Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förförstärkare/processor

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 november 2004 - 16:00

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Nöjd med signature-steget är jag, men Onkyo-recieverns SKA bytas ut (troligtvis tidigt i vår), så nu har jag börjat fundera lite på vad det är jag vill ha...

Ljudkvaliteten i förhållande till priset är det som kommer att avgöra mitt val av försteg, men det finns ett gäng funktioner i de flesta försteg och det är nu dessa jag funderar närmast på...

Här är några grejer som jag tycker hade varit önskvärt:
  • Bassmanagement
  • 5.1 ingång, gärna flera (ett måste eftersom jag vill ha möjlighet att lyssna på dvd-a)
  • Phono-ingång (Jag vill inte utesluta möjligheten den gamla vinylen)
  • Radio-del (en jättestor fördel, för då slipper man "extra lådor")
  • Trigg-utgång (alternativt switchade elnäts-kontakter)
  • "4-kanals stereo" (stereo-ljud, men i både front- och bak-högtalare samtidigt)
  • Optiska ingångar (kanske alla har, men jag vet inte)
  • "Lokala inställningar" och inte bara "globala" (d.v.s. att jag kan ha olika inställningar för olika källor)
  • Bildväxlare för både svideo och komponent (gärna en som kan omvandla mellan de olika bildformaten)
Till sist så är det samma som vanligt: Det får inte kosta något! ;) ;)

Jag tänkte hålla nere priset genom att köpa begagnat, så jag antar att man får kolla på försteg som är uppemot ett par, tre år gamla för att få de flesta av ovanstående funktioner. Splitternya försteg tror jag inte hamnar i rätt prisläge...
Rätta mej om jag har fel...

Nu är det bara att dumpa förslagen på försteg i denna tråden...

TACK....

/Krasse

Redigerat av Unregistered959, 06 maj 2005 - 01:41.


#2

Postad 12 november 2004 - 18:45

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
avsaknad av Phono ing. är inget du bör exludera någon maskin för...
Inbyggd Riia låter oftast ganska sunkigt jämfört med en Projekt eller Vincent Riia för en tusenlapp den dag du behöver den...

Mvh

/Stefan

#3

Postad 13 november 2004 - 02:23

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Jag exkluderar inget. Men det gör inget om det finns en inbyggd riaaa i försteget...

#4

Postad 13 november 2004 - 10:59

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Vilken ungefärlig prisnivå är du intresserad av?

#5

Postad 13 november 2004 - 13:19

Bosco
  • Bosco
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Köp en Denon AVR-2105 och strunta i att den har inbyggda slutsteg.

#6

Postad 13 november 2004 - 14:06

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Mitt första förslag är Rotel RSP-1066 och din förhandlingsförmåga avgör priset :)

Annonsen
Broschyren
Manualen

#7

Postad 13 november 2004 - 18:30

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Köp en Denon AVR-2105 och strunta i att den har inbyggda slutsteg.

Jag tvivlar starkt på att man kan köpa en reciever utrustad med bättre förförstärkare än en ren förförstärkare för samma pengar.

Med en reciever så får man ju pröjsa för de inbyggda slutstegen oavsett om man tänker använda dom eller ej.

#8

Postad 13 november 2004 - 20:45

Bosco
  • Bosco
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Men 2105 och 1800-serien har riktigt bra försteg. Om du ska ha alla de finesser du räknade upp till ett rent försteg med samma prestanda lär du få betala mångdubbelt mer. Marknaden är för liten för såna försteg.

Redigerat av Bosco, 13 november 2004 - 20:46.


#9

Postad 13 november 2004 - 20:45

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0
jag tycker du skall unna dig denna: www.sunfire.com/ultimatereceiver.htm

#10

Postad 13 november 2004 - 23:19

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Alla ni som tror att ett försteg i en reciever kan matcha ett RENODLAT försteg, VILKA försteg har ni jämfört med?

Vad grundar ni era teorier på?
Att man får de inbyggda slutstegen i en reciever till skänks?

Jag har väldigt svårt att tro att en reciever kan mäta sej med ett renodlat försteg för samma pengar.

ÖVERTYGA MEJ!

Eller så kan ni fortsätta ge mej tips på försteg istället för att komma med fler recievrar.
Jag har ju ett slutsteg som jag gillar, varför skulle jag då vilja köpa en reciever och betala för ytterligare slutsteg som dessutom är sämre...

