Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Glassmaskin?

22 svar i trÄden
  • Please log in to reply

#1

Skickat 13 april 2010 - 07:57

vacker
  • vacker
  • AnvĂ€ndare

  • 105 inlĂ€gg
  • 0
Hade tÀnkt investera i en glassmaskin, och tÀnkte höra om nÄgon har nÄgra Äsikter/erfarenheter angÄende glassmaskiner?
Beöver hjÀlp för vet ingenting om dem :)
tack!

#2

Skickat 14 april 2010 - 18:09

mengdahl
  • mengdahl
  • Amatör

  • 83 inlĂ€gg
  • 0
Personligen ska jag skaffa en glassmaskin med kompressor nÀsta gÄng: de med kylklampar Àr visserligen bra, men de kan inte slÄ en riktigt bra kompressormaskin.
De jag tittar pÄ Àr Gaggia Gelatiera (dyr som fan, men sjukt bra... och jag tar glass pÄ allvar :o) och Cuisinart ICE-50BC Supreme (billigare, men grym prestanda/pris)
SkÀlet till att ha kompressor Àr mest enkelheten, men ocksÄ att man inte behöver tÀnka pÄ att ha plats i frysen för skÄlar eller puckar. Vi har en sjukt liten frys, och dÀrför Àr all plats vÀrdefull. Dessutom Àr glass en hobby för mig, sÄ det kÀnns inte konstigt att lÀgga ut ett par slantar.

#3

Skickat 14 april 2010 - 21:09

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlĂ€gg
  • 0
Ha, ja. Tittade över utbudet nÀr jag sÄg denna trÄd med minnena av den gamla maskinen frÄn 80 (?) talet som nog Àr död nu (inte sÀker, fÄr kolla i garaget). SÄg att det idag finns behÀndiga maskiner med kompressor. Inte sÄ vÀrst stora Àr de heller, inte sÄ mycket större Àn de med kylklamp.

Skulle nog Àven jag sÀga en med kompressor om man Àr seriös i glassandet. Men en enkel med klump duger nog för de flesta, Àr billigare och ger, om Àn begrÀnsad mÀngd, en bra glass vad jag minns.

https://www.prisjakt...egori.php?k=573

#4

Skickat 14 april 2010 - 22:20

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlĂ€gg
  • 0
Har en gammal Philips med 2 kylklumpar. Ser ut som den pÄ prisjakt, sÄ det har nog inte hÀnt sÄ mycket pÄ 10 Är.

Blir 2 liter glass pÄ 2 x 40 minuter. RÀcker fint för en kvÀll om man slipper dela med sig till för mÄnga... :o

NÄn som har bra recept man kan prova? Helst löjligt enkla...

#5

Skickat 15 april 2010 - 10:42

vacker
  • vacker
  • AnvĂ€ndare

  • 105 inlĂ€gg
  • 0

Personligen ska jag skaffa en glassmaskin med kompressor nÀsta gÄng: de med kylklampar Àr visserligen bra, men de kan inte slÄ en riktigt bra kompressormaskin.
De jag tittar pÄ Àr Gaggia Gelatiera (dyr som fan, men sjukt bra... och jag tar glass pÄ allvar :)) och Cuisinart ICE-50BC Supreme (billigare, men grym prestanda/pris)
SkÀlet till att ha kompressor Àr mest enkelheten, men ocksÄ att man inte behöver tÀnka pÄ att ha plats i frysen för skÄlar eller puckar. Vi har en sjukt liten frys, och dÀrför Àr all plats vÀrdefull. Dessutom Àr glass en hobby för mig, sÄ det kÀnns inte konstigt att lÀgga ut ett par slantar.


Aha okej, dÄ kanske man ska investera i en Cuisinart ICE-50BC Supreme? Var har du tÀnkt bestÀlla ifrÄn och vilka priser har du hittat?

#6

Skickat 15 april 2010 - 12:14

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlĂ€gg
  • 0
Men samtidigt som skrivits ovan, en med en eller tvÄ isklumpar kan duga gott för ett mindre pris (samt en mindre miljöbelastning) Àn en med kompressor.

Fundera pÄ hur mycket glass du ska göra, hur ofta och vilken budget du har.

De simpla med isklumpar Àr oerhört driftsÀkra ska sÀgas. SÄ lÀnge man har en klump i frysen att ta fram.

#7

Skickat 16 april 2010 - 17:25

mengdahl
  • mengdahl
  • Amatör

  • 83 inlĂ€gg
  • 0

Aha okej, dÄ kanske man ska investera i en Cuisinart ICE-50BC Supreme? Var har du tÀnkt bestÀlla ifrÄn och vilka priser har du hittat?


