Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Konsol vs PC

1461 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1101

Postad 08 januari 2015 - 16:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Ni med kunskaper i ämnet, kan man översätta grafikprestandan i en PS4 till motsvarande i en PC? Googlade lite och såg att ett Radeon HD 7870 kunde jämföras med vad som sitter i PS4, stämmer det eller är det annat som måste tas i beräkningarna?


PS4 ligger mellan HD 7850 och 7870 i prestanda. Det är i stort sett en 7870 med färre beräkningsenheter och lägre klockfrekvens.

#1102

Postad 08 januari 2015 - 16:56

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 2
Om du kunde bygga en PC med exakt samma hårdvara som en PS4 så skulle den inte vara lika effektiv eftersom konsolen är ett slutet system. Så det går inte riktigt att jämföra rakt av även om man kan säga individuella delars bollpark. UC4 skulle du inte kunna köra med ett HD 7850 med lika bra prestanda.

#1103

Postad 08 januari 2015 - 17:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Eurogamer har gjort jämförelser där de har matchat grafikinställningar och upplösning, och om jag inte minns fel så kom de fram till att 7850 eller motsvarande Nvidia-GPU räcker mer än väl. Anledningen är troligtvis att t ex Core i5 som är ganska billig, är väldigt mycket snabbare än Jaguar-CPUn i PS4.

Edit:
http://www.eurogamer...ext-gen-console

Redigerat av Ageve, 08 januari 2015 - 17:08.


#1104

Postad 08 januari 2015 - 17:32

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 2
De gör som jag förstått det en direkt jämförelse mellan prestandan i launchspelen till PS4 och en PC? Då får man ju tänka på att de spelen inte är helt optimerade på konsolerna pga att utvecklarna arbetade med ny hårdvara och dessutom inte från början med slutliga hårdvaran, de satt med alpha och betakits under mycket av utvecklingen. Det bör väl också vara så att PC är ledande plattform. Så det är mycket som talar för att PC ska vara bättre optimerat. Som de även säger:

Even on the most modest of budgets, AMD's £100 card is nicely poised as a match for the PS4 and Xbox One's graphical horsepower, based on the performance of the launch titles at least. Clearly the consoles have more to give - especially in exclusive titles - and we wouldn't be surprised at all to see the gap widen over time, particularly as the R7 260X clearly faces some bandwidth problems owing to its 128-bit bus.


Men som sagt, fördelen med ett slutet system är att man kan koda mot metallen och därför kommer de exklusiva spelen klara mer än vad motsvarande grafikkort hade klarat på PC i samma spel. Så det går att jämföra någorlunda i multiplattformsspel, men man kan inte bara säga att kör med ett 7850 så kan du köra UC4 när det portas till PC.

#1105

Postad 10 januari 2015 - 01:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Jo, det är klart att en fast plattform är en fördel för utvecklare, men det betyder inte att PC normalt sett är dåligt optimerat. AMD och Nvidia sover ju inte direkt, utan släpper nya drivrutiner hela tiden. DirectX 11 har visserligen en del overhead, men det är ganska överdrivet, och effekten av det är begränsad med tanke på hur pass snabb CPU de flesta kör med. Mantle har ju inte direkt varit en hit hittills. Ju snabbare CPU man har, desto mindre blir skillnaden, och med en i7 handlar det om 2-3 fps för det mesta.

För att undvika launch-titlar, Assassin's Creed: Unity:
http://www.eurogamer...-unity-face-off

However, bearing in mind the lofty recommend specs suggested, it is possible to get a console-beating experience on relatively modest hardware. We paired a Core i3 4130 with a GTX 750 Ti, set PC presets to console equivalents (though we swapped in HBAO+ for a bit of a quality boost) and ran at 1600x900 (900p). In essence we pitted console-level PC tech against PS4 and Xbox One and found that the game ran fairly well. We locked frame-rate to 30fps using Riva Tuner Statistics Server and, cut-scene stutters aside, frame-rates held up in 26-30fps territory. Not absolutely perfect, but a slight cut above the Xbox One experience.

GTX 750 Ti kostar 1300kr, och är bara marginellt snabbare än HD 7850.

Unity är ju kasst optimerat, men det är lika illa på alla plattformar.

Redigerat av Ageve, 10 januari 2015 - 01:44.


#1106

Postad 10 januari 2015 - 02:50

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 2

men det betyder inte att PC normalt sett är dåligt optimerat

Nej det menar jag inte. Jag menar bara att man jämför äpplen och päron lite när man jämför direkt på det sättet med multiplattformstitlar som ofta är lead på PC och inte drar nytta av specifik konsolarkitektur. De måste ju kunna fungera på allting, även Xbox One, så grunden utvecklas med det i åtanke. Man ser ju skillnaden i The Order och UC4 t.ex och det är bara första generationens exklusiva spel.

