoppningsvis skall gör att den inte böjjer sig lite lätt heller.

Ang. färg så lutar det åt att S3000, eftersom att det mörka fägerna inte bara blir bättre i mörktlagt rum utan även om man har någon lampa tänd.

Fick som sagt projjen igår och kör bara på väggen nu, jag har ganska mörka tapeter och blev helt klart förvånad att det ändå gick att se ngt över huvudtaget, än mer förvånad blev jag när det slog mej att taklampan fortfarande var tänd :-)

Så ifall du har lite krut i projjen så tror jag inte att lite mörkare duk färg skadar.

#12

Postad 11 december 2003 - 20:57

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Inegn som trodde på mitt inlägg... tycker att måla en spånplatta som man limmat på en ram borde vara en baggis?

Lätt, billigt o slår sig inte... eller?

#13

Postad 11 december 2003 - 21:18

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Forskat lite, och detta vore verkligen något man skulle vilja ha tag i om man skulle göra en duk som jag vill...



Karlit Valslack
Karlit Valslack är en industriprodukt ytbehandlad med vattenbaserad helt formaldehydfri färg. Skivan består av Karlit Standard som lackas i en mängd olika färger


Tjocklek Lagerformat Ca vikt kg/m2
3,2 mm 1610x2440 3,2

länk
http://www.karlit.se/index3.html

vill ha!

#14

Postad 12 december 2003 - 09:23

Unregistered95372414
  • Unregistered95372414
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har nyligen byggt en egen duk.
Använde en gipsskiva, fungerar kanon, slår sig inte heller eftersom det är ett dött material. Funderade på att använda en mdf-skiva med men blev för otympligt.

Drog fast den med tre skruvar. Både uppe och nere, i reglarna i väggen.
målade den sedan med en matt färg som dom föreslog på färg affären. Målade tre gånger med fin roller.

Därtill köpte jag klack lister som jag målade svart. listerna ligger över kanten på ramen, ser riktigt bra ut. Drog även fast listerna i reglarna för lite extra stadga till ramen.


Blir inte dyrt heller, några hundralappar....

#15

Postad 12 december 2003 - 22:10

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

  • 573 inlägg
  • 0
Hej jag har byggt en duk av 9mm byggplatta som jag har rollat me matt vit jotun färg sen köpt vita golvlister som jag sprejat mattsvart. tyvärr fick jag göra den i 4:3 men ska göra en ny snart i 16:9 jag är väldigt nöjd me resultatet. ca 400kr :unsure:

#16

Postad 12 december 2003 - 23:34

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
o vad är en byggplatta nu då? Vanlig MDF eller något annat?

#17

Postad 13 december 2003 - 08:27

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

  • 573 inlägg
  • 0
Det är mdf skulle väl ha skrivit det. :unsure:

#18

Postad 13 december 2003 - 18:56

Unregisteredec72e236
  • Unregisteredec72e236
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Vill man ha en grymt matt färg rek jag Alcro Bell I-Tak den har endast 2 skaldelar vilket är det mattaste man kan få + att den är heltäckande och man kan rolla med skumgummiroller så flyter den ut som sprayfärg. Vattenburen och torkar på 1 timme. Det finns även en lackfärg som herter Servalack sidenmatt och jag tror den ligger på 7 skaldelar och den innehåller texotroper så den fyller ut ojämnheter och som ett vattenpass blir den helt slät. men den bör målas liggande.

Ps Jag är färghandlare så har ni frågor om färg maila gärna Ds

#19

Postad 30 december 2003 - 13:32

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Idag har jag släpat upp en 240*122, 12mm tjock MDF till tredje våningen, minst sagt ett projekt i sig :D

Sen har jag inskaffat en liter S1500, och en fin filtroller.

Känns som det är jäkligt bökigt med att få upp MDF:en på väggen osv. Kommer ta ett bra tag till innan jag blir klar. Rätt trött på allt sånt här, framför allt är man väl rädd att det inte kommer bli bra till slut ändå...

