Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kablar, kablar, kablar

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 October 2007 - 02:05

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jaaa. Alla tips och funderingar på hur man bäst förlägger sina kablar, kanske främst till högtalare, men även projektor antar jag, och kanske annat också. Med tanke på det praktiska och det estetiska.

(Jag hade tänkt att smita undan problemet med hjälp av trådlös förbindelse, men det sprack).

Foton på installationer, kloka strategier, tips på lämpliga produkter (kanaler osv) - bring it on!

(GÅR det att lägga 2-3 grövre högtalarkablar längs golvsockeln på ett trevligt vis?)

Postad 14 October 2007 - 02:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...m/artiklar/1049

Postad 15 October 2007 - 08:23

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Clas ohlson har en silverfärgad kabel kanal som är riktigt prisvärd tycker jag, finns bild i mitt galleri.

Postad 15 October 2007 - 17:25

srn
  • srn
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
ja ha dragit kanal kolla på mitt galleri. bytt ut golvlist till kabellist 25/60mm

Postad 15 October 2007 - 17:45

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Själv har jag en del av mina kablar i golvlisten. Har limmat på två stycken mindre lister på baksidan av den stora listen och på så sätt så blir det ju då alltså ett tomrum där bakom som man kan dra kablar i. Väldigt estetiskt tycker jag :)

Postad 16 October 2007 - 13:40

Unregistered832ce377
  • Unregistered832ce377
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Hoppas det inte gör nåt att jag snor lite tråden, då jag själv letar efter kabelkanaler.

Lägenheten är nyrenoverad så att slita upp listerna och sätta in kabellister är inte ett alternativ. Utan letar efter rymliga, vita kabelkanaler(som jag tänkt sätta ovanför listerna) men svårt att hitta. Ska få plats mycket. T.ex strömkabel, högatalrkabel, TP-kabel, Antennkabel(tv) osv. Allt man kan tänka sig som finns i ett vardagsrum.

Enda jag hittat som är intressant är på clas ohlson, http://www.clasohlso...spx?id=17195697

Är väl 38x16 som gäller då, funkar det bra tror ni?

Redigerat av Unregistered832ce377, 16 October 2007 - 13:43.

Postad 16 October 2007 - 17:48

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Martin (kanallisten): ja, det är nog den snyggaste lösningen. Genomtänkt, fungerande. Lite dyrt!

jimel (Clas i sjön silver): Den hade jag missat; vet inte om det är vad jag söker - bra att ha i bakhuvudet i vilket fall!

srn (sorts kanallist): det var kanske inte så dumt; jag har inte sett sådant kanalformat, var hittade du den?

AlexanderE (moddad sockel): tilltalande lösning, borde kunna bli väldigt "snyggt per krona". Bilder?

Själv har jag lite smått snöat in på vp-rör; inte det mest naturliga men så billigt att det måste utredas... en annan idé: rundmantlad högtalarkabel med 4 ledare, finns det tro? vore snyggt. Finns alltid elkabel annars antar jag.

Tack för responsen :-)

Postad 17 October 2007 - 10:22

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Expressel har stort utbud om man vill ha vanliga vita i PVC. Är gjorda för att skruvas. Själv använde jag smältlim i betongtaket som var alldeles för hårt att borra i. Bara att trycka i lite i hålen i kabelkanalens botten.

-edit-

Och vill man ha snygga som matchar platt-TV'n (svart, vit eller silver) så har www.bandolink.se sådana i aluminium. Ganska dyra, men från TV'n ner till golvlisten går det ju inte åt så mycket.

Redigerat av Unregistered24c8b9de, 17 October 2007 - 15:48.

Postad 17 October 2007 - 19:55

Unregistered2e3a526b
  • Unregistered2e3a526b
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Körde med thorsmans kabelkanal slänger med en bild.

Bifogad fil  barn_kabelk_018.JPG   2.58MB   107 Antal nerladdningar

Postad 09 December 2007 - 07:06

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Hmm, jag är faktiskt inte klokare nu. Fint, billigt och tekniskt lyckat - välj två!

För förläggning längs golvsockeln lutar det åt att köra utan kanal, upp till surroundhögtalarna får det bi något halvsnyggt... eller möjligen spänd kabel utan kanal.

Postad 09 December 2007 - 11:49

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Oj hoppsan denna tråden hade jag glömt av ber om ursäkt för det.

Folköl, vill du att jag ska lägga upp lite bilder? Isåfall så kan jag fixa det frammåt dagen, måste bara ta mig upp ur sängen först. :)

Mvh AlexanderE

Postad 13 December 2007 - 22:28

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Bilder är alltid kul! Jag känner på mig att det knappast blir någon ambitiös lösning för min del, men det är ändå av intresse att se resultaten av olika sätt att tänka, olika budgetar och olika ideal.

Undrar om man inte kan ta bort sockeln och sätta två remsor aluminiumtejp bakom... en tejp på 0.1*25 mm blir faktiskt godkända 2,5# ... å sen spackla in sådan tejp bakom tapeterna upp till surrarna också ;) . Bara en idé, själv gör jag nog något tråkigare. Särskilt bakom-tapeten-grejen går bort, även om den är lite kul(?).

Tur att jag inte har så mycket pengar, mängden halvfärdiga projekt skulle nog kväva mig.

Postad 30 January 2008 - 12:04

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Två nya, billiga men funktionella varianter... nätverkskabeln fäste jag helt sonika med smältlim. Sitter inte så hårt, men det funkar tror jag. Surroundkablarna spikar jag, med sån där spik man hade till telekabel! Clas Ohlssons sådan nubb (10 kr / 100st) räcker precis, nästan lite knappt, igenom dubbla 2,5 kvadrats kablar från Kjell & CO.

För att säkra kablarna satte jag på några punkter en lite längre mässingsspik. Men då gick förstärkaren in i PROTECT och givetvis var det kortslutning - och jag var ändå fullt medveten om risken för det och noga med spikningen!

Så kör med lackad spik om ni provar denna metod, vilket jag faktisk kan rekommendera, det blev snyggt.

Någon slags kanal kommer ändå att behövas på en kortare sträcka; jag har receivern en liten bit från allt annat + vägg- och antennuttag ytterligare någon meter bort. Jag ber att få återkomma :-)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.