Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Classic eller finns det bättre alternativ?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 oktober 2005 - 17:16

Ken-1
  • Ken-1
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej på er, söker stereoförstärkare och har spanat runt ett bra tag. Försökte beställa av Norman på Coemaudio men jag förstod mig inte direkt på hur allt skulle fungera så det lämnade och hänga och blev aldrig av...

Men nu har jag upptäckt att Ardency-audio säljer Classics förstärkare i Danmark, fick ett erbjudande på Classic 6.10 för 400€ inklusive frakt. Alltså det priset skulle jag få den till dörren för. Verkar ju helt hyfsat och vettigt?

Men för 400€ får man ju fina förstärkare som inte är kinesiska också, t.ex. Cambridge Azur 540, Harman kardon 670 och nån Nad säkert. Hur är dessa i jämförelse med Classic 6.10 enligt er? Någon som har en åsikt, vad vore det bästa köpet?

Var inte rädd för att yttra er åsikt ;)

Redigerat av Ken-1, 17 oktober 2005 - 19:17.

Postad 13 oktober 2005 - 12:23

Ken-1
  • Ken-1
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Varför inte svara sig själv? Det kan ju aldrig vara fel :P

Andra alternativ som väckt mitt intresse:

Kombon Classic 8.0B och Classic 10.0 Fås tydligen från Ornec.com för en rimlig penning, synd att det ska vara en sån ###### frakt bara (~218€).

Shanling SLM-A40MKIII (vilket modellnamn ;) ) Hittade den inte vid Ornec.com men den finns ju vid Coemaudio och Timaudio har den väl också. Är ju lättare så frakten blir ju inte så mördande (kanske 150€?)

Vad är er rekommendation? Skilda för och slutsteg är ju en kul grej men kanske inte så nödvändigt, MK3:an har jag inte sett så mycket info om annat än att den äter ström som en gris tydligen...

Lite hjälp kanske?

Postad 13 oktober 2005 - 15:55

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

• 1 307 inlägg
  • 0
Kan inte uttala mig så mycket, men eftersom ingen annan verkar göra det så skriver väl jag det jag har att säga iaf ;)

Det enda jag har erfarenhet av ovan nämnda är Classic 8.0b. Det är ett sju****s slutsteg, finns så att säga bra med kräm i det. Framförallt blir det grymt prisvärt i och med att man kan få tag på det till en såpass ändå "billig" peng.

Det kanske inte hjälper dig så mycket, men kombon Classic 8.0b och 10.0 kommer du nog inte bli besviken på iaf :P

oao // André

Postad 13 oktober 2005 - 16:17

Ken-1
  • Ken-1
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag skulle uppskatta ifall nån kan ge en åsikt angående hur kombon classic 10 & 8 står sig mot Cambridge Azur 640?

Hur mycket bättre är Classic-kombon?

Har nämligen fått lockande erbjudanden angående nybegagnat köp av bägge. Cambridgen känns som ett säkert kort, medans Classickombon känns lite "risky".

Åsikter?

Postad 13 oktober 2005 - 16:44

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Classic kombinationen är i mina ögon inte ett riskfyllt köp. Jag har lyssnat på just Classic 10.0 och 8.0B och kan intyga att det är en mycket kapabel förstärkarkombination som är typiskt prisvärd så som de flesta kinesiska produkter som blivit uppmärksammade här på forumet. Jag tror dock att slutsteget är den starkare länken av de två (därmed inte sagt att försteget är dåligt!).

I din situation skulle jag absolut satsa på Classic!

Postad 15 oktober 2005 - 11:46

Ken-1
  • Ken-1
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Usch, det finns ju så mycket valmöjligheter :unsure:

Blir ju helt tossig i bollen, har börjat fundera hur vettigt det egentligen är att köpa skilda för och slutsteg, bor ju i lägenhet. Kanske inte grannarna delar min musiksmak?

Någon fick upp mina ögon för begagnat Nad från deras glansperiod, ett 216THX slutsteg och sen ett Rotel försteg rc-960BX försteg kanske?

Annars! En fråga: Vad krävs av datorn för att kunna köra ett slutsteg med den signalen direkt?

Mvh Kenneth

Postad 15 oktober 2005 - 12:53

NeoOne
  • NeoOne
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Jag talar bara för mig själv nu :=)

Är grymt nöjd med Classics produkter, har själv deras slutsteg och deras cd spelare..
Den bygg och ljud kvalite Classic har på sina produkter får du verkligen inte av NAD eller Cambridge.

