* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34655 svar till detta ämne
Postad 15 februari 2010 - 12:36
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Inte alla. Betalar hellre och att det fungerar. Är det bara jag som har problem idag? Kommunikationsfel igen...
Drabbade oss igår kväll också........ Jag och frugan tänkte sätta oss ner och hyra en "gratis film" fanns ju väldigt många och välja på (när jag var inne och tittade på söndag fm). Men när barna hade gått till sängs och vi satte oss framför TV:n, då fanns det bara "kommunikations fel" när man skulle hyra. Tråkigt att det blir så här när Telia skall göra något trevligt. Hoppas att ni ser över utrustning tills det är dax nästa gång så att problemet försvinner istället för att återkomma. Det är inte bra för "kundrelationen" när sådanna här fel dyker upp.........
Postad 15 februari 2010 - 13:34
Unregisteredfd55fd6d
-
Unregisteredfd55fd6d
-
Rookie
-
9 inlägg
Har nu testat med att ansluta min nya billiga receiver (Andersson RB-100) mellan 1963 och TV och det fungerar utmärkt.
Denna förstärkare har 3 HDMI in och en ut och då den endast är passthrough så blev den inget strul med HDCP utan allt fungerade som det skall.
Postad 15 februari 2010 - 18:41
Anaesthisia
-
Anaesthisia
-
Användare
-
-
102 inlägg
I onsdags förra veckan hade jag problem med att boxen slutade skicka hdmi-signal min Philips-tv kunde känna igen vid tredje gula pricken, efter att en text typ "starting the software" dykt upp. Jag pratade i torsdags morse med suppoprten, som ville att jag kontrollerade om scart fungerade och även om det hjälpte att radera mjukvaran innan omstart. Inget hjälpte, och de skulle skicka ut en ny box med sms-avisering. I dag kom ny box, men utan sms-avisering. I går kväll, efter att ha varit bortrest över helgen, fungerade det plötsligt med den befintliga boxen! Den klarade sig förbi den tredje punkten, och det svartnade aldrig. Frågan är hur jag vet vad för chip jag har? Supportkillen i torsdags visste inget om någon lista med serienummer -> chiptyp. A
Postad 15 februari 2010 - 19:12
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
I onsdags förra veckan hade jag problem med att boxen slutade skicka hdmi-signal min Philips-tv kunde känna igen vid tredje gula pricken, efter att en text typ "starting the software" dykt upp. Jag pratade i torsdags morse med suppoprten, som ville att jag kontrollerade om scart fungerade och även om det hjälpte att radera mjukvaran innan omstart. Inget hjälpte, och de skulle skicka ut en ny box med sms-avisering. I dag kom ny box, men utan sms-avisering.
I går kväll, efter att ha varit bortrest över helgen, fungerade det plötsligt med den befintliga boxen! Den klarade sig förbi den tredje punkten, och det svartnade aldrig.
Du är inte ensam om det kan jag säga. Det är det som gör det jobbigt med detta fel. Frågan är hur jag vet vad för chip jag har? Supportkillen i torsdags visste inget om någon lista med serienummer -> chiptyp.
Som jag skrivit tidigare vet inte handläggare på supporten något om vilka serienummer som har vilket chip. Detta är något de som sköter utbytet vet dock. Ska passa på att vara ännu tydligare, de enda fallen där det finns en chans att det fungerar att byta box är när det fungerar med en 1910 box eller med en längre HDMI kabel. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 15 februari 2010 - 20:10
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Till Markus Johansson: Har skickat svar på det förra Pm:et + skickat ytterligare ett Pm. Undrar om du fått dessa?
Ja, jag har fått dem. Jag har dock varit bortrest och sjuk så har inte hunnit med att titta på det. Kommer att titta på PM och svara på lite mer här i tråden så fort jag hinner. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 15 februari 2010 - 20:33
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 135 inlägg
Markus,
Jag blir snart med Telia FiberLan och kommer beställa bredband och DigitalTV (men inte telefoni).
Min arbetsgivare är snäll nog att betala mitt bredband, så jag vill alltså ha två separata abonnemang som fakturerat till två olika adresser men där båda är kopplade till samma fysiska adress.
Jag läste om personer som hade problem med Mina Sidor om man inte även hade Telia bredband...
Kommer det uppstå några problem för mig om bredbandet är kopplat till ett abonnemang medan DigitalTVn är kopplat till ett annat? Problem med Mina Sidor? Problem med 1963-box(ar)? Problem med att administrera de två abonnemangen på webben (om t.ex. en cookie används för att minnas vem jag är så kan det bli klurigt)
Redigerat av elofu17, 15 februari 2010 - 20:57.
Postad 15 februari 2010 - 20:48
Anaesthisia
-
Anaesthisia
-
Användare
-
-
102 inlägg
Du är inte ensam om det kan jag säga. Det är det som gör det jobbigt med detta fel.
Som jag skrivit tidigare vet inte handläggare på supporten något om vilka serienummer som har vilket chip. Detta är något de som sköter utbytet vet dock.
