Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ReAct duken åsikter?

836 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 June 2008 - 09:34

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Finns någon rullduk med React-material som är utrustad med tab tension?

Ja det finns, men tab tension kostar en del.

Postad 15 July 2008 - 17:37

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Kanske lite OT, men idag fick jag min VITA Euroscreen One med den tysta Somfy-motorn och jag är jättenöjd! Motorn är jättetyst och duken är helt slät.

Tyvärr inte en reAct men jag orkade inte vänta mer. ;)

Postad 30 July 2008 - 09:29

mocus
  • mocus
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Kul för dig Nima. Hoppas du blir nöjd.

Min Re-act är nog det sämsta jag skådat.
Inte nog med att den är vågig utan nu har även kassetten gett upp.
Det är ett rent h*lvette att rulla ner den nu då den totalt låser och vill inte rullas ned mer.

Så fort butiken (där jag köpte den) öppnar efter semestern så ska jag byta den oavsett om de har fått i ordning på nya re-act.

Btw, någon som har hört nått om nytt material?

Postad 03 August 2008 - 13:07

Unregistered9458b50a
  • Unregistered9458b50a
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jisses, det här låter som nåt av det värsta strul jag hört talas om i hemmabioväg. Man kan lugnt säga att intresset svalnade hos mig.

Postad 03 August 2008 - 15:25

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0

Jisses, det här låter som nåt av det värsta strul jag hört talas om i hemmabioväg. Man kan lugnt säga att intresset svalnade hos mig.

hehe Ta det inte så. Är du ute efter en ramspänd eller Tab-tension duk och inte vill lägga ner så mycket pengar som en Firehawk kostar, är denna perfekt. Det är inge fel på dukmaterialet i sig, bara att det är elastiskt. Då måste man ha nåt som spänner ut duken. Det gör sitt jobb riktigt bra om du ej kan mörklägga helt i ditt rum.

Är du ute efter detta material på en rullduk får du vänta lite till (hur länge vet jag ej).

Postad 04 August 2008 - 21:11

mocus
  • mocus
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Ahh idag hade butiken öppet igen.
Så jag var där på lunchen (ingen semester kvar) och förklarade att den duken som jag har strular mer nu. Så han erbjöd mig att låna hem en Euroscreen blackline VIT. Vilket jag gjorde såklart.

Och när jag kom in på eftermiddagen så hade han snackat med Euroscreen för att höra när de förväntas ha nya dukar med re-act. De meddelade att de skulle få in det nya materialet denna vecka och börja prova på vanliga rulldukar för att se om det är hållbart material. Så det kanske inte är så långt fram i tiden innan de kan börja leverera dukar med detta material.

Så, detta är de senaste ryktena jag har.

Postad 06 August 2008 - 09:41

Unregistered9458b50a
  • Unregistered9458b50a
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Vilka butiker i landet har React uppsatt för demo så man kan se om den är nästan lika bra som firehawk?

Postad 08 August 2008 - 08:58

mocus
  • mocus
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Jag har inte en aning.
Men jag tror att det nämndes tidigare i tråden att någon/några butiker har duken för demo.

Postad 31 August 2008 - 07:49

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0
Nån som har en ramspänd React duk??
Skriv gärna lite fördelar och nackdelar med denna duk om det finns några förstås :)

Postad 26 September 2008 - 22:46

pogg
  • pogg
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Oj det va ett tag sedan jag skapade denna tråden och ett tag sedan jag va här inne. Ser att det blev lite discussion kring denna duk. Nu står man där igen med andra förutsättningar, har nu haft en tw-2000 ett tag och är kanon nöjd.

Det blev inget react köp förra gången men då jag nu är tvungen att gå ifrån min enkla ramspända duk till en motor duk kommer tankarna upp igen. Men det verkar ju varit en del problem med react duken så man får kanske backa?

Har ett vitt rum, persienner och vill hålla mig till ca 77" va riktigt såld på react duken innan men är det nån som har några tips på en alternativ duk som kan passa i den miljön? Å då menar jag ingen Firehawk utan en prisvärd (under 10000kr) motordriven duk som passar i vita rum med mörkläggning. Eller är react enda vettiga alternativet...Tips...?

mvh

Postad 20 January 2009 - 21:19

Unregistered49c9c121
  • Unregistered49c9c121
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Några åsikter/tankar om att köra en 100" ramspänd ReAct med Epsons EH-TW5000?