Man kan säga ungefär vad man behöver för grafikkort för att köra spelen minst lika bra som konsolerna idag i multiplattformsspel, men en sådan dator skulle inte klara UC4, eller UC6 om fem år lika bra exempelvis. Det är väl frågan om ett kort med 2GB VRAM kommer att räcka så långt då dessutom.

Men det är två olika frågor; vad behöver man för att få en PS4-upplevelse på dator idag i multiplattformsspelen och vad är PS4:s teoretiska maxprestanda i PC-termer när exempelvis Sony firstparty som kan sin maskin utantill jobbar med den.

#1107

Postad 10 januari 2015 - 03:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Jo, Naughty Dog kan säkert utnyttja all prestanda som går att få ur PS4. Jag tänkte mer på multiplattformspel.

Sen tror jag inte att det blir så stor skillnad över tid som det blev med PS3. Den var svårprogrammerad och hade en arkitektur som inte påminde om någon annan konsoll. Med PS4 är det tvärtom, och alla utvecklare verkar ju gilla den.

Nu lär ju UC4 aldrig dyka upp på PC, men jag håller med om att det troligtvis hade fungerat dåligt med motsvarande PC-hårdvara, om de hade tagit den färdiga PS4-versionen och portat den till PC. Det skiljer trots allt en del i minneshantering osv.

Hursomhelst så är det ju bara i multiplattformspel man kan göra en direkt jämförelse.

#1108

Postad 10 januari 2015 - 10:01

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 1
Så blev även detta en tråd om skillnaden mellan konsoller och PC, inte mellan de olika konsolerna.

Redigerat av SC-Zap, 10 januari 2015 - 10:01.


#1109

Postad 10 januari 2015 - 10:47

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0

Så blev även detta en tråd om skillnaden mellan konsoller och PC, inte mellan de olika konsolerna.


Ja jag vill minnas att jag sett en tråd för den diskussionen här på forumet. Och det är inte denna, så mycket vet jag.

#1110

Postad 10 januari 2015 - 16:29

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
Flyttade inläggen. Trodde vi var i PC vs konsoltråden redan, varför skulle man fråga i den andra tråden.

#1111

Postad 10 januari 2015 - 17:15

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1
Jag hade MYCKET hellre sett något avskalad grafik och 60 fps i U4. Det vore nice om man kunde välja det som i TLOU.

#1112

Postad 07 juni 2015 - 00:04

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag spelade mycket heroes bland annat, men har väl inte spelat på en PC sedan två år. Dock så var pc ingen stenåldersmaskin då, så jag misstänker att du får nöja dig med att vissa helt enkelt får en dålig spelupplevelse av PC. However, jag kommer definitivt att köpa en steammachine, som är hybriden som jag väntat länge på. Inget krux, in i tvn och spela. Som en konsol.

#1113

Postad 07 juni 2015 - 03:33

Unregistered2367
  • Unregistered2367
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

jag avskyr att spela på datorer, men allt annat som ni nämner anser jag pc är överlägset på faktiskt. har aldrig kollat netflix eller lyssnat musik på konsol. eller, till min gamla xbox matade jag in mp3 som kunde gå under tiden jag spelade något spel, men det var det enda =)

 

 

Jag spelade mycket heroes bland annat, men har väl inte spelat på en PC sedan två år. Dock så var pc ingen stenåldersmaskin då, så jag misstänker att du får nöja dig med att vissa helt enkelt får en dålig spelupplevelse av PC. However, jag kommer definitivt att köpa en steammachine, som är hybriden som jag väntat länge på. Inget krux, in i tvn och spela. Som en konsol.

 

FPS-spel som Battlefield och Counter-Strike är för mig helt otänkbart på nåt annat än PC. Skrivbord, mus + tangentbord för bästa och snabbaste navigering och precision. Samma sak gäller för strategispel liknande Civilization, Starcraft och Command and Conquer. Det är för svårt och tidskrävande att spela denna typen av spel med handkontroll.
PC kan också vara att föredra för bättre grafik och bättre prestation via t.ex snabbare uppdateringsfrekvens.

Medan t.ex en Fifa-match är att föredra halvsovandes i skinnsoffan på minst en 40-tum TV.
Det funkar bra att koppla in en handkontroll i PC:n och lira Fifa.
Men att ta mus + tangentbord till vardagsrumsbordet är ingen höjdare.

- Fler spel funkar på PC än på spelkonsol, om man kan acceptera att sitta på en skrivbordsstol istället för i bekväma fåtöljen.

 

Steam Machine, spännande. Jag är dock skeptisk för dels tror jag konkurrensen blir hård (det är ingen konkurrent till de andra spelkonsolerna påstår de, men tror ändå det kommer bli just det). Dels vill man skapa en ny handkontroll som ska ersätta mus + tangentbord - det går inte.
Dels för att Steam Machine endast kan köra spel byggt för Linux eller nåt.
Och även: Hur ska den kunna prestera när den är så liten? - Det sägs även billig, men det vette tusan.