Ska passa på att vara ännu tydligare, de enda fallen där det finns en chans att det fungerar att byta box är när det fungerar med en 1910 box eller med en längre HDMI kabel.
Markus Johansson Telia Kundservice
Jag kan ju inte veta om det fungerar med en 1910-box? Har bara haft den äldsta silverfärgade Kreatel-boxen förut... Vet ni ännu om det är så att boxen slutar skicka signal, eller om signalen bara inte förstås av apparater som är aningen äldre eller från vissa tillverkare? Jag körde min box utan problem från mellandagarna fram till i mitten av förra veckan då ni tydligen spottade ur er en ny mjukvara. Min tv är en Philips och är en modell som introducerades år 2006. Den har, enligt specifikationerna, uttryckligen stöd för hdcp över hdmi och dvi men jag vet inte om den har hdmi version 1.2 eller 1.3. 1.3 kanske kom senare? Och vad har längden på hdmi-kabeln med något att skaffa? A
Postad 15 februari 2010 - 20:52
Anaesthisia
-
Anaesthisia
-
Användare
-
-
102 inlägg
Markus,
Jag blir snart med Telia FiberLan och kommer beställa bredband och DigitalTV (men inte telefoni). Min arbetsgivare är snäll nog att betala mitt bredband, så jag vill alltså ha två separata abonnemang som fakturerat till två olika adresser men där båda är kopplade till samma fysiska adress. Jag läste om personer som hade problem med Mina Sidor om man inte även hade Telia bredband...
Kommer det uppstå några problem för mig om bredbandet är kopplat till ett abonnemang medan DigitalTVn är kopplat till ett annat? Problem med Mina Sidor? Problem med 1963-box(ar)?
Du kan inte bara lämna fakturan till din arbetsgivare varje månad? Vet inte om vanligt Telia Bredband Fiberlan kan tecknas av företag... A
Redigerat av Anaesthisia, 15 februari 2010 - 22:41.
Postad 15 februari 2010 - 21:02
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 135 inlägg
Jag är inte så säker på att du kommer att kunna få separata abonnemang, såvida det inte finns två fysiska anslutningar till din lägenhet.
Du kan inte bara lämna fakturan till din arbetsgivare varje månad? Vet inte om vanligt Telia Bredband Fiberlan kan tecknas av företag...
Tja, jag hoppas det ska gå - ComHem har inga problem med det i alla fall. Att fysiskt lämna fakturan skulle väl gå, men både jag och min ekonomi-chef vill nog gärna slippa sådant meck. Det kommer inte teckas av ett företag, det teckas av mig, bara det att fakturan inte ska gå till min hem-adress.
Postad 15 februari 2010 - 21:42
mcarls
-
mcarls
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Yes! Nya 1963 boxen fungerar ihop med min Philips TV. Äntligen HDMI-kvalitet!
/Mikael
Postad 15 februari 2010 - 22:26
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Markus,
Jag blir snart med Telia FiberLan och kommer beställa bredband och DigitalTV (men inte telefoni). Min arbetsgivare är snäll nog att betala mitt bredband, så jag vill alltså ha två separata abonnemang som fakturerat till två olika adresser men där båda är kopplade till samma fysiska adress. Jag läste om personer som hade problem med Mina Sidor om man inte även hade Telia bredband...
Kommer det uppstå några problem för mig om bredbandet är kopplat till ett abonnemang medan DigitalTVn är kopplat till ett annat? Problem med Mina Sidor? Problem med 1963-box(ar)? Problem med att administrera de två abonnemangen på webben (om t.ex. en cookie används för att minnas vem jag är så kan det bli klurigt)
Det är inga problem alls att få två konton där man har digital-tv på ena kontot och bredbandet på det andra kontot med faktura till företaget. Tjejen hade så i något år innan vi flyttade ihop. Du kommer att kunna se båda dessa abg på mina sidor och även kunna administrera tjänsterna på mina sidor (byta kanalpaket, lägga till/ta bort e-postadresser mm). Det jag däremot inte kan svara på är om funktionen "Min TV" kommer fungera via Mina Sidor. Däremot har ju Telia bekräftat att man jobbar på att lösa problemet för de som "bara" har digital-tv på ett konto så detta bör funka inom kort.
Postad 16 februari 2010 - 07:47
Unregistered38610
-
Unregistered38610
-
Amatör
-
-
96 inlägg
TeliaKundservice, (eller någon annan)
Är det någon som jobbar med att få in rätt information i TV guiden för TV3, 6, 8, VH-1 mfl?
/P
Postad 16 februari 2010 - 08:35
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Du kan inte bara lämna fakturan till din arbetsgivare varje månad? Vet inte om vanligt Telia Bredband Fiberlan kan tecknas av företag...
A
När vi byggde vårat nät för ca två, tre år sedan så kunde inte företag teckna, men idag så kan man välja "privat" eller "företag" via den portal som kommer upp när man kopplar in nätverkssladden i uttaget.
