Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Go Vacation

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2018-07-28




  • Genre: Party
  • Släppdatum: 27 juli 2018                     
  • Utvecklare: Namco Bandai
  • Utgivare: Nintendo
  • Plattform: Switch/Wii


N
ågot som fanns i mängder på Switch var partyspel. Alla ville ha en del av rörelseteknikkakan och fick spelare över hela världen att vifta och flaxa, gärna med allehanda tillbehör som man kunde sätta på wiimoten för extra inlevelse. Det släpptes en del spel som utnyttjade tekniken på ett bra sätt och Wii Sports är än idag ett av de bäst säljande spelen någonsin.

På Switch däremot är denna marknad så gott som död, istället för Wii Sports fick Switch 1-2-Switch, vilket inte direkt är i samma klass. Själv var jag sugen på ett viftspel för fyra spelare så jag testade Go Vacation, i grunden ett Wii-spel som portats till Switch, för att stilla det begäret.

Go Vacation är en samling med minispel fördelat på fyra olika semesteröar (stranden, bergsmiljö, staden och skidort) som hade ganska medelmåttigt betyg på Wii. Kritikerna klagade främst på viftkontrollerna som i de flesta spel inte var bra. På Switch har man därför snarare tagit bort viftkontrollerna och ersatt med knappar, vilket jag tycker är synd då jag hellre hade sett att de förbättrade kontrollerna som fanns.



För att ta ett exempel, i basebollen kan man visserligen svinga joyconen, men den följer inte dina rörelser som i Wii Sports, det är bara ett mer omständigt sätt att trycka på A. I vattenpistolkriget styr man inte längre vapnet med wiimoten ur förstapersonsvy, man trycker på L och R för att svänga i sidled. Det är urdåligt. Så rörelsekontrollerna är i det närmaste obefintliga, förutom i varenda racingevent, där man styr genom att svänga joyconen som en ratt. Det ironiska är att racingen borde ha gjorts med knappar istället, då man snabbt blir trött på att svänga omkring eftersom det finns så många olika former av racingevents, samt att man tar sig runt på öarna med olika fordon (båt, rullskridskor, skidor etc) och måste då svänga manuellt med rörelseteknik istället för analogspaken – även om man använder procontrollern.

Vissa verkar tycka det är kul att utforska öarna. Man kan hitta skatter, plåta djur, köpa kläder osv, men jag förstår inte riktigt poängen. Grafiken är simpel, kontrollen som sagt jobbig (kameran styrs inte ens i 360 grader med analogspaken, man trycker på en knapp för att rikta den framåt) och det finns massa andra spel med mycket intressantare världar i så fall. Visst får man till slut ett hus som man kan pynta, kan vara bra för de som gillar Animal Crossing eller The Sims. Men för oss var det bara onödiga transportsträckor varje gång man var tvungen att åka till nästa minispel.



För man har inte tillgång till alla minispel från början. Man kan inte bara köpa spelet, bjuda in vänner och sätta igång. Först måste man låsa upp dem genom att spela flera timmer i singleplayer. Det finns en tio stycken från början visserligen, men det är bara en femtedel av vad spelet har att erbjuda. Jag förstår inte varför de inte är upplåsta så att de som inte vill röra singleplayerdelen kan spela det som ett partyspel med vänner på direkten.

Vad gäller kvaliteten på själva minispelen så varierar det, men överlag är det lite för många som liknar varandra och egentligen bara är reskins. Man kan rejsa med jetski, bil, häst, snöskoter och alla möjliga saker, men de är väldigt lika varandra. De flesta minispel spelar man en gång och sen är man klar. Sen finns det andra som är mer intressanta. Tennisen är duglig, även om AI:n är för enkel. Minigolfen kan vara kul, fast fysiken är inte direkt realistisk. Lufthockeyn är absolut kul och volleybollen likaså, även fast den är väldigt simpel då man inte styr särskilt mycket av vart slagen hamnar. De flesta går att spela två mot två också, och det är de här spelen och eventuellt några till som kan vara roliga att ta fram vid festtillfällen.



Slutsats: Jag spelade aldrig Wii-versionen, men det känns som att Switch-versionen är en sämre port, då nästan allt är knappbaserat eller använder simpel rörelseteknik nu – när jag faktiskt var ute efter ett rörelsebaserat spel som använder joycons på ett bra sätt. Jag gillar inte att man måste utforska semesteröarna själv (eller med andra) för att låsa upp minispelen innan man kan spela dem, eller att man måste styra varje fordon med rörelseteknik när man utforskar. Grafiken är simpel, de flesta minispelen är mediokra eller ointressanta, men det finns några bra som räddar spelet och gör det värt att ta fram vid sällsynta tillfällen. Men priset på 500:- är för högt, de borde ha tagit max 200:- för denna port vid lanseringen.



Allmän produktfakta

Allmänt

Genre Äventyr Sport Jakt/Fiske Arkad Party Action
Rek. åldersgräns 3 år
Serie

Spellägen

LAN-stöd Ja
Lokal multiplayer Ja
Online multiplayer Ja

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2018
Utgivare Nintendo
Utvecklare Namco Bandai

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.