Projektor till datorspel
36 svar till detta ämne
Postad 26 May 2012 - 06:19
saeco12
-
saeco12
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Den snajdiga killen i affären sa att jag måste ha något motsvarande TW-9000 för att kunna spela datorspel på projektorn. Annars kommer det bara lagga och bli dåligt då uppdateringsfrekvensen är för låg på de billigare.
Jag hade tänkt mig en proj runt 10-15, och inte 25 dock vill jag att det skall bli bra.
Att jag är lite skeptisk beror på att oavsett vilken produkt jag hade tänkt mig till min nya bio så föreslog han den som var snäppet dyrare. Jo jag förstår att dyrare ofta är bättre, men tyvärr har jag en budget att förhålla mig till.
Så vad säger ni? Det är mina tonårsbarn som skall spela på den, jag skall mest kolla lite film. "Måste" jag ha en proj för 25 lax? Vad är teorin bakom?
Postad 26 May 2012 - 07:06
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Ta med dig spelkonsolen så blir det slutsnackat från försäljaren. Vill de inte koppla in konsolen går du till en annan butik.
Postad 26 May 2012 - 07:12
saeco12
-
saeco12
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Tack för tipset!
I mitt fall är det datorn som är det intressanta, för vad jag förstått ställer den högre krav på projektorn? Konsoler har en lägre uppdateringsfrekvens?
Ingen som spelar själv och har erfarenheter att dela med sig av?
Postad 26 May 2012 - 07:48
Unregistered070bfe47
-
Unregistered070bfe47
-
Forumräv
-
-
946 inlägg
jag spelade själv mycket på pc innan med en projektor för 3000:- (dlp) funkade hur bra som helst,så att du skulle behöva en för 25 papp är rent skitsnack!
Postad 26 May 2012 - 08:06
saeco12
-
saeco12
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Ok, tack Tompa för dina erfarenheter.
Den Epson TW9000 som försäljaren föreslog har en uppdateringsfrekvens enligt deras hemsida på 240 Hz i 2D och 480 Hz i 3D. Kikar jag på den mindre TW6000 så har den exakt samma frekvens i 2D/3D. Så förutom att 9000 säkert är en bättre projektor (och dyrare) så bör det inte vara några hinder att köra med den jag tänkt från början, nämligen TW6000?
Postad 26 May 2012 - 08:11
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Den snajdiga killen i affären sa att jag måste ha något motsvarande TW-9000 för att kunna spela datorspel på projektorn. Annars kommer det bara lagga och bli dåligt då uppdateringsfrekvensen är för låg på de billigare.
Sicket skitsnack! Vad var det för affär så man kan undvika detta oseriösa stäle?
Postad 26 May 2012 - 08:19
saeco12
-
saeco12
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Masse: jag tänkte låta affären bemöta de här synpunkterna först innan jag hänger ut dem. Men för att kunna ifrågasätta vad de sa måste jag själv förstå först ... med er hjälp
Postad 26 May 2012 - 10:49
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Det är inte uppdateringshastigheten på bildmotorn som är det kritiska, det är en låg inputlag som du eftersträvar.
Det bästa du kan göra är att ta med din dator till butiken och testa själv i praktiken. Många av nyare maskiner, med 3D, har en högre inputlag och är därmed inte lika lämpliga för spel om man har höga krav. Skulle tro att TW9000 och TW6000 är snarlika på den punkten. Den dyrare maskinen väljer man främst för att den har en bättre svärta och därmed kan ge ett bättre djup i bilden(om rummet är mörkt).
Men jag har haft kunder som har tagit med sin konsoll och provat att spela på de nyare maskiner (med ganska hög inputlag) som inte har tyckt att det varit något problem, så det är nog allra bäst att testa det hela själv, om du har möjlighet.
MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 26 May 2012 - 11:14
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Idiot, rent ut sagt. Jag hade tänkt mig en proj runt 10-15, och inte 25 dock vill jag att det skall bli bra.
Konstigt att ingen har nämnt Epson TW-3200. Den är perfekt lämpad med tanke på din budget. Har den själv och jag spelar på både datorn och PS3. På datorn, 1920x1080 60Hz. Inga problem. Dessutom har TW-3200 bekräftad låg input lag, 20-25 ms kontra en CRT-skärm. TW-9000 är inte snabbare!
