Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dålig bioupplevelse på SF Filmstaden i Örebro!

50 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 May 2007 - 19:24

Joakim_A
  • Joakim_A
  • Forumräv

• 782 inlägg
  • 0
Hej!

Har efter flera års uppehåll med biobesök nu sett både Spiderman 3 samt den senaste Pirates of the Carribean filmen i salong 1 dvs Saga på SF Filmstaden i Örebro. Denna salongen är den största i Örebro med 315 sittplatser och har också den största duken. Om jag inte missminner mig så har jag för mig att jag läste i NA för flera år sedan att man gjorde nån renovering i den salongen och installerade ny utrustning. Det enda jag kunde se som skillnad mot när jag besökte salongen sist för många år sedan är att stolarna blivit röda och numera har kopphållare vilket är bra. Men det vrekar ha blivit klart sämre vad gäller bild och ljud. Jag kan inte minnas att det var så dåligt ljud och så dålig bild då det begav sig för flera år sedan.

Nu när jag har sett dessa 2 filmer så upplever jag det som om hela bakre delen av ljudsystemet verkar vara nästan ur funktion, ingen surroundupplevelse alls. Och ljudet framtill är inte särskilt bra det heller. Betydligt bättre kräm i min hemmabioanläggning och då är den inte särskilt dyr(kostade 6000kr). När man går på bio och betalar vill man ju ha en mer extraordinär upplevelse där man känner lite dunka dunka i ljudeffekterna och vibrationer och rysningar i kroppen. Något sådant fick jag knappt alls då jag såg dessa 2 filmer detta trots att det är frågan om 2 storfilmer med stor budget och många effekter.

Bilden sen då väldigt matt och dålig kontrast, katastrofalt dålig svärta. Upplevde dessutom bilden som flimmrande i ljusa partier särskilt då det är mycket vitt och starkt ljus det blev då nästan olidligt fy sjutton vad det flimmrade. Såg dessutom skador i själva filmen på ett flertal ställen och i vissa stycken var bilden något grynig. Nu i dessa digitala tider sedan man övergivit VHS'en så har man ju blivit van vid absolut stabil bild. Något sådant kan de uppenbarligen inte erbjuda på biografen undetexterna rör sig lite hela tiden någon som jag finner irriterande och störande.

En dålig erfarenhet av bion helt enkelt!

Några fler här som har liknande upplevelser och som håller med?

Va sjutton är de frågan om?

Inte konstigt att de förlorar intäckter erbjuda sämre bild och ljud än hemma till ett högt pris!

Varför satsar de inte mer på bättre pojektorer och ljudanläggningar samt skönare stolar så man slipper få träsmak?

Den enda kvarvarande anledningen att gå på bio är ju den stora bilden samt den gemensamma upplevelsen med en större publik!

Jag har dock blivt grymmt besviken och kommer nog inte gå särskilt ofta på bio i fortsättningen heller! :blink:

Kan de inte bättre än så här förtjänar de inte mina eller andras pengar heller! :)

Postad 28 May 2007 - 15:08

Unregistered08bad824
  • Unregistered08bad824
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
håller helt me dig! vi var på nya fimstaden i Jönköping förra veckan och såg pirates of the...
a du vet, väldigt tråkig upplevelse. bild och ljud var sämre än hemma precis som du beskriver det.
väldigt tråkigt.

jag vill ha digitalt och det nu!

Postad 28 May 2007 - 15:45

Schumi
  • Schumi
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Hej!

Har efter flera års uppehåll med biobesök nu sett både Spiderman 3 samt den senaste Pirates of the Carribean filmen i salong 1 dvs Saga på SF Filmstaden i Örebro. Denna salongen är den största i Örebro med 315 sittplatser och har också den största duken. Om jag inte missminner mig så har jag för mig att jag läste i NA för flera år sedan att man  gjorde nån renovering i den salongen och installerade ny utrustning. Det enda jag kunde se som skillnad mot när jag besökte salongen sist för många år sedan är att stolarna blivit röda och numera har kopphållare vilket är bra. Men det vrekar ha blivit klart sämre vad gäller bild och ljud. Jag kan inte minnas att det var så dåligt ljud och så dålig bild då det begav sig för flera år sedan.

Nu när jag har sett dessa 2 filmer så upplever jag det som om hela bakre delen av ljudsystemet verkar vara nästan ur funktion, ingen surroundupplevelse alls. Och ljudet framtill är inte särskilt bra det heller. Betydligt bättre kräm i min hemmabioanläggning och då är den inte särskilt dyr(kostade 6000kr). När man går på bio och betalar vill man ju ha en mer extraordinär upplevelse där man känner lite dunka dunka i ljudeffekterna och vibrationer och rysningar i kroppen. Något sådant fick jag knappt alls då jag såg dessa 2 filmer detta trots att det är frågan om 2 storfilmer med stor budget och många effekter.

