Varför förstärkare?
18 svar till detta ämne
Postad 18 December 2007 - 22:16
jokar
-
jokar
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tjoho!
Är helt ny på ämnet men otroligt intresserad!
Ja har en dator o ett par feta högtalare. Jag antar att det behövs en slags förstärkning däremmellan, men vad?
Jag kan köpa en vanlig dvd-spelare (patetiskt, jag vet, men jag har aldrig fått ett konkret argument till att inte göra det) o köra som förstärkare. från datorn 3,5 mm tele till två rca in i audio ingång på dvd och ut från dvd:n med billigaste högtalarsladd till högtalarna.
Kostnad 990 kr.
Men jag antar att ni som kan rekomenderar något såpnt här:
3,5 mm tele till förförstärkrare som balanserar (varför?) som går till en förstärkare (samma sak som slutsteg eller?) för att till sist gå in till en equaliser (helt onödigt för mina behov?) o sedan gå i guldplätterade kablar till högtalarna?
Kostanad: 35000 kr
GE mig nu konkreta skäl och anvisningar på hur jag ska göra och varför jag gör det!
Postad 18 December 2007 - 22:23
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Förstärkaren är motorn i en ljudanläggning (enkelt förklarat) .
Man har div ljudkällor kopllade till förstärkaren tyd CD dator MP3 spelare . & från förstärnan går ljudet vidare till högtalarna .
Utan att veta vad du har för grejer eller budget så är det lite svårt att rekomendera något .
Men bra förstärkare som har dom flesta finneserna & bra effekt & ett neutralt ljud som passar det mesta är Yamaha .
Postad 18 December 2007 - 22:24
jokar
-
jokar
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Förstärkaren är motorn i en ljudanläggning (enkelt förklarat) .
Man har div ljudkällor kopllade till förstärkaren tyd CD dator MP3 spelare . & från förstärnan går ljudet vidare till högtalarna .
Utan att veta vad du har för grejer eller budget så är det lite svårt att rekomendera något . Men bra förstärkare som har dom flesta finneserna & bra effekt & ett neutralt ljud som passar det mesta är Yamaha .
Jo, men jag har ju verkligen bara en ingångskälla. Datorn. Varför ska jag då välja en bra förstärkare?
Postad 18 December 2007 - 22:52
Anigma
-
Anigma
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Jo, men jag har ju verkligen bara en ingångskälla. Datorn. Varför ska jag då välja en bra förstärkare?
För att du kan inte driva ett par högtalare utan förstärkare. Från datorn kan du bara skicka en lågnivåsignal. Alltså, en signal som är mycket svag. Denna svaga signal förstärks sedan i förstärkaren, därav namnet. I stort sett alla förstärkare har fler än en lågnivå-ingång, så det är inget du betalar många kronor extra för. Sedan är de ju bara att välja. Du får oftast vad du betalar för, så gå in på prisjakt, klicka dig fram till förstärkare och kolla runt lite. En populär förstärkare är Harman Kardons HK 970 för 3500:-. Vill man ha billigare så finns Cambridge Azur 340A SE för 2300:-. Finns även billigare förstärkare än så, beror ju lite på vilken kvalité du vill ha. Vill du komma billigt undan men ändå få bra grejer är beg. marknaden något du för kolla in. Hifimagasinet, blocket och minhembios egna avdelning "Marknaden" till exempel.
Redigerat av Anigma, 18 December 2007 - 22:52.
Postad 18 December 2007 - 22:56
jokar
-
jokar
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
För att du kan inte driva ett par högtalare utan förstärkare. Från datorn kan du bara skicka en lågnivåsignal. Alltså, en signal som är mycket svag. Denna svaga signal förstärks sedan i förstärkaren, därav namnet.
I stort sett alla förstärkare har fler än en lågnivå-ingång, så det är inget du betalar många kronor extra för. Sedan är de ju bara att välja. Du får oftast vad du betalar för, så gå in på prisjakt, klicka dig fram till förstärkare och kolla runt lite. En populär förstärkare är Harman Kardons HK 970 för 3500:-. Vill man ha billigare så finns Cambridge Azur 340A SE för 2300:-. Finns även billigare förstärkare än så, beror ju lite på vilken kvalité du vill ha.
