Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Avsluta Viasat-abonnemang

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 december 2004 - 18:54

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Hej !

I samband med att min gamla Nokia-mottagare (från Viasat) sade upp sig i augusti, så beslutade jag att mina pengar kunde användas till vettigare grejer (typ abonnemang hos Brafilm, Boxman, HyrDinFilm). Sagt och gjort, abonnemanget sades upp i augusti och uppsägningstiden var en månad. Iom att mottagaren ändå inte fungerade så skickade jag tillbaka Viasatkortet i ett rekommenderat brev den 18 september, och grubblade inte mer på det. Nu i slutet på december så fick jag hem en faktura på ett års (Viasat-kort)abonnemang á 274:-. Jag ringer då till Viasats kundtjänst och meddelar att jag avslutat mitt abonnemang i augusti-september, och att jag i samband med det skickat tillbaka mitt Viasat-kort. Kundtjänsten meddelar då att de inte har någon notering om att mitt kort har tagits emot av dem, och undrar om jag kan styrka mitt påstående med ett kvitto. Först blev jag lite svettig då jag iofs brukar spara på de flesta kvitton, men inte räknat med att behöva bevisa något 3,5 månad i efterskott. Som tur är så kunde jag dock hitta kvittot, och efter att ha mailat in en inskannad kopia så är allt ok.

Det är dock några saker som jag har grubblat över i efterskott:
- Om jag inte hade hittat igen kvittot från det rekommenderade brevet så skulle jag ha fått fortsätta betala årsavgiften...alternativt fått en staffavgift på 1000:- för ett bortslarvat kort. Det verkade inte finnas några förmildande omständigheter till detta :(.
- Som kund till Brafilm/Boxman/HyrDinFilm så skickar jag och tar emot ett antal filmer i veckan. All denna hantering görs med den normala postgången, och det har aldrig strulat. Om filmerna skulle komma bort i postgången så verkar dessa företag tro på sina kunder, och det brukar inte bli någon efterräkning. Viasat tappar dock bort rekommenderade brev som kostar mig 45:- i porto, och visade ingen som helst tilltro till mina uppgifter innan jag lyckades hitta kvittot.

Om man är lite konspiratoriskt lagd så kan man nästan tänka sig att Viasat gör ett försök att få in lite extrapengar...för inte kan de väl ha så dåliga rutiner att rekommenderade brev inte skulle öppnas och hanteras på ett proffsigt sätt :(.

Nej, tack och hejdå Viasat...inte nog med att era kanaler blir sämre och sämre...även er hantering av (tidigare) kunder "suger".

Så tag lärdom ni andra som någon gång försöker att avsluta ert abonnemang. Se till att ha kvitto på allt, annars kan det stå er dyrt!!!

mvh Mats N
PS. Jag kanske ska tillägga att jag har varit helkund/guldkund en hel massa år (ända från D2Mac-tiden om ni satellitägare minns den tiden)...och har totalt betalat 10.000-tals kronor i avgifter till dem. Det verkar dock inte betyda ett dugg för dem, utan jag var bara en jobbig föredetta kund :).

#2

Postad 30 december 2004 - 19:01

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Nästan alla företag hanterar detta på sättet man hanterar reklamationer/returer. Man ska först kontakta dem och få ett returnummer (RMA) som man anger på och i brevet/paketet, annars är det mycket lätt hänt att det inte blir korrekt registrerat.

#3

Postad 31 december 2004 - 15:34

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Nästan alla företag hanterar detta på sättet man hanterar reklamationer/returer. Man ska först kontakta dem och få ett returnummer (RMA) som man anger på och i brevet/paketet, annars är det mycket lätt hänt att det inte blir korrekt registrerat.

I det här fallet så följde jag deras regler till punkt och pricka. Det var att skicka tillbaka abonnetkortet i ett rekommenderat brev. Då mitt bas-abonnemang avslutades enligt önskemål så tror man ju att allt ska vara frid och fröjd, men kortavgiften verkar det vara en helt separat hantering av...och det har inte framgått att inte allt avslutades i september. Hur som helst så är jag glad att jag hade kvittot kvar :ph34r:. Jag ville bara med mitt inlägg "varna andra" så att de vet vad som gäller.