Bilden sen då väldigt matt och dålig kontrast, katastrofalt dålig svärta. Upplevde dessutom bilden som flimmrande i ljusa partier särskilt då det är mycket vitt och starkt ljus det blev då nästan olidligt fy sjutton vad det flimmrade. Såg dessutom skador i själva filmen på ett flertal ställen och i vissa stycken var bilden något grynig. Nu i dessa digitala tider sedan man övergivit VHS'en så har man ju blivit van vid absolut stabil bild. Något sådant kan de uppenbarligen inte erbjuda på biografen undetexterna rör sig lite hela tiden någon som jag finner irriterande och störande.

En dålig erfarenhet av bion helt enkelt!

Några fler här som har liknande upplevelser och som håller med?

Va sjutton är de frågan om?

Inte konstigt att de förlorar intäckter erbjuda sämre bild och ljud än hemma till ett högt pris!

Varför satsar de inte mer på bättre pojektorer och ljudanläggningar samt skönare stolar så man slipper få träsmak?

Den enda kvarvarande anledningen att gå på bio är ju den stora bilden samt den gemensamma upplevelsen med en större publik!

Jag har dock blivt grymmt besviken och kommer nog inte gå särskilt ofta på bio i fortsättningen heller! :wub:

Kan de inte bättre än så här förtjänar de inte mina eller andras pengar heller! ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Var på Pirates vol 3 på Saga(i Örebro) i fredags kväll. Håller med dig till fullo. Till och med sambon min håller med att ljudet och bilden är inget vidare.
Ljudet är grumligt och ingen bas alls knappt. Så som du säger så verkar surroundsystemet nästan vara urkopplat. Det blev som enda röra alting tyckte jag både ljud och bild mässigt.

Skärpning Filmstaden.

Postad 28 May 2007 - 16:12

wahlstrom
  • wahlstrom
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Var på Spider-man3 premiären och har väl samma uppfattning som du Joakim, bilden var inte alls tipp topp, kändes som om ngn hade smetat vasselin över hela duken och allt var bara så j*vla suddigt. (Kanske blir bortskämd när man har Hd-dvd/BD hemma.) Dock så fattar jag att de har en betydligt större duk att fylla än mig, men så jäkla dålig får f*n inte bilden vara.

Inte speciellt imponerad över ljudet heller, som ni tidigare nämnt kan man ju undra om det finns några bakhögtalare överhuvudtaget.

Tur för Sf att inte filmerna släpps parallelt på Dvd/Hd formaten, då skulle de inte ha speciellt många besökare, det kan jag lova. För jag får iaf en bättre upplevelse hemma i soffan+ att man slipper alla idioter som sitter och pratar och beter sig allmänt dåligt.

Postad 28 May 2007 - 18:00

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0
Tyvärr så brukar dom oftast ställa in skärpan efter textningen.
Problemet är ju att textningen är TRYCKT på film remsan efteråt och den micro millimeter skillnaden gör att filmen blir smått ur fokus. Jag kan bara komma ihåg EN film som jag sett där maskinisten ställt efter FILMEN så att textningen blir lite softad å ######r vilken upplevelse det blev att få se en biofilm som den SKA visas.

plus att har aldrig riktigt upplevt en biograf som gett ett lika bra surround ljud (om nu dom nånsin har slagit på bakhögtalarna) och basmuller som jag får hemma. Mycket tack vara att dom fegar med basen så den inte ska sprida sig till de andra salongerna i dessa ###### multiplex.

Nej film är i dessa dagar MYCKET bättre i hemmabio miljö ;)

Redigerat av Svante Skoog, 28 May 2007 - 18:04.

Postad 28 May 2007 - 20:14

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Känner precis igen det du pratar om, skickade även ett mail till SF tidigare idag å klagade, dock glömde jag påpeka flimmret du pratade om, upplevde samma sak, var ju ungefär som att titta på en 60Hz CRT-skärm.. Jag var på Filmstaden Söder i Stockholm.
Förstår inte att det redan hunnit bli så mycket skador på filmen dagen efter premiären, även ovanligt tydliga brännmärken vid skarvningen mellan filmdelarna.
tänkte hela filmen på en gammal screener jag såg för ett antal år sedan, halvbleka färger och dålig svärta.
Dessutom låg bilden, som vanligt utanför duken, på drapperiet, alternativt om det är drapperierna som inte dras av ordentligt, bild på drapperierna brukar det i alla fall vara.

Letade efter någon THX-godkänd biosalong där man kunde se filmen, men verkade inte finnas någon i STHLM-området.. så tydligen ska "storfilmerna" upplevas med halvkasst ljud och bild.

Redigerat av Frisk, 28 May 2007 - 20:24.

Postad 28 May 2007 - 21:25

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Själv såg man Spiderman 3 på Bergakungens salar i GBG, har aldrig hört så bra ljud i hela mitt liv,
och bio salong o duk ska vi inte ens börja prata om.. nu blir det att testa VIPEN på Die hard 4 eller
Fantastic four..