Redigerat av Unregistered31511, 16 februari 2010 - 08:47.
Postad 16 februari 2010 - 21:14
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 135 inlägg
Jag hittar ingen info på nätet, så jag får fråga här...
1.
Hur är det med DD-ljud? Vilka kanaler har DD-ljud i sina sändningar? Alla filmkanaler (Canal+ & TV1000) samt filmer via Videobutiken tar jag för givet...
2.
Kan man enkelt växla till vanlig stereo i 1963:an om DD-ljudspåret inte låter bra?
3.
Gör 1963-boxen rätt med WSS-signalering, dvs skickar vidare signalen så att TVn automatiskt ställer in korrkt aspect ratio?
4.
Om man har en TV som inte förstår sig på WSS, kan man ställa in 1963:an att *alltid* mata ut en full 16:9-bild och att 1963:an internt förstår WSS-signalen och alltså lägger på svarta sorgkanter till höger och vänster vid 4:3-sändningar?
5.
...och en religions-fråga: Vilket filmpaket ska jag välja? Canal+ eller TV1000? ...dvs finns det någon nackdel med det ena paketet?
Redigerat av elofu17, 16 februari 2010 - 21:45.
Postad 16 februari 2010 - 23:48
Gorgeous81
-
Gorgeous81
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Är det någon som har ADSL som kan titta på HD-sändningarna från OS på Svt-Play.
Kategorien finns ju där men när man startar så blir bilden bara svart!
Postad 17 februari 2010 - 08:09
ringbert
-
ringbert
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Är det någon som har ADSL som kan titta på HD-sändningarna från OS på Svt-Play. Kategorien finns ju där men när man startar så blir bilden bara svart!
HD funkar inte med ADSL än. Vi får se om det kommer när de bytt till MPEG4 senare i år.
Postad 17 februari 2010 - 08:41
Unregistered722daaac
-
Unregistered722daaac
-
Användare
-
-
102 inlägg
Tänkte bara tippsa att motorola har släppt test programvara. https://opensource.m...ts/vip_motoplyr
Postad 17 februari 2010 - 09:14
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
NU finns det en möjlighet för er som tycker sig kunna tekniken och har egna idéer om hur telia borde utveckla sin IP tvtjänst. http://www.careerbui...J...c&HostID=SE
Postad 17 februari 2010 - 09:23
harlosaboy
-
harlosaboy
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Är det någon som har ADSL som kan titta på HD-sändningarna från OS på Svt-Play. Kategorien finns ju där men när man startar så blir bilden bara svart!
Jag ser HD-sändningar från OS på SVT-Play med ADSL men det kan ju bero på att jag har ett tvillingabonnemang.
Postad 17 februari 2010 - 12:17
Gorgeous81
-
Gorgeous81
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Jag ser HD-sändningar från OS på SVT-Play med ADSL men det kan ju bero på att jag har ett tvillingabonnemang.
Vad är det som gör att man kan se svt-hd när man har tvillingabonnemang. Det borde ju betyda att du behöver ännu mer bandbredd!
Postad 17 februari 2010 - 13:22
Anaesthisia
-
Anaesthisia
-
Användare
-
-
102 inlägg
Vad är det som gör att man kan se svt-hd när man har tvillingabonnemang. Det borde ju betyda att du behöver ännu mer bandbredd!
Rimligen reserveras dubbla bandbredden för tv-ändamål vid tvillingabonnemang - innebärande att du måste bo väldigt nära stationen och ändå inte får så mycket bredband kvar för surf... A
Postad 17 februari 2010 - 13:32
harlosaboy
-
harlosaboy
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Fråga inte mig, det var bara en gissning. Jag mäter 21,5-23,5 Mbit/s i bandbredd in och det verkar räcka till eftersom jag bevisligen ser en HD-bild (eller egentligen två, båda TV-apparaterna har HD). Någon tekniskt bevandrad kanske kan förklara mer eller också kan Telia berätta hur det ligger till. Det verkar pågå någon sorts utprovning eftersom jag hade HD för ett par veckor sedan på SVT Play, förra veckan var det borta för att komma tillbaka i helgen lagom till att OS startade.
Postad 17 februari 2010 - 14:28
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Fråga inte mig, det var bara en gissning. Jag mäter 21,5-23,5 Mbit/s i bandbredd in och det verkar räcka till eftersom jag bevisligen ser en HD-bild (eller egentligen två, båda TV-apparaterna har HD). Någon tekniskt bevandrad kanske kan förklara mer eller också kan Telia berätta hur det ligger till. Det verkar pågå någon sorts utprovning eftersom jag hade HD för ett par veckor sedan på SVT Play, förra veckan var det borta för att komma tillbaka i helgen lagom till att OS startade.
I vilken del av Sverige bor min Herre?? mvh: MrVan
Postad 17 februari 2010 - 15:05
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1 033 inlägg
Skulle tippa på att Telia komprimerar HD-sädningarna bra mkt mer än vad Boxer exempelvis gör. Där låg SVT HD senast jag mätte (vilket iofs var ett bra tag sen) på 20Mbit/s.