Att jag inte har så mycket till övers för Viasats kundhantering, är en helt annan femma. Hur många tror t.ex på uppgiften att ett abonnentkort kostar 1000:- för Viasat ;)...möjligtvis 10:-, och då tar jag nog i. Att man då som gammal kund som betalat in MASSOR till dem i avgift inte blir trodd är ganska bedrövligt. Att man överhuvudtaget ens måste skicka tillbaka abonnentkortet i sig verkar ju underligt...de kanske är rädda för pirater, men de brukar väl inte hålla på med gamla avslutade abonnetkort (vad jag vet)!!?

mvh Mats N

#4

Postad 31 december 2004 - 22:13

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Jag hade abbonenang hos både Viasat och Canal Digital och hos Canal Digital behövde jag aldrig returnera något kort frågade speciellt om det med tanke på Viasats rutiner. Fick som svar att jag skulle spara kortet ifall jag ville öppna mitt abonnemang igen. Jag tycker det är lite mer kundvänligt. Vetefan vad Viasat ska med alla programkort är dom så jäkla dyra att tillverka så dom måste skicka ut mitt gamla kort till någon annan kund?

Redigerat av Unregisteredd3e6445d, 31 december 2004 - 22:14.


#5

Postad 31 december 2004 - 22:24

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Jag hade abbonenang hos både Viasat och Canal Digital och hos Canal Digital behövde jag aldrig returnera något kort frågade speciellt om det med tanke på Viasats rutiner. Fick som svar att jag skulle spara kortet ifall jag ville öppna mitt abonnemang igen. Jag tycker det är lite mer kundvänligt. Vetefan vad Viasat ska med alla programkort är dom så jäkla dyra att tillverka så dom måste skicka ut mitt gamla kort till någon annan kund?

Det stärker nästan min tro att Viasat vill strula och böka för att på så sätt behålla en som kund :ph34r:...när inte det går så "tappar de bort" ens rekommenderade brev ;). Värdelöst hanterat av Viasat, tycker jag.

De kan dock inte ha det lätt. Kanalerna har ju inget att erbjuda längre...inte ens filmkanalerna då åtminstone jag mycket hellre tittar på filmerna via DVD (köpta eller hyrda via Brafilm, Boxman eller HyrDinFilm) som ger bättre bild och ljud samt går att pausa när man vill ;). Av alla kanaler som nu visas (ej marksända) så är kanal 5 fortfarande hyfsat ok...och därtillkräver ungarna Cartoon Network (som är bedrövligt hemsk). Någon sportkanal och Discovery är nog helt ok också...men resten ger jag personligen nada för.

mvh Mats N

#6

Postad 31 december 2004 - 23:52

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

  • 650 inlägg
  • 0
Viasats beteende beror på deras nya policy och införandet av VideoGuard, det är en del av säkerhetspolicyn att alla kort ska returneras från kunder som avslutat kontrakt.

Varför de har en straffavgift på 1000:- beror inte på att kortet kostar så mycket utan pga de tvingar kunden att returnerna kortet, dvs sätter lite press på kunden. :ph34r:

Redigerat av Optoma, 31 december 2004 - 23:52.


#7

Postad 01 januari 2005 - 18:56

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Viasats beteende beror på deras nya policy och införandet av VideoGuard, det är en del av säkerhetspolicyn att alla kort ska returneras från kunder som avslutat kontrakt.

Varför de har en straffavgift på 1000:- beror inte på att kortet kostar så mycket utan pga de tvingar kunden att returnerna kortet, dvs sätter lite press på kunden. ;)

Ja, det är möjligt att de har en ny policy...men det försvarar inte deras hantering av rekommenderade brev ändå...tycker jag.