Redigerat av Falcy, 26 May 2012 - 11:15.
Postad 26 May 2012 - 16:10
saeco12
-
saeco12
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Tack Marcus och Falcy, nu är jag lite klokare. Skall kika närmare på TW-3200. Så om jag förstår er rätt blir det inte bättre med en TW-6000? Eller om jag säger så här: jag skall även kika på film i bland, kommer jag då sammantaget tjäna på att skaffa TW-6000? 3D är inte viktigt.
Förstår att det kan vara svår att svara på, men om ni har några tankar.
Mycket tacksam för er hjälp.
Postad 26 May 2012 - 16:14
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
kommer jag då sammantaget tjäna på att skaffa TW-6000? 3D är inte viktigt.
Nej skulle jag säga, de är i stort sett likvärdiga. Enda som skiljer är just 3D.
Postad 26 May 2012 - 16:19
saeco12
-
saeco12
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Ok, tack. Rummet är inte färdigbyggt än så jag har lite tid att fundera och läsa på mer
Postad 28 May 2012 - 07:27
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Fortfarande intresserad av att veta vilken butik detta var...
Postad 28 May 2012 - 08:34
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Sonys projektorer är bra att spela på. Som tidigare sagts skall även Epson 3200 och vissa DLP-projektorer vara bra.
Postad 04 June 2012 - 09:05
CallMeNobody
-
CallMeNobody
-
Beroende
-
-
1126 inlägg
Även jag har tw3200 till 360, WII, Digitaltv och HTPC hemma.
Klockrent!
Postad 04 June 2012 - 09:15
saeco12
-
saeco12
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Även jag har tw3200 till 360, WII, Digitaltv och HTPC hemma. Klockrent!
Tack för inlägget! Upplever du den som "högljudd"? Inte så superviktigt, men mest om den känns "surrig"?
Postad 04 June 2012 - 10:23
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Upplever du den som "högljudd"? Inte så superviktigt, men mest om den känns "surrig"?
Jag har haft Infocus X10 och IN80 tidigare. Nu sitter jag med TW-3200 och det som gjorde mig riktigt positiv var just ljudnivån, den är grymt tyst, enligt mig. Särskilt då i jämförelse mellan X10/IN80. Jag har aldrig stört mig på ljudnivån, det gjorde jag ibland med X10/IN80.
Redigerat av Falcy, 04 June 2012 - 10:23.
Postad 04 June 2012 - 12:50
CallMeNobody
-
CallMeNobody
-
Beroende
-
-
1126 inlägg
Håller med Falcy, nu kör jag min i ECO-läge men jag har den ca 1,5m rakt ovanför huvudet och så länge jag kollar på nått så tänker jag inte på den.
Den är mao väldigt tyst det och ljusstyrkan var mina prio1 när jag valde.
Det kan tilläggas att jag kör min i ett vardagsrum utan möjlighet till mörkläggning och vita väggar och tak. De absolut sämsta förutsättningarna man kan ha och även om bilden blir lidande så skulle var inte skaffa TV igen, jag är skitnöjd.
Postad 04 June 2012 - 13:20
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Ännu en här som kör Epson TW3200 till PS3. Nöjd med den, inget att klaga på, ljudet är inget problem heller.
Postad 04 June 2012 - 14:48
saeco12
-
saeco12
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Kanon, då får det bli en sån när jag snickrat rummet klart. Har inte hört annat än gott om modellen.
Orkar inte bråka med affären om att de har fel, men kommer aldrig gå tillbaka till Ynglingagatan.
Postad 04 June 2012 - 21:07
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Va!? Kläckte Hembiobutiken ur sig sådana dumheter!? Vilken besvikelse. Och otippat.
Postad 04 June 2012 - 21:17
saeco12
-
saeco12
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jo, det var där jag var. Vart förvånad själv eftersom jag trodde att de kunde hjälpa mig som inte är så erfaren på hembioområdet. Sen ... oavsett vilken förstärkare, duk eller högtalare jag föreslog sa han bara att jag skulle köpa något dyrare. Kändes inte seriöst, utan att han bara ville sälja dyra saker. Självklart är dyrare ofta bättre, men jag tycker man måste se till vad kunden har för budget. Och för ca 35 tusen som är min budget borde något dugligt gå att hitta.