Postad 11 February 2009 - 16:10

nilo
  • nilo
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Har själv en FrameVision Light 100" med ReAct duk, den är ramspänd. Är väldigt nöjd med den. Det krävs en rätt ljusstark projektor, min är på 1600 ansilumens (en HD65). Den funkar skit bra i mitt vardagsrum där alla väggar är vita, utom en fondvägg. Den funkar väldigt bra mitt på dagen med bara persienner nerdragna. Det enda felet den har är de klassiska vertikala ränderna som de hade problem med i början. Syns dock inte jätte mycket på min, men de finns där. Så den ska bytas. Men AV Syd och Bjurab sköter det hela jätte snyggt och proffsigt. Så jag har redan en ny duk som väntar på mig i Halmstad hos Bjurab. Ska försöka hämta det innan helgen. Och se om det är någon annan skillnad på det nya materialet än att ränderna är borta. Beställer man en ny idag så kommer den inte ha detta problem med ränder. Och köper man en begagnad som är från tidigare, så bytar de ut dukmaterialet så länge man har kvitto antar jag.

Några åsikter/tankar om att köra en 100" ramspänd ReAct med Epsons EH-TW5000?

Postad 07 March 2009 - 14:28

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0
Nån som sett denna duk med Mitsubishi HC5500?
Har endast sett den med Epson 3800.

Antar att ni som köpt denna duk har gjort det för att ni har lite ljusare rum.
Hur funkar den på kvällen när det inte är nått solljus som kan störa utan det kanske "bara" är vita väggar och tak som lyser upp? Gör den fortfarande ett bra jobb eller blir den för mörk då??

Postad 07 March 2009 - 19:33

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Hur funkar den på kvällen när det inte är nått solljus som kan störa utan det kanske "bara" är vita väggar och tak som lyser upp? Gör den fortfarande ett bra jobb eller blir den för mörk då??

Jag skulle gissa på att ReAct fungerar mycket bra i ett rum med vita väggar och vitt tak. För optimal bildkvalite räcker tyvärr inte alltid en total mörkläggning av rummet, de sekundära ljusreflexerna har ofta stor påverkan på bilden i ett "vitt rum".

Postad 07 March 2009 - 21:53

giftsvamp
  • giftsvamp
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tjenare!

Bytade ut min gamla PLV-Z4 för ett tag sedan till en Sony VPL-HW10 och började köra den på samma gamla noname duk jag kört sen första början med Z4an. Tyckte inte att jag fick det "jättelyftet" som jag trodde jag skulle få och hörde av mig till säljaren igen. Han sa att om jag kör en reaAct duk från euroscreen så kommer jag få ett ###### lyft i bilden, helt annat tryck i både färgerna och ljuset. Har efter det förstått att min nuvarande duk suger rätt hårt den reflekterar tex ljuset så att det landar på sidorna bakom duken osv så jag e sjuuukt sugen på att byta upp mig.
Någon som har använt denna duktyp till denna projektorn eller nån övrig som har några tankar kring denna kombo??

Tacksam för svar

/robin

Postad 08 March 2009 - 13:54

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Tjenare!

Bytade ut min gamla PLV-Z4 för ett tag sedan till en Sony VPL-HW10 och började köra den på samma gamla noname duk jag kört sen första början med Z4an. Tyckte inte att jag fick det "jättelyftet" som jag trodde jag skulle få och hörde av mig till säljaren igen. Han sa att om jag kör en reaAct duk från euroscreen så kommer jag få ett ###### lyft i bilden, helt annat tryck i både färgerna och ljuset. Har efter det förstått att min nuvarande duk suger rätt hårt den reflekterar tex ljuset så att det landar på sidorna bakom duken osv så jag e sjuuukt sugen på att byta upp mig.
Någon som har använt denna duktyp till denna projektorn eller nån övrig som har några tankar kring denna kombo??

