Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canton Ergo RC-L

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Ergo RC-L (Golvhögtalare) 1 9,26 (113) Inga priser
30 relaterade trådar
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 4 år sedan
Omtag i biorummet (0 inlägg) 4 år sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 4 år sedan
CANTON RC-L (308 inlägg) 6 år sedan
De gamla Canton Ergo RC-L (433 inlägg) 7 år sedan
Insidan på Canton Ergo RC-L (84 inlägg) 7 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 9 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 9 år sedan
Swans Diva 5.2 vs Canton Ergo RC-L???? (5 inlägg) 10 år sedan
Hemmabioreceiver till Canton RC-L (8 inlägg) 10 år sedan
Distande RC-L (23 inlägg) 10 år sedan
Canton RC-L kina-kopior? (23 inlägg) 11 år sedan
Hur koppla Canton RC-L 'boxen'? (47 inlägg) 12 år sedan
Canton Ergo RCL val av förstärkare (6 inlägg) 14 år sedan
Canton GLE 490 (37 inlägg) 14 år sedan
Slutsteg till Canton rc-l (17 inlägg) 15 år sedan
Nya golvare max ~12000:- (47 inlägg) 15 år sedan
Konsten att köpa Canton Ergo RC-L... (265 inlägg) 15 år sedan
Matcha Denon 4308 tillsammans med Canton RCL (0 inlägg) 15 år sedan
Canton RC-L? (41 inlägg) 15 år sedan
Förstärkare till Canton Ergo RC-L (28 inlägg) 15 år sedan
Bi-amping med Canton RC-L box ? (5 inlägg) 16 år sedan
hårdrock högtalare i 5-8000kr klassen (50 inlägg) 16 år sedan
Stereoförsteg (1 inlägg) 16 år sedan
Canton Rc-l Problem (17 inlägg) 18 år sedan
Vilka tror ni är bättre av dessa två? (48 inlägg) 19 år sedan
HK AVR8500 + (2-kanals steg?) + RC-L (13 inlägg) 19 år sedan
Finns det nåt bättre än Canton Ergo RC-L för 7,5k? (62 inlägg) 19 år sedan
Canton Ergo rc-l (263 inlägg) 19 år sedan
mest prisvärt? 8000-15000 (89 inlägg) 19 år sedan

#1

Postad 02 november 2004 - 20:41

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

  • 647 inlägg
  • 0
Bara några frågor angående Canton Ergo RC-L, hur många watt krävs för att få ut 100% ur dessa högtalare. Dvs om man kör ett slutsteg bryggat, mono rakt in i en "Canton Ergo RC-L" hur många watt behövs för att kunna utnyttja högtalaren till 100%?

Btw, hur stora bas är det på dessa högtalare? 2x7" eller, stod i mm på sidan...

Behövs det en sub om man kör 100%?

#2

Postad 02 november 2004 - 20:50

Unregistered5376ab7e
  • Unregistered5376ab7e
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0
De har dubbla 9".
Jag tror att Watt spelar inte så stor roll om du inte ska spela allt för högt.
Du kan ju ränka själv, 3dB ökning är dubbel effekt.

1W = 89dB 2W=92 4W=95 8W=98 16W=101

Nu kan jag ha helt fel i hur det är med förhållandet Watt och dB, men ajg skulle tro att en grym 60W räcker gott. Dock så är det andra faktorer som spelar roll.

Men ett påhängt slutsteg för 5-10000 får du nog ut det mesta ur de här högtalarna.


Max effekt på högtalarna är dock 150W, men man kan säkert köra 200W ett tag.

Angående SUb's vara eller icke vara... :
Fördelen med Sub är att basen kan ställas högre på film, som man ofta vill ha det, men till musik vill man inte ha för mkt bas, utan en mer naturtrogen återgivning.
Bas resurserna är helt okej, men mycket vill ha mer...

#3

Postad 02 november 2004 - 21:21

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Watt och watt!
Dessa eviga diskussioner om watt...

Man brukar "klassa" olika förstärkare efter hur många watt en förstärkare kan leverera. Detta är något jag reagerar kraftigt emot och av flera anledningar.

Jag kan iochförsej inte utgå ifrån mer än mej själv, men för min egen del så är inte maximalt ljudtryck ifrån en kombination av högtalare och förstärkare intressant.

Givetvis så vill även jag kunna åstadkomma ett ansenligt ljudtryck men det räcker med att nå "smärtgränsen" för mej i övrigt så är inte en förstärkares uteffekt eller ljudtrycket man kan uppnå tillsammans med olika högtalare intressant.

