Det låter lite illa om man höjer volymen så jag kan inte ha det så.
5.JPG 66.52K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av hassesolo, 10 May 2008 - 21:26.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Min dotter pillade sönder högtalaren!
Startad av
hassesolo
, May 10 2008 21:23
18 svar till detta ämne
Postad 10 May 2008 - 21:23
Tvååringen pillade sönder en av mina TDL RTL-3. Går den att fixa eller är det bara att kasta?
Det låter lite illa om man höjer volymen så jag kan inte ha det så.
5.JPG 66.52K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av hassesolo, 10 May 2008 - 21:26. Postad 10 May 2008 - 21:30
ser lite knepigt ut i det här fallet, men ta kontakt lim och sätt den ( dammkåpan) tillbaka så rakt du bara kan, använd bara lite lim då du inte vill ändra på ellementets data
Postad 10 May 2008 - 21:36
OK, det kan vara värt ett försök men jag tror det blir svårt. Om det inte blir bra. Kan man byta ut hela delen mot en resevdel? Jag har aldrig skruvat i en högtlare så jag är inte så insatt.
Postad 10 May 2008 - 21:43
Ja det där ser ju minsann lite illa ut må jag säga. Men kör på med försöker med kontaktlim du har ju ingenting att förlora. Annars så får du kolla upp om du kan få tag på ett nytt element helt enkelt och byta ut det.
Mvh AlexanderE Postad 10 May 2008 - 22:04
Vad är det för högtalare? (såg det sen i post 1)
Bara att beställa ett ersättningselement och sen byta ut det. Skruva ur elementet du ser ju skruvarna runt om elementet, sen är det att lossa kablarna som högtalarelementet sitter fast i (markera de innan så du ej kopplar fel) brukar sitta med allt från lödning till kabelsko sen koppla dit det nya och sen skruva fast elementet. Klart Men om du är osäker så gå till butiken där du köppte sakerna så fixar de det allt ifrån beställning av reservdel till montering. Och montering skall kosta max ett par tior pga hur lätt det är. Och till sist: behåll grillen på med barn !! det är därför de finns där. Redigerat av Unregistered973, 10 May 2008 - 22:42. Postad 10 May 2008 - 23:00
Mmm. Jag får nog köra ned den till den lokala seriösa Hi-Fi handlaren och höra om han kan fixa ett ersättningselement till en rimlig kostnad.
Postad 11 May 2008 - 09:07
Kolla annars med hifikit.se, de brukar kunna det mesta. Postad 12 May 2008 - 06:38
Är de dyra högtalare?
Allrisk/drulle-försäkring? (ofta tillägg till hemförsäkringen, ibland så ingår det) Om du har det, så är självrisken ofta låg 1000-2000kr... (å andra sidan kan åldersavdragen få en gråta) / Redigerat av Unregistered54b89a21, 12 May 2008 - 06:39. Postad 12 May 2008 - 06:52
Koral.se
Andreas där är kanon och har lång erfarenhet till en helt rimlig kostnad, hjälpt mig 2 gånger. Postad 12 May 2008 - 17:51
Jag löste det med att pila bort den lösa centerkonen som ändå bara är ett dammskydd om jag förstått saken rätt. Missljudet försvann! Det ser ju illa ut utan dammskyddet förstås, men det kan ju vara på som skydd.
Postad 12 May 2008 - 18:26 tja du ändrar fs värdet på högtalaren och har du ventilerat polstycke på basen så kommer luften att gå rakt igenom elementet så det bästa är att försöka limma till baka dammskydds konan Redigerat av Unregistered1022, 12 May 2008 - 18:28. Postad 12 May 2008 - 18:31
Jag vet inte vad fs värde är. Det är möjligt att det låter sämre, men det är inget som jag kunde märka vid ett snabbt test i alla fall.
Postad 12 May 2008 - 18:36
När den nya BK Electronics Monolith-subben kommer i veckan så skall jag göra en ny autokalibrering med Audyssey. Om resultatet blir bra med KEF-äggen som frontar så kanske jag kör med dem. Jag menar det lär ju inte vara brist på bas med Monolithen och KEF-äggen är nog bättre än TDL-fontarna på de högre frekvenserna skulle jag tro. Annars testar jag med det nu något defekta TDL-paret för att se olm jag gillar det bättre.
Jag är ju inget proffs precis men det är kul att testa lite. Postad 12 May 2008 - 18:47 fs är ett mekaniskt värde på högtalar elementet och ändrar man det så på verkar man avstämnings frekvensen på lådan och i detta fallet till den högre avstämnigen. Postad 12 May 2008 - 20:51
Skit i dom mekaniska värdena, det är örat som bestämmer
Postad 12 May 2008 - 20:54 du har tydligen inte fattat något luften kan pasera genom elementet om den har ventilerat polstycke och då får inte elementet det mot tryck som lådan bygger upp Postad 12 May 2008 - 21:23
Jag körde en ny Audyssey ikväll med fyra KEF-ägg, KEF-subben och en Audiovector AV3C som jag har som center. Jag använde ett kamerastativ till micen vid Audyssey-körningen och jag fick helt andra värden än jag fått tidigare när jag ställt micen på en pall.
Förstärkaren är en Onkyo TX SR875 I vilket fall som helst låter anläggningen nu bättre än på mycket länge och TDL-arna får nog vila ett tag. Dessutom är tjejen nöjd eftersom hon tycker KEF-äggen är snyggare än golvarna. Det blir intressant att se hur nöjd hon blir när en enorm Monolith-sub skall in i vardagsrummet. Hon är i alla fall förvarnad. Redigerat av hassesolo, 12 May 2008 - 21:24. Postad 13 May 2008 - 14:33
Jovisst, men om han inte märker nån skillnad ur lyssningperpektiv spelar det ju inte så stor roll, f.ö spelar det nog ingen roll överhuvudtaget vad jag kan se numera:) 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |