Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varning För Datorhandel.com

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 March 2006 - 11:08

burton666
  • burton666
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
:) Jag köpte lite olika datorkomponenter från datorhandel.com, däribland ett 6600GT -grafikkort. Efter att jag hade beställt så hittade jag naturligtvis ett annat grafikkort som jag ville ha istället. Jag tänkte att det bara var att utnyttja ångerrätten och skicka tillbaka grafikkortet, vilket jag gjorde.

Två dagar efter att jag postat paketet så låg det en avi och en faktura från Datorhandel.com i min brevlåda. Jag hämtade ut paketet och såg att dom hade skickat tillbaka grafikkortet till mig igen med en lapp där det stod att kortet var repat och var vattenskadat. Eftersom det var oöppnat så verkar det ganska konstigt. Har provat att ringa och maila utan resultat. Kortet var inte i orginalskick är den inövade frasen som används. Detaljerna som jag skriver om ovan verkar dom inte bry sig om. Det känns surt att ha fått betala nästan 500:- för frakt fram och tillbaka utan att få något för det.

Jag har även inspekterat kortet i efterhand och jag ser inte en tillstymmelse av vattenskada.

Datorhandel är det mest oseriösa företag jag någonsin varit med om, och jag kommer aldrig att handla därifrån igen. Jag har i efterhand läst trådar om Datorhandel.com på Sweclockers och andra forum, och det verkar som om en hel del andra personer har blivit lurad av dom.

Postad 30 March 2006 - 15:47

Konung
  • Konung
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
tack för varningen, hade tänkt att jag kanske skulle beställa därifrån men nu tror jag att jag låter bli.

Postad 13 April 2006 - 21:45

beritbylund
  • beritbylund
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
:)

Instämmer helt med varningen!

Beställde ett grafikkort som hämtades ut i Malmö.
Kortet fungerar inte i den dator som det var ämnat för och Datorhandel går inte med på att vi ångrar köpet.
Mycket oseriöst beteende.
Förpackningen som kortet levererades var inte ens plomberad vid levaransen så kortet kan mycket väl ha varit på besök i andra datorer innan vi fick det.

Välj en annan firma för dina inköp, för det är en ren chansning att våga betställa något där när man inte kan få lämna tillbaka det om det inte fungerar.

Postad 14 April 2006 - 10:59

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
De måste inte gå med på att ångra köpet. Däremot skall de försöka laga eller ersätta kortet inom en viss tid efter köpet om du inte själv har orsakat felet.

Men - de skall naturligtvis inte sälja en begagnad produkt med pretentionen att den är ny.

Redigerat av clevername, 14 April 2006 - 11:00.

Postad 17 May 2006 - 10:49

JMFS
  • JMFS
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Håller med att Datorhandel är en totalt oseriös återförsäljare.

Har ett reklamationsärende där som jag hållit på med sedan i mars. Det är en ganska lång historia nu, men kort så vägrar de stå för mina omkostnader i samband med reklamationen. De har argument för att slippa stå för omkostnaderna som faktiskt fick min konsumentvägledare att skratta åt dom. Jag har fått hota både med polisanmälan och kronofogdemyndigheten.

Handla där på egen risk, man ska inte räkna med att garanti och ångerrätt gäller om de får bestämma.

http://se.pricerunne...pic.php?t=20187

Redigerat av JMFS, 17 May 2006 - 10:52.

Postad 17 May 2006 - 12:06

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

• 1832 inlägg
  • 0
Va roliga dom är!

Postad 17 May 2006 - 12:27

PeKaa
  • PeKaa
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Va roliga dom är!

<{POST_SNAPBACK}>

Ja visst är de ...
... och jag kan inte fatta att folk fortsätter handla där trots allt som skrivs om dem!

Postad 17 May 2006 - 13:40

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Glöm inte att utnyttja butiksomdömesfunktionen <_<

Jag hoppas att ni som känner er lurade kontaktar era respektive konsumentvägledare och om det inte hjälper skickar en anmälan till ARN. Det kan ta lite tid men det är gratis och förr eller senare så kommer de till ert ärende.