För er som inte har uppfattat det så har jag redan en reciever som ÄR duktig. Funktionerna som jag listade är önskvärda men det är ljudkvaliteten i förhållande till priset som kommer att avgöra vad jag köper, såvida det inte dyker upp försteg med enbart marginella kvalitets-skillnader, för i ett sådant läge så får funktionerna avgöra..

#11

Postad 13 november 2004 - 23:27

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Är det lönt med hela förstegsscenariot med tanke på de högtalare du har ? Blir det inte att kasta pärlor till svinen ?

Redigerat av Viggen, 13 november 2004 - 23:29.


#12

Postad 14 november 2004 - 00:01

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Har du hört vad "mina" högtalare kan prestera tillsammans med rätt elektronik?


Jag bad om tips på försteg.

INTE recievrar.
INTE kommentarer i stil med ovanstående.

Har ni några förslag så är dom hjärtligt välkommna, vill ni istället diskutera mina prylar så kan ni väl ta det genom ett pm eller liknande.

Har ni inga förslag på försteg så behöver ni inte känna er tvingade att skriva i tråden iallafall... :)

#13

Postad 14 november 2004 - 00:06

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Vilken ungefärlig prisnivå är du intresserad av?

Jag tänkte kolla lite på försteg som har kostat mellan 10.000:- och 20.000:-.
Min tanke är att ett sådant försteg som har några år på nacken borde man kunna få för under 10.000:- idag.

#14

Postad 14 november 2004 - 00:48

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Har du hört vad "mina" högtalare kan prestera tillsammans med rätt elektronik?

Jo (har hört AE Aegis Evo 1 drivna av en 2-kanals arcam förövrigt) men det är allmänt känt att den största ljudförbättringen kommer när man byter högtalare och inte förstärkare vilker motiverar min fråga och var ej menat som ett diss av dina AE-stativare utan mer en reflexion och nyansering.

Redigerat av Viggen, 14 november 2004 - 00:51.


#15

Postad 14 november 2004 - 00:57

Unregistered3ed30b43
  • Unregistered3ed30b43
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Håller med ovanstående talare om Rotel 1066.
Har själv det försteget tillsammans med Signature 2,1 sen ett par år tillbaka och kan varmt rekomendera den kombination.

Köpte dessutom ett Vincent riia som för det priset gör mycket bra ifrån sig.
Låna hem och prova,,, tror inte du blir besviken

//RW

#16

Postad 14 november 2004 - 09:16

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
En förförstärkare som jag tycker verkar vara rätt intressant är Sherwood P-965 och den har alla de senaste funktionerna och det finns ju ett matchande slutsteg oxå om man är intresserad av det.
Nu finns den ju inte begagnad då det är en helt ny modell men jag tror den kostar runt 15000kr ny om jag inte är helt fel på det, jag vet att den säljs tillsammans med slutsteget för 30000kr jämt.

Sherwood P-965

#17

Postad 14 november 2004 - 23:57

avancerar
  • avancerar
  • Beroende

  • 1 054 inlägg
  • 0
jag håller med till fullo, detta försteg verkar mycket intresant....har du mer info om detta???

jag har nämligen 20% rabatt på sherwood-så det är en sak att kolla upp.

#18

Postad 15 november 2004 - 00:17

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Har du hört vad "mina" högtalare kan prestera tillsammans med rätt elektronik?

Jo (har hört AE Aegis Evo 1 drivna av en 2-kanals arcam förövrigt) men det är allmänt känt att den största ljudförbättringen kommer när man byter högtalare och inte förstärkare vilker motiverar min fråga och var ej menat som ett diss av dina AE-stativare utan mer en reflexion och nyansering.

Är det någon som sagt att jag aldrig kommer att byta ut mina högtalare någon gång?

Blev lite stött, men det är ok nu.
För närvarande vill jag som sagt ha en förförstärkare/processor eftersom jag upplever förförstärkaren i min gamla onkyo-reciever som en flask-hals...

Det har inte mycket med mina högtalare att göra, som du förstår. NÄR den dagen kommer då jag tycker att mina högtalare behöver pensioneras, då kommer jag säkert att vilja ha förslag på högtalare.

Men en sak i taget...

Processorn först, tack!