Redigerat av Unregistered2367, 07 juni 2015 - 03:53.


#1114

Postad 07 juni 2015 - 17:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ah, just det. Command and conquer, hela den serien har jag typ kört på pc, plus supreme commander och tidigare total annihilation. Plus sim city. Oj, allt det fungerade så otroligt bra på PC, det medger jag direkt.

Men de jag till ex witcher som jag spelar ju, eller gta, så känns dom helt frånvarande att någonsin spela på pc för mig :)

#1115

Postad 10 juni 2015 - 18:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Men de jag till ex witcher som jag spelar ju, eller gta, så känns dom helt frånvarande att någonsin spela på pc för mig :)

 

Efter att ha spelat GTA5 på PS4 i ca 40h och sen köpt PC-versionen, så kan jag säga att det känns som en rejäl försämring att spela det på PS4, framförallt pga den hackiga bilden. Det har blivit bättre efter patcher, men det dippar fortfarande ner mot 20fps ibland.

 

De gånger det händer så är det alltid mitt på dagen, när man kör snabbt inne i stan. 

 

Trots samma handkontroll så är det mycket roligare att köra bil/mc/båt/whatever på PC-versionen ;)


Redigerat av Ageve, 10 juni 2015 - 18:35.


#1116

Postad 10 juni 2015 - 19:46

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Efter att ha spelat GTA5 på PS4 i ca 40h och sen köpt PC-versionen, så kan jag säga att det känns som en rejäl försämring att spela det på PS4, framförallt pga den hackiga bilden. Det har blivit bättre efter patcher, men det dippar fortfarande ner mot 20fps ibland.

 

De gånger det händer så är det alltid mitt på dagen, när man kör snabbt inne i stan. 

 

Trots samma handkontroll så är det mycket roligare att köra bil/mc/båt/whatever på PC-versionen ;)

Då skall du prova att spela gta i 4K det är en riktig fröjd för ögat...



#1117

Postad 10 juni 2015 - 22:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Igen, du får helt enkelt acceptera att inte alla tycker om att spela på pc, installera program, tvångstarta om datorn, bråka med skräpet två gånger om dagen osv.

#1118

Postad 10 juni 2015 - 23:02

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Och den ständiga ångesten att inte kunna spela alla spel på max grafik (ang pc) det behöver man inte ens tänka på med konsol då det redan är optimerat och man ser inte "vad man missar"

 

Nu slutade jag med pc spelande strax efter -00. Men minns än idag att varje nytt spel som datorn inte orkade driva på snyggaste fick en att må lite dåligt då man inte hade råd att köpa nya delar stup i kvarten. en dator måste man ju uppdatera 6månader/1år om man ska ligga på topp, en konsoll håller i 7år.



#1119

Postad 10 juni 2015 - 23:55

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 2

Flyttade några inlägg till rätt tråd.

 

 

man ser inte "vad man missar"

Ovetskap är en välsignelse? =P

 

Jag kan förstå de som inte vill spela på PC baserat på egna gamla erfarenheter, men det verkar som att många av er inte har särskilt nylig erfarenhet. Senaste PC:n 00, det är 15 år sedan, mycket händer på den tiden.

 

Man behöver t.ex. inte uppdatera varje halvår eller år. PC-spelen får portar av konsolerna så det är ju med några få undantag konsolportar som gäller. Det kommer alltså inte att bli något grafiskt jättehopp förrän nästa generation, däremot kommer spelen gradvis kräva mer. Köper man ett 970 idag så har man ganska säkert bättre prestanda än konsolerna ända tills nästa generation. Visst kan du köpa det nyaste varje år Skibbe, särskilt om du som du säger vill ligga på absoluta absoluta toppen i varje spel (högsta upplösningen, ultra på allt, 60+ FPS, downsampling etc), men varför skulle du det när du trots allt är nöjd med vad konsolerna presterar?

 

Jag köpte en ny dator i början av september (mest för att min gamla var seg i Windows). Jag har alltså snart haft den i 10 månader. Jag hade extrem otur när jag köpte och det kort som varit standard i flera år gick ur sortimentet veckan efter och efter det kunde man köpa bättre till billigare pris. Men ändå kör jag Witcher med allt på ultra nästan och perfekt flyt, vilket även förvånar mig.

 

So what att man måste dra ner en eller två inställningar. Jag får leva med att gräset inte går riktigt lika långt och att det inte finns riktigt lika mycket av det. Det ser fortfarande skitsnyggt ut och det är vegetation överallt. Det var samma med Dying Light, fick dra ner drawdistance från max, men det såg asbra ut. Varför tvångstanke att maxa när du kör på konsoler som är jämförbara med en medelmåttig dator ändå?

