Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

** Officiell tråd - TVedia + XCard **

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 maj 2005 - 13:11

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Drar igång tråden för de som vill diskutera TVedia+XCard tillsammans.

Förhoppningsvis blir tråden omgjord till en officiell TVedia+XCard-tråd.

Själv väntar jag på att min X-card skall komma, tänker köra TVedia.
TVedias hemsida verkar ngt tunn, hittar inte riktigt all info jag önskar.

Hur man får det att lira ihop verkar inte riktigt framgå där. Kanske löser det sig själv när X-kortet kommer :-) ?

Redigerat av nima01, 18 maj 2005 - 23:29.


#2

Postad 14 maj 2005 - 16:02

Unregistered3a097662
  • Unregistered3a097662
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Yihaaa!! Hoppas detta blir en officiell tråd.

Nåja..nu till min lilla fråga: Någon som använder RF-kontrollen "Remote Wonder" till sitt XCARD? Jag har en del problem med den fjärr som medföljer XCARD som visar sig som dubbeltryckning, fel kommando m.m.

//Calimero

#3

Postad 16 maj 2005 - 08:42

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Yihaaa!! Hoppas detta blir en officiell tråd.

Nåja..nu till min lilla fråga: Någon som använder RF-kontrollen "Remote Wonder" till sitt XCARD? Jag har en del problem med den fjärr som medföljer XCARD som visar sig som dubbeltryckning, fel kommando m.m.

//Calimero

<{POST_SNAPBACK}>


Har du tittat på Girder?

#4

Postad 16 maj 2005 - 08:52

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Bra!! Hoppas också att det kan bli en officiell tråd.

Dom som är intresserade kan väl börja med att speca vad de har i sina burkar...

Dedikerad HTPC i Silverstonechassi
AMD XP-Mobile +2400
1.5GB minne
300GB SATA
Hauppauge PVR250
Sigma Design XCard

TVedia 3.4
Girder 3.3.9
IR-mottagare: IRTrans med PowerOn-modul
Fjärrkontroll: Pronto TSU-7000 färg + RF extenders.

Mitt HTPC-projekt har pågått i över ett år (en bebis kom emellan) men jag har sakta men säkert börja få ihop allt.

Kopplingen mellan fjärrkontroll, Girder och TVedia fungerar bra. Jag har via javascript i TVedia lyckats skapa direkthopp till vissa undermenyer som tex TV Guide. Jag har även styrt Girder med TVedias event samt labbat lite med TVedias skins för att skapa egna menyer.

//D

#5

Postad 16 maj 2005 - 16:00

Unregistered3a097662
  • Unregistered3a097662
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0

Yihaaa!! Hoppas detta blir en officiell tråd.

Nåja..nu till min lilla fråga: Någon som använder RF-kontrollen "Remote Wonder" till sitt XCARD? Jag har en del problem med den fjärr som medföljer XCARD som visar sig som dubbeltryckning, fel kommando m.m.

//Calimero

<{POST_SNAPBACK}>


Har du tittat på Girder?

<{POST_SNAPBACK}>



Nja...det är inte Girder jag är på jakt efter, utan att ersätta den medföljande fjärren till XCard mot en RF-kontroll. Jag har fått en plug-in som ska funka ihop med TV-edia och ATIs RemoteWonder.

#6

Postad 16 maj 2005 - 17:53

Unregisteredeec292a0
  • Unregisteredeec292a0
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Vad jag har i min burk..

Dedikerad HTPC i Silverstone SST-LC03V chassi med display
Silverstone Nätdel 300W Ljudlöst Inga Fläktar
P4 3GHz 800Mhz
1024MB DDR400
ASUS P4C800-E DLX Moderkort
Seagate 40GB + Hitachi 250GB HDD
8x LG DVD±RW
X-Card
SweetSpot pdi-deluxe
WinTV-PVR 350
M-Audio Revo Ljudkort
Matrox Parhelia Grafikkort
Logitech diNovo Mus + Tangentbord
15" Samsung TFT Tuchscreen

TVedia 3.4
D-Scaler
Fjärrkontroll: Harman Kardon TC1000


Ska byta chassi till ett mCubed hFX innom det snaraste....