Tack skoda (förlåt, octavia rs, skulle det visst vara <_< ).
Sherwood var ett fabrikat jag har missat. Det försteget du länkade till verkar vara synnerligen intressant åtminstone vad gäller funktioner. Ska se om de inte har fler, kanske lite äldre som kanske också kunde vara intressanta...

#19

Postad 15 november 2004 - 08:38

Unregisterede321dedd
  • Unregisterede321dedd
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Hej Krasse.
Jag skulle ta sikte på en Marantz SR7400 (ca 6000:-),måste va bland det mest prisvärda just nu.Och sen skaffa ett bra 2-kanals försteg att köra musik på.

mvh Håkan..

#20

Postad 15 november 2004 - 09:18

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Försteg som har kostat mellan 10-20 tusen som nya växer inte på träd direkt. Det är väl i stort sett bara Rotel och Nad att välja på då. Sherwood är ju i och för sig ett alternativ.

Jag har själv ett Primare SP 31.7 och det saknar förvisso en del av de finesser du är ute efter men spelar i mitt tycke väldigt bra. Både som steroförsteg och som hemmabioförsteg. Innan jag köpte det hade jag ett Classe CP 47.5-stereoförsteg och jag tycker att Primaren håller samma kvalitet på 2-kanal. Inte så illa då nypriset för Primaren var cirka 4 tusen mindre.

Det kan ju även vara aktuellt att kolla upp något begagnat TAG-försteg. Jag har sett flera för 13-15 tusen på sista tiden.

#21

Postad 15 november 2004 - 10:30

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0
Begagnade TAG-försteg finns det ett par nu, jag knep ett och sitter väldigt nöjd!

#22

Postad 15 november 2004 - 10:41

iDemonolith
  • iDemonolith
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med om vad joakim99 uttryckte sig om Primare processorn... Mycket välljudande och snyggt <_<

#23

Postad 15 november 2004 - 11:18

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Jag var själv inne på ett NAD T163, som har de flesta funktioner du eftersöker. Jag var inne på detta innan v2 hade kommit och priset låg på 11998:-. Beställde t.o.m ett, men avbeställde då jag hittade ett Rotel RSP-1066 till bättre pris. Nu är priset på NAD-Försteget 6998:-, vilket borde göra det rätt intressant. Har dock inte lyssnat på det.

// Lyckman

#24

Postad 15 november 2004 - 22:45

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Ser man på! :D
Nad steget verkar ju riktigt intressant. Åtminstone med hänsyn till priset...

Måste kolla det också lite närmare...

Tack för tipset...

#25

Postad 15 november 2004 - 23:03

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

Vad grundar ni era teorier på?
Att man får de inbyggda slutstegen i en reciever till skänks?

Jag har väldigt svårt att tro att en reciever kan mäta sej med ett renodlat försteg för samma pengar.

ÖVERTYGA MEJ!

Take it easy. :D Jag tror Bosco nämnde Denon 2105 för att den fått mkt bra omdömen just på grund av sin förstegsdel av LTS. De är ju en oberoende förering som "betygsätter" produkter efter dess förmåga att inte påverka/färga signalen, och utan direkt åtanke på priset. Men givetvis är det upp till alla om man vill tro på, eller överhuvudtaget bryr sig om det.

Nåja, lycka till med jakten. ;)

#26

Postad 19 november 2004 - 16:52

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Idag hälsade jag på hifi-klubben i helsingborg.
De hade inget nadförsteg. Faktum är att de hade inga försteg hemma alls!

När det "drar ihop" sej sen så ska dom ta hem steget så att jag kan få prova det...

La märke till en annan grej när jag var hos dom...

satte mej ner och lyssnade lite på några B&W-högtalare. Jag tror att det var 703 (golvarna), Htm 7 (center) och B&W 705 (center)...
Dessa drevs av någon stor nad-reciever, tror att det var T753 eller 763...

Det lät faktiskt riktigt trevligt i stereo, men i surround så reagerade jag direkt på centerns ljud.

Jag tyckte inte om det!

Anledningen till att jag inte tyckte om ljudet var för att det var "högtalar-orienterat"! Ljudet kom inte från duken, det klart och tydligt som om ljudet kom ifrån centerhögtalaren...

