Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Min cd-spelare tappar spåren

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Primare V10 (Blu-ray & DVD-spelare) 1 8.166666 (5) Inga priser

Postad 22 May 2007 - 16:12

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Hejjjje!!

Har nyligen införskaffat en Primare v10. Något jag märkte på första skvian jag spelade var ett mitt i en låt hacka den till 2 ggr sedan laddade den om skivan. Precis som när man byter skiva (load indikeras på displayen och den börjar om från låt 1)

Först tänkte jag att det kanske hända pga av skivan även fast det inte hänt med andra cd-spelare. Men idag hände det igen!! Fast med en helt ny skiva. Jag tror det har hänt 2 eller möjligvis 3 ggr nu. Men jag har samtidigt bara lyssnat några få timmar.

Eftersom den är begagnad och har några år på nacken tänkte jag att linsen kanske är dammig/skitig eller liknande och det därför den tappar spåren ibland. Jag tror inte beror på att lasern är utsliten även om den kan vara sämre pga vissa skivor som är rätt repiga har inte hackat fastat. Det känns mer som slumpen om det händer.

Nu till frågan. Tror ni det kan hjälpa med en rengöringsskiva? Finns det olika bra rengöringsskivor? Vad kostar dem och vart kan man köpa dem (de som passar bäst om det nu har någon betydelse)? Samt vad gör egentligen en rengöringsskiva i praktiken?

Men skulle ju kunna tänka sig att rengöringsksiva hade små hårstrån eller liknande som polarede linsen när skivan roterar samt fångar upp dam. Men en rengöringskiva ser precis ut som vilken annan skiva. Är detta ännu en "magisk" produkt som vill få en bränna pengar eller fungerar dem bra och isåfall hur fungerar det?

Är det enkelt att byta lasern/linsen själv? Och vart kan isåfall köpa bra sådanna till rimliga pengar som passar?

Har kanske blivit lite rörigt eller någon dubbel fråga men har skit bråttom. Tacksam för svar.

Postad 23 May 2007 - 11:59

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Är det så jobbigt att svara? :rolleyes:

Postad 23 May 2007 - 12:24

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
jag har läst en hel del på hififorum att lasern kan behövas justeras om den spårar dåligt. ställ din fråga där.

Postad 23 May 2007 - 12:55

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Det låter inte som något man kan göra själv ändå? Fan då. Det var de 2000kr åt ****. Ska köpa en rengöringskiva idag ialf. Kostar bara 50kr eller något.

Postad 24 May 2007 - 10:15

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Dom har ju reggstop på hififorum dessutom.

Ingen annan som har någon ide om varför dvd/cdspelaren gör som den gör?

Ingen som känner igen sig?

Postad 24 May 2007 - 12:57

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Ingen som vet hur en rengöringskiva fungerar i praktiken då? Förresten är det någon skillnad mellan dyra och billigare rengöringsskivor? Eller blir resultatet samma?

Postad 24 May 2007 - 17:49

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
De jag sett har en liten microborste som rengör linsen på lasern. Vissa har någon form av våtrengöring tror jag. Det är det enda. Men har ingen erfarenhet av dom i praktiken…

Om du känner dig säker och vågar kan du öppna spelaren och se om du kan rengöra linsen med en bomullstops fuktad med lite T-röd eller liknande. Den kan dock vara svår att komma åt, beroende på spelarens konstruktion.

Thomas

Postad 24 May 2007 - 19:05

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Ok köpte en rengöringsskiva idag. Den följde med vätska man skulle ha på borsten. Den kostade bara 45kr eller något så det blir värt att testa det. Ska nog öppna den ialf för skojs skull ;)

*edit* Det var en duk på ena sidan och borsta på andra sidan. Men satte nån droppe vätska på dukbiten och duken var brun nästan lite svart aktig efter kört rengörings 2 ggr. Så linsen måste varit riktigt skitig. Hittills har den fungerar bra men har bara kört igenom en cd. Får la se om det håller sig såhär :)

Redigerat av Unregisterede74beff4, 25 May 2007 - 10:57.

Postad 25 May 2007 - 22:05

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Svara gärna sedan om du upplever att det fungerade. Vore härlig med lite tips om detta när det verkade som en ganska outforskad värld. Kan vara bra att veta om man själv skulle köpa en beg cd.

// Sat

Postad 26 May 2007 - 11:26

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Kört flera skivor nu. Ingen har krånglat hittills ialf. Som sagt linsen var nog rejält smutsig eftersom duken på undersidan av skivan var brun av smuts

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• XBox Halo Edition
    lod
    2026-07-29 08:14:23
  • VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.