Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yoshi's Crafted World

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2019-04-10



  • Genre: Plattform
  • Släppdatum: 29 mars 2019
  • Utvecklare: Good-Feel
  • Utgivare: Nintendo
  • Plattform: Switch


Ä
nnu ett gulligt Nintendo-spel med Yoshi i huvudrollen som med nöd och näppe lyckas släcka plattformstörsten.

Den som har spelat Yoshi’s Woolly World till Wii U vet vad som väntar i det nya Crafted World. Mycket av föregångaren känns igen, även om grafikstilen har bytts ut från garntemat till någon slags klippa-och-klistra värld. Bakgrunderna är fulla av föremål som ser amatörmässigt ihopsatta, många av dem skapade i papper eller med konservburkar och liknande. Helt klart har utvecklarna velat skapa en slags mysig pysselstämning över det hela, och det har de lyckats med, även om det kan bli lite rörigt då det estetiskt sett saknas en röd tråd. Tekniskt sett ser ljuseffekter och reflektioner överraskande bra ut, Good-Feel har verkligen fått material som metall att skina på ett realistiskt sätt, och även vatten imponerar trots att det av någon anledning bara används i ett par banor.



Spelet består av över 40 banor utspridda över många fantasifulla världar, och det gäller att samla blommor för att komma vidare. Samlar man tillräckligt många kan man också låsa upp bonusbanor efter spelets slut. Blommorna är egentligen inte särskilt svåra att hitta, men det som krånglar till det hela är att kameran är väldigt inzoomad vilket gör att det blir enkelt att missa blommor som är mitt nedanför eller ovanför nosen på en. Det förstör också en del av plattformandet, då man ibland får gissa vad som finns nedanför - man ser liksom inte alltid vart man ska.

För veteraner saknar spelet utmaning, vilket blir uppenbart när man märker att Nintendo återigen har valt att låta Yoshi kunna ”sväva” i all oändlighet, precis som i Woolly World. Det var bara mot slutet och på bonusbanorna som det blev svårare, och det tog lång tid innan vi förstod att man ens kunde dö och börja om från checkpoints. Man dör nämligen inte av att ramla ner för stup, och det går dessutom att köpa kostymer som skyddar ens Yoshi upp till fem gånger. Lite därför är Crafted World perfekt lämpat för barn, speciellt då man kan köra två stycken samtidigt.

Vi spelade igenom äventyret i co-op, som tyvärr medför en del problem men samtidigt tillför en intressant och rolig mekanik jämfört med att spela ensam. Här kan man sitta på varandra, så att en spelare styr sin Yoshi och den andre skjuter ägg. Låter kanske trist för den som inte styr, men faktum är att det blir väldigt mycket äggkastande i Crafted World. Man kan inte bara skjuta fiender och föremål på det vanliga 2D-planet, utan även på djupet. Att göra detta kan dock vara lite frustrerande då kontrollen är väldigt oprecis när det gäller att träffa saker.



Fördelen med att jobba ihop är att man får tillgång till oändligt med ägg, något som man normalt sätt annars måste samla på sig. Det blir också mycket mindre kaotiskt eftersom när man kontrollerar varsin Yoshi så är det extremt enkelt att råka äta upp varandra av misstag, samt att hoppa på varandra vilket förstör spelflödet rejält (problem som till stor del sker på grund av den inzoomade kameran, återigen). Detta gjorde att vi efter ett tag enbart körde som en enhet bara för att undvika frustration.

Till sist vill jag bara nämna att soundtracket kan vara det mest fantasilösa jag någonsin har hört. I princip alla låtar är baserade på huvudtemat, som i sig inte ens är bra. Bana efter bana får man höra omgjorda versioner av samma låt som man redan hört hur många gånger som helst innan, med blockflöjt och visslande i typisk Yoshi-manér. Låten som spelas på spökbanorna är bland det märkligaste jag har hört. Nåväl, bosslåtarna urskiljer sig i alla fall lite grann och en av dem är till och med riktigt bra, men du kan nog räkna ut hur mycket man hör bosslåtarna jämfört med de andra.



Slutsats: Nintendo har återigen överlåtit huvudansvaret för Crafted World till Good-Feel istället för att ta hand om det själva, ett beslut som resulterar i att denna upplagen blir extremt lik den förra, Woolly World. Grafiken är fortfarande lika färgfull och gullig, och gameplay är ungefär detsamma utan större förändringar i Yoshis rörelsemönster eller i konceptet med att samla prylar. Nytt är däremot att man kan både röra sig och skjuta ägg på föremål/fiender på djupet. Det fungerar dock inte riktigt felfritt då det är svårt att sikta på saker, samt att kameran är så nära inpå att man ibland helt missar vägar som leder inåt eller utåt mot skärmen.

Kameran ställer också till problem i tvåspelarläget, men också märkliga designbeslut som att man kan äta upp varandra vilket gör det hela väldigt kaotiskt. Som tur är kan den ena spelaren rida på den andra och på så sätt går det att samarbeta i total harmoni, perfekt om man till exempel vill spela tillsammans med sina barn. För vana spelare kan man dock inte räkna med mycket utmaning alls, och musiken är verkligen ett bottennapp med tanke på den tillgång utvecklarna har till de äldre spelens musik, så som Yoshi’s Island. Vill man bara ha ett soft plattformsspel eller något i stil med LEGO-spelen med mycket samlande i fokus så är dock Yoshi’s Crafted World ett hett byte då det är ganska knapert med just sådana spel i nuläget.



Allmän produktfakta

Allmänt

Genre Barn Äventyr Simulator Plattform Jakt/Fiske Turbaserat Arkad Dans Sidskrollande Action
Rek. åldersgräns 3 år
Serie

Spellägen

LAN-stöd Nej
Lokal multiplayer Ja
Online multiplayer Nej

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2019
Utgivare Nintendo
Utvecklare Good Feel

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.