Köpråd högtalare ca 40 tkr?
81 svar till detta ämne
Postad 10 July 2008 - 12:17
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
Hej.
Jag skulle behöva tips om nya fronthögtalare för ca 40 tkr,kan tänka mig att gå ett snäpp högre om
någon har ett bra tips strax över 40.
Min anläggning för närvarande består av
Förstärkare
Primare SP 31 å A 30,5
Dvd/cd
Arcam DV 139
Projektor
Epson TW 700
För övrigt lyssnar jag på det mesta.
Postad 10 July 2008 - 12:20
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag kan bara rekomendera Audiovector Si3 till din uppsättning som är som gjord för dessa ..
Om du har plats .. så är även Dali Mentor 8 att rekomendera ..
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 10 July 2008 - 12:22.
Postad 10 July 2008 - 12:26
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
Hej MaVeRic.
Har själv funderat på Audiovector men har inte hunnit lyssna på dessa än,
har du någon koll på skillnade gentemot Dali?
Postad 10 July 2008 - 12:49
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
BoW 804, Dynaudio Contour S3.4, KEF XQ40, JBL LS80, Monitor Audio GS60 kan vara bra alternativ. De låter noga lite olika (olika designfilosofier).
Postad 10 July 2008 - 13:14
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Audiovector och Dali är ganska lika .. vad gäller den höga upplösningen i de övre registrena ..
Men AV har en helt annan pondus redan från Si3 standard ..
Har lyssnat till hela serien och då du har råd till signatur .. så kan jag lova dig att du får
valuta för pengarna .. bättre högtalare till dom pengarna finns inte på våra breddgrader.
Dock vill jag slå ett slag för just Dali Mentor 8 som är en mycket stor högtalare och som
också ger valuta för pengarna. Du måste lyssna till båda.
Primare och AV går mycket bra ihop precis som med Arcam.
B&W ger inte alls samma ljud för pengarna .. de kan passa bra för Metall
och annat skrikigt .. då de gömmer mycket av ljudet inom sig. Låter lite innestängda
i jämförelse med både AV och Mentor.
Så ut o lyssna .. Jag tror du kommer hålla med mig ..
Maveric
Postad 10 July 2008 - 13:37
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
Tack för ett lysande svar MaVeRIC!
De där med instängda går bort direkt då jag gillar ett öppet å stort ljud å hellre riktigt bra
mellanregister å diskant än bummlig djupbas;brr klarar inte av det!
Postad 10 July 2008 - 13:39
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Då är vi av samma skrot o korn ...
Maveric
Postad 10 July 2008 - 13:53
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
MaVeRIC!
jag tänker åka å lyssna på både audiovector å dali men måste få höra en åsikt till av dig
då du verkar ha bra koll;prisskillnaden mellan signature å avantgarde; vad tycker du;är den motiverad
å vad anser du är största skillnaden?
Postad 10 July 2008 - 14:12
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
Någon som har fler tips på högtalare som man bör lyssna på innan man slår till ?
Postad 10 July 2008 - 14:42
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
MaVeRIC! jag tänker åka å lyssna på både audiovector å dali men måste få höra en åsikt till av dig då du verkar ha bra koll;prisskillnaden mellan signature å avantgarde; vad tycker du;är den motiverad å vad anser du är största skillnaden?
Det är lite skillnad på elementen .. men jag tror man skall ha haft dom i sin ägo för att tala konkreta skillnader.. kolla in i audiovector trådarna .. så tror jag de har mer matnyttigt .. Jag har bara lyssnat till dom på rad och inte under längre stunder vilket jag tror behövs .. för att höra de största skillnaderna mellan modellerna. Ställ upp dom i butiken och växla .. mellan dom .. lysnna på olik musik .. Jag hade nog stannat på signatur .. med den lilla erfarenhet jag har .. Maveric
Postad 10 July 2008 - 14:44
nickeskbg
-
nickeskbg
-
Användare
-
-
200 inlägg
Några intressanta alternativ kanske??
