Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Recension av Compact ML Serien

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 August 2006 - 21:52

Unregistered42518
  • Unregistered42518
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Recension Compact ML Serien

Kinesiska hifi högtalare har verkligen satt fart på svenska marknaden. Jag har haft möjligheten att göra ett test på ett högtalarpaket från Compact

Högtalarpaketet har en prislapp på 7495: - vilket man får enormt mycket högtalare för.

Golvhögtalarna ML-30 har en 4 vägs konstruktion
8” bas på sidan av högtalaren
2st 5.25” mellanregister
2st diskanter varav en bakåt
Utförandet på högtalarna är i ljust körsbär med svarta tygfronter. Högtalarpaketet har en mycket påkostad finish vilket man märker när man synar högtalarna noga

Systemet jag använt för att testa detta högtalarpaket är följande.

Förstärkare: Pioneer VS-AX10i-s
CD: Audio Analogue Maestro (första utgåvan)
DVD: Marantz 7600 samt Samsung HD-850
Högtalarkabel från W&M Audio
Signalkabel: Tara Labs
Nätfilter: Clou Cable för cd och stärkare
Nätkabel: Xindak samt Supra Lorad

De cd skivor som spelats vid testet är: Chris Jones, Allan Taylor, Sophie Zelmani, Katie Melua mm

Ljudmässigt så låter dessa högtalare rent och naturligt utan att något register tar överhand. Diskanten låter mycket naturligt och rundar av vassa toner väldigt bra. Mellanregistret låter väldigt behagligt och gör aldrig lyssnaren trött. Vid höjning av volymen märker man att elementen inte slår av på något register vilket tyder på bra delningsfilter. Basen är mycket torr och är möjligen lite laidback, säkert för att de inte spelats in fullt ännu. Fördelen med detta är att man inte får några oroligheter i baselementet. Däremot tappar man lite djup och bredd vilket hörs.

Vid 5.0 inkoppling märks det att dessa högtalare har enormt bra klangmatchning framför allt front center. Centern MLC-101 spelar med väldigt bra kontroll för att vara relativt liten. Bakhögtalarna MLS-201 gör sitt jobb och smälter in perfekt i systemet.

Med en prislapp på 7495: - finns inte mycket att anmärka på. Jag tycker detta system är mycket prisvärt och låter underbart. Att det sedan är ett vackert system gör inte saken sämre. Jag kan verkligen rekommendera dessa om du är på jakt efter ett bra högtalarsystem som ska smälta in i vardagsrummet

+ Låter jämnt över alla register, inget av registren tar överhand.
Har ingen tendens att låta vasst
Enormt fint hantverk

– Jag har inte mycket att anmärka på för detta pris, hade kanske önskat lite bredare ljudbild

Jag vill passa på att tacka www.hifitrade.se som lånade ut och lät mig lyssna på dessa högtalare. Det har gett mig nya referenser hur bra det kan låta för lite pengar.

Länk till högtalarna finns här:
http://hifitrade.se/...products_id=124

Postad 21 August 2006 - 14:11

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Jag har också skrivit en recention på frontarna, Compact ML-30. Den finns i en egen tråd, för att underlätta lägger jag in den i denna tråd också;

Compact ML-30, är ”Kina-Hifi” så prisvärd som det påstås?

Att Kinesiska hifi- och hembioprodukter kommit allt mer på senare tid är ett faktum, i många sammanhang har de hyllats för sin prisvärdhet ex, Original, Swan och Compact. Förklaringen till denna prisvärdhet är att utrustningen utvecklas och tillverkas i öst, sedan importerar inhemska företag direkt från fabrik. Tanken är att detta ska innebära att vi konsumenter genom att mellanhänder elimineras ska få så mycket som möjligt för pengarna. I alla fall är det så försäljare av ”Kina-hifi” uttrycker det. Resonemanget kan kanske tyckas rimligt. Ett problem med ”Kina-hifi” är att det är att det är svårt att provlyssna innan köp, det finns få återförsäljare helt enkelt. För de allra flesta av oss innebär ett Hifi-köp att vi kommer att lägga ut ganska mycket pengar, då vill i alla fall undertecknad helst testa ordentligt innan jag handlar. Eventuellt kan jag tänka mig att köpa produkter som press och/eller användare hyllar.

När Hifi-Trade gick ut med erbjudande om att testa Compact ML-30 nappade jag. Undertecknad var väldigt intresserad av att ta reda på om det finns genvägar till bättre ljud. Därför ställde jag upp på att jämföra ML-30 med Monitor Audio RS6. Detta är ett test av ML-30, därför kommer jag mest att skriva om dem, RS6 kommer att användas för att se hur Compact står sig mot nästa dubbelt så dyra högtalare.