Jag fattar inte ens varför de bytte kodningssystem (det var i samband med uppgraderingen som min mottagare "dog")...det kan bara inte vara värt allt strul och problem som det har gett Viasats betalande kunder. De som använde piratkort skiter väl bara i dessa kanaler :ph34r:!!? Jag kan inte tänka mig att någon av dessa "piratkunder" kommer att börja betala ändå...så intressanta är inte Viasats kanaler (tycker åtminstone inte jag).

Jaja, det är ju upp till dem hur de vill bedriva sin verksamhet. Jag är inte imponerad, och undrar hur länge den här typen av företag kan överleva.

mvh Mats N

#8

Postad 01 januari 2005 - 19:30

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

  • 650 inlägg
  • 0

Viasats beteende beror på deras nya policy och införandet av VideoGuard, det är en del av säkerhetspolicyn att alla kort ska returneras från kunder som avslutat kontrakt.

Varför de har en straffavgift på 1000:- beror inte på att kortet kostar så mycket utan pga de tvingar kunden att returnerna kortet, dvs sätter lite press på kunden. ;)

Ja, det är möjligt att de har en ny policy...men det försvarar inte deras hantering av rekommenderade brev ändå...tycker jag.

Jag fattar inte ens varför de bytte kodningssystem (det var i samband med uppgraderingen som min mottagare "dog")...det kan bara inte vara värt allt strul och problem som det har gett Viasats betalande kunder. De som använde piratkort skiter väl bara i dessa kanaler :ph34r:!!? Jag kan inte tänka mig att någon av dessa "piratkunder" kommer att börja betala ändå...så intressanta är inte Viasats kanaler (tycker åtminstone inte jag).

Jaja, det är ju upp till dem hur de vill bedriva sin verksamhet. Jag är inte imponerad, och undrar hur länge den här typen av företag kan överleva.

mvh Mats N

Nej Viasat är skit, kan hålla med om det, när till och med en person på insidan högre upp i organisationen hos MTG sa till mig "Jag fixar bara kanalerna så att folk kan se i sina hushåll, jag har aldrig tid titta på kanalerna, det sänds ju bara skit ändå"

#9

Postad 12 augusti 2006 - 11:34

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Viasats villkor innehåller mig veterligen ingen information om att kortet ska returneras med rekommenderad post. Jag postade mitt kort på vanligt sätt den 5 augusti, 5 dagar efter att abonnemanget upphört. Viasat påstår den 12/8 att de inte fått in kortet och hotar nu med att debitera mig 1000 kr i avgift. De har även fakturerat mig för korthyra avseende perioden 21/7 och framåt. De menar även att de informerat mig muntligen om att använda rek, något jag helt bestrider.

Nu väntar polisanmälan av försvunnet kort samt anmälan till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) av hela ärendet.

Några saker som jag finner märkligt: i Viasats allmänna abonnemangsvillkor från 1/1-2006 (vilka påminner en hel del om de från 2003) hänvisas det till kortets PIN-kod på flera ställen i texten. Om ex.vis kortet försvinner och används av någon annan i kombination med kortets PIN-kod för att beställa tjänster så blir man betalningsskyldig för dessa tjänster. Jag har inte fått någon PIN-kod till mitt kort och har aldrig behövt använda någon kod ö h t. Tvärtom så är ju varje kort knutet till en unik digitalbox och således värdelöst om man inte har tillgång till just den boxen. Vad är det för PIN-kod Viasat hänvisar till?

Och nummer 2: om nu kortet är värdelöst utan "rätt" digitalbox, varför är då Viasat så måna om att få tillbaka korten? Min mottagning av TV3 m fl Viasatkanaler försvann 2 dagar efter att abonnemanget upphört, så kortet är ju uppenbarligen helt värdelöst.

#10

Postad 12 augusti 2006 - 12:32

Unregistered3a097662
  • Unregistered3a097662
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Halloj,

Faktum är att ComHem har lika vansinniga vilkor. När man returnerat boxen, så ska man
spara inlämningskvittot i...håll i er nu........10(!) B) år!
Vem gör det? När jag talade med deras kundtjänst så berättade damen i telefon att det kan ta upp till ett år innan de registrerar de mottagna boxarna.