Von Schweikert Vr-4jr - Riktigt trevlig allroundhögtalare
Audio Physic Scorpio - Audio Physics kanske bästa högtalare om vi ser på förhållandet mellan pris o prestanda
Canton Vento Reference 5 DC - Underskattad högtalare, värd slänga ett öra till
Postad 10 July 2008 - 15:07
Unregisteredd15a8e53
-
Unregisteredd15a8e53
-
Användare
-
-
203 inlägg
Jag hade köpt ett par PMC OB1i. Tycker inte att vare sig dali eller audiovector har nått att komma med jämfört med dom. Väldigt bra och opåverkat ljud. http://www.pmc-speak...o...iew&pid=174
Postad 10 July 2008 - 15:30
Fnoord
-
Fnoord
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Kolla in Heco The Statement med gilla den . om jag haft råd hadde jag nog sålt mina clean 800 och skaffat den
Postad 10 July 2008 - 15:32
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
Hmm;där droppa det in lite intressant.
Först: MaVeRIC ; din erfarenhet verkar INTE så liten!
Von Schweikert Vr-4jr kan vara värt att lyssna på.
Audio Physic Scorpio har jag själv haft funderingar på å kommer att kolla upp.
Canton Vento Reference 5 DC hmm; har haft Rcl å böt bort dessa då det inte var min smak men dom här är visserligen bättre så vi får väl se.
PMC OB1i vet ingenting om dessa;ska kolla upp.
Tackar för alla svar
Postad 10 July 2008 - 15:34
Unregisteredd15a8e53
-
Unregisteredd15a8e53
-
Användare
-
-
203 inlägg
Hmm;där droppa det in lite intressant. Först: MaVeRIC ; din erfarenhet verkar INTE så liten! Von Schweikert Vr-4jr kan vara värt att lyssna på. Audio Physic Scorpio har jag själv haft funderingar på å kommer att kolla upp. Canton Vento Reference 5 DC hmm; har haft Rcl å böt bort dessa då det inte var min smak men dom här är visserligen bättre så vi får väl se. PMC OB1i vet ingenting om dessa;ska kolla upp. Tackar för alla svar
Här kan du kanske hitta återförsäljare i sverige. Bor du nära alingsås så kanske du kan åka dit och lyssna tom. http://www.goldenage...hifi/index.html
Redigerat av Unregisteredd15a8e53, 10 July 2008 - 15:35.
Postad 10 July 2008 - 15:38
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
annuettnick. bor i Stockholm ; är Golden age enda som säljer dessa?
Postad 10 July 2008 - 16:07
Unregisteredd15a8e53
-
Unregisteredd15a8e53
-
Användare
-
-
203 inlägg
annuettnick. bor i Stockholm ; är Golden age enda som säljer dessa?
Om du kollar på återförsäljare på Goldenagemusic sidan så finns det några affärer i sthml som köper in från Goldenagemusic. Vet dock inte om dom köper in PMC eller bara andra märken.
Postad 10 July 2008 - 16:15
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Jag har B&W 803S hemma för tillfället. Att B&W låter instängda håller jag inte alls med om, utan snarare är det så att Dali och Audiovector färgar åt det överförfriskade hållet, tycker jag. Kolla in B&W 804S och andra i prisklassen själv och döm inte ut dom pga andras åsikter.
Postad 10 July 2008 - 16:25
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
Booster_
Jag har inte dömt ut dom för någons åsikter utan ville bara tala om vad jag gillar.
Vad kör du för elektronik till dessa?
Postad 10 July 2008 - 16:32
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
Till alla vänliga personer som kommer med tips så kan jag tillägga att jag har inget mot att gå upp till 50 tkr om prisskillnaden är motiverad.
Postad 10 July 2008 - 17:07
Unregistered3968b7ce
-
Unregistered3968b7ce
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
B&W 804S - B&W 803S
Dali Mentor?
Postad 10 July 2008 - 17:16
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jag har B&W 803S hemma för tillfället. Att B&W låter instängda håller jag inte alls med om, utan snarare är det så att Dali och Audiovector färgar åt det överförfriskade hållet, tycker jag. Kolla in B&W 804S och andra i prisklassen själv och döm inte ut dom pga andras åsikter.
B&W har väldigt låg distortion genom hela frekvensregistret, vilket kan uppfattas som lite tråkigt om man är van vid högtalare som distar. Jag är personligen allergisk mot högtalare som distar i diskanten. Lyssningströtthet efter en kvart, nja då kan man ha roligare för pengarna.
Postad 10 July 2008 - 17:17
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Som redan nämnts så ska du ju låta dina egna öron avgöra vad som låter bra.
B&W instängda? Inte i mina öron.
Men iof så låter Dali väldigt vasst för mig.