Postad 29 May 2007 - 16:54

Joakim_A
  • Joakim_A
  • Forumräv

• 782 inlägg
  • 0

Känner precis igen det du pratar om, skickade även ett mail till SF tidigare idag å klagade, dock glömde jag påpeka flimmret du pratade om, upplevde samma sak, var ju ungefär som att titta på en 60Hz CRT-skärm.. Jag var på Filmstaden Söder i Stockholm.
Förstår inte att det redan hunnit bli så mycket skador på filmen dagen efter premiären, även ovanligt tydliga brännmärken vid skarvningen mellan filmdelarna.
tänkte hela filmen på en gammal screener jag såg för ett antal år sedan, halvbleka färger och dålig svärta.
Dessutom låg bilden, som vanligt utanför duken, på drapperiet, alternativt om det är drapperierna som inte dras av ordentligt, bild på drapperierna brukar det i alla fall vara.

Letade efter någon THX-godkänd biosalong där man kunde se filmen, men verkade inte finnas någon i STHLM-området.. så tydligen ska "storfilmerna" upplevas med halvkasst ljud och bild.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med förstår inte heller hur filmen kan vara skadad så fort! :D

Skulle också vilja ha en THX certifierad biosalnong här i Örebro!

Jag skall nog också skicka iväg ett klagande mejl till SF. Tycker det är oacceptabelt denna kvalitet och så vill de ha 100 spänn för det?

De borde fan skämmas! :blink:

Själv såg man Spiderman 3 på Bergakungens salar i GBG, har aldrig hört så bra ljud i hela mitt liv,
och bio salong o duk ska vi inte ens börja prata om.. nu blir det att testa VIPEN på Die hard 4 eller
Fantastic four..

<{POST_SNAPBACK}>

Rub It In Just Rub It In! ;)

Nårra sådana lyxerier har vi inte här i Örebro! :lol:

Några fler som har klagomål? :D

Roligt att läsa lite rantande! ;)

Postad 29 May 2007 - 19:55

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
för jävligt är det om de inte håller måttet jue, 100 spänn ska de ju absolut inte få ta , vi har haft en kass filmstaden i gbg också som helt läggs ner nu, kände samma sak där många gånger fanns ju dock andra bios att välja på ibland men....

Postad 30 May 2007 - 06:04

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Vi har samma problem i Skövde!
Har tjatat och tjatat och flera polare har mailat och klagat men inte fan händer det nått.
Vi stog efter vi hade sett Pirates 2 sist har jag för mig och var riktigt irriterade och polaren ville ha pengarna tillbaka.
Var flera som hörde våra klagomål och höll med oss.
Gubben blev riktigt sne på oss.
Polaren bojkottar numera Saga 1 bigrafen i Skövde.

Dock så tycker jag att deras mindre biografer är bättre!
Är det likadant i Örebro?

Postad 30 May 2007 - 08:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Samma på filmstaden i Umeå. Ljudet är det inget fel på men för det mesta är skärpan inte bra inställd. Nu när man har hyfsade grejer hemma blir skillnaden smärtsamt uppenbar till biografens nakdel och biobesöken är inte så kul längre.
Är det någon som är insatt och kan förklara varför man inte kan ställa in skärpan ordentligt? Svante Skoog skrev att texten är tryckt på filmen och att skärpan ställs in efter denna. Kan det vara så enkelt, eller är multisalongerna helt enkelt underbemannade så ingen har tid att köra projektorn aktivt så att säga.

Postad 30 May 2007 - 09:04

RallyRobban
  • RallyRobban
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Den senaste rejäla bioupplevelsen fick jag och frugan i Göteborg på "Palladium". Filmen var; "Batmans Begins". Stora sköna fåtöljer, långt fram till nästa rad, underbart tryck i ljudet och en bild som levererade! Tyst i salongen oxå. Nästan raka motsatsen till Filmstaden i Norrköping alltså...SUCK! Så undrar SF varför publiken sviker....Jaa, inte beror det enkom på nedladdat material utan vem vill betala för en sunkig "upplevelse" när en kan få det fasen så mycket bättre hemma på alla parametrar förutom sizen på duken? Näe, bio är tusan bäst hemma!! Saknar bara lite personal så man slipper kirra "matsäcken" själv...;-)

Postad 30 May 2007 - 23:56

Kalashnikov
  • Kalashnikov
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Appropå Rallyrobbans inlägg:
Var och såg Davinci koden på Palladium i GBG och bilden sög rätt rejält där med.

Det är bara att inse att bion har blivit omkörd/överkörd och totalt massakerad av hembio konceptet.
Nej SF och resten borde faktiskt tänka till lite och byta ut utrustningen så att det faktiskt känns värt att slänga ut 100 spänn på en bioupplevelse.