Vill du komma billigt undan men ändå få bra grejer är beg. marknaden något du för kolla in. Hifimagasinet, blocket och minhembios egna avdelning "Marknaden" till exempel. 
Men mitt lilla överdrivna exempel på att använda dvd-spelaren som förstärkare då? Vad är det som man missar när man använder en tex. dvd.spelare som förstärkare eller annan lite "sämre" förstärkare? Ps: vad är en förförstärkare? Vad är ett slutsteg? (skillnader mot förstärkare)
Postad 18 December 2007 - 23:06
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
En DVD som förstärkare ?
Det är så att en DVD lämnar bara lågnivå, den förstärker ingenting i detta fallet !
se det kann du glömma.
Skildnaden mellan en förstärkare är kortsagt att ett slutsteg inte har någon volym kontroll, utan behöver ett förseg för att kunna kontrolera volymen.*
Postad 18 December 2007 - 23:13
jokar
-
jokar
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
En DVD som förstärkare ? Det är så att en DVD lämnar bara lågnivå, den förstärker ingenting i detta fallet ! se det kann du glömma. Skildnaden mellan en förstärkare är kortsagt att ett slutsteg inte har någon volym kontroll, utan behöver ett förseg för att kunna kontrolera volymen.*
Bra svar! nog om dvd:n (äntligen) Så en förstärkare är en kombinerad förförstärkare och slutsteg? Ps i mitt fall behöver jag alltså bara ett slutsteg?
Postad 18 December 2007 - 23:50
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
En DVD som förstärkare ? Det är så att en DVD lämnar bara lågnivå, den förstärker ingenting i detta fallet ! se det kann du glömma. Skildnaden mellan en förstärkare är kortsagt att ett slutsteg inte har någon volym kontroll, utan behöver ett förseg för att kunna kontrolera volymen.* Bra svar! nog om dvd:n (äntligen)
Så en förstärkare är en kombinerad förförstärkare och slutsteg?
Ps i mitt fall behöver jag alltså bara ett slutsteg?
Nja så enkelt är det inte, du måste ha en ingång och utgång som behandlar signalen från Datorn och JA då behöver du en förförstärkare och slusteg alltså en reciver är ett bra val, där allt är samlat och där signal behandlas på ett korrekt sätt.  //CG-47
Postad 18 December 2007 - 23:55
jokar
-
jokar
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Nja så enkelt är det inte, du måste ha en ingång och utgång som behandlar signalen från Datorn och JA då behöver du en förförstärkare och slusteg alltså en reciver är ett bra val, där allt är samlat och där signal behandlas på ett korrekt sätt. 
//CG-47
Och en reciver är en förstärkare med inbyggd radio enligt: Förstärkaren är kärnan i en ljud- och hemmabioanläggning. Skillnaden mellan förstärkare och receiver är att en receiver har en inbyggd radiodel (tuner). En amplifier förstärker signalerna från din ljud eller bildenhet. http://www.pricerunn...erkare-koepraad
Varför skulle en radiodel helt plötsligt förändra läget?
Postad 19 December 2007 - 00:03
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Om du börjar med att tala om vad du har ? vad du vill ha ut av detta ? vad har du för budget ?
Postad 19 December 2007 - 00:07
Unregistered32555851
-
Unregistered32555851
-
Beroende
-
-
1030 inlägg
Jokar, inte för att verka elak men driver du bara med oss? https://www.minhembi...howtopic=143167
Redigerat av Unregistered32555851, 19 December 2007 - 00:11.
Postad 19 December 2007 - 00:11
jokar
-
jokar
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Laptop med 3,5 mm teleplugg utgång, o några stora random högtalare. Kan vara bra/dååliga vet inte än o de spelar ingen större roll. Allt kan köpas nytt. syftet är att få ut bra ljud från datorn, högt ljud/bra ljud, ljudet kan inte bli bättre än ljudkällan själv, vilket inte är på topp, trots nytt externt ljudkort, så de är framförallt volymen som är intressant. Men tråden är till för att få lite baskunskaper. finns de ingen nybörjarordlista? Alltifrån reciver till D/A omvandlare borde finnas med. EFTERLYSES! Jokar, inte för att verka elak men driver du bara med oss?