Gillar du banddiskant, som Dali kör med. Är just banddiskant som oftast blir för vasst för mig,så kan du ju kolla in Monitor Audios PL100.. Iof en stativare, men som säkerligen klarar sig bra själv som lätt går att komplettera med en liten bas och helst 2.
Audiovectors S3-serie är dock en riktigt trevlig serie som nämns. Gillade inte AV alls förr, tills jag hörde S3orna på Malmö Mässan.. Ojj.. 
Spelades där med Naim och Arcam elektronik och det lät riktigt bra.
Sen tycker jag gott du kan försöka få dig en lyssning av Martin Logans elektrostatare.. Lite av en 1mans högtalare, men helklart mina personliga favoriter på marknaden justnu.
Redigerat av Darth Tojayz, 10 July 2008 - 17:35.
Så många stavfel och fel tryckningar :|
Postad 10 July 2008 - 17:37
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
Angående distande högtalare; vem f.n gillar det.
Det kom upp ett par inntresanta saker där;stativare å Martin Logan.
Har för tillfället Proac stativare så stativare i högre prisklass går bra
om jag kan hitta något vettigt alternativ. Vad gäller Martin LOogan aldrig hört;,,,,
men kanske skulle kolla även dessamen är lite skeptisk til hybrider.
Postad 10 July 2008 - 17:41
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Kan du tänka dig stativare så finns det ju mycket trevligt att lyssna på..
Vad det gäller Martin Logan så tycker jag verkligen du ska ge dom en chans.
Tänk på att det handlar om attvara rätt placerad med dom, så de kräver mycket arbete, men väl på plats så låter de gudomligt (i mina öron)
Martin Logan Summit är än i dag den ända högtalare som lyckats ge mig rysningar, och den har lyckats 2 gånger..
Postad 10 July 2008 - 17:49
Unregistered5a63d35d
-
Unregistered5a63d35d
-
Amatör
-
-
92 inlägg
En provlyssning utav Monitor Audio PL-100 skulle väl ligga inom ramen, jag tror ju att dessa är intressantare än GS-serien.
Postad 10 July 2008 - 18:03
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
Hej igen ni alla.
har fått en massa bra tips här som jag tänker kolla upp men har en undran;
hur f-n ska man jämföra dessa?
Jag menar alla butiker kör på olika elektronik å har olika akustiska förhållanden.
Hur gör ni?
Postad 10 July 2008 - 20:05
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Booster_ Jag har inte dömt ut dom för någons åsikter utan ville bara tala om vad jag gillar. Vad kör du för elektronik till dessa?
Jag kör med elektroniken jag har i galleriet. Dvs Marantz SA11-s1 CD, Marantz SR12-s1 försteg och Krell Kav 2250 som slutsteg. Köpte B&W 803S olyssnat och hade inte så stora förväntningar då jag tänkte köpa nytt i höst, och blev väldigt positivt överraskad över hur bra dom låter. Dom låter verkligt helt enkelt, varken mer eller mindre. Så ett par diamanter känns lockande nu
Postad 10 July 2008 - 20:29
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Audiovector och Dali är ganska lika .. vad gäller den höga upplösningen i de övre registrena .. Men AV har en helt annan pondus redan från Si3 standard .. Har lyssnat till hela serien och då du har råd till signatur .. så kan jag lova dig att du får valuta för pengarna .. bättre högtalare till dom pengarna finns inte på våra breddgrader.
Dock vill jag slå ett slag för just Dali Mentor 8 som är en mycket stor högtalare och som också ger valuta för pengarna. Du måste lyssna till båda.
Primare och AV går mycket bra ihop precis som med Arcam.
B&W ger inte alls samma ljud för pengarna .. de kan passa bra för Metall och annat skrikigt .. då de gömmer mycket av ljudet inom sig. Låter lite innestängda i jämförelse med både AV och Mentor.
Så ut o lyssna .. Jag tror du kommer hålla med mig ..
Maveric 
Herregud... snacka om att tycka helt tvärtemot vad jag tycker om B&W. Att säga att de har instängt ljud är för mig HELT obegripligt iaf.
Postad 10 July 2008 - 21:02
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Herregud... snacka om att tycka helt tvärtemot vad jag tycker om B&W. Att säga att de har instängt ljud är för mig HELT obegripligt iaf.