VANSINNIGT!!!

//Calimero

#11

Postad 12 augusti 2006 - 12:52

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Såg denna tråden av en slump och var bara tvungen att skriva en lite rad...

Farsan skulle säga upp sitt Guld abonemang i våras då bindningstiden var slut... Det var dock inga problem, men det roliga vara att personen han talade med sa till honom att han då inte kunde se Fotbolls VM... Då denna personen stod på sig och farsan inte så påläst, så ringde han till mig.. "Harru tagit ner den vanliga TV-antennen?" Och nix den satt fortfarande i för den användes ibland,,, och vad är då problemet,,,,?

Sedan blev det ett snabbt samtal tillbaka och han som kunde så mycket ska vara glad att han inte tog farsan samtal....

#12

Postad 12 augusti 2006 - 14:08

lubbis
  • lubbis
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Har exakt samma erfarenhet. Viasat har jag sagt upp två gånger under olika perioder och det var innan man förde in videoguard. Båda gångerna påstår man att jag inte returnerat kortet. Båda gångerna har jag returnerat med rekommenterat och jag har fått faxa in inlämmningskvittot. Här skulle man ha begärt ersättning för Faxkostnad och nedlagd tid men man är ju för snäll.

CD var inga problem samma svar som du fick "Behåll kortet om du vill börja att titta igen".

Jag hade abbonenang hos både Viasat och Canal Digital och hos Canal Digital behövde jag aldrig returnera något kort frågade speciellt om det med tanke på Viasats rutiner. Fick som svar att jag skulle spara kortet ifall jag ville öppna mitt abonnemang igen. Jag tycker det är lite mer kundvänligt. Vetefan vad Viasat ska med alla programkort är dom så jäkla dyra att tillverka så dom måste skicka ut mitt gamla kort till någon annan kund?

<{POST_SNAPBACK}>



#13

Postad 12 augusti 2006 - 14:40

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Viasats villkor innehåller mig veterligen ingen information om att kortet ska returneras med rekommenderad post.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo det gör det, du får nog läsa igenom villkoren ordentligt. Men många gör som du, skickar kortet i ett vanligt brev, tror att Viasat kräver att det ska postas med rek. brev bara för att ######s, inte många som orkar bry sig att skicka rek.

#14

Postad 12 augusti 2006 - 15:51

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Viasats villkor innehåller mig veterligen ingen information om att kortet ska returneras med rekommenderad post.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo det gör det, du får nog läsa igenom villkoren ordentligt. Men många gör som du, skickar kortet i ett vanligt brev, tror att Viasat kräver att det ska postas med rek. brev bara för att ######s, inte många som orkar bry sig att skicka rek.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har i efterhand sett att de har en skrivning på sin hemsida om att man bör skicka rekommenderat, men i Viasats allmänna abonnemangsvillkor, som återfinns på baksidan av deras fakturor, står inget om detta.

Om vi antar att VideoGuard-systemet fungerar så är ett kort värdelöst utan matchande digitalbox. Det kan alltså inte användas av en obehörig person om inte denne även har tillgång till mottagaren. Och i vilket fall som helst så går det inte att ta emot nån sändning från Viasat när de stängt abonnemanget. Frågan är då 1) varför Viasat anser att kortet är en värdehandling, när det snarare är en värdelös bit plast.

Om även kunder som returnerat kortet med rekommenderad post blir ifrågasatta (se ovan) uppkommer nästa fråga 2) vilka rutiner har Viasat för att säkerställa att alla "värdehandlingar" (dvs kort) blir korrekt hanterade när de ankommer till Viasats postmottagning? Det är ju anmärkningsvärt att så många kort skulle försvinna med postgången. Snarare misstänker jag att Viasats rutiner inte är så säkra som de själva kanske tror.

Och för det tredje: om korten är värdelösa och Viasats rutiner kassa, är det då rimligt att begära 1000 kronor i avgift för förkomna kort? I mitt fall motsvarar det 10 månaders abonnemangskostnad för baspaketet. Svar: Nej!