Då får du betala bra mycke mer..
Finns en del recensioner om Classics olika produkter här på forumet, mycket bra och intressant läsning tycker jag..

Använd sök funktionen. Så hittar du mycke roligt att läsa..

Mvh NeoOne

Postad 15 oktober 2005 - 21:25

Unregistered49ec8352
  • Unregistered49ec8352
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
Classic har inget hembiosteg eller vad det kallas? För oss som vill köpa deras produkter men har hembio och inte är så intresserade av 2kanalslyssnande? :-)

Postad 15 oktober 2005 - 21:47

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

• 1 307 inlägg
  • 0

Classic har inget hembiosteg eller vad det kallas? För oss som vill köpa deras produkter men har hembio och inte är så intresserade av 2kanalslyssnande? :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, tyvärr. Iaf inte enligt deras hemsida :unsure:

Postad 15 oktober 2005 - 22:07

Unregistered49ec8352
  • Unregistered49ec8352
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0

Nej, tyvärr. Iaf inte enligt deras hemsida.

:-( Diskriminerande!

Ni får gärna dyka in i min "hjälptråd" som ligger i förstärkare-avdelningen och hjälpa mig :-)

Postad 15 oktober 2005 - 22:18

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0

Jag skulle uppskatta ifall nån kan ge en åsikt angående hur kombon classic 10 & 8 står sig mot Cambridge Azur 640?

Har nämligen fått lockande erbjudanden angående nybegagnat köp av bägge. Cambridgen känns som ett säkert kort, medans Classickombon känns lite "risky".

Åsikter?

<{POST_SNAPBACK}>

risky!??! nej nej nej...

du kommer att älska steget! du har hela 40000uF i k-bank, 380 eller 340 ( kommer ej ihåg ) i dämpfaktor, j-fet ingångsteg och mosfet utgångsteg.

jag har haft 2 stycken för biamping, och det var mitt bästa köp. har dock sålt nu pga andra intressen.

edit, nu kommer många säga annat men jag har jämför 2 st primare 30.2 mot 2 st classic 8.0b i bi-amp på ett par canton rc-l...

classicen van! hela juryn var överänns! delvis priset ( 2st classic 5Kkr - 2 st 30.2 30Kkr ) och att dynamiken var oöverträfflig i classicen, dessa steg kan ge en otrolig attack i basen, dom är helt enkelt explosiva!

Redigerat av softman3, 15 oktober 2005 - 22:22.

Postad 15 oktober 2005 - 23:18

Ken-1
  • Ken-1
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Åsikter?

<{POST_SNAPBACK}>

risky!??! nej nej nej...

du kommer att älska steget! du har hela 40000uF i k-bank, 380 eller 340 ( kommer ej ihåg ) i dämpfaktor, j-fet ingångsteg och mosfet utgångsteg.

jag har haft 2 stycken för biamping, och det var mitt bästa köp. har dock sålt nu pga andra intressen.

edit, nu kommer många säga annat men jag har jämför 2 st primare 30.2 mot 2 st classic 8.0b i bi-amp på ett par canton rc-l...

classicen van! hela juryn var överänns! delvis priset ( 2st classic 5Kkr - 2 st 30.2 30Kkr ) och att dynamiken var oöverträfflig i classicen, dessa steg kan ge en otrolig attack i basen, dom är helt enkelt explosiva!

<{POST_SNAPBACK}>

Nämen vad skulle du gå och skriva sådär för nu :-S

Jag hade ju nästan kommit över Classic stegen. Visst de är sjukt snygga, har härligt faktablad, har fina omdömen här på prisjakt...Men ändå hade jag lyckats intala mig att de kanske ändå inte är sååå bra grejer, dom är ju allt för billiga nya för att kunna vara något att ha.

Men så säger person efter person att det är domdär som gäller i denhär prisklassen, man blir ju nästan tvungen att tro på er. 90 miljoner kineser kan inte ha fel?

Vilket försteg skulle då isåfall vara att föredra i samband med Classic 8.0B? Är 10.0 bra eller förtjänar slutstegen bättre grejer? Det verkar ju som att slutstegen skulle ha rätt så bra potential med rätt kringutrustning.

Eller så köper jag någonting enkelt som INTE innebär att man skickar pengar till andra sidan jorden för att stödja en fabrik som går runt med hjälp av slavliknande arbetskraft, det påminner lite om hur Sverige stöder sockerrörsplantagen i Brasilien med sin etanolimport.

