Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Seriös hifi sub sökes (REL G1, Seaton Submersive, HSU, Rythmik, Funk etc.)

51 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 januari 2015 - 16:27

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Hej.

Nu har jag flyttat, och både bostad och lysningsrum blev annorlunda än vad jag trodde för något år sedan.
https://www.minhembi...howtopic=310479

Jag var redan då inne på att få både låååg och vältajmad bas, men var vid tillfället endast bekant med "vanliga" märken. REL G1 kom upp redan då, men jag har sedan dess stött på en hel del nya konkurrenter.

Lyssningsrummet är ena halvan av ett stort och högt kök/vardagsrum med öppen planlösning. Jag kommer alltså troligtvis att behöva lite pulver för att få odistat ljudtryck i de lägsta oktaverna.

Prioriteten är främst hifi/musik, där jag är speciellt intresserad av sömlös integrering av de djupaste orgeltonerna. Jag gillar även elektronika som Trentemoller, och överlag känslan av obehindrat lågbasfundament till alla typer av musik. Dock utan att ge avkall på tajming, rapphet och detaljering.

Min tanke är att om ovanstående uppfylls av en sub, så har den även kapacitet att leverera LFE av högsta kvalitet. Då jag redan nu planerar att köpa två (minst) subbar, så tror jag att ljudtrycket kommer att räcka även för film, om jag köper "hifi"-subbar.

Jag planerar att uppgradera mina fronthögtalare till high end-klass (60-100k) inom 2-3 års tid, och villl redan nu skaffa basar som kommer att matcha dessa.

Bland "vanliga" tillverkare, så har jag fått intrycket att REL's Gibraltar G1 är den bästa kombinationen av lååååg frekvensgång, snabbhet och tajming, samt att ljudtrycket är tillräckligt för ordinärt filmtittande. JL Audio's subbar skär av de lägre frekvenserna, och många andra alternativ (Velodyne, B&W m fl) ryktas vara lite slöa och entoniga i spelstilen. Eftersom jag avser använda extern DSP, så är det även en stor fördel för mig att REL inte har någon inbyggd sådan, eftersom jag slipper betala för två.

Jag har lyssnat på RELs G1 (singel) och G2 (dubbla) samt vad jag tror var en T-7a. Har även lyssnat på någora olika Velodyne-modeller, någon mindre från Genelec och DB1 från B&W. Samt ett antal enklare subbar från Audio Pro (bl a min senaste sub som jag hade för 10+ år sedan), Canton, Moitor Audio m fl. Och även några mer dedikerade biosubbar såsom 3x12 från XTC. Mina intryck från dessa (inte särskilt fokuserade) lyssningar är att även bra subbar kan låta skit. När jag jämför de som "lät" bäst, vid från/tillkoppling av bas för att stödja frontarna i 2-kanal, så log jag bredast med REL G1. T7 och Genelec saknade djupet och artikuleringen hos G1. B&W, Veloidyne och enklare subbar lät alla lite mer entonigt och "muddigt", i mina öron.

Nu måste jag återigen poängtera att det rörde sig om lyssningar i olika rum, med olika kringutrustning och vid vitt skilda tidpunkter. Samt att jag inte alltid kunde avgöra om det var en dålig sub, eller en bra sub som var dåligt inställd. Därför så känner jag mig fortfarande lite osäker, och önskar höra vad andra tycker.

Mina vidare efterforskningar har bekantat mig med tidigare okända fabrikanter och modeller:
  • HSU gör vad jag har förstått väldigt kostnadseffektiva basar som går lågt i Hz utan dist. Dock sägs de inte vara det allra sista i fråga om tajming/snabbhet. http://www.hsuresearch.com/
  • Rythmik gör servosubbar som sägs kombinera djup med snabbhet/rapphet, men jag har hört att servodriften dämpar bort mycket lågbas i verkligheten, även om Rythmik specar subbarna ned mot 10Hz. http://www.rythmikaudio.com/
  • Seaton Submersive får hur mycket beröm som helst på olika forum (lite som SVS får på detta forum). Det verkar onekligen vara ett monster, med dubbla 15-tummare, men trots det så beskrivs den som tajt, musikalisk och med en grym förmåga att starta och stoppa bastonerna distinkt. http://www.seatonsound.net/ (Hemsidan är ett skämt, all info finns på forumet.)
  • Funk Audio får även de enormt med beröm för sin 18.0 modell, och hela konceptet tycks vara inriktat mer på hifi än film, trots det enorma elementet. http://www.funkaudio.ca/
Frågor/diskussionsunderlag:
  • Har någon lyssnat på subbar från de 4 fetmarkerade leverantörerna ovan? Vad är i så fall era intryck? Har ni jämfört med mer vanligt förekommande fabrikat och modeller?
  • Har någon lyssnat seriöst på RELs G1? Och rentav jämfört den mot andra modeller (från REL eller andra tillverkare).
  • "Tappar" jag något i fråga om hifi-kvaliteter, om jag byter ut G1 mot något av de fetade alternativen ?
Jag har redan läst (och hört) om fördelarna med att använda 2 at bra subbar i stället för 1 st jättebra. Men frågan är om det vore bättre att satsa på 4 st bra subbar (de billigaste alternativen ovan) eller 2 st jättebra (typ G1, Funk). Om jag väljer pre-owned Seaton Submersive's så kan jag till och med få 4 st av dem, till samma pris som för 2 st G1:or. (Alternativt spara mycket pengar genom att skaffa 2 st Submersive's i stället för 2 st G1:or.)
  • Tankar kring detta?
Till upplysning så har jag av olika anledningar bestämt mig för att INTE köpa en sub från SVS.

Tack på förhand!!

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 14 januari 2015 - 17:57.


#2

Postad 14 januari 2015 - 21:11

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Ingen som äger eller har hört någon av ovanstående?

Är även öppen för andra alternativ om de uppfyller nämnda hifi-krav och lågbaskapacitet.

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 14 januari 2015 - 21:12.


#3

Postad 14 januari 2015 - 22:34

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Oj! vilken kul tråd :)

Har tyvärr inte lyssnat på någon utav dom ovanstående basarna från Funk etc, men blev väldigt intresserad utav just Funks 18"!

Denna måste du berätta mer om, vet du vad den kostar komplett att ta hem osv? dom säljer och skickar worldwide iaf skrev dom :rolleyes:

REL G1 har jag däremot lyssnat en del på, samt Velodyne DD och DD Plus, dessa är riktigt bra tycker jag, men jag anser att Velodyne är lite högt prissatta.

MKsounds nya X12 var jag och lyssnade på i förra veckan och den är riktigt bra! verkligen bra kontroll och timing, samt även bra djup.

Men nu vill jag verkligen veta mer om Funk! grymt intressanta tycker jag. Men det fanns en hel del olika 18 modeller, skiljer en hel del i pris, men svårt att förstå allt annat som skiljer.

Redigerat av WB-Cinema, 14 januari 2015 - 22:52.


#4

Postad 14 januari 2015 - 23:21

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Oj! vilken kul tråd :)

Har tyvärr inte lyssnat på någon utav dom ovanstående basarna från Funk etc, men blev väldigt intresserad utav just Funks 18"!