Kollade som hastigast deras returvillkor och för privatpersoner så gäller inte följande:

Varor där ... och/eller när varan är ej i nyskick återköpes ej.

Om man med nyskick menar oförändrad så stämmer inte detta. Enligt lagtexten så ska en vara återlämnas i "väsentligen oförändrat skick" vilket innebär att en viss förändring/värdeminskning tillåts så länge den är absolut nödvändig för att försiktigt undersöka/pröva varan.

Defekt vara ersätts med reparerad, likvärdig, eller identisk vara. Datorhandel.Com förbehåller sig rätten att själv avgöra om reparation, likvärdig eller identisk vara skall utgå till kund.

Inga förbehåll biter på konsumentköplagen och det är kunden, inte säljaren, som väljer om ett reklamerat fel ska åtgärdas genom avhjälpande eller omleverans. Endast om kundens val för säljaren skulle medföra en kostnadsökning som är orimlig kan han få rätt att välja det andra alternativet. Det räcker alltså inte med att kundens val blir dyrare utan skillnaden måste vara orimlig.

Sidan är även något förvirrande när det gäller fraktkostnader men för privatpersoner gäller att säljaren står för precis alla kostnader i samband med reklamation av fel. Här ingår alla fraktkostnader samt alla andra nödvändiga kostnader som kunden har i samband med reklamationen, t.ex. resekostnader, telefonsamtal, inkomstförlust etc.
Vid nyttjande av ångerrätt så står kunden för returfrakten medan säljaren betalar tillbaka kostnaden för varan samt den ursprungliga fraktkostnaden till kunden.

Redigerat av Tomas_D700, 17 May 2006 - 13:53.

Postad 17 May 2006 - 14:12

JMFS
  • JMFS
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ett problem med ARN är att de inte tar upp fall under 500 kr.

Konsumentverket har haft upprepade kontakter med Datorhandel angående deras köp- och returvillkor. Den person vid konsumentverket som jag pratade med sa att Datorhandels villkor fortfarande inte är 100% korrekta, men att det i dagsläget inte finns resurser att "tjata" mer på dem. Däremot om det kommer in ytterligare anmälningar till konsumentverket angående datorhandels bristande villkor kommer de att ta upp ärendet igen.

(Har inte varit medlem i 30 dagar än, så jag kan inte lägga ett omdöme. Men på fredag blir det noll i deras protokoll ...)

Redigerat av JMFS, 17 May 2006 - 14:16.

Postad 17 May 2006 - 15:01

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0

Tyvärr är det för elavdelningen (där bl.a. hemelektronik ingår) en gräns på 1000 kr. Kom dock ihåg att beloppet även avser yrkandet av ekonomisk skada/utlägg, inte bara priset på varan <_<

Postad 17 May 2006 - 15:50

Johnnyopel
  • Johnnyopel
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Hot om polisanmälningar när man skrivit en recention känner man ju igen från Braskensaffären. Jag kan inte förstå hur sådana här oseriösa företag överlever.

Redigerat av Johnnyopel, 17 May 2006 - 15:53.

Postad 17 May 2006 - 16:33

JMFS
  • JMFS
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Tyvärr är det för elavdelningen (där bl.a. hemelektronik ingår) en gräns på 1000 kr. Kom dock ihåg att beloppet även avser yrkandet av ekonomisk skada/utlägg, inte bara priset på varan <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Jasså, det är till och med 1000 Kr. Ja, det gör ju inte saken lättare.

... och jag tror nog de är värre än Braskens. Här är en annan tråd där de hotat med polisanmälan. Måste vara jobbigt att driva ett företag som folk skriver så mycket skit om.
http://www.tbg.nu/news_show/64179/74

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor!
    thhmo
    2026-10-07 11:33:02
  • micke_ARD
    2026-10-01 15:46:53
  • micke_ARD
    2026-10-01 15:45:50
  • Så här ser det ut 2026-09-24. Lite småfix kvar.
    genstruktur
    2026-09-24 15:07:01
  • Kabelkanaler
    genstruktur
    2026-09-23 18:11:05
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.