Redigerat av Unregisteredeec292a0, 17 maj 2005 - 07:07.


#7

Postad 18 maj 2005 - 17:25

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Min:


Tillfälligt äldre chassie, tills jag vet om det blir en HTPC.
AMD Sepron 2800+
512mb DDR400
MSI K7N2/Nforce2.
60gb hdd
X-card
Twinhan DTV Terrestial med CI+ca-modul(+boxerkort)


Tvedia, på prov.
My theatre, på prov.
Mediaportal, på prov.
Meedio, på prov.

#8

Postad 18 maj 2005 - 23:30

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Here you go...

#9

Postad 21 maj 2005 - 20:59

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Nån som har greppat hur man söker efter markbundna kanaler (med DVB-T-kort) i TVedia ?
Mitt TVedia hittar mitt DVB-T-kort, men den benämns som ett twinhan sat, då det är ett twinhan terr.
När man läser faq hos 8dim.com så förklarar det lite väl kortfattat hur man scannar efter kanaler med ett dvb-t-kort...jag greppar lite, men inte allt...vet inte om menyn man skall se skall vara den för satellit(för det ser jag).
Det verkar som att TVedia verkligen söker genom mitt kort, för det tar ett tag innan TVedia säger "0 channel found".

Planen är att skicka bilden genom x-cardet sen.

#10

Postad 22 maj 2005 - 14:41

Unregistered3a097662
  • Unregistered3a097662
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Någon här som har sitt XCARD kopplat till en plasma? Är lite intresserad av att veta hur pass vettig bild det blir, ifall det är några problem att skala upp bilden m.m.

M.v.h

//Calimero

#11

Postad 22 maj 2005 - 15:59

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

Dom som är intresserade kan väl börja med att speca vad de har i sina burkar...

<{POST_SNAPBACK}>


abit kd7 moderkort
amd2500+ mobile
512 crucial ddr
120gb seagate
dign 3e chassi (atx, atxpsu)
xcard (med scartrgbkabel, samt komponentbreakoutkabel)
zoltrix ljudkort
gbitlan
ej internetansluten, (men med tillgång till mediafiler via nätverket)

tvedia 3.x
xacrd remote
winxp

(+ alla möjliga codec och softwareplayers, reclock, dvdidle etc)

#12

Postad 22 maj 2005 - 16:03

Unregisteredeec292a0
  • Unregisteredeec292a0
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

Någon här som har sitt XCARD kopplat till en plasma? Är lite intresserad av att veta hur pass vettig bild det blir, ifall det är några problem att skala upp bilden m.m.

M.v.h

//Calimero

<{POST_SNAPBACK}>


Har mitt kopplat till både proj och plasma och är mycket nöjd med bilden på båda.
Dock kör jag ut via ett PMS Deluxe kort -> Matrox Parhelia -> DVI

#13

Postad 24 maj 2005 - 22:43

naTTen
  • naTTen
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0
Kör Xcard med ett Via Epia M10000, 256MB ram och en 120 GB disk. Ligger för tillfället lådlös på min switch (som alla andra tidigare htpc jag har haft :) ) men en låda ska hämtas ut på posten imorgon.

Det jag skulle vilja lösa med Xcard/TVedia är att osd är lite seg. Scrollar man neråt en stund så håller det på ett bra tag innan den stannar efter men släpper knappen. Gissar på att det har med datorns cpu att göra och i så fall så kan jag ej göra nåt åt det.

Det andra som har nämts är dubbelkommandona. Fri sikt och nya batterier underlättar men i bland så blir det dubbelkommandon när jag använder min reciver fjärr efter Xcard fjärren. Lite störande när man pausar en film, byter källa och filmen går igång på play igen utan man vet om det.

