Referens:
Hej.
Startar en såndär tråkig tråd där man frågar om hjälp med skillnader på högtalare och köpråd.
Men jag hoppas ni leder mig åt rätt håll så att jag senare kan hitta rätt väg på egen hand.
Kommer självklart gå en eller flera rundor och göra ordentliga lyssningar på högtalarna som verkar vara mest intressanta.
Iaf lite bakgrund och filosofi:
Har tänkt tillslut göra slag i saken och renovera ett rum till hembio/lounge rum. Rummet är inte speciellt stort på lite mindre än 13m2. Mäter 3.2m x 3,9m.
Hjärtat i anläggningen planerar jag på att vara en
Min ljudfilosofi har nästan Audiovector Mi3 Avantgarde som referens. Gillar väldigt klart ljud som är öppet, där varje detalj hörs och placeras rätt i rummet och ger en grym 3d djup känsla. Men högtalaren får inte vara kall eller hård. Gillar klarheten i röster och mellanregister. Men diskanten behöver inte vara överbetonad men gärna detaljrik men ändå svagt rund/mjuk.
Tyvärr ligger Mi3 Avantgarde långt ifrån min budget. Men man kan alltid drömma.
Men har istället försökt forska mig fram och försöka komma åt ett liknande ljud i en lägre prisklass som jag helst vill skall stanna kring 12000 kr för frontparet. Helst 1-2 tusen under. Men någon tusenlapp över 12tusen är inte heller omöjligt. Det jag vill ha, är mest prestanda för pengarna och som skapar en neutral(/lite varm) öppen, klar och kraftfull ljudbild. Det behöver alltså inte vara den billigaste av dem. Men helst då inte den dyraste heller då budget kanske måste ta av något annat istället.
Äter det mesta av musik så jag vill gärna att högtalaren skall klara av rock/metall (Metallica, Guns, Iron Maiden mm), såväl som finare akustisk musik (clapton, Eagles, Tracy Chapman, Regina Spektor MM) till dagens skval musik som går på radion som tex mix megapol eller dyl.
Men det jag söker är nu vad ni har hört av dessa. Vilken högtalare som kan tänkas kunna prestera denna ljudbild som är öppen, klar, rapp, djup o tight i basen, vädigt detaljrik men inte vass och med bra närvarao/rums kännsla (3d).
Vilken står sig bäst av dessa kontra priset och gärna kontra varandra?
Är det någon eller flera som skiljer sig och som kanske inte alls skapar denna ljud bild?
Har tex hört lite grann av RS6 men fick för mig att de var lite kalla/hårda i diskanten. Men vad jag förstår skall den inte vara så vass i ljudbilden som jag upplevde den? Kanske var rummet som jag hörde den i eller elektroniken?
Gillar annars RS serien skarpt i FINISH och design. Där går även Audiovector Mi serien långt. Så jag kommer även ta finish och design i åtanke när jag gör mitt val men de får stå för den mindre delen av mitt beslut.
Är det någon som har några råd. Helst gärna några lyssnings intryck av dessa och gärna mellan dessa. Vad vore smartast att välja om jag vill komma undan åt det billigare hållet?
Tror ni att det finns någon som jag kan välja bort helt?
XTZ ligger de verkligen i Nivå med audiovector? Är de likvärdiga i ljudbilden eller är de hårdare/mjukare? Någon som har testat?
Tacksam för alla svar jag kan få och jag svarar gärna tillbaka om ni vill veta något mer om hur jag tänkt eller vad jag menar med någon fråga tex.
Har lagt till ytterligare en högtalare. Canton Chronos. Verkar vara intressant allroundare då jag tidigare har gillat det lilla jag hört av GL eller GLE serien.
Ytterligare en uppdatering. Tagit bort Kef högtalarna. Då de inte verkar ligga inom samma klass/typ av ljud som de andra. Lagt även till Karat högtalarna.
Uppdaterat tråd namnet med.
Tacksam för svar.
MVH/ Robert
Redigerat av Unregisteredbe6dc07d, 22 October 2007 - 00:21.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
30 bilder
127 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?