Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung F86 eller Toshiba Z3030

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilken skulle du välja ? (99 medlem(mar) har röstat)

Modell

  1. Toshiba Z3030 (63 röster [63.64%])

    Procent av omröstning: 63.64%

  2. Samsung F86 (36 röster [36.36%])

    Procent av omröstning: 36.36%

Rösta Gäster kan inte rösta

#1

Postad 14 november 2007 - 11:31

Unregistered814f3eb6
  • Unregistered814f3eb6
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Jag väljer mellan två modeller:




Jag ska använda TV:n enbart för film via PC och spel via PC (60Hz). "Eventuellt" även TV via PC. Jag är mest intresserad av bra skuggdetaljer (mörka scener) and bra vita-detaljer (när jag ser på ishockey ska jag kunna se detaljer i isen). Hur är motion blur för dessa när man spelar ?

#2

Postad 14 november 2007 - 14:35

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0
Skulle själv gärna se en proffsig jämförelse mellan dessa speciellt på rörelse och skugg områdena då jag tycker det är LCDs svagheter. Kan ju hoppas någon tidning gör en.

#3

Postad 14 november 2007 - 16:43

Unregistered814f3eb6
  • Unregistered814f3eb6
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Några recensioner:

Samsung F86:
- hdtvtest.co.uk
- hdtvorg.co.uk
- trustedreviews.com
- reviews.cnet.co.uk

Toshiba Z3030:
- hdtvorg.co.uk
- trustedreviews.com


Verkar generellt som att många på forumen verkar föredra Toshiba Z3030... men läser jag recensionerna ovan så får jag intrycket att Samsungs F86 är klart vassare än Toshibas Z3030 :blink:

Redigerat av Unregistered814f3eb6, 15 november 2007 - 13:13.


#4

Postad 15 november 2007 - 16:09

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0

Några recensioner:

Samsung F86:
- hdtvtest.co.uk
- hdtvorg.co.uk
- trustedreviews.com
- reviews.cnet.co.uk

Toshiba Z3030:
- hdtvorg.co.uk
- trustedreviews.com


Verkar generellt som att många på forumen verkar föredra Toshiba Z3030... men läser jag recensionerna ovan så får jag intrycket att Samsungs F86 är klart vassare än Toshibas Z3030 :)


F86 är definitivt en bra TV! Men observera att testerna på Tosh:en är gjorda på 42:an, inte 47:an som har högre specad konstrast (15.000:1 mot 10.000:1).

#5

Postad 18 november 2007 - 13:15

Unregisteredf9a203a1
  • Unregisteredf9a203a1
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Ah, så Toshibas 47:a har alltså djupare svärta än vad 42-recensionerna klagar på. Ser verkligen fram emot ett test på 47:an så man kan avgöra definitivt vilken man ska köpa. Har varit säker på F86 hittills, men inte längre.

#6

Postad 18 november 2007 - 17:17

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Det är nog för tidigt att uttala sig om vilken som är bäst. Visst Toshiban lovordas i Toshiba Z3030 tråden men än så länge så är det inte så många som har den i sin ägo.

#7

Postad 18 november 2007 - 20:41

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
F86:an är troligtvis 'bildmässigt' bättre än Z3030... men TV är levande bilder och då måste bildbearbetning beaktas, på den punkten gissar jag att Z3030 är bättre. Jag har än endast sett F86 'live', då jag snabbt märkte artefakter när 100Hz funktionen används. Är känslig mot eftersläppningar och 'judder', men kan hantera att svart inte är 'ink black'.

You win some, you lose some.. :)

#8

Postad 20 november 2007 - 12:47

jwalker
  • jwalker
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

F86:an är troligtvis 'bildmässigt' bättre än Z3030... men TV är levande bilder och då måste bildbearbetning beaktas, på den punkten gissar jag att Z3030 är bättre. Jag har än endast sett F86 'live', då jag snabbt märkte artefakter när 100Hz funktionen används. Är känslig mot eftersläppningar och 'judder', men kan hantera att svart inte är 'ink black'.

You win some, you lose some.. :)


Alla vid detta lag vet väl att F86 inte har en fungerande 100hz. Allt ska stängas av på f86...är det köpvärd ändå ..svar JA...svart är verkligen svart på denna,bra färgdjup,kontrast, klarar man av blank skärm och kan möblera runt det så är det inga problem. bra på lla källor..till och med betydligt bättre på SD sedan förra modellen.
ha flipprat på en f86 vs 9732 philips och philps hackar med sina 3 ms...så inget stirra sig blind på (respons).

jag vill se Toshiban live innan jag röstar...men f86 är mycket kompentent/prisvärd trots blankskärm och ej korrekt fungerande 100h. Att svart är kolsvart är ju ljuvligt att se.

#9

Postad 20 november 2007 - 14:23

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

F86:an är troligtvis 'bildmässigt' bättre än Z3030... men TV är levande bilder och då måste bildbearbetning beaktas, på den punkten gissar jag att Z3030 är bättre. Jag har än endast sett F86 'live', då jag snabbt märkte artefakter när 100Hz funktionen används. Är känslig mot eftersläppningar och 'judder', men kan hantera att svart inte är 'ink black'.