Trots att jag bara kör med "billiga" Aegis One så har jag inte så utpräglat högtalar-orienterat ljud i min hembio's center kanal (aegis One där också)....
Jag blev faktiskt ganska förvånad av centerns obefintliga förmåga att få ljudet att släppa. Resten av dessa B&W högtalare låter ju faktiskt bra (var för sej). En annan sak som också slog mej var hur "dåligt" högtalar-systemet spelade ihop. Bakhögtalarna ville inte riktigt spela ihop med frontarna, center stod och spelade lite för sej själv och ljudet ifrån frontarna (Hö. och Vä.) lät samtidigt riktigt trevligt...

Rörigt va?
Det var precis så jag upplevde det också...

Eftersom högtalarna har fått så gott renomme' av så många människor så började jag fundera på om det inte var recievern som var "boven i dramat"...


Märkligt...

Å andra sidan så brukar man ju vara missnöjd med sina egna grejer när man har varit ute och provlyssnat i hifibutiker, så egentligen ska jag kanske vara ganska glad för att det låter så mycket bättre hemma hos mej...

Snopen är jag dock iallafall...

#27

Postad 20 november 2004 - 00:28

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
En TAG AV-32 är en mycket prisvärd processor som begad. Provade en sån mot min mer än dubbelt så dyra Theta Casanova och TAG stod sig väldigt bra.
Är det endast den svenska marknaden som är intressant skulle jag kika på TAG eller Primare 31.7 men det kan finnas en del andra intressanta alternativ oxå som jag inte kommer på nu men begat utbudet på försteg/processorer är inte speciellt stort.
Kan du tänka dig att shoppa begat i tyskland eller t.o.m USA kan du fynda ordentligt i den prisklassen.

#28

Postad 21 november 2004 - 01:30

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Jag har försökt hitta några lämpliga sajter i tyskland som förmedlar sådana affärer, men eftersom jag inte är så hemma på det här med att "handla" över internet så har jag inte lyckats hitta så mycket...

Tanken på att handla begagnat från "utlandet" känns lite riskabel, men är bara förtjänsten större än risken så kan jag nog tänka mej det alternativet trots allt.

Mattiask har du några länkar till annonser eller sajter där man kan göra dessa "fynd" som du nämnde?

Tag av-32 ÄR en jätte trevlig maskin (har "lekt" med den också), men jag har alltid inbillat mej att det bara är något man kan drömma om, eftersom de är så j-kla dyra...
Läste iochför sej någonstans om en kille som hade lyckats köpa ett sådant försteg för 12.000:-, vilket låter helt otroligt. Å andra sidan så krävs det en uppgradering av AV-32 för att man ska få tillgång till "5.1-bypass", vilket jag anser vara en nödvändig funktion (vill ju inte sluta spela upp DVD-A skivorna jag har)...

Finns det någon som vet var man kan göra "fynd" utomlands???

#29

Postad 21 november 2004 - 12:28

DrunkenMaster
  • DrunkenMaster
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Du kan inte tänka dig ett sånt här försteg?

Classé surroundprocessor SSP-25

Det går säkert att pruta lite, då annonsen har funnits där ett tag.



/Jim

#30

Postad 21 november 2004 - 17:47

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Vet att Nad:s tidigare har haft problem med bakrundsbrus på sina försteg. Det är en relativt liten summa du är villig att lägga. Primare´s processorer även Myryad är mycket bra men det är tveksamt om du kan få dem för de pengarna. Jag skulle nog försöka skjuta till några tusenlappar till. Ev kanske köpa en begagnad värsting reciever och köra på det. Även om man kan få tag i billiga bra beggade prylar så medför det extra kostnader sen för att inte få flaskhalsar i resten av systemet.

#31

Postad 21 november 2004 - 19:40

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Jag har gett 6500:- för slutsteget och är helnöjd med vad det presterar. Av denna anledning så känns det inte riktigt motiverat med att helt plötsligt behöva pröjsa det dubbla och mer för ett försteg som ska matchas med slutsteget...

Visst, det hade varit skoj med ett riktigt värsting försteg, men någonstans måste man dra gränsen för hur mycket det får lov att kosta. Jag är inte sugen på att ge mer än 10.000:- för ett begagnat försteg och även då så känns det som det tar emot rejält!

