Har en till film som uppvisar samma symptom dock bara första kvarten men än dock. Det är nya Harry Potter filmen. Så än en gång frågar jag om det någon mer som tycker att senaste Harry Potter filmen uppvisar pixlig bild första kvarten eller om jag har fått ett måndagsex. För jag tycker att det är skandal att nya stora filmer från stora bolag ska hålla usel kvalite!
Usel dvd bildkvalite på moderna filmer
Startad av
thomas79
, Dec 01 2007 11:55
13 svar till detta ämne
Postad 01 December 2007 - 11:55
Har uppmärksammat det tidigare med Oceans Thirteen. Den usla bildkvaliten alltså. Det yttrar sig så att det ser ut som om upplösningen är för låg. Det syns tydligast i ansikten som blir jättetaggiga men också bakgrunder som är oroliga och också taggiga.
Har en till film som uppvisar samma symptom dock bara första kvarten men än dock. Det är nya Harry Potter filmen. Så än en gång frågar jag om det någon mer som tycker att senaste Harry Potter filmen uppvisar pixlig bild första kvarten eller om jag har fått ett måndagsex. För jag tycker att det är skandal att nya stora filmer från stora bolag ska hålla usel kvalite!
Postad 01 December 2007 - 14:21
Hyrde "Lucky You" (http://imdb.com/title/tt0338216/) igår kväll och jag såg exakt samma sak på den dvd:n. Riktigt dålig kvalite på bilden om man jämför med många andra filmer. Provade att slå av och på de olika uppskalningsvarianterna i min PS3:a (som normalt sett brukar ge ett ganska bra resultat mot min Panasonic PX70, 42), men bildens taggighet & orolighet blev inte märkbart bättre tyckte jag.
Alltså att det kan skilja rätt mkt mellan olka dvd:er har jag ju sett förr, men den när utgåvan (vet inte vilket bolag det är som gett ut den) är ett riktigt bottennapp. Man tycker ju att de borde lärt sig föra över filmerna lite bättre vid det här laget... jag menar dvd är ju inte direkt ngt nytt format.
Alltså att det kan skilja rätt mkt mellan olka dvd:er har jag ju sett förr, men den när utgåvan (vet inte vilket bolag det är som gett ut den) är ett riktigt bottennapp. Man tycker ju att de borde lärt sig föra över filmerna lite bättre vid det här laget... jag menar dvd är ju inte direkt ngt nytt format.
Postad 01 December 2007 - 17:07
Senaste Potter är inte bra... de vill väl att vi skall byta till Blu-ray/hddvd...
Postad 01 December 2007 - 17:39
Ja det känns ju så. Känns som att det är medvetet de gör filmerna sämre på dvd. Jag kan inte påminna mig om att jag har någon lite äldre dvd som har samma problem.
Postad 01 December 2007 - 17:40
Senaste Potter är inte bra... de vill väl att vi skall byta till Blu-ray/hddvd...
Skönt att ni säger det det, då är det inte bara jag
Spoiler
Konspirationsteoretikern i mig håller med om misstanken om att det ska gynna HD-formaten vid sida-vid-sida-jämförelser.
Postad 01 December 2007 - 17:55
jag sållar mig till skaran som tycker samma sak. Jag har dock tyckt det ganska länge. Vissa svenska distributörer verkar inte vilja göra ett bra jobb med sina releaser helt enkelt. Nu börjar det dock bli vanligare och vanligare.
Jag vet inte om det är så att de verkligen dragit ner på bitraten för att kunna klämma in filmen på en enkellagers dvd eller om de bara är klantiga. Mina dvdpelare saknar bitratemätare så det är lite svårt att kolla.
Jag vet inte om det är så att de verkligen dragit ner på bitraten för att kunna klämma in filmen på en enkellagers dvd eller om de bara är klantiga. Mina dvdpelare saknar bitratemätare så det är lite svårt att kolla.
Postad 01 December 2007 - 18:15
Sista Vapnet var det sämsta jag har sett på länge. Inte mycket bättre än VHS.
Dessutom distar ljudet något kopiöst, speciellt i centern. Ingen film man ser på med hög volym om man är rädd om
högtalarna... eller kanske ingen film man ser överhuvudtaget iofs
http://www.discshop....t.php...s&&ref=
Dessutom distar ljudet något kopiöst, speciellt i centern. Ingen film man ser på med hög volym om man är rädd om
högtalarna... eller kanske ingen film man ser överhuvudtaget iofs
http://www.discshop....t.php...s&&ref=
Postad 01 December 2007 - 20:38
Låter som om att filmbolagen försöker att påverka folk igenom att dra ner både bild & ljudkvaliten bara därför att dom ska köpa nya grejer.
Det här låter helt galet.
Det här låter helt galet.
Postad 02 December 2007 - 17:33
Gissar att den dåliga bildkvallen beror på allt skräp (läs extramaterial och alternativa kommentatorspår) som som de envisas med att slänga in som drar ner bildkvallen...
Postad 02 December 2007 - 23:04
Jag har tänkt på precis samma sak. Bildkvalitén på Oceans thirteen var rentav usel.
Det lustiga var att de gjorde reklam för HD-DVD och Bluray innan filmen, kändes som en pik på något sätt.
Trodde att det var några inställningar jag hade gjort något galet med på TV:n först, men så var inte fallet.
Det lustiga var att de gjorde reklam för HD-DVD och Bluray innan filmen, kändes som en pik på något sätt.
Trodde att det var några inställningar jag hade gjort något galet med på TV:n först, men så var inte fallet.
Postad 04 December 2007 - 09:15
Skulle ni kunna skriva vilka släpp/releaser det handlar om? Kan mycket väl tänka mig att de nordiska utgåvorna är sämre än de från UK och Australien (exempelvis).
Tycker det är synd att det läggs så lite tid på DVD-utgåvorna, när nu äntligen HDDVD/BluRay kräver bättre utgångsmaterial. DVD kan vara mycket bättre än vad vi får på våra köpfilmer idag. Tycker att Elephants Dream är ett bra exempel på detta. Tittar man i min filmsamling, så är det max 10% av filmerna som jag skulle vilja kalla referensmaterial.
Tycker det är synd att det läggs så lite tid på DVD-utgåvorna, när nu äntligen HDDVD/BluRay kräver bättre utgångsmaterial. DVD kan vara mycket bättre än vad vi får på våra köpfilmer idag. Tycker att Elephants Dream är ett bra exempel på detta. Tittar man i min filmsamling, så är det max 10% av filmerna som jag skulle vilja kalla referensmaterial.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1291 filmer
86 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?