Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Compact ML-30

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Compact ML-30 (Golvhögtalare) 1 8.333332 (2) Inga priser

Postad 29 May 2006 - 20:46

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Tänkte harva mig iväg till Johan på HiFi-Trade å lyssna på ML-30.

Någon som kan säga något om vad jag kan förvänta mig - och vad man ska jämföra dem med? Monitor Audio Bronze B4?

Tacksam för input.

Övrig utrustning som de ska användas med om det blir affär är min befintliga - XTZ A100 & Original 2008 Mk-II. Ser inte dem som någon flaskhals mot dessa högtalare.

Postad 31 May 2006 - 09:53

Unregistered698f2bd3
  • Unregistered698f2bd3
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
jag har lyssnat på dom. låter kanon. äger själv ett par compact WZ-1. det både hörs och syns att det är klass på grejerna

Redigerat av Unregistered698f2bd3, 31 May 2006 - 21:15.

Postad 31 May 2006 - 10:01

kryotank
  • kryotank
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Kul!

Planerar själv en trip ner till Mölndal inom ett par veckor för att försöka lyssna...
Är tokspänd på hur dina intryck blir...

ML-30 känns som ett klart köpalternativ.. bara basen är så rapp som jag vill att den ska vara... :( Har ju lyssnat en hel del på Canton Karat 707 (grym allroundare!) och tänkte köpa, men nu får vi se om jag ändrar mig. Min HK 670 får jag uppgradera sist..

Ska dock köpa en Original A8S av Hifitrade först :(

/henrik

Postad 05 June 2006 - 16:52

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Argh! I sista stunden när jag precis talat med Johan och sitter i Möndal C å käkar kina så får jag ett besked som innebär att jag måste åka hem.

Bättre lycka nästa gång i Gbg..

Postad 05 June 2006 - 22:47

BorO
  • BorO
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jag var i Mölndal i helgen och lyssnade på bla ML-30.
Det första jag la märke till när jag kom in i rummet var hur snygga dem var. Riktigt stiliga.

Hur dem spelar?
Ja. Dem kan inte riktigt jämföras med XZ-1 men å andra sidan kostar XZ-1 tre gånger mer. Men! Man får mycket för pengarna. Homogent ljud. Basen är tight och både hörs och känns. Mina Swans D3.2 tyckte jag ganska lika men ML-30 var lite varmare och homogenare.

Annars väldigt snygga och prisvärda högtalare!
Rekommenderas varmt.

Redigerat av BorO, 06 June 2006 - 10:51.

Postad 13 June 2006 - 17:51

Unregistered1fa65143
  • Unregistered1fa65143
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Har lyssnat på ML-30 hos Hifitrade tillsammans med BorO och kan bara instämma.
Ljudbilden är väldigt tight och en smula layback, lyssnade enbart i stereo men kan tänka mig att de fungerar utmärkt i surround!

Basen gräver djupt för att vara en såpass slimmad högtalare och där hjälper nog den sidmonterade basen in. Provade väldigt varierande musik och kom fram till att det var en väldigt bra allround högtalare då den aldrig tappar greppet om ljudbilden eller låter diskanten fara iväg när man vräker på.

Utseendet och byggkvalitén är väldigt bra! Sällan sett en såpass välkonstruerad högtalare för den pengen de nu kostar, är en smula förtjust i slimmade högtalare så där får de höga poäng av mig.

Var ett tag sedan jag lyssnade på Monitor Audio men vad jag kan minnas tyckte jag att basen och diskanten blev en smula röriga och ljudbilden plattare än Compacts ML-30, kan förvisso vara elektroniken.

Men kort och gott så är det en riktigt skön allroundhögtalare.

Redigerat av Unregistered1fa65143, 13 June 2006 - 17:52.

Postad 15 June 2006 - 00:37

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Eskamoe:
Vad spelades det på under sessionen då?

//Loofy

Postad 15 June 2006 - 23:58

Unregistered1fa65143
  • Unregistered1fa65143
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Provade lite ur blandade skivor jag hade med mig, för att nämna några artister så Jack Johnson, Nils Lofgren, Yello, Propellerheads, Bo Kaspers, Ben Harper, Looptroop, Audioslave, G.love and special sauce, Damn!, Dire straits, Cake, Stretch osv.Plus några till som Johan på Hifitrade hade.

ML-30 tuggade allt glatt och lät fint till allt, inga direkta överraskningar men inte heller några besvikelser. All musik lät bra helt enkelt =)

Postad 16 June 2006 - 18:18

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Oki. Syftade nog till elektroniken, men det var nyttigt att få veta skiv/artist/låtvalet oxå!

//Loofy

Postad 17 June 2006 - 00:54

Unregistered1fa65143
  • Unregistered1fa65143
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
hahaha sorry, läste helt fel på ditt inlägg där tidigare då :D
Elektroniken vi spelade på var en medhaven marantz SR-7500 som fick smisk av Zeberg AD-6 som lät väldigt bra i stereo!