I plånboken alltså! :)

Jag hade hoppats på att jag skulle kunna hitta något gammalt bra försteg för t.ex. 5.000:-. Gärna ett som inte är för gammalt, men kraven är dock att 5.1 ingång måste finnas och det är en fördel om den innehåller lite olika dekodrar med de sedvanliga inställnings-möjligheterna.

Jag kan alltså gå upp i pris, men då ska det finnas riktigt goda skäl.

När jag letade slutsteg så hade jag ungefär samma budget och ville inte gärna ge mer än 5.000:- då heller, men ett signature slutsteg för 6.500:- tyckte jag var tillräckligt god anledning för att lägga på ett par tusen till...

Jag har kanske gjort det lite svårt för mej genom att hålla budgeten så snäv, men å andra sidan behöver jag inte skynda mej, än så länge...

#32

Postad 22 november 2004 - 01:08

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
Med en maxbudget på 10 papp för ett "försteg" till din hembio...
Du verkar ja vara nöjd med HK-ljudet, om det nu finns ett sådant...

Jag skulle se mig om efter en beg. AVR8500.
Den har alla format som finns för tillfället...
Vips har du ett 7.1 försteg och totalt 10 kanaler på 100W att leka med...
-biampade frontar (ja jag vet att det inte går med de högtalare du har men... ), center, 4 st Krasse-strutar där bak och en kanal till att driva din baslåda...

8500 har ett försteg som går väldigt bra att köra 2-kanal med om du använder 6ch/8ch input ingången till detta...

/Stefan

#33

Postad 22 november 2004 - 08:56

Unregisteredd6eff882
  • Unregisteredd6eff882
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Förstegslänk från Faktiskt.se
Om du inte läst den tidigare, det blev en receiver till slut...

#34

Postad 22 november 2004 - 10:50

Bosco
  • Bosco
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Det kommer sluta med en 2105 :)

Våga provlyssna!

#35

Postad 22 november 2004 - 14:05

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

  • 370 inlägg
  • 0

Vilken ungefärlig prisnivå är du intresserad av?

Jag tänkte kolla lite på försteg som har kostat mellan 10.000:- och 20.000:-.
Min tanke är att ett sådant försteg som har några år på nacken borde man kunna få för under 10.000:- idag.

Jag är ägare av en Rotel RSP-1068. Tänk på att den är lite ljus, tycker jag iaf. Så matchning av övriga systemet är viktigt. Har iofs haft svårt att avgöra ifall det är min rotel dvd 1060 som ljus eller försteget.

Grymt nöjd annars.

mvh Dave

#36

Postad 22 november 2004 - 15:25

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0

Förstegslänk från Faktiskt.se
Om du inte läst den tidigare, det blev en receiver till slut...

..som han köpte olyssnad :)

#37

Postad 22 november 2004 - 15:31

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Det gör inte så mycket om försteget är lite ljusare, eftersom mina högtalare har ganska mörk karaktär.

Knepigt det här med att hitta lämpligt försteg.

Men, men...

I värsta fall så får jag bygga mej en htpc istället! Hade gärna sluppit strulet, men prismässigt så får man väldigt många funktioner för väldigt lite pengar...

#38

Postad 22 november 2004 - 17:53

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0
Är det någon som har testat förstegsdelen i en integererad AV-stärkare mot en separat förförstärkare? Är ljudet och funktionerna värt prisskillnaden?

#39

Postad 23 november 2004 - 18:20

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
krasse: Du måste anpassa dina krav lite om budgeten inte är större. t.e.x analoga 5.1 ingångar har ju kommit tillbaka i.o.m sacd och dvd-a intåg. Det finns på äldre försteg men då för att dom saknar 5.1 dekoder och nåt sånt försteg vill du inte ha. Problemet är att det inte finns speciellt många försteg i lägre prisklasser, dom är ju inte gjorda för att konkurrera med receivrar utan ska vara nästa steg om man vill ha nånting bättre.
Några finns det dock, t.e.x Rotels billigaste men sen är det inte så många fler. Kollar du däremot i USA är marknaden betydligt större för "billiga" försteg.

