Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Denon DVD-2500BT & DVD-3800

298 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 30 maj 2008 - 18:01

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
...

Redigerat av JetJaguarr, 30 maj 2008 - 18:01.


#102

Postad 31 maj 2008 - 17:50

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

  • 668 inlägg
  • 0

Hej

Har själv funderat på Denon Bluray, har ju receivern Denon 3808 och är mycket nöjd med den.

Är ju inte så insatt, men det känns ju lite som att 2500 och 3800 är lite högt prissatta med tanke på att de funnits ett tag på andra marknader och då de nya spelarna som kommer från konkurrenterna.

Samsung BD P 1500 - Blu-Ray Player, för drygt 3000kr

http://www.fyndborse...w.aspx?Key=6748

Samsungen är klart en enklare maskin men klarar av de nya ljudformaten för en bra mycket billigare peng.

Undrar om Denon spelarna är så mycket bättre? kommer väl tester så småningom.

Har ju idag en Sony BD 300 och den klarar ju inte av de nya ljudformaten.

Mvh

Omar Brännström


Dyra och dyra, man får ju se till att det faktiskt är helt nyutvecklade BD spelare som kommer vara highend klass.De har inte funnits på andra marknader tidigare vad jag vet, men vill man ha det bästa så kostar det. :(

#103

Postad 31 maj 2008 - 20:41

Omar Brännström
  • Omar Brännström
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Hej

Denon 2500 var ute på marknaden runt 22 januari i USA

http://www.avsforum........2495&page=9

Lär komma till Sverige i Juli 2008, dvs 6 månader senare.

Tex Samsungen 1500 har ethernet anslutning vilket gör att man nog kan uppdatera den till profile 2.0

http://news.cnet.com...-9926996-7.html

"Bob,

At this point, I don't believe we can upgrade the 3800, as you state it does not have an ethernet port...we are already in planning for gen 2 models...stay tuned.
__________________
Jeff Talmadge
Director, Product Development & Systems Integration
DENON Electronics (USA), LLC "

från http://www.avsforum....ad.php?t=986622

Denon planerar för generation 2, det blir väl säkert till lägre pris då de andra konkurrenterna kommer med spelare, Ethernet koppling, BD profile 2.0, snabbare laddning av skiva.

Man kan jämföra lite specar här på olika spelare.

http://www.blu-ray.c...p...&show=specs 3000kr spelare

http://www.blu-ray.c...p...&show=specs 7000kr spelare

http://www.blu-ray.c...p...&show=specs 4000kr spelare

http://www.blu-ray.c...p...&show=specs 20 000kr spelare

http://www.blu-ray.c...p...&show=specs 10 000kr spelare

Ethernet koppling är kanske inte helt fel.

Tex Panasonic DMP-BD50 Blu-ray kostar ca 7000kr dvs 3000kr billigare än Denon 2500. Panan har BD profile 2.0, har ethernet och klarar av alla nya ljudformat. De har samma chip, Panasonic UniPhier.

Panasonicen kommer i juni

https://www.minhembio.com/nyheter/1501

Denon är säkerligen av bättre kvalite, men har på vissa punkter sämre specar och är dyrare än tex Panasonic DMP-BD50.

Jag bara spånar själv, funderar ju själv på nya spelare.

Som sagt skulle det vara intressant med lite tester som övertygar mig att tex jag får bättre ljud och bild med Denon 2500 för ca 10 000kr än med tex samsungen för ca 3-4000kr. Båda spelarna skickar ju bitstream så jag får alla de nya ljudformaten då jag har en Denon 3808 receiver.

Mvh

Omar Brännström

#104

Postad 02 juni 2008 - 12:35

Omar Brännström
  • Omar Brännström
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Hej

Något som stört mig lite med min Sony BD 300 är när den stängs av att den inte kan komma tillbaka till där den var på filmen.

Även tex Denon 2500 verkar inte kunna det heller

Originally Posted by fanon
I


When you stop halfway through viewing a blu-ray disk and turn the Denon into standby or completely off - will it remember where it stopped the last time and resume from that point onwards when you turn it on again?