Denna måste du berätta mer om, vet du vad den kostar komplett att ta hem osv? dom säljer och skickar worldwide iaf skrev dom :rolleyes:

REL G1 har jag däremot lyssnat en del på, samt Velodyne DD och DD Plus, dessa är riktigt bra tycker jag, men jag anser att Velodyne är lite högt prissatta.

MKsounds nya X12 var jag och lyssnade på i förra veckan och den är riktigt bra! verkligen bra kontroll och timing, samt även bra djup.

Men nu vill jag verkligen veta mer om Funk! grymt intressanta tycker jag. Men det fanns en hel del olika 18 modeller, skiljer en hel del i pris, men svårt att förstå allt annat som skiljer.


Tack för den positiva responsen!

Jag vet inte mer om Funk 18.0 än vad jag har läst på olika forum:
http://www.avsforum....dio-thread.html
http://www.data-bass...ge=system&id=96

Kan du beskriva mer av dina intryck från lyssning på de subbar du nämner? Kan du säga något om rapphet och extenstion i jämförelse mellan G1 och DDPlus?

Tack för tipsen om MKSounds X12 förresten. Vore spännande att få provlyssna. Har inga problem att tro dig i fråga om kontroll och timing, men jag tvekar ändå inför djupbasförmågan, utifrån specarna.

#5

Postad 15 januari 2015 - 00:03

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Allt är ju personligt, men mellan DDplus och G1 så tycker jag att Velodyne är bättre än REL på samtliga punkter, den går ju även att ställa in med sina omfattande inställningar så att den beter sig precis så som man föredrar.

Velodyne kan även spela starkare och med mer kontroll i djupbasen och pratar vi om 15 och 18 så finns det inget att tveka om.

MK X12 går ju inte riktigt så djupt som en stor Velodyne, men dom dubbla 12" elementen gör ett riktigt bra jobb anser jag, du borde iaf lyssna på den om du har möjlighet.

X12 klarar även den att spela väldigt starkt.

Tack för länkarna!

#6

Postad 16 januari 2015 - 08:46

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Lyssna gärna på Velodyne's större DD+ subbar, de presterar väldigt bra. Jag kör en DD18+ med ett par Sonus Faber Olympica III, de går väldigt bra ihop.

Det är ett rent nöje att lyssna, golvarna går rätt långt ner, och DD'n tar vid sömlöst. Man ska absolut provlyssna i miljö anpassat för anläggningen, då kan man verkligen uppskatta det den presterar.

Jag har just gjort mätningar här hemma, det blir några tillägg för att ta hand om några reflexer, efter det är jag nog i hamn(en stund).

DD+ kalibrering är en sak med att tänka på, det visade mätningarna om inte annat.

#7

Postad 16 januari 2015 - 11:52

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Velodynes dyra subbar sägs vara väldigt kompetenta, fast möjligen lite överprisade, jämfört med ID-alternativ.

Jag har hört tester där man menar att just REL G1 är betydligt snabbare och bättre artikulerad än DD och DDPlus. Även om Velodyne presterar högre ljudtryck och lägre gränsfrekvens. Det sägs även att REL's unika inkoppling motverkar fasfel, vilket annars kan sabotera basen även från den bästa sub.

Är detta något som ni kan bekräfta eller dementera?

Första prio för mig är just hifi-kvaliteter såsom snabbhet och artikulation (man hör olika toner och instrument tydligt, i stället för att allt resulterar i entonigt upprepande av samma baston). Jag skaffar hellre 2-4 "hifi"-subbar, som hjälper varandra att få upp tillräckligt ljudtryck sammantaget, än 1-2 "bio"-subbar. DDPlus är väl något av både/och (hifi/bio sub) så jag tänker att man kanske har kompromissat i någon mån med "hifi"-egenskaperna, till förmån för mer "bio"-egenskaper. Eftersom jag aldrig haft möjlighet att jämföra subbar sida vid sida, så har jag svårt att bilda mig en uppfattning om vad som är "säljsnack" och vad man faktiskt kan höra skillnad på i praktiken.

EDIT: Jag har inte heller råd med 2 st DD18Plus. Maxbudget för subbor och EQ är ca 70-80k. Och jag vill väldigt gärna komma undan billigare, om möjligt. :D

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 16 januari 2015 - 11:57.


#8

Postad 16 januari 2015 - 12:08

pure-hifi
  • pure-hifi
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hej! JL Audio har ju e112, ingen rumskalibrering eller dsp,
fantastisk på musik och film. kolla bara elementet.... sick...


http://intl.jlaudio....ubwoofers-e-sub


Ang REL så är högnivåkoppling i praktiken nästan omöjligt att få till riktigt bra eftersom subben alltid kommer spela "efter" högtalarna, visst kan det fasmatchas men inte tidsmatchas... det går iförsig att lösa med lågnivåkoppling till någon form av processor.

#9

Postad 16 januari 2015 - 12:39

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
http://www.ljudochbi...el-gibraltar-g1

Jag upplevde inte att Rel är snabbare, bra men mer entonig än DD+. Jag skulle absolut inte ha en entonig trött subb till frontarna, det hade vart att sabba allt.

Sen en sak till för min del är att DD'n märks på väldigt låg volym med, precis som frontarna.

Som en del jämför med bilar, man vet om och känner vridet. :)

Redigerat av Unregistered1893, 16 januari 2015 - 12:46.


#10

Postad 16 januari 2015 - 12:49

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Hej! JL Audio har ju e112, ingen rumskalibrering eller dsp,
fantastisk på musik och film. kolla bara elementet.... sick...


http://intl.jlaudio....ubwoofers-e-sub


Ang REL så är högnivåkoppling i praktiken nästan omöjligt att få till riktigt bra eftersom subben alltid kommer spela "efter" högtalarna, visst kan det fasmatchas men inte tidsmatchas... det går iförsig att lösa med lågnivåkoppling till någon form av processor.


Ok, jag har fattat det som att det är lågnivåkoppling som gör att en sub spelar "efter" högtalarna (med fas/tidsfel som resultat), och att det är just därför som REL förespråkar sin högnivåkoppling. Har jag fått allt om bakfoten?

Jag är inte heller med på hur basinformationen kan göras snabbare genom att passera en EQ/processor. Menar du att all musikinformation skall behandlas i den digitala domänen, och att man endast skall använda lågnivåingång på subben? Och att man då skall fördröja all annan information (högre än lågbasen) i förhållande till .1-signalen? Fungerar det verkligen? Jag trodde som sagt att det var just dena uppdelning i processorn, med efterföljande separata lågnivåsignaler, som skapade problemen med fas/tidsfel...

Vad menar annars REL skulle vara fördelen med deras lösning? Jag her enbart sett positiva kommentarer angående RELs lösning, där den tas upp som en fördel jämfört med "traditionella" subbar.

Om det du skriver stämmer, så torde jag ju kunna använda en simpel hemmabioreciever för bashantering, och få bättre resultat än med RELs högnivåkoppling...? Jag tror att jag har missförstått dig eller missat något uppenbart här. Har du lust att förklara närmare?