You win some, you lose some.. :wub:


Alla vid detta lag vet väl att F86 inte har en fungerande 100hz. Allt ska stängas av på f86...är det köpvärd ändå ..svar JA...svart är verkligen svart på denna,bra färgdjup,kontrast, klarar man av blank skärm och kan möblera runt det så är det inga problem. bra på lla källor..till och med betydligt bättre på SD sedan förra modellen.
ha flipprat på en f86 vs 9732 philips och philps hackar med sina 3 ms...så inget stirra sig blind på (respons).

jag vill se Toshiban live innan jag röstar...men f86 är mycket kompentent/prisvärd trots blankskärm och ej korrekt fungerande 100h. Att svart är kolsvart är ju ljuvligt att se.


Jag håller helt med.. "riktig" svart är jävligt coolt, det ger ett helt annat djup i bilden. Dock har jag lite problem med 'motion blurr' och jag vill ha 'flytet' i bilden. Har förhoppningar om att Toshiba levererar acceptabel svärta men mycket bättre 'flyt' och 'rörelseskärpa'.. hoppas du förstår vad jag menar.. :)

Detta är såklart en subjektiv bedömning, man skall ju såklart köpa den TV man själv upplever som bäst! Jag har inte ens sett Toshiban än.. den kanske är skitkass! Tror dock att den är bra på de saker jag söker.. ;)
//M

#10

Postad 20 november 2007 - 15:42

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Det är tyvärr ont om jämförelser mellan de senaste generationerna Toshiba och Samsung. Men det finns däremot några tester där förra generationen jämförs med varandra, X3030 mot M-serien. Trots att denna test troligtvis innehåller faktafel (Toshiban har nog inte IPS-Alpha) så visar den ändå vilken bildfilosofi de olika företagen har. Märk att grundkontrasten på bägge TV är samma (1600:1) medan den dynamiska kontrasten på Samsung M87 anges till 15.000:1, på Toshiba X3030 till 6.000:1.

Även denna jämförelse är, om än inte korrekt, intressant när det gäller eftersläpningar.

Ska vi vara ärliga så klarar nog varken Z3030 eller F96 "riktig" svart, det är bara Samsung F96 som kommer nära. Så är svärta viktigt, så ska man titta på F96. Men om vi tittar på bilden som helhet, färger, bildbehandling, "naturlighet" och detaljer i mörka bilder så tror jag att Toshiba står sig väl. Samsungs svärta kommer till priset av "black crush", d v s dålig förmåga att återge detaljer i mörka scener. Plus dålig 100 Hz implementering och en och annan bugg...(t ex rullande ränder). Inget märke är felfritt, men vissa har sämre track record än andra.

Redigerat av Tomas L, 20 november 2007 - 15:45.


#11

Postad 20 november 2007 - 16:09

Unregistered814f3eb6
  • Unregistered814f3eb6
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Det är tyvärr ont om jämförelser mellan de senaste generationerna Toshiba och Samsung. Men det finns däremot några tester där förra generationen jämförs med varandra, X3030 mot M-serien. Trots att denna test troligtvis innehåller faktafel (Toshiban har nog inte IPS-Alpha) så visar den ändå vilken bildfilosofi de olika företagen har. Märk att grundkontrasten på bägge TV är samma (1600:1) medan den dynamiska kontrasten på Samsung M87 anges till 15.000:1, på Toshiba X3030 till 6.000:1.

Även denna jämförelse är, om än inte korrekt, intressant när det gäller eftersläpningar.


Vet inte om jag ska tacka eller svära över dessa hyperintressanta länkar. ;) Jag var snubblandes när att beställa en F86 nyss men nu är jag lika osäker som när jag startade tråden igen.

Den stora grejen för mig är att jag förmodligen inte har användning för 100Hz eftersom jag ska mata TV:n med 60Hz från min dator. Har läst att personer upplever bilden som skarpare när de stänger av 100Hz (åtminstonde då man sitter och surfar i Windows och läser text) på bl. annat Sony, Samsung och Philips (Har inte hört någon testa med Toshiba än). Undrar om Toshiban har mindre motion blur även med 100Hz avstängt ?

Inget märke är felfritt, men vissa har sämre track record än andra.


Verkar tyvärr stämma, vilket gör mitt val ack så svårt. :)

Har sett F86:an i butik och tycker PQ är kanon vad jag sett. Toshiban har jag aldrig sett så jag kan inte jämföra. Men jag vet att jag avskyr "black crush" & eftersläpningar/motionblur/smearing (dvs. inte hack problemet med 24Hz). Så risken är nog stor att jag blir besviken med F86 även om jag tycker den ser bra ut i butik. ?! Damn it :wub:

#12

Postad 20 november 2007 - 17:58

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Det är tyvärr ont om jämförelser mellan de senaste generationerna Toshiba och Samsung. Men det finns däremot några tester där förra generationen jämförs med varandra, X3030 mot M-serien. Trots att denna test troligtvis innehåller faktafel (Toshiban har nog inte IPS-Alpha) så visar den ändå vilken bildfilosofi de olika företagen har. Märk att grundkontrasten på bägge TV är samma (1600:1) medan den dynamiska kontrasten på Samsung M87 anges till 15.000:1, på Toshiba X3030 till 6.000:1.

Stämmer det verkligen som det står i testen att Samsungen har en LED backlight?

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 20 november 2007 - 19:33.


#13

Postad 23 november 2007 - 00:08

Unregistered814f3eb6
  • Unregistered814f3eb6
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Som jag misstänkte gör 100Hz ingenting för att minska motion blur. Det är bara till för att fixa hack (dålig fps) som vi gamers kallar det för.

Six things you need to know about 120Hz LCD TVs

Redigerat av Unregistered814f3eb6, 23 november 2007 - 00:13.