 

Med tiden kommer jag att behöva dra ner lite fler grejer men multiplattsspelen kommer fortfarande flyta bättre än och se bättre ut på PS4/XB1 tills PS5/XB2 kommer. Det var samma sak när jag köpte dator till Dead Space-släppet, den höll till nästa generation, kunde t o m köra Diablo 3 på den och sånt.

 

 

Det är inte heller så mycket krångel med datorer idag som det var förr i tiden. Allt är strömlinjeformat. Väljer man bara rätt delar så låter den inte mycket och min är kall som ett kylskåp (utan vattenkylning). Starta om datorn går på några sekunder med SSD om man nu vill göra det. Drivrutiner, det finns program som fixar allt sånt automatiskt. Så fort nya uppdateringar kommer som maxar prestandan i spel så laddas det ner automatiskt av Geforce Experience, om man vill och har ett Geforce.kort. Tror inte ett enda spel har kraschat för mig, däremot på PS4 har det ironiskt nog gjort det.

 

Gillar man inte PC + mus så kan man ju köra gamepad, jag kör med 360-kontrollen hela tiden.

 

 

 

Försöker inte övertala någon att skaffa PC då var och en ska spela på vad de vill, men argumenten för att inte spela på PC stämmer inte med mina färska upplevelser.

 

 

 

Edit: Glömde ju Steam. Det fanns ju inte ens på den tiden. Enkelt system för att köpa spel och framförallt patchas spelen automatiskt som på PS4. Man behöver bara välja ett spel ur biblioteket och köra, inga skivor.


Redigerat av Zoiler, 11 juni 2015 - 00:00.


#1120

Postad 11 juni 2015 - 09:30

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Jag tänker mer att fördelen med pc är ju att den alltid är bättre än en konsoll om man lägger pengar.(jag spelar konsoll pga pris och vänner och att jag har bundit mig till ms achivement system :-P ) Och sen ha komponenter som inte alls ger pc fördelarna 60fps med de vettiga installningarna så kan man lika gärna köpa en billigare konsoll.

Jag hänger ofta i den lokala pc-butiken som kompisen äger och ser alla gejmers och uppgraderingar som görs vid nya spelsläpp, senast så var det smått panik när witcher3 kom. Folk kom in och skrek Take my money!! För att få ett fetare grafikkort på lördagen när dom dratt igång de kvällen innan och insett dom hade för klen setup.

#1121

Postad 11 juni 2015 - 10:56

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 2

Över en konsolgeneration så blir det ju inte direkt dyrare köra pc. Spar fort in tusenlappar på liren om du nu inte lirar ett lir per år eller något :)



#1122

Postad 11 juni 2015 - 13:56

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 2

Jag hänger ofta i den lokala pc-butiken som kompisen äger och ser alla gejmers och uppgraderingar som görs vid nya spelsläpp, senast så var det smått panik när witcher3 kom. Folk kom in och skrek Take my money!! För att få ett fetare grafikkort på lördagen när dom dratt igång de kvällen innan och insett dom hade för klen setup.

Jo men det måste ha varit länge sedan de uppgraderade i så fall. Köper man ett till varje ny generation så håller det generationen ut. Sen finns det också en hel del PC-ägare som kör med för mycket jmft med vad de faktiskt behöver. Eller såna som lägger 10k på att kunna spela i högre upplösning. Men det är ju upp till dem, det är inget krav.

 

Och sen ha komponenter som inte alls ger pc fördelarna 60fps med de vettiga installningarna så kan man lika gärna köpa en billigare konsoll.

 

Witcher 3 som exempel, du slipper minutlånga laddningstider, får högre upplösning och dubbelt så hög framerate, fastän du har bättre grafik jmft med XB1. Det är ändå ganska vettiga fördelar trots att jag har långt ifrån bästa kortet.

 

Men om initiala kostnaden för en dator är ett problem så är det ju det. Du skulle ju behöva köpa nytt allting nu. Dock lär man över en generation spara in rätt mycket som oqvist säger på billigare spel och ingen Liveavgift (Internet till datorn behöver man ju i vilket fall).

 

 

Achievments finns för övrigt på PC också, MS är både Xbox och PC så går säkert att föra över sina ach. från XB1 om det hade varit ett problem. Vännerna går däremot inte att göra något åt, det är väl oftast den stora grejen :) . Men å andra sidan behövs de inte för spel som Witcher eller Arkham Knight.

 

Inte för att jag någonsin skulle spela enbart på PC, missar för mycket spel. Men har man pengarna att lägga så är det rätt schysst att ha ett hyfsat bra grafikkort för att få fördelarna i multiplattformsspelen som kompliment till konsolerna.