#20

Postad 01 januari 2004 - 20:01

Unregistered0c0cfc99
  • Unregistered0c0cfc99
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Varför gör alla den i så tjockt och tung ta en 4mm MDF finns i 2500x1200 mm
blir inte tung kostar ca 100 kr måla den med en bindoplast takfärg som är bruten
glans 3 S1000-N är färgkoden rolla med en elementroller total kostnat ca 300 kr

#21

Postad 04 januari 2004 - 03:29

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Jag har ett tips på en mycket enkel upphängning av MDF-duken som även hjälper mot att den slår sig när man målar.

Jag har använt råspont, som ser ut så här i profil:

Postad bild

Två lika långa längder, något kortare än dukens bredd, sågades till. Den ena fästes på väggen och den andra på dukens baksida. Jag har fäst den med mycket lim och skruv som inte går igenom. Var noga med att förborra annars kan det bli bulor på andra sidan. Distanser har även fästs nertill så att duken blir lodrät.

Och så en enkel skiss för att visa hur det funkar:

Postad bild

Redigerat av Hellgun, 04 november 2004 - 12:55.


#22

Postad 04 januari 2004 - 19:08

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Tack för att du delar med dig Hellgun!

Ser ut att vara en mycket bra, enkel och smidig lösning att anända sig av råspont. Hade tänkt att köpa en bräda som jag sen skulle såga i 45 graders vinkel. Men detta var ju bättre :)

Imorgon ska jag köpa lite råspont, sen blir det till att måla o förhoppningsvis fästa upp duken på tisdag.

Hur långt måste man förborra för att inte riskera en "bula", hela skruvens längd?
Skulle också vilja veta måtten på din MDF, bredd, längd o tjocklek.

Vilken färg målade du med, och hur många gånger?

Redigerat av zippiz, 04 januari 2004 - 19:14.


#23

Postad 04 januari 2004 - 20:11

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Förborra hela skruvens längd för säkerhets skull. Jag missade på ett par skruv och fick ett par bulor. Inget jag ser iofs, men ändå.

Min MDF är 217 x 122 cm och 12mm tjock.

Färgen var Nordsjö Tintorama Inova Xtramatt. Det är en vattenbaserad väggfärg som ska vara avtorkningsbar. Jag har glans 4 vilket är mycket matt. Lägre glans går ej att torka av utan att det blir märken, tydligen. Jag valde gråtonen S1500 vilket funkar utmärkt. Tror iofs att det går med ännu mörkare.

Jag använde en velour-roller till målningen. Den är korthårig och lämnar inga bubblor som t ex skumgummi kan göra.

Jag målade tre lager. Första lagret spädde jag lite grand men det var lite väl tjockt ändå. Andra och tredje lagret spädde jag ordentligt och då blev det helt slätt och inga ränder.

Det gick bara åt knappt 0,5 liter färg till hela målningen, MDF suger knappt nå't. Tjejen i affären tyckte jag skulle köpa 2,5 liter men jag började med 1 liter vilket jag är glad för nu.

Lycka till!

#24

Postad 05 januari 2004 - 11:28

wegeN
  • wegeN
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte bara på en sak när jag läser era inlägg angående MDF som duk.
Det som jag lärt mig när man målar på MDF (är lackerare och tillverkar kök i MDF till det lokala företaget IKEA) är att :
1: MDF suger åt sig mycket färg.
2: Det blir mycket resningar, alltså måste man först grundmåla, sedan slipa, inte tvärt om för då blir det värre. Därefter målar man igen och slipar lite till och till sist ett topplager färg.
3: Det är viktigt att man försluter kanterna med färg eller annan produkt, om det är något material som suger fukt så är det MDF.

En annan sak jag tänkte på är att det finns 3 olika produkter, Vi har ju MDF (Medium Density Fiberboard) som är den vanligaste. HDF (High Density Fiberboard) som är hårdare, tätare fibrer, tyngre, hårdare komprimerat helt enkelt. Sist men inte minst har vi LDF (Low Density Fiberboard) den är lättare och borde därför passa bäst för att hänga upp på väggen. Ingen som provat ?
Kolla i ert byggvaruhus.
Tjockleken borde väl nästan räcka med 10mm men då måste man var noga med att man "försluter" hela skivan och dessutom sätter ett ramverk runt för att stabilisera skivan.
Det är bara mina egna funderingar ang. ämnet. Kan kanske vara värt o kolla upp??