Jag ska inte bestÀlla just nu dÄ min fortfarande funkar (gammal Philips) och jag inte Àr i ekonomiskt lÀge att köpa nytt Àn :-(

#8

Skickat 25 juli 2010 - 12:45

gustavk
  • gustavk
  • Amatör

  • 77 inlĂ€gg
  • 0
Har kört en Nemox Gelatissimo med kompressor i ett par mÄnader nu och Àr nöjd med den. Kyler bra och Àr relativt enkel att hantera och rengöra. Man behöver göra glass rÀtt ofta för att kunna motivera kostnaden men bortser man frÄn det sÄ kÀnns det som ett bra köp dÄ det blir vÀldigt bra glass.



#9

Skickat 25 juli 2010 - 20:04

Eufemism
  • Eufemism
  • ForumrĂ€v

  • 861 inlĂ€gg
  • 0
SjÀlv har jag nÄgon variant frÄn Philips, med kylblock som man stoppar in i frysen. Duger gott och vÀl för en som inte Àter glass mer Àn ett par gÄnger i mÄnaden, men som ÀndÄ vill ha god hemmagjord glass.

Har mÀrkt att det finns otroligt mÄnga recept pÄ t.ex. nÄgot sÄ enkelt som vaniljglass. Vissa kokar vaniljstÄngen i grÀdde, andra har i den "rÄ", vissa anvÀnder vaniljsocker och andra anvÀnder mer mjölk and grÀdde. NÄgon som har sin favorit och vill dela med sig?

#10

Skickat 25 juli 2010 - 22:14

Saftsvalle
  • Saftsvalle
  • LĂ€rjunge

  • 321 inlĂ€gg
  • 0
Jag fick en glassmaskin nÀr jag sÄlde jultidningar 1983. Undrar vart den Àr nu???
Kom ihÄg att jag Àven fick en korvmaskin nÄtt Är. Ha ha man stoppade i tvÄ hot dogs och tvÄ korvbröd sedan var de klara efter ett par minuter :-)

#11

Skickat 28 juli 2010 - 08:39

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlĂ€gg
  • 0

Kom ihÄg att jag Àven fick en korvmaskin nÄtt Är. Ha ha man stoppade i tvÄ hot dogs och tvÄ korvbröd sedan var de klara efter ett par minuter :-)


Det finns faktiskt ett stort retro vÀrde i en fungerande hot dog maskin, lol, det Àr faktiskt sant.

EK

#12

Skickat 28 juli 2010 - 10:21

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

  • 85 inlĂ€gg
  • 0
Kan varmt rekommendera https://www.prisjakt...kt.php?p=476836

Att den ser lite bÀttre ut Àn de flesta andra gör ju inget heller. Bunken förvaras i frysen och Àr sÄledes redo att anvÀnda direkt nÀr man vill sÀtta igÄng.

#13

Skickat 28 juli 2010 - 10:36

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • MĂ€stare

  • 3 637 inlĂ€gg
  • 0
En sÄdan med bunke i kylen kommer jag ihÄg att morsan hade pÄ sent 80 tal eller tidigt 90 kanske! Riktigt roligt att göra egen glass. Banan var min favorit dÄ.

edit: frys inte kyl

Det hÀr inlÀgget har Àndrats av Johan_i_burken 28 juli 2010 - 10:37


#14

Skickat 02 augusti 2010 - 13:30

jarijuho
  • jarijuho
  • Wannabe

  • 44 inlĂ€gg
  • 0
glassmaskin med kylklamp = blivande dammsamlare.... sÄ mycket bök och stök för sÄ lite glass.... ej vÀrt besvÀret...

Finns det helautomatiska mjukglassmaskiner till salu?

Hur fungerar de med kompressor?

Off-topic: Jag hade en hot-dog maker,för tvÄ korvar med bröd för en evighet sedan (80-talet?).
Finns det hot-dog makers till salu Àn idag, gÀrna för fler korvar?

Det hÀr inlÀgget har Àndrats av jarijuho 02 augusti 2010 - 13:30


#15

Skickat 02 augusti 2010 - 14:21

jarijuho
  • jarijuho
  • Wannabe

  • 44 inlĂ€gg
  • 0
Hittade följande nÀr jag surfade runt.

Postad bild
http://www.chefscata...ream-maker.aspx

http://www.cuisinart...eam/ice-45.html

Recensioner
http://shopping.yaho...ce-cream-maker/

Finns den, eller nÄn liknande maskin, att fÄ tag pÄ i Sverige?

Edit: var nog för bra för att vara sann.
"• Freezer bowl must be completely frozen before beginning recipe.
• Place the freezer bowl upright in the back of freezer for a minimum of 12 hours."