Hämtat från Viasats FAQ:

Skall digitalmottagaren och kortet returneras vid uppsägning av abonnemanget ?

Digitalmottagaren skall inte returneras vid uppsägning. Den har du, i samband med att abonnemanget fullföljts enligt avtal, köpt av Viasat. Den är således din egendom. Parabolkortet skall dock returneras. Det har du under abonnemangsperioden hyrt av Viasat och det skall returneras i oskadat skick. Då kortet är en värdehandling bör det skickas tillbaka i en rekommenderad försändelse till följande adress: Viasat AB, Avdelning VB, 691 76 KARLSKOGA. Förlorat eller skadat kort debiteras ersättningskostnad enligt gällande prislista.


#15

Postad 12 augusti 2006 - 21:16

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Var in på Expert idag i ett annat ärende men vi kom in på ett liknande fall. Tydligen hade en bekant till honom haft problem med att hans kort slutade fungera efter nån vecka. Viasat hade skickat ut nytt kort men samma sak hände, kortet slutade fungera. Hur detta går till förtäljde inte historien. Men hur som helst så ska fick hans bekant häva köpet efter nio (9!!) försök med nya kort, digitalmottagaren var verifierad och utbytt den med. Så för ett tag sedan skickade han in de nio korten till Viasat och typ förra veckan fick han en faktura på 9 000kr för korten hade aldrig kommit fram till dem...

Vad ska man säga!? Är den nån på posten som kollar igenom brev efter Viasatkort eller mörkar Viasat med inkomna kort?

Nä, inte för att jag är Viasatkund eller så men det här skulle jag vilja reda ut! Osannolikt att ett flertal personer råkat ut för samma sak!

#16

Postad 12 augusti 2006 - 21:35

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Spara kvitton i nåt år och skicka rekommenderade brev är vad som gäller. En annan har ett kvitto från 2004 ifall grejerna inte gått fram så kan man styrka oskulden.

#17

Postad 12 augusti 2006 - 22:10

Andreas Epradius
  • Andreas Epradius
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Verkar lurigt att så många skulle drabbas av att korten försvinner. Om det nu verkligen ÄR så, kan det bara bero på två saker. 1) Någon på viasat snor kort som kommer icke rekomenderat eller, 2) Någon på postterminalen snor breven för att man "känner" på kuverten och vet vad dom innehåller.

Vad man ska med korten till vet jag inte... Men det är väl de mest rimliga förklaringarna.
Att just dessa brev skulle "komma bort" i sådan stor utsträckning, är väl knappast troligt.

Vad gäller villkoren så kan man inte som kund gnälla på dem. Visst, man kan tycka att dom är dåliga. Men man har ändå skrivit under på sista raden och accepterat villkoren som gäller.

#18

Postad 12 augusti 2006 - 22:25

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Visst har man skrivit på ett avtal med Viasat. Men ta 1000:- för ett värdelöst kort med en tillverkningskostnad på 1:-? Det verkar som de arbetslösa politruckerna från DDR som inte fick jobb på canal Digtal abetar på Viasat.

#19

Postad 13 augusti 2006 - 09:12

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Viasats villkor innehåller mig veterligen ingen information om att kortet ska returneras med rekommenderad post.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo det gör det, du får nog läsa igenom villkoren ordentligt. Men många gör som du, skickar kortet i ett vanligt brev, tror att Viasat kräver att det ska postas med rek. brev bara för att ######s, inte många som orkar bry sig att skicka rek.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har i efterhand sett att de har en skrivning på sin hemsida om att man bör skicka rekommenderat, men i Viasats allmänna abonnemangsvillkor, som återfinns på baksidan av deras fakturor, står inget om detta.

Om vi antar att VideoGuard-systemet fungerar så är ett kort värdelöst utan matchande digitalbox. Det kan alltså inte användas av en obehörig person om inte denne även har tillgång till mottagaren. Och i vilket fall som helst så går det inte att ta emot nån sändning från Viasat när de stängt abonnemanget. Frågan är då 1) varför Viasat anser att kortet är en värdehandling, när det snarare är en värdelös bit plast.