Det jag gillar är när en cymbal låter som en cymbal och inte som ett besticken i ett diskställ. Jag gillar när ett åsk-oväder i en film låter som ett åsk-oväder i verkligheten. Jag tycker det helt suveränt häftigt när jag enbart genom att blunda, ljudmässigt hamnar på en helt annan plats och tid!

För att uppnå detta så krävs det högtalare och förstärkare av hög klass.
En förstärkares uteffekt har INGET att göra med HUR tredimensionellt ljudet blir!

En förstärkares uteffekt har INGET att göra med om en cymbal låter som en cymbal eller något annat.

En förstärkares uteffekt har INGET att göra med om en lite triangel låter som en triangel eller ett gammalt tv-spel...

Ljudtrycket ifrån en kombination av förstärkare och högtalare har INGET att göra med en ljudåtergivning som får det att låta som om du t.ex. har en hund som skäller på flera kilometers håll i en film som du ser på...

Det jag pratar om är skillnaderna i KVALITET inom ljudåtergivning och det har INGET med uteffekt eller ljudtryck att göra...

Beviset för detta är att det finns hur många exempel som helst på riktigt tungdrivna högtalare (känslighet på kanske så lite som 87dB) som trots att dom aldrig kan leverera samma ljudtryck som en konkurrerande högtalare med känslighet på 92dB ÄNDÅ spelar "brallan" av den känsligare högtalaren!

Badguy, det GÅR att räkna ut hur mycket effekt som RC-L behöver för att nå max ljudtryck.
Men enligt min mening så har det inget att göra med när RC-L utnyttjas till fullo!

Swesses beräkning är korrekt, men...

Säg att vi tar hänsyn till dynamikinnehållet i ett musikstycke t.ex....
När du "kranar på" så extremt mycket så att du har ett genomsnitts ljudtryck på 92 dB med en valfri förstärkare. Spelar du ett musikstycke som innehåller transienter som är på t.ex. 18dB över genomsnittet så kräver det att förstärkaren kan leverera 128 ODISTORDERADE watt. Skulle en transient var kraftigare, t.ex. 24dB över genomsnitts nivån så krävs det 512 watt.

Tänk då på att vi utgår från den EXTREMA ljudnivån på 92dB!!!
D.v.s. förstärkaren lämnar i genomsnitt 1 watt!!!!

Vad tror du själv krävs för att kunna spela riktigt dynamiska ljud som t.ex. filmljud på hög nivå?

Saken är den att alla förstärkare är utrustade med denna obehagliga funktion som kallas för distorsion. Ju närmare man närmare sej förstärkarens max ju mer distorsion och ju sämre låter det.

Vill du kunna spela på en genomsnitts nivå på 92 dB och samtidigt inte ha någon förvrängning av ljudet p.g.a. förstärkaren i transienterna så måste du använda en förstärkare som i princip fortfarande bara ligger och kör på halvfart när transienterna (topparna) kommer.

En förstärkare som bara ligger och "småfiser" fram toppar som drar över 500watt är troligtvis specad till en bra bit över 1000watt/kanal!

Och då har vi fortfarande inte pratat om hur tredimensionellt ljud denna förstärkare ger, hur ren klang den har o.s.v....

Sensmoralen av detta inlägg är att man kan aldrig få tag på en FÖR KRAFTFULL förstärkare, men det har inget eller mycket lite att göra med HUR det låter även om det är synnerligen kraftigt...

Ps...
Kan som en tankeställare nämna att min gamla chef i hifibutiken jag arbetade ett tag i, var och "hälsade på" canton nere i tyskland. För skojs skull så hade de kopplat in cantons "RC-stativhögtalare" i 7.000 kronors-klassen till ett laboratorie-aggregat. Avsikten var att testa vad som krävdes för att spela sönder högtalarna!
Givetvis med en fullständigt REN signal så odistorderad som möjligt. Jag vet inte om det var musik eller testsignaler de matade högtalarna med men det var inte förrän labbaggregatet matade ut 1000watt som konerna slog i botten och talspolarna kröktes.

Gissa om det var rejält ljudtryck i testrummet?

Skulle man prova detsamma hemma med sin "vanliga" förstärkare så hade grejer gått sönder långt innan man hade nått en kontinuerlig uteffekt på 1000watt!!!
Detta enbart p.g.a. av olika sorters distorsion...

Redigerat av Unregistered959, 02 november 2004 - 21:27.