Hi fanon.
No,it won't sorry.
All the best.
__________________

http://www.avforums........679&page=18

Tex samsung 1500 verkar kunna det

"This player is VERY quick at loading. It takes usually less than a minute for a disc to start up. It also supports every function of each disc I have tried so far, and I can turn the player off and it will resume from where I left off."

http://www.avsforum........5332&page=9

Känns lite som att Denon släpper high end spelare med 2007 års teknik, de visades redan september 2007?

Undrar om inte tex samsungen är snabbare att ladda skivan än tex Denon 2500

En som menar att Samsungen 1500 verkar stå sig bra mot Denon 2500???

"am very pleased with the BR video performance. I have used a PS3, S300, Sammy 5000, Denon 2500, Pio 95, and LG BH200.

I didn't do any direct A/B comparisons, but from memory the image from this player held its own with the SA players mentioned above, and slightly better IMO than the PS3."

http://www.avforums........679&page=18


Hifi klubben säljer ju Denon, men verkar inte alls ta in tex Samsung 1500, de säljer ju Samsung TV. De behöver ju en lite billigare Blu-rayspelare till folket.

En Denon 2500 kräver ju en reciever som har intern kodning, tex Denon 3808 och tillsammans blir det ju ett pris på ca 24 000kr, kanske inte för alla.

Svårt för mig att välja, kanske en samsung nu, sedan kanske nästa generation Denon Blu-ray spelare. Samsungen lär komma i morgon, 3 juni 2008, får väl se.

Mvh

Omar

#105

Postad 17 juni 2008 - 12:24

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0
Känns lite som att Denon börjar tappa rejält faktiskt.

Man betalar överpriser för prestanda som man kan få för nästan halva priset från nåt annat märke.

Jag betalade t.ex. 12 papp för min nya Denon stärkare och fick sen reda på att t.ex. Onkyo stärkarna för halva priset spöade min :P

Har även testat deras 3930 DVD spelare som var hur ###### buggig som helst och visst bilden hade kanske LITE mer 3D känsla men den budget Sony DVP-NS76 DVD jag hade då hade istortsett lika bra bild. Och den PS3:a som jag kör med nu har faktiskt bättre skärpa på DVD uppskalningen.
Definitivt inte värt dom 14 papp Denon spelaren kostade när den kom.

Dom får fan skärpa sig snart och inte släppa en ny Blu-Ray spelare med teknik från 2007 speciellt som utvecklingen går så fort just nu.

Jag skulle rekommendera de flesta att vänta en generation eller två innan ni införskaffar en Denon BD.

Redigerat av Svante Skoog, 17 juni 2008 - 12:31.


#106

Postad 21 juni 2008 - 13:01

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Håller med Svante, Denon är snabba med ny teknik på förstärkare med på bildsidan ligger dom verkligen efter och i helt fel prisnivå.

#107

Postad 21 juni 2008 - 14:55

Omar Brännström
  • Omar Brännström
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

Håller med Svante, Denon är snabba med ny teknik på förstärkare med på bildsidan ligger dom verkligen efter och i helt fel prisnivå.


Hej

Håller med!

Min förstärkare/receiver Denon 3808 är jag mycket nöjd med och den fick ju högt betyg i tidningen HemmaBio, "Få, om ens några konkurrenter i sin prisklass"

Ville gärna ha en Denon blu-ray spelare, tycker den är snygg men tycker den verkar vara för dyr för sin prestanda., dock ej testat.

Detta är ju Denons första generation blu-ray spelare och de verkar ha haft problem med tillverkning och den är rätt försenad för den Europeiska marknaden. Hade den kommit ut år 2007 så hade den varit intressant men med tanke på konkurrensen detta år, så hade nog varit bättre för Denon och (Hifi klubben) att vänta med släpp tills den hade fått bättre specar.

Samsung gör nog lite enklare spelare, men de är inne på sin fjärde blu-ray spelare så de har väl lärt sig av misstagen.