Du behöver ju inte köpa från privatpersoner för att du köper begat. Det finns många handlare som säljer begade grejer.
Här kan du kika efter anonser mestadel i tyskland men det brukar även dyka upp annonser från andra europeiska länder, både privatpersoner och handlare.
http://www.audio-markt-auktion.de/
http://www.highendmarkt.de/

I USA kan du kolla här :
http://www.audiogon.com

Sen kan du hälsa på hos "min" handlare i USA, han har mycket grejer och kanon priser och är suveränt bra och rak och ha och göra med. Han har även bäst feedback av alla på audiogon.
http://www.jbaudiopimp.com/
En del grejer kan han få omgjort till 230 Volt men annars finns det ju spänningsomvandlare.

#40

Postad 23 november 2004 - 18:38

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Tack för länkarna Mattiask.
Ska kolla genom dom lite senare (tanten står och stampar bredvid mej just nu) :D ...

Som det ser ut nu så är NAD's försteg det som verkar vara mest intressant just nu. Men det visar sej inte förrän jag har testat steget om det håller måttet vad gäller ljudkvalitet.

När det gäller just ljudkvalitet så har jag som krav att det ABSOLUT inte får låta sämre än vad det gör i dagsläget. Om det låter lika bra så ska antingen priset vara riktigt lågt eller så måste steget vara "späckat" med funktioner för att jag ska tycka att det är motiverat att byta ut recievern mot ett försteg.

Jag tror faktiskt inte att det kommer att vara så svårt att hitta försteg som ger bättre ljudkvalitet än vad min reciever ger idag, det känns som att det är mest en fråga om jag kan hitta ett försteg med 5.1 ingång eller ej...

Som sagt jag har ingen panik (ännu).
Alla tips på försteg som skulle kunna vara intressanta för mej tages tacksamt emot.

Tack för alla tips jag har fått hittintills..

#41

Postad 23 november 2004 - 20:03

Unregistered18b740a3
  • Unregistered18b740a3
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
jag har fått rekomendationerna att köpa en Denon 2805 istället och bara använda försteget.

Nad tycker jag annars är ett vettigt alternativ. Det jag saknar är framförallt videokonvertering.

Mycket intresserad av vad du kommer fram till!

MVH/
Patrik

#42

Postad 24 november 2004 - 10:48

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Om det är någon som är intresserad av ett riktigt kompetent hemmabioförsteg så är mitt Primare SP31.7 till salu nu. Detta på grund av att jag skall fokusera på 2-kanal.

#43

Postad 24 november 2004 - 21:35

Yammamannen
  • Yammamannen
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Var hos Hifiklubben i veckan för kolla recievrar med pre-out och de sa att alla "billigare" recievrars utgångar är dämpade högtalarutgångar!?!
Precis som med gamla bilstereoboostrar -hur mycket färgning och försämring får man inte med sig då.
Kanske de ville kränga NAD 163, men har ju inte riktigt fått så bra kritik i andra trådar och HDCD har skippats i v2:an

#44

Postad 24 november 2004 - 22:47

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Var hos Hifiklubben i veckan för kolla recievrar med pre-out och de sa att alla "billigare" recievrars utgångar är dämpade högtalarutgångar!?!
Precis som med gamla bilstereoboostrar -hur mycket färgning och försämring får man inte med sig då.
Kanske de ville kränga NAD 163, men har ju inte riktigt fått så bra kritik i andra trådar och HDCD har skippats i v2:an

Det där känns ju som det är rent försäljningsdravel. Finns väl ingen anledning att konstruera det på det viset?

// Lyckman

#45

Postad 24 november 2004 - 23:11

Unregisteredf0ab1868
  • Unregisteredf0ab1868
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0
Köpte en 2105 på "rekomendation" av I.Öhman. Nåväl, inte riktigt en rekomendation utan snarare efter en objektiv redogörelse av dess prestanda vilket gjorde mig mycket sugen och imponerad av Denon. Hade vid det tillfället inga planer sedan tidigare på att byta reciever men det ändrades ju efter jag hört den driva hans pi60s(45k) utan problem. Lät fantastiskt bra!

Den har, enligt honom, i princip _lika transparant/ofärgande_ försteg som avr-1802 som LTS-rekomenderar. Den är tydligen något ljusare men det var tydligen en mycket subtil skillnad som kunde påvisas mha blindtest.

Fö. mättes även effekten på den vilket visade att den gav _mer_ effekt än de specade 90w/kanal i stereo. Runt 130w har jag för mig att den lämnade.