#4

Postad 02 november 2004 - 21:28

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
jag kan som ägare av ett par RC-L säga att jag kört mina med både perraux steg (400w/150w class a) och vincent steg (300w/100w class a) och det funkar fint...

det där med watt är för dom som gillar att läsa....

du kan köra dom mycket hårt i alla fall och hör sen.

#5

Postad 02 november 2004 - 21:54

Drakir
  • Drakir
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Fick du provlyssnat i helgen? ...gav RC-L:erna mer smak?

Du kan alltid kolla Marcus sida för mer info om RC-L mm.
Marcus sida

Själv kör jag med endast en H/K AVR 230 och är mycket nöjd.
Jag förstår att det finns mer att ge men plånboken har sina gränser.
Funderar på ett beg. NAD slutsteg, är det någon som kan rekommenderar
vad jag skall leta efter? (ca: 3-5000 kr.)

/R

#6

Postad 03 november 2004 - 09:40

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Funderar på ett beg. NAD slutsteg, är det någon som kan rekommenderar
vad jag skall leta efter? (ca: 3-5000 kr.)

I den prisklassen hittar du 216 (fast det är lite billigare), 270, 272 och 218. För lite mer pengar kan du hitta s200 och ev 208. Självklart finns det andra, men då börjar de få några år påa nacken. (Minst 7-8 år tror jag ...)
Sedan finns ju andra märken än Nad ... <_<

Edit: Det är en fröjd att läsa krasses inlägg.

Redigerat av Unregistered37573cc1, 03 november 2004 - 09:41.


#7

Postad 03 november 2004 - 22:04

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

  • 647 inlägg
  • 0

Watt och watt!
Dessa eviga diskussioner om watt...

Min fråga syftade inte på hur högt jag skulle kunna spela utan jag ville bara veta hur många watt som behövs för att kunna spela ut dem så jag kan uppleva dessa högtalare när de är som bäst.
Det är rätt stor skillnad på en högtalare som drivs av en svag förstärkare och en som drivs av en riktigt stark.
Detta vill jag veta så jag inte behöver 2 bryggade slutsteg för att driva frontarna. Det kanske bara behövs ett eller inget... vore dumt att dra på mer än nödvänligt.

Jag ville oxå veta om det blir tillräckligt bra tryck i anläggningen om man utnyttjar högtalarna till fullo (ej hög volym) så man kan slippa använda sig av en sub. Detta är viktigt då jag avskyr dessa fula, svårplacerade klumpar.

#8

Postad 03 november 2004 - 22:43

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Det var det jag försökte förklara för dej...

Hur väl en högtalare spelar har INGET med hur stark förstärkare man använder...

Om du vill ha hög kvalitet på ljudet ifrån dessa högtalare så ska du driva dom med förstärkare som levererar hög kvalitet inte nödvändigtvis hög volym!

Det finns riktigt svaga förstärkare som t.ex. rörsteg i klass A som bara orkar ge några få watt och ÄNDÅ piskar monster steg på flera hundra watt om man bara tar hänsyn till kvaliteten på ljudet! Du kan t.ex. välja att köpa 2 st. Nad 216 steg, brygga dom och koppla dom till RC-L högtalarna och så kommer det att låta bra, men kopplar du ihop RC-L med t.ex. en holfi förstärkare på "ynka" 100 watt så kommer ändå holfi förstärkaren att ge ett bättre ljud än vad ett par bryggade nad-slutsteg gör!

Om du slipper att använda en subba har egentligen inte så mycket med högtalarnas prestation. Det brukar oftast låta bättre när en dedikerad LFE högtalare (Low Frequency Effect) tar hand om subbas-ljuden i filmer än när frontarna ska ta hand om dessa ljud UTÖVER det som de redan spelar upp...

Det finns mängder av exempel på högtalare som t.o.m. klarar av att spela upp infra-ljud som TROTS detta ytterligare kan kompletteras av en subba. Kolla lite på "värsting" högtalare i 100.000 kronors klassen, i de flesta av dessa extrema serier finns lika extrema subbasar och anledningen är just den jag nämnde.
Ju färre uppgifter en högtalare har desto bättre klarar den av de uppgifter man ger den.

Det finns alltså inte något enkelt svar på din fråga.

INTE om man vill svara på din fråga så korrekt som möjigt.

#9

Postad 03 november 2004 - 22:52

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

  • 517 inlägg
  • 0
Hepp!

Jag kommer snart (troligtvis) att ha mitt Rotel RB-991 till salu för det facila priset av 4600 sek. Det VET jag passar som hand i handske till Ergo RCL efter att få ha burit hem det till ett par kompisar vars stärkare inte klarat högtalarna...


//Jonas



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.