#25

Postad 05 januari 2004 - 23:14

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
wegeN, du verkar ju ha bransch-kunskap och jag har ingen erfarenhet överhuvudtaget utöver den duk jag just målat. Jag upplevde ändå att MDF:en sög mycket lite, knappt en halv liter till 2,6 m2 i tre lager (enligt info på burken går det åt 1 liter / 8 m2). Dessutom slipade jag den inte alls mellan målningarna och den är slät som en barnrumpa och helt utan ränder eller andra oönskade effekter.

På byggvaruhuset stod det åtminstone att det var MDF så det borde vara det jag har.

Kanske hade jag bara tur :rolleyes:

#26

Postad 05 januari 2004 - 23:43

Unregistered0c0cfc99
  • Unregistered0c0cfc99
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Mdf är pressat papper och det reser sig inte när man målar den men det kan vara damm på den så innan du målar den torka den med en fuktig trasa!!! själv så andvänder jag en 4 mm mdf det blev ett mycket bra resultat . Jag målade med Nordsjös bindiplast glans 3 en vit färg som är brutten s1000-N en liter ca 100 spänn.
Lycka till

#27

Postad 06 januari 2004 - 12:08

wegeN
  • wegeN
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Fel av mig.
Tänkte inte på att våra plattor är slipade innan vi lackerar. Måla på oslipat material.
Vattenbaserad färg suger mer än oljebaserad färg. Men privat använder man inte vattenbaserad färg direkt. På Jobbet har vi oljebaserad på fram/baksidan, men för att få fin yta på kanterna används en vattenbaserad. Som sedan täcks av oljebaserad... Invecklat kanske.

Ingen som testat LDF ?

#28

Postad 17 januari 2004 - 02:20

Marqs
  • Marqs
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Hur bred svart maskning har ni gjort på era "dukar" som ni målat själva?
Finns det något %-mått för detta så att det ser proportionerligt(PUH..) ut?
Har tänkt tillverka mig en MDF-duk på ca 92".
funderar även på hur man ska göra med kanten på MDF-skivan, är ju inte så snygg i originalutförande någon som monterat list runt skivan?
Bilder...!

#29

Postad 17 januari 2004 - 11:54

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

  • 573 inlägg
  • 0
Tja ca 5-6 cm blir kanon. har målat en vit golvlist kolla min sida. :unsure:

#30

Postad 17 januari 2004 - 12:37

Marqs
  • Marqs
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Nice! Är allt svart man ser på bilderna golvlist eller är det svarta målat på skivan och golvlist enbart på ändsidorna runt om? :unsure:
svårt att se på bilderna. Men hur det än är gjort så ser det väldigt snyggt ut!

#31

Postad 17 januari 2004 - 16:52

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

  • 573 inlägg
  • 0
Jo det bara listen som e målad mattsvart på sprajburk blir kanon :unsure:

#32

Postad 19 januari 2004 - 15:22

PLandgren
  • PLandgren
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Är det något som hindrar att man målar direkt på väggen?

Jag har en "snedvägg" som jag tänkte visa film på, men om jag gör bilden så stor som jag skulle vilja så hamnar den inte centrerat på väggen. Därför tänkte jag att om man målar med den färgen på hela väggen så har man inget problem.

Då är det först när man tittar på film som man eventuellt kan se det, men å andra sidan sitter man ju inte och tittar på inredningsdetaljerna medan filmen rullar.

Alla de andra väggarna är vita, men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en vägg i något avvikande färg. Det skulle inte vara något problem.

Nå? Vad är det som blir bättre/sämre i förhållande till MDF?