Postad 17 februari 2010 - 15:14
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Jag mäter 21,5-23,5 Mbit/s i bandbredd in och det verkar räcka till eftersom jag bevisligen ser en HD-bild (eller egentligen två, båda TV-apparaterna har HD). Någon tekniskt bevandrad kanske kan förklara mer eller också kan Telia berätta hur det ligger till. Det verkar pågå någon sorts utprovning eftersom jag hade HD för ett par veckor sedan på SVT Play, förra veckan var det borta för att komma tillbaka i helgen lagom till att OS startade.
Har man en box reserveras som det sagts tidigare i tråden 8 avsätts för digital-tv. Har man två boxar är nog en mycket bra gissning att det dubbla reserveras. Den högsta hastigheten mellan modemet och stationen man får är normalt ca 15 mbit om man har en box och omkring 20 mbit om man har två. Det har inte gått ut någon info som jag har sett att ADSL kunder ska SVT HD, men jag ska kolla upp det. Du får gärna skicka ett PM med identifikationskoden du har i boxen du kan se HD med så kan jag titta vidare. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 17 februari 2010 - 15:31
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Kommunikationsfel igen...
nä...
Brukar det inte alltid vara så här då Telia har sina hyr-film-gratis-kampanjer? Systemen blir överbelastade, och det brukar bli allmänt struligt då det är många som hyr... Jag tycker mig känna igen fenomenet från tidigare sådana gratis-evenemang.
Tydligen, åtminstone drabbas jag varje gång det händer. Jag antar att Telia har nätövervakning och kan se var ev. överbelastning sker men då borde man väl åtgärda problemet? Hur är det med det Markus? Måste man klaga för att det ska ske? Jättebra att Telia kör med frivisning emellanåt men jag blir lika besviken varje gång när jag inte kan utnyttja det pga av detta med "Kommunikationsfel".
Drabbade oss igår kväll också........ Jag och frugan tänkte sätta oss ner och hyra en "gratis film" fanns ju väldigt många och välja på (när jag var inne och tittade på söndag fm).
Men när barna hade gått till sängs och vi satte oss framför TV:n, då fanns det bara "kommunikations fel" när man skulle hyra. Tråkigt att det blir så här när Telia skall göra något trevligt. Hoppas att ni ser över utrustning tills det är dax nästa gång så att problemet försvinner istället för att återkomma.
Det är inte bra för "kundrelationen" när sådanna här fel dyker upp.........
Beklagar att ni har haft problem, det har inte drabbat alla kunder dock. Det arbetas på att hitta orsaken och hoppas att det ska vara löst så snart som möjligt. Jag gissar att det inte var ett överbelastningsproblem utan något som gick fel med vissa konton eller vissa delar av landet bara. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 17 februari 2010 - 15:38
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Skulle tippa på att Telia komprimerar HD-sädningarna bra mkt mer än vad Boxer exempelvis gör. Där låg SVT HD senast jag mätte (vilket iofs var ett bra tag sen) på 20Mbit/s.
SVT HD sänds med 8,5 Mb/s /A
Postad 17 februari 2010 - 15:43
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Någon som hört något nytt om problemen med att texten inte är i synk? Vad gör ni åt de här problemen och när kommer problemen vara åtgärdade?
Har inte hört något mer om det på ett tag, jag vet dock att det arbetas både hos Telia och hos underleverantörer på hur man ska kunna lösa det snarast. Är det någon som jobbar med att få in rätt information i TV guiden för TV3, 6, 8, VH-1 mfl?
Både hos Telia och Viasat. Telia tittar dessutom på om det finns några lösningar som medför att EPG blir lite mer beskrivande än den som Viasat skickar ut. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 17 februari 2010 - 15:46.
Postad 17 februari 2010 - 15:52
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Jag blir snart med Telia FiberLan och kommer beställa bredband och DigitalTV (men inte telefoni). Min arbetsgivare är snäll nog att betala mitt bredband, så jag vill alltså ha två separata abonnemang som fakturerat till två olika adresser men där båda är kopplade till samma fysiska adress.
Det finns inget system hos Telia som är anpassat för att lägga upp mer än ett abonnemang per adress så det kan bli problem. Vet inte om det är tekniskt möjligt att göra på något sätt men vill minans att jag hört talas om en kund som ville ha det så på ADSL, men att man då kom fram till att det var omöjligt och dessutom är det ingen funktion som ska finnas på abbonemanget. Jag läste om personer som hade problem med Mina Sidor om man inte även hade Telia bredband...Kommer det uppstå några problem för mig om bredbandet är kopplat till ett abonnemang medan DigitalTVn är kopplat till ett annat? Problem med Mina Sidor? Problem med 1963-box(ar)? Problem med att administrera de två abonnemangen på webben (om t.ex. en cookie används för att minnas vem jag är så kan det bli klurigt)
Felet med mina sidor berörde bara att min tv inte fanns i menyn på mina sidor om det inte fanns ett bredbandsabonnemang på samma personnummer. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 17 februari 2010 - 16:01
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Hur är det med DD-ljud? Vilka kanaler har DD-ljud i sina sändningar? Alla filmkanaler (Canal+ & TV1000) samt filmer via Videobutiken tar jag för givet...