#11

Postad 16 januari 2015 - 13:06

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

http://www.ljudochbi...el-gibraltar-g1

Jag upplevde inte att Rel är snabbare, bra men mer entonig än DD+. Jag skulle absolut inte ha en entonig trött subb till frontarna, det hade vart att sabba allt.

Sen en sak till för min del är att DD'n märks på väldigt låg volym med, precis som frontarna.

Som en del jämför med bilar, man vet om och känner vridet. :)


Väldigt intressant information!! Tack så mycket. Utifrån tester och utlåtanden på nätet, så hade jag fått det omvända intrycket, nämligen att REL spelar alla olika bastoner, medan andra som DDPlus tenderar att "gröta ihop" allt till ett entonigt upprepande av samma baston.

Nu kan ju lyssningsrum och inställningar påverka, så att endera bas kan låta både bra och skit, vid olika tillfällen. Men om jag utgår ifrån att så inte är fallet här, så går dina observationer stick i stäv med vad jag läst tidigare. Som vanligt så är det svårt att lita på vad som står i tester gjorda av hifi-magasin eller komersiella webforum. Nu är du ju bara en röst, men jag tenderar att värdera en röst ur "verkligheten" högre än ett batteri av testare med komersiella intressen.

Jag borde med största sannolikhet genomföra fler provlyssningar. Samtidigt så är det inte lätt att få till provlyssningar vid optimala förhållanden (begränsas av hifi-butikens resurser och vilja att spendera tid på optimering). Och det är ju inte alltid de vill ta hem 2-4 subbar av olika märken, för att jag skall kunna få realistiska provlyssningar. När det gäller ID-leverantörerna, så är ju provlyssning omöjlig, med mindre än att jag kommer i kontakt med någon privatperson som äger någon av nämnda subbar.

Det är inte det lättaste att finna experter som är opåverkade av komersiella intressen, "bro science" eller överdriven märkeslojalitet. Samtidigt så vore det ju väldigt önskvärt med lite vägledning, eftersom man inte kan provlyssna på allt i världen. Ett perfekt scenario vore om jag kunde begränsa mitt urval till 2-3 modeller, utifrån fakta och synpunkter från andra, och sedan provlyssna dessa återstående alternativ väldigt noggrannt i mitt eget hem.

#12

Postad 16 januari 2015 - 13:11

pure-hifi
  • pure-hifi
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
ja, i princip har du förstått mig rätt. allt förklaras på ett bra sätt i den här länken.

http://www.soundocto...papers/subs.htm

när jag har följt råden i ovanstående länk så blir det bara bättre och bätte

det bästa försteget att använda i ett sub/topp system borde vara någon av deqx produkter. premate eller liknande.

lite tester på e112an också..

http://www.audioholi...e-sub-e110-e112

http://www.soundstag...-e112-subwoofer

http://intl.jlaudio....ubwoofers-96279 (under "press")

annars gillar jag personligen velodynes lite fetare subbar :)

Redigerat av pure-hifi, 16 januari 2015 - 13:18.


#13

Postad 16 januari 2015 - 20:22

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0
Tyvärr känner jag inte till något om de mer exotiska fabrikat du nämner.

Du kanske skulle kolla in den största modellen i REL S-serie S5:an, det är ju en nyare konstruktion än G-serien.
Själv har jag en ensam stackars S3:a och den kan spela lågbas så det räcker och blir över på mina 25kvm (både musik och film). Skulle du köra med flera S5:or så har jag svårt att tro att detta inte skulle räcka till. Du får garanterat en väl integrerad bas för musik.

HiFi & Musik Nr 6. 2014 testar här en del bra basar och då är frågan hur man skall tolka resultatet REL S5 får 9 i betyg men då har den ingen egen DSP utan är helt upp till testaren att placera rätt. Velodyn 12+ får full pott 10 i betyg men då är den intrimmad med kalibrering vad jag förstår.
Prisskillnaden är 16ksek/st om du nu skall ha flera så blir det en ansenlig summa.

#14

Postad 19 januari 2015 - 13:19

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

ja, i princip har du förstått mig rätt. allt förklaras på ett bra sätt i den här länken.

http://www.soundocto...papers/subs.htm

när jag har följt råden i ovanstående länk så blir det bara bättre och bätte

det bästa försteget att använda i ett sub/topp system borde vara någon av deqx produkter. premate eller liknande.

lite tester på e112an också..

http://www.audioholi...e-sub-e110-e112

http://www.soundstag...-e112-subwoofer

http://intl.jlaudio....ubwoofers-96279 (under "press")

annars gillar jag personligen velodynes lite fetare subbar :)


Jag har tagit mig tid att läsa igenom flera av länkarna noggrannt. Jag förstår att tidsfel förstör fideliteten, men inte nödvändigtvis den subjektiva upplevelsen hos lyssnaren. Jag förstår även att tidsfelet är (mer eller mindre) oberoende av vilken subwoofer man väljer. Artiklarna nämner en eller flera subbar från JL Audio, men förklarar inte hur de på något vis skulle vara bättre, i detta avseende, än någon annan modell eller fabrikat.

Tidsfel kan lösas genom placering, genom manuell justering av högtalaravstånd i en enklare hembioreceiver eller genom avancerade algoritmer i en avancerad "Room correction"-enhet som även hanterar tidsfel. Inte genom att köpa en viss sub.

Om man inte vidtar någon av ovanstående åtgärder, så torde de minsta tidsfelen uppstå när man använder en sub med så kort "delay" som möjligt. Just REL G1 (och RELs subbar i allmänhet) sägs ha väldigt snabb elektronik, med kort signalväg, vilket torde borga för minimal "delay". Vilket då borde generera mindre tidsfel, även vid högnivåkoppling.

Däremot så fick du mig att inse (vilket jag iofs kanske redan tidigare visste) att tidsfel endast kan korrigeras genom att öka "delay" för övriga signaler, i förhållande till lågbasen. Och att om man ändå korrigerar för detta, så spelar "naturlig delay" hos subwoofern mindre roll. Men det innebär inte heller att det skulle vara någon fördel med en sub som råkar ha längre "delay".

Möjligtvis så är det viktigt att vara uppmärksam på, och motarbeta, tidsfel. Om man inte gör det på annat sätt, så torde det vara en god ide att satsa på en sub med minimal "delay". Men om man löser tidsfelen genom någon av åtgärderna ovan, så är det mindre motiverat att betala extra för en sub med minimal "delay", och man kan i stället prioritera efter andra parametrar.

Har jag förstått saken rätt, eller är jag helt ute och cyklar?

#15

Postad 19 januari 2015 - 16:24

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Alla bra subwofers är bra, kan prestera bra, riktigt bra om rum, placering och akustik är bra.

Tror inte du behöver hänga upp dig på ovan nämnda "problem", utan arbeta med optimal placering och akustik, så kommer du få ett slutresultat som verkligen presterar.

