När tror ni dvd'n kommer att dö? Första hostningarna hörs redan tycker jag...
Postad 24 December 2007 - 00:13
När tror ni dvd'n kommer att dö? Första hostningarna hörs redan tycker jag...
Postad 24 December 2007 - 00:19
Blu-ray vs HD-DVD vs DVD
Baserat på trafik från Prisjakt till butik V48-50 2007.
Film-typ Andel trafik
DVD-filmer 89.11 %
Blu-Ray-filmer 8.27 %
HD DVD-filmer 2.62 %
Sifforna är rätt tydliga iaf
Men DVD är säkert på väg att fasas ut men det kommer nog ta lång tid.
Postad 24 December 2007 - 01:34
Det lär dröja innan de har gått över till antingen HD-DVD eller Blu-ray.
Postad 24 December 2007 - 05:55
Postad 24 December 2007 - 10:16
Sen finns ju alla elektronikkedjor som försöker tuta i folket att det är nödvändigt med de nya formaten och några går nog säkert på det.
Hur lång tid tog det inte för VHS att försvinna vid dvdns inträde? Och ändå var det ett format som så mycket mer skilde sig från dvd än vad HDdvd och blueray gör från dvd.
Redigerat av Unregisterede10e9503, 24 December 2007 - 10:29.
Postad 24 December 2007 - 11:35
Men jag tror inte att bd och hddvd måste ner i priser som 59:- för att dvd ska dö. När dvd slog igenom kostade de rätt mycket mer än vhs, men det var inget hinder då. Varför skulle det vara det nu?
Postad 24 December 2007 - 12:04
Jag tror det beror mycket på när formatens pris kommer närmare DVDns. Många köper ju en DVD-spelare för 400 kr och för det priset kommer man nog aldrig få en HDVDVD eller Blue-ray.
Det tror jag. De första dvd-spelarna kostade mer än vad en blu ray-spelare kostade nya. Nu kan man få en dvd-spelare för 400 som du skriver. Klart det kommer bli lika för blu ray/hd dvd.
Postad 24 December 2007 - 12:15
Sen tror jag oxå att dvd kommer leva kvar ändå tills marknaden har bestämt sig för antingen Blu-ray eller HDDVD, än så länge konkurrerar dessa två format nästan mer med varandra än med DVD.
Det är åtminstone vad jag tror
EDIT: GOD JUL
EDIT 2: okej då, Blu-ray
Redigerat av Unregisteredddb310e6, 24 December 2007 - 13:41.
Postad 24 December 2007 - 12:45
Det heter BLU-RAY!!!! Inte Blue som färgen blå!!
Angående topicen så tror jag det kommer hänga med i ett par år till.
Själv har man lämnat det formatet
Nu är det HD DVD och Blu-Ray som gäller!
Postad 24 December 2007 - 12:55
Själv hoppas jag att det aldrig händer.
Men jag tror inte att bd och hddvd måste ner i priser som 59:- för att dvd ska dö. När dvd slog igenom kostade de rätt mycket mer än vhs, men det var inget hinder då. Varför skulle det vara det nu?
Därför att dvd tar mindre plats än vhs, är ett smidigare format rent handhavandetekniskt än vhs, bättre bild, ljud osv. Ett trevligare samlingsformat på alla sätt och vis. Roligt att samla på sig. När det stora genombrottet kom för dvd var världen redo. Då hade vi haft vhs i nästan 20 år och behövde nåt nytt. Det är sån markant skillnad mellan vhs och dvd.
Så mycket är det inte som skiljer mellan dvd och BLU-RAY/HDDVD. Och dvd har funnits i knappt 10 år eller så.
Postad 24 December 2007 - 13:02
Postad 24 December 2007 - 13:04
Men har man alla förutsättningar för att utnyttja hd ordentligt så är det väl rätt stor skillnad mot dvd, inte riktigt som vhs mot dvd men jag tror att det finns något där.
Postad 24 December 2007 - 13:09
Fast det kanske bara är jag som är lite trög, jag har t.ex. ännu inte köpt min första CD-spelare...
Postad 24 December 2007 - 13:21
Men att hddvd går in i dimman före dvd känns väl sådär troligt.
Jag tror att folk börjar vilja ha valuta för sina hd-readyburkar de köpt och kommer att välja bort dvd så fort hd-formaten kommer ner i samma nivå som dvd ligger på nu. Det borde väl bara ta några få år?
Postad 24 December 2007 - 14:45
Nä, DVD'n lär finnas kvar länge och HD-filmerna blir mest för entusiaster.