#14

Postad 26 november 2007 - 19:48

toler
  • toler
  • Veteran

  • 1 548 inlägg
  • 0
va gnölaru om? US artikeln säger att de inte såg väsentligt skillnad i blurr på HD-material,
men det beror främst på att materialet var skadat.
100hz gör underverk för SD-bild, titta i affär.
Att du vill köra från datorn minskar behovet av 100hz; men det hjälper till.
F86 är ju inte ens säker på 24p.

F86n har toppbild i svart och färg, F96 är Kuro-klass,
du ser bara lite blek svärta när du tittar i mörker.
Men F86 är dålig på bildbehandlingen.

X3030 har inte ens 24p, har medgetts nu. Ändå får den så fint resultat.
Det är möjligt det är IPSalpha-panel, men TVn är så undermålig z3030
som har 10bit-skärm, 24p, 100hz.

Ja det är märkligt F86 hyllas, What hifi UK har ett heluppslag där den får toppbetyg. Men den har soppiga 100hz mm, den är inte att lita på. Medan Toshiban levererar det som utlovats. Visst mindre ljusstark och småtråkig svärta - men det ger mest till lägst pris. Den är inte skrikig som Samsung - men trygg och solid. Du måste absolut testa båda innan du slår till. Och gillar du se dig själv i skärmen? Jämför trådarna, vilken är roligast att läsa?

UK AVforumTråd

Redigerat av toler, 27 november 2007 - 18:17.


#15

Postad 06 december 2007 - 23:47

48Hours_again
  • 48Hours_again
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Fördelen men Samsungs F86:a är att man kan ställa 100Hz Motion Plus i olika lägen, hög,medium,låg eller helt av detta gör denna TV modell helt unik iochmed att man kan anpassa bildhanteringen efter signalen och detta på grund utav att den är utrustad med en nyare typ av chipset därav priset, dessutom har dom aldrig hävdat att det är äkta 100Hz som alla andra märken gjort utan berättat att det är en interpolerad 100Hz bild man ser som är manipulerad med hjälp av programvaran i chipset:en vilket inget annat märke vågat erkänna otroligt starkt.

http://www.micronas....tion/index.html

Toshiba använder sig av en S-PVA panel från Samsung av äldre modell kan jämföras med Samsungs F71:a som hade problem med overscan och om man kollar på dotpitchen med förstoringsglas så ser man att Samsungs Super Clear Panel är helt oslagbar och givetvis så levererar inte Sammy sina bästa paneler till sina konkurrenter utan oftas förra årets modell och därav kan dom oftast vara billigare än Samsung men då har man köpt förra årets panel i tron om att det är årets, så valet är ganska enkelt köp en F86:a så får du det senaste och bästa.

F86:an har dessutom en inbyggd subwoofer och 24fps som omvandlas till 96Hz.

#16

Postad 07 december 2007 - 01:54

toler
  • toler
  • Veteran

  • 1 548 inlägg
  • 0
Vad du skriverom 100hz är konstigt. Självklart är 100hz interpolerad,frågan är hur mycket. z3030 har Hög Låg Av i 100hz, dock kan den inte kombineras med 24p. Men F86 100hz:are funkar inte bra vad jag hört men z3030 gör det, fast den är skum i mina ögon (på pappret).

Bra med inbyggd sub. Men F86 speglar som en plasma tyvärr.
Och jag tror Z3030 trots sämre panel så presterar den bättre. Svärtan är förståss relativt undermålig.
Men allt som allt - Samsung är småsunk-märke.



Tack ändå 48hours för inlägget

Redigerat av toler, 07 december 2007 - 01:55.


#17

Postad 07 december 2007 - 06:31

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0
Jag skulle rekomendera att åka och kolla på apparaterna live í en butik... bara för att toler gillar och förespråkar 100hz behöver det absolut inte betyda att det passar dig..! Men som det står i citatet.. se till att det går att stänga av... Jag citerar från förra numret av HemmaBio-tidningen:

"100 och 120hz för mjukare rörelser

Ett modeord är "rörelsekompensation" vilket innebär at tevens bildkretsar "interpolerar", alltså beräknar fram en extra bildruta mellan två riktiga bildrutor. Detta mjukar upp rörelser och ger ett distinkt flyt. Finessen ska inte för växlas med det 100hz som var i ropet hos tjocktv för många år sedan. Då handlade det om flimmer, nu är det karaktären på rörelser.
En del älskar dessa finesser. Andra avskyr dem och rätt många är kluvna. Mjukheten uppfattas som behagligare medan motargumenten är att framför allt filmer, som per definition (24 bilder i sekunden) har en särpräglad karaktär i flytet, plötsligt påminner om billiga studioproduktioner filmade med videokameror (50 eller 60 bilder i sekunden). Eftermiddagssåpor som Glamour och Hem till Gården och käcka programledare är kanske inte det man vill associera till när man ser 300 eller Die Hard. Fast kanske är precis det man vill ha. Vad vi observerar som en nackdel är att rörelsekompensation inverkar på andra sätt när kretsarna försöker beräkna fram en bildruta som egentligen inte finns. Det uppstår "auror" runt skådespelarnas huvuden och kroppar. Läppar och ansikten kan röra sig onaturligt, likt dubbad film och det kan oxkså uppstå ryck och flimmer. Kvaliteten på rörelsekompensationen skiljer sig även kraftigt mellan olika apparater.

OM RÖRELSEKOMPENSATION: Mycket är en smaksak huruvida finesser som ger mjukare rörelser är värda sitt pris. Det är upp till dig men se till att finessen kan stängas av."