Själv så beställde jag igår den nya Samsung P1500 för 3500kr, de hade den i lager och jag får väl den om någon dag. Den klarar ju av alla ljudformat till min reciever, den är snabb och bildkvaliten verkar vara bättre än Sony PS3.

Denonen finns ju inte ens nu ute på europeiska marknaden. Panasonics BD50 och sonys senaste har inte heller kommit så det blev en Samsung för mig.

Kanske går jag på Denons andra generation blu-ray spelare, man får väl se.


Mvh

Omar Brännström

#108

Postad 29 juni 2008 - 11:37

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Jag tycker dessa 2 apparater verkar mer överprisade än prisvärda helt enkelt.

#109

Postad 30 juni 2008 - 11:55

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

  • 668 inlägg
  • 0

Jag tycker dessa 2 apparater verkar mer överprisade än prisvärda helt enkelt.


Vad baserar du det uttalandet på? Har du kommit i kontakt med de spelarna och haft möjlighet att jämföra med andra BD spelare eller är det bara taget ur luften? Utveckla gärna!

#110

Postad 30 juni 2008 - 12:35

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0

Vad baserar du det uttalandet på? Har du kommit i kontakt med de spelarna och haft möjlighet att jämföra med andra BD spelare eller är det bara taget ur luften? Utveckla gärna!


Du kanske har märkt att det är gammal teknik i spelarna jämfört med de nya från t.ex. Panasonic, Samsung och kommande Sony. Denon borde ha släppt spelarna för ett år sen, då MYCKET händer på ett år.

Nej som sagt vänta på deras andra eller tredje generations spelare istället.

Spelarna lär vara buggiga utav **** likt deras svindyra DVD spelare 3930 också.

Skärpning Denon!

#111

Postad 01 juli 2008 - 18:38

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Känns lite som att Denon börjar tappa rejält faktiskt.

Man betalar överpriser för prestanda som man kan få för nästan halva priset från nåt annat märke.

Jag betalade t.ex. 12 papp för min nya Denon stärkare och fick sen reda på att t.ex. Onkyo stärkarna för halva priset spöade min :)

Har även testat deras 3930 DVD spelare som var hur ###### buggig som helst och visst bilden hade kanske LITE mer 3D känsla men den budget Sony DVP-NS76 DVD jag hade då hade istortsett lika bra bild. Och den PS3:a som jag kör med nu har faktiskt bättre skärpa på DVD uppskalningen.
Definitivt inte värt dom 14 papp Denon spelaren kostade när den kom.

Dom får fan skärpa sig snart och inte släppa en ny Blu-Ray spelare med teknik från 2007 speciellt som utvecklingen går så fort just nu.

Jag skulle rekommendera de flesta att vänta en generation eller två innan ni införskaffar en Denon BD.



Bra sagt!! Håller fullständigt med..

Redigerat av Unregistered665b7df5, 01 juli 2008 - 18:43.


#112

Postad 05 juli 2008 - 11:44

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Enligt Hifi-klubbens hemsida får vi vänta till november på 3800:an och till slutet av denna månad för 2500:an. Varför dröjer det? Inte för att jag kommer att köpa någon av dem (men man vet aldrig), men definitivt nyfiken på hur mycket bättre de är än en billig spelare.

#113

Postad 05 juli 2008 - 12:21

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0
Jag har iallafall fått bekräftat från 2 källor att dessa kommer bli reg fria både som SD och BD.


Mvh Nicke

#114

Postad 05 juli 2008 - 14:55

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Jag har iallafall fått bekräftat från 2 källor att dessa kommer bli reg fria både som SD och BD.


Mvh Nicke

Det låter lite skumt, skulle HiFi-Klubben sälja dessa helt regionfria för båda formaten menar du?

MVH
/Chuck

#115

Postad 05 juli 2008 - 16:37

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0
Japp...


Mvh Nicke

#116

Postad 05 juli 2008 - 17:02

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0
Oj låter ju väldigt intressant.

#117

Postad 06 juli 2008 - 17:30

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Jag var annars väldigt sugen på att köpa transporten eftersom jag sitter på en Denon AVR 2808, men efter att ha läst denna tråden så väntar jag nog. Det är ju trots allt deras första BD-spelare.