Jag kan inte alla i huvudet, på vissa kanaler varierar det dessutom mellan olika program. Kan man enkelt växla till vanlig stereo i 1963:an om DD-ljudspåret inte låter bra?
Tryck menu väljer inställningar och sen ljud, om det en enkelt får ni avgöra. Gör 1963-boxen rätt med WSS-signalering, dvs skickar vidare signalen så att TVn automatiskt ställer in korrkt aspect ratio?
Om man har en TV som inte förstår sig på WSS, kan man ställa in 1963:an att *alltid* mata ut en full 16:9-bild och att 1963:an internt förstår WSS-signalen och alltså lägger på svarta sorgkanter till höger och vänster vid 4:3-sändningar?
Det finns ingen exakt standard för detta som alla TV apparater klarar om man kör HDMI. Det finns ju en för scart som fungerar med Motorolas boxar. Ställer du dock in boxen i widescreen läge med pillerbox funktion blir det normalt rätt aspect ratio. ...och en religions-fråga: Vilket filmpaket ska jag välja? Canal+ eller TV1000? ...dvs finns det någon nackdel med det ena paketet?
Det kan ju vara en kostnadsfråga med Canal + total med Telias stora paket kostar strax under 200 kr/månad för tillfället om man nytecknar det i 24 månader har jag för mig. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 17 februari 2010 - 17:07
harlosaboy
-
harlosaboy
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Har man en box reserveras som det sagts tidigare i tråden 8 avsätts för digital-tv. Har man två boxar är nog en mycket bra gissning att det dubbla reserveras. Den högsta hastigheten mellan modemet och stationen man får är normalt ca 15 mbit om man har en box och omkring 20 mbit om man har två.
Det har inte gått ut någon info som jag har sett att ADSL kunder ska SVT HD, men jag ska kolla upp det. Du får gärna skicka ett PM med identifikationskoden du har i boxen du kan se HD med så kan jag titta vidare.
Jag bor i Skåne. Ett förtydligande sen jag kollat lite mera: SVT HD-material på SVT Play kan bara tas emot på en box i taget, den andra TV-rutan blir svart om jag försöker köra båda boxarna samtidigt på SVT Play/HD eftersom bandbredden troligen inte räcker till. (Jag har två boxar, 1903 och 1963, inköpta vid olika tillfällen, kopplade till varsin apparat. Båda tar HD). Markus: Har inte mailadressen till dig, vill inte lägga ut id-koden här.
Postad 17 februari 2010 - 17:50
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Jag bor i Skåne. Ett förtydligande sen jag kollat lite mera: SVT HD-material på SVT Play kan bara tas emot på en box i taget, den andra TV-rutan blir svart om jag försöker köra båda boxarna samtidigt på SVT Play/HD eftersom bandbredden troligen inte räcker till. (Jag har två boxar, 1903 och 1963, inköpta vid olika tillfällen, kopplade till varsin apparat. Båda tar HD). Markus: Har inte mailadressen till dig, vill inte lägga ut id-koden här.
Vänsterklicka med musen på namnet TeliaKundservice och välj att skicka ett PM.
Postad 17 februari 2010 - 18:38
sallesalva
-
sallesalva
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Det kan ju vara en kostnadsfråga med
Canal + total med Telias stora paket kostar strax under 200 kr/månad för tillfället om man nytecknar det i 24 månader har jag för mig.
Kan du skicka länken på det erbjudandet?
Postad 17 februari 2010 - 19:08
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
SVT HD sänds med 8,5 Mb/s
/A
Jag tycker att bilden på SVT HD är utmärkt. Sen om det är hårt komprimerat eller ej käns som det kvittar så länge bilden är så bra som den är nu. Upplösningen är ju förståss högre, men jag tycker nog att den största skillnaden är avsaknaden av komprimerinseffekter gämfört med "vanliga" säningen. Just det talar ju för att komprimeringen inte är FÖR stark.
Postad 17 februari 2010 - 19:52
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Felet med mina sidor berörde bara att min tv inte fanns i menyn på mina sidor om det inte fanns ett bredbandsabonnemang på samma personnummer.
Ja, just det - vilket påminner mig: Vad har du själv för tredje siffra i de fyra sista i ditt personnummer? Är det en jämn siffra där kanske? Undrar bara för jag ser att du bytt bild, till en liten söt flicka:
Telia.jpg 17,34K
3 Antal nerladdningar , för visst är det ovanligt med flickor vid namn "Markus"! När kommer Filmkanaler i HD via Fiber?
Redigerat av anderswillhelmsson, 17 februari 2010 - 19:54.