Tacksam för svar

/robin

Jag har inte sett kombon men jag har sett ReAct med ett flertal andra projektorer. Det svåra med projektion är ju att det är tre faktorer som spelar in, inte bara projektor och duk utan även rummets optiska egenskaper (sekundära ljusreflexer, ljusinsläpp, färgkomposition). Har man möjlighet till total mörkläggning samt har övervägande mörka färger i rummet så är det lättare att undersöka relationen mellan projektor och duk vid demos hos handlare (förutsatt att de har ett mörkt demorum med noll ljusinsläpp). Nog om det.

Du borde uppleva ett stort lyft i bilden vid din uppgradering så det känns som det är något som inte gör din nya projektor rättvisa. Duken kan absolut ligga bakom orsaken men det kan också vara ditt rum eller en kombination av båda två. Så hur fungerar ditt rum, hur effektivt kan du mörklägga? Vilka färger är dominerande i rummet?

ReAct är en grå duk med en högreflekterande yta, detta innebär att duken sänker hela gråskalan i bilden men inte linjärt (vilket en vanlig gråduk gör). Ju mörkare grå desto större sänkning (notera att även svart och vit ingår i gråskalan). Resultatet blir att svärtan blir mycket bättre, färgerna blir fylligare och vitt blir något grå.

Din nya projektor är ingen ljuskanon och det kan vara ett problem med denna typ av duk. Dukens sänkning av den högre gråskalan (ljusa färger och vit) kan nämligen till viss del kompenseras med ett starkt ljus. Dvs, ju ljusstarkare projektor desto närmare vit blir det som skall vara vitt och desto ljussvagare projektor desto gråare blir det i bilden som är tänkt att vara vitt/ljust.

Åter till ditt rum. Om det är rummet som är boven i dramat (otillräcklig mörkläggning eller mycket sekundära ljusreflexer - ljust rum) så kan denna typ av duk göra magi för bilden. Men om ditt rum idag fungerar bra för projektion så skall du inte använda dig av denna typ av duk. Kan man mörklägga tillfredställande och rummet är övervägande mörkt, då skall du köpa en vit duk av en kvalite som du anser prisvärd. En vit duk i ett bra projektonsrum ger betydligt mer tryck i bilden än någon form av gråduk. Dessutom genererar en vit duk i denna typ av miljö en mer färgkorrekt bild.

Sammanfattning.
-Om det är ditt rum som inte gör din nya projektor rättvisa så har du två alternativ. Optimera rummet eller byt duken till en grå duk (högreflekterande är optimalt).
-Om det är din nuvarande duk som inte gör din nya projektor rättvisa, byt till en vit duk av högre kvalite.

Edit:
Värt att notera är också att en högkontrast duk (grå högreflekterande duk) har en betydligt mindre tittvinkel än en vanlig duk. Det är viktigt att man sitter mitt framför duken.

Redigerat av jonsod76, 08 March 2009 - 14:20.

Postad 09 March 2009 - 14:39

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 745 inlägg
  • 0
Jag har satte upp min REACT-duk i helgen (Euroscreen Linea) och kan säga att det krävs lite klös i projjen
om du vill ha någon skjuts i bilden. För min Panasonic AE3000 verkar det som att jag kan glömma dom så kallade
Bio-lägena. Det är "Normal-läge" som gäller, och förstås ett helt nedsläckt rum om du vill ha biokänsla. Ja - jag
har vita väggar o tak. (Nu kanske en riktig kalibrering av Bio-läge 1 och Bio-läge 2 kan göra underverk. Vi får
se när det blir dags för det.) Jag vet inte hur förhållandena är med Sony HW10, men är dom inte ganska likvärdiga
med Panan ur ljussynpunkt?

Beträffande betraktningsvinkel så kan jag nämna att jag har ett förhållande avstånd/dukbredd på c:a 1,7
och jag har så här i början inte upplevt något som helst problem med vinkeln. REACT uppger väl en betraktnings-
vinkel på runt 45 grader och det räcker ju ganska långt.

PS. Det är min första duk så jag har ingenting direkt att jämföra med. DS

Hälsn

Postad 10 March 2009 - 20:39

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0
50plus upplever du att vitt blir lite grått eller hur är det i dom olika lägena?

Jag fick en provbit från Bjurab och jag vet att det inte säger så mycke men en grej jag tänkte på är att i ljusa partier så ser det ibland ut som om ReActbiten skulle va lite smutsig eller nått. Lite brusig helt enkelt.
Har hört talas om nån slags hinna på duken är det så det ser ut då eller hur ser det ut?