/Peter

#33

Postad 19 januari 2004 - 17:34

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Varför inte använda sig av "DL-skiva"?? Den har en vit, tunn plastfilm ovanpå skivan. En polare till mig fixade till en sådan och det blev kanon! Ska själv försöka mig på att göra något liknande. Tror jag ska måla den i en grå färg. Plastfilmen är helt slät och i mattvit färg. Filmen gör nog också att skivan inte suger åt sig så mycket färg antar jag. Därmed inte lika "ömtåligt" mot slagning osv....? ;)

#34

Postad 25 januari 2004 - 15:43

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
En DL-skiva låter ju intressant. Vad händer om man målar på plastfilmen, kommer färgen att sitta kvar?

Jag har läst alla tips om vilken färgnyans och matthet man ska använda. Tyvärr blir jag inte riktigt klok på vilken val jag ska göra. Jag har förstått att man bör använda en någorlunda matt färg som ändå går att torka av. Sedan kommer man till färgnyanser och då blir det svårare, grå eller vit?

#35

Postad 25 januari 2004 - 22:07

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Det här med "DL-skiva" har jag inte blivir riktig klok på. Frågade efter en sådan skiva på Woody, men de stod som frågetecken där. De visade mig en spånskiva med folieöverdrag/melamin och sa att jag skulle köra med det. Jag vet inte hur jag ska göra. Skivan väger ju BLY också så den rammlar nog ner från mina kexväggar om jag sätter upp den. :lol:

#36

Postad 28 januari 2004 - 16:52

Unregistered959bebe2
  • Unregistered959bebe2
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Har precis byggt klart min duk. Var inne på MDF-skiva men när jag kände vikten på den så fick det vara. Byggde mig då en av masonitskivor istället. 2st 3mm masonitskivor sen en regelram emellan för stabiliteten. Blev hur bra som helst och tror inte det kunde bli bättre med mdf. Finns bild i galleriet.

#37

Postad 28 januari 2004 - 17:02

Unregisteredf40f5859
  • Unregisteredf40f5859
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0
Vad tror du den väger på ett ungefär? Står i valet och kvalet mellan ramspänd duk eller masonite.

Finns det inte risk för att masoniten bubblar sig? Reglarna till trots är det väl ganska många decimetrar som är ouppstagade?

Min polare jobbar på byggvaruhus och han varnade för att nån halv kvadratmeter oreglad masonite kunde bubbla sig (alltså slå sig).

// Anders

#38

Postad 28 januari 2004 - 17:38

Unregistered959bebe2
  • Unregistered959bebe2
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
ok. ja jag är ju ingen träexpert som din polare men den känns väldigt stabilt och robust. beror kanske på hur man placerar reglarna och så. den kanske slår sig i framtiden men det har jag som sagt ingen vetenskap om. Den är spikrak nu iaf och man får väl hoppas den håller sig så ett tag till framöver. Den väger nog ca hälften av vad en MDF skulle göra. Därav oxå valet med masonit. Vill inte offra mina tunna gipsväggar.

#39

Postad 28 januari 2004 - 20:22

Unregistered81673970
  • Unregistered81673970
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
gatekeeper wrote:

Har precis byggt klart min duk. Var inne på MDF-skiva men när jag kände vikten på den så fick det vara. Byggde mig då en av masonitskivor istället. 2st 3mm masonitskivor sen en regelram emellan för stabiliteten. Blev hur bra som helst och tror inte det kunde bli bättre med mdf. Finns bild i galleriet.


Kan du inte skriva en "Masonite duk for Dummies" , för den duken såg väldans bra ut, hur fick du till det med skarvarna? Hur många tum ? Vilken färg/kulör använde du?

Please steg för steg vore kanoners för en dummie som mig!!

;)

Redigerat av Unregistered81673970, 28 januari 2004 - 20:26.


#40

Postad 29 januari 2004 - 20:40

Unregistered959bebe2
  • Unregistered959bebe2
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Kan du inte skriva en "Masonite duk for Dummies" , för den duken såg väldans bra ut, hur fick du till det med skarvarna? Hur många tum ? Vilken färg/kulör använde du?



Nja det vet jag inte om jag orkar men jag har lagt upp lite bilder här som du kan kolla på.

http://www.dvdforum....=3071&user=1588

#41

Postad 29 januari 2004 - 20:55

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0


Kan du inte skriva en "Masonite duk for Dummies" , för den duken såg väldans bra ut, hur fick du till det med skarvarna? Hur många tum ? Vilken färg/kulör använde du?