Frågan är vad tusan man kan ha så länge? Ska inhandla en Pioneer 5090H inom en snar framtid och då vil jag ju självklart ha en blurayspelare.

Någon som har ett tips på en hyfsad bluray-spelare som funkar så länge? Den ska ju självklart stödja de högupplösta ljudformaten. Tror ni det är lätt att sälja en begagnad bluray-spelare om ett tag? Måste ju verkligen ha en bluray och var verkligen inställd på att köpa Denon, men de har ju tydligen teknik som andra tillverkare hade förra året.

#118

Postad 06 juli 2008 - 19:53

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Ja tycker du ska köpa nya Panasonic BD50 .

#119

Postad 06 juli 2008 - 21:47

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

Ja tycker du ska köpa nya Panasonic BD50 .


Den har ju definitivt ett lite mer humant pris. Är det en så kallad transport eller är det en komplett eller vad man ska säga?

Läste något om att hdmi-porten stödjer något som heter "deep color". Är detta något som Pioneers TV-apparater Stödjer? G9 då förstås.

Men det hade varit så ballt med en bluray-spelare som matchar ens förstärkare klockrent. :/

#120

Postad 07 juli 2008 - 08:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Deep Colour finns inte, och kommer inte att finnas på Blu-ray-filmer. Det kan du bara utnyttja om du har en avancerad HD-videokamera som stödjer detta.
Angående BD-50 så finns en tråd om denna där du kan läsa på.

Redigerat av hassesolo, 07 juli 2008 - 08:30.


#121

Postad 11 juli 2008 - 18:47

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

  • 376 inlägg
  • 0
2500 BT finns nu upplagd på hifi-klubbens hemsida,
8998 kr och kommer i slutet av juli

#122

Postad 11 juli 2008 - 20:32

Dixxon
  • Dixxon
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Har varit med på sidan en månads tid nu :)

#123

Postad 12 juli 2008 - 19:03

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0
Någon som vet något mer om ifall den är regionsfri?

Någon som har lagt vantarna på en sådan här än?

Redigerat av belzebubb, 26 juli 2008 - 21:09.


#124

Postad 28 juli 2008 - 17:59

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0
Har hört mig för en del om just detta,först sa hifiklubben att det var inga problem med dvd samt br (läs full regionsfrihet) nu senast så kan dom göra den reg fri för dvd (375:-) men dock inte för br.

Återstår då våra hjältar på: http://www.dvdirect.net/ som lovat mig full regionsfrihet både på dvd samt br,kan vara värt att dubbelkolla dock om nu "hinder dykt upp på vägen"



Mvh Nicke

#125

Postad 28 juli 2008 - 18:06

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

  • 668 inlägg
  • 0
Helt Reg.fri är ju absolut ett önskemål. Håll oss underrättade om det är så att det går att ordna på dessa spelare. Riktigt sugen på Denon Blu-Ray. :)

#126

Postad 31 juli 2008 - 19:33

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Var inne på hifiklubben idag för att hämta upp lite nya leksaker och passade på att fråga lite om 2500BT, då jag blivit lite sugen på att få en bra spelare för bd/dvd. Enligt den jag pratade med så skulle 2500BT vara alldeles utmärkt som BDs-spelare, men inte särskilt bra alls som DVD?!? Personligen tyckte jag det verkade väldigt udda då den enligt Denons sida (www.denon.co.uk) ska vara utrustad samma chip (10-Bit Silicon Optix REALTA) som 3930.

Kan i och för sig tycka att specarna på inte är helt harmoniserade i hur de är angivna på Denons sida, men om det är så att en 2500BT motsvarar en 1740 som dvdspelare kan den i princip få vara en hur bra BD-spelare som helst, det känns inte rimligt att lägga de pengarna för den.

Får väl leta mer info om den på andra ställen på nätet - eventuell regionsfrihet fick jag inget egentligt svar på idag, tyvärr.