Mvh Kenneth

Postad 17 oktober 2005 - 00:56

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Sedan finns ju Classic 9.0 om du vill ha rör i försteget också, bara för att göra allt lite lättare 8)

Postad 17 oktober 2005 - 01:09

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0

Sedan finns ju Classic 9.0 om du vill ha rör i försteget också, bara för att göra allt lite lättare 8)

<{POST_SNAPBACK}>

då hjälper väl jag till lite med försvårnings arbetet...
10.0 har dubbla preout, perfekt för framtida bi-amping. :)

Postad 17 oktober 2005 - 19:13

Ken-1
  • Ken-1
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Ja jisses....

Det finns mycket alternativ, och minst lika många som håller stenhårt på just ett av dom.

Men iallafall så har jag mer och mer börjat försöka leta någonting begagnat som varit kvalite någon gång i tiderna. Visst kinahifi vore lite kul det också att prova på men dendär ##:)## frakten.

Blev nyss snuvat på ett verkligt förmånligt NAD 216 som jag tänkte åka efter imorgon men någon hann före ikväll. Så jakten fortsätter på det perfekta budgetalternativet för mig.

Helt apropå, vad är er uppfattning. Får man mera VÄLljud (inte mängd) för pengarna med för/slutsteg kombo än med integrerat? Då man letar begagnat så är ju skilda steg lättare att jaga iallafall, mindre modellbeteckningar att hålla reda på :wub:

Fyll gärna på med vad ni tycker att man borde leta i begagnatväg, såg ett Rotel RB-981 på en annons, tyvärr lite över min budget annars vore det riktigt lagom tror jag :)

Postad 17 oktober 2005 - 20:34

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1 621 inlägg
  • 0

Ja jisses....

Det finns mycket alternativ, och minst lika många som håller stenhårt på just ett av dom.

Men iallafall så har jag mer och mer börjat försöka leta någonting begagnat som varit kvalite någon gång i tiderna. Visst kinahifi vore lite kul det också att prova på men dendär ##:)## frakten.

Blev nyss snuvat på ett verkligt förmånligt NAD 216 som jag tänkte åka efter imorgon men någon hann före ikväll. Så jakten fortsätter på det perfekta budgetalternativet för mig.

Helt apropå, vad är er uppfattning. Får man mera VÄLljud (inte mängd) för pengarna med för/slutsteg kombo än med integrerat? Då man letar begagnat så är ju skilda steg lättare att jaga iallafall, mindre modellbeteckningar att hålla reda på  :wub:

Fyll gärna på med vad ni tycker att man borde leta i begagnatväg, såg ett Rotel RB-981 på en annons, tyvärr lite över min budget annars vore det riktigt lagom tror jag :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är straffet för att du gav upp Classic combon. <_<

Postad 19 oktober 2005 - 14:02

Ken-1
  • Ken-1
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nån får gärna ge en åsikt, hur står sig t.ex. Pioneer A-858 mot vad classickombon skulle prestera? Snackar vi milsskillnader eller är dom på ganska samma nivå?

Kort sagt, vilken begagnad produkt anser ni vara ett "fynd" om man hittar ett i gott skick?

Postad 21 oktober 2005 - 13:19

thurner
  • thurner
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Tja jag hade en Cambridge Azur 640A tidigare, men böt upp mig till en Shanling SLM-A40mkIII

Skillnaden var väldigt uppenbar, och för vad det kostar från Kina så är det valuta för pengarna.
Jag rekomenderar den starkt, har inte haft några problem med den, inte heller är det några bakgrundsbrus ur högtalarna när man inte har på nån musik (som vissa kinsesiska förstärkare kan lida av).

Postad 02 november 2005 - 16:31

Ken-1
  • Ken-1
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Skulle vilja tacka alla för hjälen!

Blev nu så att jag handlade ett H&K Citation 21 försteg och ett Citation 24 slutsteg.

Är jättenöjd, det blev ett enormt lyft från tidigare :D vilket inte säger mycket då det var en gammal Pioneer som skötte jobbet innan.

Någon som sitter på lite fakta om dessa Citation steg? Verkar vara helt ok kvalitet från början av 90-talet kanske?

Kanske det blir Kinaköp i framtiden ändå, måste ju ha kablar och CD hursomhelst ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.