#18

Postad 07 december 2007 - 10:10

Unregistered814f3eb6
  • Unregistered814f3eb6
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Trots att överlägset mest medlemmar verkar föredra Z3030 så har jag nu beställt en F86 (ska få den idag). Jag tycker färgerna ser riktigt bra ut i butik på F86:an. Jag har dock inte hittat Z3030 i butik och kunnat jämföra dessa. Däremot har jag läst en hel del på dom amerikanska forumen och där verkar F86:an vara mycket populärare på forumen än här i Europa.

Den tråden som fick mig mest övertygad handlade om en person som köpte både en 46" Samsung F86:a och en 46" Sony X3000 och ställde upp dessa brevid varandra och jämförde i en hel vecka. Till slut så skickade han tillbaka Sonyn och behöll Samsungen för han tyckte den var ett hårstrå bättre (inte mer än så).

Sony X3000 (XBR4) vs Samsung F86 (LNT-71F)

Hoppas jag slipper de problemen många verkar ha med sina F86:or här i Europa. :lol:

Redigerat av Unregistered814f3eb6, 07 december 2007 - 10:13.


#19

Postad 07 december 2007 - 10:23

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0

Trots att överlägset mest medlemmar verkar föredra Z3030 så har jag nu beställt en F86 (ska få den idag). Jag tycker färgerna ser riktigt bra ut i butik på F86:an. Jag har dock inte hittat Z3030 i butik och kunnat jämföra dessa. Däremot har jag läst en hel del på dom amerikanska forumen och där verkar F86:an vara mycket populärare på forumen än här i Europa.

Den tråden som fick mig mest övertygad handlade om en person som köpte både en 46" Samsung F86:a och en 46" Sony X3000 och ställde upp dessa brevid varandra och jämförde i en hel vecka. Till slut så skickade han tillbaka Sonyn och behöll Samsungen för han tyckte den var ett hårstrå bättre (inte mer än så).

Sony X3000 (XBR4) vs Samsung F86 (LNT-71F)

Hoppas jag slipper de problemen många verkar ha med sina F86:or här i Europa. :lol:


Lycka till qstoffe! Samsung är inget dåligt alternativ, F86 fanns faktiskt med högt upp på min lista. Killen som gjorde jämförelsen mellan Samsung och Sony har även jämfört Samsungs bakgrundsbelysta LCD med LED modellen (i europa: F86 mot F96) och då valde ha bort LED-LCD:n p g a priset. Han har dock numera en Pioneer G8 plasma om jag inte kommer ihåg fel. Han byter rätt ofta m a o...

Och jag tror Z3030 trots sämre panel så presterar den bättre. Svärtan är förståss relativt undermålig.


Att Z3030 skulle ha en sämre panel eller "gammal IPS:are" är numera dementerat, se inlägg #551 i Z3030 tråden: LÄNK
Antagandet att svärtan är "undermålig" är alltså baserat på en missuppfattning.

Redigerat av Tomas L, 07 december 2007 - 10:38.


#20

Postad 07 december 2007 - 10:36

Unregistered814f3eb6
  • Unregistered814f3eb6
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Glömde ju att tacka alla er som skrivit och gett mig tips i tråden... så TACK !! :lol:

#21

Postad 09 december 2007 - 00:34

toler
  • toler
  • Veteran

  • 1 548 inlägg
  • 0
ja jag kan inte säga emot ditt val, då jag inte testat ut någon av nämnda TVs. Men skulle gärna höra grunderna för ditt val. x3000 är ju dyr, medan z3030 är i nivå med F86. Men z3030 får ju bra cred i sin tråd medan f86 i högre grad handlar om problem.

Så du kan ju lära oss genom att förklara ditt val - det vore det normala att komma till slut i tråden

#22

Postad 09 december 2007 - 02:45

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Bra val tror inte du kommer ångra dig!Har själv lagt beslag på en F86 riktigt trevlig bild både som dataskärm o till film.Undrar dock vad det är som folk skriver om att den har problem med 100hz teknologin ?
Tycker det kan se riktigt nice ut i vissa lägen, ger en djupare bild vid filmtittande och inte märkt några som helst problem vid spelande och annat.Inga störningar följer i vart fall med på köpet.Då hade den vart avstängd 24/7
Bra att man kan ställa den i olika lägen tycker jag, brukar som mest köra på low kan bli lite väl knivskarpa karaktärer i filmer annars .
Enda jag kan klaga på är dem "rullande ränder"som kan uppstå vid statiska bakgrunder, detta då om man kör tv i 60hz alltså tv-spel o pc.Men möjligt att dem löst detta fenomen på nuvarande modeller.
Får hoppas du är lyckligt lottad och slipper detta fenomen.
Återkom gärna med ditt uttlåtande senare.
/Vigge75

#23

Postad 10 december 2007 - 11:42

Unregistered814f3eb6
  • Unregistered814f3eb6
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

ja jag kan inte säga emot ditt val, då jag inte testat ut någon av nämnda TVs. Men skulle gärna höra grunderna för ditt val. x3000 är ju dyr, medan z3030 är i nivå med F86. Men z3030 får ju bra cred i sin tråd medan f86 i högre grad handlar om problem.