Haha absolut inte, men jag kan överdriver en del. Jag säger ju gång på gång att tråden ska vara lätt att förstå, det är mycket folk som sitter därute som behöver bättre ljud men inte förstår säg på alla uttryck, o då struntar man i det. Köper en denver stereo med aux ingång och en kabel på clasohlson liksom. Det är synd tycker jag. Jag kan mer om ljud än vad det verkar kanske, (dock behöver jag verkligen svar på alla mina frågor, så ja ######s inte me någon) men om sanningen ska fram så är det inte ofta som man får konkreta svar på frågor om ljud, så jag tycker det är dags för min egen del (och för andras). Tycker inte om när folk förkrånligar tekniken!
Redigerat av jokar, 19 December 2007 - 00:14.
Postad 19 December 2007 - 00:14
Unregistered32555851
-
Unregistered32555851
-
Beroende
-
-
1030 inlägg
Det finns tonvis med bra trådar här på forumet. Jag kunde inte något innan jag började läsa här, gjorde dock något som alla andra nya inte gör JAG sökte en massa och hittade hur mtk bra info som helst.
Postad 19 December 2007 - 10:28
Unregistered2345ed51
-
Unregistered2345ed51
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Okej...
Du får ut 2kanaler genom ljudkortet på datorn via 3.5mm miniplugg. Om du kör med en kabel som har en 3.5mm i ena änden, och två RCA i andra änden, kan du koppla antigen till:
1. en förförstärkare(som kan ta hand om flera olika anslutningar), som i sin tur är kopplad till en förstärkare, som i sin tur är kopplad till högtalarna
2. en kombinerad 2kanals-reciever(skit i radiodelen, använder du den så använder du den, annars inte)
Sen finns det ju andra sätt att ta ut ljudet från datorn... optiskt/koax(digitalt) tex.
Tror du får bättre svar i HTCP forumet faktiskt!
Och skillnaden mellan reciever, förstärkare, och förförstärkare...
förförstärkare: tar hand om ett antal lågnivå-signaler från tex. dator, dvd, cd osv. Det är denna del som har hand om volymen, balans mellan höger och vänster, bas/diskant kontroll etc. Iflerkanals samanhang är det denna del som sköter avkodningen av DD och DTS(om inte dvd-spelaren gör det själv...)
förstärkare: Denna delen tar in en höger och en vänster kanal(stereo, fler om det gäller bio) som lågnivå, och kör signalen genom en transformator, och sedan ut till högtalarna... inget mer.
Man kan även köpa appareter som har dessa delar i samma chassi, och då brukar de kallas för recievers. Om det har med radiodelen att göra vet jag inte men, kanske det...
Det finns öven hemmabiorecievers som kan skicka ut lågnivå signaler och fungera som en ren förförstärkare... Det är en djungel...
Redigerat av Unregistered2345ed51, 19 December 2007 - 10:35.
Postad 19 December 2007 - 10:48
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
Japp Jovial du har rätt ...om man söker efter info så finns det mesta här faktiskt , men precis som du säger så gör nya det aldrig ..hade dom gjort det hade dom inte ens fråga ... Varför skulle en radiodel helt plötsligt förändra läget?