Postad 05 June 2012 - 06:42
CallMeNobody
-
CallMeNobody
-
Beroende
-
-
1126 inlägg
35 papp??
Även med 3200:an och en FIN duk så har du ju fortfarande över 15papp kvar!
Där måste du ju kunna hitta bra saker nytt, ännu mer med en begagnad stärkare eller nått.
Postad 05 June 2012 - 06:46
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Va!? Kläckte Hembiobutiken ur sig sådana dumheter!? Vilken besvikelse. Och otippat. 
Ja om detta stämmer så blir jag klart besviken, dom av alla!?  Har haft skyhöga tankar om detta företag hittils, men sånt här får en ju att börja vackla. Nån kanske borde hinta nåt till dom om denna tråd för att kanske kunna ta en diskussion internt, för sånt här är ju aldrig bra reklam.
Postad 05 June 2012 - 07:03
saeco12
-
saeco12
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
35 papp?? Även med 3200:an och en FIN duk så har du ju fortfarande över 15papp kvar! Där måste du ju kunna hitta bra saker nytt, ännu mer med en begagnad stärkare eller nått.
Jo, det trodde jag med, men när jag gick därifrån var jag uppe i 50.000 för något som säljaren tyckte var acceptabelt.
Postad 05 June 2012 - 07:11
CallMeNobody
-
CallMeNobody
-
Beroende
-
-
1126 inlägg
Då går man nån annanstans.
Man frågar om råd här t.ex. och köper sedan utan att fråga i butik
Postad 05 June 2012 - 07:56
saeco12
-
saeco12
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Då går man nån annanstans. Man frågar om råd här t.ex. och köper sedan utan att fråga i butik 
ExAkT! Så snart blir det mer frågor om duk, förstärkare och högtalare
Postad 06 June 2012 - 08:52
hembiobutiken
-
hembiobutiken
-
Användare
-
-
120 inlägg
Hej!
Vi på Hembiobutiken har uppmärksammat denna tråd och vill be väldigt mycket om ursäkt för bemötandet och den felaktiga informationen. Vi tar åt oss av din kritik och försäkrar dig om att vi ständigt jobbar på att ytligare höja kunskapsnivån bland våra medarbetare.
Att bestämma sig för vilken projektor man vill ha är i dagsläget inte det lättaste då det är genomgående hög nivå på medparten. Vi vill absolut inte försöka lura på våra kunder något kunden inte har nytta av, men kan ibland föreslå en dyrare projektor än den kunden har tänkt sig efter att ha lyssnat på kundens behov och krav. Om detta är vad som har hänt här låter jag vara osagt. Hembiobutiken står för kunskap och service och har inget annat än kundens bästa i åtanke.
Vi vill som med alla våra kunder, göra dig så nöjd som vi kan så du är varm välkommen att kontakta mig för att se vad vi kan göra för att få dig nöjd.
M.v.h Butikschefen Stockholm
Postad 06 June 2012 - 09:15
saeco12
-
saeco12
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej Butikschefen,
jag har skickat ett PM till dig, så tar vi diskussionen vidare där.
Postad 15 June 2012 - 11:16
saeco12
-
saeco12
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Tänkte bara skriva att jag nu har fått den hjälp som jag förväntade mig från början av Hembiobutiken, så ingen skugga skall längre falla över dem.
Postad 20 June 2012 - 13:32
Unregistered070bfe47
-
Unregistered070bfe47
-
Forumräv
-
-
946 inlägg
Dom kanske har provision på det dom säljer,därav ville den giriga säljaren givetvis sälja så dyrt som möjligt till dig ;-)
(OBS! Detta var ett försök till ett ironiskt skämt!)
Har ingen som helst erfarenhet av HBB så jag kan inte uttrycka mig om deras kunskap!
Postad 01 July 2012 - 03:56
Unregistered26dd04a9
-
Unregistered26dd04a9
-
Användare
-
-
236 inlägg
Jag kör tw9000 till bf3 som är ett rätt snabbt fps. Märker inget lagg mer än på min 60hz plasma. Blev dock lite lurad när jag köpte den då det står den ska klara 120hz i 2d etc vilket är bs, den klarar bara 60hz och kör nån intern frekvens bortom input signalen på 60hz som är högre.
