Min gamla hederliga tjock-tv har alla bildförvanskningar avstängda och inga problem med att återge svärta. SF-introt och menyerna har korrekt svärta, men inte själva innehållet. Jag antar att folk med billiga LCD-apparater och alla bildförvanskningar påslagna inte märker av det här eftersom den felaktiga svartnivån drunknar i en redan kvaddad bild.
Problemet består förmodligen i att videonivåer har marginaler för att undvika klippning. Av skalan från 0 till 255 i en 8-bitars signal ligger svart på värdet 16 och vitt på värdet 235 (på skalan 0 till 1023 i 10-bitars signal ligger svart på värdet 64 och vitt på värdet 940).
Om en del i signalkedjan "korrigerar" nivåerna till videonivå i en signal som redan har videonivåer på grund av en felaktigt gjord inställning, så händer det här. Svart blir mörkgrått och vitt ljusgrått. En del TV-kanaler har haft det här problemet. Och tydligen har Planet Earth det likaså. Fan också!
Vet någon om det är samma fel på den brittiska utgåvan? Har det korrigerats i den svenska i en senare pressning?
Tillägg: Jag mindes att jag läst någonstans om att berättarrösten bitvis svajade mellan kanalerna på Planet Earth. Jag bestämde mig för att lyssna lite på ljudet på första och andra delen.
Visst svajar berättarrösten - mellan samtliga kanaler! Och var känner man igen det problemet ifrån då? Jo, matrisavkodare som exempelvis Dolby Pro Logic. Där läcker ljudet över mellan kanalerna eftersom matrisavkodaren inte perfekt kan matcha nivåerna för att helt släcka ute oönskat ljud.
Det här är inte den äkta 5.1-mixen! De har tagit 2-kanalmixen och kört den genom någon matrisavkodare, exempelvis Dolby Pro Logic II, för att få ut 5.1. Ljudet är instabilt, diffust, distar vid höga nivåer och saknar dynamiken som originalljudet hade.
Det känns som en billig piratkopia - men det är inte det, utan den officiella svenska utgåvan. Det här är lurendrejeri. Förbannade klåpare!
Redigerat av Zacabeb, 25 December 2007 - 11:55.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
10 bilder
159 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?