Om även kunder som returnerat kortet med rekommenderad post blir ifrågasatta (se ovan) uppkommer nästa fråga 2) vilka rutiner har Viasat för att säkerställa att alla "värdehandlingar" (dvs kort) blir korrekt hanterade när de ankommer till Viasats postmottagning? Det är ju anmärkningsvärt att så många kort skulle försvinna med postgången. Snarare misstänker jag att Viasats rutiner inte är så säkra som de själva kanske tror.

Och för det tredje: om korten är värdelösa och Viasats rutiner kassa, är det då rimligt att begära 1000 kronor i avgift för förkomna kort? I mitt fall motsvarar det 10 månaders abonnemangskostnad för baspaketet. Svar: Nej!

Hämtat från Viasats FAQ:

Skall digitalmottagaren och kortet returneras vid uppsägning av abonnemanget ?

Digitalmottagaren skall inte returneras vid uppsägning. Den har du, i samband med att abonnemanget fullföljts enligt avtal, köpt av Viasat. Den är således din egendom. Parabolkortet skall dock returneras. Det har du under abonnemangsperioden hyrt av Viasat och det skall returneras i oskadat skick. Då kortet är en värdehandling bör det skickas tillbaka i en rekommenderad försändelse till följande adress: Viasat AB, Avdelning VB, 691 76 KARLSKOGA. Förlorat eller skadat kort debiteras ersättningskostnad enligt gällande prislista.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja det är en bit värdelös plast, jag är säker på att dom gör så för att:
A. Folk orkar inte skicka rek. brev och ger f-n i att säga upp abbet och kör på som vanligt=fler kunder till Viaspratt.
B. Folk orkar inte skicka rek. brev och när kortet komer till Viaspratt i vanligt brev så kastar dom rubbet och påstår att dom inte fått kortet. Finns ju ingen som kan motbevisa det?

Lite O/T, finns det en automatisk censurkoll här? Jag testar: fan ######r, sorry var tvungen, hoppas jag inte blir bannad!

#20

Postad 13 augusti 2006 - 10:43

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Det verkar inte som att jag är ensam om mina problem med Viasat.

Jag har idag skickat ett mail till Viasat, vilket jag bett få vidarebefordrat till bolagets ledning. I mailet begär jag bl a svar på mina två frågor ovan: 1) på vilket sätt är kortet att betrakta som en värdehandling i 1000-kronorsklassen, samt 2) vilka rutiner och kontroller har Viasat på plats för att säkerställa att samtliga returnerade kort blir registrerade och korrekt hanterade vid/efter postöppningen.

Har även bett Viasat att bemöta anklagelserna i den här tråden.

Vi får se om de agerar rakryggat och vilken ståndpunkt de har. De är viktigt för bolagets trovärdighet att man har avtalsvillkor som är rimliga och inte allt för ensidiga till säljarens fördel. Detta är något som Viasat dessvärre haft en del bekymmer med tidigare: Oskäligt förlängningsvillkor - 1 år , Vilseledande pris

Återkommer!

#21

Postad 13 augusti 2006 - 11:03

Andreas Epradius
  • Andreas Epradius
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Jag förstår fortfarande inte varför man har problem med att dom klassar det som en värdehandling.
Har man skrivit på avtalet så har man ju accepterat det faktum att det är en värdehandling. Man har ju gått med på villkoren. Vari ligger problemet? Vänd på frågan; hur kan man som kund vid tecknandet ha accepterat det som en värdehandling. Och sen när man inte vill ha det kvar, tycka att det är konstigt att det är en värdehandling?? Båda parter har ömsesidigt ingått ett avtal där bägge parter har läst, förstått samt accepterat avtalet till fullo. Jag ser inte problemet.


Det som däremot verkar oroväckande, är om rutinerna för returhantering av korten verkligen är så dåliga som det beskrivs i tråden.