Det är riktigt nice spela på den hur som helst och den är rätt billig just nu, igen. 19.5 k.
Kan tillägga att jag drar upp gamma till max i datorn när jag spelar för att man ser mkt bättre folk i mörka områden då
Postad 01 July 2012 - 10:04
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Kan tillägga att jag drar upp gamma till max i datorn när jag spelar för att man ser mkt bättre folk i mörka områden då 
Ok, låter inte så vettigt och smart faktiskt. En TW-3200 med en riktigt fet duk hade varit bättre enligt mig. Samma effekt hade du ju fått med den sämre lillebrodern, TW-3200. Skruva upp gamman för att "se folk lättare i mörka områden" är något jag skulle kalla för rejält bildförstörande, svart blir grått. Det är inget man bör eftersträva. Du har nog missförstått poängen med en dyrare projektor.
Postad 01 July 2012 - 10:48
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Han kanske har det så just när han spelar fps online 
Jag drar tex själv ner vissa saker i grafiken för att se den lede fi lättare, helst fega snipers som trycker i buskarna i bf3
Postad 01 July 2012 - 11:32
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Ok, låter inte så vettigt och smart faktiskt. En TW-3200 med en riktigt fet duk hade varit bättre enligt mig. Samma effekt hade du ju fått med den sämre lillebrodern, TW-3200. Skruva upp gamman för att "se folk lättare i mörka områden" är något jag skulle kalla för rejält bildförstörande, svart blir grått. Det är inget man bör eftersträva. Du har nog missförstått poängen med en dyrare projektor.
Nej, det är inte riktigt rätt. Gamman påverkar inte den absoluta svärtabotten. Gamman är nivån på ljuset i bilden från svart till vitt och i vilken hastighet den stiger och blir vit. Den utgår alltid från den absoluta svärtabotten(som rätt inställd är mycket bättre på TW9000 än TW3200) Således får han nytta av sin projektor även med ett lägre gammavärde. MEN anledningen till att han avänder ett lägre gammavärd kan ju vara att det inte är mörkt i rummet när han spelar och att nivån på svärtan pga det ändå inte går att maximera, men det är ju en helt annan sak. Man väljer alltså ett lägre gamma värde för att anpassa bilden för ett ljusare rum, men svärtanivån är exakt densamma. I ett mörkare rum kan man höja gammavärdet för att öka djupet i bilden, men svärtan är densamma. Däremot så upplever ögonen bilden som mörkare(eftersom intensiteten i bilden i mörka och mellanmörka scener sjunker) och det är kanske det du menar, vad vet jag. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 01 July 2012 - 12:21
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Nej, det är inte riktigt rätt. Gamman påverkar inte den absoluta svärtabotten. Gamman är nivån på ljuset i bilden från svart till vitt och i vilken hastighet den stiger och blir vit. Den utgår alltid från den absoluta svärtabotten(som rätt inställd är mycket bättre på TW9000 än TW3200) Således får han nytta av sin projektor även med ett lägre gammavärde.
MEN anledningen till att han avänder ett lägre gammavärd kan ju vara att det inte är mörkt i rummet när han spelar och att nivån på svärtan pga det ändå inte går att maximera, men det är ju en helt annan sak.
Man väljer alltså ett lägre gamma värde för att anpassa bilden för ett ljusare rum, men svärtanivån är exakt densamma. I ett mörkare rum kan man höja gammavärdet för att öka djupet i bilden, men svärtan är densamma. Däremot så upplever ögonen bilden som mörkare(eftersom intensiteten i bilden i mörka och mellanmörka scener sjunker) och det är kanske det du menar, vad vet jag.
MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Ok, tackar. Får undersöka detta.
Postad 01 July 2012 - 12:50
Unregistered26dd04a9
-
Unregistered26dd04a9
-
Användare
-
-
236 inlägg
Inte optimalt? Det är just därför jag dragit upp gamman. Testa själv i bf3, när fienden springer med kolsvart camo i helt mörk gränd=omöjlig att se. Tror dom flesta som är bra i det spelet mixtrar lite med ljuset för att just se bättre i mörka områden.
När jag kör film drar jag naturligtvis inte upp gamman till max för att se monstren..
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|