#1123

Postad 11 juni 2015 - 17:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Tror inte ett enda spel har kraschat för mig, däremot på PS4 har det ironiskt nog gjort det.

 

Samma här. Fast PS4 har blivit stabilare efter diverse uppdateringar. I början kraschade spelen lite då och då, förutom TLoU som alltid har funkat.

 

Igen, du får helt enkelt acceptera att inte alla tycker om att spela på pc, installera program, tvångstarta om datorn, bråka med skräpet två gånger om dagen osv.

 

Ja, det är klart att jag accepterar det. Det hindrar mig dock inte från att kommentera sådant som inte stämmer ;) 

 

Tvångsstarta och bråka med låter inte bra. Har du en dator full med malware och virus? Jag använder min speldator till att spela på.



#1124

Postad 12 juni 2015 - 11:02

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Alla spel jag har går via, Steam, Origin och GOG. Så problem med att installera har jag aldrig. Allt går som tåget.



#1125

Postad 12 juni 2015 - 12:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

Tvångsstarta och bråka med låter inte bra. Har du en dator full med malware och virus? Jag använder min speldator till att spela på.


Ska ju inte spela nån roll; ett av argumenten för pc är ju att man kan använda den till så mycket annat. Har jag hört. ;)

#1126

Postad 12 juni 2015 - 13:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Ska ju inte spela nån roll; ett av argumenten för pc är ju att man kan använda den till så mycket annat. Har jag hört. ;)

 

Ja, jo det var väl en sanning med modifikation. Jag använder min till videoredigering, inspelning från TV osv med. Jag lägger däremot inte in skräp som saboterar Windows, bortsett från Origin och Uplay då ;)


Redigerat av Ageve, 12 juni 2015 - 13:09.


#1127

Postad 12 juni 2015 - 13:23

WarpGuN
  • WarpGuN
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0

älska man spel så är det värt att lägga pengar på rejäl hårdvara.



#1128

Postad 12 juni 2015 - 13:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Det gör jag (och många andra). Lägger in skräp. Nog därför många inte förknippar pc med "den rofyllda spelstunden".

Kanske är bättre nu för tiden, använder knappt pc i hemmet längre, men nog har man gått igenom några trilskandes burkar genom åren. :)

Redigerat av pacman, 12 juni 2015 - 13:29.


#1129

Postad 12 juni 2015 - 13:40

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 1

Det gör jag (och många andra). Lägger in skräp. Nog därför många inte förknippar pc med "den rofyllda spelstunden".

Kanske är bättre nu för tiden, använder knappt pc i hemmet längre, men nog har man gått igenom några trilskandes burkar genom åren. :)

Man måste väl nästan aktivt leta efter virus och malware för att få problem idag. Köper man en speldator och laddar ner spelen via officiella kanaler som Steam eller GoG och bara spelar spelen så får man inget skräp. Man kan förstås använda den till massa annat också. Det var värre förr men som med allt annat har utvecklingen gått framåt.



#1130

Postad 12 juni 2015 - 14:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Det gör jag (och många andra). Lägger in skräp. Nog därför många inte förknippar pc med "den rofyllda spelstunden".

 

Lösningen på det är enkel. Lägg inte in mer skräp ;) 



#1131

Postad 12 juni 2015 - 14:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Lösningen på det är enkel. Lägg inte in mer skräp ;)

Ja det är ju den lösningen som är problemet. Folk använder inte produkten.

#1132

Postad 12 juni 2015 - 14:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 4

Ja det är ju den lösningen som är problemet. Folk använder inte produkten.

 

Det var ett lustigt resonemang.

 

Man installerar ju allt som man behöver, och undviker att klicka på reklambanners i stil med "Your computer is broken! Fix it by installing this free software", eller "Click here to earn 1 billion dollars in 5 seconds".

 

Oftast är orsaken till malware/virus att folk laddar ner piratkopierade spel och program. Sen söker de efter cracks och klickar ja på allt som dyker upp. Det är nästan så att de förtjänar att Windows totalkraschar ;)


Redigerat av Ageve, 12 juni 2015 - 14:47.


#1133

Postad 12 juni 2015 - 15:01

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 1

Man installerar ju allt som man behöver, och undviker att klicka på reklambanners i stil med "Your computer is broken! Fix it by installing this free software", eller "Click here to earn 1 billion dollars in 5 seconds".

 

Oftast är orsaken till malware/virus att folk laddar ner piratkopierade spel och program. Sen söker de efter cracks och klickar ja på allt som dyker upp.

Precis, utnyttjar man vanliga program så kan inte mycket gå fel. Finns gratis virusprogram dessutom.

 

Man får inte skräp genom att använda en dator normalt.