Postad 24 December 2007 - 14:54
Jag har rätt många filmer och det vore ju synd och skam om man måste börja samla om dem på nya format.
Postad 24 December 2007 - 15:15
Postad 24 December 2007 - 19:06
Tja en Blu-Ray spelare kostar ca 3800 spänn idag och en HD-DVD kostar 2000 så priserna går ner men det kommer ta ett tag innan DVD försvinner.
Jo men dom är ju ingen kvalite på, vill du ha kvalitet får du ge mycket mer än så!!
Sedan så hyrs det även ut VHS än så DVD lär aldrig dö men HDDVD ochBlu-Ray kommer va ett alternativ för DVD i framtiden tror jag!!
Postad 24 December 2007 - 22:13
Tja en Blu-Ray spelare kostar ca 3800 spänn idag och en HD-DVD kostar 2000 så priserna går ner men det kommer ta ett tag innan DVD försvinner.
Jo men dom är ju ingen kvalite på, vill du ha kvalitet får du ge mycket mer än så!!
Sedan så hyrs det även ut VHS än så DVD lär aldrig dö men HDDVD ochBlu-Ray kommer va ett alternativ för DVD i framtiden tror jag!!
De billigaste HD DVD och BD-spelarna ger MYCKET bättre bild och ljud än världens dyraste och bästa DVD-spelare så det beror ju på hur man mäter kvalitet.
För mig är DVD redan dött. Jag kommer knappast att köpa mer än en handfull fler DVD-filmer och jag har samlat på mig ca 170 HD DVD och BD-filmer. DVD är bara såå mycket sämre på alla sätt. Sen förstår jag att det svider när folk börjar inse att DVD-samlingen inte är så ball som det verkade för ett år den, men det är ju bara teknikens naturlagar. Min BD och HD DVD-samling kommer att vara näst intill värdelös om några år när någor nytt och bättre kommit men det gäller att njuta idag av det bästa som finns nu.
God jul! Kämpa inte emot HD-trenden. Det är lika pinsamt som att vara VHS-nostalgiker.
Postad 24 December 2007 - 22:19
Postad 24 December 2007 - 22:23
God jul! Kämpa inte emot HD-trenden. Det är lika pinsamt som att vara VHS-nostalgiker.
Jo jag tänker inte ge mig, har varit nära några gånger men det är helt enkelt inte värt. Det känns kasst att man ser på en film för teknikens skull snarare än filmen som ett konstverk. En bra film kvittar väl igentligen hur den ser ut, eller?
Postad 24 December 2007 - 22:25
Postad 25 December 2007 - 09:15
Postad 25 December 2007 - 10:47
Jojo, så kan man ju säga. Men det verkar ju bara handla om värden som egentligen inte har nåt värde. Inte bryr väl jag mig om hur ball min dvd-samling är eller blir. Jag har den till skillnad från många andra för min egen skull och inte för att impa på andra. Och jag är sedan gammalt emot trender. Trender är ju bara......trender. Som folk hoppar på för att vara inne. Jag har ett inneboende motstånd mot trender. Dom är till för att brytas. Vem vill vara som alla andra? Det är däremot pinsamtTja en Blu-Ray spelare kostar ca 3800 spänn idag och en HD-DVD kostar 2000 så priserna går ner men det kommer ta ett tag innan DVD försvinner.
De billigaste HD DVD och BD-spelarna ger MYCKET bättre bild och ljud än världens dyraste och bästa DVD-spelare så det beror ju på hur man mäter kvalitet.![]()
För mig är DVD redan dött. Jag kommer knappast att köpa mer än en handfull fler DVD-filmer och jag har samlat på mig ca 170 HD DVD och BD-filmer. DVD är bara såå mycket sämre på alla sätt. Sen förstår jag att det svider när folk börjar inse att DVD-samlingen inte är så ball som det verkade för ett år den, men det är ju bara teknikens naturlagar. Min BD och HD DVD-samling kommer att vara näst intill värdelös om några år när någor nytt och bättre kommit men det gäller att njuta idag av det bästa som finns nu.![]()
I grund och botten handlar det bara om hur mycket man bryr sig om att vara inne eller ute
Edit: Finns bara ett sätt som dvd är sämre på: Bilden. Så att säga att dvd är såå mycket sämre på alla sätt och vis är inte helt rättvist. Det finns även ett sätt som blu-ray/Hddvd är sämre på: Priset, hehehe
Redigerat av Unregisterede10e9503, 25 December 2007 - 10:58.