Postad 11 March 2009 - 15:14

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 745 inlägg
  • 0
Nej - Jag blev förvånad över hur det vita kan upplevas som så helt vitt som det ändå gör på en grå duk (i ett mörkt
rum). Jag antar att hjärnan luras eftersom det mänskliga ögat egentligen inte klarar av speciellt stor kontrastskillnad.
För att du skall kunna uppleva det kanske du behöver en större yta än din provbit (även om jag inte vet hur stor
den är). Du lägger väl inte din provbit ovanpå en vit duk för att jämföra? I så fall får ju ögat fel referenser av den vita
duken. Pupillerna stänger sig pga av den omgivande ljusare ytan.
Som jag nämnde krävs det nog en proj med hyfsat ljusflöde. Annars kan jag mycket väl tänka mig att duken upplevs som "grå".
Det är därför jag väljer bort Panasonics Bio-lägen, trycket i bilden saknas.
Vilken proj gäller för dig?

Något "brus" har jag inte upplevt, men jag har som jag nämnde inte haft någon annan duk att jämföra med sida vid sida.

Däremot är jag mkt tacksam för svärtan REACT-duken ger med tanke på mitt vita vardagsrum. Och eftersom jag föredrar svärta, ev. på bekostnad av lite tryck, så har jag svårt att se att jag skulle kunna ha en vit duk.
Jag skulle t ex aldrig titta på film om jag inte kan ha helt nedsläckt i rummet. Att titta på en fotbollsmatch mitt på
dagen med dagsljus in genom fönstren är enligt mitt tyckande inte ens att tänka på. Det blir väldigt blaskigt även
med en REACT. Då är det TV:n som får jobba.

Man skall komma ihåg att REACT-duken inte är en mirakel-duk som gör underverk. Den "hjälper bara till".

Och som alltid: Den personliga smaken avgör.

Hälsn

Redigerat av 50plus, 11 March 2009 - 15:19.

Postad 11 March 2009 - 23:09

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0
Har en Mitsubishi HC5500. Inte den ljusstarkaste projjen direkt.
Väldigt svårt att få nått vettigt svar av en liten provbit men tycker det mesta ser bra ut gillar hur färger och allt ser ut svärtan är ju fin fin. Det enda som stör mig är som sagt en hinna som ligger över bilden när det är ljusa partier.
Får väl se om det går att få den demad nån gång med HC5500.

Postad 25 March 2009 - 16:37

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 745 inlägg
  • 0
"Som jag nämnde krävs det nog en proj med hyfsat ljusflöde. Annars kan jag mycket väl tänka mig att duken upplevs som "grå".
Det är därför jag väljer bort Panasonics Bio-lägen, trycket i bilden saknas."

Jag har citerat mig själv eftersom jag känner att jag efter att ha hunnit skruva lite på projektorn måste "uppdatera"/korrigera mitt tidigare utlåtande betr AE3000 --> REACT.

Efter lite justeringar av projektorn måste jag nu säga att jag numera enbart kör med projektorns ljussvagare s.k. Bioläge 1. Det räcker alltså alldeles utmärkt för att köra trots den grå REACT-duken. Det blir ju inte samma "push", men bilden som helhet blir faktiskt mycket bättre. T ex detaljerna i mörka partier. Det kräver naturligtvis att rummet är helt mörklagt. Jo, jag har ju vita väggar och tak men jag upplever, efter att ha levt tillsamanns med duken nångra veckor, att REACT-materialet verkar hantera reflekterande ljus förvånande väl.
Jag kan med andra ord varmt rekommendera REACT-duken för den som är beredd att ta merkostnaden.
En vit duk hade enligt min mening förstört den hyfsade svärta som AE3000 ändå har.

Redigerat av 50plus, 25 March 2009 - 16:38.

Postad 28 March 2009 - 07:21

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
All försäljning tar vi i marknaden, har dol tinlägg.

Postad 03 April 2009 - 08:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Bra inlägg 'jonsod76' men det här får jag inte riktigt ihop:

ReAct är en grå duk med en högreflekterande yta, detta innebär att duken sänker hela gråskalan i bilden men inte linjärt (vilket en vanlig gråduk gör). Ju mörkare grå desto större sänkning (notera att även svart och vit ingår i gråskalan). Resultatet blir att svärtan blir mycket bättre, färgerna blir fylligare och vitt blir något grå.