#1134

Postad 12 juni 2015 - 15:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Ska ju inte spela nån roll; ett av argumenten för pc är ju att man kan använda den till så mycket annat. Har jag hört. ;)

Oja. Jag använder mina pc till ungefär allt annat än att spela på :)

#1135

Postad 12 juni 2015 - 15:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Det var ett lustigt resonemang.

Man installerar ju allt som man behöver, och undviker att klicka på reklambanners i stil med "Your computer is broken! Fix it by installing this free software", eller "Click here to earn 1 billion dollars in 5 seconds".

Oftast är orsaken till malware/virus att folk laddar ner piratkopierade spel och program. Sen söker de efter cracks och klickar ja på allt som dyker upp. Det är nästan så att de förtjänar att Windows totalkraschar ;)

verkligheten är lustig så det är inte så konstigt.

Man? Vem är det? Du? Det är ju inte så relevant för diskussionen.

Vad iaf många gör/gjort är att de använt datorn på så sätt att den med tiden börjar trilskas lite och överlag fungera sämre. Inte nödvändigtvis virus/malware (även om det som du säger förekommer), men annat dret som drar ner datorn. Detta tror jag är huvudorsaken till bilden av att pc är så mkt krångligare än konsol.

Man får inte skräp genom att använda en dator normalt.

:D näe precis varenda byte ligger där det ska och inget finns där i onödan.

Redigerat av pacman, 12 juni 2015 - 15:32.


#1136

Postad 12 juni 2015 - 15:49

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

:D näe precis varenda byte ligger där det ska och inget finns där i onödan.

Du sa att du lägger in skräp så jag antog att du menade skadliga program som försvårar spelandet på datorn.

 

Du verkar prata om att datorn blir segare med tiden. Ja det blir den ju säkert, lagom till nästa generation får man kanske byta några delar, kanske installera om Windows någon gång. Jag testade min PS3 igår, det var ett **** att använda PS+ på den för att ladda ner gratisspelen.

 

Man? Vem är det? Du? Det är ju inte så relevant för diskussionen.

 

Han kanske menar motsvarigheten till ditt "många".


Redigerat av Zoiler, 12 juni 2015 - 15:50.


#1137

Postad 12 juni 2015 - 16:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Seghet försämrar användarupplevelsen, där spelandet är en delmängd.

Möjligt att han menade de många som inte ingår i många ja. :) I vilket fall som helst så vänder det sig till de som inte "behöver" övertygas. De klagar nog knappast på pc:s, relativt, bristande användarvänlighet.

Vad jag säger är alltså är att det argument man ofta ser i dessa sammanhang; "jag har inga problem, det är typ lika enkelt som konsol" inte är särskilt gångbart. Nackdelen med pc är att det inte är idiotsäkrat - skulle man kunna säga. :)

#1138

Postad 12 juni 2015 - 16:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 2

Man? Vem är det? Du? Det är ju inte så relevant för diskussionen.

 

Med "man" menade jag den som vill kunna använda sin dator utan problem.

 

Nackdelen med pc är att det inte är idiotsäkrat - skulle man kunna säga.  :)

 

Ja, det ligger kanske något i det där med PC master race. Vi är helt enkelt lite smartare än genomsnittet  :rolleyes:  :P


Redigerat av Ageve, 12 juni 2015 - 16:41.


#1139

Postad 12 juni 2015 - 17:49

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1

Med "man" menade jag den som vill kunna använda sin dator utan problem.
 



 
Ja, det ligger kanske något i det där med PC master race. Vi är helt enkelt lite smartare än genomsnittet  :rolleyes:  :P

Ja, kanske det, men ni får inte ligga.;)

#1140

Postad 12 juni 2015 - 19:36

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 5

Vad jag säger är alltså är att det argument man ofta ser i dessa sammanhang; "jag har inga problem, det är typ lika enkelt som konsol" inte är särskilt gångbart. Nackdelen med pc är att det inte är idiotsäkrat - skulle man kunna säga. :)

Jag vet inte riktigt... förr i tiden tryckte man på en knapp på konsolen och så var det klart att spela. Idag måste du ställa in en jäkla massa saker och göra användarkonton, fixa ledigt utrymme när det blir fullt och fixa LIVE och sånt. Konsoler är mer komplexa än vad de var.

 

Om man klarar av sånt så nog fasen klarar man lika bra att installera ett program, Steam, och spela. Man behöver inte kunna bygga datorn och inte installera OS, sånt fixar butiken man köper ifrån.

 

Så man måste vara bra korkad om man inte klarar av dagens datorer, det kan jag hålla med om. Det inte bara kanske har blivit bättre som du sa, det HAR blivit bättre.



#1141

Postad 12 juni 2015 - 19:42

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Känns mest som att nån är fast lite i det förflutna vad gäller datorer.

 

Vilket iofs gäller många som brukar just kommentera de sedvanliga fördomarna om dessa.

