Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dålig bild och ljud på alla Planet Earth DVD?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 December 2007 - 23:47

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Jag fick Planet Earth på DVD (den svenska utgåvan från SF) i julklapp, men redan under titelbilden blev det uppenbart att bilden är kvaddad. Svart är grått. Lite hoppande fram och tillbaks avslöjar att det är fel rakt igenom. Så här såg det inte ut när den gick på SVT. Så här ska det inte se ut.

Min gamla hederliga tjock-tv har alla bildförvanskningar avstängda och inga problem med att återge svärta. SF-introt och menyerna har korrekt svärta, men inte själva innehållet. Jag antar att folk med billiga LCD-apparater och alla bildförvanskningar påslagna inte märker av det här eftersom den felaktiga svartnivån drunknar i en redan kvaddad bild.

Problemet består förmodligen i att videonivåer har marginaler för att undvika klippning. Av skalan från 0 till 255 i en 8-bitars signal ligger svart på värdet 16 och vitt på värdet 235 (på skalan 0 till 1023 i 10-bitars signal ligger svart på värdet 64 och vitt på värdet 940).

Om en del i signalkedjan "korrigerar" nivåerna till videonivå i en signal som redan har videonivåer på grund av en felaktigt gjord inställning, så händer det här. Svart blir mörkgrått och vitt ljusgrått. En del TV-kanaler har haft det här problemet. Och tydligen har Planet Earth det likaså. Fan också! :D

Vet någon om det är samma fel på den brittiska utgåvan? Har det korrigerats i den svenska i en senare pressning?

Tillägg: Jag mindes att jag läst någonstans om att berättarrösten bitvis svajade mellan kanalerna på Planet Earth. Jag bestämde mig för att lyssna lite på ljudet på första och andra delen.

Visst svajar berättarrösten - mellan samtliga kanaler! Och var känner man igen det problemet ifrån då? Jo, matrisavkodare som exempelvis Dolby Pro Logic. Där läcker ljudet över mellan kanalerna eftersom matrisavkodaren inte perfekt kan matcha nivåerna för att helt släcka ute oönskat ljud.

Det här är inte den äkta 5.1-mixen! De har tagit 2-kanalmixen och kört den genom någon matrisavkodare, exempelvis Dolby Pro Logic II, för att få ut 5.1. Ljudet är instabilt, diffust, distar vid höga nivåer och saknar dynamiken som originalljudet hade.

Det känns som en billig piratkopia - men det är inte det, utan den officiella svenska utgåvan. Det här är lurendrejeri. Förbannade klåpare! :)

Redigerat av Zacabeb, 25 December 2007 - 11:55.

Postad 28 December 2007 - 11:11

5150slaktaren
  • 5150slaktaren
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Köpte Planet Earth på DVD ungefär 2 månader sen, och blev ruggigt besviken på bilden. Just svärtan är katastrofalt dålig. Trodde först att tv:n (px700) fått fnatt, men jag testade samma dvd på min gamla CRT och det var samma problem där.Trodde att man skulle få en riktigt häftig bildupplevelse på DVD, det såg ju grymt ut på SVT, och jag trodde att DVD:n skulle vara strået vassare, men jag kollade bara på ett avsnitt pga den urdåliga bildkvalitén. Nu står dvd-boxen i hyllan och samlar damm :)

Postad 04 January 2008 - 21:35

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Jag fick igår hem den brittiska utgåvan som jag beställt via nätet. Skillnaden är slående.

Bilden är även på den hårt komprimerad med tre avsnitt på varje skiva istället för två, men svärtan är korrekt. Att det är tre avsnitt per skiva beror på att skiva fem tillägnas Planet Earth - The Future, som inte finns med på SF:s utgåva. På den brittiska utgåvan är bilden alltså tittbar. Har man en större TV bör man nog dock se serien från HD DVD eller Blu-ray.

Ljudet på den brittiska utgåvan är den äkta 5.1-mixen och låter förstås helt annorlunda än den usla uppmixen på SF:s utgåva. Lika bra som det gjorde när serien gick på SVT, med andra ord. Ljudbilden är stabil och detaljerad och dynamiken kör helt över SF:s klockradioljud. Den äkta LFE-kanalen finns därmed också kvar och gör att effekter som dånande vattenfall och vind, för att inte tala om musiken, känns av rejält. Det kan man ju inte säga om det livlösa ljudet på SF:s utgåva.

Där SF:s utgåva låter burkig om den nedmixas till vanlig stereo, på grund av att den har en generation upp- och nedmix för mycket, låter den brittiska utgåvan även där som den ska givet förutsättningarna. Vind låter som vind, inte som en dammsugare. Även om man lyssnar i vanlig stereo är den alltså avsevärt bättre.