ja det är en radio del i den och vet du det får du liksom med på köpet ..och underlättar din lyssning på radio så du inte behöver köra det via datorn ...kan vara riktigt skönt att knäppa på recivern och låta radion gå i bakrunden när man gör annat. Du säger att du vill ha förenklingar?, Nja så lätt är det inte för vissa saker måste man berätta på ett sätt som kan vara väldigt teknisk i termer...men orsaken till det är att man inte ska missa vissa viktiga saker i sammanhaget, jag tro att dom flesta försöker hålla det så enklet som möjligt , men betänk detta du är ju i ett forum det vi tekniknördar finns och många läser på om saker och vad alla koppliang heter och hur det fungerar och det blir mycket termer i det läget , precis som det mesta i tekiska frågor så är det svårt att beskriva en sak utan att ta med alal väsentligheter och i många fall är det mycket att sätta sig in i.. enklelt sagt så finns det inte alltid LÄTTA svar på frågor....och Elektronik är komplicerat att beskriva...framför allt när man ska börja jämföra produkter, då är det ett måste att gå in på detaljer för annars så förstår man inte olikheterna(om dom finns).. som jag sa innan så är en reciver med alla kopplingar och förförstärkare och slusteg och DAC , och all signal hantering en kompakt maskin som fungerar bra med det du vill ha...och du får helt enklet allt i ett för bra pengar, därför är recivern ett bra val... allternativet är att köpa allt i lösa delar dvs ett försteg, slutsteg, och så ska det vara ett som hanterar all dina önkemål och det kan jag säga direkt att billigare blir det inte iaf, om man nu inte köper beggat då . //CG-47
Redigerat av Unregistered1113, 19 December 2007 - 16:04.
Postad 19 December 2007 - 11:05
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Jag gör ett försök  En helt vanlig stereo, eller ljudets väg från början till slutet. För att kunna spela musik hemma behövs några olika komponenter. Först och främst behövs en ljudkälla, detta kan vara en cd-spelare, lp-spelare, mp3-spelare, dator eller någon annan apparat som kan skicka ut ljud på ett eller annat sätt. Den signal man får ut från sin ljudkälla är en svag elektrisk signal som brukar kallas Lågnivåssignal. Denna signal är en elektrisk representation av ljudet. Ljud i sig är vibrationer (tryckförändringar) i luften, man kan med hjälp av en mikrofon omvandla dessa luftvibrationer till en elektrisk signal med varierande spänning. Spänningen varierar på samma sätt som luftens tryck varierade när musiken spelades. Denna elektriska signal är en analog signal. denna signal kan sparas på till exempel en LP-skiva. Man kan även göra om den analoga signalen till en digital signal. Detta sker i en så kallad AD-omvandlare, AD står för Analog-Digital, dvs analog till digital omvandlare. Detta kan göras på olika sätt men det vanligaste är CD-standarden. Då tar man ett punktvärde (en sampel) från den analoga signalen 44100 gånger per sekund, (44,1kHz) och beroende på hur stark signalen är i varje ögonblick så får den ett värde mellan 0 och 65535, (16 bitar). Det finns ett antal standarder till som tar både fler och färre sampels per sekund och som även har ett större spann av värden att tilldela varje sample, och därmed större noggrannhet. Dock skall tilläggas att CD-standarden är tillräcklig för att teoretiskt kunna återskapa en ljudsignal inom det hörbara området (20-20000 Hz) perfekt. Denna digitala signal kan sedan lagras på t.ex. en cd-skiva eller i en dator. Dock kräver digitalt ljud i detta formatet ganska mycket lagringsutrymme, därför har man kommit på olika sätt att förminska filerna genom att ta bort information som man anser vara överflödig. Detta kan göras på olika sätt med varierande resultat, men det vanligaste är nog mp3 formatet. Tester som har gjorts visar att det är MYCKET svårt att skilja en bra gjord mp3-fil från en icke-komprimerad fil. För att kunna lyssna på musiken som man har digitalt lagrad på datorn eller cd-skivan så krävs det att man gör om signalen till en analog signal igen. Detta sker genom en DA-omvandlare (digital till analog omvandlare). I denna så låter man en elektrisk krets titta på våra sampels som vi har lagrade digitalt och utifrån värdet på dessa reglera spänningen på utgången på apparaten. Spänningen regleras i den takt som formatet vi har sparat vår digitala fil i har. En låt sparad med cd-formatet ska alltså reglera spänningen 44100 gånger per sekund. (UTSVÄVNING: Man skulle kunna tro att detta skulle ge upphov till en signal som ser ut som en trappa jämfört med en signal som varit analog hela tiden, så är dock inte fallet eftersom man varit så fiffig i konstruktionen av cd-spelare att man använder en matematisk funktion kallad sinc för att återskapa den analoga signalen, detta gör att den återskapade analoga signalen blir lika kontinuerlig och fin som originalsignalen