Postad 25 December 2007 - 11:18
http://www.loudness....lm.php?id=18535
Postad 25 December 2007 - 12:50
Jojo, så kan man ju säga. Men det verkar ju bara handla om värden som egentligen inte har nåt värde. Inte bryr väl jag mig om hur ball min dvd-samling är eller blir. Jag har den till skillnad från många andra för min egen skull och inte för att impa på andra. Och jag är sedan gammalt emot trender. Trender är ju bara......trender. Som folk hoppar på för att vara inne. Jag har ett inneboende motstånd mot trender. Dom är till för att brytas. Vem vill vara som alla andra? Det är däremot pinsamtTja en Blu-Ray spelare kostar ca 3800 spänn idag och en HD-DVD kostar 2000 så priserna går ner men det kommer ta ett tag innan DVD försvinner.
De billigaste HD DVD och BD-spelarna ger MYCKET bättre bild och ljud än världens dyraste och bästa DVD-spelare så det beror ju på hur man mäter kvalitet.![]()
För mig är DVD redan dött. Jag kommer knappast att köpa mer än en handfull fler DVD-filmer och jag har samlat på mig ca 170 HD DVD och BD-filmer. DVD är bara såå mycket sämre på alla sätt. Sen förstår jag att det svider när folk börjar inse att DVD-samlingen inte är så ball som det verkade för ett år den, men det är ju bara teknikens naturlagar. Min BD och HD DVD-samling kommer att vara näst intill värdelös om några år när någor nytt och bättre kommit men det gäller att njuta idag av det bästa som finns nu.![]()
God jul! Kämpa inte emot HD-trenden. Det är lika pinsamt som att vara VHS-nostalgiker.Och sen är det ju oxå så att många har barn. Då kan man inte hålla på att importera, som jag fattar att många gör med sina blu-ray/Hddvds eftersom utbudet inte är så stort här hemma. Då måste man ha svensk text eller tal. Finns ju inte på utländska filmer.
I grund och botten handlar det bara om hur mycket man bryr sig om att vara inne eller ute
Edit: Finns bara ett sätt som dvd är sämre på: Bilden. Så att säga att dvd är såå mycket sämre på alla sätt och vis är inte helt rättvist. Det finns även ett sätt som blu-ray/Hddvd är sämre på: Priset, hehehe
Inte bara bilden, ljudet är också ljusår bättre
Har man börjat titta på blu-ray/hd dvd så vill man knappt återvända till den "sunkiga" dvd:n
Postad 25 December 2007 - 12:57
Jag tror att det finns väldigt mycket mer att hämta från en dvd, om filmfolket ville mastra ordentligt. Precis som med cd.
Postad 25 December 2007 - 13:46
Edit: Jag har fortfarande tjock-tv och känner att jag sätter ganska nöjd så också. Har inget behov av högupplöst BR/HD. Film är kul men inte livsviktigt. Det är innehållet, känslan, storyn som är viktig, inte hyperdetaljerad bild. Se, så många problem ni har med förstärkare, HDMI, konverteringar osv bara pga en tv. Föredrar den varma bild min tjockis förmedlar framför klinisk, kall lcd. Och sen upplever jag att bilden är mer naturlig med crt. Bilden blir lätt lite förvrängd med lcd/plasma.
Redigerat av Unregisterede10e9503, 25 December 2007 - 14:02.
Postad 25 December 2007 - 14:17
på HD givetvis!!
Dock är skillanden mellan DVD och HD på bild och ljud betydligt större än vad det var mellan
DVD och VHS , specarna talar för sig själva också!!
Sen ser DVD betydligt bättre ut på en gammal tjock TV än vad det gör på större plasma/lcd eller
projektorer.
Finns ju DVD filmer som ser bra ut och de ser ju ännu bättre ut scalade i en shysst HD spelare eller
en dyr DVD som i dagsläget är att kasta pengarna i sjön enligt mig. Dock ser ju de flesta DVD:er
dåliga ut och den sämsta HD film piskar dem rätt lätt..
Det är grymt att se om filmer i HD med både mkt bättre bild och ljud, man ser och hör detaljer man inte
trodde fanns.
För mig är film viktigast och äger därför alla 3 formaten, har alltid jagat de bästa utgåvorna på
DVD för bild och ljud och det är en fröjd att hitta dem i HD även om utbudet fortfarande är
begränsat till förmån för DVD men visst njuter man av film på DVD med men inte på samma sätt..
Postad 25 December 2007 - 15:51
Postad 25 December 2007 - 22:10
Jag håller med dej, skulle aldrig låta mej luras av tekniken på det sättet att jag följer trender varje gång det kommer nåt nytt!!God jul! Kämpa inte emot HD-trenden. Det är lika pinsamt som att vara VHS-nostalgiker.