Ja .. och du tycker tvärt emot vad jag tycker ..  Jag har satt upp högtalare ett antal ggr och så så klart motsatserna Dali och B&W Ytterst få har tyckt sig höra musiken bättre på B&W än på Dali .. om någon .. kan inte minnas  Att peka på dist som du alltid gör Ageve när det gäller Dali eller andra upplösta hötalare är inte rätt ord .. du får finna på något annat. Men Si3 orna är i mina öron outstandning ..Så klart finns det många fler högtalare på marknaden.. och har du tid och lust .. så är det roligaste av allt .. att åka omkring o lyssna på allt som finns tillgängligt. Dock kommer jag aldrig att släppa ... att B&W 's budgethögtalare .. vilket många är i sammanhanget låter mycket instängda .. och man missar mycket av vad ett akustiskt instrument .. eller en välsjungande röst kan spela upp... I en hembioanläggning passar de bra.. men inte för 2 kanal och riktig musik. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 10 July 2008 - 21:03.
Postad 10 July 2008 - 21:28
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Dock kommer jag aldrig att släppa ... att B&W 's budgethögtalare .. vilket många är i sammanhanget låter mycket instängda .. och man missar mycket av vad ett akustiskt instrument .. eller en välsjungande röst kan spela upp... I en hembioanläggning passar de bra.. men inte för 2 kanal och riktig musik.
Maveric 
Nu pratar vi väl inte budgethögtalare utan högtalare kring 40-50k och jag kan inte hålla med på nån punkt att 800-serien låter instängd. Dom lägre serierna har jag inte hört så dessa kan jag inte uttala mig om.
Postad 10 July 2008 - 21:50
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Nu pratar vi väl inte budgethögtalare utan högtalare kring 40-50k och jag kan inte hålla med på nån punkt att 800-serien låter instängd. Dom lägre serierna har jag inte hört så dessa kan jag inte uttala mig om.
Vi pratar 40.000 det var det som angavs i trådskaparens spec då talar vi B&W 804S och om du ställer den vid sidan av Audiovektor S3 Signatur eller Mentor 8 .. så får du själv höra .. Men så klart .. vi hör olika och vi hör det vi vill höra .. om man säger så .. Det är B&W karraktär som är sådan .. det är inget illa ment .. de vill låta så .. Maveric
Postad 10 July 2008 - 22:00
Tompasten
-
Tompasten
-
Användare
-
-
169 inlägg
Skulle sikta in mig på ett par beggade B&W 802
Postad 10 July 2008 - 22:18
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Vi pratar 40.000 det var det som angavs i trådskaparens spec då talar vi B&W 804S och om du ställer den vid sidan av Audiovektor S3 Signatur eller Mentor 8 .. så får du själv höra ..
Men så klart .. vi hör olika och vi hör det vi vill höra .. om man säger så ..
Det är B&W karraktär som är sådan .. det är inget illa ment .. de vill låta så ..
Maveric 
Det är ju hur du upplever karaktärerna, precis som jag upplever att framförallt Audiovector har onaturligt mycket i dom övre registren så dom upplevs som tunna och slanka, i mina öron. Därför tycker jag inte man kan påstå att en högtalare är bättre än en annan i allas öron, som jag uppfattar det som att du gör.
Postad 10 July 2008 - 23:19
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
Tydligt att det råder väldigt delade meningar om vissa modeller å det är väl som det ska va;
ty smaken är som bekant delad;men tack för alla goda råd;nu har jag fått flera alternativ så nu är
det bara å ge sig ut å lyssna å se vad jag gillar.
Tack alla för tipsen!
Postad 10 July 2008 - 23:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
I alla lägen så är det du själv som måste lyssna dig till vad du tycker låter bra och vilka högtalare som du är villig att lägga pengarna på. Ingen på något forum kan säga vilka högtalare som låter bäst, det kan bara du och din hörsel avgöra men vi kan ju hjälpa dig med att få en insikt i dessa olik karaktärer och svagheter/styrkor för att du lättare ska kunna välja bort dom som är direkt olämpliga för dig och dina behov. Ut och lyssna med dig och gör det noga så att du får det du vill ha  När du har gjort detta så återkom med dina upplevelser och så får vi se vad du tyckte lät bäst och bestämde dig att gå på // DVD-ai
Redigerat av DVD-ai, 10 July 2008 - 23:36.
Postad 10 July 2008 - 23:55
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Ja .. och du tycker tvärt emot vad jag tycker .. 
Men det är alltid du som har rätt... eller? Att peka på dist som du alltid gör Ageve när det gäller Dali eller andra upplösta hötalare är inte rätt ord .. du får finna på något annat.
