Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung T220 eller T220HD?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 juli 2008 - 15:27

rikko31
  • rikko31
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Det är så här att jag funderar på att köpa en ny skärm pga att min platta 19 skärm börjar bli gammal och jag vill ha en bättre. Jag har fått upp ögonen för den nya samsung skärmen T220 och T220HD. Det verkar väldigt bra och är minst sagt snygga. Men den stora frågan är om man ska köpa den vanliga utan hdmi som har respons tiden 2ms eller T220hd med sina 5ms dock så har den en hdmi och är framtidsäker.

Kan någon rådgiva mig här? ;)

#2

Postad 17 juli 2008 - 10:57

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Jag skulle ta T220 modellen alla dar i veckan, HD modellen känns inte värt sitt pris.
Tänker att vill man ha en skärm med anslutningar som kan gynna TV/film tittande, så varför inte köpa en TV?
Har gjort en beställning på T220 modellen och jag tror det kommer bli klockrent, för jag ämnar bara ha den kopplad till datorn via DVI.
Inget strul, bara en snabb, välfungerande dataskärm.

Sen om jag mot all förmodan vill koppla tex. mitt PS3 till den så är det bara använda adapter (som kostar ca 100-150) då skärmen tveklöst borde vara HDCP kompatibel.
Jag tycker T220 är mer värd sitt pris
Lycka till :D

#3

Postad 17 juli 2008 - 12:59

rikko31
  • rikko31
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Det du säger om att det kanske är bättre att köpa en tv håller jag med på grund av att den har så pass högt pris. Men dock så hade jag inom en snar framtid också tänkt köpa ett nytt grafikkort som har hdmi anslutning så jag får ut den bästa möjliga bilden från spel och framförallt från 720 och 1080 p filmer. Så hdmi sladd från skärm till grafikkort:)
Men tror jag väntar och ser alternativt hittar en annan skärm/tv.
Om du skulle kunna dela med dig dina tankar och åsikter om skärmen när du fått använda den in real life så skulle det var schysst:)

#4

Postad 18 juli 2008 - 00:29

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Will do that ;)
Sen den där adaptern jag nämnde är ju just en HDMI-adapter så man kan använda HDMI-kabel om man föredrar det.
Funkar klockrent med 720p/1080p upplösningar.
Körde lite så på en tidigare skärm jag hade, (just när GTA IV hade släppts B) ) medans jag väntade på att nya TVn skulle anlända.

Jag tycker nog att om anledningen till intresset för T220hd modellen beror på att ditt grafikkort har HDMI, ska du definitivt köra på den vanliga T220 då även den kan erbjuda fullt fungerande HDMI-anslutning via adapter( dock minus ljudet då endast bildsignal hanteras via DVI, men obetydligt då jag tippar på att du kör ljudet till separata högtalare) .
Men planerar du flera anslutningar samtidigt, kan nog den dyrare modellen åtminstone övervägas ;)

Men i slutändan ska du så klart välja det som känns mest rätt för dig.
Jobbigt när man köper nånting men har tankarna på den där andra man tänkte ta

Lite EDIT, du kanske har full koll på adapter-alternativet, sry för det detaljerade utlägget isf :blush:

Redigerat av Jacon, 18 juli 2008 - 00:35.


#5

Postad 18 juli 2008 - 14:40

rikko31
  • rikko31
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Det du tog upp om att 720 och 1080 p funkar utmärkt på den vanliga T 220 trodde jag faktiskt inte.. Man tänker att om man har en hd ready skärm så borde bilden bli betydligt bättre men det blir den kanske inte:) är inte så kunnig när det gäller skärmar.
Det är såhär att jag kör med logitechs z5500 högtalare som är kopplade till ett creative x-fi Fatal1ty ljudkort. Det gör att jag enbart behöver bild från grafikkortet ;)

Tack så mkt för din hjälp, känner mig lite klokare nu:D Tror det lutar mot en T220 ;)

#6

Postad 18 juli 2008 - 22:26

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Ska bara tillägga att på T220 kommer du bara få ut 720p via hdmi, om du väljer en T240 tex. kan du klämma ut både 720p och 1080p.
22 tummaren har 1680x1050 bildlinjer, fattas ju en 30 linjer för att nå 1080 ;)

Glad att jag kan hjälpa till iaf :)

#7

Postad 18 juli 2008 - 22:44

rikko31
  • rikko31
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Ja det är alltid tacksamt :) Väntar med spänning på vad du kommer tycka om skärmen ;)

#8

Postad 24 juli 2008 - 19:49

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Fick min skärm igår, men ville vänta med omdöme tills jag använt den lite.
Mitt första intryck var inte gott :unsure:
Den blöder igenom ljus efter alla kanter, värst upptill, men detta har dock ändå lagt sig lite sen igår!
Som att det blivit lite bättre, bara att uppskatta.
Tänkte skicka tillbaks den direkt med är nog glad att jag väntade ändå, har läst lite om T220 och relativt kraftig BLB verkar vara ett fenomen som denna modell blir tvungen att dras med.
Riktigt synd!

Annars skulle jag åtminstone vara mycket nöjd med denna skärm.
Den är väldigt minimalistisk och enkel, med mycket bra bild och mycket inställningsmöjligheter som Samsung alltid erbjuder, såsom färg r/g/b, olika lägen för tex. movie sport osv, gamma, nån respons "overdrive" grej RTA och en massa mer.
Dynamiska kontrasten fungerar nog som den ska!
När en mörk bild visas sänks lampan så mycket att skärmen ser avslagen ut, i de svarta partierna.
Detta påverkar ju även de ljusa partier som finns med i bilden, som blir väldigt dunkla och matta.
Som tur är kan man slå av och på denna egenskap.

Jag har även testat den med HDMI adapter från PS3.
Skärmen tar faktiskt emot 1080p signaler och skalar ner dem!!
Det visste jag inte om denna skärm.
Spontant kan jag nog säga att jag är nöjd den.
Den har ljusstark, klar ock färgrik bild.
Är snygg och lagom stor.

Men det där med BLB får väl kanske leda till en extra övervägning gällande denna skärm, men jag rekommenderar ändå.
Inte full pott men klart godkänd!

#9

Postad 24 juli 2008 - 20:11

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Ja just ja!
Glömde att nämna, om du ska köra med HDMI adapter på skärmen så se till att köpa en adapter där HDMI kontakten är en hane, så att adaptern placeras i tex PS3t. (eller en vinklad HDMI kontakt kan möjligtvis fungera)
Skärmen är designad och formad så att det inte får plats adapter+kabel i DVI ingången!
Vilket är lite skit tycker jag, men inget att haka upp sig på antar jag :unsure:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.