Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ekar i gillestugan.

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 July 2004 - 00:00

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Hej på er alla!

Jag har min hemmabio i gillestugan och problemet är att det ekar för mycket där. Tak och väggar är av betong och golvet är täckt med laminat. Hur får jag bort ekot på enklaste och billigaste sätt. Golvet hade jag inte tänkt att ändra på. Utseendet har också en viss betydelse. Det får ju inte se ut hur som helst. Annars är jag öppen för alla förslag. Ös på bara :wacko: .

Postad 29 July 2004 - 07:20

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Har du de möbler du ska ha där nu? Annars hjälper ju de en bit på traven...

Det gäller att bryta sönder de hårda, raka ytorna som ljudet studsar emellan - en del hänger ju mattor på väggarna men jag har ännu inte sett en snygg sådan lösning.

Postad 29 July 2004 - 07:37

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Har du de möbler du ska ha där nu? Annars hjälper ju de en bit på traven...

Jepp, inga fler möbler av betydelse iaf.
Måste man ha porösa ljudabsorberande material eller räcker det med att bygga någon slags spaljé på vägg eller i tak? Jag behöver inte få bort t.ex. låga frekvenser eller dyligt, utan bara få bort ekot.

Postad 29 July 2004 - 18:58

Unregistered1ecda028
  • Unregistered1ecda028
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Stor tjock matta på golv eller vägg?
Ikeas små runda badrumsmattor som många har på väggarna funkar säkert också.

Postad 30 July 2004 - 22:42

Unregistered8f1e780a
  • Unregistered8f1e780a
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Har du möjlighet att sänka taket med en decimeter så skulle jag rekommendera att du tar o drar upp ett nytt innertak.

Enkelt beskrivet:
Regla upp taket så du får plats med vanliga glasfiber/stenull (120x60 eller vad standardmåttet är) Förhindra damm genom att häfta en fiberduk över plattorna. De fiberdukar som används för trädgård kan fungera då det är tunna, lagom täta, billiga och kommer i stora storlekar.
Täck det hela med träbrädor med ca 9cm bredd och lämna öppningar på ca 1-2cm mellan varje bräda.

Har själv sett en sådan lösning där han hade målat taket vitt så fiberduken smälte in bra ovanför. En snygg och enkel lösning som inte kostar skjortan.

Det rummet hade betong runt om men akustiken var behaglig trots relativt sparsam möblering.

Postad 31 July 2004 - 18:10

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Regla upp taket så du får plats med vanliga glasfiber/stenull (120x60 eller vad standardmåttet är) Förhindra damm genom att häfta en fiberduk över plattorna. De fiberdukar som används för trädgård kan fungera då det är tunna, lagom täta, billiga och kommer i stora storlekar.
Täck det hela med träbrädor med ca 9cm bredd och lämna öppningar på ca 1-2cm mellan varje bräda.

Har själv sett en sådan lösning där han hade målat taket vitt så fiberduken smälte in bra ovanför. En snygg och enkel lösning som inte kostar skjortan.

Det rummet hade betong runt om men akustiken var behaglig trots relativt sparsam möblering.

Jag har också varit inne på detta alternativ och nu blev jag ännu mer övertygad om att detta skulle passa mig bäst.
Då jag ännu inte har bestämt mig ovanstående alternativ, så välkommas fortfarande andra tänkbara alternativ.

Postad 02 August 2004 - 21:25

Unregisteredbf0f4994
  • Unregisteredbf0f4994
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Draperier kanske? På sidoväggarna eller på båda sidor om duken?

Postad 02 August 2004 - 21:51

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3403 inlägg
  • 0
Stora tjocka mattor på golvet och tjocka draperier på väggarna är väl den enklaste lösningen. Det borde absorbera mycket av det störande ekot.

Postad 13 August 2004 - 14:47

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Tack för alla goda råd. Jag har brainstormat en hel del och kom fram till följande:
läs mitt inlägg.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.