Viist låter det lite konstigt att en surroundreciever som "är så billig" kan låta såpass bra men så är det ibland. Pris är ingen teknisk parameter. Tänk bara hur stor produktionsvolymen är på denons, kinatillverkade, recievrar jämfört med flerkanalsförstegen som knappast säljs i samma volymer. Enkel företagsekonomi förklarar ju en av anledningarna, god ingengörskonst en annan.

Jag köpte faktikst min 2105 primärt för musiklyssnande i 2-kanal vilket jag tycker den klarar väldigt bra.

Mvh / Christian

Redigerat av Unregisteredf0ab1868, 24 november 2004 - 23:13.


#46

Postad 25 november 2004 - 00:10

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Eftersom det verkar vara svårt att hitta ett lämpligt försteg så har nu en annan tanke "poppat" upp i huvet!! ;)

Htpc i all ära, men det som eggar min fantasi just nu är funderingarna på om man skulle bygga sej ett eget försteg!

Tanken dök upp för ett tag sedan men slogs bort ganska omgående eftersom jag inte har möjlighet att bygga ett försteg som kan konkurrera med något alls på marknaden med avseende på funktioner.

Men sen kom jag på en sak...

Jag har hela tiden hävdat att jag VILL ha ett försteg med 5.1 ingång, just för att kunna fortsätta lyssna på bl.a. dvd-a.
Det jag kom på var följande:
I princip alla nyare dvd-spelare med dvd-a (och sacd) dekodrar har också inbyggda dekodrar för DD och DTS. 7.1 (alt. 6.1) -ljud känns inte speciellt intressant (mina bakhögtalare funkar så j-kla bra med signature-steget) så det känns absolut inte nödvändigt att ett ev. försteg ska ha just den funktionen.

Det jag funderar på är nu hur svårt (och dyrt) det blir om man skulle ge sej på att bygga ett "semi-passivt" multikanals-försteg!

Det finns ju redan passiva försteg i byggsatser och principen för dessa är synnerligen enkel. En flervägs-switch (för att kunna välja källa) och en "stegad" volym-kontroll som består av ett resistor-nät (i de byggsatser jag har sett har volymkontrollen haft 24 steg).

THATS IT!!!

Det enda jag behöver är att bygga en volym-kontroll som kontrollerar 6 kanaler istället för 2!

"Semi-passiv" sa jag för att jag funderar på om man kan göra steget relä-styrt och IR-kontrollerat på något hyffsat enkelt sätt...

Det enda molnet på himlen är min fundering på hur väl utgång-stegen i dvd-spelarna kan driva ingång-stegen hos mitt slutsteg. Jag tror inte att det är något större bekymmer, men jag vet inte...

Att det kan låta snuskigt bra tvivlar jag inte på. Arioch "testade" ju själv en gång att koppla sin dvd-spelare direkt till slutsteget (helt utan dämpning :D B) ) vilket ledde till kanon-bra ljud (förutom det faktum att ljudnivån motsvarade att köra på "full gas")...
Ett passivt försteg är ju så nära ariochs försök man kan komma med bibehållen kontroll av volym...

Fasen....

Jag tror minsann att den här tanken kan vara värd att vidareutveckla... :wub:

Redigerat av Unregistered959, 25 november 2004 - 00:11.


#47

Postad 25 november 2004 - 00:46

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Det finns ju även analoga 6-kanaliga försteg. Copland har t.e.x ett. Då ser man bara till att ha en dvd med bra inbyggd dekoder och bra inställningar för t.e.x bassmanegement och så kör man in den i det analoga försteget. Borde låta riktigt bra.
Sen finns en lösning som italienska Pathos kommit med nyligt. En integrerad analog 5-kanals förstärkare. Även här behövs bara en kompetent dvd med inbyggd dekoder och så är det bara och köra och det låter säkert mycket bra. Men just den här förstärkaren är nog rätt dyr men kanske det finns andra liknande lösningar ?

Italienarna är duktiga på design ! :wub:

Postad bild

Redigerat av mattiask, 25 november 2004 - 00:48.


#48

Postad 25 november 2004 - 01:21

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

Var hos Hifiklubben i veckan för kolla recievrar med pre-out och de sa att alla "billigare" recievrars utgångar är dämpade högtalarutgångar!?!
Precis som med gamla bilstereoboostrar -hur mycket färgning och försämring får man inte med sig då.
Kanske de ville kränga NAD 163, men har ju inte riktigt fått så bra kritik i andra trådar och HDCD har skippats i v2:an

Man ska ta såna kommentaren med en nypa salt.. Eller, säg åt honom att besvisa det. Själv jag har mkt lite förtroende för Hifihandlare generellt sett..