 

Och vad gäller ligga så sist jag kollade så blev inte tjejer så värst sugna på en vuxen man som fortfarande spelar "tv-spel" heller...;)



#1142

Postad 12 juni 2015 - 19:45

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=04bw4pY6hDk

 

Oh yeah! :D 



#1143

Postad 13 juni 2015 - 00:03

WarpGuN
  • WarpGuN
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0

Är man lat som mig finns det "färdiga" konsol pcmaskiner o köpa

bara koppla in handkontroll och hdmi kabel o köra på 5min. dem flesta spel ställer om automatiskt till handkontrollen "xbox-mode", det är smidigt särskilt när du lira från soffan.

Jag var rätt tvär till pc som spelmaskin i vardagsrummet innan, men som det varit och ser ut så kommer det ej blir bättre på "next-gen" sub 30fps och massa problem på multiplat spel...på pc kan du alltid bruteforca bättre grafik/fps..du är låst på konsol. 



#1144

Postad 13 juni 2015 - 17:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Ja, det ligger kanske något i det där med PC master race. Vi är helt enkelt lite smartare än genomsnittet :rolleyes: :P

Det mer korrekta är att det kräver ett större mått av "att bry sig". Många som inbillar sig att det handlar om intelligens, när det snarare handlar om intresse.

Jag bryr mig iofs väldigt mkt. Men bara när jag får betalt, max 8 timmar per dag. :)

#1145

Postad 13 juni 2015 - 17:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Spelen i sig är ju isåfall mycket svårare, och kräver att man bryr sig mer, än när man klickar på köp-knappen på Steam ;) 



#1146

Postad 13 juni 2015 - 17:58

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Att t.ex lägga till någon som vän på Wii U är svårare än att göra det på Steam. Att spela med folk online är väl generellt sett svårare. Jag skulle nästan gå steget längre och säga att det krävs mer av vissa konsoler än av PC i dagens läge. Fast är man bara intresserad nog så klarar man båda med enkelhet.

 

Ge en dator för 15k färdig att spela på till någon som normalt är emot det för att de tror det är för komplicerat eller att man får bråka med den varje dag så får vi se om de inte ändrar uppfattning rätt fort när de ser att spelen inte längre ligger på 8 skivor som de måste installera via .exe

-filer  :)

 

Det hände ju iofs redan med Warpgun fast han fick betala själv.


Redigerat av Zoiler, 13 juni 2015 - 18:00.


#1147

Postad 13 juni 2015 - 21:45

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 2

Var en konsol-gamer under 360-tiden, men köpte ny dator 2011 (i7-2600K, 16GB Ram, SSD, GTX 560 Ti bla) och man började spela mer och mer på datorn istället då man upptäckt Steam.

 

Sedan så uppgraderade man till ett GTX 680 för att få en ännu bättre spel-upplevelse, spelen till PC är väldigt mycket billigare än till konsolerna, väldigt smidigt att köpa via Steam, GOG, GMG, Origin osv och 60FPS+ är oslagbart, 30FPS är som att kolla på ett bildspel efter man sett och kört 60FPS+.

 

Kan till viss del förstå att folk fortfarande spelar på konsol då det är enkelt att bara koppla in i tv'n i vardagsrummet, men det går även väldigt enkelt att göra med datorer nu som även kan agera mediaspelare som sväljer typ alla möjliga och omöjliga format.



#1148

Postad 14 juni 2015 - 00:56

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Kan till viss del förstå att folk fortfarande spelar på konsol då det är enkelt att bara koppla in i tv'n i vardagsrummet, men det går även väldigt enkelt att göra med datorer nu som även kan agera mediaspelare som sväljer typ alla möjliga och omöjliga format.

Det är nog inte direkt för att det är enkelt att koppla in till TV:n som folk köper konsoler primärt, utan för att de har sina favoritspelserier där och vänner.

 

Hade man spelat Ocarina of Time på N64 och ville spela nya Zelda var man tvungen att köpa en GC. Ville man spela nästa Metal Gear eller Gran Turismo som man fastnat för på PS1 så var man tvungen att köpa en PS2.

 

Sen 30 FPS vs 60 fps, bildspel är väl att överdriva ganska ordentligt. Order är 30 fps, nya Ratchet också och de ser extremt bra ut båda två. Mycket går att maskera med bra motion blur.



#1149

Postad 14 juni 2015 - 09:26

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0

Det är nog inte direkt för att det är enkelt att koppla in till TV:n som folk köper konsoler primärt, utan för att de har sina favoritspelserier där och vänner.
 
Hade man spelat Ocarina of Time på N64 och ville spela nya Zelda var man tvungen att köpa en GC. Ville man spela nästa Metal Gear eller Gran Turismo som man fastnat för på PS1 så var man tvungen att köpa en PS2.
 