#16

Postad 19 januari 2015 - 16:28

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
http://www.hometheat.../all-pages.html

#17

Postad 19 januari 2015 - 16:57

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Jag trodde ju inte att jag hade nytta av mina småsubbar, två Velodyne 1000 Ulta, men efter att Sound of Science vart här så rullar de igen. De är igång just för kompensering, och det fungerar faktiskt jäkligt bra. Jag kör ju inte annat än 2.3 och just basen har blivit märkbart bättre. Så att leka lite med placering och akustik kan göra väldigt mycket för hur högtalarna presterar.

Vad jag förstod så när det gäller "tidsfel" så spelar alla högtalare in, få de att spela i en helhet. Och med några burkar extra så kan man bli överraskad.

Men, rum spelar ju in med, men det är iaf hur det har blivit hos mig.

#18

Postad 19 januari 2015 - 18:41

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Velodynes dyra subbar sägs vara väldigt kompetenta, fast möjligen lite överprisade, jämfört med ID-alternativ.

Jag har hört tester där man menar att just REL G1 är betydligt snabbare och bättre artikulerad än DD och DDPlus. Även om Velodyne presterar högre ljudtryck och lägre gränsfrekvens. Det sägs även att REL's unika inkoppling motverkar fasfel, vilket annars kan sabotera basen även från den bästa sub.

Är detta något som ni kan bekräfta eller dementera?

Första prio för mig är just hifi-kvaliteter såsom snabbhet och artikulation (man hör olika toner och instrument tydligt, i stället för att allt resulterar i entonigt upprepande av samma baston). Jag skaffar hellre 2-4 "hifi"-subbar, som hjälper varandra att få upp tillräckligt ljudtryck sammantaget, än 1-2 "bio"-subbar. DDPlus är väl något av både/och (hifi/bio sub) så jag tänker att man kanske har kompromissat i någon mån med "hifi"-egenskaperna, till förmån för mer "bio"-egenskaper. Eftersom jag aldrig haft möjlighet att jämföra subbar sida vid sida, så har jag svårt att bilda mig en uppfattning om vad som är "säljsnack" och vad man faktiskt kan höra skillnad på i praktiken.

EDIT: Jag har inte heller råd med 2 st DD18Plus. Maxbudget för subbor och EQ är ca 70-80k. Och jag vill väldigt gärna komma undan billigare, om möjligt. :D

Du vill ha artikulerad bas då lär du få leta bland köpe subarna för det handlar om hur Q värdet ser ut vid byggandet av subben.
Och för att förstå hur det hänger ihop så kan man läsa olika publikationer i högtalar- byggeri och där finns i regel svaren på ens frågor.

#19

Postad 19 januari 2015 - 19:09

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Du vill ha artikulerad bas då lär du få leta bland köpe subarna för det handlar om hur Q värdet ser ut vid byggandet av subben.
Och för att förstå hur det hänger ihop så kan man läsa olika publikationer i högtalar- byggeri och där finns i regel svaren på ens frågor.


Någon som vet Q värdet på tex REL G1 och DD18 plus? :)

#20

Postad 19 januari 2015 - 21:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
jag får som vanligt rekommendera svs sortiment. som kalle12dussin skriver (när han talar om q-värde) så är dom flesta köpessubbarna helt för små för sina element, vilket gör att basen blir väldigt oartikulerad, fläskbas eller klumpbas kallas det. svs gör rediga lådor och har imo den mest prisvärda basen du kan köpa.

dock så lägger jag in xtz 3x12 i leken. det är en ny sub som xtz kommit ut med. det är ett par på forumet som har en eller två såna och det lär vara drag så in i **** i dom också. inte så dyra heller, med tanke på vad man får. känner inte till q-värde på dom men tror sannerligen att 3x12 spelar bättre än velodyne i samma prisklass. som det nämts, velodynes subbar är väldigt överprissatta. väldigt.

där har du mina femmor i ämnet =)

#21

Postad 19 januari 2015 - 21:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

jag får som vanligt rekommendera svs sortiment. som kalle12dussin skriver (när han talar om q-värde) så är dom flesta köpessubbarna helt för små för sina element


SVS slutna modeller har också små lådor. Trots mycket mindre låda ligger SB13 Ultra nära prestandan hos PB13 Ultra i slutet läge. Det går inte att förenkla så mycket att man bara tittar på lådans storlek och drar slutsatser om prestandan baserat på det, även om det såklart är en del av ekvationen.

#22

Postad 19 januari 2015 - 21:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Nej, du har ju hela elementet som påverkar q mycket också såklart. Tc är ju bra på att göra element som får lägre q i mindre lådor (allt är relativt) i jämförelse med ex ultimax :D

#23

Postad 20 januari 2015 - 11:14

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Jag börjar få en känsla av att enklare är bättre, i fråga om subwoofers. Och att hela tids- och rumskorrektionen skall flyttas till den digitala domänen.

Ett för uppgiften väl anpassat element, i en stor, tung sluten låda, verkar vara rätt lösning både igår och idag. Nu när jag inte längre kan se någon större fördel med extrem snabbhet/högnivåkoppling, så verkar det finnas mer prisvärda lösningar än REL. Redan tidigare var jag skeptisk till ombord-DSP/EQ hos subbar, eftersom det krävs vassare, externa lösningar, för att nå fullgott resultat.

Med extern DSP/aktiva filter så krävs endast att subwoofern består av element och låda. Samt förstärkning (ombord- eller extern). Och när jag letar efter sådana subbar, så hittar jag inga prisvärda. Just när det gäller ett bra element i en bra låda, utan något extra "lull-lull", så tycks gör-det-själv vara det enda prisvärda alternativet. Eller möjligtvis någon av Internet Direct-alternativen jag presenterade i trådstarten. De flesta, inklusive SVS SB13 Ultra som nämdes ovan, har egentligen för liten lådvolym, och är gissningsvis kompromisser mellan prestanda och tillverkningskostnad/SAF.

Så jag börjar svänga över mot ett gör-det-själv-altenativ. Eller kit från Rythmik. Eller kanske.... även fast jag sa att jag inte skulle... överväga 2-4 st SVS SB13 Ultra. Jag börjar fråga mig om jag egentligen har råd och möjligheter att få till äkta high end-ljud i mitt vardagsrum.

Kanske vore det vettigare att spendera 40k på basabsorbenter och extern DSP samt 30k på ett par "medelgoda" subbar, jämfört med att spendera 70k på endast ett par riktigt bra subbar.... Speciellt om den största skillnaden mellan dessa lösningarr är att DSP sker i subbarna eller i den externa enheten.

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 20 januari 2015 - 11:16.


#24

Postad 20 januari 2015 - 11:23

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Kollade lite på Rythmik F15HP, börja med två sådana och sedan köpa fler vid behov? tyckte dessa kändes prisvärda.

#25

Postad 20 januari 2015 - 11:32

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Slå till på 4 svs sb13 ultra.
Dom är i topp klass
klass

#26

Postad 20 januari 2015 - 11:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
jag skulle hellre ha köpt två sb13u än en gibraltar, det är väl däromkring priset är på den senare? eller pb13u om storleken inte är ett problem.