Postad 12 July 2007 - 16:34

figman
  • figman
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Visst är det tråkigt att pröjsa 100 spänn o inte vara nöjd. Synd att de inte satsar på bättre ljud i de mindre städerna såsom örebro där jag bor. Ett tag så åkte jag o en polare till Stockholm för att se på bio, lite nördigt kanske..

Ni som bor i Örebro, vilken sal tycker ni är bäst ljud i ?
Sal 1 & 2 har ju Dolby digital (kom väl typ 1992) och bla sal 3 har DTS som är lite modernare och rent teoretiskt borde kunna ge bättre ljud vad jag förstått men det beror ju på setupen med högtalare o en massa annat. Vad är er subjektiva uppfattning ?

Postad 12 July 2007 - 19:22

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
Var på Transformers på Filmstaden i Örebro, Saga salongen. Blev riktigt besviken på både ljud o bild, dessutom var stolsraderna alldeles för nära varandra, så man kunde inte sitta bekvämt, vilket kan behövas om man ska sitta ner i 2,5 timme. Sista gången jag sätter min fot där kan jag säga. De andra salongerna har jag inte varit i.

Fredrik

Postad 13 July 2007 - 22:48

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Var och såg Die Hard 4 i onsdags på SAGA i Skövde och det var fan det sämsta jag varit med om!
Bilden var suddig över hela duken utom längst upp mot kanten.
Vi var riktigt sura när vi gick hem!
Ska kontakta chefen för SAGA biografen och fråga vad fan dom håller på med!

Postad 14 July 2007 - 00:29

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0
Kan bara instämma i att det känns allt mindre attraktivt att gå på bio, åtminstone små salonger/biografer. Mina senaste biobesök lämnade en typisk jaha-känsla. Kunde lika gärna sett filmen hemma. Billigare och med bättre ljud dessutom. Skulle väl vara för miljöombytet i så fall.

Senaste riktiga bioupplevelsen jag hade var på biografen i Bromölla (Skåne) för ett par år sedan. Gigantisk bild med skärpa och en härlig bas som fladdrade i byxbenen. :) Filmpalatset korades 2001 till Sveriges bästa biograf av SVT 1 Filmkrönikan.

http://www.filmpalat.../biografen.html

Postad 29 July 2007 - 10:39

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0
Jag kommer helt och hållet att bojkotta bio från och med nu, när den billigaste biljetten kostar 85:- tycker jag verkligen att det är för dyrt. Speciellt iom att biografen här i Örebro )säkert samma sak på många andra biografer här i landet) inte har HD eller verkar skärpa sig med det tillgängliga ljudet. Prisvärt? Nej. Hemmabion är sååå mycket bättre!

Så, jag kommer faktiskt skriva ett mail till SF och tacka för den här tiden och påpeka att jag inte under några omständigheter kommer att komma tillbaka förräns priset och det audiovisuella har förbättrats avsevärt - jag tycker att ni andra här borde gör samma sak. Missnöjet skall påpekas! ;)

Postad 29 July 2007 - 12:15

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
såg sagan om ringen 1, 2, 3 på en suddig bild i Trelleborg. ljudet var bumligt och basen kändes svampig.

När jag sett 2an bestämde jag mig för att se triologin men sen inte gå på bio mer förräns något drastiskt händer.

Postad 29 July 2007 - 12:19

Buck Rogers
  • Buck Rogers
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Ska oxå klaga på SF dock inte SF i Örebro utan Stockholm Kista. Man kan tycka att Filmstaden i Kista borde vara en ny och modern biograf men fy så kass!

Senaste filmerna jag såg där var Harry Potter, Transformer och Die Hard på salong 1,2 om jag inte minns fel. Alla tre gångerna har jag upplevt att bilden är aningen ur focus. Men det är väl som sagt att dom ställer in skärpan på textningen. Utöver det så är bilden större än duken och själva skarvningen på duken syns mycket väl vid ljusa scener. Det påminner om vertikal banding.
Detta är inget jag skulle acceptera på min projektor och duk och undrar varför dom gör det när dom tar betalt?
Det är knappast billigt att gå på bio!

Postad 30 July 2007 - 11:54

Unregistered29812
  • Unregistered29812
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag såg Oceans 13 på filmstaden salang 4 i Linköping i fredags. Kostade mig och frun 200 riksdaler. Vad fick man för denna förmögenhet? Jo, först en massa förmaningar om att man inte skulle kopiera och spela in osv. Ganska tröttsamt... Under filmen var det ett väldans spring ut och in i salen. Dessutom skulle kompisarna därefter förklara vad som hänt under toa besöket eller vad det nu kan ha varit... Filmen som sådan, som börjar efter ett gäng reklam snuttar var väl sevärd men kvalitén? Ljudet var kanske ok men bilden? Har man börjat köra via projektor istället för konventionell film, eller? Filmen hackade som på de sämsta av LCD skärmar vid "panoreringar" och i övrigt vad den under all kritik också. Betydligt bättre hemma med 32" tjock TV och min underbara Audiovector + arcam ljudanläggning. Dröjer nog länge innan vi går på bio igen... Får bli utbyggnad med projje hemma istället!