Jag är i alla fall jättenöjd med TVedia och Sigmas produkter. Köpte mig ett Hollywood+ för flera år sedan för att kompletera med tv ut då jag redan hade ett nytt grafikkort utan tv-ut.
Verkligen tur att jag gjorde det då de tv-ut på grafikkort jag sett inte har varit särskilt imponerande. Har i stort sett aldrig använt tv-ut från grafikkort och kommer troligen aldrig göra det heller :)

#14

Postad 25 maj 2005 - 09:41

Unregistered3a097662
  • Unregistered3a097662
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0

Kör Xcard med ett Via Epia M10000, 256MB ram och en 120 GB disk. Ligger för tillfället lådlös på min switch (som alla andra tidigare htpc jag har haft :) ) men en låda ska hämtas ut på posten imorgon.

Det jag skulle vilja lösa med Xcard/TVedia är att osd är lite seg. Scrollar man neråt en stund så håller det på ett bra tag innan den stannar efter men släpper knappen. Gissar på att det har med datorns cpu att göra och i så fall så kan jag ej göra nåt åt det.

Det andra som har nämts är dubbelkommandona. Fri sikt och nya batterier underlättar men i bland så blir det dubbelkommandon när jag använder min reciver fjärr efter Xcard fjärren. Lite störande när man pausar en film, byter källa och filmen går igång på play igen utan man vet om det.

Jag är i alla fall jättenöjd med TVedia och Sigmas produkter.  Köpte mig ett Hollywood+ för flera år sedan för att kompletera med tv ut då jag redan hade ett nytt grafikkort utan tv-ut.
Verkligen tur att jag gjorde det då de tv-ut på grafikkort jag sett inte har varit särskilt imponerande. Har i stort sett aldrig använt tv-ut från grafikkort och kommer troligen aldrig göra det heller :)

<{POST_SNAPBACK}>


Hej,

Ovanstående inlägg sätter "tummen i ögat" på problemet med fjärren, så min fråga kvarstår: Någon som testat att köra XCARD ihop med en RF-kontroll, (ATI Remote Wonder)?

M.v.h

//Calimero

Redigerat av Unregistered3a097662, 25 maj 2005 - 09:41.


#15

Postad 25 maj 2005 - 20:38

bobby555
  • bobby555
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Vilka kablar finns att köpa till XCard? (RGB-scart etc) Går det att få ut RGBHV på något vis?

jag köpte mitt som bulk ihop med ett PDI-kort, och då följde bara fjärrkontrollen med. (den har jag gjort mig av med, eftersom jag hade en redan innan.)

AM

#16

Postad 25 maj 2005 - 21:09

naTTen
  • naTTen
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0
Efter att ha monterat htpcn i lådan så uppstod det lite problem. Fjärren ville inte fungera. Lampan blinkar men programmen reagerar inte. Sökte igenom Sigmas forum och det var endel som har fått detta problem. En orsak kunde visst vara korrosion men jag kunde inte se nån i min.

Nån som tror sig ha en lösning?

#17

Postad 26 maj 2005 - 09:45

GeeMax
  • GeeMax
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej
Har en fråga till alla er med Xcard. Jag kör för tillfället en P3 733MHz med ett Radeon 92xx och en DIY VGA->SCART. Jag har kanonbild på min tv. Problemet är att DVD-filmer går segt när jag spelar upp dem genom Meedio och jag tämkte då införskaffa ett Xcard för att fixa det. Jag har förstått att jag inte kan använda Meedio då utan Tvedia eller GBPVR och det är OK. Det jag är mest fundersam över är hur allt kopplas ihop. Kan jag forfarande använda min VGA->SCART från grafikkortet eller måste TVn kopplas från Xcard? Jag har sett att man kan köpa till en Xcard->SCART sladd men det kostar ju en del och jag skulle helst undvika det. Kan någon lite kort beskriva vilka olika möjligheter det finns att koppla in en dator med X-card till TVn.

Tacksam för hjälpen.

#18

Postad 26 maj 2005 - 13:54

naTTen
  • naTTen
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0
Angående mitt problem med fjärren så har jag hittat felet. Kör ett 60 w mini-itx agg i nya lådan och det verkar inte ge tillräckligt hög spänning till serieporten. Ska vara runt 10v och vad jag kan se så har inte Sigmas mottagare en spänningsregulator. Lysdioden lyser märkbart sämre. Ska ta och mäta på det snart och ska se i fall jag har kvar nån spänningsregulator för 10 v.

