Här citerar jag lite om vad utvecklaren Ingvar Öhman själv skrivit om utvecklingen av högtalarna (saxat från ett drygt år gammalt inlägg på faktiskt.se).
Angående designen:
I Ö: "Ja, att arbeta tillsammans med Gurus suveräne industridesigner Erik Espmark (son till stol nummer 16 i Svenska akademien f.ö.) är verkligen en ynnest. Han är funktionalist och arbetar alltid med stark fokus på att inte form får komma i konflikt med funktionen.
Vårt samarbete går så till att jag redovisar en halvgången eller färdig konstruktion med en grundform (eller flera möjliga) och förstås alla variabler med sina utsträckningar eller multipla optima-punkter. Sen kompletterar jag med så mycket fysiska förklaringar jag kan med avseende på varför formen i högtalarens nuvarande skede (prototypen eller skissen eller hur långt den nu är kommen när designarbetet påbörjas) ser ut som den gör.
Han föreslår sen typiskt en formgivning (elle flera alternativa*) som tillgodoser alla krav jag ställt, och skulle den inte göra det kan jag dessutom återkoppla alla eventuella problem som trots allt kan uppkomma. Således bollar vi tills han är nöjd med utseendet och jag inte ser något som är funktionsförsämrande i formen.
Jag har VETO om det skulle uppkomma en design-konflikt (läs; motsatsförhållande mellan utseende och funktion), så det blir omöjligt att en fysikaliskt ofördelaktig utformning kan komma in i någon Guru-högtalare.
*Han brukar dock redovisa alternativa designer mest som kuriosa tror jag. När alternativ är fysikaliskt likvärdiga har han i regel en bestämd uppfattning om vilken form som är den rätta, och han bestämmer då självklart enväldigt. Vi andra hos Guru, har funnit att vi antingen håller med honom på en gång, eller också inser vi hur rätt han haft efter en mindre invänjningsperiod. Efter några sådana upplevelser väljer man att alltid lita på hans omdöme. "
Angående det något höga priset:
"Njae, 1850 är mässpriset som gällde, men då går tillverkningen med en rätt rejäl förlust. De kostar signifikant mycket mera att producera än piP, och dessutom måste det här finnas utrymme för marginaler och dessutom för frakter.
Troligen kommer priset snarare att hamna i storleksordningen 2400 US$. Då går det med nöd och näppe runt med nuvarande (förvisso rätt ineffektiva) produktionsförfarande. Kan nämna sådana detaljer som att hela filtret är hård-/handvirat, att högtalarelementen maskinbearbetas före montering, att finbearbetningen av porten är omfattande, att dämpmaterialet kräver massor av handpåläggning, att kabinetten sågas, monteras, efterbehandlas och lackas på olika ställen i landet och att lackeringen är en väldigt manuell procedur som faktiskt utförs av en motivlackarinna (HD-chopprar är normalsysslan). Vidare genommäts varje högtalare ett otal gånger (både m a p delar och slutresultat, både makaniskt och akustiskt) under produktionen, för att säkerställa noggranna tolaranser och perfekt matchning.
Därtill (alltså utöver att produktionen i sig kostar avsevärt mycket mera än för piP) är Guru ett kommersiellt företag med både hyreskostnader och löner att ta hänsyn till, och de försäljs via någorlunda normala kanaler#, så utöver de ungefär dubbla produktionskostnaderna och vinstkraven så kommer säljmarginaler, paketeringar och frakter.
#Jag skriver "någorlunda normala", för de kommer inte att säljas i några vanliga butiker, utan bara i strax under tiotalet "Guru show room - by appointment" över USA och Canada."