Utseende/kvalitetsintryck

Compact ML-30 är en slank skapelse med sidomonterad 8 tumsbas. Två 5,25 tums element svarar för mellanregister. En intressant/ovanlig lösning är att högtalaren har två diskanter, en diskant sitter traditionellt monterade på lådans framsida, den andra spelar på högtalarens baksida. ML-30 monteras på en rejäl fot försedd med spikes. Finishen är varken bättre eller sämre än andra högtalare i samma prisklass 5000-6000. När man knackar på ML-30:s låda ger den ifrån sig ett ljud som tyder på att den är ganska välisolerad/stagade. RS6 har en finish som ser mer äkta ut, detta beror säkert på att de handlar om äkta trä. Avrundade hörn och mer utstickande design gör att imponatoreffekten blir större hos Monitor Audio. Compact ML-30 är mer utav traditionell och tidlös design, vem vet, kanske det är vinnande i längden.

Lyssningsintryck

ML-30 har många element som ska spela tillsammans i en stor låda, om det finns en god dirigent som leder högtalareelementen att ”spelar tillsammans” blir resultatet bra. En högtalares dirigent är delningsfiltret. Delningsfilter i högtalare för relativt lite pengar brukar ha problem då många element ska spela ihop. Några sådana problem har inte ML-30, här finns ingenting som sticker ut. Det är svårt att hitta något att irritera sig på hos dessa högtalare, det är en stor styrka. Det tyder på att delningsfiltret hos ML-30 är välkonstruerat.
ML-30:s svaghet ligger i brist på engagemang och spelglädje, de rockar inte alls på samma sätt som RS6. Detaljerna finns där men stampafotenkänslan som är RS6:s främsta kännetecken infinner sig inte på samma sätt. ML-30:s spelstil är helt klart tillbakalutad och lugn i sin karaktär. Ljudbilden som Compact presterar är både bred och djup och det är ganska lätt att utskilja och följa enskilda instrument i ljudbilden. Jämfört med RS6 ligger skillnaden i att detaljer är än lättare att följa hos Monitor Audio samtidigt som de lever ut och känns mer närvarande.
Basen som ML-30 visar upp är imponerande, den går djupt samtidigt som den är tillräckligt snabb. Jag provade med olika typer av musik och snabba baskaggar fick bra fart och snärt. ML-30 kan också hantera kontrabas på ett bra sätt, basen får konturer känns ”organisk”. RS6 går inte lika djupt i basen, men spelar i gengälld snabbare och basen liksom resten av registret känns mer levande och äkta genom denna högtalare.
Jag provade också ML-30 i olika rum för att se hur högtalaren skulle påverkas av detta. De är två rum som med normal möblering utan speciella ”akustikåtgärder”. I det mindre rummet (4x5,5 m) får de inga tydliga problem och klarar sig bra med att en placering på 40 cm från bakväggen. Med andra ord är de inte speciellt placeringskänsliga. I det större rummet (5x7 m) är det tydligt att de spelar bättre, ljudbilden får mer andrum och det blir mer luft mellan instrument och musiker. Monitor Audio uppvisar samma resultat när de spelar i de olika rummen, ett större rum ger högtalare förutsättningar att spela ut.

Sammanfattning

Jag rekommenderar Compact ML-30 till alla som ska köpa en högtalare för 5000-6000. Med ML-30:s pris i åtanke tycker jag att det är ett utmärkt val, den har ingen egenskap i ljudet som utmärker sig och stör. Med andra ord har ML-30 inga självklara svagheter, det är ovanligt i denna prisklass. Andra högtalare som jag lyssnat på i prisklassen har tydliga styrkor men också tydliga svagheter. Detta innebär som jag ser det att ML-30 är en högtalare som man kan trivas med länge. Är man dessutom ute efter en högtalare med en tillbakalutad spelstil kommer Compact att passa perfekt. Jag har kocentrerat mitt testande kring musik, som bekant är musik mer krävande än hembio för en högtalare. Därför är nästan alltid så att en högtalare som kan spela musik bra också är bra på hembio. En annan forummedlem också testat ML-serien men då som hembiopaket, han blev också imponerad. HifiTrade har olika hembiopaket paket där ML-30 är fronthögtalare, jag tror utan att ha testat hela paketet att det är svårt att hitta ett bättre system för de pengarna.

Kringutrustning

Förstärkare: Sherwood R-865
Cd: Nad C542
Kablar Linn K 400, Tara Labs Prism 500i

Tack till Johan på HiFitrade som lånade ut högtalarna för test!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.