Postad 30 July 2007 - 15:48

hertil
  • hertil
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Wow haha jag trodde det bara var jag! Går inte på bio ofta med har nu de senaste gångerna alltid undrat varför bilden ser ut som någon gammal VHS-rip? Dessutom har de haft problem med ljudet många gånger i början och surroundkänslan är ingenting mot vad jag får hemma. Själv tycker jag helt enkelt att de kör för låg volym på biograferna numer. Nej, den 90tumduk jag har hemma är fan så mycket bättre än att åka in 30 min till stockholm för att se film på en rutten biograf. Betalar hellre 200 spänn och får se filmen hur många gånger jag vill. PUNKT!

Postad 30 July 2007 - 19:07

Buck Rogers
  • Buck Rogers
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Har inte SF någon biograf där dom använder DLP tekniken?
Något i denna stil.

Postad 30 July 2007 - 20:09

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Jag var & såg The Guardian på Sf i Umeå då den gick & jag har även sett andra filmer där också & jag håller helt med er att ljudet är jätte dåligt & filmerna hackar & ibland försvinner texten.
Då jag såg The Guardian så vart det massa pixelfel & bilden hackade så att jag tappade bort mig i handlingen.

Pratade senare med en kompis som har en flickvän som jobbar på Sf & han sa bara att går du till ex till kassan & påpekar det för personalen & visar upp biljetten så borde du få pengar tillbaka.
Det tänkte man inte på då men nästa gång man är missnöjd över kvaliten så kommer jag att påpeka det & det tycker jag att fler ska göra.

Postad 17 June 2008 - 16:04

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Inte undra på att Cam kopiorna är så dåliga på Pirate bay, när det är så dålig bild på bio! :P

Postad 17 June 2008 - 16:46

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
När jag såg Episode III var skärpan så dåligt inställd att jag och flickvännen blev illamående. Vi fick två gratisbiljetter var.

Dock kan jag hålla med om att man nuförtiden får en bättre bioupplevelse hemma.

Postad 19 June 2008 - 23:00

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Jag och tjejen som fick en privat visning på Hulken 2 igår i Sundsvall bio och fanns inget o klaga på där förutom kladd på golvet av tidigare besökare. Dom skippade all reklam också åt oss så vi kunde börja se på en gång.

Postad 20 June 2008 - 19:51

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Inte lär det bli så mycket uppsving på bio salongerna. Antal bio besökare sjunker ju år för år och då minskar intäkerna. Med tanken på hur dyrt den är att uppgradera ett antal salonger.

Jag går på bio för att komma ut o ha trevligt, en mat bit o en film. Sen om det är folk som är högljuda o lite taskig bild what a f**k :)

Är trogen bio besökare i Örebro, Västerås, Eskilstuna och jag måste säga att Örebro är bättre vad jag har märkt.

Sånt får man kanske ta i dagens värld hehe

Redigerat av _FredriK_, 20 June 2008 - 19:56.

Postad 24 June 2008 - 22:04

samsara
  • samsara
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Man får inte glömma att SF är ensamma på marknaden efter att SF hotade att bojkotta Amerikanska filmer om inte Sf ensamma fick alla storfilmer. Jag jobbade själv På Royal i Västerås och hade Astoria Cinemas fått leva så hade Astoria cinemas troligtvis redan gått över till Hd biografer.
Med tanke på att många av Astoria cinemas salonger fortfarande står tomma kanske man kan hoppas på att någon kedja är intresserad av att starta ny biografkedja. Fram till dess är det bara att gilla läget och konstatera att syftet med en SF bio är att tjäna en massa pengar på biobesökare och "skita i publiken" en policy som gällde redan på den tiden jag jobbade åt Sf. Personal policyn var också att personalen skulle göra sitt jobb och hålla käften efter som experterna satt på kontoret i Stockholm.
Dessvärre är det inte bara Astoria cinemas som gått i graven jag har tidigare köpt ett tiotal filmer i månaden och sedan Sf blev ensamma kan jag bara konstatera att utbudet av udda DVD filmer från udda länder är obefintligt. Troligtvis beror det på att småbolagen inte vågar importera filmer som inte går att visa på biografer och att det därför kan vara svårt att marknadsföra filmerna på DVD.

Postad 25 June 2008 - 13:27

Unregisteredab349fae
  • Unregisteredab349fae
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Var och såg nya Indiana Jones här i Umeå på filmstaden. Bilden var riktigt usel faktiskt, fanns ingen skärpa alls och inga detaljer överhuvudtaget syntes. Iofs kan det ju vara bra eftersom gubben börjar bli rätt gammal nu.....