#127

Postad 31 juli 2008 - 20:29

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0
Finns en tråd här om 2500àn: http://www.avsforum....ad.php?t=882495 men detär amerikanska modellen,vet ej om det skiljer något ifrån den europeiska,dock så verkar en "skotte" ha fått sin europeiska modell (i slutet av tråden) där han rapporterar att lfe buggen är fixad samt inga problem med vissa filmer som jänkarna haft,Denons uk sida har troligtvis skrivit fel ang optix realta chippet då det är storebror till 2500àn (3800) som detta chip sitter i,om nu inte denon har gjort något markant med europa modellerna : )

Släpps enligt hemsidan 4/8-2008 (2500àn)


Hör med: http://www.dvdirect.net/ om det fortfarande går att göra 2500`n 100% regfri för DVD o BR,det blev iallafall jag lovad för ~1 månad sen,kan vara skoj om någon annan provar kolla lite ; )





Mvh Nicke

#128

Postad 01 augusti 2008 - 00:40

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Har plöjt 46 sidor tråd nu och hittat lite blandade indikationer:

"OK, we just got the product sheet on this.
The video upscaling is done by the Panasonic PRO2P decoding engine. Which has 3:2, 2:2 cadence detection.
(not the Realta)
And everything points to NO internal decoding of lossless formats to PCM."

för att några sidor senare hitta:

"Denon Electronics announced today that they will ship two Blu-ray products this fall. The DVD-3800BDCI is a Profile 1.1 Blu-ray player, capable of decoding all approved audio codecs (including Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio) as well as play Profile 1.1 content (including Picture-in-Picture). It will also be the first player to have a 10-bit Silicon Optix Realta processor which presents outstanding video playback for both Blu-ray and DVD. The player will retail for $1,999. Also available this fall will be the DVD-2500BTC Blu-ray transport. This product is similar to the 3800BD, except it requires an accompanying HDMI v1.3 receiver to do the audio decoding. It will, however, feature the same Realta processor and Profile 1.1 spec as its bigger brother. Pricing has not yet been set for this model."

givetvis kommer sen kontraindikation:
"I am a Denon dealer and the product comparison sheet was sent out comparing the 2 players. It clearly states that the 2500 uses a Panasonic chip and the 3800 uses the Realta."

och på slutet så kommer hänvisningen till denon i England som listar 2500 med Realta-chip.

Som förra inlägget påpekade så är det antagligen en felskrivning, men man får väl hoppas att det inte är det - som bra BD och DVD-spelare skulle det faktiskt kännas prisvärt med 9 lapp för den.

#129

Postad 01 augusti 2008 - 10:24

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
För SD-DVD bör resultatet bli mer eller mindre identiskt som med Panasonics BD30, eftersom det är Panasonics UniPhier-chip som används och som sitter i deras modeller.

MVH
/Chuck

#130

Postad 01 augusti 2008 - 11:27

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Jo, det är klart - då blir ju egentligen frågan (om man ser till DVD, jag räknar med att 2500BT gör ett bra jobb som transport för BD) om vad som gör jobbet bäst, 2500BT eller förstärkaren eller om det helt enkelt är mer prisvärt att köpa en annan DVD-spelare (till exempel Oppo). Enklaste lösningen är ju såklart att köpa en 3800BT (om man kan få den regfri), men då är det ju en annan prisklass.

#131

Postad 01 augusti 2008 - 14:08

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Tanken med 2500:an är att den skall vara en transport. Nu är den för all del inte det i strikt mening, men tanken är som jag förstått det att köparen förväntas äga en förstärkare som fixar bilden och ljudet.

#132

Postad 03 augusti 2008 - 08:08

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0
Får jag bara den regfri för BR så köper jag en,men vi vet ju fortfarande inte om det går.

Mvh Nicke

#133

Postad 05 augusti 2008 - 00:54

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Är Panasonics Bd-30 bra på att skala upp dvd då? Jag har läst att Samsungs 1500 är mycket bra på att skala upp och att Panasonics bd-30 inte var nämnvärt bra.

Jag har också läst att dessa modeller från Denon besitter teknik som är ett år gammalt. Vad är det som är gammalt? Är det verkligen värt att köpa en sån här dyr BD-spelare?