Så du kan ju lära oss genom att förklara ditt val - det vore det normala att komma till slut i tråden


Jag velade fruktansvärt i några månader innan jag beställde. Jag var helt klart inne på Toshiban ett tag. Jag tror dock man blir rätt nöjd oavsett vilken TV man väljer i denna prisklass. Jag kommer från en 19år gammal CRT 20" LUMA TV !!!. LUMA:n har iofs grym svärta, piskar till och med min nya F86:a på detta :D

Lite orsaker varför jag valde F86 före Sony W & X3000 och Toshiba Z3030:

1. Ville i första hand ha en stor datorskärm och i andra hand en TV. Alltså inte tvärtom. Min bror har köpt en Sony V3000 och den var det ju lite trix med att ställa in för bästa signal från dator (verkar som W3000 och X3000 är lika dana på detta). T.ex. tog det ett tag innan vi fattade att man skulle ställa ned skärpan till 0 för att det skulle bli bra. På F86:an ställer man bara in "PC" på insignalen, så är det klart (i alla fall om man kör 1920x1080 60Hz från datorn). När man ställer in "PC" på F86:an så stänger den av nästan alla bildinställningar som t.ex. skärpa, colour, 100Hz, DNIe o.s.v. vilket gör att jag tycker att skärmen känns mer ämnad till att vara en PC-skärm än de andra. Bildkalibrering för färginställningar görs via grafikkortet (jag körde nVidia:s guide). Jag har prövat att spela lite på den... wow... vilka färger... och 46" !!! Kan för övrigt tillägga att jag inte märkt någon motionblur, 2.5m ifrån TV:n, som jag var rädd för på förhand. :lol:

2. Sharpjunkie's jämförelse mellan X3000 och F86 (han som köpte båda och lämnade tillbaka Sonyn).

3. Toshiban verkar helt klart intressant men det känns som jag vet för lite om skärmen, spec. angånde att använda den som en PC-skärm. Dåligt utbud här i Sverige. Har inte kunnat se den i någon av mina närbutiker ;)

4. För att köpa en Z3030 kände jag mig tvungen att beställa från Tyskland eftersom jag inte ville bli blåst på den stora prisskillnaden mot vad den kostar i Sverige. Jag ville dock helst beställa från Sverige och prisskillnaden på F86 i Sverige och Tyskland var mycket liten jämfört med Toshiban. Kanske ett dumt argument men så resonerade jag.

5. Spegling är inga större problem för mig. Min gamla TV var ju en CRT. Dessutom har jag precis renoverat rummet som TV:n står i. Den nya TV:placeringen gjorde jag för att den skulle "tåla" en eventuellt speglande TV.

6. Vad gäller F86:ans problem med rullande band och colour-banding så var jag helt klart mycket orolig för dessa men resonerade som att de flesta ex ändå måste vara fria från problem. Tänkte att i värsta fall kan jag ju alltid lämna tillbaka TV:n och byta till ett annat märke.

Bra val tror inte du kommer ångra dig!Har själv lagt beslag på en F86 riktigt trevlig bild både som dataskärm o till film.Undrar dock vad det är som folk skriver om att den har problem med 100hz teknologin ?
Tycker det kan se riktigt nice ut i vissa lägen, ger en djupare bild vid filmtittande och inte märkt några som helst problem vid spelande och annat. Inga störningar följer i vart fall med på köpet.Då hade den vart avstängd 24/7
Bra att man kan ställa den i olika lägen tycker jag, brukar som mest köra på low kan bli lite väl knivskarpa karaktärer i filmer annars .


Jag testade och leka lite med 100Hz. För att kunna testa så var jag tvungen och stänga av "PC"-mode på F86:an då 100Hz är helt disabled annars. Säkerligen avstängt av ett bra skäl :D. Efter lite nogrannare tester kan jag säga att 100Hz helt klart försämrar skärpan i bilden. Jag tror detta även gäller för alla TV-modeller (Sony, Toshiba). Dock så måste jag medge att det inte hackade lika mycket vid panoreringar på 24fps filmer. Panoreringar blir som mjukast om jag kör 24Hz från datorn och 100Hz:high på F86:an. Just för panoreringar på 24fps filmer tycker jag 100Hz:high var riktigt nice faktiskt. Totalt sett tyckte jag inte 100Hz var någon höjdare oavsett inställning. I vissa sekvenser var det bättre på grund utav att 24fps kan kännas riktigt hackiga ibland. För PC spel i 60Hz finns är det dock bara nackdelar eftersom dessa redan flyter på bra och 100Hz bara sabbar skärpan + att det ser konstigt ut ibland.


Enda jag kan klaga på är dem "rullande ränder"som kan uppstå vid statiska bakgrunder, detta då om man kör tv i 60hz alltså tv-spel o pc.Men möjligt att dem löst detta fenomen på nuvarande modeller.
Får hoppas du är lyckligt lottad och slipper detta fenomen.
Återkom gärna med ditt uttlåtande senare.
/Vigge75


Jag har märkt svaga "rullande bands" när jag kollar på vanlig TV eller om jag inte satt insignalen från datorn till PC. Dessa är dock mycket svagare än de filmer jag sett på problemet på Internet. En "normal" person skulle nog inte lägga märket till det. Jag kan endast se dom vid ganska enkelfärgade gråa bakrunder och då bara lite. Lyckligtvis så verkar dom försvinna så fort jag väljer PC på HDMI ingången från min dator vilket är det som spelar störst roll för mig B) Jag kan för övrigt säga att jag kör med alla "bildförbättringsfunktioner" avslagna vid digital TV. Jag tycker bilden blir klart bäst så, i alla fall om öriga inställningar är inställda bra. Tråkigt att TV tillverkare lägger ner så mycket pengar på funktioner som bara spontant ser bättre i butik men sämre hemma i längden. :D

På den hela är jag mycket nöjd med TV:n. Det enda jag är missnöjd med är att TV:n slutar att tolka signalen från PC:n som en PC-signal om man kör i en lägre upplösning än 1920x1080 även om detta är valt i TV:n. Jag tror det verkar vara en bugg i mjukvaran på TV:n så jag ska maila Samsung om detta. Lyckligtvis har jag ett rätt hyffsat grafikkort (8800GTX) så jag kan köra 1920x1080 i de flesta spelen utan att det hackar.

