Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lättare än MDF eller masonit/regel-dukar

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 May 2005 - 15:44

Unregistered397a7182
  • Unregistered397a7182
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag har funderat en del på det här med MDF, masonit osv. Då kom jag att tänka på IKEA:s bordsskivor, som är mycket lätta. "Vika Amon" finns vitlackerad upp till storlek 150 x 75 cm för 249:-. För större ytor krävs t ex "Vika Dala", som dock endast fås i björk- eller bokfanér, och kostar följaktligen mer: 795:-.

Det fina med dessa skivor är att de består av en ram av spånskiva, träfiberskiva i topp och botten samt papper som fyllnadsmaterial. Det är just fyllnadsmaterialet som gör dem så intressanta! Det hela blir en lätt och styv sandwich-konstruktion, där avståndet mellan den kompakta topp- och botten-masoniten hålls konstant med ett lätt/poröst material.

Problemet är att skivorna inte motsvarar något vettigt filmformat. Därför blir det till att såga och snickra lite... :) Och ska man ändå såga och snickra lite... så kan man lika gärna snickra lite till, och samtidigt spara en slant! :)

Jag tänkte då masonitskivor i topp och botten samt skivor av cellplast/frigolit/expanderad polystyren som fyllnadsmaterial. Den består till 98% av luft och är därmed mycket lätt. Dess enda uppgift är att hålla avståndet mellan masonitskivorna konstant. Och jämfört med regelkonstruktioner, blir ju ingen del av masoniten "oreglad" = inga ojämnheter! :(

Här följer en teoretisk byggnadsbeskrivning (detta är ännu en skrivbordsprodukt - jag har inte provat själv...):

Såga till två masonitskivor till lämplig storlek. Lägg den ena i botten med släta sidan nedåt. Stryk ut ett jämnt lager av lämpligt lim. Lägg på de tillsågade skivorna av cellplast (brukar säljas i skivor på 1200 x 600 mm). De finns bl a i tjocklekarna 20, 30, 50, 70, 100 mm, men jag tror att 30 mm kan vara lagom till mindre dukar och 50 mm till större. (Jag jämför då med IKEA:s tjocklekar...) Stryk så på ett lager lim på toppmasonitens baksida och lägg ovanpå cellplasten. Nu lär det bli viktigt med att det blir ett jämnt tryck på konstruktionen, och jag tänker då på cementplattor som läggs ut över hela ytan. För att skydda ytskiktet, kan en tredje masonitskiva ligga mellan duken och cementplattorna. Nu kan visserligen limningen i sig orsaka att masonitskivorna slår sig, men om de limmas samtidigt, borde de ju ta ut varandra.

Det finns masonit/träfiberskivor som är vitlackerade. Då har man redan en snygg, jämn, vit yta (förmodligen alltför glansig...). Fördelen är att masoniten redan har sugit upp färg, så att den inte deformeras när man lackerar om den till lämplig nyans. Rugga dock upp ytan först med vibratorslipmaskin, så att färgen verkligen fäster. Och min rekommendation blir att lackera efter limningen, dels för att ytan inte ska förstöras vid limningsarbetet och dels för att säkerställa att ingen deformering sker om skivan ändå skulle suga upp lite färg.

När man har kommit så långt kan man tillverka en ram som styvar upp konstruktionen ytterligare. (Minns att IKEA:s bordsskivor har en stabiliserande ram av spånskiva!) Jag tänker mig då att man ramar in hela konstruktionen med läkt/regel som har samma tjocklek som den nytillverkade duken (dvs lika tjock som två masonitskivor tillsammans med cellplasten). När denna ram nu ligger utanför dukens yta, förbinds läkt-/regelramen med duken genom att ytterligare en ram monteras på dukens fram- och baksida. Denna ska vara så bred att den täcker läkt-/regelramen samt går in en bit över själva duken. Över själva läkt-/regelramen räcker det med träskruv från både fram- och baksida, men att förbinda den "täckande" ramen på ömse sidor av duken borde kräva förborrning samt genomgående maskinskruv (diskret skalle) och mutter på baksidan.

Ett alternativ till ram är att låta bocka upp U-profil av metall, helst aluminium (för viktens skull), som skruvas och eventuellt limmas fast.

Men några frågor kvarstår. Vilket lim skulle vara lämpligt mellan masoniten (suger en hel del, skulle jag tro) och cellplasten (suger inte lika mycket enligt min gissning)?

Min ödmjukhet förbjuder mig att bli kaxig, men visst låter det intressant? :D

Hör gärna av er med synpunkter och svar på limfrågan - det verkar finnas en hel del duktigt yrkesfolk på forumet!

Postad 07 May 2005 - 16:13

Unregistered08b54abd
  • Unregistered08b54abd
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Ja , det låter som ett projekt det. Jag blev trött bara av att läsa igenom beskrivningen men så är jag den bekväma typen (målade hela väggen istället).

Lycka till med byggandet och lägg gärna ut en bild om/när du gjort klar duken.

Det kanske blir så bra att till och med jag ger mig på att bygga då.

Postad 07 May 2005 - 16:36

bengha
  • bengha
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Du är helt rätt ute.

Jag har själv gjort på nästan samma sätt. Skilnaden var att jag limmade fast ramen mot den första massonite-skivan. Fylde den sedan med frigolit, för att sedan limma fast nästa massonite-skiva. Den första skivan låg mot ett lant golv och blev därför helt slät, den använde jag som duk. Skivorna slog sig inte alls när jag målade dem, men jag målade båda för säkerhets skull. Frigoliten jag använde var bara 20mm och det till en 100' duk.

Nu har jag flyttat så därför är den över och jag måste skaffa mig en rullduk. Jag kommer nog att sakna duken när rullduken börjar bucklasig.

Lycka till!

Postad 07 May 2005 - 20:25

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Hmm.

Jag fattar inte vad detta ska vara bra för. Jag byggde min först duk av enkel masonit,
sådan R-ace nämner i sitt inlägg som är vit på ena sidan.
Byggde sedan en bred ram som jag betsade med Herdins lackbets.
Ramen byggdes så att "hålet" var lite mindre än själva skivan och efter att jag hade
målat masoniten skruvade jag bara fast den i ramen bakifrån med en massa skruv
ganska tätt, kanske med någon decimeters mellanrum mellan skruvarna.

Denna "duk" har jag faktiskt kvar ännu efter tre år, trots att jag inte använder den längre.
Den är fortfarande exakt likadan som när den var nybyggd. Har inte slagit sig alltså.

Så här ser den ut:
https://www.prisjakt...d=4446&pic=.jpg

Skippa sandwichen säger jag, det låter som arbete i onödan, tycker jag. :)

Mvh

Postad 15 May 2005 - 17:07

bosse kaka
  • bosse kaka
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
tjena ... grabbarna grus... är rätt så ny på området kring hemmabio o projektorer...
Beställde precis i dagarna en Panasonic pt ae 700
som ska köras med en tv tuner ... senare så kommer en hdpc kopplas upp...

Har några frågor ... kanske inte är just rätt forum men men ... hur tjocklek är normalt eller bäst o ha på duken ??? ... tänkt o köra med mdf board 4 eller 6 mm

Vad ska man ha för nyans på färgen till duken ???... hört o sett att det finns lite olika varianter ... typ alcro sober grånyans s2500 ... nåt som rekommenderas ???

Tacksam för svar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.