Eller borde man köpa en billigare och lägga resten av krutet på en cd-spelare och eventuellt en dvd om det ens är lönt.

#134

Postad 07 augusti 2008 - 13:51

Unregistered730fbd91
  • Unregistered730fbd91
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Får jag bara den regfri för BR så köper jag en,men vi vet ju fortfarande inte om det går.


Jag var inne i två butiker på Annie Beasant Road i Mumbai (Maharastra, Indien) i förra veckan som låg intill varandra.

Den ena sålde bara Sony-prylar och alla deras blu-ray spelare var regionfria. De motiverade det med att det finns ju inga filmer för region C.

Den andra butiken sålde Denon-prylar och de hävdade bestämt att de skulle få in Denons blu-ray-spelare utan region-kodning under hösten.

#135

Postad 08 augusti 2008 - 17:35

Efny
  • Efny
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

Är Panasonics Bd-30 bra på att skala upp dvd då? Jag har läst att Samsungs 1500 är mycket bra på att skala upp och att Panasonics bd-30 inte var nämnvärt bra.

Jag har också läst att dessa modeller från Denon besitter teknik som är ett år gammalt. Vad är det som är gammalt? Är det verkligen värt att köpa en sån här dyr BD-spelare?

Eller borde man köpa en billigare och lägga resten av krutet på en cd-spelare och eventuellt en dvd om det ens är lönt.

Panasonic BD50/BD30 och Denon 2500 är tydligen rätt mediokra på att skala upp DVD (enligt recensioner). Denon 3800 kommer förhoppningsvis att göra det betydligt bättre men till ett högt pris.
Rekommendationen från recensioner är fortfarande att köra på t.ex. Denon DVD-3930 om du vill ha en riktigt bra uppskalad DVD bild.

#136

Postad 08 augusti 2008 - 19:44

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

Panasonic BD50/BD30 och Denon 2500 är tydligen rätt mediokra på att skala upp DVD (enligt recensioner). Denon 3800 kommer förhoppningsvis att göra det betydligt bättre men till ett högt pris.
Rekommendationen från recensioner är fortfarande att köra på t.ex. Denon DVD-3930 om du vill ha en riktigt bra uppskalad DVD bild.


Okej, det var synd, för den är ALLDELES för dyr för mig. :rolleyes:

Samsungs 1500 ska tydligen vara rätt bra på att skala upp vanlig dvd har jag hört i alla fall.

#137

Postad 09 augusti 2008 - 00:25

Efny
  • Efny
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

Okej, det var synd, för den är ALLDELES för dyr för mig. :rolleyes:

Samsungs 1500 ska tydligen vara rätt bra på att skala upp vanlig dvd har jag hört i alla fall.

"DVD playback will disappoint videophiles"
http://cnet.nytimes....7-32815244.html

#138

Postad 09 augusti 2008 - 11:40

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Lägger man ihop en 3930:a + 2500:a är man ändå uppe i en 3800:a prismässigt! Ni som vill komma undan med både en blu-ray och en bra dvd-spelare bör satsa på nån samsung blu-ray, då har ni åtminstonde reonchippet som uppskalerar dvd relativt bra. Ngt bättre än ps3:an oxå skulle jag gissa, men är ej säker.

Själv blir det en 3800:a kring årsskiftet, eller en hd-sdi moddad 2500:a. Det kommer ge den givet bästa bildkvaliten för oss projjemänniskor:) För den som kör på lcd/plasma hade jag rekommenderat att bara köra ps3:an eller nån samsung blu-ray som sagt.

#139

Postad 09 augusti 2008 - 12:03

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Det som verkligen vore intressant (för mig) skulle vara förbättrad bild på Blu-rayfilmer. Det finns dock inget som tyder på att Denons spelare skulle vara bättre än nån annan BD-spelare på det.
Att köpa en svindyr BD-spelare för att få bra DVD-uppspelning känns lite konstigt tycker jag, även om jag kan förstå det när folk sitter med stora DVD-samlingar.