PS. 1080p filmer från datorn ser grymt bra ut, spec. efter jag kallibrarde TV:n via nVidias inställnings-guide.

Redigerat av Unregistered814f3eb6, 10 december 2007 - 12:27.


#24

Postad 10 december 2007 - 12:24

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

ja jag kan inte säga emot ditt val, då jag inte testat ut någon av nämnda TVs. Men skulle gärna höra grunderna för ditt val. x3000 är ju dyr, medan z3030 är i nivå med F86. Men z3030 får ju bra cred i sin tråd medan f86 i högre grad handlar om problem.

Så du kan ju lära oss genom att förklara ditt val - det vore det normala att komma till slut i tråden


Jag velade fruktansvärt i några månader innan jag beställde. Jag var helt klart inne på Toshiban ett tag. Jag tror dock man blir rätt nöjd oavsett vilken TV man väljer i denna prisklass. Jag kommer från en 19år gammal CRT 20" LUMA TV !!!. LUMA:n har iofs grym svärta, piskar till och med min nya F86:a på detta :D

Lite orsaker varför jag valde F86 före Sony W & X3000 och Toshiba Z3030:

1. Ville i första hand ha en stor datorskärm och i andra hand en TV. Alltså inte tvärtom. Min bror har köpt en Sony V3000 och den var det ju lite trix med att ställa in för bästa signal från dator (verkar som W3000 och X3000 är lika dana på detta). T.ex. tog det ett tag innan vi fattade att man skulle ställa ned skärpan till 0 för att det skulle bli bra. På F86:an ställer man bara in "PC" på insignalen, så är det klart (i alla fall om man kör 1920x1080 60Hz från datorn). När man ställer in "PC" på F86:an så stänger den av nästan alla bildinställningar som t.ex. skärpa, colour, 100Hz, DNIe o.s.v. vilket gör att jag tycker att skärmen känns mer ämnad till att vara en PC-skärm än de andra. Bildkalibrering för färginställningar görs via grafikkortet (jag körde nVidia:s guide). Jag har prövat att spela lite på den... wow... vilka färger... och 46" !!! Kan för övrigt tillägga att jag inte märkt någon motionblur, 2.5m ifrån TV:n, som jag var rädd för på förhand. :lol:

2. Sharpjunkie's jämförelse mellan X3000 och F86 (han som köpte båda och lämnade tillbaka Sonyn).

3. Toshiban verkar helt klart intressant men det känns som jag vet för lite om skärmen, spec. angånde att använda den som en PC-skärm. Dåligt utbud här i Sverige. Har inte kunnat se den i någon av mina närbutiker ;)

4. För att köpa en Z3030 kände jag mig tvungen att beställa från Tyskland eftersom jag inte ville bli blåst på den stora prisskillnaden mot vad den kostar i Sverige. Jag ville dock helst beställa från Sverige och prisskillnaden på F86 i Sverige och Tyskland var mycket liten jämfört med Toshiban. Kanske ett dumt argument men så resonerade jag.


Bra val tror inte du kommer ångra dig!Har själv lagt beslag på en F86 riktigt trevlig bild både som dataskärm o till film.Undrar dock vad det är som folk skriver om att den har problem med 100hz teknologin ?
Tycker det kan se riktigt nice ut i vissa lägen, ger en djupare bild vid filmtittande och inte märkt några som helst problem vid spelande och annat. Inga störningar följer i vart fall med på köpet.Då hade den vart avstängd 24/7
Bra att man kan ställa den i olika lägen tycker jag, brukar som mest köra på low kan bli lite väl knivskarpa karaktärer i filmer annars .


Jag testade och leka lite med 100Hz. För att kunna testa så var jag tvungen och stänga av "PC"-mode på F86:an då 100Hz är helt disabled annars. Säkerligen avstängt av ett bra skäl :D. Efter lite nogrannare tester kan jag säga att 100Hz helt klart försämrar skärpan i bilden. Jag tror detta även gäller för alla TV-modeller (Sony, Toshiba). Dock så måste jag medge att det inte hackade lika mycket vid panoreringar på 24fps filmer. Panoreringar blir som mjukast om jag kör 24Hz från datorn och 100Hz:high på F86:an. Just för panoreringar på 24fps filmer tycker jag 100Hz:high var riktigt nice faktiskt. Totalt sett tyckte jag inte 100Hz var någon höjdare oavsett inställning. I vissa sekvenser var det bättre på grund utav att 24fps kan kännas riktigt hackiga ibland. För PC spel i 60Hz finns är det dock bara nackdelar eftersom dessa redan flyter på bra och 100Hz bara sabbar skärpan + att det ser konstigt ut ibland.