Varför skulle den inte sänka gråskalan linjärt? Duken kan väl inte "veta"/"bete sig olika" beroende på om det är 500, 50, 5 eller 0.5 lumens (dvs olika delar av gråskalan) som träffar den? Dukar är ju i högsta grad passiva så att säga.

Poängen med en duk med dämpande grundmaterial (dvs "grått") kombinerat med ljusriktande("fokuerande") egenskaper (dvs viss "gain") är i min värld att det blir mer resistent mot ströljus (som kommer från andra riktningar än de den vanligen takplacerade projektorn är, iaf om det är en sk angular reflective duk) samt att det dämpade materialet håller nere svartnivån (som annars skulle ökat pga av gainen), plus att dämpningen i sig ökar kontrasten.

Allt detta ger kort och gott, högre simultankontrast i icke-optimala rum samt (minst) "bibehållen" svartnivå (ijmf med en vit 1.0 gain duk).

Redigerat av pacman, 03 April 2009 - 08:06.

Postad 03 April 2009 - 11:23

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Varför skulle den inte sänka gråskalan linjärt? Duken kan väl inte "veta"/"bete sig olika" beroende på om det är 500, 50, 5 eller 0.5 lumens (dvs olika delar av gråskalan) som träffar den? Dukar är ju i högsta grad passiva så att säga.

Poängen med en duk med dämpande grundmaterial (dvs "grått") kombinerat med ljusriktande("fokuerande") egenskaper (dvs viss "gain") är i min värld att det blir mer resistent mot ströljus (som kommer från andra riktningar än de den vanligen takplacerade projektorn är, iaf om det är en sk angular reflective duk) samt att det dämpade materialet håller nere svartnivån (som annars skulle ökat pga av gainen), plus att dämpningen i sig ökar kontrasten.

Allt detta ger kort och gott, högre simultankontrast i icke-optimala rum samt (minst) "bibehållen" svartnivå (ijmf med en vit 1.0 gain duk).

Nu satte du mig på pottkanten och jag fick tänka till ordentligt. :)

Grejen är den att när du nämde "Dukar är ju i högsta grad passiva ..." så tänkte jag att du så klart har helt rätt i detta. Duken kan omöjligen reglera gråskalan. Men hur kommer det sig då att en högkontrastduk lyckas att "öka" kontrasten? För det gör den ju, eller?

Nja, efter bättre påläsning så vet jag att detta inte riktigt stämmer. Det är inte duken som ökar kontrasten genom icke-linjära ljusegenskaper. Däremot utnyttjar duken människans icke-linjära uppfattning av ljusstyrka. En högkontrastduk är exeptionellt bra på att sänka svärtan (precis som du nämner ovan) och utifrån en bilds svartnivå skapar vår hjärna en referens om vad som är vitt.

Sanningen är den att en grå högkontrastduk sänker hela gråskalan linjärt men att vi upplever den som icke-linjär. Det funkar så att svärtan upplevs och är djupare på en grå högkontrast duk, medan vitnivån upplevs som bibehållen (men är i själva verket också sänkt i samma grad). Kontrasten uppfattas alltså som större men är i själva verket inte det.

Jag ber om ursäkt för mitt tidigare påstående och tackar för din uppmärksamhet. Jag kopplade helt enkelt den upplevda ökade kontrasten till dukens egna egenskaper vilket inte riktigt stämde.

Postad 03 April 2009 - 11:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Riktigt najs svar jonsod76. :) (vad annat är att vänta från en, om jag gissar rätt, god årgång :lol:)

Dessutom kan man ju tänka sig att man upplever en "icke-linjär föränding" pga de kontrast-fördelar, tack vare gain och dämpning, den ger i ett icke-optimalt rum (mao nästan alla rum, mer eller mindre).

Dvs, duken i sig hittar inte på något magiskt men eftersom den bild man ser oxå är beorende av hur våra ögon fungerar (som du är inne på) och dukens samspel med rummet (som jag är inne på ovan) så kan det ju upplevas lite "magiskt". :) Så tror jag det ligger till iaf.