Vem har skrivit något om Dali? Har du själv Dali eller? Näe nu tappade du bort mig. Den enda halvdana serien från Dali (i mina öron) är Ikon. Mentor är trevliga och Helicon är riktigt bra, med en reservation. Diskanten är inte lika bra (obs! det handlar inte om ljushet) som hos motsvarande modeller från B&W. Du får tycka vad du vill, men snälla uttryck dig inte som om det vore någon slags universiell sanning.
Postad 11 July 2008 - 00:43
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Men det är alltid du som har rätt... eller? 
Brukar ju ha det .. såvida du inte kan bevisa motsatsen med någon googlelänk  Alllvarligt talat så kallar jag inte det att ha rätt .. för mig är det lång erfarenhet av HiFi .. Det är ju hur du upplever karaktärerna, precis som jag upplever att framförallt Audiovector har onaturligt mycket i dom övre registren så dom upplevs som tunna och slanka, i mina öron.
De har allt .. det är det som är poängen med S3  Du måste ha rätt stärkare till grejorna också  I alla lägen så är det du själv som måste lyssna dig till vad du tycker låter bra och vilka högtalare som du är villig att lägga pengarna på.
Helt rätt Tydligt att det råder väldigt delade meningar om vissa modeller å det är väl som det ska va;
Allt är i sin ordning .. detta är ju ett diskussionsforum och du har nu fått många olika tips .. Skall bli kul att se vad som faller dig i smaken till slut .. Skicka mig gärna ett pm så att jag får veta Lycka till
Redigerat av Unregistered1103, 11 July 2008 - 00:46.
Postad 11 July 2008 - 06:13
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
De har allt .. det är det som är poängen med S3 
Du måste ha rätt stärkare till grejorna också 
Lycka till 
Ja, kul att du hittat en högtalare som passar dig då  Men inget för mig... Alla högtalare lyfter med bättre elektronik.
Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 11 July 2008 - 06:14.
Postad 11 July 2008 - 06:41
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Jag förespråkar som Maveric också Dali, har själv Mentor 8, så jag är väl rätt färgad av det.
Skulle dock inte gå så långt som att säga att B&W 8-serie är dålig, däremot är dom ganska olika. Där olika innebär att de är bra till olika musik, vilket kan va förklaringen till en heldel av meningsskiljaktigheterna i tråden.
Dalis styrka i Mentorserien är just röster, den har en helt underbar närvaro och naturtrogenhet.
Svagheten är att i sämre inspelningar vid t.ex. hårdrock är högtalaren inte alls så förlåtande och det kan låta riktigt dåligt, för att vara en så dyr högtalare, där är B&W bättre.
De som förespråkar B&W gissar jag inte sitter och lyssnar på särskilt mycket lugnare musik i stil med Eva Cassidy, Duffy osv, utan mer Metallica osv.
Postad 11 July 2008 - 07:45
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
Hej.
Jag kommer att åka ut å lyssna om ca 1 cecka på så många olika högtalare jag kan å hinner.
Återkommer med vad JAG tycker.
Tack för er hjälp.
Postad 11 July 2008 - 13:53
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Alla högtalare lyfter med bättre elektronik.
Det var inte så du skulle tolka det .. Med rätt elektronik menar jag .. att viss elektronik passar vissa högtalare bättre .. Tex passar Arcam och Primare till Audiovector Vad som passar bäst till B&W vet du bättre själv.. då du funnit ljudet bra eller bättre med något  ' Så .. nog om det nu .. det är alltid kul att reta upp B&W 'arna .. lite då o då .. Maveric
Postad 11 July 2008 - 17:35
Unregistered4b026b86
-
Unregistered4b026b86
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
Har precis varit och lyssnat på stativaren Canton reference 9, och rekomenderar verkligen en provlyssning på nya uppgraderade reference serien. (golvarna 7 eller möjligen 5 finns ju i din prisklass)
Då hela serien troligen inte ännu har uppgraderats (nya diskanter och delningfilter tydligen) så se bara tlll att högtalaren du lyssnar på är av den nya generationen för skillnaden verar vara betydande.
Ljudet på stativaren var nära komplett med bla. en väldigt rapp och väldefinerad bas med hög detaljeringsgrad och den grävde också rätt djupt för sin storlek.