Postad 25 June 2008 - 21:30

Zlim
  • Zlim
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Om man är missnöjd med sitt biobesök kan man lätt reklamera genom att skicka ett mejl till sf, adress finns i faq:en, med biobiljetten och få en biocheck på posten.

Postad 26 June 2008 - 00:48

Unregistered7da62804
  • Unregistered7da62804
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Var upp med familjen till stockholm för några veckor sen, för att gå på stan, äta och kolla på den ny Indiana Jones filmen. Det var ungefär en vecka efter premiären så den visades fortfarande i Sergels största salong, så förväntningarna var större än när man kollar på en film här hemma i Eskilstuna. Vi fick inte jätte bra platser, utan hamnade ganska lång fram och en bit ut mot kanten, typ 4 eller 5 raden och sen typ 5 platser från väggen. Reklamen startar och börjar med den sedvanliga "You wouldn't steal a movie!!" filmen. och vi satt där i 35minuter och väntade på att filmen skulle börja. Då kommer det in en snubbe i en fånig hatt som kastade ut lite godis i publiken. Han går därifrån och alla tänker att nu börjar filmen. Men NEJ! Lite mer reklam är ju alltid bra! sitter där i en kvart till och äntligen släcks lyset ner och filmen börjar! Dom pangar oc skjuter lite i början och ljudet är verkligen kasst. Ingen antydan till bas och diskanten skar in i öronen. Satt där med fingrarna i öronen och kollade omkring och såg att dom på raderna framför gjorde samma sak. Efter det ringde (rang?) det i öronen ett par minuter.
För en kille som jag som redan har lite lätt tinnitus, är det väldigt oroväckande. För man vill ju inte förvärra en sådan skada. Kände av denna diskant flera gånger i filmen speciellt vid skjutscener och det är aldrig något jag har känt av tidigare när man har kollat på bio eller film hemma.
Bilden kan jag inte säga så mycket om, satt väldigt långt fram och det blir mer en wow-känsla för att man måste flytta blicken hela tiden. Lite som cosmonova.

Efter filmen diskuterade vi lite och alla tyckte att man fick ont i öronen. Vi klagade hos någon lägre ställd chef och fick flera personer med oss, alla hade setat på det 6 första raderna men de vägrade ge tillbaka några pengar eftersom "vi iallafall fick se filmen!" Riktigt dåligt av SF!

Så för att sammanfatta:
50min reklam
Ringade ljud i öronen
Och en riktigt dålig bio-upplevelse.

Såg även Blades of Glory i sergels 3:a och det var en mycket lyckad kväll! hade inte världens bästa platser, men då tyckte jag att allting var super!

Postad 26 June 2008 - 01:18

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Fantastic four..

ÄR detta i VIPen du pratar om? Har sett film 3ggr i de "vanliga" salongerna men aldrig varit särsklit nöjd, hade varit kul att veta vilken salong du var i så man blev lika nöjd nästa gång :) .

/Genis

Redigerat av genstruktur, 26 June 2008 - 01:19.

Postad 22 August 2010 - 20:44

darth väder
  • darth väder
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Har denna tråden dött eller? Vore kul att höra vad folk säger om sina lokala biografer nu när digitala projektorer börjar förekomma i allt större utsträckning :)

Postad 23 August 2010 - 14:05

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0
Jag slutade helt och hållet att gå på bio pga den usla kvaliteten, de störande momenten i salongen och de höga priserna.

Har bara varit och sett Avatar och Alice i Underlandet i 3D (enbart för att testa på upplevelsen) de senaste fyra åren pga det. Tveksamt om det kommer bli fler just pga priset - det är helt enkelt för dyrt imho - oavsett hur bra utrustning de har.

Redigerat av DevilGod, 23 August 2010 - 14:06.

Postad 23 August 2010 - 23:43

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0

Jag slutade helt och hållet att gå på bio pga den usla kvaliteten, de störande momenten i salongen och de höga priserna.

Har bara varit och sett Avatar och Alice i Underlandet i 3D (enbart för att testa på upplevelsen) de senaste fyra åren pga det. Tveksamt om det kommer bli fler just pga priset - det är helt enkelt för dyrt imho - oavsett hur bra utrustning de har.

Ja det är ju därför många av oss skaffar hemmabio, eller hur :) .

Postad 23 August 2010 - 23:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag går på bio om jag blir bjuden eller får gratiskupongar från någon, inte annars... Örebro så klart. Måste nog ha Sveriges i särklass sämsta bio. Det är pinsamt dåligt både på bild och ljudsidan.