#22

Postad 13 augusti 2006 - 11:25

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Det går inte att komma ifrån att man som kund skrivit på ett avtal som klassificerar kortet som värdehandling. Det jag frågar mig är varför Viasat anser att kortet är en värdehandling? Varför anser inte Viasat liksom Canal Digital att kortet är en värdelös plastbit när abonnemanget avslutats?

Kan man inte ge ett bra svar på detta så borde avgiften sänkas till en rimligare nivå. Lek med tanken att avgiften var 10.000 kronor för ett förkommet kort - skulle det hindra majoriteten kunder att teckna abonnemang hos Viasat? Troligen inte. Men visst förstår jag ditt resonemang. Ett avtal är ett avtal oavsett hur sjukt formulerat det avtalet är.

Nu hör det dock till saken att Viasat fått backa på avtalsvillkor tidigare för att de varit oskäliga. Kanske är det dags igen? Om ingen ifrågasätter storbolagens avtalsvillkor så kan man inte få till stånd en förändring, eller hur?

#23

Postad 14 augusti 2006 - 11:39

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Vore kul att se Viasat svettas hos Sverker i Plus ;)

Ingen drabbad som har lust att tipsa?

Redigerat av mikeett, 14 augusti 2006 - 11:40.


#24

Postad 14 augusti 2006 - 18:16

Andreas Epradius
  • Andreas Epradius
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0

Det jag frågar mig är varför Viasat anser att kortet är en värdehandling? Varför anser inte Viasat liksom Canal Digital att kortet är en värdelös plastbit när abonnemanget avslutats?

<{POST_SNAPBACK}>


Det kunde ju gärna Viasat svara på. Jag har ingen aning, men spekulerar endast i att det är någon form av straffavgift i botten från NDS (Videoguard) för att minimera omloppet av kort med deras teknik. Annars är jag helt främmande för vari denna avgift skulle bero på.

#25

Postad 15 augusti 2006 - 12:24

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Avseende korten

Det som egentligen oroar programdistributörer är att gamla kort "MOSCAs" (manipulated original smart card). Dvs att oanvända originalkort manipuleras för att ta in programutbudet utan att betala för det.

Licensgivare av kodsystem som tex NDS Videoguard lär ha de högsta säkerhetskraven på sina licenstagare, tex Viasat. Att det finns en drös med oanvända kort med chippet öppet för utforskning, manipulation och distribution oroar alla krypteringsleverantörer och programdistributörer.

Officiellt finns det ingen som har knäckt NDS sen 1997, men vad man menar är knäckt i formen av kodknäckning och distribution i större skala. Att mixtra med originalkort, programera om och testa sig fram görs hela tiden. Det finns forum på nätet om hur man knäcker NDS, visserligen väldigt avancerat för väldigt insatta, men ändå. Det är mycket mindre avancerat att mixtra fram ett MOSCat kort än att skapa nya kort. Ligger det drivor av oanvända originalkort som MOSCas så kan det bli ett problem. Det är riskbilden.

Olika licensgivare möter detta med olika medel. Conax arbetar med Chipset Pairing, dvs att guldchippet bara skall funka med CDs mottagare, dvs att en pirat måste skaffa CD-box för att kunna köra pirat vilket innebär merkostnader. CDs Conax knäcks tillfälligt från tid till annan. Man har valt en annan riskprofil.

NDS har generellt högre säkerhet än Conax. De tar säkert ut en högre licensavgift för detta.

#26

Postad 15 augusti 2006 - 18:11

Unregistered1a62e592
  • Unregistered1a62e592
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Skickar man tillbaka något i ett rekommenderat brev till ett företag och dessutom blivit ombedd att göra så, så tycker jag det är väldigt oproffsigt av Viasat att slarva bort saker hur som helst.

(Med tanke på hur de sköter sina kanaler och utbudet på dem så är det väl kanske inte konstigt att de slarvar bort både det ena och det andra...)

#27

Postad 16 augusti 2006 - 16:32

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Ännu inget svar från Viasat. Jag ger dem tills på måndag att svara, sedan går jag vidare till KO i min kommun.