ända upp till halva samplingsfrekvensen, dvs 22050 Hz. Jag kan gräva fram mer information om detta om någon är intresserad.)Nu har vi då alltså våran lågnivåsignal ut ifrån vår signalkälla. Vi har dock en bit kvar om vi vill kunna lyssna på musik i våra högtalare. Lågnivåsignalen är som tidigare nämnt mycket svag, därav namnet, och den har konstant volym. Det vore därför praktiskt om man kunde reglera volymen på signalen så man slapp lyssna på samma volym hela tiden. Detta görs i en Förförstärkare. Signalkällan kopplas ihop med förförstärkaren med en så kallad lågnivåkabel. Dessa finns i olika typer beroende på vad man har för anslutningar på sina apparater, det finns även adaptrar för olika sorters kontakter. De vanligaste kontakttyperna kallas: RCA och XLR. Datorer och mp3-spelare brukar ofta ha 3,5mm stereoutgång för hörlurar, dessa går också utmärkt att koppla in till en förförstärkare. I förförstärkaren regleras volymen på vår ljudsignal. den signal som kommer från vår signalkälla är allt som oftast på maxvolym, speciellt om det är en cd-spelare eller annan apparat utan egen volymkontroll, därför måste ofta volymkontrollen i förförstärkaren SÄNKA vår lågnivåsignal ytterligare innan den skickas till slutstegen. Många förförstärkare har också möjlighet att justera ljudet med hjälp av t.ex. baskontoll, diskantkontroll, balans mellan höger och vänster kanal. Man kan också oftast koppla in flera olika signalkällor till förförstärkaren och sedan välja vilken man vill lyssna på för tillfället. Efter förförstärkaren kommer slutsteget. Det är här som vår svaga signal, som vi nu kan justera volymen på, ska förstärkas så att den blir stark nog för att orka driva våra högtalare. Det enda slutsteget gör är att förstärka signalen från förförstärkaren. Även mellan förförstärkare och slutsteg används lågnivåkabel. En FÖRSTÄRKARE är en apparat där man har FÖRFÖRSTÄRKARE och SLUTSTEG i samma låda. En RECIEVER är som tidigare nämnts en FÖRSTÄRKARE med inbyggd radio. Många använder dock ordet reciever som en slarvig benämning för en hemmabioreciever, dvs en reciever med möjligheter för surroundljud. Det finns även gott om stereorecievers, alltså en reciever för 2-kanaligt ljud. Efter slutstegen har vi nu en förstärkt signal som kan driva ett par högtalare. Denna signal, som kallas högnivåsignal, kräver lite kraftigare kablar än lågnivåsignalen. Det enklaste man kan använda är vanlig lampsladd som är anpassad för högnivåsignaler. Denna signalen går sedan in i högtalaren. Högtalaren fungerar som en omvänd mikrofon, istället för att göra om vibrationerna i luften till en elektrisk signal så gör den om den elektriska signalen till vibrationer i luften. Den elektriska signalen skickas genom en spole i högtalarelementet som sitter i en magnet. I spolen skapas ett magnetfält av den elektriska signalen, detta magnetfält svänger i takt med signalen. På grund av att vi har en konstant magnet runt om spolen så kommer denna konstanta magnet att försöka repellera/attrahera spolen i takt med musiken. Detta gör att spolen kommer att flytta sig fram och tillbaka i takt med den elektriska signalen. Vid spolen är högtalarkonen fäst och denna kommer då att följa med spolens rörelser och putta och dra i luften framför, och detta skapar vibrationer i luften som vi kan höra. Sammanfattning: För att kunna lyssna på musik i högtalare krävs en signalkälla, t.ex dator eller cd-spelare. Efter denna krävs något som reglerar volymen på musiken, nämligen en förförstärkare, även kallat försteg, och sedan något som förstärker ljudsignalen, nämligen ett slutsteg. Dessa två funktioner ingår i en Förstärkare. Till förstärkaren kopplar man sina högtalare. Fotnot: Det går att koppla en cd-spelare direkt till ett slutsteg men då får man alltid lyssna på maxvolym och det kan vara skadligt både för förstärkaren, högtalaren och hörseln. Om man däremot har en dator eller mp3-spelare som ljudkälla eller någon annan apparat som har en inbyggd volymoontroll så går det alldeles utmärkt att koppla den direkt till ett slutsteg och reglera volymen i källan istället. Man kan även koppla en lågnivåutgång på t.ex en cd-spelare eller dator direkt till ett par högtalare, men det är inget jag rekommenderar, dels så blir volymen mycket svag samt att apparaterna kan ta skada av det, till och med helt få sönder, dock har jag provat att koppla min mobiltelefons hörlursutgång till mina högtalare och det gick alldeles utmärkt men det blev väldigt svag volym  har jag glömt något? har jag varit otydlig? har jag sagt något galet? Vill någon veta mer? Mvh Håkan
Postad 19 December 2007 - 11:14
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
förstärkare: Denna delen tar in en höger och en vänster kanal(stereo, fler om det gäller bio) som lågnivå, och kör signalen genom en transformator, och sedan ut till högtalarna... inget mer.