Jag köpte faktikst min 2105 primärt för musiklyssnande i 2-kanal vilket jag tycker den klarar väldigt bra.

Grattis och kul att du är nöjd. :wub: Funderar själv på 2105 om jag ska bygga ut till hembio nån gång. Vad körde du som försteg förut, och vilka skillnader upplevde du? (i 2-kanal alltså)

#49

Postad 25 november 2004 - 12:18

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Eftersom det verkar vara svårt att hitta ett lämpligt försteg så har nu en annan tanke "poppat" upp i huvet!! :D

Htpc i all ära, men det som eggar min fantasi just nu är funderingarna på om man skulle bygga sej ett eget försteg!

Tanken dök upp för ett tag sedan men slogs bort ganska omgående eftersom jag inte har möjlighet att bygga ett försteg som kan konkurrera med något alls på marknaden med avseende på funktioner.

Men sen kom jag på en sak...

Jag har hela tiden hävdat att jag VILL ha ett försteg med 5.1 ingång, just för att kunna fortsätta lyssna på bl.a. dvd-a.
Det jag kom på var följande:
I princip alla nyare dvd-spelare med dvd-a (och sacd) dekodrar har också inbyggda dekodrar för DD och DTS. 7.1 (alt. 6.1) -ljud känns inte speciellt intressant (mina bakhögtalare funkar så j-kla bra med signature-steget) så det känns absolut inte nödvändigt att ett ev. försteg ska ha just den funktionen.

Det jag funderar på är nu hur svårt (och dyrt) det blir om man skulle ge sej på att bygga ett "semi-passivt" multikanals-försteg!

Det finns ju redan passiva försteg i byggsatser och principen för dessa är synnerligen enkel. En flervägs-switch (för att kunna välja källa) och en "stegad" volym-kontroll som består av ett resistor-nät (i de byggsatser jag har sett har volymkontrollen haft 24 steg).

THATS IT!!!

Det enda jag behöver är att bygga en volym-kontroll som kontrollerar 6 kanaler istället för 2!

"Semi-passiv" sa jag för att jag funderar på om man kan göra steget relä-styrt och IR-kontrollerat på något hyffsat enkelt sätt...

Det enda molnet på himlen är min fundering på hur väl utgång-stegen i dvd-spelarna kan driva ingång-stegen hos mitt slutsteg. Jag tror inte att det är något större bekymmer, men jag vet inte...

Att det kan låta snuskigt bra tvivlar jag inte på. Arioch "testade" ju själv en gång att koppla sin dvd-spelare direkt till slutsteget (helt utan dämpning  :P  :)  ) vilket ledde till kanon-bra ljud (förutom det faktum att ljudnivån motsvarade att köra på "full gas")...
Ett passivt försteg är ju så nära ariochs försök man kan komma med bibehållen kontroll av volym...

Fasen....

Jag tror minsann att den här tanken kan vara värd att vidareutveckla... ;)

Tjena Krasse!

Idén är inte dum, men du kommer troligtvis få göra avkall på en hel del funktioner...
  • Bass Management
  • Channel delay
  • Individuell channel level.
  • Andra multichannel enheter med endast digital ut?
nr 1 och 2 fixar du inte, om det inte finns stöd för detta i din DVD-Spelare, alternativt med ytterligare elektronik (typ Behringer DCX2496).
nr 3 går att lösa, men lite extra meck om du vill ställa även det med fjärren.
nr 4 kanske är rätt ointressant just nu, men när det analoga TV-Nätet försvinner, kommer nog fler och fler sändningar ha DD ljud som man vill avkoda. Du kanske behåller din receiver för detta dock.

En "stegad" volymkontroll med resistornät för 6 kanaler kommer att kräva MASSOR av reläer eller dylikt, om man skall kunna styra det via IR. Själva kretsen är dock rätt okomplicerad :P

// Lyckman

#50

Postad 25 november 2004 - 12:59

Unregisteredd6eff882
  • Unregisteredd6eff882
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Det är en sådan här du ska bygga:
Postad bild
Postad bild



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.