Högtalaren kännetecknas nog av rapp och detaljerad återgivning med viss portion värme och väldigt bra balans, den gamla Canton tendensen att kunna bli lite hårda och kalla om dom kombineras med sådan elektronik verkar som bortblåst.
Lilla reference 9 seglade nog tom förbi Mentor6 på min lista över favoriter i upp till 25kkr klassen.
/Mvh
Postad 11 July 2008 - 17:35
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
De som förespråkar B&W gissar jag inte sitter och lyssnar på särskilt mycket lugnare musik i stil med Eva Cassidy, Duffy osv, utan mer Metallica osv.
Jag lyssnar på mycket lugn musik  Bla. Eva Cassidy genom mina B&W 803S och tycker det låter naturtroget och uppspelas i en stor ljudbild med bra närvaro, fast med lagom/verklig energi. Mer energi än så blir i mina öron överdrivet och uttröttande i längden. Men smaken är ju som baken
Postad 11 July 2008 - 17:38
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Fel. Väldigt mycket klassisk och akustisk musik har spelats in och mixats med B&W som studiomonitorer, inspelningar som brukar utmärka sig med väldigt bra ljudkvalitet.
Redigerat av Ageve, 11 July 2008 - 17:41.
Postad 11 July 2008 - 17:50
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Skulle sikta in mig på ett par beggade B&W 802
Håller helt med dig om detta. B&W N802 tycker jag är en riktigt trevlig högtalare. De som förespråkar B&W gissar jag inte sitter och lyssnar på särskilt mycket lugnare musik i stil med Eva Cassidy, Duffy osv, utan mer Metallica osv.
Jag kan inte tala för alla B&W-ägare i tråden man att säga att de inte passar till lugnare musik känns som ett lite väl förenklat antagande. Jag tycker i varje fall att mina B&W passar bra till lugn musik (och förövrigt till den mesta sortens musik). Det jag kan sakna är den djupaste basen.
Postad 11 July 2008 - 17:56
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Men smaken är ju som baken 
Ursäkta mig ... men jag kunde inte låta bli .. - En del har sak samma både där och i öronen .. Men jag förstår precis vad du menar .. genom att man gömmer de toner som för vissa kan vara uttröttande ... så upplever man det som att man inte blir lyssningstrött.. För det är precis vad man gör .. Man lägger inte till något i musiken .. som någon sade om Mentor och Audiovector. Det är en ren omöjlighet att en högtalare lägger till toner. Men däremot så kan de vara så öppna och luftiga att de släpper igenom allt. Det gör inte B&W och det har jag testat så många ggr att jag rent av kan säga att det är så ... Om jag blir lyssningstrött .. vilket jag blir ibland .. så stänger jag av ..  Cantons Nya skall visst vara bra de också .. har inte hunnit lyssna på dom .. då demoexen såldes direkt ... Maveric
Postad 11 July 2008 - 18:15
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Postad 11 July 2008 - 18:22
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tar inte åt mig ett skit av vad du skriver eller länkar till ..
Jag lever i en krass verklighet .. och om jag ställer 100 personer inför att lyssna till tex
Dali Mentor mot B&W motsvarighet .. så upplever >90 st att B&W låter instängd ..
B&W lever på en myt och är mycket övervärderade som högtalare..
Däremot är folk lyriska över vad de får höra när de lyssnar till Audiovector S3
Helt lyriska ..
Jag vet .. för jag har upplevt personer som varit helt negativa mot Audiovector
som fallit på knä och bett om ursäkt för allt dravel de kommit med tidigare om
dessa högtalare ..
Jag har aldrig hört någon vara lyrisk över B&W .. aldrig
802'orna möjligtvis .. men de kostar också en bit över 100 lusingar
och är så snygga att man faller för utseendet innan man lyssnat till dom.
Det är vad jag tycker och det är vad jag upplevt ... det kan man inte ta ifrån mig
och jag föddes inte igår ..
Maveric
Postad 11 July 2008 - 18:29
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Hej. Jag kommer att åka ut å lyssna om ca 1 cecka på så många olika högtalare jag kan å hinner. Återkommer med vad JAG tycker. Tack för er hjälp.
Eftersom du bor i Stockholm så kanske du skulle åka och provlyssna på Ino Audio. De provlyssningarna lär vara väldigt spännande. Jag skulle gärna prova själv (om inte annat för att se och höra den kontroversielle Ingvar Öhman)men 65 mil är lite långt för mig.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|