Tacka vet jag min lilla bio, där finns det båda bra ljud och bild :)

Postad 23 August 2010 - 23:58

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Biografen i min lilla stad är faktiskt bra i synnerhet efter renoveringen. Anledningen till att jag så sällan går på bio är dock att hemma slipper jag störande tonåringar som sitter och skickar SMS under filmen. Jag vet med mig att jag är överkänslig för vissa störande element, därför väljer jag att se på blu-ray hemma hos mig själv istället. Det gör absolut ingenting om jag råkar se filmen några månader senare istället för omedelbart.

Hemmabio är bäst i alla lägen oavsett. Dessutom tycker jag att bild och ljud är betydligt bättre hemma än nere vid biografen. Men visst, kan det vara mäktigt att se på en stor duk, liknande den de har vid bergakungen (Ggb) men för att få de absolut bästa platserna måste man vara ute i god tid. Då är det enklare att åka ner till min lokala filmuthyrare. Där kostar nyheter 15 kr att hyra, oavasett om det är BD eller DVD. Ska man ha äldre filmer kostar det 10 kr oavsett BD/DVD. Helt ok prissättning. Vidare kan jag nämna att filmuthyraren har mängder med film. Av toppsäljarna är det inte ovanligt att han köper in mellan 20-40 filmer.

G

Postad 24 August 2010 - 06:35

darth väder
  • darth väder
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Jag känner lite samma sak vad gäller störande moment, det är ju inte för inte som man pysslar med "småsaker" hemma i vardagsrummet för att få det så perfekt som möjligt. Folk som snackar och gör annat än att se film har ju inget i salongen att göra.

Sen tror jag att de biografer som är privatägda många gånger är bättre eftersom de kan välja när de vill uppgradera och behöver inte lyssna på nån som sitter 100 mil bort och bestämmer. I min hemstad har biografen de senaste åren uppgraderats både bild- och ljudmässigt samt nya stolar i största salongen, utbyggnad av kassa samt ommålning så det ser betydligt trevligare ut än innan.
Jag jobbar själv som maskinist och tycker det är pinsamt att släppa in folk på den biograf jag jobbar nu men jag får göra det bästa för att minska lidandet hos de som kommer dit.
I o med de digitala projektorernas intåg så slipper man ju problemen med skärpan samt risken för skador på filmen, störningar i ljudet i akt-skarvar osv, så jag hoppas all film blir digital så snart som möjligt även om jag kommer att sakna "hantverket" med att spola upp- och ned filmer, klippa ihop och tagga trailers och "köra" film helt enkelt. Men när man ska lyfta en 5km lång film mellan salonger så saknar jag det inte, de väger väl 20-30kg och är väldigt otympliga :)

Postad 24 August 2010 - 09:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
För några veckor sedan var jag i Umeå på Trollkarlens Lärling (med barn så klart). Bilden var helt katastrofal. Ljudet var bättre men det saknas alltid djupbas på bio. Jag tror att det delvis beror på att de har dåliga högtalare men även på att de inte vill att ljudet skall tränga in i angränsande salonger. Djupbas är svår att ljudisolera bort.

Jag gick för någon vecka sedan på Karate Kid (grabbens idé igen). Bilden var klart bättre i den salongen, men inte så bra som hemma förstås. Det var rätt mycket skador på en liten snutt av filmen också.

Det var väldigt lite folk i salongerna trots att filmerna var nya.

Postad 24 August 2010 - 12:06

darth väder
  • darth väder
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

För några veckor sedan var jag i Umeå på Trollkarlens Lärling (med barn så klart). Bilden var helt katastrofal. Ljudet var bättre men det saknas alltid djupbas på bio. Jag tror att det delvis beror på att de har dåliga högtalare men även på att de inte vill att ljudet skall tränga in i angränsande salonger. Djupbas är svår att ljudisolera bort.

Jag gick för någon vecka sedan på Karate Kid (grabbens idé igen). Bilden var klart bättre i den salongen, men inte så bra som hemma förstås. Det var rätt mycket skador på en liten snutt av filmen också.

Det var väldigt lite folk i salongerna trots att filmerna var nya.

Förmodligen beror det på dåliga högtalare. I två av våra salonger har vi inte ens en sub.... På min förra biograf bytte vi högtalare för 4-5 år sedan (till JBL-pjäser, mumma) men den sub som var i stora salongen (172 splatser) innan var på, hör och häpna, hela 15 tum!! Två 18tummare i rejält stora lådor fick bra fart på djupbasen i den salongen.
Att det blir skador på plastfilm är tyvärr något vi får leva med tills den digitala utvecklingen har hunnit ikapp så att all film släpps enbart digitalt. En 35mm film löper ju fritt fram till projektorn via små hjul så den är ju rätt utsatt för smuts och vill det sig illa blir det en repa redan första körningen eller t o m då den spolas upp.

Postad 24 August 2010 - 12:12

Stillermobil
  • Stillermobil
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Jag går på bio om jag blir bjuden eller får gratiskupongar från någon, inte annars... Örebro så klart. Måste nog ha Sveriges i särklass sämsta bio. Det är pinsamt dåligt både på bild och ljudsidan.