Provade dessutom classic 10.0 tillsammans med ett Embla steg som var på 1200watt i 4ohm om jag inte minns fel, superb kontroll på elementen där :P

Cdspelaren var en original 2008, tror det var en Mk.II? Johan får gärna rätta mig där om jag har fel =) Spelade på finfint!
Trevligt att få känna på så välbyggd elektronik, fjärrkontrollerna var robusta saker!

Kablage tror jag var xindak signalkablar och swans högtalarkablar om jag inte minns helt fel.
Allting kändes väldigt välbyggt och inte alls så plastigt och skrangligt som man lätt tror kinaprodukter har.

Postad 08 July 2006 - 19:55

kryotank
  • kryotank
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Tjenare!

Jag var för någon vecka sedan hemma hos HiFi-trade för att köpa en Original A8S och Compact K-66 EX. Jag passade även på att lyssna på ML-30 som jag har varit nyfiken på ett bra tag. Det fanns även ett par andra Compact-högtalare av dyrare snitt uppställda som referens.

Elektroniken var Original A8S och Zeberg Audio AD-6 (och precis som Eskamoe tyckte jag att den spelade riktigt bra!). Kablage var Swans brandgula(?!) och jag tror att det även fanns ett G&W TW-03E strömfilter med i bilden.

Musiken som spelades var väldigt blandad: Donald Fagan, Samuel Ljungbladh, hed (pe), Covenant och Beady belle..

Jag har under en period lyssnat på många olika högtalare för att komma fram till vad jag är ute efter. Min referens har blivit Canton karat 707 och varför det är så kan vi ta någon annanstans.. :)

ML-30 låter bra! För 5795:- låter den riktigt bra. Bra botten som klarar både långsam kontrabas och hårda, rappa covenant-bas-slingor. Mellanregistret också ua. Om vi jämför med Monitor Audio RS6 så är vi nog i närheten. Bra allroundare alltså.

Men precis som hos RS6 så är det diskanten som inte är i paritet med det andra. Det är inte alls dåligt men det är lite.. "strumpa i munnen"-varning på Beady belle. Det är just detta som gör att man sneglar uppåt M-900 och WZ-5 (SC). För om Compact kan åstadkomma detta för 5795:- vad kan de då inte göra för 10.000:- eller 20.000:-?! Skulle valet stå mellan ML-30 och och RS6 så är det dock inget tvekan om att jag skulle föredra ML-30.

Den andra Compact-högtalaren bekräftade dessutom mitt resonemang.. :blink:

Byggkvalitén är mkt bra. Skulle inte heller skämmas för att ha de hemma då de både är snygga och relativt slimmade. Hög WAF också - frun var med och gjorde tummen upp :blink:.

/henrik

Redigerat av kryotank, 08 July 2006 - 19:56.

Postad 08 July 2006 - 21:21

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Jag kommer nog bege mig till mölndal snart och lyssna, ni har nu berättat om ML-30ian. Jag själv skall rusta upp min i dag obefintliga datorstereo.

Det jag funderar på då är att köpa mig en zeberg 66:a och till den ett par MLS-201 (tänkte först ML-05, men dem är bra djupa och kommer stå i vägen). Min gissning är ändå att det kommer kunna spela lite bättre än ett logitechpaket iallafall :)

Lyssnade ni någon gång på andra högtalare ur MLserien?

//Loofy

Postad 09 July 2006 - 09:48

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Zeberg, CAV, XTZ, Advance....man börjar ju undra.....

Postad 09 August 2006 - 18:54

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Jag har ett par ML-30 hemma som ska jämföras med mina Monitor audio Rs6. Det kommer dock att dröja några dagar innan jag kan börja recensera på allvar. De måste spelas in först. Första intrycket efter att ha packat upp och kopplat in dem är att det rör sig om ett seriöst bygge.

De kommer att testas som i stereo med Sherwood R-865 och Nad C542, ingen värstingelektronik alltså. Däremot tycker jag att det är passande eftersom att dessa maskiner ligger i en prisklass som ofta matchas med högtalare i Compact ML-30:a och Monitor Audios Rs6:s prisklasser.

Postad 09 August 2006 - 19:54

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

Jag har ett par ML-30 hemma som ska jämföras med mina Monitor audio Rs6. Det kommer dock att dröja några dagar innan jag kan börja recensera på allvar. De måste spelas in först. Första intrycket efter att ha packat upp och kopplat in dem är att det rör sig om ett seriöst bygge.

De kommer att testas som i stereo med Sherwood R-865 och Nad C542, ingen värstingelektronik alltså. Däremot tycker jag att det är passande eftersom att dessa maskiner ligger i en prisklass som ofta matchas med högtalare i Compact ML-30:a och Monitor Audios Rs6:s prisklasser.

<{POST_SNAPBACK}>

Väntar tålmodigt. Ett par högtalare jag börjat snegla mer o mer på.

Postad 10 August 2006 - 00:16

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
De verkar som att nixda1 s recension av hela compact högtalarpaketet gjort att många fått upp ögonen mer och mer för dessa skapelser. Visst blir man lite sugen själv:)

Ni som lyssnat, är basen rapp konurskarp och spelar med bra botten eller släpar den efter? Hur är mellanregistret, är det tydligt eller mer tillbakadraget? Dynamiken, spelar den stort sett till sin storlek och hänger högtalarna bra med när man drar på (hänger väl iof mkt på elektroniken)?