#28

Postad 17 augusti 2006 - 18:25

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Nu ska den här tråden inte utvecklas till en vendetta mot Viasat, men jag vara bara tvungen att länka till den här storyn som överträffar min - med råge!

VIASAT krävde avliden på betalning

Snälla Viasat: hur ska ni överleva i den digitala världen om ni inte börjar behandla era kunder med respekt?

#29

Postad 17 augusti 2006 - 20:04

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

Nu ska den här tråden inte utvecklas till en vendetta mot Viasat, men jag vara bara tvungen att länka till den här storyn som överträffar min - med råge!

VIASAT krävde avliden på betalning

Snälla Viasat: hur ska ni överleva i den digitala världen om ni inte börjar behandla era kunder med respekt?

<{POST_SNAPBACK}>


Dom tror tydligen på ett liv efter döden... :)
Snart kanske man kan ta med sig sitt abbonemang tilll nästa liv... kanske då har dom fått igång hdtv... :D

#30

Postad 17 augusti 2006 - 21:14

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Ännu inget svar från Viasat. Jag ger dem tills på måndag att svara, sedan går jag vidare till KO i min kommun.

<{POST_SNAPBACK}>



Även om det lär bli en dryg process för dig hoppas jag nästan att de inte svarar. Vore bra om nån kunde ta tag i detta och få rätsida hur ett flertal personer kunnat blir drabbade på liknande sätt.

Kan bara önska dig lycka till även om de svarar eller inte!

#31

Postad 17 augusti 2006 - 21:20

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0
Tänkte bli Viasatkund

Efter att läst denna tråd --- NEVER!

Synd att 3:an sänder Sveriges VM och EM kvalmatcher i fotboll.

#32

Postad 17 augusti 2006 - 22:26

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
VIASAT krävde död på abonnemangsavgift
http://hd.se/inrikes...liden_betalning

Ja det är tydligen mycket mycket svårt att avsluta Viasats abonemang.

Redigerat av AiR, 17 augusti 2006 - 22:28.


#33

Postad 17 augusti 2006 - 22:33

hammar-erik
  • hammar-erik
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
helt sjukt dåliga rutiner Viasat verkar ha.. bäst att akta sig..

#34

Postad 22 augusti 2006 - 09:42

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0
Viasat fortsätter att ta betalt av avlidna.

Artikel i Expressen

Helt absurt!

Redigerat av Bullit, 22 augusti 2006 - 10:38.


#35

Postad 22 augusti 2006 - 18:00

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Nåja, Viasat har nu behagat höra av sig till mig och låter meddela följande:

- man kommer att uppdatera abonnemangsvillkoren med information om att alla kort ska returneras med rekommenderad post.

- skickar man in sitt kort rekommenderat dyker kvittonumret upp på en lista som skickas till Viasat av Posten. Viasats personal kvitterar sedan ut kortet från Posten. Man registrerar att det är returnerat och sedan är saken ur världen. Kunden ska därefter inte kunna få någon faktura för försvunnet kort.

- orsaken till att kortet är en värdehandling för Viasat har att göra med det som kenta2 skriver tidigare i tråden. För kunden är det en meningslös plastbit men för Viasat är det oerhört viktigt att inga kort kommer på avvägar.

Jag påtalade att flera personer i denna tråd har blivit uppmanade att returnera sina med rekommenderad post redan inskickade kort. De har tvingats faxa in sina postkvitton för att bli trodda av Viasat. Detta betvivlade dock Viasat, även om de inte direkt kunde redogöra för sina kortrutiner i samband med postöppningen.

SÅ: om någon i denna tråd vill ha vänligheten att skanna in ett postkvitto och efterföljande krav (i någon form) från Viasat vore jag mycket tacksam. PM:a mig för mailadress.

Jag skickar sedan handlingarna till Viasat som bevis på att inte ens Viasat är ofelbara

Det bästa är ju om företagen lyssnar på sin kunder och rättar till sina fel. Dagens telefonsamtal tyder på att Viasat har tagit sitt första "baby step" på den vägen. Men man får ju sluta kräva de döda på pengar. Dock svårt att klaga från "andra sidan" :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.