Jo jag tänker inte ge mig, har varit nära några gånger men det är helt enkelt inte värt. Det känns kasst att man ser på en film för teknikens skull snarare än filmen som ett konstverk. En bra film kvittar väl igentligen hur den ser ut, eller?
DVD RULAR fortfarande för min del, får se i framriden men nu duger det JÄTTEBRA!!
Köpte mej en Denon för 7800 för några mån sen och bilden är grym på den!!
Postad 26 December 2007 - 10:03
Näe.....tror knappast ljusår bättre. Ärligt?? Hör du så stor skillnad som du vill påstå? Knappast. Kanske en liten förbättring ljudmässigt om ens det. Det är lätt att vara lyrisk över ett nytt format, men jag tror det är nyhetens behag mycket. Och sen gissar jag på att nu när formatet är nytt lägger tillverkarna ner allt dom har för att få bild och ljud perfekt för att övertyga folk. Medan dom inte längre bryr sig så mycket om att göra detsamma på dvd. Kom igen om ett par år när BR/HD blivit lite mer etablerat. Då får man nog se och höra sunkiga exemplar även där. Kolla på sacd och dvd-audio. Visst finns det en liten förbättring gentemot cd hos dessa format, men inte så det är ljusår direkt. Om det var så, varför har dessa format inte kommit fram bättre? Därför att de flesta upplever att förbättringen inte är värd prisskillnaden.
Edit: Jag har fortfarande tjock-tv och känner att jag sätter ganska nöjd så också. Har inget behov av högupplöst BR/HD. Film är kul men inte livsviktigt. Det är innehållet, känslan, storyn som är viktig, inte hyperdetaljerad bild. Se, så många problem ni har med förstärkare, HDMI, konverteringar osv bara pga en tv. Föredrar den varma bild min tjockis förmedlar framför klinisk, kall lcd. Och sen upplever jag att bilden är mer naturlig med crt. Bilden blir lätt lite förvrängd med lcd/plasma.
Joo, ljudskillnad är där så det märks tydligt! Man ska inte dömma nått man inte sett eller hört på riktigt.
Men det är klart har du tjocktv så är det inte lönt att satsa på HD grejer.
Postad 26 December 2007 - 11:29
Visst kan det vara så att bilden är grym på den men du är fortfarande låst vid en rätt så usel upplösning på filmerna (i jämförelse med HD-formaten). Dock hänger det väldigt mycket ihop med vad man har för bildvisare. På en tv under 40 tum blir skillnaden inte lika markant som på en 100 tums full-HD bild.Köpte mej en Denon för 7800 för några mån sen och bilden är grym på den!!
Postad 26 December 2007 - 11:35
Visst kan det vara så att bilden är grym på den men du är fortfarande låst vid en rätt så usel upplösning på filmerna (i jämförelse med HD-formaten). Dock hänger det väldigt mycket ihop med vad man har för bildvisare. På en tv under 40 tum blir skillnaden inte lika markant som på en 100 tums full-HD bild.Köpte mej en Denon för 7800 för några mån sen och bilden är grym på den!!
Säkert men jag är asnöjd och följer inte trender så fort det kommer en ny, även om jag har råd!!
Postad 26 December 2007 - 21:17
DVD kan man inte räkna bort, speciellt med dvd spelare som skalar upp bilden, e.g. PS3, som gör ett kanon jobb med dvd filmerna.
I.Robot och Gladiator är inte fy skam utgåvor på dvd.
DVD kommer inte dö ut i första taget, det är ju medel svensson som kanske nyligen köpt en dvd spelare och alla dessa rea backar på stor marknaderna, 2 för 99:- gör nog sitt, tar emot ibland att köpa en hd film för 250:-
Cheers
Postad 26 December 2007 - 21:50
Bildmässigt är det riktigt bra kvalitet på dessa spelare. Själv tror jag DVD formatet kommer hålla i sig starkt i minst fem år till.
Postad 28 December 2007 - 10:24
Jag håller med dej, skulle aldrig låta mej luras av tekniken på det sättet att jag följer trender varje gång det kommer nåt nytt!!God jul! Kämpa inte emot HD-trenden. Det är lika pinsamt som att vara VHS-nostalgiker.
DVD RULAR fortfarande för min del, får se i framriden men nu duger det JÄTTEBRA!!
Köpte mej en Denon för 7800 för några mån sen och bilden är grym på den!!