#140

Postad 09 augusti 2008 - 15:13

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Det är stor skillnad på blu-ray bildmässigt när du jämför en denon 3800:a mot en blu-ray under 10papp!
För det första har du realtachippets brusreducering på denonen+ att det är en helt annan byggkvalite på den jämfört med andra, börja med att kolla vikten! Tripla avskärmande lagerkonstruktion dessutom.

Enda chansen att få ngt bättre bild än denonen el Marantz nya, är att köra hd-sdi moddat till en scaler el hd-sdi-hdmi box, typ gefen.

#141

Postad 09 augusti 2008 - 15:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag hoppas att du har rätt men jag tvivlar ändå. Det finns inte mycket brus att reducera på en bra BD och den höga byggkvaliteten är ju trevlig men jag tvivlar på att det gör mycket för bildens kvalitet.
Dessutom förfasar vi ju oss när filmbolagen använder DNR på filsmsläppen och inte vill vi att spelarna skall smeta ut bilden heller. Jag tror att high-end tillverkarna kommer att bli stora förlorare på HD-formaten. Deras Blu-rayspelare kommer inte att prestera nämnvärt bättre än budjetspelarna och folk kommer lägga pengarna på saker som verkligen gör skillnad, dvs bildvisare, högtalare, förstärkare etc.

Redigerat av hassesolo, 09 augusti 2008 - 15:26.


#142

Postad 09 augusti 2008 - 16:17

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Ja, jag förstår ditt resonemang. Jag bara saxar rakt av vad folk tyckt från avsforum.com, folk som har jämfört bilden mellan 3800:an och t ex pioneer 95fd (lx70) Pioneern har vassare bild än ps3:an, och då kan man föreställa sig lite hoppet från ps3 till denon 3800.

Som sagt äger man redan en scaler t ex tror jag man kommer bäst undan med en billig hd-sdi moddad spelare och får ut bästa möjliga bild på så vis.

#143

Postad 09 augusti 2008 - 19:29

Efny
  • Efny
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

Jag hoppas att du har rätt men jag tvivlar ändå. Det finns inte mycket brus att reducera på en bra BD och den höga byggkvaliteten är ju trevlig men jag tvivlar på att det gör mycket för bildens kvalitet.

Låter väldigt likt de argument som fanns för 10 år sedan när man pratade billig mot dyrare DVD-spelare.
De recensioner som varit på t.ex. Pioneers dyrare Blu-ray har visat på förbättrad bild och bättre ljud jämfört med t.ex. PS3. Men detta kanske bara gör skillnad på om du har en bättre Plasma/LCD/Proj. På en 10000 kronors LG kanske det inte spelar så stor roll.

#144

Postad 09 augusti 2008 - 19:32

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

De recensioner som varit på t.ex. Pioneers dyrare Blu-ray har visat på förbättrad bild och bättre ljud jämfört med t.ex. PS3.

Vilka tester hänvisar du till?

MVH
/Chuck

#145

Postad 10 augusti 2008 - 00:31

Efny
  • Efny
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

Vilka tester hänvisar du till?

MVH
/Chuck

Har inte kvar tidningarna. Det var ett tag sedan just Pioneer var aktuella.
Pröva Google.

#146

Postad 10 augusti 2008 - 07:34

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Har inte kvar tidningarna. Det var ett tag sedan just Pioneer var aktuella.
Pröva Google.

Det är mycket åsikter i tidningarna, men så länge de inte har en ordentlig metod för sina tester har jag svårt att ta deras åsikter på allvar.

MVH
/Chuck

#147

Postad 10 augusti 2008 - 08:28

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
:)

Låter väldigt likt de argument som fanns för 10 år sedan när man pratade billig mot dyrare DVD-spelare.
De recensioner som varit på t.ex. Pioneers dyrare Blu-ray har visat på förbättrad bild och bättre ljud jämfört med t.ex. PS3. Men detta kanske bara gör skillnad på om du har en bättre Plasma/LCD/Proj. På en 10000 kronors LG kanske det inte spelar så stor roll.