Postad 16 April 2009 - 19:13

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Funderar stark på en React ramspänd,men undrar varför en Frame Vision Light modell( 5cm ram) är 2200:- billigaren en Frame Vision (10cm ram)?

Frame Vision Vel-Tex (16:9) ReAct 220x123,5cm 12890:-
Frame Vision Light Vel-Tex (16:9) ReAct 230x129,5cm 10690:-

Vad är fördelen med det dyrare alternativet? :D

Redigerat av Unregistereddebe7dcf, 16 April 2009 - 19:14.

Postad 01 July 2009 - 20:41

Unregistered44018
  • Unregistered44018
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Det har nämts lite i tråden innan om betraktningsvinkeln. Vad betyder 45 grader i praktiken?

Mitt avståndet mellan projektor och duk är 4.1m, duk till tittarposition är 3.1m. Soffan är cirka 2m bred och dukstorlek har jag räknat med 1.9 eller 2.1m i bredd. Projektorn kommer sitta mitt framför duken.

Kommer detta fungera eller blir det något problem.

Tacksam för svar
T

Postad 02 July 2009 - 16:58

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 745 inlägg
  • 0
Det var nära!
Förhållandet tittavstånd/dukbredd blir ju c:a 1,5 vilket efter vad jag förstått är på gränsen av vad som rekommenderas. Själv har jag 1,75 och upplever inget problem med betraktningsvinkeln (16:9-duk). Sedan beror det säkert på hur känslig man är. I ditt fall KAN det vara så att den person som sitter ute på kanten upplever att bilden mörknar något längts bort. Fenomenet uppstår dock successivt och mjukt så det är helt subjektivt hur man upplever det. Om man märker det.
Om jag vore du så skulle jag nog försöka få en demonstration av duken och kolla hur du upplever betraktningsvinkeln.

Sedan är det här med hur nära man skall sitta oxå ytterst personligt. I min uppsättning tycker jag att jag skulle kunna sitta lite närmare vid 2.35:1-bild men med 16:9-bild är det gränsfall. Eftersom människans seende är bra på bredden men sämre i höjdled så tycker jag att en "hög" bild kan vara lite jobbig att titta på. Speciellt om jag samtidigt skall läsa text i nederkant. Det blir för mycket flyttande av blicken i höjdled. Men jag är å andra sidan en gammal gubbe med halvtaskig syn. :)

Ursäkta om det blir urtjatat men försök få en demo.

Lycka till! :)

Redigerat av 50plus, 02 July 2009 - 17:00.

Postad 02 July 2009 - 20:41

Fibostop
  • Fibostop
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Dyra pengar för ett svensson märke av dukar.

Postad 20 July 2009 - 23:44

bamsefarsan
  • bamsefarsan
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Frame Vision Vel-Tex (16:9) ReAct 220x123,5cm 12890:-
Frame Vision Light Vel-Tex (16:9) ReAct 230x129,5cm 10690:-

Den dyrare "tjockare ramen" är stabilare och finns därför också med större dukstorlek.
Förutom en bättre "ramspänning" av duken så ser den betydligt snyggare ut....

Postad 02 August 2009 - 08:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Dyra pengar för ett svensson märke av dukar.

Vad är ett "svensson märke"? :(

Postad 09 August 2009 - 18:54

Maggehjelm
  • Maggehjelm
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa en reactduk ramspänd på ca 104" tillsammans med en Infocus x10 projektor. Någon som har någon åsikt om det är en bra kombination?

Postad 16 September 2009 - 07:40

toza
  • toza
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Funderar på att skaffa en reactduk ramspänd på ca 104" tillsammans med en Infocus x10 projektor. Någon som har någon åsikt om det är en bra kombination?

Jag får en ReAct 104" Diplomat Tab Tension i dagarna, kan slänga upp bilder på den samt vad jag tycker troligtvis i helgen. Om du inte har hunnit skaffa den, jag kommer köra min ReAct nu i början med Epson TW1000.

Postad 24 September 2009 - 22:22

Unregistered964985b0
  • Unregistered964985b0
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Har velat fram och tillbaka länge. Men nu har jag äntligen beställt en Euroscreen Sesame 2.0 ReAct Tab-Tension 104". Återkommer gärna med synpunkter och bilder när den är monterad och klar. Beställde även RF-kitet till så jag har en helt dold styrning av duken med fjärrkontroll.