#27

Postad 20 januari 2015 - 12:21

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Tc sounds LMS-R 15" x4 likt de magnusson_85 byggde hamnar lätt inom budget med drivning o allt.... De lär piska upp allt som finns i köpeväg.

Bifogad fil  post-112673-0-30904600-1403726888_thumb.jpg   30,34K   5 Antal nerladdningar

Redigerat av robert293, 20 januari 2015 - 12:22.


#28

Postad 20 januari 2015 - 12:28

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Tc sounds LMS-R 15" x4 likt de magnusson_85 byggde hamnar lätt inom budget med drivning o allt.... De lär piska upp allt som finns i köpeväg.

Bifogad fil  post-112673-0-30904600-1403726888_thumb.jpg   30,34K   5 Antal nerladdningar


Snyggt!

#29

Postad 20 januari 2015 - 12:34

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Klurigt att få till lådor så allt blir optimalt kan jag tänka mig.

#30

Postad 20 januari 2015 - 12:52

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Tc sounds LMS-R 15" x4 likt de magnusson_85 byggde hamnar lätt inom budget med drivning o allt.... De lär piska upp allt som finns i köpeväg.

Bifogad fil  post-112673-0-30904600-1403726888_thumb.jpg   30,34K   5 Antal nerladdningar


Grymt snyggt!!

#31

Postad 20 januari 2015 - 12:57

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Han kör väl med slutna 140-150l har jag för mig och det var väl det mest optimala (mattiasBGD var ju inblandad i dom där)

#32

Postad 20 januari 2015 - 21:32

pure-hifi
  • pure-hifi
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Jag har tagit mig tid att läsa igenom flera av länkarna noggrannt. Jag förstår att tidsfel förstör fideliteten, men inte nödvändigtvis den subjektiva upplevelsen hos lyssnaren. Jag förstår även att tidsfelet är (mer eller mindre) oberoende av vilken subwoofer man väljer. Artiklarna nämner en eller flera subbar från JL Audio, men förklarar inte hur de på något vis skulle vara bättre, i detta avseende, än någon annan modell eller fabrikat.

...................


Precis, hembioförsteg/receaver fungerar bra för bas management,
Jag skulle gärna se ett 2kanals försteg med funktionerna från en hembioreciver gärna med typ dirac inbyggt också ^^

Och självklart är inte JL mycket bättre än andra subbar i det avseendet (så länge dem är slutna och välkonstruerade, (om man ska följa den länken))

Sen måste man ju se till sina behov, för dem flesta räcker säkert en välkonstruerad 10/12 tummare från svs/JL/Velodyne/Rel och då kan man lägga mer på rumsakustiken, basfällor i hörn mm, det ger ju mer för ljudet än att ha en Uberkraftig sub om man ändå inte använder kapaciteten.

#33

Postad 21 januari 2015 - 11:57

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Precis, hembioförsteg/receaver fungerar bra för bas management,
Jag skulle gärna se ett 2kanals försteg med funktionerna från en hembioreciver gärna med typ dirac inbyggt också ^^

Och självklart är inte JL mycket bättre än andra subbar i det avseendet (så länge dem är slutna och välkonstruerade, (om man ska följa den länken))

Sen måste man ju se till sina behov, för de flesta räcker säkert en välkonstruerad 10/12 tummare från svs/JL/Velodyne/Rel och då kan man lägga mer på rumsakustiken, basfällor i hörn mm, det ger ju mer för ljudet än att ha en Uberkraftig sub om man ändå inte använder kapaciteten.


Du har helt rätt.

Saken är den att jag resonerar som att om något är värt att göra, så är det värt att göra bra. Det är lätt att mina ambitioner och drömmar springer ifrån mina resurser i fråga om tid och pengar. Min tanke i detta fallet, är att om jag börjar bygga mitt nya system med komponenter som egentligen ligger "över" vad jag kan budgetera i helhet, så kommer detta att motivera och "tvinga" mig att spara ihop till resterande delar. Om jag sitter där med high end högtalare om 3 år, fastän samma gamla hemmabioreceiver som idag, så "måste" jag helt enkelt skaka fram pengar för ytterligare uppgradering. Detta är för mig en bra taktik, när det gäller att lura sig själv till "prestationer" över medel. Samtidigt medför det risker för utbrändhet och ekonomiskt trångmål, om jag inte håller tillbaka detta tänkande.

Jag inbillar mig också att det ofta är mer ekonomiskt fördelaktigt, att så tidigt som möjligt satsa på slutmålet. I stället för att byta upp mig steg för steg under många år, och förlora tusenlappar varje gång jag säljer/köper nytt, så investerar jag direkt i en lösning som både ger perfekt resultat och lång livslängd. Tanken är att jag genom detta dels spar pengar totalt sett, och dels får tillgång till en bättre funktion från dag 1.

Så, även om jag skulle få mycket större omedelbar förbättring av att köpa 1-2 subbar av enklare modell, och sedan spendera mellanskillnaden på aktustik, ny förstärkare etc., så föredrar jag att i stället köpa subbar som kan matcha de high end-högtalare som jag planerar köpa om ett par år.

Om jag köper exempelvis ett par Mårten Django, MA P300, Martin logan Montis, Canton Ref 3.2 eller liknande, så tror jag att de flesta enklare subbar kommer att få svårt att hänga med. Jag trodde tidigare även att det skulla vara svårt att få till sub-elektroniken, vid en gör-det-själv-lösning. Vilket gjorde att jag började titta på lite dyrare subbar från exempelvis REL, MA, Velodyne. Men här vaknade realisten i mig, och jag insåg att ett par stereosubbar på denna nivå, skulle kosta lika mycket eller mer än mina tilltänkta high end-frontar. Vilket blir lite galet, eftersom jag prioriterar 2-kanal (2.2) och redan har sträckt min budget. Det var anledningen till att jag började söka efter mer prisvärda alternativ. Mitt intryck av ID-utbudet blev att det verkar gå att kombinera "high end"-ambitioner med verkligheten.

I takt med att jag läst mera, och fått tips i denna tråd, så börjar jag ifrågasätta om det verkligen medför någon väsentlig förbättring, att köpa avancerade subbar. Det verkar som om man ofta får betala för DSP, exotiska inlopplingsmöjligheter och en massa reklam - vilket jag inte har nytta av - och inte för en bättre "baslåda" per se. Nu, när jag tänker sköta all DSP och bass management i den digitala domänen (i försteg alt. rumskorrektionsenhet av bättre snitt), så får jag intryck av att det räcker med ett ok element i en stor låda med ok förstärkare. Därav så har jag även börjat överväga SVS och Rythmik. Speciellt Rythmik verkar vara ett väldigt bra och kostnadseffektivt alternativ för mig. Och med 2-4 gör-det-själv-kit från dem, så får jag kanske fullgott resultat för en fjärdeldel av priset för dyra märkessubbar.

Jag vill gärna beställa mina subbar (vad de nu må bli) inom 1-2 veckor, men jag är fortfarande inte helt säker på vad som blir bäst. ID-alternativen kan jag ju inte heller provlyssna, så det går ju endast att jämföra i teorin. Därav så är jag väldigt intresserad av andras tips och erfarenheter.

#34

Postad 21 januari 2015 - 17:00

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Finns ett gäng som har svs. Vart bor du?

#35

Postad 21 januari 2015 - 17:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Såg att REL nämndes längre upp, och jämfördes med Velodyne. Nu var det ett tag sen jag lyssnade på REL, men de har en tendens att dista i djupbasen. Det är kanske det som en del uppfattar som "snabb" bas?

De enda mätningar jag har sett är på äldre modeller...
http://www.hometheat...el-r-305-a.html
http://www.hometheat...-storm-5-a.html

Bifogad fil  rel r-305 thd.png   20,66K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  rel storm 5 thd.png   19,11K   3 Antal nerladdningar


En Velodyne i samma prisklass (SPL-1200 mk2):
Bifogad fil  velodyne spl1200mk2 thd.png   19,63K   2 Antal nerladdningar

Den har låg dist vid 90 och 95dB SPL (och väldigt låg dist över 30Hz). Det kan man inte direkt säga om REL-subbarna.

Redigerat av Ageve, 21 januari 2015 - 17:37.


#36

Postad 21 januari 2015 - 19:28

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Såg att REL nämndes längre upp, och jämfördes med Velodyne. Nu var det ett tag sen jag lyssnade på REL, men de har en tendens att dista i djupbasen. Det är kanske det som en del uppfattar som "snabb" bas?

De enda mätningar jag har sett är på äldre modeller...
http://www.hometheat...el-r-305-a.html
http://www.hometheat...-storm-5-a.html

Bifogad fil  rel r-305 thd.png   20,66K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  rel storm 5 thd.png   19,11K   3 Antal nerladdningar


En Velodyne i samma prisklass (SPL-1200 mk2):
Bifogad fil  velodyne spl1200mk2 thd.png   19,63K   2 Antal nerladdningar

Den har låg dist vid 90 och 95dB SPL (och väldigt låg dist över 30Hz). Det kan man inte direkt säga om REL-subbarna.


Grymt bra att få riktiga mätningar. Stort tack för att du tog dig tid att ladda upp!

Rätta mig om jag har fel, men var inte RELs tidigare subbar basreflex med port mot golvet? Om så är fallet, så gissar jag att de nya slutna, frontspelande (Gibraltar) distar mindre. Men deina grafer gör ju att man ifrågasätter många "expert"-utlåtanden från tidpunkten då dessa modeller var populära. Sedan har jag inte ännu kollat hur mätningarna gjordes (anechoic, nära element eller i rum etc.) men får väl utgå ifrån att det var en rättvis jämförelse.

Velodyne-subbarna är väl alla servostyrda? Inklusive modellen i testet? Om så är fallet, så kan man fråga sig om just servostyrningen åstadkommer en stor del av skillnaden? Om det också skulle vara sant, så torde ju det tala för servodrift rent generellt. Och då inställer sig ju frågan om hur väl andra servosubbar (som t ex Rythmik) står sig mot Velodyne? Spelar servodriften större roll, än element/låda, i dessa prisklasser?? Hmmmm.....

#37

Postad 21 januari 2015 - 19:36

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Jag har fått upp ögonen för servobas.

Här kommer en egensnickrad amatör-teori kring servodrift av basar:

Jag läste någonstans (hittar inte artikeln igen) att orsaken till att servobasar upplevs som "tajtare" i soundet, är eftersom servokopplingen effektivt dämpar bort mycket av lågbasen. Med rena testsignaler så distar inte subben nämnvärt, vilket medger till exempel väldigt låg frekvensgång (som t ex Rythmiks 14Hz@-2dB). Men när det gäller mer krävande musik- och filmljud, så klarar subben inte att undvika dist i de lägsta frekvenserna. Vilket gör att servodriften "kapar" dessa. Resultatet är en bas som upplevs som tajt och korrekt, men där den verkliga lågbasen mer eller mindre fallit bort. Vilket skulle göra att en mer verklighetsbaserad spec hamnar närmare 30Hz@-6dB, vilket är normalt för prisklassen?

Någon som kan rätta mig, eller bekräfta min teori? Eller kanske länka någon sida som tar upp ämnet (kanske den jag själv sett tidigare)?

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 21 januari 2015 - 19:36.


#38

Postad 21 januari 2015 - 21:06

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0
Mknuten: Måste bara få fråga varför du inte väljer att köpa dina high end högtalare först och löser frågan om bas senare. Om det är som du säger att du prioriterar stereo och musik så måste detta vara rätt väg att gå. Varför vänta 2-3 år på att få riktigt bra ljud och under tiden bara vara nöjd med basen.
Köper du högtalarna först så vet du också vilka högtalare subbarna skall matcha/stötta i basen.

Till mätningarna som presenteras på REL & Velodyn kan jag bara tycka att det vore intressantare att titta på och jämföra subbar från samma årtionde och samma prisläge. Sedan kan man ju fundera över mätmetoden vid de olika tillfällena eftersom mätningarna på REL ser så otroligt kass ut i jämförelse.

Har väldigt svårt att tro att REL Gibraltar eller någon av de andra nyare modellerna skulle se ut på detta vis och de är ju dessa vi diskuterar.

#39

Postad 21 januari 2015 - 21:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Nja, det du beskriver är snarare en limiter, dvs effekten dämpas när disten ökar för mycket.

Mätningarna jag länkade till är gjorda utomhus, på 2m avstånd. En lång testton är förövrigt mer krävande än en kort impuls. Ofta sjunker outputen över tid när talspolen värms upp.

edit: http://www.hometheat...urer-model.html

Redigerat av Ageve, 21 januari 2015 - 21:12.


#40

Postad 21 januari 2015 - 23:18

pure-hifi
  • pure-hifi
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Rythmik verkar göra schysta subbar, har aldrig hört någon själv däremot,
finns ju även ken kreisel 12012, verkar också jäkligt fina,


off topic: Är det någon som känner till ett 2kanalsförsteg med bra subhanteringsfunktioner förutom typ deqx? gärna något under 50000

#41

Postad 22 januari 2015 - 07:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag har fått upp ögonen för servobas.

Här kommer en egensnickrad amatör-teori kring servodrift av basar:

Jag läste någonstans (hittar inte artikeln igen) att orsaken till att servobasar upplevs som "tajtare" i soundet, är eftersom servokopplingen effektivt dämpar bort mycket av lågbasen. Med rena testsignaler så distar inte subben nämnvärt, vilket medger till exempel väldigt låg frekvensgång (som t ex Rythmiks 14Hz@-2dB). Men när det gäller mer krävande musik- och filmljud, så klarar subben inte att undvika dist i de lägsta frekvenserna. Vilket gör att servodriften "kapar" dessa. Resultatet är en bas som upplevs som tajt och korrekt, men där den verkliga lågbasen mer eller mindre fallit bort. Vilket skulle göra att en mer verklighetsbaserad spec hamnar närmare 30Hz@-6dB, vilket är normalt för prisklassen?