En till fråga, varför sitter det en diskant baktill på dessa högtalare och vad är det för ngt svart, likt ett band man ser framtill längst sidorna? :)

Tacksam för svar:)

Postad 10 August 2006 - 11:32

Unregistered42518
  • Unregistered42518
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Basen är rapp, dock är det inte en cerwin vega produkt utan passar utmärkt till musik samt film. Basen sitter på sidan och har inte särskilt lång slagläng vilket påverkar djup i bashögtalaren. Spelar större än vad de låter tycker jag samt att mellanregistret låter helt naturligt (som det ska).

Diskanten baktill sitter säkert för att få bättre spridning på ljudet, eftersom de är rätt smala så vill man nog ha bredare ljudbild och kanske därav en diskant bak för att få det lite extra fylligt.

Bandet längst fram är för designen, jäkligt läckert.

Testet jag gjort kan läsas här.

https://www.minhembi...howtopic=129274

Postad 24 August 2006 - 07:59

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Vad tror ni om surroundpaketet som hifi-trade säljer för ~9500kr?

Compact ML-30 surroundpaket Deluxe + SUW-150

Postad bild

Ett komplett hemmabiopaket bestående av ML-30, MLC-101, ML-05 med passande stativ, samt SUW-150.

ML-30 är Compacts flaggskepp i ML-serien, och en riktig prisbomb i klassen!

Detta är en fyravägs golvhögtalare med dubbla 5.25 tums mellanregister-element i en D'appolito-konfiguration med diskantelementet i mitten, en extra, bakåtriktad diskant, samt ett 8-tums baselement placerat på sidan av kabinettet. Denna placering möjliggör för Compact att designa en väldigt slimmad högtalare utan att för den skull tappa tyngden i de lägre registren. En bred bottenplatta med spikes eliminerar effektivt vibrationer, och ger högtalarna en tajtare och mer välartikulerad bas.

Ljudkaraktären är neutral med en dragning åt det varma hållet, vilket bidrar till att ML-30 framstår som en musikalisk allätare, väl lämpad att spela de flesta sorters musikstilar och inspelningar med bravur. Släktskapet med de dyrare Compact-modellerna kan skönjas i hur sammanhållet och homogent de låter, rätt placerade framträder en ljudbild med en bredd och ett djup man inte trodde skulle vara möjligt den här sidan av 10 000 kr! Trots att högtalarna har en ganska komplex 4-vägs konstruktion så känns det aldrig som att något register får dominera, högtalarelementen spelar med en påfallande homogenitet och det märks att Compact har en lång erfarenhet av att designa högtalarfilter som får ut det bästa ur varje element.

Golvarna ML-30 är helt enkelt förbaskat välljudande allroundhögtalare, med en stor portion spelglädje! Att sedan finishen är riktigt bra för prisklassen gör ju inte saken sämre.

http://hifitrade.se/...products_id=123

Postad 24 August 2006 - 21:07

Matte Hedström
  • Matte Hedström
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Kika här...kan du få det lite billigare, ska bli ett Powerbuy hos Hifitrade... Funderar själv på Compact M-900...ser grymma ut. Men frågan e hur de låter... *?*

Hifitrade Powerbuy

Postad 25 August 2006 - 07:07

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0

Kika här...kan du få det lite billigare, ska bli ett Powerbuy hos Hifitrade... Funderar själv på Compact M-900...ser grymma ut. Men frågan e hur de låter... *?*

Hifitrade Powerbuy

<{POST_SNAPBACK}>

Såg det med, frågan är hur de låter som sagt.

Postad 01 March 2007 - 17:48

patrickk
  • patrickk
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
ni som är eller bor i stockholmsområdet och är lite nyfikna på hur ml-05 och ml-30 ser ut och låter i verkligheten kan kila förbi kylning.com vid odenplan. Dom har lagt upp lite grejer på hemsidan och har lite prylar uppställda.
Rummet som grejerna är uppställda i har en katastrofal akustik men man får ändå en känsla över vad dom har att ge :)

Postad 09 May 2009 - 14:40

Charraz
  • Charraz
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej alla!

Jag har under lång tid och många månader jag letat efter Compact ML-30 mest genom Hifi-Trade men det har inte svarat någon varken på tele eller mejl. Även på nätet och mest letat i Europa för att leta återförsäljare men inget napp. Skälet är att det verkar vara både snygga samt välljudande burkar och hade gett upp hoppet. Skälet är den fina kritiken på forumet samt att burkarna är välbyggda och mycket prisvärda.

I förra veckan så Googlade jag och fick träff på en auktion i Göteborg där man auktionerade ut vad jag förstår hela Hifi-Trades kunkurslager och då fannas ju chansen, och med stor glädje fick jag hem 5.0-paketet med stativ till rare-burkarna för 4000:- så nu sitter man här och läser fina resentioner samt tittar på fina bilder och väntar till måndag eftermiddag då paketet kommer.............

Redigerat av Charraz, 09 May 2009 - 17:08.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.