MvH Kalle

PS: Kan ta ett tag eftersom det är ganska lång leveranstid, cirka 3v.

Redigerat av Unregistered964985b0, 24 September 2009 - 22:23.

Postad 25 September 2009 - 18:44

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 745 inlägg
  • 0
Glöm nu inte att berätta om era erfarenheter sedan! :)

Postad 25 September 2009 - 20:27

toza
  • toza
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Glöm nu inte att berätta om era erfarenheter sedan! :)

Bra att du påminner. Jag kan säga att jag tycker att jag har fått en betydligt bättre bild, tidigare har jag varit tvungen att mörklägga rummet vid tittande på eftermiddagar och liknande, men nu kan ja ha väldigt upplyst och köra utan några större problem. Det som jag är mest nöjd med är att det känns som om projjen har fått nytt liv. Min epson tw1000 är ingen direkt ljusstark projektor men även fast ReAct duken är väldigt grå så blir vitt, just vitt. En annan sak som jag tidigare har stört mig på har varit att svart inte har varit riktigt svart, men nu är det definitivt bättre. Nej men jag tycker helt enkelt att bilden får en mycket bättre dynamik och detaljrikedom, dock är duken lite vågig (lodrätt) men detta borde gå att justera då det är en Tab Tension.

Postad 16 October 2009 - 21:36

Unregistered964985b0
  • Unregistered964985b0
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Fick hem min idag! :)

Återkommer med bilder och omdöme när den är monterad. Blir i slutet på nästa vecka!

Postad 11 November 2009 - 10:39

Unregistered2182acd8
  • Unregistered2182acd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Fick hem min idag! :)

Återkommer med bilder och omdöme när den är monterad. Blir i slutet på nästa vecka!

Så, hur blev det? *nyfiken*

Postad 11 November 2009 - 17:48

Unregistered44018
  • Unregistered44018
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Jag har haft reactduken ett tag nu, efter lite krångel bytte jag från diplomat till linea kasset och nu ser duken nästan bra ut. Det är lite vågor uppe i båda hörnen men har inte heller haft tid att spänna den ännu. Jag räknar med att vågorna ska försvinna.

Detta är min första och enda duk så jag kan bara jämföra med projicering mot vägg.
Rummet har vit/gråa tapeter och vitt tak men jag kan i alla fall mörklägga fullständigt.

Jag har egentligen inget att klaga på, svärtan är betydligt bättre med reactduken än mot vägg. Själva rummet blir mer upplyst mot väggen vilket självklart påverkar svärtan negativt.

Det som man kan klaga på är väl vara priset som är vääldigt dyrt på rulldukarna...

Postad 17 November 2009 - 18:12

Unregistered964985b0
  • Unregistered964985b0
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Så, hur blev det? *nyfiken*

Jag har tyvärr haft problem med min duk. Det är som sagt en 104" stor ReAct duk i Sesame 2.0 kasett.

Jag är fantastiskt nöjd med själva konstruktionen på kasetten. Är riktigt snyggt när duken blir helt dold i innertaket. Här är duken kanon.

Det som var problemet var att duken uppvisade kraftiga vågor. Detta trots att duken är utrustad med Tab-Tension system. Leverantören jag beställde ifrån har varit kanon. De var även hemma hos mig och försökte rätta till problemet. Det blev betydligt bättre men tyvärr inte perfekt. Så nu inväntar jag leverans av en ny. Återkommer när denna dykt upp.

Postad 19 November 2009 - 23:47

Peter B
  • Peter B
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Hur tror ni ReAct funkar med Panasonic AE4000 i ett ganska mörkt rum? Funderar på 2.35:1.

Postad 25 November 2009 - 22:27

SaldoT
  • SaldoT
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Förlåt om jag kidnappar tråden...

Måste tyvärr göra mig av med min ramspända "90 ReAct duk (ej light frame). Är otroligt nöjd med den, men den får inte plats när jag flyttar. =(
Inte en susning om vad en sådan kan vara värd, köpte den för drygt 11'500 för ett år sedan.. hur ser andrahands marknaden ut för dukar?

Redigerat av SaldoT, 07 January 2010 - 13:45.