Någon som kan rätta mig, eller bekräfta min teori? Eller kanske länka någon sida som tar upp ämnet (kanske den jag själv sett tidigare)?


Kapar den lågbas är det enligt min mening ingen subwoofer längre. Vill man satsa på att den spelar under 30 hertz så får man pynta lite pengar. Idag borde det i och för sig gå att få tag i billiga subwoofrar som kan ge lite tryck under 30 hertz. Jag tycker att alla subwoofrar som föreslogs av Trådskaparen verkar utomordentligt vettiga. Åtminstone det jag har läst om dem... :)

#42

Postad 22 januari 2015 - 07:50

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Jag har fått upp ögonen för servobas.

Här kommer en egensnickrad amatör-teori kring servodrift av basar:

Jag läste någonstans (hittar inte artikeln igen) att orsaken till att servobasar upplevs som "tajtare" i soundet, är eftersom servokopplingen effektivt dämpar bort mycket av lågbasen. Med rena testsignaler så distar inte subben nämnvärt, vilket medger till exempel väldigt låg frekvensgång (som t ex Rythmiks 14Hz@-2dB). Men när det gäller mer krävande musik- och filmljud, så klarar subben inte att undvika dist i de lägsta frekvenserna. Vilket gör att servodriften "kapar" dessa. Resultatet är en bas som upplevs som tajt och korrekt, men där den verkliga lågbasen mer eller mindre fallit bort. Vilket skulle göra att en mer verklighetsbaserad spec hamnar närmare 30Hz@-6dB, vilket är normalt för prisklassen?

Någon som kan rätta mig, eller bekräfta min teori? Eller kanske länka någon sida som tar upp ämnet (kanske den jag själv sett tidigare)?


Servon precis som den hysteriska effekten i tex Velodyne och ännu mer Sunfire handlar mycket om att kompensera för dom små lådorna. Tänker man på pengar får man en dsp och 2 st XTZ 3*12" för samma pengar som en Velodyne 15".


#43

Postad 23 januari 2015 - 01:50

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Mknuten: Måste bara få fråga varför du inte väljer att köpa dina high end högtalare först och löser frågan om bas senare. Om det är som du säger att du prioriterar stereo och musik så måste detta vara rätt väg att gå. Varför vänta 2-3 år på att få riktigt bra ljud och under tiden bara vara nöjd med basen.
Köper du högtalarna först så vet du också vilka högtalare subbarna skall matcha/stötta i basen.


DU har helt klart en poäng generellt sett. Men i mitt fall så tycker jag att det finns vissa praktiska begränsningar.

I nuläget så har jag ett Canton Ergo 5.0-system (2x7 tum frontar, 6,5 center och väggsurround) som har hängt med ganska länge nu. De är dock inte den svaga länken för ögonblicket. Tror jag inte i alla fall.

Jag driver dem med en Pioneer-receiver (SC-LX71). För många år sedan drev jag frontarna med ett 2x200W Rotelsteg, Det externa steget gav stora förbättringar i fråga om dynamik och kontroll, och det lät riktigt bra när jag körde SACD pass-thru genom receivern (vilken då var en äldre VSX-2011RDS). Tyvärr blev jag tvungen att sälja steget. Sedan dess har jag bi-ampat frontarna från receivern.

För några år sedan bytte jag receiver till SC-LX71:an, vilken gav en märkbar förbättring överlag, även i 2-kanal. Men det saknas ändå dynamik, och framför allt kontroll och bandbredd, jämfört med Rotel-steget. Hittills har jag kört bi-ampat, men har har ett par ouppackade surrounder (MA Silver FX) som skall expandera 5.0 till 7.0. Det lämnar endast en förstärkarkanal var för frontarna, vilket möjligtvis kommer att inverka på 2-kanalljudet.

Jag använder en PS3:a som BD, och en Philips CD/DVD/SACD som kostade ca 7000 kr för ca 10 år sedan. Och har i nuläget ingen sub. Det mesta har stått mer eller mindre oanvänt i flera år, men nu har jag flyttat och har plats att få till lite mer seriöst ljud. Samt en liten sparad slant (ca 70k).

Om jag i nuläget skulle satsa hela potten på ett par high end-frontar, så har jag svårt att se att jag skulle kunna utnyttja deras kapacitet. Visst, grymma högtalare ger troligtvis en ny nivå även åt en Pioneer-receiver, men frågan är om man inte skulle nå längre genom att spendera potten annorlunda. Till att börja med så skulle 1-2 subbar av god kvalitet kunna avlasta receivern och förbättra frontarnas situation. Och om det blir en slant över, så tror jag att ett nytt, separat steg till frontarna hade skrapat fram mesta möjliga ur de enkla, men inte helt oävna, Ergo-burkarna.

Om jag nu skulle bli övertygad om att t ex ett par Rythmik-subbar vore tillräckligt för att stötta framtida frontar i 70-100k-klassen, så skulle jag kunna snika oerhört genom att köpa dem som DIY-kit och bygga lådorna själv. Det torde ge ett totalpris i närheten av 20k, i stället för 70k för exempelvis 2 stycken REL Gibraltar G1 eller JL Audio F112. Vilket torde kunna ge 50k över till annat :)

Och om jag tänker lite långsiktigt, så skulle jag kunna gå för ett bryggbart 2-kanalssteg, som dels kan förbättra mitt nuvarande ljud, och sedan köpa ett till likadant tillsammans med high end-frontarna, och sedan köra stegen som monoblock. Det finns ju några ganska trevliga bryggbara steg, allt från Primare A34.2 till McIntoshMCA252. Om jag skulle gå för Primare-steget, så skulle jag dessutom fortfarande ha 30k kvar i budgeten. Vilket med lite tur skulle kunna räcka till en room correction/bass management-enhet av god kvalitet. Om jag t ex hittar en begagnad DSEQ PreMate för dessa pengar, så får jag dessutom en uppgradering i fråga om DSP/försteg.

Totalt sett så tror jag att ovanstående skulle kunna innebära en väsentlig förbättring redan idag, i fråga om musik och 2-kanalsreproduktion. Och som bonus kommer subbar mm troligtivs även göra filmtittandet klart roligare. Och om jag inte tänker helt galet, så är ALLT detta framtidssäkert, så att det kan behållas och fungera tillsammans med high end-uppgraderinsplanerna 2-3 år fram i tiden.

Kanske förstår du mig bättre nu. Kanske inte :D

#44

Postad 23 januari 2015 - 02:17

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Känner att jag resonerat tillräckligt! Det blev ett par Rythmik 15-tums DIY-kit.

Återkommer i framtiden med mina erfarenheter.

Ha det gott alla och tack för värdefulla synpunkter.

#45

Postad 23 januari 2015 - 02:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ska du göra diy så kan du få mycket mer för pengarna än så måste jag tillägga.

#46

Postad 23 januari 2015 - 12:46

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Känner att jag resonerat tillräckligt! Det blev ett par Rythmik 15-tums DIY-kit.

Vad innebär det egentligen att slutstegen de skickar med har servo?