Postad 17 februari 2010 - 20:03
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jag tycker att bilden på SVT HD är utmärkt. Sen om det är hårt komprimerat eller ej käns som det kvittar så länge bilden är så bra som den är nu. Upplösningen är ju förståss högre, men jag tycker nog att den största skillnaden är avsaknaden av komprimerinseffekter gämfört med "vanliga" säningen. Just det talar ju för att komprimeringen inte är FÖR stark.
Man skall också vara medveten om att SVT har godkänt den bitrate som Telia använder vilket innebär att den uppfyller SVT:s kvalitetskrav. /A
Postad 17 februari 2010 - 20:17
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Man skall också vara medveten om att SVT har godkänt den bitrate som Telia använder vilket innebär att den uppfyller SVT:s kvalitetskrav.
/A
Måste säga att OS-hockeyn på SVTHD är en riktigt härlig upplevelse. OS-sändningarna på SVTHD överlag är grymt bra.
Postad 17 februari 2010 - 20:37
Minimal
-
Minimal
-
Rookie
-
3 inlägg
Till TeliaKundservice eller annan person som vet svaren på mina frågor: 1. Jag har fiber och letar efter ett alternativ till Telias lösning för trådlös TV, Ruckus MediaFlex. Kan man använda sig av nätverk via elnätet? Om ja, finns det något speciellt man måste tänka på innan man köper? Vilka märken/modeller är kompatibla? Vilken dataöverföringshastighet, Mbit/s, måste nätverket klara? Måste elnätet ligga på samma fas eller går det även om det måste gå via proppskåpet etc.? Har bekanta i Tyskland och kan därför köpa Netgear XAVB101 helt nytt för 400 kr inkl frakt så funkar det att använda nätverk via elnätet betalar jag heller 400 kr än 1.300 kr som Telia tar för sin lösning. 2. Varför kan man inte "köpa" enstaka kanaler löst? Vill se kanalen TV4 Science Fiction som bara finns i TV4's kanalpaket men eftersom jag redan har kanalpaketet Stor får jag betala för flera kanaler två gånger bara för att se en kanal. Avstår därför i dagsläget från den kanalen. Varför inte göra som andra aktörer gör och "sälj" kanaler löst? Canal Digital tar 10 kr för kanalen. Man skall också vara medveten om att SVT har godkänt den bitrate som Telia använder vilket innebär att den uppfyller SVT:s kvalitetskrav.
/A
Är inte säker på om du har skrivit detta tidigare men TeliaKundservice skrev bl.a. den 16 januari att Telia inte komprimerar sina sändningar alls utan sänder vidare i precis samma kvalitet som man får in i. Nu heter det från din sida, eller jag tolkar det som så i varje fall, att Telia komprimerar sina utsändningar men ej mer än att SVT godkänner det. Hur ska man kunna förlita sig på det ni Teliaanställda skriver när ni motsäger varandra?
Redigerat av Minimal, 17 februari 2010 - 21:17.
Postad 17 februari 2010 - 20:48
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Kan du skicka länken på det erbjudandet?
Nu var det LAGOM och canal+ total, skrev lite fel där. Men info finns på http://telia.se/tv . Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 17 februari 2010 - 20:53
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Måste säga att OS-hockeyn på SVTHD är en riktigt härlig upplevelse. OS-sändningarna på SVTHD överlag är grymt bra.
Jo bilden är klarare på något sätt. DOCK Det är fortfarande något osynk med ljudet. Ljudet ligger typ nån tiondel före. @teliakundservice Fortfarande osynk på SVTHD..... Edit, undra om inte alla kanaler har problem med synken. Kanal 9 har det oxå iaf.
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 17 februari 2010 - 21:48.
Postad 17 februari 2010 - 21:02
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Till TeliaKundservice eller annan person som vet svaren på mina frågor: Är inte säker på om du har skrivit detta tidigare men TeliaKundservice skrev bl.a. den 16 januari att Telia inte komprimerar sina sändningar alls utan sänder vidare i precis samma kvalitet som man får in i. Nu heter det från dig, eller jag tolkar det som så i varje fall, att Telia komprimerar sina utsändningar men ej mer än att SVT godkänner det.
Hur ska man kunna förlita sig på det ni Teliaanställda skriver när ni motsäger er själva?
För säkert 100:e gången så skriver inte jag här som "teliaanställd" utan som privatperson. Jag skrev aldrig att Telia komprimerar sändningen (delvis eftersom jag inte har mer koll på det än vad du har). Skriver de som vet att man inte gör det så är det säkert så. Det jag skrev var att den bitrate som Telia använder är godkänd av SVT, vilket kanske är givet om det är den bitrate som Telia får, men eftersom jämförelsen med att Boxer enligt vissa sänder med 20 Mb/s så verkar ju det vara att ta i lite i överkant, då ju SVT uppenbarligen tycker att 8,5 Mb/s är kvalitetsmässigt tillräckligt. /A
Postad 17 februari 2010 - 21:06
sallesalva
-
sallesalva
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Nu var det LAGOM och canal+ total, skrev lite fel där. Men info finns på http://telia.se/tv .