Postad 25 November 2009 - 22:58

Unregistered2530e964
  • Unregistered2530e964
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Hur tror ni ReAct funkar med Panasonic AE4000 i ett ganska mörkt rum? Funderar på 2.35:1.

Vill vet ja me...

Postad 26 November 2009 - 11:31

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Vill vet ja me...

Har en PT-4000 själv och har velat fram och tillbaks under lång tid över vad jag skall välja för duk då jag har rätt ljust tak och vill inte mörklägga. Har kikat i butik och de har demat 4000 maskinen på en Tab Tension Linea 108. Tror att avståndet var ca 4,5 m och projjen var kaliberad efter duken och jag blev väldigt övertygad... Det var i en butik i Karlstad och där fanns möjlighet att se olika dukprover med kalibreringar gjorda på panna projjans minne så man lätt kunde skifta. Fick lattja lite själv också ensam i demorummet så jag testade at "ställa" på värderna lite i normal läget på projjen och det fungerade klockrent när det fanns lite ströljus i rummet. När vi släckte ner totalt så föredrog jag cinema 1 läget som personalen hade kalibrerat efter. Men jag rekomenderar alla att själva få uppleva React duken innan man bestämmer sig... Det är nog inte för alla, ingen duk man kanske känner att: Jösses vilka färger och vilket tryck i ljusa partier... Snarare att den är behaglig och narturlig i bilden. Svärtan är ju myyycket bättre enligt mig när man matchar den med en passande projektor. Grymt nöjd med min Panna och som svar på frågan så är jag övertygad om att react vs 4000 är en perfekt kombo i rätt miljö! :lol:

Postad 30 December 2009 - 17:25

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur det är med Reacten i Sesame utförande? Den är ju billigare än Linean men vad är det något som skiljer dem förutom då att Sesame är för inbyggnad i undertak?

Postad 03 January 2010 - 18:10

Unregisterede79cf0e6
  • Unregisterede79cf0e6
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Är inte 100 men "tror" att bobinens diameter är mindre i Sesame utförande.
Kör själv Linea ReAct, och är mycket nöjd. Men visst syns prismorna på ljusa bilder..

Postad 04 January 2010 - 12:14

Unregisteredc2ba912d
  • Unregisteredc2ba912d
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Är inte 100 men "tror" att bobinens diameter är mindre i Sesame utförande.
Kör själv Linea ReAct, och är mycket nöjd. Men visst syns prismorna på ljusa bilder..

Colour, en fråga Ang. prismornas synlighet
Hur nära duken sitter du?
Om du sitter längre från duken försvinner prismorna, och på vilket avstånd försvinner dom?

Redigerat av Unregisteredc2ba912d, 05 January 2010 - 00:37.

Postad 06 January 2010 - 13:03

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 745 inlägg
  • 0
Konstigt!
Jag har en ReAct duk sedan snart ett år (tills. med en Panna AE3000) och jag har ALDRIG sett några prismor eller "prismaglitter". Man jag har å andra sidan glasögon och antagligen taskig syn. :)

Postad 06 January 2010 - 21:22

Unregisterede79cf0e6
  • Unregisterede79cf0e6
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag sitter 2.90m från 80" duk. Projektoravstånd= 2.80m "Sony HW15"
Flyttar jag bak till 3.50 - 4.00m försvinner "glitter" från prismor.

Postad 07 January 2010 - 21:32

Unregisteredc2ba912d
  • Unregisteredc2ba912d
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Jag sitter 2.90m från 80" duk. Projektoravstånd= 2.80m "Sony HW15"
Flyttar jag bak till 3.50 - 4.00m försvinner "glitter" från prismor.

Tackar för info colour.

Jag har idag en rullduk 86" (1,9 meter bred) på 3,2 meters sittavstånd, dukmaterial "High Contrast S".
På detta dukmaterial ser man tydligt dukstrukturen på enfärgade ytor, och enstaka glitter.

Tänkte uppgradera till en ramspänd duk, och då får jag ett sittavstånd på 3,8 meter till duk.
Frågan är om man ser ytstrukturen eller glitter på en ReAct på 3,8 meter?

Redigerat av Unregisteredc2ba912d, 07 January 2010 - 21:33.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.