Edit: och hur stor låda ska du bygga? Deras hemsida skriver nåt om 3 cu feet vilket låter litet utan att ha räknat på det :)

Redigerat av Supernaut77, 23 januari 2015 - 13:08.


#47

Postad 23 januari 2015 - 13:12

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Ska du göra diy så kan du få mycket mer för pengarna än så måste jag tillägga.


Jag är medveten om att jag hade kunnat få mer för pengarna om jag hade valt "lösa delar", i stället för ett färdigt kit. Men jag anser inte att jag i dagsläget har tillräcklig kunskap och färdighet, för att kunna känna mig säker på att en sådan lösning blir bra. Det känns väldigt skönt att få med all elektronik, och ett väl utprovat koncept. Dessutom så har jag inte hittat andra servo-steg för GDS/DIY.

Jag hade kanske fått ännu bättre bas för pengarna, genom att designa ett projekt från grunden. Men samtidigt så tror jag att jag kommer att få mycket bättre bas per krona med denna lösning, än vad jag skulle ha fått om jag hade köpt två färdiga märkessubbar i stället. Jag känner att detta blev den bästa kompromissen för mig, i fråga om pris-prestanda, förväntat slutresultat och arbetsinsats.

Det enda orosmolnet är om det verkligen är realistiskt att förvänta sig att dessa subbar är tillräckligt bra för att kunna stötta ett par high end-högtalare. Mitt intryck av allt jag läst och hört, är att detta borde vara möjligt. "Kvaliteten" på basen verkar finnas där hos Rythmik, så det är endast en fråga om hur många som krävs för att nå tillräckligt ljudtryck och "headroom" i lågbasen. Jag börjar med 2 och ser hur det fungerar. Förhoppningsvis så skall dessa subbar vara en framtidssäker lösning.

Dessutom så har jag nu råd med ett nytt steg till frontarna, och eventuellt annat också (se mitt tidigare inlägg #43, om du är intresserad av hur jag tänker).

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 23 januari 2015 - 13:37.


#48

Postad 23 januari 2015 - 13:35

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Vad innebär det egentligen att slutstegen de skickar med har servo?

Edit: och hur stor låda ska du bygga? Deras hemsida skriver nåt om 3 cu feet vilket låter litet utan att ha räknat på det :)


Hittade följande beskrivning:

The advantages of Servo Subwoofers are pretty obvious, as pointed out below: (From the Genesis manual)

The Servo Advantage:

Very few loudspeakers use servo drive, either because most designers think that it is too difficult to design, too expensive, or because of the extraordinary demands a servo system makes on the amplifier and the transducer. However, the Chief Scientist of Genesis, Arnie Nudell, first introduced the servo system in the legendary Infinity Servo Statik One in 1968(!) – So we know how to design and build servo systems.
The concept of our servo bass system is an easy one to understand: It employs, an accelerometer as a sensor, to constantly monitor the movement of the woofer cone and instantaneously compares it to the input signal. This comparison circuit instantly identifies any deviation from the ideal and instantaneously applies a corrective signal to compensate for any deviation, resulting in the virtual elimination of the inherent distortion of the woofer.


As an example, when you have a high-impact, low-bass signal that starts and stops suddenly (for example a tympani), the inertia of the woofer cone makes it slow to start moving, and then after it is moving, the momentum of the cone makes it continue to move after the signal has stopped. The sonic result is overhang, bloat, lack of tautness and definition, and a blurring of dynamic impact. With the servo system, the circuit senses that the woofer is not moving as fast as it should, and it applies more current to make it move faster. When the signal stops, it detects that the woofer is still moving when it shouldn’t and applies a counter-signal to stop the woofer faster and more effectively than normal circuitry would. Thus, the servo-drive reduces distortion and improves transient response by making the woofer seem massless. Typical non-servo woofer systems have distortion levels that exceed 10% at even moderate levels. The Genesis servo bass system reduces this distortion to below one percent at almost any output level. Moreover, it drives the woofer to constant acceleration which makes its frequency response perfectly flat! ”


Jag hittade citatet i följande tråd:
http://www.audiocirc...?topic=107509.0

Jag har även hittat ganska mycket annat matnyttigt när jag har sökt på "servo subwoofer" och klickat runt.

Rythmiks beskriver deras egna "Direct Servo"-teknik på förjande vis:
http://www.rythmikau...technology.html

Det sägs att vissa moderna icke-servokontrollerade subbar kan prestera lika bra som servokontrollerade. Och att fördelarna med servo var större förr i tiden, när det var ovanligt med bättre element. Vilket kanske stämmer. Men det tar ju inte bort servokontrollens fördelar i sak. I stället för att spendera tid och pengar med att leta efter en ultimat icke-servo-design, så kan jag direkt få resultat i liknande nivå (förhoppningsvis) genom att servostyra ett lite enklare element. Det är i alla fall min tanke och plan :D

I fråga om lådvolym, så rekommenderar Rythmik 3-4 kubikfot (85-113 liter). Man skriver även att en mindre låda kan försämra lågbasen (och ljudet överlag), men samtidigt att en större låda medför risk för att elementet "bottnar" och skadas. Servokontrollen klarar alltså inte av att skydda elementet vid frekvenser/ljudtryck, utöver vad som kan uppstå i en låda av denna maxstorlek. När man lyssnar på musik med Rythmik, så kopplar man vanligtvis bort skyddskretsarna som annars klipper de lägsta frekvenserna vid risk för distortion, som man kanske annars har inkopplade vid film- och tv-tittande. Därför så kan det bli problem vi för stor lådvolym. Om jag har förstått saken rätt.

Jag tänker utgå ifrån ritningarna på Rythmik's hemsida, men eventuellt öka dimensioner/lådvolymen en aning. Dock så vet jag inte om jag vågar gå nämnvärt över 113 liter. Jag menar, 14 Hz @ -2 dB är ju redan ganska ok. Och med två subbar så tror jag att ljudtryck och/eller headroom blir adekvat. Vet inte om jag har så mycket att vinna på att öka lådvolymen mer än de angivna max 4 cu ft.

Vad tror du? Vore det säkert att öka den mer, till säg 150-200L? Eller håller du med om att det riskerar att utsätta element etc. för större påfrestningar än de klarar?

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 23 januari 2015 - 13:45.


#49

Postad 23 januari 2015 - 13:53

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Tack. Jag gissar att servon kompenserar för den lilla volymen för att ändå få "rapp" bas.

Jag föreslår att du skriver mer i DIY-delen här på mhb. Jag är en passiv läsare själv men det finns många inspirerande projekt och folk som kan basbygge där :)

#50

Postad 23 januari 2015 - 14:26

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Tack. Jag gissar att servon kompenserar för den lilla volymen för att ändå få "rapp" bas.

Jag föreslår att du skriver mer i DIY-delen här på mhb. Jag är en passiv läsare själv men det finns många inspirerande projekt och folk som kan basbygge där :)


Tack för tipset. Gjort!!
https://www.minhembi...howtopic=322234

Tack igen för alla goda råd och synpunkter. Trevlig helg :) :D :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.