Det var det jag var rädd för. Annars hade det varit ett kanon erbjudande.
Postad 17 februari 2010 - 21:34
Anaesthisia
-
Anaesthisia
-
Användare
-
-
102 inlägg
Till TeliaKundservice eller annan person som vet svaren på mina frågor:
1. Jag har fiber och letar efter ett alternativ till Telias lösning för trådlös TV, Ruckus MediaFlex. Kan man använda sig av nätverk via elnätet? Om ja, finns det något speciellt man måste tänka på innan man köper? Vilka märken/modeller är kompatibla? Vilken dataöverföringshastighet, Mbit/s, måste nätverket klara? Måste elnätet ligga på samma fas eller går det även om det måste gå via proppskåpet etc.?
Jag har för mig att Telias butik på Kungsgatan 36 i Stockholm utöver Ruckus MediaFlex även har någon elnätsbaserad lösning. A
Postad 17 februari 2010 - 21:48
Minimal
-
Minimal
-
Rookie
-
3 inlägg
För säkert 100:e gången så skriver inte jag här som "teliaanställd" utan som privatperson. Jag skrev aldrig att Telia komprimerar sändningen (delvis eftersom jag inte har mer koll på det än vad du har). Skriver de som vet att man inte gör det så är det säkert så. Det jag skrev var att den bitrate som Telia använder är godkänd av SVT, vilket kanske är givet om det är den bitrate som Telia får, men eftersom jämförelsen med att Boxer enligt vissa sänder med 20 Mb/s så verkar ju det vara att ta i lite i överkant, då ju SVT uppenbarligen tycker att 8,5 Mb/s är kvalitetsmässigt tillräckligt.
/A
Du arbetar på Telia och svarar på kunders frågor så därför är du här i egenskap som anställd och inte som privatperson enligt mig. Hur som helst... Om Telia mottager signalen i 8.5 Mbit/s så bör Boxer få det med men det får man ju inte, bevisligen. Varför skulle SVT skicka ut signalen i låga 8.5 Mbit/s till Telia och hela 20 Mbit/s till Boxer? Jag ser det som så att Telia också får signalen i 20 Mbit/s, eller högre, men väljer att komprimerar ner den till 8.5 Mbit/s när man sänder signalen vidare bara för att man vill spara in pengar på bandbredden. Ditt uttalande pekar åt det hållet eftersom det heter att SVT "godkänner" Telias bithastighet. Hade Telia sänt ut signalen så som du påstår att man får den från SVT, i 8.5 Mbit/s, så hade Telia inte behövt få ett godkännande från SVT... Jag har för mig att Telias butik på Kungsgatan 36 i Stockholm utöver Ruckus MediaFlex även har någon elnätsbaserad lösning.
A
Tack för informationen men jag bor inte i Stockholm.
Redigerat av Minimal, 17 februari 2010 - 21:51.
Postad 17 februari 2010 - 22:08
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Du arbetar på Telia och svarar på kunders frågor så därför är du här i egenskap som anställd och inte som privatperson enligt mig. Hur som helst...
Jag känner inte till dina anställningsvillkor, men jag kan mina, och nej jag är inte livegen. Vad jag gör på min fritid är helt upp till mig och i det här sammanhanget är jag lika mycket kund som du och jag för en dialog med övriga forumdeltagare. Jag vet inte var du jobbar, men anser du att du i det här forumet representerar din arbetsgivare? Om Telia mottager signalen i 8.5 Mbit/s så bör Boxer få det med men det får man ju inte, bevisligen. Varför skulle SVT skicka ut signalen i låga 8.5 Mbit/s till Telia och hela 20 Mbit/s till Boxer? Jag ser det som så att Telia också får signalen i 20 Mbit/s, eller högre, men väljer att komprimerar ner den till 8.5 Mbit/s när man sänder signalen vidare bara för att man vill spara in pengar på bandbredden. Ditt uttalande pekar åt det hållet eftersom det heter att SVT "godkänner" Telias bithastighet. Hade Telia sänt ut signalen så som du påstår att man får den från SVT, i 8.5 Mbit/s, så hade Telia inte behövt få ett godkännande från SVT...
Varför skulle inte SVT skicka ut olika bitrate till respektive operatör? Det är ju knappast samma "lina" som går till både Teracom och Telia, för jämförelsen med 20 Mb/s är ju inte gjord med Boxer TV via bredband utan med DVB-T. Återigen, jag har inte påstått varken det ena eller det andra, jag har ingen aning om Telia komprimerar saker eller ej, eftersom jag inte på något vis arbetar med Digital-TV. Däremot vet jag att man testade olika bitrates innan lanseringen av SVT HD och då Telia (okomprimerat eller ej) fått ok på 8,5 Mbit/s så är det väl knappast fel att säga att SVT godkänt den bitraten. Hur du sedan vill spekulera är din sak, men försök inte få det till att jag skrivit det eller påstått det. /A
Postad 17 februari 2010 - 22:45
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 135 inlägg
Det är fortfarande något osynk med ljudet. Ljudet ligger typ nån tiondel före. Fortfarande osynk på SVTHD..... undra om inte alla kanaler har problem med synken. Kanal 9 har det oxå iaf.