För min del så är det inte HD-trenden jag kämpar emot, utan blu-ray eller HD-DVD. Sanslöst att det inte kunna enades om ett format, när livslängden ändå bara kommer att vara högst fem år innan Red-ray och Plasma-Beam och Tripple-ray och Multi-beam.ray och...
Postad 28 December 2007 - 14:01
Det känns lite som ni aldrig ens sett en film på blu-ray eller hd-dvd? Det är ju en ny värld som öppnar sig
Dvd tror jag kommer leva i alla fall 10 år till som ett stort format .. sen ytterligare 10 år på den nivå som vhs ligger nu.
Postad 28 December 2007 - 14:08
Anser att 250:- för en film är åt helsike för mycket +att det inte känns så säkert att börja stor handla in ett format när det är 2 st som slåss om marknaden!!
Blir nog att lugna sej nåt/nåra år innan så man ser vad som kommer överleva!!
Kanske bägge vem vet
Postad 28 December 2007 - 14:10
Jag köper enbart "ta två och betala för 1" från utlandet. Brukar landa på ungefär 200:- för två filmer, ibland fastnar det i tullen, då blir det lite mer men fortfarande billigare än i Sverige.Det ändå orsaken jag inte hoppat in på hd-dvd eller bluray är priset!!!
Anser att 250:- för en film är åt helsike för mycket +att det inte känns så säkert att börja stor handla in ett format när det är 2 st som slåss om marknaden!!
Blir nog att lugna sej nåt/nåra år innan så man ser vad som kommer överleva!!
Kanske bägge vem vet
Amazon tex har nästan alltid erbjudanden.
Postad 28 December 2007 - 15:12
eller varför inte ta och fråga industrin om dom borde kunna tala om det
Postad 28 December 2007 - 15:34
Vill inte kritisera någon , men jag kan inte förstå varför man köper en ny DVD spelare idag.
Verkar som en del här inte har sett hur HD låter och ser ut. De är väldigt stor skillnad.
HD spelarna idag gör ju ett kanon jobb med alla gamla DVD rullar.
Just nu är det ju billigare än någonsin med HD film. Finns massa tag 3 för 2 osv. Priserna är låga på HDdvd för att man kan köpa dem i USA. man får storfilmer under eller runt 200:- ofta billigare än storfilms DVD i sverige. ( och tidigare)
Dock så kommer DVD leva länge till.....vem kan sluta springa i REA backarna
Postad 28 December 2007 - 15:35
Där det inte finns 40"+ bildvisare spelar det ingen roll om du har DVD eller HD-formaten. Samma sak gäller för ljudet.
Jag har flera filmer på Blu-Ray (Ps3) men det ger ingen match åt min riktiga dvd-spelare (Lexicon RT-10). Lljudet är bra mycket bättre. Bildkvalitéten varierar, vissa Blu-Ray filmer är bättre men långt ifrån dom flesta.
Och då kör jag mot 100" projje, Sony HS-60.
För övrigt tror jag inte att vi kommer ha 1 format i framtiden, snarare fler!. Filmbolagen har ju redan nu greppat att man kan ge ut fler format och mer valmöjlighet åt konsumenterna. Det säljs ju musik på bra många olika format fortfarande, även vinyl!.
Postad 28 December 2007 - 15:50
Det känns som att din projektor inte kan göra filmerna rättvisa. Jag har ännu så länge inte råkat ut för en film som ser bättre ut på dvd än på något av HD-formaten.Jag har flera filmer på Blu-Ray (Ps3) men det ger ingen match åt min riktiga dvd-spelare (Lexicon RT-10). Lljudet är bra mycket bättre. Bildkvalitéten varierar, vissa Blu-Ray filmer är bättre men långt ifrån dom flesta.
Och då kör jag mot 100" projje, Sony HS-60.
När det gäller ljudet så hänger mycket ihop med mastringen. Fast om man lämför t ex matrix på dvd och matrix på hddvd så föredrar jag Dolby True HD spåret alla dagar i veckan.
Postad 28 December 2007 - 18:04
Har vi inte viktigare saker att lägga våran energi på??
Jag tycker visst det är coolt med Blu-Ray och HDDVD men känns inte aktuellt för mej JUST NU, får se om nåt år el 2 och som nån annan sa det kommer alltid nya saker så varför hoppa på tåget varje gång det rullar ett nytt??
Nä ta det lugnt alla ni som fortfarande håller fast vid DVD formatet som jag!!
Ha det bäst alla och gott nytt år oavsett om du gillar det nya el det som har funkat i 10 år!
Redigerat av Lion_Paw, 28 December 2007 - 18:05.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 filmer
1 bild
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?