Tacka vet jag min lilla bio, där finns det båda bra ljud och bild :)

Välkommen till övik om ni tror ni har dålig bio. Tog dom ett halvår innan dom fattade att en bas var sönderspelad även fast man på pekade det :-( bilden är samma kvalite som analoga marknätet.

Postad 24 August 2010 - 12:25

darth väder
  • darth väder
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Välkommen till övik om ni tror ni har dålig bio. Tog dom ett halvår innan dom fattade att en bas var sönderspelad även fast man på pekade det :-( bilden är samma kvalite som analoga marknätet.

Illa! Samma hos oss, en av högerfrontarna har ett trasigt element och det har jag påpekat i säkert ett halvår. Nu äntligen ska det kollas om det finns ett annat element som passar så det kan fixas tills ombyggnationen sätter igång.

Postad 24 August 2010 - 19:35

Unregistered38bbb728
  • Unregistered38bbb728
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
SF Bio i Kristianstad är dock verkligen sämst.
jag å en polare såg Iron Man 2 på bio, då filmen började sa vi till varandra "Va fan är det här" bild kvlitén såg ut att vara "Cam" sjuk besvikelse...

Postad 24 August 2010 - 21:11

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Senaste gången jag var på bio såg jag smygpremiären av Inception på Vällingbys biograf. Ljudet var rätt kasst tyckte jag, kändes som att basen varken var djup eller bra samt att det i princip bara var från front/centern som ljudet kom från, inte på rearen alls. Kan varit fel på filmen men tvivlar på att en film som Inception har så klent surround-ljud. Bilden var, framför allt när kameran var nära ansikten och försökte få detaljer, rätt oskarp. Att de har ställt in linserna så att texten ska bli tydligare som någon har nämt tidigare i tråden kan stämma. Ett annat problem, som egentligen inte riktigt tillhör ämnet, var att vid något tillfälle där projektor skulle bytas blev det ett svart mellanrum på ca: 8-10 sekunder, ev. lite mindre. Cigarettmärket låg nog lite för långt bak på filmrullen, men det var en gnutta irriterande för tillfället tyckte jag. Borde vara lite bättring tycker jag, främst borde de ändra skärpan på linserna. Tror inte så många skulle störa sig på om texten blev aningen otydligare för att bilden i sig ska bli bättre. Ljudet blir i princip bättre hemma, fast där har man ju full kontroll över visningen.

Postad 25 August 2010 - 10:40

darth väder
  • darth väder
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Att det blir mörkt 8-10s beror precis som du säger på att det är en akt-skarv då man byter projektor. Det rör ju iofs bara VÄLDIGT gamla biografer eftersom men de senaste 15-20 åren kör filmerna som en enda lång rulle, alltså alla akter ihopskarvade :rolleyes:
Jag har själv kört Inception och det är inga problem att få till skärpan, och surroundeffekter och bas finns det gott om så Vällingbys biograf saknar nog en hel del. Kan ju iofs vara så illa att de bara kör optiskt ljud, alltså läser av ljudet direkt från filmen istället för DTS, DD eller liknande. Då kan man ju faktiskt tycka att det saknas surroundeffekter osv. Det kan även vara så att ljudet inte automatiskt slagit om till digitalt, det händer faktiskt och då får man trycka på den knappen själv som maskinist men det är säkert inte alla som tänker på det (=dåliga maskinister :S)

Postad 25 August 2010 - 15:58

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Jo möjligt att det bara var en tillfällighet när det gällde just Inception. Såg Sherlock holmes på samma biograf i vintras, då var det Surround rakt igenom.

Postad 25 August 2010 - 16:37

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

SF Bio i Kristianstad är dock verkligen sämst.
jag å en polare såg Iron Man 2 på bio, då filmen började sa vi till varandra "Va fan är det här" bild kvlitén såg ut att vara "Cam" sjuk besvikelse...

Håller helt och hållet med dig, Kristianstad har nog landets sämsta biografer, jag och tjejen har varit där 4ggr nu i år och varje gång har texten varit ur fokus samt att fokus i filmen har ändrats under filmens gång...

nu bojkottar jag och många andra kristianstad och kör till Bromölla istället... skönare fotöljer och go bild... såg the expendables i Bromölla på deras premiärdag... riktigt bra film och upplevelse...

Postad 25 August 2010 - 17:39

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
För alla er som bor i Västerås så kanske det här kan vara något att se fram emot:

Nya salonger 2012

Postad 31 August 2010 - 00:43

darth väder
  • darth väder
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Tjoho :) "min" biograf skall nu byggas om/byggas ut med en fjärde salong. 2 salonger blir helt digitala utan 35mm-projektor och de två mindre salongerna får sig en uppdatering på ljudsidan.
Ibland får man glada besked iaf!!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.