Nja det vet jag inte om jag orkar men jag har lagt upp lite bilder här som du kan kolla på.

http://www.dvdforum....=3071&user=1588

Varför har dumasonit skivor på båda sidorna? Är det för att öka stabiliteten ?

#42

Postad 29 januari 2004 - 21:15

Unregistered81673970
  • Unregistered81673970
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Nu fick man lite hum om hur du gjort :D gott, men vilket mått har du på masonitskivorna?

Som sagt, grymt schyst duk!

#43

Postad 29 januari 2004 - 21:42

Unregistered959bebe2
  • Unregistered959bebe2
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Yepp. Tog dubbla masonit för stabilitetens skull. tror det blev bättre så. Har gjort min duk i 96 tum, 212,5cm bred och 119,5 hög. Men det tar man ju lite som man vill. Den storleken passade mig bra iaf.

#44

Postad 29 januari 2004 - 21:56

Unregistered81673970
  • Unregistered81673970
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Hur breda var listerna? Sorry att jag frågar så mkt...... Och det finns masonit skivor färdiga i den storleken?

#45

Postad 29 januari 2004 - 21:58

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Standardmått på många skivor är 250x122 cm. Kan tänka mig att det är liknande mått på masonit, eller? :D Går ju att få i större storlekar, men då får man antagligen specialbeställa.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 29 januari 2004 - 21:59.


#46

Postad 30 januari 2004 - 12:37

Unregistered55c2e0c9
  • Unregistered55c2e0c9
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
244x122 finns masonit i.

Synd att den inte finns lite bredare (i vårt fall högre), det skulle ju vara trevligt med en 100'' stor "duk" men den blir ju 221x124...

Vill man ha 5 cm svart runt "duken" hamnar man på 90'' vilket är 199x112.

Eller 98'' vilket är 217x122 och sen får man lösa svarta kanten ovan och under på annat sätt.

Har fått tips om att färgen man målar med bör vara så matt som möjligt och det mattaste jag hittat är glans 2 och den ska helst brytas lite grå - s.k. S1500

/John

#47

Postad 30 januari 2004 - 12:58

Unregistered81673970
  • Unregistered81673970
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Ahh ok, jo lite "högre" hade inte varit fel eftersom det är 100-103" jag strävar efter...well 90-96" är inte heller så litet!

#48

Postad 30 januari 2004 - 23:36

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

  • 573 inlägg
  • 0

244x122 finns masonit i.

Synd att den inte finns lite bredare (i vårt fall högre), det skulle ju vara trevligt med en 100'' stor "duk" men den blir ju 221x124...

Vill man ha 5 cm svart runt "duken" hamnar man på 90'' vilket är 199x112.

Eller 98'' vilket är 217x122 och sen får man lösa svarta kanten ovan och under på annat sätt.

Har fått tips om att färgen man målar med bör vara så matt som möjligt och det mattaste jag hittat är glans 2 och den ska helst brytas lite grå - s.k. S1500

/John

varför sätter du inte en list runt skivan??

#49

Postad 02 februari 2004 - 10:32

Unregistered55c2e0c9
  • Unregistered55c2e0c9
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Jo, jag var inne på att sätta list runt istället för att måla svart kant på skivan - men nu när jag kör på väggen ser jag att det räcker bra med 112x199 på det avstånd (3,5m) jag sitter.

/J

#50

Postad 04 februari 2004 - 23:12

Unregisteredf40f5859
  • Unregisteredf40f5859
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 1
Sökte lite i forumet efter folk som målat sina "dukar" av mdf/masonite grå. Hittade inte så mycket alls.

Därför undrar jag om de som testat med t.ex. S1500 är nöjda, eller om det kanske vore bättre med S2000? Jag tänkte köra med en Panna AE500 (800 Ansi).

Står väl i valet och kvalet mellan S1500 eller nån mörkare nyans. Tips och idéer mottages gärna!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.