Till och med nedmixat till stereo och sedan uppmixat till 5.1 igen via Dolby Pro Logic II beter sig ljudet bättre än det i förväg uppmixade 5.1-spåret på SF:s utgåva. Visst märks det att Pro Logic II har svårt följa den aggressiva mixen och ljudbilden blir lite instabil. Nedmixen blir ju också annorlunda och mer lik traditionell Dolby Surround än den Pro Logic II-kodade nedmix SF utgick ifrån. Men läckaget mellan kanalerna blir ändå inte i närheten lika katastrofalt som på SF:s utgåva.

Så efter den här cirkusen kan jag bara följa upp med att man definitivt bör köpa den brittiska utgåvan, om inte svensk textning är ett absolut måste. Bilderna gör sig ju ändå bäst utan störande textremsor. Och berättarrösten gör ju sig bäst utan ständiga utflykter kors och tvärs genom rummet.

Postad 04 January 2008 - 21:51

fusione
  • fusione
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Kan man inte reklamera sånt här?

Finns det inga sorts kvalitets krav någonstans på detta, jag läste ett inlägg om reklamation av feltryckt (felmixad) cd-skiva där diskanten lät illa, borde gälla samma sak med film. Köper man en DVD så förväntar man sig att det är "dvd-kvalité" på materialet om inget annat står skrivet på omslaget. (Tex. Ljud DD 1.0 Mono)

Just den här skivan köper man ju för bildens skull och kanske inte så mycket för handlingen,
så det är ju inte som att reklamera en film för att det var dåligt skådespel.. (vilket kanske också hade varit bra om det gick ibland? :unsure: )

Postad 04 January 2008 - 22:07

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Jo, jag har försökt ta kontakt med både SF själva, 2 Entertain som samordnar videoutgivning i Europa av BBC:s produktioner, samt Born Studios som har utfört produktionen av SF:s utgåva. En annan användare på ett annat forum där jag har postat mejlade också SF för att uppmärksamma dem på den tråden. Ett annat inlägg i den tråden länkar dessutom hit.

Nu är det ju kanske inte alla på de företagen som har kommit tillbaks till sina poster än, eller kommit igång riktigt än efter helgerna, så man får väl avvakta och se om det blir någon form av respons. Oavsett hur få kunder som ids klaga, så är det ju trots allt en rätt pinsam sits för proffs att släppa igenom en utgåva i det här skicket, på ett medium de haft ett decennium på att lära sig behärska.

Men tydligen är vi i alla fall en handfull som reagerat med bestörtning på bilden och ljudet. Så hoppet är väl inte helt ute att ställa SF mot väggen.

Redigerat av Zacabeb, 04 January 2008 - 22:08.

Postad 17 January 2008 - 16:03

Unregistered35ababfd
  • Unregistered35ababfd
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Kan man lita på att BlueRay-utgåvan är "the shit" då? Någon som har kollat på den?
Hade ju tänkt att Planet Earth skulle bli givna inköpet när BD-spelaren väl hamnar i TV-bänken...

Postad 17 January 2008 - 16:05

Kocho
  • Kocho
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Kan man lita på att BlueRay-utgåvan är "the shit" då? Någon som har kollat på den?
Hade ju tänkt att Planet Earth skulle bli givna inköpet när BD-spelaren väl hamnar i TV-bänken...

Själv har jag bara sett första skivan och den va underbar. Här har du även en recension.

http://bluray.highde...lanetearth.html

Postad 20 January 2008 - 19:14

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Jag fick också dvd-boxen i julklapp är grymt besviken på bilden. Det känns som om det ligger ett dis över bilden hela tiden.

Postad 16 May 2008 - 13:24

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa dvd utgåvan av denna. Har fått bra betyg för det mesta på prisjakt men hur är det med bilden egentligen? Är det så illa som den här tråden beskriver?

Mvh D

Postad 16 May 2008 - 16:25

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Bilden har jag ett exempel på. Skillnaden syns olika tydligt beroende på gammakurva; på en TV kan skillnaderna i vitnivå vara mindre framträdande medan skillnaderna i svartnivå är mer framträdande.

Postad bild

Båda den svenska och brittiska DVD-utgåvan har komprimeringsartefakter i vissa komplicerade scener, men bithasten ligger ändå praktiskt taget så högt den kan då. Den brittiska utgåvan har lite konturfiltrering, men ser ändå bättre ut eftersom svart trots allt är svart och vitt är vitt, istället för grått.

Sedan har vi ju det här med ljudet också... som sagt är ljudet på SF:s utgåva uppmixat från tvåkanalig stereo och låter skit, oavsett om du lyssnar i 5.1 (ljudet svajar mellan högtalarna) eller vanlig stereo (ljudet blir burkigt).

Ljudet på den brittiska utgåvan är den ursprungliga 5.1-mixen och låter överlag väldigt bra både i 5.1 och nedmixat till stereo. I 5.1 har den djupare bas eftersom LFE-kanalen finns kvar.

Om du kan leva utan svensk text finns det ingen anledning att köpa den svenska utgåvan, istället bör man då köpa den brittiska över nätet (den kan till och med vara billigare). Måste man absolut ha svensk text så kan man köpa den svenska utgåvan begagnad. De 350-400 kronor den kostar ny är den inte värd, kvaddad som den är.