Enda jag kan klaga på är dem "rullande ränder"som kan uppstå vid statiska bakgrunder, detta då om man kör tv i 60hz alltså tv-spel o pc.Men möjligt att dem löst detta fenomen på nuvarande modeller.
Får hoppas du är lyckligt lottad och slipper detta fenomen.
Återkom gärna med ditt uttlåtande senare.
/Vigge75


Jag har märkt svaga "rullande bands" när jag kollar på vanlig TV eller om jag inte satt insignalen från datorn till PC. Dessa är dock mycket svagare än de filmer jag sett på problemet på Internet. En "normal" person skulle nog inte lägga märket till det. Jag kan endast se dom vid ganska enkelfärgade gråa bakrunder och då bara lite. Lyckligtvis så verkar dom försvinna så fort jag väljer PC på HDMI ingången från min dator vilket är det som spelar störst roll för mig B) Jag kan för övrigt säga att jag kör med alla "bildförbättringsfunktioner" avslagna vid digital TV. Jag tycker bilden blir klart bäst så, i alla fall om öriga inställningar är inställda bra. Tråkigt att TV tillverkare lägger ner så mycket pengar på funktioner som bara spontant ser bättre i butik men sämre hemma i längden. :D

På den hela är jag mycket nöjd med TV:n. Det enda jag är missnöjd med är att TV:n slutar att tolka signalen från PC:n som en PC-signal om man kör i en lägre upplösning än 1920x1080 även om detta är valt i TV:n. Jag tror det verkar vara en bugg i mjukvaran på TV:n så jag ska maila Samsung om detta. Lyckligtvis har jag ett rätt hyffsat grafikkort (8800GTX) så jag kan köra 1920x1080 i de flesta spelen utan att det hackar.

PS. 1080p filmer från datorn ser grymt bra ut, spec. efter jag kallibrarde TV:n via nVidias inställnings-guide.


Kul att du är nöjd! Tycker dock man kunde förvänta sig en skärm utan 'rullande band' för över 20'000kronor.. ;(
//M

#25

Postad 10 december 2007 - 12:40

Unregistered814f3eb6
  • Unregistered814f3eb6
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Kul att du är nöjd! Tycker dock man kunde förvänta sig en skärm utan 'rullande band' för över 20'000kronor.. ;(
//M


Absolut. Men som tur är har jag inte dessa när jag kör 1920x1080 med PC inställt. Jag kör ju typ 95% via datorn så därför berörs jag inte så mycket som tur är. Det jag sett av dom rullande linjerna på digital-TV är inte tillräckligt för att jag skulle lämna tillbaka TV:n även om jag bara såg på digital TV. Jag misstänker dock att problemet verkar vara av varierande skala, dvs. det är inte så att man har det eller inte utan snarare hur tydligt dom syns. Jag har iofs. inte sett så mycket på digital-tv men har bara märkt rullande linjer vid 3 tillfällen och vid 2 dessa tillfällen var bilden mestadels grå. Den tredje gången var ifrån datorn när TV:n inte var inställd på PC. Också detta var en grå-svart bakgrund.

Men jag håller med dig om att en så dyr TV borde vara helt fri från problem.

Redigerat av Unregistered814f3eb6, 10 december 2007 - 12:41.


#26

Postad 10 december 2007 - 13:11

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Qul att du är nöjd, qstoffe! :lol: Jag tror inte att det finns en TV som är helt problemfri.

Lite orsaker varför jag valde F86 före Sony W & X3000 och Toshiba Z3030:

1. Ville i första hand ha en stor datorskärm och i andra hand en TV. Alltså inte tvärtom. Min bror har köpt en Sony V3000 och den var det ju lite trix med att ställa in för bästa signal från dator (verkar som W3000 och X3000 är lika dana på detta). T.ex. tog det ett tag innan vi fattade att man skulle ställa ned skärpan till 0 för att det skulle bli bra. På F86:an ställer man bara in "PC" på insignalen, så är det klart (i alla fall om man kör 1920x1080 60Hz från datorn). När man ställer in "PC" på F86:an så stänger den av nästan alla bildinställningar som t.ex. skärpa, colour, 100Hz, DNIe o.s.v. vilket gör att jag tycker att skärmen känns mer ämnad till att vara en PC-skärm än de andra. Bildkalibrering för färginställningar görs via grafikkortet (jag körde nVidia:s guide). Jag har prövat att spela lite på den... wow... vilka färger... och 46" !!! Kan för övrigt tillägga att jag inte märkt någon motionblur, 2.5m ifrån TV:n, som jag var rädd för på förhand. B)


Jag tror att alla nyare skärmar från större tillverkare som har släppts under hösten klarar 1080p med pixelmappning utan problem. (Rätta mig om jag har fel). Jag har inte testat min Z3030 med HDMI/DVI ännu, men jag vet att det finns ett PC-mode. Jag har bara kört VGA och då stängs vissa bildinställningar av och iaf VGA har ett eget minne för kontrast, ljusstyrka mm.

3. Toshiban verkar helt klart intressant men det känns som jag vet för lite om skärmen, spec. angånde att använda den som en PC-skärm. Dåligt utbud här i Sverige. Har inte kunnat se den i någon av mina närbutiker :D


Ja, helt klart en stor svaghet med Toshiba. Det ska förhoppningsvis bli lite bättre under vinterhalvåret, det verkar som bl a Hifiklubben har plockat upp dem i sortimentet.

Jag testade och leka lite med 100Hz. För att kunna testa så var jag tvungen och stänga av "PC"-mode på F86:an då 100Hz är helt disabled annars. Säkerligen avstängt av ett bra skäl :). Efter lite nogrannare tester kan jag säga att 100Hz helt klart försämrar skärpan i bilden. Jag tror detta även gäller för alla TV-modeller (Sony, Toshiba). Dock så måste jag medge att det inte hackade lika mycket vid panoreringar på 24fps filmer. Panoreringar blir som mjukast om jag kör 24Hz från datorn och 100Hz:high på F86:an. Just för panoreringar på 24fps filmer tycker jag 100Hz:high var riktigt nice faktiskt. Totalt sett tyckte jag inte 100Hz var någon höjdare oavsett inställning. I vissa sekvenser var det bättre på grund utav att 24fps kan kännas riktigt hackiga ibland. För PC spel i 60Hz finns är det dock bara nackdelar eftersom dessa redan flyter på bra och 100Hz bara sabbar skärpan + att det ser konstigt ut ibland.