Det är inte sant, ljudsignalen går aldrig genom transformatorn. Transformatorn används för att göra om växelspänningen från vägguttaget till en likspänning som ligger över transistorerna i slutsteget. In till transistorerna skickas den svaga lågnivåsignalen som förstärks genom att transistorerna "kopierar" den svaga signalen men gör den mycket starkare med hjälp av spänningen från transformatorn, något förenklat.
Postad 19 December 2007 - 16:52
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1450 inlägg
...Transformatorn används för att göra om växelspänningen från vägguttaget till en likspänning som ligger över transistorerna i slutsteget...
Njaa, det var inte heller sant  Transformatorn transformerar om spänningen (230 V) till en annan spänning, i dessa sammanhang till en lägre. Sedan är det likriktaren som gör om växelspänningen till likspänning. Annars var det bra rättelser och info du gav
Postad 22 December 2007 - 15:53
jokar
-
jokar
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag gör ett försök 
En helt vanlig stereo, eller ljudets väg från början till slutet.
...
En FÖRSTÄRKARE är en apparat där man har FÖRFÖRSTÄRKARE och SLUTSTEG i samma låda. En RECIEVER är som tidigare nämnts en FÖRSTÄRKARE med inbyggd radio. Många använder dock ordet reciever som en slarvig benämning för en hemmabioreciever, dvs en reciever med möjligheter för surroundljud. Det finns även gott om stereorecievers, alltså en reciever för 2-kanaligt ljud.
....
Sammanfattning: För att kunna lyssna på musik i högtalare krävs en signalkälla, t.ex dator eller cd-spelare. Efter denna krävs något som reglerar volymen på musiken, nämligen en förförstärkare, även kallat försteg, och sedan något som förstärker ljudsignalen, nämligen ett slutsteg. Dessa två funktioner ingår i en Förstärkare. Till förstärkaren kopplar man sina högtalare.
Fotnot: Det går att koppla en cd-spelare direkt till ett slutsteg men då får man alltid lyssna på maxvolym och det kan vara skadligt både för förstärkaren, högtalaren och hörseln. Om man däremot har en dator eller mp3-spelare som ljudkälla eller någon annan apparat som har en inbyggd volymoontroll så går det alldeles utmärkt att koppla den direkt till ett slutsteg och reglera volymen i källan istället. Man kan även koppla en lågnivåutgång på t.ex en cd-spelare eller dator direkt till ett par högtalare, men det är inget jag rekommenderar, dels så blir volymen mycket svag samt att apparaterna kan ta skada av det, till och med helt få sönder, dock har jag provat att koppla min mobiltelefons hörlursutgång till mina högtalare och det gick alldeles utmärkt men det blev väldigt svag volym 
har jag glömt något? har jag varit otydlig? har jag sagt något galet? Vill någon veta mer?
Mvh Håkan
Fller Håkan åt SVENSKA FOLKET! Så fruktansvärt konkret, men ändå riktig och duktig på "sitt område"! Det var den bästa beskrivngen någonsin och nu kan jag ge mig in i ljud-djungeln på riktigt och iaf känna mig lite mer orienterad! TACK Håkan! God jul på er alla teknik-freaks!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|