Postad 16 May 2008 - 16:37

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Det är Blu-Ray som gäller för den som vill ha ut max utav denna trevliga film.
Kan verkligen rekomendera den

Postad 27 May 2008 - 06:17

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Borde väl vara en solklar reklamation? Hade jag köpt en vlaska wisky som var framställd på ett felaktigt sätt som inte smakade som den brukar/ska göra, så hade jag gått tillbaka med den och krävt pengarna tillbaka, för såhär ska wisky inte smaka... torde vara likadant med en DVD.

MVH
Henrik

Postad 27 May 2008 - 11:15

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Det är Blu-Ray som gäller för den som vill ha ut max utav denna trevliga film.
Kan verkligen rekomendera den

Ja på Blu-Ray är den grym :P

Postad 28 May 2008 - 09:15

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
Tackar vet jag Hd-dvd!! 236 kronor för den brittiska 5-discs versionen!!!

Postad 05 June 2008 - 23:23

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
DVD är omodernt och undermåligt. Släpp taget om detta förlegade format och importera någon av HD-utgåvorna för ett bra pris. :)

Postad 06 June 2008 - 23:43

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

DVD är omodernt och undermåligt. Släpp taget om detta förlegade format och importera någon av HD-utgåvorna för ett bra pris. :D

Väldigt off-topic, men DVD kan faktiskt se bra ut. Jag har vissa dvd-releaser (mest re-mastrade versioner) som ser riktigt bra ut. Exempelvis Indiana Jones - sista korståget. Ser mumma ut på min 50" skärm. Gott om detaljer och en väldigt klar och fin bild. Det märks att bit-hastigheten är väldigt hög. Har dock inte kunnat verifiera detta så det är en kvalificerad gissning från min sida. Räcker gott och väl för mig faktiskt. Jag har oxå sett blu-ray..., och givetvis kan man inte jämföra rakt av. Men hade alla dvd-er producerats som ovanstående, hade blu-ray fått det tufft att konkurrera.

MVH
HEnrik

Postad 09 June 2008 - 19:53

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det enda man behöver göra på DVD-utgåvan är att dra ner ljusstyrkan på TV:n (ca 40%) så får man kanonbild.

BD-versionen håller referensklass på bilden.

Postad 14 June 2008 - 21:04

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0
Den som ser denna serie på dvd borde få stryk, denna serie kan endast komma till sin rätt på Blu Ray eller HD DVD, ser du serien på dvd så missar du allt, serien borde vara förbjuden på dvd.

Citat ifrån Hembio Tidningens recension:

Allt är inte filmat i hd-upplösning men till 95% är så fallet med detaljer ned till minsta lilla löv, klippskreva och elefantrynka.
De är så andlöst vackert att man inte annat än kan tycka synd om de stackare som sett serien i kvaddat kvalitet på teve eller bara nått halvvägs med dvd-utgåvan.
De är en sådan här serie som gör att även den mest skeptiska förstår poängen med HD upplösning.

Postad 14 June 2008 - 21:45

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Men vad ska man göra om man inte har en HD-apparat? Skaffa en förstås, samt Blu-rayspelare. Något som jag har gjort fas ett av efter att ha genomlidit 7 år med en i mina ögon usel tjock-tv. När fas två är klar ska jag skaffa serien på Blu-ray och se om den högupplöst. Något jag har längtade efter redan innan jag skaffade serien på DVD.

Men det till trots är det ju bättre att se Planet Earth i SD än att inte se den alls... ;)

De är ganska intressant hur källmaterialet är filmat. Rätt mycket är filmat på Super35 eller Super16, exempelvis i mijöer där videokameror skulle ge upp. Majoriteten är dock enligt ryktet filmat på video medelst Panasonic VariCam.

Postad 10 September 2008 - 01:20

search
  • search
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Detta tycker jag är väldigt intressant. Har aldrig hört talas om att någon person som tar steget från att klaga på ett forum till att faktiskt kontakta ansvarig utgivare och distributör.

Eftersom det nu har gått ett tag sedan första mailkontakten gjordes hade det varit kul att höra om du fått svar också?
Jag efterfrågar därför en uppföljning av denna tråd.

Postad 27 December 2008 - 00:02

younso
  • younso
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Jag köpte den engelska versionen nyligen från Amazon UK för 220 kr. Sonen fick den i julklapp och idag satte vi oss för att se. BIlden och ljudet var kanon under t.ex. Pole to Pole men under Diaries blev det konstigt. Förstärkaren ändrade inte sig dvs visade fortfarande 5.1 men det lät som ljudet blev 2.0. Någon annan som upplever det?

Postad 29 December 2008 - 11:41

WayFar
  • WayFar
  • Lärjunge

• 499 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om problemen med den svenska dvd-utgåvan även finns på den svenska bluray-utgåvan?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.