Jag kan bara prata för Toshiba (men jag tror att det även gäller Sony), skärpan påverkas inte med 100 Hz påslagen. 100 Hz funktionen på Toshiba är mycket mildare än på Samsung, den är inte alls lika uppenbar som på Samsung. På Samsung ser man direkt att något är annorlunda, skådespelarena verkar nästan frånkopplade från bakgrunden, som om de rörde sig framför en kuliss. På Toshiban så minskar bara juddret något, ibland så önskar jag att det fanns flera lägen (kraftigare) på interpoleringen, men samtidigt så skulle jag knappast använda dessa i längden om de orsakade andra bildproblem.

PS. 1080p filmer från datorn ser grymt bra ut, spec. efter jag kallibrarde TV:n via nVidias inställnings-guide.



Det är väl största nackdelen med TV:n, man blir himla sugen på en HD-DVD/Blu-Ray spelare! :D Jag hade tänkt avvakta in i det längsta p g a formatkriget, det dåliga hyrfilmsutbudet och de skrämmande höga filmpriserna. :D

Men nu känner jag att längtan har ökat rejält och jag har börjat titta på de combo-spelare som släpps den närmaste tiden. Samsungs combo ser mycket intressant ut...men jag ska nog avvakta att de lokalal uthyrarna vaknar och tar in HD-filmer i sortimentet, köpfilm är uteslutet med dagens priser. Jag har dessutom Canal Digital med HD-paketet, så jag får mitt lystmäte (Discovery HD och National Geographic HD, vilken bild... ;) ) Men jag är lite sugen på 24p...

#27

Postad 10 december 2007 - 14:52

Unregistered814f3eb6
  • Unregistered814f3eb6
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Jag tror att alla nyare skärmar från större tillverkare som har släppts under hösten klarar 1080p med pixelmappning utan problem. (Rätta mig om jag har fel). Jag har inte testat min Z3030 med HDMI/DVI ännu, men jag vet att det finns ett PC-mode. Jag har bara kört VGA och då stängs vissa bildinställningar av och iaf VGA har ett eget minne för kontrast, ljusstyrka mm.


Dom flesta klarar det säkert. Efter lite inställningar så fixade även brorsans Sony V3000 detta. Men jag tyckte Samsungen kändes mer skräddarsydd för PC eftersom det bara är att ändra en enda inställning och sedan använda den som vilken monitor som helst (åtminstonde då man kör 1920x1080 men att det bara gällde denna upplösning visste jag inte innan jag köpte).


3. Toshiban verkar helt klart intressant men det känns som jag vet för lite om skärmen, spec. angånde att använda den som en PC-skärm. Dåligt utbud här i Sverige. Har inte kunnat se den i någon av mina närbutiker :D


Ja, helt klart en stor svaghet med Toshiba. Det ska förhoppningsvis bli lite bättre under vinterhalvåret, det verkar som bl a Hifiklubben har plockat upp dem i sortimentet.


Ja med lite mer tester och info hade jag sannolikt valt en Toshiba. Men jag är nöjd trots allt. :lol:

Jag kan bara prata för Toshiba (men jag tror att det även gäller Sony), skärpan påverkas inte med 100 Hz påslagen. 100 Hz funktionen på Toshiba är mycket mildare än på Samsung, den är inte alls lika uppenbar som på Samsung. På Samsung ser man direkt att något är annorlunda, skådespelarena verkar nästan frånkopplade från bakgrunden, som om de rörde sig framför en kuliss. På Toshiban så minskar bara juddret något, ibland så önskar jag att det fanns flera lägen (kraftigare) på interpoleringen, men samtidigt så skulle jag knappast använda dessa i längden om de orsakade andra bildproblem.


Det ingen stor skillnad i försämring av skärpa jag pratar om. Om jag spelar upp en film har jag inte en chans att märka det. Men om jag drar runt en mycket liten text på min PC är den helt klart lite suddigare med 100Hz på. Men det kan ju tänkas att detta bara gäller F86:an.


Det är väl största nackdelen med TV:n, man blir himla sugen på en HD-DVD/Blu-Ray spelare! :D Jag hade tänkt avvakta in i det längsta p g a formatkriget, det dåliga hyrfilmsutbudet och de skrämmande höga filmpriserna. ;)


Ja filmpriserna för blu-ray är helt klart för höga men ack vad snyggt det är. B)

#28

Postad 30 december 2007 - 12:28

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0

Ja filmpriserna för blu-ray är helt klart för höga men ack vad snyggt det är. :blush:

Nej, filmpriserna är inte speciellt höga. Här finns regionfria filmer hos Axelmusic som kostar mellan 100-200 kr, vissa lite mer än 200, men inte många. Jag har köpt många billiga filmer där. Finns t ex Harry Potter-filmerna med svensk text, Resident Evil-boxen, osv.

#29

Postad 05 maj 2008 - 22:16

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
jag skulle utan tvekan slå till på toshiban! Lite dyrare...ja men ljusår bättre (om du frågar mig :P)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.