Det hÀr inlÀgget har Àndrats av jarijuho 02 augusti 2010 - 14:47


#16

Skickat 03 augusti 2010 - 11:22

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlĂ€gg
  • 0

Hittade följande nÀr jag surfade runt.


http://www.chefscata...ream-maker.aspx

http://www.cuisinart...eam/ice-45.html

Recensioner
http://shopping.yaho...ce-cream-maker/

Finns den, eller nÄn liknande maskin, att fÄ tag pÄ i Sverige?

Edit: var nog för bra för att vara sann.
"‱ Freezer bowl must be completely frozen before beginning recipe.
‱ Place the freezer bowl upright in the back of freezer for a minimum of 12 hours."

Ja, dÄ Àr nog en gammal hederlig med en stor frysklamp enklare att hantera samt tar mindre plats pÄ bÀnken. Största problemet i flesta kök Àr ju alla maskiner som tar plats.

Men som de sÀger i omdömena om den dÀr, vill man ha en med en inbyggd kompressor fÄr man satsa nÄgra tusen till.

#17

Skickat 30 maj 2011 - 13:55

m00nie
  • m00nie
  • Rookie

  • 3 inlĂ€gg
  • 0
Jag har en maskin med kompressor till salu, en Nemox Gelatissimo. Fantastisk maskin, minst lika bra som Gaggia Gelateria. Kör min ofta och den ger kanonresultat varje gÄng! Titta in pÄ http://www.blocket.s...5...;w=3&last=1.

#18

Skickat 31 mars 2012 - 09:50

Angelkiller
  • Angelkiller
  • Wannabe

  • 23 inlĂ€gg
  • 0
Har läst och tagit del av alla tips.
Någon som kan tipsa om en bra maskin om något nytt hänt på marknaden?
Äter helst häagen dazs dom sämre märkena går tyvärr bort, klarar man sig med en billigare maskin iaf?

#19

Skickat 31 mars 2012 - 10:04

echotuva
  • echotuva
  • LĂ€rjunge

  • 287 inlĂ€gg
  • 0
Har också varit sugen på bland annat en Nemox men i så fall till detta pris:

http://www.italy-out...duct667308.html

#20

Skickat 31 mars 2012 - 16:05

Angelkiller
  • Angelkiller
  • Wannabe

  • 23 inlĂ€gg
  • 0
Tycker ändå det är lite dyrt för en glassmaskin, dom som ligger runt 500:- är dessa inget att ha?

#21

Skickat 01 april 2012 - 20:19

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlĂ€gg
  • 0
En med en kylklamp du kyler ned i frysen är givetvis billigare och har även en klar kapacitetsgräns. Om dess kapacitet räcker för dig är det ett bra köp, de fungerar.

Den som echotuva länkar till har en egen kompressor/kylanläggning och är därmed inte begränsad i kapacitet på samma vis. Där kan du köra laddning på laddning utan att behöva vänta i x antal timmar på att kylklampen ska frysas ned igen.

Det hÀr inlÀgget har Àndrats av Monshi 01 april 2012 - 20:20


#22

Skickat 03 april 2012 - 18:36

Kocke
  • Kocke
  • AnvĂ€ndare

  • 124 inlĂ€gg
  • 0
Jag äger en glassmaskin med kylklamp och har gjort glass flera gånger. Glassen blir fantastisk, den blir mycket godare än någon annan köpeglass jag någonsin smakat.

Men..

Problemet är att det tar tid och är omständigt. Och knappast billigare än att köpa färdig glass.

Glassmaskinen/kylklampen ska ligga i frysen i 48 timmar för att sedan tas ut och veva runt glassen medans glassmeten kyls ned. Min har rätt låg kapictet, klarar väl ca 1.5 liter glass per sats. Och det tar ca 2 timmar från du börjar med glassen till du kan äta.

Men vill du glänsa inför polarna och bjuda för något fantastiskt så är det inte mycket som klååår hemmagjord glass. ^^

#23

Skickat 05 juli 2012 - 19:18

HighBass
  • HighBass
  • Rookie

  • 3 inlĂ€gg
  • 0
Jag håller med Kocke, det är inte mycket som klår hemmagjord glass! Jag snodde ihop ett par liter till grabbträffen här hemma, blev mycket populärt!

En sak du ska tänka på om du köper en med klamp: formen på "klampen". Vissa maskiner jag sett har en skål eller liknande, vilket alltså tar upp mer eller mindre en hel hylla i frysen. Den vi har har en platt klamp som går att klämma in utan problem.



1 anvÀndare lÀser den hÀr trÄden

Medlemmar: 0 - GÀster: 1 - Anonyma anvÀndare: 0

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.