Det är inte så att du spelar upp ljudet direkt medan det tar lite tid (någon tiondel) för din TV/projektor att visa bilden? Läppsynkproblem är vanligt på platt-TVs. Jag märker det tydligt på min plasma-TV om jag spelar upp ljudet både i den inbyggda högtalaren och i 5.1-anläggningen. 5.1-receivern spelar upp ljudet omedelbart när det tagits emot från digitalboxen medan TVns inbyggda högtalare fördröjer ljudet ca 25ms för att det ska komma i synk med bilden (som alltså tar ca 25ms från det att den mottas till det att den processats klart och visas på panelen). Man hör tydligt en reverb/eko-effekt mellan de två systemen. När jag på 5.1-receivern fördröjer ljudet blir det mer och mer som en solid ljudmatta utan reverb/eko. Min Onkyo klarar dock bara av att fördröja ljudet i steg om 10ms, så jag kan inte välja 25, utan använder 20ms fördröjning som en bra kompromiss.
Redigerat av elofu17, 17 februari 2010 - 22:49.
Postad 17 februari 2010 - 22:46
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Du arbetar på Telia och svarar på kunders frågor så därför är du här i egenskap som anställd och inte som privatperson enligt mig.
Fattar du inte själv hur korkat det du skriver är? Exempel: SJ anställd tar tåget till Åre för en veckas semester. På hela resan får han kontrollera biljetter, servera kaffe mm endast för att han är anställd på företaget. Han får ju skylla sig själv för att han valde att resa med det företag han är anställd av, eller? Bra logik!!!
Redigerat av coneye, 17 februari 2010 - 22:47.
Postad 17 februari 2010 - 22:52
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 851 inlägg
Om Telia mottager signalen i 8.5 Mbit/s så bör Boxer få det med men det får man ju inte, bevisligen. Varför skulle SVT skicka ut signalen i låga 8.5 Mbit/s till Telia och hela 20 Mbit/s till Boxer? Jag ser det som så att Telia också får signalen i 20 Mbit/s, eller högre, men väljer att komprimerar ner den till 8.5 Mbit/s när man sänder signalen vidare bara för att man vill spara in pengar på bandbredden. Ditt uttalande pekar åt det hållet eftersom det heter att SVT "godkänner" Telias bithastighet. Hade Telia sänt ut signalen så som du påstår att man får den från SVT, i 8.5 Mbit/s, så hade Telia inte behövt få ett godkännande från SVT...
Programsignalen från SVT är en så kallad SDI-signal. Se vidare på: http://en.wikipedia....gital_interfaceDenna signal är digital och för standard-TV har den bit-raten 270 Mbit/s. De fyra operatörerna omvandlar sedan signalen till MPEG kodad bild och ljud. (SVT leverera denna signal till Teracom , Canal Digital, Viasat och Telia.)
Postad 17 februari 2010 - 23:15
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Du arbetar på Telia och svarar på kunders frågor så därför är du här i egenskap som anställd och inte som privatperson enligt mig. Hur som helst...
Om Telia mottager signalen i 8.5 Mbit/s så bör Boxer få det med men det får man ju inte, bevisligen. Varför skulle SVT skicka ut signalen i låga 8.5 Mbit/s till Telia och hela 20 Mbit/s till Boxer? Jag ser det som så att Telia också får signalen i 20 Mbit/s, eller högre, men väljer att komprimerar ner den till 8.5 Mbit/s när man sänder signalen vidare bara för att man vill spara in pengar på bandbredden. Ditt uttalande pekar åt det hållet eftersom det heter att SVT "godkänner" Telias bithastighet. Hade Telia sänt ut signalen så som du påstår att man får den från SVT, i 8.5 Mbit/s, så hade Telia inte behövt få ett godkännande från SVT...
Tack för informationen men jag bor inte i Stockholm.
Det är inte hans kunder, han arbetar på mobilsidan om jag uppfattat riktigt. Däremot är han själv digitaltvkund.
Postad 17 februari 2010 - 23:31
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Det är fortfarande något osynk med ljudet. Ljudet ligger typ nån tiondel före. Fortfarande osynk på SVT HD...
Det är inte så att du spelar upp ljudet direkt medan det tar lite tid (någon tiondel) för din TV/projektor att visa bilden? Läppsynkproblem är vanligt på platt-TVs.
Det är bara SVT HD som det är problem med lite osynk i ljudet.
6 användare läser detta ämne
2 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Skivor i taket
Globe
2025-01-16 08:29:33
-
-
Mer elektronik.
Dynabro75
2025-01-11 19:45:22
-
Kraften och kontrollen
Dynabro75
2025-01-11 19:36:58
-
Där det roliga kommer ifrån!
Dynabro75
2025-01-11 19:15:07
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|