Sen 30 FPS vs 60 fps, bildspel är väl att överdriva ganska ordentligt. Order är 30 fps, nya Ratchet också och de ser extremt bra ut båda två. Mycket går att maskera med bra motion blur.


Både och. Jag kör ps4 dels för att jag kört ps och dess spel sedan ettan kom. PC har jag spelat då och då, senast är nog dock wow under 2006... Men det finns inget som lockar mig att lägga ut massa pengar på en PC även om jag säkert skulle tycker det är kul att ha i sak men allt handlar om prioriteringar. Handlar inte om vilken plattform som är bäst.

Kan punkte mina tankar om pc vs ps4 lite.

* för dyrt med pc. Kommer kosta minst 10 000 inkl. Ny skärm och handkontroll. Köper kanske 5 nya spel för 500 kr per år till ps4an. Om motsvarande spel kostar 300 på pc sparar jag 1000 kr per år vilket innebär 6år innan det tjänats in. Lite skillnad på klumpsumma och då och då utgifter också.
*kan inte ha pcn till soffan och hemmabion. Vill inte ha en ful klump bredvid tvn. För långt att dra kablar.
*det är mer att fixa i början med en ny pc. Ex. Aldrigt haft steam, bara en sån sak... Mitt minne är att det kan krångla med pc.. Framför allt när den börjat få några år på nacken. Mer inställningar i spelen är omständigt. Jag är bekväm.
*spelar för nöje och lite verklighetspaus från familj.. Då är det smidigt att bara trycka på konsolen snabbt o lägga sig i soffan. Guld värt.
*sen känns det som om de flesta spel kommer till ps4an. Grafiken är inte allt. Däremot klart jag stör mig om det flyter på dåligt men stabila 30 FPS funkar bra.
*använder ps4an som bluray med. Det är ett plus.

Lite mina tankar. Har inget med och göra som sagt om pc är bättre eller inte.

#1150

Postad 14 juni 2015 - 09:53

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 2

Både och. Jag kör ps4 dels för att jag kört ps och dess spel sedan ettan kom. PC har jag spelat då och då, senast är nog dock wow under 2006... Men det finns inget som lockar mig att lägga ut massa pengar på en PC även om jag säkert skulle tycker det är kul att ha i sak men allt handlar om prioriteringar. Handlar inte om vilken plattform som är bäst.

Kan punkte mina tankar om pc vs ps4 lite.

* för dyrt med pc. Kommer kosta minst 10 000 inkl. Ny skärm och handkontroll. Köper kanske 5 nya spel för 500 kr per år till ps4an. Om motsvarande spel kostar 300 på pc sparar jag 1000 kr per år vilket innebär 6år innan det tjänats in. Lite skillnad på klumpsumma och då och då utgifter också.
*kan inte ha pcn till soffan och hemmabion. Vill inte ha en ful klump bredvid tvn. För långt att dra kablar.
*det är mer att fixa i början med en ny pc. Ex. Aldrigt haft steam, bara en sån sak... Mitt minne är att det kan krångla med pc.. Framför allt när den börjat få några år på nacken. Mer inställningar i spelen är omständigt. Jag är bekväm.
*spelar för nöje och lite verklighetspaus från familj.. Då är det smidigt att bara trycka på konsolen snabbt o lägga sig i soffan. Guld värt.
*sen känns det som om de flesta spel kommer till ps4an. Grafiken är inte allt. Däremot klart jag stör mig om det flyter på dåligt men stabila 30 FPS funkar bra.
*använder ps4an som bluray med. Det är ett plus.

Lite mina tankar. Har inget med och göra som sagt om pc är bättre eller inte.

 

Punkt 1

Nej, det behöver inte alls kosta 10 000 för gamingdator, man kan komma undan betydligt billgare.

 

Punkt 2

Du kan självklart ha PC'n till din TV utan att ha någon "ful klump", det finns många bra och snygga mITX chassin som passar i vilken tv-bänk som helst.

 

Punkt 3

Sanning med modifikation, du monterar komponenterna om du vill (eller låter firman du köper ifrån göra det), installerar Windows (eller SteamOS) och sedan Steam. Det krånglar väldigt lite nu för tiden, det har hänt väldigt mycket sedan 2006 kan man lungt säga.

 

Punkt 4

Samma smidigthet får du idag med en modern gaming-PC, starta datorn (tar kanske 15 sekunder om du har en SSD), du slänger dig i soffan och börjar spela.

 

Punkt 5

Det kommer oerhört mycket mer spel till PC och det finns väldigt många roliga Indie-spel som kostar från 20:- och uppåt, och när du väl börjat spela i 60FPS (eller mer) så kommer du att inse hur dåligt 30FPS är.

 

Punkt 6

Du kan även installera BluRay spelare i en PC.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.