Hej
Har en fråga till alla er med Xcard. Jag kör för tillfället en P3 733MHz med ett Radeon 92xx och en DIY VGA->SCART. Jag har kanonbild på min tv. Problemet är att DVD-filmer går segt när jag spelar upp dem genom Meedio och jag tämkte då införskaffa ett Xcard för att fixa det. Jag har förstått att jag inte kan använda Meedio då utan Tvedia eller GBPVR och det är OK. Det jag är mest fundersam över är hur allt kopplas ihop. Kan jag forfarande använda min VGA->SCART från grafikkortet eller måste TVn kopplas från Xcard? Jag har sett att man kan köpa till en Xcard->SCART sladd men det kostar ju en del och jag skulle helst undvika det. Kan någon lite kort beskriva vilka olika möjligheter det finns att koppla in en dator med X-card till TVn.

Tacksam för hjälpen.

<{POST_SNAPBACK}>


Du kan koppla in Xcard med komposit, s-video, vga och kompnent (eller så är det rgb)
Finns analog och digital ljud utgång också.

#19

Postad 26 maj 2005 - 14:10

GeeMax
  • GeeMax
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Du kan koppla in Xcard med komposit, s-video, vga och kompnent (eller så är det rgb)
Finns analog och digital ljud utgång också.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, men kan jag styra VGA på Xcard med Powerstrip så att jag kan får ut bilden på TVn med VGA->SCART?

#20

Postad 26 maj 2005 - 15:56

Unregisteredc7d69091
  • Unregisteredc7d69091
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0

Vilka kablar finns att köpa till XCard? (RGB-scart etc)  Går det att få ut RGBHV på något vis?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, Använd VGA kontaken på kortet.

På Sigma Designs HW support forum finns pinout på alla typer av kablar.
använd sökfunktionen.

- B

#21

Postad 27 september 2005 - 00:00

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Hej på er alla!
Jag har genom åren kört lite olika htcpprog, svårt att hitta något som jag är riktigt nöjd med. OK skulle jag vara duktig på linux så tror jag att jag skulle vara rätt så nära. Gillar defenitivt Meedio men.... Tv från sat funkar inte idag om man vill ha möjligheten till div. plugins. (kan nämna att jag har en dreambox också) Ja sen är det ingen text.
Ja just nu så startar jag mytheatre från meedio. Allt är bra i mytheatre förutom möjligheten att spela in med text. (användarvänligt ska det va, vet att det går med .ts stream)
Japp, så då dök jag på Tvedia då. (som också baserar sig på dvbcore precis som mytheatre) Verkar användarvänligt och väldigt funktionellt. Någon som testat om texten kommer upp i xcard:et från canal digital (Canal +) när bilden tas från ett DVB kort. Har själv ett twinhan 1020 det funkar utmärkt. Inget problem med att spela in text. Vet jag att det kommer att funka så köper jag nog ett xcard. :wub:
Kör mot projektor

#22

Postad 27 september 2005 - 08:43

Unregisteredc7d69091
  • Unregisteredc7d69091
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0
Jag kör boxer dvb-t och kan spela in alla typer av text
som sändes via boxer med TVedia.

Det du för vara försiktig med när det gäller TVedia,
dvbcore är inte senaste versionen, alla kort stöds inte,
du kan ej uppgradera dvbcore.

Du kan prova TVedia i en månad efter första installationen,
Du MÅSTE inte ha XCard för att TVedia skall fungera,
även om detär mycket CPU besparande.

- B

Redigerat av Unregisteredc7d69091, 27 september 2005 - 08:43.


#23

Postad 27 september 2005 - 20:43

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Tack för svaret bommaren!
Ja jag prover det nu och det funkar finfint utan xcard. Vad som inte fungerar är texten. Ja, att spara till hårddisken för at senare spela upp i tex. mytheatre fungerar. Har installerat och registrerat Vsfilter samt även bockat för use DirectVobSub i Playback inställningarna i Tvedia. Alltså får ingen text i Tvedia varesig live eller från hårddisk med texten i en .srt fil när jag kör från grafikortet (har inget xcard ännu)

Redigerat av Unregistered9bb18449, 27 september 2005 - 23:37.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.