Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dark Souls III: The Ringed City

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2017-04-03

 

  • Genre: Action-RPG
  • Släppdatum: 28 mars 2016                   
  • Utvecklare: FromSoftware
  • Utgivare: Bandai Namco Entertainment
  • Plattform: PC/PS4/XB1


M
ed The Ringed City är det dags att en sista gång (på bra många år om inte annat) ge sig ut i Miyazakis groteska Souls-värld och tampas med monster, demoner och svåröverkomliga bossar. DLC:t kommer man åt genom att teleportera till slutbossen i Dark Souls III så hittar man ingången strax bredvid brasan.

När man kommer fram har man hamnat i någon slags övergångsvärld som verkar bestå av ett hopkok av ställen från Souls och om jag inte fattade loren innan så blir jag inte klokare av detta eftersom man reser fram och tillbaka i tiden, världen är förvrängd och det finns parallella dimensioner. Karaktärerna jag möter är som vanligt mystiska och skrattar gärna kusligt efter varje mening. Men jaja, jag har blivit van vid att ingen talar klarspråk vid det här laget så det är struntsamma, jag är bara ute efter fienderna och banorna.

Ringed Cty är svårare än Ashes of Ariandel, med en rekommenderad nivå på minst 100 istället för 70. Många kommer nog att reagera på änglarna som skjuter ljusstrålar som ett maskingevär. De går inte att döda på konventionellt sätt och är som ett litet pussel där man måste ”smyga” genom miljöerna och hålla sig bakom skydd såvida man inte vill bli genomborrad av deras projektiler. I ett liknande ”miljöpussel” finner vi en jätte som kan framkalla odödliga spökskyttar, där målet återigen är att ta sig till varelsen genom att gå från skydd till skydd. I Ringed City hittar vi även zombies som bara fortsätter spawna när man dödar dem, störiga sköldpaddsliknande varelser som tar skydd i ett hårt skal och helar sig själva samtidigt som de skadar dig, fiender vars aura dödar dig om du är nära dem för länge, samt stora tjocka riddare som man med fördel besegrar genom att hoppa på dem uppifrån med den spetsiga delen av svärdet riktad mot huvudet.

Detta är förstås inte allt som DLC:t bjuder på, men fiendevariationen är klart bättre imo än i Ashes. Vissa fiender fungerar som alternativa underbossar och bjuder på en trevlig kamp (och trevlig rustning). I Ringed City hittade jag dessutom bättre ringar än jag redan hade för en gångs skull, plus generöst med titanite chunks och slabs att använda till vapenuppgraderingar.

Vi får också tre nya bossar samt en valfri boss att klå. Två av dessa är häftiga bataljer som tveklöst passar in i serien. De går inte upp mot slutbossen i Ashes, men är väldigt bra gjorda och pulshöjande även om jag har lite svårt att acceptera att nästan varenda boss nu ska ha två eller tre faser eller bestå av flera bossar samtidigt. En av bossarna är däremot meningslöst enkel och den valfria bossen orkade jag inte ens försöka på då jag förmodar att kameran skulle bli mitt största hinder, så som var fallet med Nameless King.

Nu efter dessa två DLC så känner jag nog som många andra att jag har svårt att bli överraskad längre, det känns som att allt är gjort och även om det fortfarande är roligt och man fortfarande får samma känsla när man slår en svår boss, så gäller det att inte urvattna serien tills så inte längre är fallet. Den kan gärna få vila i flera år nu så får vi se vad From Software hittar på härnäst. Annars behövs en ny konsol eller en ny setting för att få det att kännas fräschare igen.

Lite synd är det för de som har hängt med i storyn att de inte får något definitivt slut på Soulssagan. När man besegrar slutbossen visas inte ens någon mellansekvens, spelet bara fortsätter och förutsätter att du vet vad du ska göra – men för de flesta är det förmodligen inte alls självklart. Det känns som att man tittar på Lost, fler frågor uppstår än besvaras efter sista avsnittet.

Ska nämnas också att de som har en PS4 Pro får uppdaterad bildhastighet sedan en tidigare patch, runt 50 FPS i snitt, vilket var direkt märkbart. Även om Ringed City bjuder på vistas som är imponerande för att vara Dark Souls, så är det inte som att grafiken håller efter att ha spelat spel som Horizon. Lite sorgligt att se en trappa 20 meter framför en och så är den så full av aliasing att man knappt kan urskilja den. Eller att karaktärernas munnar i vanlig ordning inte rör på sig när de pratar. Kan tro att man spelar på PS3. Men inte heller det är ju något nytt för serien, DLC:t står sig bra visuellt jämfört med annat Soulsmaterial.



Slutsats
: Ringed City markerar slutet på Soulsspelen och jag tycker det är ett bra tillskott, bättre än Ashes of Ariandel och mer än dubbelt så långt. Däremot är det inte det definitiva slut många kanske hade hoppats på, utan fungerar mest som runt åtta timmar extra Dark Souls III. Men gillar man Dark Souls är det värt det. Alternativt väntar man in The Fire Fades Edition som släpps den 21 april och innehåller DS3 plus båda DLC:na.



 Medelbetyg:
Allmän produktfakta

Allmänt

Expansion (kräver grundspelet) Ja
Format Download
Genre Äventyr RPG Fantasy Skräck Arkad Action
Rek. åldersgräns 16 år
Serie Dark Souls

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Lokal multiplayer
Online multiplayer Ja

Systemkrav

Operativsystem Windows 7 Windows 8

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2017
Utgivare Bandai Namco Entertainment
Utvecklare FromSoftware
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.