Skillnaden är att det finns extremt mycket att göra med bilden från en DVD. Att presentera en DVD-bild är som att försöka lägga ett 1000-bitars pussel där 3/4 av bitarna fattas. Blu-raybilden ligger packad och klar på skivan. Den skall inte skalas upp eller dylikt av spelaren. Det är det som gör tillverkningen av Blu-rayspelare extremt mycket enklare än tillverkningen av DVD-spelare. Därför finns det inte någon större anledning att köpa High-end spelare. Extremt lite bang for the buck så att säga.
Det finns säkert saker att jobba med och det skulle glädja mig mycket om bilden kunde förbättras ytterligare i spelarna, men det går inte att jämföra med DVD.
Om man har en budjet för bildvisare + DVD-spelare på 35 K så kanske det är värt att lägga 7-8k på spelare och 27-28k på bildvisare.
Om det i stället handlade om bildvisare + Blur-rayspelare så skulle jag bara lägga hälften så mycket på spelaren och satsa mer på bildvisaren.
Det är i alla fall min bedömning, men jag kan ju förstås bli motbevisad så småningom. :D

#148

Postad 10 augusti 2008 - 10:19

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Vill bara nämna att denon 3800bd skall tydligen även presentera en lite bättre dvd-bild än 3930:an fast det är realtachippet i båda. Enligt jämförelser från folk som har båda spelarna. Sxt2 heter realta i 3800:an och bara t2 i 3930:an. Vet inte om det har med nåt att göra....

#149

Postad 10 augusti 2008 - 16:10

Efny
  • Efny
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

Det är mycket åsikter i tidningarna, men så länge de inte har en ordentlig metod för sina tester har jag svårt att ta deras åsikter på allvar.

MVH
/Chuck

Du menar som ett forum då? :(


B)
Blu-raybilden ligger packad och klar på skivan. Den skall inte skalas upp eller dylikt av spelaren.

För 10 år sedan skalade de flesta inte upp bilden från DVD.

#150

Postad 11 augusti 2008 - 18:40

jesper1958
  • jesper1958
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

;)

Skillnaden är att det finns extremt mycket att göra med bilden från en DVD. Att presentera en DVD-bild är som att försöka lägga ett 1000-bitars pussel där 3/4 av bitarna fattas. Blu-raybilden ligger packad och klar på skivan. Den skall inte skalas upp eller dylikt av spelaren. Det är det som gör tillverkningen av Blu-rayspelare extremt mycket enklare än tillverkningen av DVD-spelare. Därför finns det inte någon större anledning att köpa High-end spelare. Extremt lite bang for the buck så att säga.
Det finns säkert saker att jobba med och det skulle glädja mig mycket om bilden kunde förbättras ytterligare i spelarna, men det går inte att jämföra med DVD.
Om man har en budjet för bildvisare + DVD-spelare på 35 K så kanske det är värt att lägga 7-8k på spelare och 27-28k på bildvisare.
Om det i stället handlade om bildvisare + Blur-rayspelare så skulle jag bara lägga hälften så mycket på spelaren och satsa mer på bildvisaren.
Det är i alla fall min bedömning, men jag kan ju förstås bli motbevisad så småningom. ;)


;) Jag är nybörjare inom detta och tacksam för tips. Jag vill tack alla för sina inlägg hittills. Den citerade teorin av "Hassesolo" tycker jag verkar hållbar och kommer att ha i åtanke vid framtida investeringar. :D
Jag funderar på projektor typ TW1000. Jag har en hyffsad DVD-spelare idag som iofs ej kan skala upp, men det kan väl projektorn göra, eller hur? Jag vill ogärna ösa ut extra pengar på en BD-spelare för att få DVD-kapacitet. En maskin för 3-4 tusen bör räcka för att strikt spela BD på. Mitt sug efter 9kg Denon BT2500 är nog mest min "barnsliga" förtjusning i stabil tung mekanik. Men det skulle mig ca 5 tusen. Jag ifrågasätter om det behövs, varför kan Sony göra jobbet med 3kg, tex? Det är ju digital information som som ska läsas av, då är det väl "fungerar eller fungerar inte". :(



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.